P.fHwt»**
Eindelijk weer een Bisschop
voor Limburg.
De tijden veranderen,
en wij veranderen mee
Na Vastenavond
Het askruisje
Solistencoouonrs
Castenray opent
nienw bondsgebonw
Uit Peel en Maas
Stemmen bij volmacht
Zaterdag 7 februari 1959 No 6
TACHTIGSTE JAARGANG
Ü9PEEL EN MAAS EB
DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MUNOKHOF IK/I?!? IfDT UHHD \7fTTVID A V I71VT 1V/I QTDI* XC P1M ADVERTENTIE-PRIJS: 8 ct. perm.m. ABONNEMENT8-
GROTESTRAAT 28 TELEFOON 512 GIRO 150652 VV uErlVOLiilJ VUUIV V JE# JLY I\iA I JC#JLY UiVl J 1 l\C(IVUi> PRIJS PER KWARTAAL f 1.40 BUITEN VENRAY f 1.60
De benoeming van Mgr. P. J. A. Moors, president van het filoso-
ficum en klein-seminarie van Rolduc, tot Bisschop van Roermond, is
eindelijk gekomen. Een zucht van verlichting werd geslaakt door
allen, die verantwoordelijk zijn voor de gang van zaken in het Bisdom
Roermond, want door de zware klappen, die het bisdom te verduren
kreeg, toen kort na elkaar Mgr. Hanssen en Mgr. Feron stierven, ge
volgd door de maandenlange bisschopsloze periode, stond het werk
stil.
De beminnelijke voorkomende Mgr. Moors, die een groot deel
van de Limburgse jeugd kent, komt voor een zware taak te staan.
Een taak, die verzwaard wordt door de achterstand in het werk, maar
bovendien door de steeds grotere eisen, welke onze tijd aan een
Bisschop stelt. Wij mogen werkelijk onze nieuwe Bisschop toewensen,
dat hij zich gesteund weet met goddelijke kracht.
Hij zal ons gebed, medewerking en belangstelling nodig hebben.
Mgr. Moors is de oudste zoon uit het flinke gezin van de Moors
familie in Tungelroy bij Weert. Vader, hoofdonderwijzer, stierf in
1937, moeder in 1947. Zes zonen hadden zij, van wie er vier priester
werden: Pierre, onze nieuwe Bisschop, de oudste bij de wereldheren,
twee andere bij de Franciscanen en een vierde bij de Missionarissen
van het H. Hart. De beide Franciscanen zijn reeds gestorven als
missionaris in Indonesië en Nieuw-Guinea.
Wij hebben onze nieuwe Bisschop gesproken, even nadat hij het
officiële bericht van zijn benoeming had gekregen van de Pauselijke
internuntiatuur in Den Haag.
Spontaan en hartelijk, maar vooral eenvoudig, beantwoordde hij
onze vragen. Wij leerden hem kennen als een grote deskundige op
het gebied van de opvoeding der jeugd, waaraan hij geheel zijn
priesterleven tot nog toe heeft besteed, eerst in Weert en sedert 1957
in Rolduc.
In zijn omgang met de jongeren van Limburg heeft hij herhaalde
malen getoond, dat hij ze begrijpt. Vandaar dat wij grote waarde
hechten aan zijn opinie over de jeugd en verheugd, wanneer hij zegt,
dat de tegenwoordige jeugd lang niet zo slecht is, als men haar wel
afschildert. De jeugd is veel beter, zegt hij.
Mgr. Moors heeft aldus vertrouwen in de toekomst, omdat hij op
de Limburgse jongeren meent te kunnen rekenen. Laten zij vooral
hem niet teleurstellen.
Moge onder Bisschop Moors het geloof in het Limburgse land
bloeien tot voordeel van geheel het land.
VI
de TFL£M\S/E specialist
TEL: 1683 VENRAY
Geloof in de Kerk
Heel veel christenen krijgen tegen
woordig andere opvattingen over
wat tot de goede zeden behoort en
zelfs over de kuisheid in en buiten
het huwelijk. Zij gaan menen, dat
nu in bepaalde omstandigheden ge
rust mag wat vroeger als zedelijk
kwaad is beschouwd.
