Venrays begroting
op komst
zijt de Kerk"
Afrika in nood
Oudersavond
P M00REN
Voor de politierechter
Het priesterschap
van de leek
Wie helpt
PUROL in huis!
P. Hendriks Oploo
Zaterdag 14 maart 1959 No 11
TACHTIGSTE JAARGANG
V.
"EEN RUK BEZIT
PEEL EN MAAS BI
DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MUNOKOOF WPïriTQT A H \7 UCMD A V ITM HMCTOPPfPM ADVERTENTIE-PRIJS: 8 ot. perm.m. ABONNEMENTS-
GROTESTRAAT 28 TELEFOON 512 GIRO 150052 VV OuA-OLHU V UUI\ VEdllVHI Er IN UlVlO 1 IV E# IV. C* IN PRIJS PER KWARTAAL f 1.40 BUITENVENRAY f 1.60
III.
HAAR WEZEN-KENMERK
18 DE LIEFDE
We mogen gerust zeggen, dat in
onze dagen de Kerk in nood is. In
de landen achter het IJzeren Gor
dijn probeert men de Kerk op aile
mogelijke manieren dood te druk
ken, door haar te beroven van haar
Bisschoppen en er priesters voor
in de plaats aan te stellen, die met
het communistisch regime sympa-
tiseren.
De jeugd wordt gedwongen zich
aan te sluiten bij een atheïstische
jeugdbeweging.
In China dreigt ernstig een schis
ma, nu er reeds verscheidene Bis
schoppen, onder communistische
druk onwettig gewijd zijn en men
zo probeert hele bisdommen met
alle gelovigen los te scheuren van
de Kerk van Rome.
Onze Paus heeft alle gelovigen in
de komer.de dagen tot vurig gebed
voor de vervolgde Kerk opgeroe
pen, want de nood van die christe
nen en het dreigen van 'n kerkelijk
schisma mogen ons niet koud
laten.
Een ander gevaar dat de Kerk
bedreigt, is de steeds in omvang
toenemende geloofsafval, die als
het ware geruisloos plaats heeft.
Men begint met niet meer tot de
heilige Sacramenten te naderen,
om straks helemaal uit de kerk te
blijven.
Ook onder hen, die zondags nog
wel naar de kerk gaan, dikwijls
alleen voor het oog, zijn er velen,
die practisch niet meer geloven en
zo eigenlijk al min of meer met
de Kerk gebroken hebben,
Maar daarnaast klinkt in diezelf
de Kerk voortdurend luider de roep
om Christus, de Weg, de Waarheid
en het Leven.
Velen geven uitdrukkelijk hun
verlangen te kennen om los te
komen van middelmatigheid. Men
begint weer te begrijpen, dat de
onderlinge liefde tussen de leden
van de Kerk het speciale herken
ningsteken van de christen moet
zijn.
De Kerk wordt door velen helaas
nog gezien als een soort gods
dienstige onderneming, met de
priesters als ambtenaren en de ge
lovigen als haar geachte clientèle.
Het Christendom ziet men als
een organisatie, waarbinnen alles
burgerlijk en zakelijk wordt afge
werkt en geen plaats meer is voor
de evangelische liefde.
Of men ziet de Kerk slechts als
een instituut, een vereniging om
in de hemel te komen.
De een voelt zich daarin thuis
en zonder problemen. Maar weer
anderen ervaren het instituut
meer als een soort dwangbuis, als
een keurslijf van wetten, verboden
en voorschriften.
Pas als men in de Kerk méér
ziet dan een instituut en haar leert
kennen als de Christus Zelf, die
voortleeft in alle gelovigen, die
met Hem en in Hem met elkaar
verbonden zijn, dan pas zal ook de
vrijheidslievende méns zich in de
Kerk thuis kunnen gaan voelen.
Misschien is er in preek en ka-
techismus langen tijd te weinig de
nadruk op gelegd, dat de Kerk,
behalve instituut, ook een geheim
volle gemeenschap is met de liefde
als wezenlijk kenmerk.
De geboden en wetten moeten wij
niet slechts onderhouden, ómdat
wij anders niet in de hemel kun
nen komen, maar veel meer om
daardoor onze liefde te tonen.
God en Jezus onze verlosser
hebben toch zeker recht op onze
liefde. We zijn allen van God af
hankelijke schepselen en Christus
heeft met opoffering van Zijn leven
ons de vrijheid der kinderen Gods
geschonken.
