M PEEL EN MAAS
BESTEDINGS-
JEEöWh
Nelissen opende
nieuwe timmerfabriek
SPORT
Dames
De tijden veranderen,
en wij veranderen mee
P.M00REN
Als bedroefden, en
toch altqd verheugd
TELEVISIETOESTEL
Zaterdag 14 februari 1959 No 7
TACHTIGSTE JAARGANG
DRUK EN ÜITGAVE FIRMA VAN DEN MÜNOKHOF WÜPiniT A T\ UOHP VPNPAV "PIVT HMQTPPïf P W ADVERTENTIE-PRIJS: 8 ot. perm.m. ABONNEMBNTS-
GROTESTRAAT 28 TELEFOON 512 GIRO 150652 VV C;E«IVDLiiU V VJUIV VDlmHI JCfTN UiVlJ 1 IvCfiVUll PRIJS PER KWARTAAL f 1.40 BÜITENVENRAY f 1.60
VII
GEWETENSNOOD
Waar in onze huidige wereld zo
snel alles verandert en zelfs de
zedelijke normen schijnen te wan
kelen, staat daar de Heilige Kerk
onwankelbaar als op een rots.
Door Gods Geest geleid verklaart
zij met onfeilbaar gezag, wat tot
Gods wet behoort en dus onver
anderlijk is. Alleen gelovige onder
werping aan de leiding van de
Kerk kan ons een houvast geven
in deze zo snel veranderende wereld.
We gaven als voorbeelden van
wat de Kerk ons als tot Gods wet
behorend voorhoudt, enige kerke
lijke uitspraken over de huwelijks
moraal, dat n.l. periodieke onthou
ding in vele gevallen een goede
oplossing brengt in de huwelijks-
nood, terwijl andere manieren om
de „kinderzegen" te vermijden, al
tijd als groot kwaad veroordeeld
moeten worden.
Deze voorbeelden haalden wij aan
omdat hieromtrent juist heel veel
gelovigen nog met grote problemen
zitten.
Terwijl sommigen de Kerk ver
wijten, dat zij onbarmhartig is, om
dat zij geen rekening houdt met
de noodtoestand, waarin veel men
sen leven, beweren anderen, dat de
Kerk officieel wel aan haar stren
ge eisen vasthoudt, maar dat zij
in de practijk wel water bij de wijn
moet doen en veel door de vingers
ziet.
Zij bedoelen, dat de Kerk op de
duur zich wel helemaal zal aan
passen aan wat de rest van de
christenheid en van de wereld hier
over denkt.
Wat moeten we hiervan denken?
Is de Kerk onbarmhartig in het
stellen van haar eisen, óf doet zij
in de practijk water in de wijn
Geen van beide. De Kerk kan niet
schipperen als het over Gods wet
gaat. Aan Gods wet valt niet te
tornen. Maar zo onverzettelijk als
de Kerk haar standpunt in deze
moet handhaven, zo barmhartig en
wijs en moederlijk wil zij zich to
nen ten opzichte van de gewetens
nood van vele mensen.
Het dagelijks leven, vooral tegen
woordig, plaatst de mens voor
grote moeilijkheden bij het onder
houden van Gods geboden. In een
huwelijk b.v. zijn er al enkele kin
deren, maar nu kan er echt geen
meer bij, al hebben man en vrouw
er alles voor over. Het is werkelijk
geen kwestie van gemakzucht. De
man heeft maar een bescheiden
inkomen. Hun woning is te klein.
Of de vrouw is toch al zo zwak en
kan ook geen hulp krijgen.
Zij houden van hun'kinderen en
ze houden ook veel van elkaar,
man en vrouw. Maar nu wordt dat
een zwaar kruis, want hij wil lief
voor haar blijven en datook tonen.
Maar nu mag dat niet meer, tenzij
op uitgerekende tijden, of dat kan
ook al niet. Het wordt een echt
gewetensconflict: Hoe kan hij echt
lief voor haar zijn en tegelijk kuis
blijven De plicht tot liefde en de
plicht tot kuise beleving van het
huwelijk moeten hier gecombineerd
worden.
