Ha de verkiezingen
Geen week zo zinvol
als de Goede Week...
Met onze mijnwerkers
naar het Zuiden...
Overpeinzingen
Zaterdag 21 maart 1959 No 12
TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MUNOKHOF IlfEWDT AD UCTMD A V UM SYlMf QTDl? ITR1U ADVERTENTIE-PRIJS: 8 ot. perm.m. ABONNEMENT8-
GROTESTRAAT 28 TELEFOON 512 GIRO 150052 YV EiEt IV DL A U V \JV-JlY V JUlNlYill I EéLH WlVlO 1 lYCflYCvLN PRIJS PER KWARTAAL 1 1.40 BDITENVBWRAY f 1.00
Het mag waar zijn, dat vele ge
bruiken in de Kerk uit andere lan
den en van andere volkeren stam
men en dat er vooral veel zuidelijke
elementen in de liturgie te vinden
zijn, toch kunnen we niet ontken
nen, dat het liturgisch gebeuren van
de Goede Week ons zelfs al zijn
wij koele noorderlingen aan
spreekt, en naarmate we er ons meer
in verdiepen, ook aangrijpt.
De Goede Week, die in het zuiden
de Heilige Week heet, begint op
Palmzondag. Op deze eerste dag van
de week worden in de kerk de palm
takken gewijd. „Echte" palmtakken
hebben we in ons land niet; we ge
bruiken er daarom takken,van de
buksstruiken voor, omdat die altijd
groen zijn.
De palmtakken hebben we in de
loop van het jaar misschien nodig:
als de priester b.v. in huis komt om
de H. Communie aan een zieke te
brengen, sprenkelt hij water met die
palmtak. Dus een takje bewaren!
In sommige dorpen gaan de boeren
na de hoogmis de akkers in, om
palmtakken te planten op de hoeken
van de korenakkers. Waar is dat ge
bruik nog in zwang?
Als een toneelspel.
Het wijden van de palmtakken
gebeurt voor de palmprocessie. De
palmprocessie is een nabootsing van
de intocht van Christus in Jeruza
lem; het hoofdmoment is dus het
binnentrekken in de kerk. Zinne
beeldig betekent het: vandaag halen
we de Goddelijke Strijder binnen die
deze week door lijden en dood en
verrijzenis de duivel gaat overwin
nen.
Het is een soort passiespel: de kerk
is Jeruzalem; de priester speelt de
rol van Christus; de gelovigen ver
beelden de apostelen, die met palm
takken en gezang de goddelijke
Strijder begeleiden.
En aanstonds daarna begint in de
Heilige Mis de grote Strijd voor on
ze verlossing: het lange Evangelie
verhaalt het lijden en de dood van
Christus. De gebeden en gezangen
van de H. Mis zinspelen alle op
het lijden; zo bidt de Oratie: „Ver
leen genadig, dat wij verdienen door
zijn geduld onderwezen, en aan zijn
Verrijzenis deelachtig te worden".
Elke Evangelist vertelt.
De maandag is deze week in de
kerk de enige „gewone" dag; dins
dag en woensdag zijn apart door het
lange Evangelie: het verhaal van het
lyden. Op zondag hoorden we het
Lijdensverhaal volgens St. Matthe-
us*, op maandag is St. Marcus de
verhaler; op dinsdag is het St. Lucas.
De laatste Evangelist Sint Jan
komt op Goede Vrijdag aan de beurt.
Wie de tijd heeft, moet deze week
eens deze vier Evangelisten met el
kaar vergelijken. Hij zal zien hoe
ieder op zijn manier het ontstellende
verhaal van Jezus vertelt en er nieu
we bijzonderheden over meedeelt.
De drie laatste dagen van de Goe
de Week vormen een hoogtepunt,
waarin wij ondanks het feit, dat het
dagelijks leven normaal zijn voort
gang vindt, toch in een retraite, in
bezinning worden afgetrokken van
ons aardse bestaan; dat begint op
Witte Donderdag. Deze eerste dag
heeft zelfs na de jongste hervormin
gen van Pius XII zijn betekenis be
houden.