En daarom moeten we graag
willen doen wat Hij zegt of door
middel van Paus en Bisschoppen
tot ons laat zeggen.
Die wetten en geboden zijn bo
vendien niet door willekeur inge
geven, maar ze zijn vol wijsheid
en liefde uitgedacht voor ons aller
bestwil en eeuwig heil.
Als we het zo zien, voelen we al
die wetten niet meer als een ver
velende dwang.
Wij moeten ons in de Kerk meer
thuis gaan voelen als in een grote
familie, waarvan God de Vader is.
Door de komst van Christus zijn
we echt kinderen van deze Vader
geworden.
Christus, de Zoon van de Vader,
heeft ons tot Zich opgetrokken en
nu mogen we ook samen met Hem
zijn: zonen en dochters van Vader
God.
Dat betekent ook, dat wij samen
met Christus broers en zusters van
elkaar zijn. Dat is het wat ons te
samen bindt: niet zozeer dat wij
allemaal dezelfde waarheden gelo
ven en dezelfde geboden moeten
onderhouden (dat óok) maar voor
al: dat we door Christus familie
van elkaar zijn.
En de voornaamste wet in deze
familie is: draagt elkanders lasten,
zo zult ge de wet van Christus
vervullen. Zo zegt het St. Paulus.
Het zijn immers allemaal geen
lieve broers en zusters in die fa
milie van Jezus: wij zelf zijn het
evenmin.
Ja, de mensen in onze familie
zijn zondig, allemaal, al zijn we
tegelijk ook heilig, omdat we Jezus
tot Broer en God tot Vader heb
ben.
Wel is de Kerk heilig als familie
van God, maar de Kerk heeft ook
veel menselijke tekortkomingen
door de zondige mensen, die ertoe
behoren, leken zowel als priesters.
En toch moeten wij de Kerk
blijven liefhebben en er ons thuis
voelen, omdat zij een Kerk van
zondaren is en wijzelf het ook
zijn.
Als wij ons aan anderen ergeren
moeten wij bedenken, dat enderen
zich ook wel aan ons dikwijls zul
len ergeren.
Als God ons allemaal nog in Zijn
familie duldt, wat toch eigenlijk
een wonder is, dan moeten wij
elkaar toch zeker kunnen verdra
gen.
God roept ons allen tot Zijn
Kerk, de goeden even goed als de
minder goeden. Hij roept ons om
in de gemeenschap van de Kerk
onze plaats in te nemen, hetzij als
leek, hetzij als priester. Hij roept
ons om in de onderlinge liefde
samen te leven in de Kerk, elkaar
niet af te breken, maar samen te
bouwen aan de Kerk en samen met
Christus de weg op te gaan naar
de Vader in de hemel.
v.d.B.
Het is onderhand wel iedereen
bekend, dat de nood in Afrika
soms onvoorstelbaar groot is, door
de primitieve, onhygiënische en
onsociale toestanden.
Sinds de beroemde encycliek van
Paus Pius XII z.g.: „Fidei donum",
komt heel de kath. wereld meer en
meer in beroering, om in Afrika 't
christendom over 't communisme
te doen zegevieren.
„Er is reden om over 't lot van
de katholieke zaak in Afiika in
niet geringe zorgen te verkeren.
Alle katholieken moeten er zich
van bewust worden, dat zij de
missionarissen gaan helpen, omdat
er nog 85.000.000 Afrikanen in
afgoderij leven. Het moet de hele
wereldgemeenschap der christenen
raken". Het aantal beheerlingen is
enorm.
Nu kwam er zo pas 'n brief bin
nen uit Ghana (goudkust) van 'n
groepje Nederlandse zwoegers,
waaronder ook 'n Limburgse, die
in de rimboe 'n heel ziekenhuis
moeten leiden in moeilijke omg an-
digheden. Een van hen schrijft:
„De mensen hier hebben geen
verstand van ziektes. Eerst strijken
ze koemest op hun blessuren en
komen dan met zware infecties bij
ons. Er komen er veel. Dikwijls
moeten we de patiënten op matjes
op de vloer leggen bij gebrek aan
alles en nog wat. Nooit ligl er iets
in de kast aan voorraad. We heb
ben gebrek aan lakeus, slopen, bad
handdoeken, washandjes, grote
moltondekens (de nachten zijn nog
al eens koud) pyama's voor man
nen en kinderen van 6—12 jaar,
nachtjasjes voor vrouwen, luiers,
stevige baby-truitjes, verpleegsters -
schorten, maten 42 en 44 (we heb
ben 12 zwarte nursen in opleiding),
plastic drinkbekertjes of kopjes,
glazen, borden en wie heeft er wat
oude prisraaboekjes voor ons voor
wat ontspanning".