Beiden willen wel goed, maar ze
zijn zwak en spelen het niet altijd
klaar. Zij zondigen herhaaldelijk
tegen Gods wet. De Kerk houdt
dan rekening met de menselijke
zwakheid. Als die mensen echt spijt
hebben over hun zonden en er tel
kens een eerlijk voornemen is, ver
geeft de Kerk hen telkens opnieuw
in naam van God. De Kerk is mild
en barmhartig.
De mens is vaak ook niet vol
doende vrij om zwaar schuldig te
zijn, en soms is er helemaal geen
persoonlijke schuld. Wat er ge
beurt, is wel tegen Gods wet,
waaraan niet te tornen valt. Maar
het verkeerde is dan meer iets
wat gebeurt dan wat de mens zelf
doet, omdat b.v. de drang zo plot
seling opkomt en zo onweerstaan
baar kan zijn. En zonder volle
kennis en volledige vrijheid kan er
geen sprake zijn van grote zonde.
De biechtvader die namens de
Kerk de gewetenstoestand beoor
deelt, kan dan verklaren dat er geen
echte schuld is, of tenminste niet
veel schuld en zo de mensen ge
ruststellen. De Kerk doet dan geen
water in de wijn; zij zegt niet: ga
je gang maar, in jouw omstandig
heden mag dat gerust.
Dank zij de moderne psychologie
weten wij tegenwoordig beter dan
vroeger dat een mens wel eens
minder vrij is dan het lijkt. Als je
goed weet wat je doet, volgt nog
niet dat je ook volledig vrij bent.
Daardoor komt het dat de biecht
vaders wel eens anders over de
schuld van de penitent oordelen
dan zij vroeger deden.
Zij zullen nu om tegemoet te
komen aan de gewetensnood van
de penitent, met reden wel eens
kunnen zeggen: „het was niet erg",
waar de biechtvaders dat vroeger
niet zeiden. Maar dat is geen kwes
tie van: dus nu mag het voortaan.
Helemaal niet.
Dit alles verklaart de schijnbare
tegenstelling tussen strenge leer
en milde practijk van de Kerk. Zij
biijft onverzettelijk Gods wet hand
haven, maar zoals Christus is zij
tegemoetkomend en barmhartig
als de mensen komen biechten. De
priester in de biechtstoel zit daar
immers namens de Kerk. Maar
tevens is hij de plaatsbekleder van
Christus en een werktuig van Gods
barmhartigheid.
Jammer dat zoveel gelovigen niet
meer komen biechten, zodat de
Kerk ook minder tegemoet kan
komen aan hun gewetensnood. Zij
willen rechter blijven in hun eigen
zaak. Maar zij vergeten dat wij allen
ook als wij geen grote zonde be
gaan, tojh altijd zondige mensen
zijn en daarom verlossing nodig
hebben: de genade van Christus en
ook Zijn vergiffenis als wij weer
zwak zijn geweest.
v.d. B.
Toen loco-burgemeester Wintels, met enkele vlotte halen
zijn zaag gedreven had door een stukje hout het laatste
beletsel schoof de grote brandvrije deur van de nieuwe
timmerfabriek der N.V. Nelissen open en zagen de talloze
gasten de grote nieuwe en ruime timmerwerkplaats voor
zich liggen. Een timmerwerkplaats, waar machines en schaaf
banken netjes waren opgeruimd en in plaats van timmerlui
hooggemutste koks met hun goede gaven wachtende waren
en in plaats van het gesnor der machines een daverende
mars van Venrays Harmonie te horen was. Nelissens nieuw
bouw was geopend.
Vooraf had de heer L.A. Nelissen
zijn talrijke gasten, waaronder be
halve de directie van het bedrijf,
familieleden en arbeiders o.a. Pater
Eugenius, de heren wethouders
en afgevaardigden van organisaties
waren, uitleg gegeven van het hoe
er waarom van deze dag.
Op de verjaardag van de stich
ting van het bedrijf (2 2 1875) is
men gewoon de mensen die 10 jaren
in het bedrijf werken te huldigen.
Deze huldiging had men ook aan
gegrepen om de nieuwe timmer
fabriek wat officiëler dan gewoon
lijk te openen.