We constateerden reeds, dat er op
dit .gebied ook inderdaad verande
ringen mogelijk zijn. Vroegere voor
schriften, b.v. over passende vrou
wenkleding zijn weer veranderd. De
kerkelijke overheid is niet meer zo
gekant tegen het dansen zoals jaren
geleden. Wat vroeger niet mocht,
mag nu wel. Vroeger hoorde men
nooit over periodieke onthouding in
het huwelijk; tegenwoordig leert de
Kerk, dat dit onder bepaalde voor
waarden geoorloofd is.
De Kerk kan dus blijkbaar ver
anderingen aanbrengen in de zedig
heidsnormen. Zij brengt zelfs enige
verandering aan in de huwelijks
moraal. Zij doet b.v. een uitspraak,
dat periodieke onthouding in vele
gevallen een goede oplossing brengt
in de huwelijksnood.
Maar waarom blijft zij dan andere
voorschriften van de christelijke
zedenleer onverbiddelijk hand
haven? Veel gelovigen begrijpen
dit niet, en geen wonder!
We kunnen nu wel zeggen, dat
b.v. die nauwkeurige kledingvoor
schriften slechts werk van de men
sen waren, kerkelijke bepalingen
die dus ook kunnen veranderen.
Maar als de Kerk leert: periodieke
onthouding kan geoorloofd zijn,
maar andere manieren om de „kin
derzegen" te vermijden zijn altijd
ongeoorloofd, dan is dat geen men
senwerk meer. Dan verklaart de
Kerk, dat zó en niet anders Gods
wet moet worden verstaan en dat
daar niet aan te tornen valt.
Maar dit antwoord, zo zou men
kunnen zeggen, bevredigt alleen de
gelovige, die vast gelooft, dat de
Kerk door Gods Geest wordt geleid.
En inderdaad. Aan iemand die
niet gelooft in de Kerk, zegt dit
antwoord niets. Maar wat wil men?
Wil men dan zonder de Kerk de
weg vinden die wij als christenen
te gaan hebben? Lijden wij niet
allen onder de gevolgen van de
erfzonde, of willen wij soms ook
ontkennen, dat ons verstand maar
beperkt is, en wij slechts heel moei
zaam of practisch niet tot een in
zicht komen in deze ingewikkelde
vraagstukken.
Met ons verstand alleen komen
we hier niet verder, juist waar het
erom gaat om de grens te bepalen
tussen de menselijke wetten van
de Kerk zelf die kunnen veranderen,
én de wetten van God die door de
Kerk niet veranderd kunnen worden.
Het staat ons ook helemaal
niet vrij om in deze zaken wel of
niet de leiding van de Kerk te aan
vaarden. Christus, die van Zichzelf
zegt, dat Hij de Weg, de Waarheid
en het Leven is, Hij leeft door Zijn
heilige Geest voort in Zijn Kerk.
D« leiding van Christus komt tot
ons door Zijn Kerk.
Als wij luisteren naar het ker
kelijk leergezag, luisteren wij naar
Christus. „Wie U hoort, hoort Mij",
heeft Christus gezegd tot de Apos
telen, en dat geldt ook voor hun
opvolgers: de Paus en de Bisschop
pen.
De Kerk verklaart nu wat van
God komt en dus onveranderlijk
is, èn wat van kaarzelf is en dus
veranderlijk. Let goed op wat hier
gezegd wordt. We zeggen niet, dat
de Kerk willekeurig kan vaststel
len wat veranderlijk is en wat niet.
Neen, de Kerk wijst een grens
aan, die bestaat, onafhankelijk van
haar. Zij verklaart wat zij als ge
loofsleer en zedenleer van God Zelf
heeft ontvangen, en wat niet.
De Kerk moet zich als zij ons
leert gelovig buigen voor 't woord
van Gods Openbaring, voor de H.
Schrift.
Zeker, wy zelf zijn de Kerk en
daarom kunnen wij ook zeggen,
dat wij, als we ons geweten volgen
gelovig luisteren naar Gods woord.
Maar dat is alleen waar, als wij
ons in ons denken laten leiden door
het leergezag in de Kerk.