Wij gedenken de instelling van het
H. Sacrament der Eucharistie.
WITTE DONDERDAG:
INSTELLING H. EUCHARISTIE.
„Wit" heet deze dag, omdat er een
witte doek gewikkeld is om het
kruis op het altaar: opvallend bij 't
paars van deze dagen. Het is immers
een feestdag: de herdenking van het
laatste avondmaal, toen Christus ons
de grote weldaad schonk van de H.
Eucharistie. Vroeger droeg slechts
één priester die dag de H. Mis op,
daar door liturgische hervorming
van de laatste jaren zijn er vele H.
Missen en wordt er vele malen H.
Communie uitgereikt. Zo is Witte
Donderdag weer veel meer een her
denking van het laatste Avondmaal
en van de eerste H. Communie der
Apostelen geworden.
Bovendien hebben wij op Witte
Donderdag ook nog processie en de
aanbidding, welke gedurende de
nacht doorduurt. Dit wordt ten on
rechte gezien als een herinnering
aan de tijd dat Christus in het H.
Graf doorbracht; het is echter de be
waring van het Allerlaatste.
Goede Vrijdag heeft ook de laat
ste jaren een ander en zuiverder ka
rakter gekregen. Des morgens is het
stil in de liturgie, de plechtige^ her
denking van Christus' dood vroe
ger gedaan door een Kruisweg
geschiedt nu door de. H. Mis, de her
haling van het Offer, dat op Calva-
rie werd gebracht, en wel op het
uur, dat de H. Schrift ons meldt.
Ook onze meeviering alsl eken ge
schiedt zinvol door deelneming aan
het Offer. Wij vereren dan ook en
masse het kruis.
Stil in de kerk ook op zaterdag
morgen: de stilte van het Graf is
tastbaar geworden in de liturgie.
Maar des te meer betekenis heeft de
voorbereiding der viering van de
verrijzenis gekregen nu des avonds
tegen elf uur de plechtigheden be
ginnen. De komst van het licht is
de verrijzenis van Christus in de
Paasnacht.
De verkiezingen, die vorige week
gehouden zijn voor de Staten-
Generaal, hebben in Venray een
uitslag opgeleverd, die men in deze
gemeente niet had verwacht.
Was Venray vroeger 100 pctKVP,
nu blijkt, dat er langzaam maar
zeker ook andere geestesstromingen
binnendringen en dat ook andere
partijen een stem in het kapittel
krijgen.
Op zich heel verklaarbaar en het
zou onredelijk zijn hiertegen be
zwaren te opperen.
Maar niet verklaarbaar is, dat in
Venray in 1956 94,8 pet der stem
men op de KVP-lijst werden uitge
bracht, in 1959 echter 94,2 pet. Een
teruggang dus van 0,6 pet en dat
terwijl in de lande de KVP gemid
deld een achteruitgang kende van
0,1 pet. Tegenover de verkiezing van
provinciale staten in 1958 kennen
we zelfs een achteruitgang van
2,4 pet.
De Partij van de Arbeid kende
t.o.v. 1956 in onze gemeente een
vooruitgang van 4,2 naar 4,3 pet en
dat terwijl het landelijk gemiddelde
daalde van 32,69 op 30,37 pet.
Tegenover de provinciale staten
verkiezingen van 1958 is het zelfs
een stijging van 2,9 pet naar 4,3 pet.
Er rijzen dus wat vragen?
Is het verklaarbaar dat de A.R.
en C.H.U. door de vestiging van
meer potestanten winst behaalden
(de A.R. stegen van 0,1 naar 0,3
pet, de CHU van 0,2 naar 0,3 pet),
onverklaarbaar is dat de VVD in
Venray liefst een halve procent
winst behaalde en steeg van 0,2
naar 0,7 pet.
We willen het over de commu
nisten dan nog maar niet hebben,
die landelijk bijna 2 pet verloren,
maar in Venray slechts 0,1 pet,
want daar geven we de schuld aan
de kampen, maar vergeten dat
alleen in de kom, waar toch geen
kampen met vreemde arbeiders zijn
13 van de 18 communistische stem
men zijn uitgebracht.