Transformatorhnisje
Hij ging uitvoerig in op de ves
tiging in Venray in augustus 1945
Architect van Halteren had hem
gewaarschuwd, dat er in Venray
veel op te bouwen was en na ampele
overwegingen besloot men „de
gok te wagen". De enigste plaats
waar men zich kon vestigen was
de huidige, omdat het daar staande
transformatorhuisje de stroom kon
leveren voor de 19 p.k. grote ma
chines, die men meebracht. Heden
moet het stroom leveren voor meer
dan 2§0 p.k.
Mogen anderen het wel eens een
ongelukkige plaats vinden, de heer
Nelissen bleek best tevreden, al
was het alleen maar voor de buurt,
die Nelissens vestiging op alle mo
gelijke manieren heeft geholpen.
Niet het minst door grondtrans-
acties, waardoor dit complex thans
kon verrijzen. Hiervoor was hij
hartelijk dankbaar.
Spurbt Iran
Begonnen werd met de restauratie
en nieuwbouw van getroffen boer
derijen in de Spurkt, op het Veulen
en in Leunen.
Nu werkt men in geheel Neder
land, in Frankrijk en deexport gaat
naar alle landen der wereld, o.a.,
Turkijë, Perzië, Iran.
We hebben de rollen omgedraaid
aldus de Nelissen. We zijn geko
men in het kader van de actie:
Haarlem helpt Venray, nu is het
andersom. We leveren goed en
degelijk timmerwerk en beton
elementen aan Haarlem en we
streven er naar dit steeds sneller
en beter te gaan doen.
Klachten over Etil
Uitvoerig ging de heer Nelissen
in op'de hulp, die geboden is bij
de vestiging van het bedrijf in
Venray. Hoewel bij Nelissen thans
ruim 150 Venrayse mensen werken,
buiten de 30 die uit geheel Noord-
Limburg komen, kon door de Etil
geen financiële steun verleend wor
den en vindt men het onnodig in
de jongste studie van de Kamer
van Koophandel, ook maar te wijzen
op de bouwnijverheid in Venray.
Alles is zonder hulp der overheid
tot stand gekomen, terwijl toch
iedere week voor meer dan f 35 000
aan loon wordt uitbetaald en alleen
al het vorig jaar 1,5 miljoen gulden
werd uitbetaald aan plaatselijke
leveranciers voor geleverd materiaal
en verrichtte diensten.
Neen, bepaald enthousiast kon de
heer Nelissen het overheidsbeleid
inzake industrievestiging in deze
streken niet beoordelen. En dat ook
de gemeente, met wie hij anders
prettig samenwerkte, ook wel eens
een steek liet vallen, illustreerde
hij met een klein voorbeeld.
Dank zij veel moeite lukte het
Nelissen om buiten het toegewezen
woningcontingent nog 50 extra wo
ningen los te krijgen. Gemeente
blij en mensen blij.
Maar toen het bedrijf om enkele
woningen vroeg voor haar eigen
personeel, kon er niet één over
schieten. Dan moest men er nog
maar wat extra zien te krijgen.
Hetgeen ook lukte.
Nog eens zes extra woningen kon
Nelissen te pakken krijgen, waar
hij er dan uiteindelijk vier van
kreeg....
NIEUWE PLANNEN
Met de nieuwe timmerfabriek,
aldus spr., is men er nog niet. Het
betonbedrijf vraagt dringend om
uitbreiding. Die gaat er komen,
evenals er een nieuwe portiersloge
komt, nieuwe fietsenstallingen en
een grote cantine.
De tijd van pionieren is voorbij,
de verdere uitbouw gaat door. Als
dank voor het vele, wat de arbei
ders aan deze uitbreiding hebben
gedaan, stortte de directie f 2500
in de hulpverleningkas en kreeg
met name de heer Raateland slot
en sleutel voor de nieuw te bouwen
woning aangeboden.
7 HOEESRUIL.
In 't begin van deze feestelijke
vergadering had de president-com
missaris der naaml. vennootschap
een kort welkomswoord gesproken
tot de gasten en hen gewezen op
de verschillende aspecten, welk een
modern bedrijf biedt, ook ten op
zichte van de plaats, waarin het
gevestigd is en ten opzichte van de
mensen, die daar leven en werken.