Het kerkelijk leergezag levert
onder de leiding van de heilige
Geest aan ons over en houdt ons
voor wat God openbaart.
Het is juist de taak van het
kerkelijk leergezag, ervoor te zor
gen, dat wij in deze gewichtige
levensvraagstukken inderdaad zo
denken zoals God Zelf er over
denkt.
Het is dus een kwestie van ge
loof, van gelovige onderwerping
aan de leiding van de Kerk.
Soms kunnen wij met ons men
selijk verstand ook wel enigszins
beredeneren, dat een bepaalde wet
onveranderlijk is, bijv. dat echt
scheiding en trouwen met een
ander altijd en in alle omstandig
heden groot kwaad is, evenals
echtbreuk en huwelijksontrouw en
dat er geen uitzonderingen op die
wet mogelijk zijn.
Maar overtuigend zijn die bewijs
voeringen niet altijd en zeker niet
voor iedereen.
Zo is het bijv. haast niet mogelijk
overtuigend te bewijzen, dat het ge
bruik van voorbehoedmiddelen in
alle omstandigheden tegen de na
tuurwet en dus ongeoorloofd is.
Overtuigend is in veel gevallen
practisch alleen het geloof.
v.d.B.
Het askruisje geniet bij de meeste
katholieken een grote populariteit.
Zij die het meest uitgelaten vasten
avond hebben gevierd, komen op
Aswoensdag evengoed het askruisje
halen als de meer serieuze mensen
die aan Vastenavondpret niet zo'n
behoefte hebben. Zij willen allen zo
hun katholiek »jn manifestaren.
Wat betekent die plechtigheid
eigenlijk? Moderne mensen voelen
niets voor tradities waarvan zij de
zin niet kennen. Wat wij thans op
Aswoensdag beleven, is een over
blijfsel van de plechtige handeling
die in heel oude tijden de Bisschop
aan de openbare boetedoeners vol
trok.
Wie n.l. een zware zonde had be
gaan, die aan velen bekend was ge
worden, moest aan het begin van
de Vastentijd ook openlijk boete
ondergaan: hun werd in de kerk
het boetekleed overhandigd en hun
hoofd werd met gewijde as bestrooid
De openbare boete bestond dan
verder hierin dat men een hele tijd
van de Eucharistische gemeenschap
was uitgesloten, en daarnaast
moest men zich toeleggen op wer
ken van naastenliefde, gebed, ver
sterving en vasten.
Op Witte Donderdag had ten
slotte de verzoening met de Kerk
plaats en werden de boetelingen
weer toegelaten tot de Eucharis
tische maaltijd.
De kerk heeft deze strenge boete
practijk sinds lang zeer verzacht:
de boete voor de bedreven zonden
behoeft men niet meer in het open
baar te doen.
Maar bijna alle gelovigen laten
zich nu toch op Aswoensdag met
gewijde as door de priester een
kruisje tekenen op hun voorhoofd.
Daarmee geven zij te kennen dat
zij ook zondaars zijn, al zijn ze zich
ook van geen groot kwaad bewust.
Zij beseffen dat Christus juist
gekomen is om ons van de zonden
te verlossen, en dat wij mensen
zonder Christus er slecht aan toe
zijn, omdat wij allen nog steeds te
lijden hebben van de gevolgen der
erfzonde. Zij willen in de vastentijd
opnieuw overvloedig deelachtig
worden aan de Verlossing door
Christus, niet alleen door de Paas-
biecht en Paascommunie, maar ook
door een veelvuldig deelnemen aan
de H. Eucharistie, als het kan ook
op werkdagen, en aan de litur
gische plechtigheden van de Goede
Week.
Zondag had te Oostrum het so
listenconcours plaats van de fede
ratie van muziekgezelschappen afd.
Venray, welk concours georgani
seerd werd door harmonie „Eu terpe"
Venray.
32 solisten betraden het podium,
om door de heer P. Stalmeyer be
oordeeld te worden. De diverse uit
slagen zijn als volgt.
Ere-afdeling: Th. Deters Yssel-
steyn Sax sopraan 2e prijs.