Al is het zeker waar, dat er nog
te veel mensen zijn, die niet weten
hoe te stemmen en daarom dikwijls
nummer 1 van lijst 1 maar rood
hebben gemaakt; of daardoor nu
deze stijging van de P. vd. A. alleen
te verklaren is, believen we niet te
geloven. 300 PvdA-ers alleen in de
kom, is een teken aan de wand,
dat niet misverstaan mag worden.
Viel deze uitslag ons persoonlijk
tegen, nog meer die van de VVD.
Dat we in Venray 62 liberalen heb
ben, waarvan 42 in de kom alleen,
is iets, dat we maar moeilijk be
grijpen kunnen.
De verkiezingen, die achter de
rug zijn, hebben de partijen regel
matig kans geboden hun program
ma wereldkundig te maken en te
verdedigen,
De Kath. Volkspartij heeft er met
name in onze plaats geen doekjes
om gewohden en in een jongeren-
appèl, alsmede in een forum-avond-
door haar voormannen precies
laten zeggen, waar het op stond,
afgezien van de overige propagan
da, die in ongekende mate ons deel
is geworden.
Datzelfde hebben de socialisten
ook gedaan. Van hen vonden we
wel niet alles even duidelijk en
eerlijk, maar men wist toch waar
men aan toe was, met deze rode
broeders.
Maar bij de liberalen liep 't over
van onduidelijkheid en van negati
visme: we zijn tegen dit en tegen
dat, maar waar ze nu feitelijk wel
voor waren, hebben we maar zo
weinig gehoord.
Zo is het tot heden nog steeds
onbekend, wat de VVD feitelijk wil
op het gebied van de sociale maat
regelen enz. Vaststaat, dat in eigen
liberale kring hierover nog zelfs
geen klaarheid bestaat en dat vele
jonge liberalen al met prof. Oud
hierover hooglopende ruzie hebben.
Desniettemin stemt men toch
maar VVD....
Wij geloven, dat deze uitslag
vooral voor de bestuurderen van de
KVP-afdelingen een reden is om
eens los te komen uit de dommel,
waarin men gewoonlijk na een
verkiezing pleegt te zinken, om een
middel te beramen, ook na de ver
kiezingen de idealen en plannen
van de KVP duidelijk te maken
aan de kiezers.
Waarbij we tevens geloven, dat
het geen overbodige luxe zou zijn
dat men begint met eens te ver
tellen vooral aan ouderen hoe
men moet stemmen!
Niet alleen is bijna 2 procent der
stemmen in Venray waardeloos ge
worden door verkeerd stemmen,
maar men vraagt zich na een be
zoek aan een stembureau ook
wel eens af, hoeveel stemmen er
verkeerd terecht zijn gekomen.
Dat bolwerken als Castenray en
Veulen met 100 pet. KVP-stemmen
nu plotseling PvdA'ers in hun mid
den hebben, weigeren we voorlopig
alsnog te geloven!
Ergens langs de weg in Over-
loon, stopt 's morgens om half 4
de bus van Garage v.d. Munckhof
uit Horst. Er stappen twee jonge
mannen in, die een goede morgen
mompelen tot degenen, die al in
de bus zitten, tot de chauffeur,
die al weer aan het schakelen is.
Ze krijgen een: goeie morgen
terug, maar het klinkt slaperig
en ook zij schuren zich in hun
hoek. Voordat de bus Venray bin
nenrijdt dommelen zij al en mer
ken niet eens dat de bus zich om
de hoek bij Tillemans wingt. Ze
worden eerst wakker als hij stopt
op de Grote Markt, waar weer
nieuwe passagiers instappen, ook
met een boekentas of pungel.
Voort gaat het weer door Venray,
waar soms iemand wakker schiet
en kankert over die bussen, die
zo'n spektakel maken, midden in
de nacht....
Als de kankeraars in de morgen
zijn opgestaan, de haard oprakelen
of de kachel aansteken, dan denken
zy er niet verder over na, dat mis
schien de kolen, die zy op hun
haard of kachel gooien, van die
jongelui afkomstig zyn. Want die
nachteiyke „spektakelmakers" zyn
onze Venrayse mynwerkers, waar
van er iedere dag een 45 de tocht
maken naar het zuiden, naar de
mynen.