Tot zover de briefschrijfster. Wie
zou hier niet 'n handje willen hel
pen. Misschien hebt U iets van
deze artikelen liggen die toch niet
gebruikt worden. De grote schoon
maak staat voor de deur. Of wie
stelt er 'n paar meter stof be
schikbaar om er 'n laken, 'n pyama
of 'n schort van te maken,
Ook zenden wij oud linnen, ka
toen, beddegoed, ondergoed en
steriel verbandmateriaal door naar
melaatsenkampen in Afrika.
Wat gij de minste der Mijnen
gedaan hebt, dat hebt gij aan Mij
gedaan. Wij moeten dat letterlijk
nemen. Christus lijdt armoede in
deze mensen in nood. Hij wacht op
ons. Laat er geen gras over groeien
en stel vandaag nog 'n daad. Het
is tevens 'n mooie gelegenheid, om
van onze vasten 'n meer persoon
lijk iets te maken. Dan vieren wij
'n zaliger Pasen,
Men kan 't een en ander bezor
gen bij het Patersklooster, Leunse-
weg 1. (Giro: Minderbroeders-
klooster 138 2 9 0 met vermelding:
voor Afrika).
Bij brand- en snijwonden, Pijnlijke
kloven, Ruwe handen, Schrale huid.
i
Het wil met Venrays begroting
schijnbaar niet goed vlotten, want
we schrijven al Maart, maar tot
heden is er van de bekende drie
boekwerken nog weinig te zien.
Op het gemeentehuis is men
echter druk aan het rekenen en
het stencillen en zo mogen we
toch verwachten dat eerstdaags de
begroting 1959 aan Venrays Vroede
Vaderen zal worden gepresenteerd.
Men behoeft zich heus niet af te
vragen, hoe de begroting er dit
jaar uitziet. Op de kapitaalreke
ning zullen de nieuwe plannen
voor dit jaar evenals in vooraf
gaande jaren ontbreken en zo de
hele begroting voor de buiten
staander tot een farce maken, om
dat hij uit het hele ding toch niets
kan vernemen over Venrays toe
komst.
De overige cijfers interesseren
hem alleen in zoverre, dat hij eens
critisch bekijkt, hoe ver we weer
achterop zijn geraakt i.e. hoeveel
schuld er is. En op voorhand dur
ven we al te zeggen, dat die weer
groter is dan het vorig jaar omdat
rente en aflossingen van kapitaals-
werken nu eenmaal hun geld blij
ven vragen en de post onderwijs
ieder jaar groter kapitalen nodig
heeft.
Over een verhoging van de rijks
bijdragen aan de gemeentenfondsen
is nog geen nieuws, al hebben we
het vermoeden, dat onderhande
lingen over verhoging hiervan met
succes zijn gevoerd. Maar of ze
voldoende zijn om de grote tekor
ten der laatste jaren binnen rede
lijke grenzen te houden, wagen we
weer te betwijfelen, gezien de
reacties van andere gemeenten, die
nog altijd steen en been blijven
klagen. En we kunnen ons ter.
enen malen niet voorstellen dat
men Venray beter zal behandelen
als de andere. Integendeel....
VEEL PLANNEN
We hebben reeds voorgaande
jaren er op gewezen, dat in zich
een dergelijke begroting weinig zin
heeft. O zeker, men komt tot be
paalde groeperingen van cijfers en
men weet hoever men kan gaan,
wat mag en wat zeker niet mag.
Maar de tijd dat een begroting
tevens de wegwijzer was in de toe
komstige plannen van een gemeente,
is reeds lang voorbij. En dat vinden
&e toch wel een uitermate zwaar
wegend bezwaar. Want hoe willen
Venrays Vroede Vaderen nu een
bepaald beleid kunnen volgen
Hoe wil men bepaalde plannen tot
uitvoering kunnen brengen Tel
kens en telkens moet geprobeerd
worden via begrotingswijzigingen
een en ander tot stand te brengen
en dat deze manier van werken
meer stilstaan dan hollen met zich
brengt^ hebben we de laatste jaren
wel ervaren.