Uitmuntend: J. Deters, Ysselsteyn
Bugel 2e prijs.
Ie Afdeling: H. van Well Yssel
steyn, Piston 2e prijs; M. van Eis
Venray, 2e prijs; L. Custers Venray,
Grote fluit le prijs; J. van Meyel
Leunen Tuba 2e prijs; v. Meyel
Konings Leunen, duo Bariton-Tuba
le prijs en hoogste aantal punten
in deze afdeling.
2e Afdeling: G. Peters Ysselsteyn,
Bugel le prijs; G. Linders Oostrum,
Tuba en hoogste aantal punten in
deze afdeling; Fr. Janssen Merselo,
Sax Tenor 2e prijs.
3e Afdeling: P. v. Vechel Mer
selo, Bugel 2e prijs; M. Kessels
Merselo, Trombone le prijs; M.
Marcellis Merselo, Trombone 2e
prijs; W. v. Dijk Merselo, Bugel 2e
prijs; M. Arts Merselo, Bariton 2e
prijs; J. v. Veghel Leunen, Piston
le prijs en hoogste aantal punten
in deze afdeling.
4e Afdeling: L. Custers Oostrum,
Kleine fluit le prijs; Fr. Schei-
bergen Oostrum, Trombonele prijs;
P. Camps Oostrum, Grote fluit le
prijs; J. Linders Oostrum, Piston
le pr.; M. Wijnands Venray, Piston
le prijs met lof. Deze jeugdige
deelnemer behaalde het hoogste
aantal punten in deze afdeling en
het hoogste aantal van het gehele
concours. B. Lucassen Venray, B
Klarinet le prijs; M. Sijbers Ven
ray, B Klarinet 2e prijs; M. Peters
Venray, Kleine fluit 2e prijs; A.
Jenniskens Leunen, Bugel 2e prijs;
G. Vogelzangs Leunen, Piston 2e
prijs; J. Dietz Leunen, Trombone
2e prijs; J. v. Ooi Leunen, Bugel
le prijs; P. Litjens Leunen, Trom
pet 2e prijs; P. Heesen Leunen,
Tuba 2e prijs.
Het aantal jeugdige deelnemers
aan dit concours was sterk in de
meerderheid, wat het muziekleven
in de korpsen der gemeente Ven
ray, ongetwijfeld ten goede zal
komen. De heer M. Arts uit Venray
begeleide de solisten aan de piano.
De reiziger van Venray r.aar
Horst, is zo langzamerhand al ge
wend aan de nieuwe stompe toren,
die in Castenray is verrezen.
Bij belangstellend informeren naar
dit nog vreemde uitsteeksel is hem
verteld, dat hier de nieuwe boeren
bondsgebouwen gebouwd zijn, waar
mede Castenray 'n 30 jarige periode
van haar boerenbond op nog al op
zichtige wijze illustreert.
En inderdaad hebben de Casten-
rayse boeren nu een up-to-date
pakhuis laten bouwen, dat bijna
500 m2 vloeroppervlakte heeft waar
onder flinke kelders liggen en een
grote zolder uitwijkruimte geeft,
als het in het pakhuis weer eens te
druk zou worden. Het pakhuis zelf
met kantoor, is uitermate practisch
ingedeeld met aparte opslagruimten
voor zaad- en pootgoed, ontsmet
tingsmiddelen, eieropslagplaats,
meng- en maalruimten.
Al dit nieuws is maandag j.l. op
plechtige wijze in gebruik genomen.
Na een plechtige hoogmis des mor
gens in de parochiekerk werd 's mid
dags het nieuwe pakhuis door Pas
toor Geurts ingewijd. Hierbij waren
vele gasten aanwezig, o.a. de heer
Burgemeester, de voorzitter van de
kring der L.L.T.B., het bestuur der
Boerenleenbank en enige heren van
de L.L.T.B. in Roermond.
Er werd een rondgang gemaakt
door het nieuwe gebouw en tekst
en uitleg gegeven van de tot stand
gekomen nieuwigheden.