Voordat het zover is, is onze bus
al ver gereden, heeft passagiers op
geladen in Oostrum, Oirlo, Horst
en Sevenum, is gereden door Maas-
bree en Baarlo, in Roermond de
brug over en dan op Sittard aan.
Men moet dat niet als een plezier
reis beschouwen, 's Winters met de
gladde wegen, met de dooi-bobbels,
met sneeuw en ys is het geen pretje
om op tyd aan de grote schacht
van de Emma of de Oranje Nas
sau III te zyn.
Mist en regen, loslopend vee,
zelfs te ver op de weg gezette melk-
tuiten, zyn gewone obstakels, die
de vier uren rydende bus dikwyls
heeft te overwinnen.
Want naast de 8 uren onder in
de mijn, moet men nog vier uren
reizen. En men leest nog al eens in
de krant van een mijnwerkersbus,
die een ongeluk is overkomen.
Maar men vergeet, dat er vyf-
maal per dag de reis van Venray
naar Hoensbroek wordt begonnen
(drie bussen lopen door Heerler-
heide naar de Oranje Nassau III)
en terug.
Langs smalle, maar ook langs
drukke wegen, dag en nacht telkens
opnieuw... Vyf van de vele diensten,
die men op de mynen in het Zuid-
Limburgse land onderhoudt.
Veiligheid boven alles...
Als men by de voorlichtingsdienst
van de Staatsmynen aanklopt om
gegevens of iets dergeiyks, dan
komt daar een keurig nette myn
heer, die U in een aardig kantoor
precies zal vertellen hoeveel een
mynwerker verdient, wat de pro-
duktle-mogeiykheden zyn, kortom,
die alles kant en klaar in een
boekje voor zich heeft liggen.
Maar op het terrein mag men
niet komen en het nyvere gedoe
rond de mynen kan men slechts
zien uit het kantoorraam hoog
boven de grond.
Men kan slechts kyken naar de
wentelende wielen boven de schach
ten en zich voorstellen, hoe daar
de Venrayse jongens, onherkenbaar
in hun mynwerkerspakken: „Glück
auf" brommen tegen hun makkers,
met wie zy de diepten inschieten.
Dan kan men beter een praatje
maken met hen op de terugreis als
ze van zes uur 's morgens tot 3 uur
's middags onder in de myn zyn
geweest en netjes opgepoetst weer
in de bus zyn komen zitten.
Alleen het zwart rond hun ogen
verraadt de mynwerker.
En zoals iedere jonge kerel heb
ben ze te kankeren. Ze kankeren
op de bus, die nooit hard genoeg
gaat, naar huis toe... Ze kankeren
op de pyler, waarin ze werken, op
de kolenlaag, waarin ze boren. Ze
kankeren op werktyden, die liggen
van 6 uur 's morgens tot 3 uur
's middags, of van 2 tot 10 uur, of
van 10 uur 's avonds tot 6 uur
's morgens. Iedere week wisselt het.
Ze kankeren over het loon, dat
ongeveer ligt tussen de 18—24 gld.
bruto per dag, kortom ze kankeren
tot ze Sittard achter de rug hebben.
Dan beginnen ze te vertellen.
Van de ondergrondse vakschool,
waar ze naar toe moeten als ze nog
geen achttien jaren zyn, waar ze
les krijgen in de theorie en de prak
tijk van het mynwerkersvak.
Van het griezelige „rot-gevoel"
als je de eerste keren de myn in
zakt, pyisnel de donkerte in en
slikken moet om die beklemming
rond je kop kwyt te raken.
Ze vertellen van het leven daar
onder, met zijn eigen treinen en
trams, met zyn fantastische straten,
helder verlicht, waar de electrische
treinen onophoudelijk kolen aan
voeren en materialen wegbrengen.