Maar Den Haag beslist nu een
maal dat deze werkwijze moet
worden gevolgd en men i.e. de ge
meente heeft zich hieraan te hou
den.
Als we het lijstje eens nagaan
van wensen en verlangens, dan be
hoeven we feitelijk alleen nog het
jongste KVP bezoek in herinnering
te halen. Dan zien we dat er nog
veel grootse plannen op verwezen
lijking wachten. We denken aan
de wegen-kwestie, aan de 300 km
lange zandwegen, aan de 50 km
grindwegen, die zo dringend nodig
verbetering behoeven Wat zal er
dit jaar van uitgevoerd worden
Wat zal er gebeuren met de uit
breiding van de waterleiding, met
de teveel huizen zonder electrisch
licht
We denken aan riolering in de
snelgroeiende kerkdorpen Leunen
en Oostrum, waar thans de mensen
overlast krijgen en teveel van het
goede. We denken aan de verande
ringen op het vloeiveld, waar een
nieuwe zuiveringsinstallatie moet
komen.
ONDERWIJS
vraagt enorme offers, maar de
dringend nodige verbetering van
de meisjesscholen staat naast de
bouw van een jongensschool in het
Rectoraat nog steeds op het pro
gramma.
En hoe denkt men intussen over
de definitieve bouw van een HBS
Nu het Lyceum al enkele jaren
„draait" blijkt het animo ieder
jaar opnieuw groeiende, maar al
groeiende dreigt het gevaar dat
ook hier overbelasting optreedt en
het feit dat onze Patersstraat-
barak al gehuurd is door het
Lyceum wijst er al op, dat dit ge
vaar niet denkbeeldig is.
De uitbreiding van de nijver
heidsschool en de huishoudschool,
de verbetering van de landbouw
school en de bouw van gymnastiek
zalen zijn allen dringende projecten,
waarmede de Raad te maken krijgt.
In nauw verband hiermede staat
de bouw van gemeenschapshuizen
in de kom en verbetering van deze
gebouwen in verschillende kerk
dorpen.
Dan is er het Cultureel Centrum.
Al horen we niet tot de optimisten,
die menen dat dit zo nodige bouw
werk er binnen afzienbare tijd
staat, er zal toch een plan dienen
te komen en o.a. met de steden
bouwkundige uitgemaakt dienen te
worden, waar het zal komen en
hoe het er uit zal gaan zien. Nauw
verband houdt er ook mee, de
sportterreinen, het zwembad en
het recreatie-oord. Plannen moeten
worden opgesteld en wat verwe
zenlijkt kan worden, moet verwe
zenlijkt worden. Hoeveel en wat
zal er In 1959 klaar komen Al
heeft men thans nog steeds geen
idee wat het worden en kosten zal.
INDUSTRIALISATIE
Een politie-kazerne staat al lang
op de nominatie en een uitbreiding
van het gemeentehuis is een vurige,
maar nog steeds onvervulde wens.
Toch zijn beide nodig voor de zich
steeds maar uitbreidende gemeente,
die de nodige aandacht dient te
besteden aan industrialisatie. Want
op dit terrein is feitelijk de laatste
jaren te weinig gebeurd. We wach
ten nog steeds op de „benoeming"
tot de stimuleren kern, maar men
zal op deze aanwijzing moeten aan
dringen, wil men industrieterreinen
uit kunnen breiden en industrie
aan trekken.
Woningbouw
En last but not least, is er de
woningbouw. Plan-West zal nu uit
de doeken moeten komen, want
voor particuliere bouw ontbreekt
plaats en gelegenheid. Plan Zuid is
immers voor velen te kostbaar.
Het wordt dringend tijd, dat we
van de noodwoningen links en rechts
in onze dorpen af komen. Men mag
dan aan de buitenkant menen, dat
het nog wel gaat, ieder die zijn
ogen niet in zijn zak heeft, moet
constateren, dat de meeste van deze
bouwsels, behalve 'n ontsiering van
ons dorpsbeeld,ook veelal versleten
zijn. Gebouwd en ontworpen voor
5 jaren, staan ze er intussen al 15
en b.v. een Schoolstraat wordt in
zijn ontwikkeling geremd door deze
bouwse's
Bouwsels, die bovendien een be
hoorlijke gezinsontplooiing ver
hinderen.