Een druk bezochte receptie be
sloot deze middagplechtigheid, waar
na alle leden met hun dames
's avonds opnieuw vereend waren
in een grote feest vergadering, waar
in voorzitter P. Philipsen, in een
korte redevoering, een overzicht
gaf van 39 jaren activiteit der Cas-
tenrayse boeren.
Hij releveerde, hoe men voor 39
jaren terug o.l.v. de heer P. Steeghs,
zich afgescheiden had van de Oirlose
bond en met flink wat schuld en een
oud pakhuis hadden moeten begin
nen.
Intussen bleek de Castenrayse af
deling wel levensvatbaar, want in
1936 moest een geheel nieuw pak
huis worden gebouwd, dat nu ook
al weer te klein was en waardoor
wederom de bouw van een nieuw
pakhuis noodzakelijk werd. Een om
zet van ruim 4 miljoen kg. is niet
mis en met Gods hulp hoopt men
ook in de verdere toekomst groei
en bloei in de afdeling te kennen.
Namens de Oirlose zustervereni
ging sprak de heer v.d. Sterren een
woord van gelukwens, terwijl ook
de heer Steeghs nog eens de samen
werking onderstreepte, waarmede
in de loop der jaren dit alles be
reikt is kunnen worden.
Dat men de koffiemaaltijd alle
eer aan deed, was vanzelfsprekend,
zij was dan ook keurig verzorgd.
De toneelclub Vondel voerde een
kort toneelstuk op: het verliefde
Trio, dat best in de smaak viel en
«-en vrolijk slot was aandeze gedenk
waardige dag voor geheel Castenray.
van 7 februari 1914
De coöp. elerverzending Ven
rayLeunenHeide, verzond in het
afgelopen jaar aan de Roermondse
Eiermijn 928.755 eieren met een
bruto opbrengst van bijna f 4,80
per 100 stuks.
Aan de leden werd uitbetaald de
kapitale som van f 41-918,45.
Aan kippen werden verzonden
968 stuks, waarvoor werd uitbe
taald f 647,49 Het aantal leden steeg
van 137 tot 150.
Zondagmiddag werden door
zekere F. 23 jaar, aan het Veulen,
een drietal revolverschoten gelost
op de 19-jarige A. aldaar. Een schot
trof deze in de kin. De dader werd
aangehouden en de getroffene moest
naar het ziekenhuis te Roermond,
na door Dr. Struben te zijn ver
bonden, worden overgebracht.
van 6 februari 1909
Voor de volgende lichting der
Nationale militie hebben zich in
deze gemeente 76 jongelingen aan
gemeld.
Met Ingang van 1 febr. is be
noemd tot gemeente-veldwachter
te Mook onze dorpsgenoot Gerard
Poels.
van 3 februari 1934
Een kaaskoopman, die hier
langs de huizen zijn waar ventte,
verkocht aan twee huismoeders elk
twee pond. Daar later bleek, dat
het gewicht niet klopte. De politie
werd er bij gehaald en nog eens
gewogen en toen bleek, dat bij elke
z.g. kilo twee ons te weinig was.
De kantonrechter veroordeelde de
kaaskoopman tot f 25 boete.
Als een bijzonderheid werd
vermeld, dat in ons land 30 000
Duitse dienstboden in betrekking
waren.
Ons land sukkelt hier tegen
woordig met 400.000 werklozen. In
Duitsland daarentegen waren slechts
20.000 Nederlanders werkzaam. In
het kleine Nederland zijn nog altijd
een 80 000 Duitsers in verschillen
de betrekkingen werkzaam. Wat
een scheve verhoudingen!
De Radio-centrale heeft zich
thans weer uitgebreid met Merselo.
Meer dan 40 liefhebbers hebben
zich aangemeld.
De heer G. Poels te Oostrum
slaagde voor het examen vee
voeding- en stalcontroleur.
Een 7-tal leden van Oostrums
Harmonie namen deel aan het con
cours te Reuver.
De heer Rieter te Maashees,
is op zijn verzoek met ingang van
1 maart eervol ontslag verleend als
burgemeester van de gemeente
Maashees en Overloon.
Het bouwen van een woning,
voor P. Sanders aan de Akkerweg
werd aanbesteed. Laagste inschrij
ver was Ant. Arts voor f 1375.