Na de rede van de heer Nelissen,
was dan het woord aan wethouder
Wintels, die de heer burgemeester
verving, welke door ziekte verhin
derd was.
Hij bracht de dank over van het
gemeentebestuur, voor het vele,
wat de N.V. Nelissen in de loop
der jaren voor Venray heeft ge
daan. Hij prees de prettige sfeer,
waarin de gemeente immer heeft
kunnen onderhandelen en noemde
het doorzettingsvermogen van de
heer L. A. Nelissen een van de
oorzaken van de snelle en grote
bloei van dit bedrijf.
Een doorzettingsvermogen, dat hij
het best kon illustreren met het
verhaal, hoe deze heer indertijd
zijn echtgenote naar Venray wist
te brengen. Hoewel er geen huis
beschikbaar was, wist hij het toch
klaar te krijgen en wel met een 7-
hoeks-ruil. een woningruil, die in
de geschiedenis „einmalig" is.
500 ARBEIDERS.
De heer Laurensse roemde, als
president van Venrays Harmonie
het sociaal culturele werk van deze
N.V., die thans meer dan 500 men
sen in dienst heeft en hoopte, dat
ook in de toekomst de goede ver
standhouding tussen dit bedrijf en
de gemeenschap van Venray zou
blijven groeien.
De heer Reintjes sprak namens
het personeel een kort woord, waar
in hij dankbaar herdacht het vele
wat totstand is gekomen, de goede
verstandhouding tussen directie en
personeel en de vorstelijke gift aan
het hulpverleningsfonds.
Hij bood namens het personeel
VOOR EEN MODERN
EN VAKKUNDIGE
PLAATSING ZORGT
de maquette aan van een grote
wegwijzer, die gasten en personeel
zal wijzen waar en wat voor werk
„ergens ter wereld" op een bepaald
ogenblik door Nelissen N.V. zal
worden uitgevoerd.
Met een dankwoord tot alle aan
wezigen, maar speciaal tot Pater
Eugenius Trienekens, welke de in
zegening verrichtte, besloot de heer
J.P.A. Nelissen de bijeenkomst en
konden de talrijke gasten de nieuwe
werkplaatsen eens bekijken.
Jhr. Mollerus verraste later in
Luxor de gasten met een aardige
lezing over zijn vele reizen per
vliegmachine en vertoonde enkele
films.
Dat was het einde van een fees
telijke dag, waarvan naar buiten
uit de vlaggen rond Nelissen's
nieuwbouw getuigenis gaven, een
getuigenis o.a. van de vele landen,
waar producten uit dit Venrays
bedrijf gevraagd worden.
Ie Zondag van de Vasten
„Als bedroefden, en toch altijd
verheugd": deze woorden van het
Epistel uit de Zondagsmis zouden
onze gezindheid kunnen weergeven
voor de komende Vastentijd.
Wel is het traditionele vasten
alleen nog maar op de vrijdagen in
de vastentijd verplichtend, maar de
vastentijd zelf blijft van even grote
betekenis als vroeger. Deze weken
van voorbereiding op het Paasfeest
blijven een boetetijd.
Bij „boete" denken wij bijna uit
sluitend aan onplezierige dingen
zoals minder eten, minder roken,
minder snoepen, minder dansen of
minder naar de bioscoop gaan enz.
Maar „bofte" betekent op de,eerste
plaats: verandering van gezindheid
en ommekeer of omkeer naar de
levende God. En als wij dat serieus
gaan doen, willen wij onze droef
heid over ons van-God-afgekeerd-
zijn, en dit is het wezenlijke van
elke zonde vanzelf tonen door
minder toe te geven aan onze ge
notzucht en dat verwennen van
onszelf.
De mensen laten tegenwoordig
steeds meer hun gedrag bepalen
door de materie, het stoffelijke, n.l.
door geld verdienen, comfort, tech
nische vooruitgang, allerlei amuse
ment, en worden zo geheel erdoor
in beslag genomen, dat zij alle be
langstelling voor het hogere ver
liezen.