En nu we toch met dergelijke
noodgevallen bezig zijn, rijst de
vraag of ook het Groene Kruis-
gebouw niet een beter permanent
karakter kan krijgen. Eventueel
met openbare badgelegenheid?
Dit rijtje wensen zou met vele
nog uit te breiden zijn.
Ontegenzeggelijk is waar, dat de
urgentie van het een dringender is,
dan het ander, maar er zal iets
moeten gebeuren.
Daarom is het zo jammer, dat ook
de komende begroting over dit alles
niets meer zeggen zal. Men zal in
de begrotingsbeschouwingen waar
schijnlijk op vele van genoemde
punten nogeens terug komen, maar
het zal een groot vraagteken blijven
hoeveel en wat in dit jaar zal wor
den uitgevoerd.
Daarom is het jammer, dat deze
begroting in zijn huidige vorm
weer moet komen.
Deurneseweg 8
R.K. Huishoudschool
„Marianum"
Dinsdag werd in „Prinsenhof"
een zeer geslaagde ouder- en con
tactavond gehouden voor de huis
houdschool.
Mej. Coenen heette alle aanwe
zigen, waaronder o.a. Deken Loonen,
hartelijk welkom, speciaal de spre
kers, Dr. Theunissen en Kapelaan
van Leipzig.
Allereerst gaf Kapelaan van
Leipzig een interessante uiteenzet
ting over de noodzakelijkheid van
het voorlichten van kinderen.
Daarna sprak Mevr. de Kroon
in een kort woordje over de retraite
die ieder jaar voor de kinderen van
de huishoudschool op kasteel Well
gegeven wordt.
Na een kopje koffie hield dr.
Theunissen zijn zeer interessante
voordracht en behandelde de vol
gende punten:
VOOR EEN MODERN
T£L£VISI£TO£ST£L
EN VAKKUNDIGE
PLAATSING ZORGT
1 Een in- en doorkijk op de tijd
waarin wij leven.
2 Moderne problemen in onze ge
zinnen.
3 Tot welke hoofdzaken zijn al
de moderne sp anningen te herleiden
4 Onder bescherming van de Moe
der Gods.
Nadat de spreker de spanningen
in de grote wereld belicht had,
kwam hij tot de kleinere wereld
van het gezin met zijn hedendaagse
spanningen.
Spreker hield een zeer actueel
betoog over de totaal veranderde
verhoudingen en telkens wees hij
op de tegenstellingen, hemel en
aarde, priester en leek, licht en
schaduw, man en vrouw, ouders
en kinderen, school en gezin,) die
toch een zeer hechte eenheid vor
men, want zij kunnen niet apart
van elkaar gedacht worden.
Speciaal belichtte hij de beteke
nis van de huishoudschool voor de
meisjes. Niet alleen beoogt deze
school de kinderen louter kennis
bij te brengen, maar zeer bijzonder
stelt zij zich tot doel de vorming
van de kinderen tot volwaardige
mensen van de maatschappij.
Enkele zeer voorname kwesties
zoals voorlichting, die op de eerste
plaats door de ouders behoort te
worden gegeven, verkering en
verloving, spanningen tussen ouders
en kinderen kwamen aan de orde.
Nadat de spreker zijn voordracht
beëindigd had, beklemtoonde Deken
Loonen nog eens de hechte samen
werking, die er toch moet zijn
tussen ouders en docenten, want
zonder deze samenwerking is het
zeer moeilijk datgene van het on
derwijs te maken, wat er van te
maken is.
Na afloop van deze zeer vrucht
bare avond, bedankte Mej. Coenen
alle sprekers en in 't bijzonder de
ruim 250 ouders voor hun trouwe
opkomst.
„Daag" zeiden de stropers
De beide politiemannen hadden
ae gehe'e avond doorgebracht in het
natte struikgewas. Zij werden ge
kweld door koude voeten en een
onuitblusbaar verlangen naar een
sigaret. Op zulke avondenis hetniet
alles, bij de politie te wezen. Maar
eindelijk werd hun geduld beloond.
Drie mannen doemden op in de
duisternis. Voorzichtig schuifelden
zij naar de wildstrikken. „Halt,
polite!" riepen de beide wacht
meesters.