Van drukke kruispunten, welke
die van een grote stad kunnen
evenaren. Van de tocht, die steeds
maar verder gaat, tot op zeker
ogenblik eindelijk het zwart van de
kolen zichtbaar wordt, recht voor
je. Hoe je wordt ingewyd in de ge
heimen van het vak, waarin „vei
ligheid voor alles" het grote parool
is, waarin de samenwerking: allen
voor een, een voor allen, de grote
ongeschreven wet is.
Ze vertellen van de tegenvallers
in het mynwerkersleven, als een
gang niet genoeg oplevert, onge-
makkelyk is, niet goed bereikbaar.
Ze vertellen van water, van stof,
van keuringen en van prestaties
en ze maken van het mysterieuze
wat een myn voor de buitenstaan
der is, iets doodgewoons, een con-
tlnu-bedrijf, waarin produktie de
hoofdzaak is, evenals van iedere
andere fabriek.
PROBLEMEN.
We wagen ook een enkel woord
en vragen wat het verschil nu is
tussen de Belgische en Limburgse
roynen?
Ze blyken het op de Belgische
mynen niet begrepen te hebben.
Eigen ervaring hebben ze niet,
maar wie zyn oor te luisteren legt,
hoort er aan de mynen zelf genoeg
over. Zeker is er by „den Bèls"
meer geld te maken, maar op de
eerste plaats is de reis veel langer
en op de tweede plaats heeft men
het niet bepaald op de daar gel
dende veiligheidsvoorschriften.
In de Limburgse mijnen kent
men de veiligheid van de saamho
rige ploeg, weet men dat de veilig
heidsvoorschriften de strengste ter
wereld zyn. In België staat men
alleen en hoe lang is 't geleden,
dat Marcinelle wereldnieuws was?
En daarmede zyn we op 't ter
rein van de veiligheid belandt.
Onze mannen blijken veel fiducie
te hebben in de veiligheid der Lim
burgse mynen. Het is feitelyk zo,
zeggen ze, dat geen mens daar
wat kan overkomen, als hy zich
stipt houdt aan de veiligheidsvoor
schriften. Maar ja, als je dat doet
en hier kruipt dus weer 't bloed
waar 't niet gaan kan dan kun
je weer niet opschieten.... En....
meters moe:en er gemaakt worden
want meters zyn geld.
Gelukkig zyn er mynopzichters,
die het toomloze ongeduld wat
remmen en de oudere, ervaren
mensen, die weten dat 'n ongeluk
speciaal in de mynen maar
in een klein hoekje zit
We praten over dikke en dunne
lagen en als we vragen of de dikke
kolenlagen uitgeput raken, omdat
we menen dat hier of daar ergens
gelezen te hebben, dan is er feite
lyk niemand die er goed weg mee
weet, want dat is hun niet opge
vallen. Wat hun betreft mogen het
allemaal dunne lagen zyn, die
leveren de houwer het meest op.
Ze werken per strekkende meter,
of daar nu kolen of steen in zitten
interesseert hen weinig, een meter
is een meter.
HUIZEN
Als we het krygen over het
kolen-probleem, biykt dat deze
kwestie veel besproken wordt
onder de mynwerkers. Inderdaad
ook zy zien dageiyks de kolen-
voorraden groeien. Er wordt druk
gediscussieerd in de bus over de
oorzaken van dit groeiende teveel.
Men wyst op de groeiende concur
rentie van de stookolie, op de nog
nawerkende bestedingsbeperking en
het feit dat er de laatste jaren
feitelyk geen strenge winter meer
is geweest. Daarom wordt er ook
al sinds juli geen nieuw personeel
meer aangenomen en wacht men
vol spanning op wat de Kolen en
Staal Gemeenschap nu feitelyk
wel voor de Limburgse mynen in
petto heeft. Ze blyken goed op de
hoogte en het is duideiyk dat ook
onder de grond o ver deze problemen
het nodige gesproken wordt zo
onder elkaar....
Als dan de grote bus tussen
Maasbree en Baarlo met alle macht
moet remmen, omdat een brom
fietser zonder enige richting aan
te geven plotseling de weg over
steekt, wordt er door een van de
kerels hardgrondig gevloekt. Hy
heeft zyn hoofd gestoten by die
plotselinge manoeuvre en de roeke
loze brommer wordt getracteerd op
enkele echt gemeende scheldwoor
den.