Dat noemen wij materialisme
Allen zijn we er meer of minder
door aangetast. Wij worden zozeer
door aardse beslommeringen in
beslag genomen, dat wij maar wei
nig tijd over hebben voor God en
om ons christen-zijn echt goed te
beleven.
In deze vastentijd willen we weer
ons geheel naar God toekeren, en
tevens onze droefheid over de zon
den tonen door onszelf wat minder
te verwennen en meer aan anderen
te denken. Wij kunnen gerust wel
wat missen en het afstaan aan
minder rijkbedeelden.
Wij baden ons in weelde wat het
s'offelijke betreft, als wij onszelf
vergelijken met de meeste mensen
tn de wereld, die zelfs elke dag
honger moeten lijden.
Onze tijd zoekt naar eigen vorm
van vasten. Dat blijkt o.a. uit de
actie van Pater Jelsma in Den Haag:
„Eenmaal geen maal".
Zij die hieraan meedoen, laten
een maaltijd thuisachterwege en
nemen daarvoor in de plaats deel
aan de Eucharistieviering met het
geestelijkmaal van de H. Communie.
En het geld, dat zij door die over
geslagen maaltijd hebben uitge
spaard, offeren zij voor de hulp
verlening aan de vele noodlijdenden
in de wereld.
Zo moesten ook wij in de vasten
tijd onze ziel verrijken door goede
werken vooral van naastenliefde,
steun aan missie b.v. en aan onder
ontwikkelde gebieden, tegelijk met
het vaker mee opdragen van het
H. Misoffer en het ontvangen van
de H. Communie.
Waarom zouden we op die manier
de vastentijd niet met een opge
ruimde geest kunnen meevieren?
HANDBOOGSPORT
Vrijdag 6 februari had in zaal
Schellen de eind wedstrijd en prijs
uitreiking plaats van de winter
competitie. Aan deze competitie
namen 17 zestallen deel. De prijzen
werden uitgereikt, als volgt
le St Jozef I 2227 p. 1.03 b.h.g. '58
2e St Anna I 3161 p. 0 83
3e Rare Schutters H 1994 p. 0.26
4e idem I 2692 p. 0.36 ben.h.g. 1958
5e St Joris I 2834 p. 0.71
6e St. Sebastiaan I 2932 p. 0.94
7e St Hubertus I 3193 p. 1.13
8e Diana I 3227 p. 1.29
9e St Oda I 3189 p. 1.52
10 St Anna II 2146 p. 2.61
11 St Antonius I 2962 p. 2.69
12 Diana II 2664 p. 2 93
13 St Hubert us II 2267 p. 3.28
14 St Oda II 2303 p. 4 21
15 St Sebastiaan II 1856 p. 4.32
16 St Joris II 1289 p. 4 38
17 St Antonius II 1665 p. 4.41
Er werden 6 x 25 pijlen gescho
ten, dus in totaal 150 pijlen.
De hoogste schutter in de 150
pijlen was J. Wijnhoven van Sint
Anna met 1640 punten.
Aan deze wedstrijd werd nog een
personele weustrijd verbonden. Deze
prijzen werden behaald als volgt:
le M. v. Dijcrc, St. Hubertus 45 pnt
2e P. v. Ooi, St Oda 8x5
3e J. Ewais, St Sebastiaan 6x4
4e H. van Aarssen, Diana 5x3
5e L. Janssen, St Oda 3x2
6e J. Voesten, St Sebastiaan 3x1
7e J. Wijnhoven, St Anna 43 pnt
8e L. v. Aarssen, St Antonius 6 x 4
9e J. Art-., St Oda 6x3
10 Jac. Siebers, Diana 3x5
11 M. Bonants, St Anna 3x2
12 H. Stoks, St Anna 3x1
13 P. Martens, St Joris 13 pnt
14 G. Ewals, St Hubertus 22 pnt
15 J. Verstegen, St Hubertus 33 pnt
16 W. Smits, St Jozef 36 pnt
De laatste vier geheime prijzen.
sL^hamea-c
handen
ruw of schraal
.geleHÜÜIB