Het effect van deze roep was niet
ongelijk aan dat van het drukken
op de startknopvaneenmaanraket.
In vliegende start, zoals dat heet,
gingen de drie mannen aan de haal.
De beide wachtmeesters vergaien
hun verlangen naar een sigaret.
Met een zeer korte achterstand
zetten zij de achtervolging in.
Hier dient te worden opgemerkt,
dat de spurt een zegenrijke uitwer
king had op hun koude voeten. Hoe
harder zij liepen, des te prettiger
begonnen hun voeten te tintelen.
Na een avond tussen de natte
struiken is er geen beter middel
denkbaar tot bevordering van de
bloedsomloop dan zo'n ren dwars
door de bossen.
Behalve het vijfvoudig hijgen der
dravende mannen hoorde men in
het bos alleen nog maar het ge
kraak van droge takjes, en zo nu
en dan een moeilijk weer te geven
gemompel, wanneer een der ijlboden
in het donker tegen een boomstam
botste. Bij de boerderij, die aan de
bosrand lag, bleek de voorsprong
van de drie stropers danig ver
kleind. De wachtmeesters legden
hun gehele ziel in een laatste
spurt.
Daarop stapten de drie mannen
in de auto van de boer. Zij riepen
minzaam wuivend „Daag!" Toen
gaf de boer gas en reed weg.
Enkele seconden later lag het erf
verlaten aan de voeten van de hij
gende wachtmeesters, die nu ein
delijk gelegenheid kregen de hevig
verlangde sigaret op te steken.
De boer echter, die de drie stro
pers zo vlot uitgeleide had gedaan,
moest voor de politierechter komen
omdat hij de aanhouding van drie
personen door de politie had belet.
„Het is een naïeve gedachte, te
menen, dat je op die manier iemand
kunt helpen", vond de rechter. „Dit
is typisch het handelen van domme
mensen".
„Wat doe je als een ander in het
nauw zit", zuchtte de boer.
De beide wachtmeesters hadden
de zaak bijzonder sportief opgevat,
dat dient te worden gezegd. Zij
hadden netjes in hun verbaal gezet
wat er was gebeurd, maar zij had
den er aan toegevoegd, dat de
boer bekend stond als een keurig
Modenieuws
van mond tot
mond!
In vroeger jaren was de omroeper
de man die het nieuws op straat
bracht. Nu beschikken wij over
moderne publiciteilsmiddelen zo
als krantradio en televisie
Nieuws over de mode ging toen
van mond tot mond, nieuws van
Gebrs. Voss leest u nu in uw krant!
Bij de bouw van ons nieuwe
modehuis in Den Bosch
kwamen er zoveel practische
nieuwtjes uit de bus, dat
wij het niet meer dan billijk
vonden ook onze trouwe
klanten in Nijmegen te laten
profiteren! Alle etalages zijn
verbouwd en gemoderni
seerd. Het geheel is ruimer,
lichter en moderner.
fris, jong, jeugdig
de nieuwe mode is bij
't trefpunt voor de
modieuze vrouw
uitsluitend gevestigd
te Nijmegen
en 's Hertogenbosch
Let op onze volgende publicatie.
en rustig burger, Iemand die de
politie nooit last had bezorgd en
die dat ook wel niet méér zal doen.
Maar de officier zei: „Hoe gunstig
dezelfde politie nu ook over deze
man rapporteert, men zal toch
dienen te beseffen, dat dergelijk
verzet biezonder hoog wordt opge
nomen. Wie de politie hindert in de
uitoefening van haai- taak, krijgt
gevangenisstraf". En hij eiste twee
weken.
„Dat kan niet", zei de boer. „Art.
77 van de Jachtwet zegt, dat het
geen deze mensen gedaan hebben
een overtreding is. Art 189 van het
Wetboek van Strafrecht zegt, dat
alleen hij strafbaar ls, die iemand
helpt die een misdrijf heeft ge
pleegd. Dit was geen misdrijf maar
een overtreding. Dus kunt u mij
niet veroordelen".
Maar de rechter kende de wet
nog beter dan de boer. „Art. 184
W.v.S. zegt, dat iemand die de
politie belemmert, een misdrijf
pleegt. En voor dat wetsartikel
staat u terecht", verklaarde hij. Zo
bleef het twee weken gevangenis
straf.