Vanzelf komt dan het chapiter
reizen aan de beurt. Al mogen dan
de myndirecties dit systeem van
reizen en trekken voorstaan, omdat
men niet graag rond de mynen
een opeenhoping ziet van duizen
den landgenoten en buitenlanders,
vele van onze medereizigers zijn
dat getrek moe. De eerste tijd heeft
deze tocht dwars door Limburg
nog zyn charme, maar als men
iedere dag ruim 4 uur in een bus
zit, dan gaat de lol er gauw af.
Al verstaan zy by uitstek de kunst
om al rydende te slapen, het zyn
per slot van rekening verloren
uren.
Ja zegt er een en in Hoensbroek
krijgt men extra woningen voor de
mynwerkers, maar Venray niet....
En als ik wil gaan trouwen dan is
er in Venray geen plaats, maar ook
in Hoensbroek niet...
Er wordt over dit onderwerp
pittig geredeneerd en we zyn in
Oirlo voordat men er goed en wel
erg in heeft. De pungels worden
by elkaar gepakt en men gaat
huiswaarts, na een korte groet tot
de anderen, die nog naar Oostrum,
Venray en Overloon moeten.
Dan staat de bus stil tot de
volgende morgen, wanneer een
nieuwe reis begint, naar het Zuiden,
naar de schachttorens van de
Emma in Hoensbroek, naar de
Oranje Nassau in Heerlerheide.
Dan zyn de lege pungels weer vol
en zullen op banken jonge kerels
wederom proberen hun afgebroken
slaapje weer door te zetten op het
eentonig gebrom van de bus-motor,
op weg naar het kolenfront, dat
zyn uitlopers heeft tot in Venray.
PLANNEN
Ais je goed nagaat, dan hebben
we aardig wat plannen liggen;
plannen voor een nieuw recreatie
oord, voor een sportpark, voor een
cultureel centrum, voor een zwem
bad. Nu is daar dan weer het plan
bygekomen van een kinderspeel
tuin, of we aan plannen voor uit
breiding van een industrie-terrein,
riolering in Oostrum, Leunen, plan
West en vele andere plannen niet
genoeg hebben.
Het begint zo'n beetje op het
Duitse Wehrmachtsbericht te lijken,
waar ook alles planmassig gebeurde.
Tot de hele zaak in puin lag....
Het is echt niet verwonderlijk
dat Venrays burgerij er zich niet
zo heel sappel over maakt, over
al deze plannen. Zy zien liever de
verwezenlyking van een en ander
in concreto voor zich, aangezien
men thans door alle plan-bomen
het bos niet meer ziet....
En zo is het voor hen op dit
moment belangryker dat de vuil
niswagen met al die opruimingen
in de schoonmaak ook eens iets
meer mee neemt dan as en kurk,
zoals het schynbaar nog steeds in
de verordening staat aangegeven.
KINDERSPEELPLAATSEN
Zo is het ook belangryker dat in
verschillende buurten speelgelegen-
held komt, dan een grote kinder
speeltuin. Naar aanleiding van het
bericht, dat via het Sociaal Char.
Centrum een actie-comité is opge
richt om te komen tot een grote
kinderspeeltuin, ergens in het
recreatie-oord, zijn er verschillende
ingezonden stukken gekomen. Van
moeders, die dit een pryzenswaar-
dige actie vinden, maar die toch
liever eerst eens de buurtspeel-
plaatsen verwezeniykt zouden zien.
Buurtspeelplaatsen, waar vooral de
allerkleinsten zich practisch onder
moeders oog, maar zeker in de
buurt, kunnen spelen en zich uit
leven.
Buurtspeelplaatsen, waar al zo
lang over gepraat en geschreven
wordt, maar waar niets van terecht
komt, omdat er zelfs in de
nieuwe buurten schynbaar geen
plaats is en als er plaats is zich
er niemand iets van aantrekt.
We geloven, dat deze moeders
geiyk hebben. Een grote kinder
speelplaats is een prachtige instel
ling. "Maar alleen voor vrije woens
dagmiddagen, zaterdagen en zon
dagen...
In de Schoolstraat heeft men
een terrein bouwrijp gemaakt, door
de fundamenten e.d. te slopen en
een oude kelder te verwyderen.
Telkens tussen en na schooltyd
spelen daar tientallen kinderen,
ravotten en rennen er en maken
zich op een afgrijselyke manier
vuil. Maar ze zyn de beste illustra
tie, hoe dringend nodig deze buurt-
plaatsen zyn, waar ze ongehinderd
door verkeer, bloemen en perken
zich eens kunnen uitleven.
De gemeente schuift het op de
ouders, de ouders op de buurtver
enigingen en zo lopen we, net als
de kleine kinderen op de zand
hopen, elkaar achterna. Zelfs geen
plannen worden gemaakt... En dan
duurt het in Venray nog langer
dan lang.
ENTREE.
Driftig vaart de stoomwals heen
en weer over de Leunseweg. De
bomen zyn moeten sneuvelen, om
dat ze rot en versleten waren en
men maakt van de gelegenheid
gebruik om de weg te verbreden
en met trottoirs te „versieren".
Een nieuwe entree voor de kom
wordt geschapen!
Reeds eerder heef t de Langstraat
een beurt gehad en we zyn alweer
gewend aan 't ietwat kale beeld
van deze eertyds zo fraaie laan.
De Maasheeseweg is opgeknapt
en rond de woningbouw aldaar
ziet men iedere dag nieuwe dingen,
die het geheel aardiger en aan-
trekkelyker maken.
Ook de mensen persooniyk hel
pen daaraan mee, door de aanleg
van een aardig voortuintje enz.
Van de Provinciale zyde Is men
nu bezig deze weg te beplanten.
Er komen wat struiken langs en
de bomen liggen klaar om geplant te
worden. Zo zal deze entree dus 'n
fraaie ingang worden tot de kom!
Onwillekeurig steekt daarby de
Langstraat wat kaal af. Er zijn
vroeger plannen geweest om hier
nieuwe bomen te planten, later
zou het wat lager struikgewas
gaan worden en men zou wat
parkeerruimten overlaten, maar
uiteindelijk is er nog niets gebeurd,
staat er wat water en modder als
het geregend heeft en probeert een
enkel grassprietje en wat onkruid
een fleurig beeld te geven aan de
opengelaten vakken.
Hopenlyk zal ook aan deze kant
nu een definitieve beplanting ko
men, zonder welke het herstel van
deze straat niet klaar is.
HOPEN
Al schrijvende over zandhopen,
denkt men ook onwillekeurig aan
de verschillende hopen, die men
uitgerekend op Venrays mooiste
plekjes vindt. Rommel, puin, het
is links en rechts neergesmeten en
ontsiert het hele natuurschoon, wat
nog zonder prikkeldraad voor de
Venrayse mens te bereiken is.
Een kwestie van lamlendigheid
en gemakzucht. Men wilde de rom
mel kwijt en waarom er dan ver
mee gesjouwd als men het hier
kwyt kan. En kwak, de kruiwagen
of de zak wordt omgegooid en er
is lekker geen haan, die er naar
kraait....
We hebben hier al eens meer
over geschreven. Het is dezelfde
lamlendigheid waarmee men friet
zakjes, liefst met een flinke scheut
mayonnaise in voorportaaltjes of
tegen deuren smy t en het vet-papier
waarmede de gebakken vis verpakt
is tegen ander mensens ramen
duwt...
Het is bovenal een kwestie van
opvoeding...
Nieuws uit
Venray en Omgeving
Zondagsdienst huisartsen
Vanaf zaterdagmiddag 4 uur tot
maandagmorgen 8 uur, wordt de
praktyk der huisartsen voor Venray
e.o. waargenomen door
Dr. VAN DEN HOMBERGH
Oostsingel 6 Telefoon393
GROENE KRUIS
Donderdag a.s.:
Zuigelingenbureau voor de Kom.