De burgemeester van Venray
brengt in verband met de komende
verkiezing van de leden van de
Tweede Kamer der Staten Generaal
ter openbare kennis, dat uiterlijk
op 26 februari 1959 voor de kiezers
gelegenheid bestaat tot het indie
nen van een verzoekschrift om bij
volmacht te stemmen.
kiezer ontvangt van de burgemees
ter van de gemeente, in welker
kiezersregister hij is opgenomen,
ontvangt hij ook van de burge
meester van de door hem aange
wezen gemeente aan heldoor hem
in die gemeente opgegeven adres
een oproepingskaart.
Ongeacht in welke gemeente hij
aan de stemming deelneemt, over
handigt de kiezer aan de voorzitter
van het stembureau de oproepings
kaart, hem verstrekt door de bur
gemeester van de gemeente, in
welke hij aan de stemming deel
neemt, alsmede de vorenbedoelde
verklaring.
Venray, 28 januari 1959.
M0ede^ VBa°bryh.hlUidYoe
LsS^babyderm-poeder
Wie zelf niet aan de verkiezingen
van 12 maart a.s. kan deelnemen
(wegens ziekte, ouderdom of ver
blijf in het buitenland) kan zijn
stem door een ander bij volmacht
laten uitbrengen.
Die ander kunnen zijn: de echt
genoot, familieleden tot en met de
derde graad, de echtgenoot van een
schoonzus, de echtgenote van een
zwager en huisgenoten in ruime
zin van het woord.
Wanneer men een ander bij vol
macht wil laten stemmen, moet
men bij het gemeentehuis of bij
het KVP-afdelingsbestuur een for
mulier aanvragen, waarop enkele
gegevens ingevuld moeten worden
zowel over degene die bij volmacht
laat stemmen als over degene, die
de stem namens een ander gaat
uitbrengen.
Dat formulier moet ingevuld en
ondertekend ingeleverd worden bij
de gemeente-secretarie. De plaats
vervanger krijgt dan de oproep
kaart.
Wanneer men zijn stem wil uit
brengen in een andere gemeente
dan waarin men woont is dat ook
mogelijk. Men moet dan eveneens
een formulier aanvragen aan de
gemeentesecretarie of bij het plaat
selijk K.V.P.-bestuur.
Op dat formulier moet ingevuld
worden de naam van de plaats
waar men op 12 maart zal zijn.
Men krijgt dan automatisch de no
dige gegevens thuisgezonden.
De uiterste datum, waarop de
formulieren moeten zijn ingediend
bij de gemeente-secretariën is 26
februari. Degenen, die dus binnen
kort naar het buitenland vertrek
ken doen er goed aan nu alvast
maatregelen te nemen.
Venray, 28 januari 1959.
Stemmen iii een andere
gemeente
De burgemeester van Venray,
brengt ter openbare kennis, dat aan
een kiezer op zijn verzoek wordt
toegestaan te zijner keuze aan de
stemming deel te nemen, hetzij in
de gemeente in welker kiezers-
register hij op de dag van de kan
didaatstelling is opgenomen, hetzij
in een door hem bij het indienen
van dat verzoek aan te wijzen
andere gemeente.
Het voren vermelde geldt echter
niet voor de kiezer, die in het cen
trale bevolkingsregister te 's-Gra-
venhage is opgenomen, noch voor
hem, aan wie is toegestaan bij vol
macht te stemmen.
Voor de kiezer, die van boven
bedoelde bevoegdheid gebruik wenst
te maken, bestaat gelegenheid daar
van uiterlijk op de veertiende dag
vóór die van de stemming, in per
soon ter secretarie van een gemeen
te aan de burgemeester of de door
deze aangewezen ambtenaar mede
deling te doen. Hij geeft daarbij op:
a. zijn naam en voornamen of
voorletters;
b. de datum, het jaar en de plaats
van zijn geboorte;
c. de gemeente in welker kiezers-
register hij is opgenomen;
d. zijn adresof laatste adres aldaar;
e. de andere gemeente, benevens
een adres in die gemeente;
fde gemeente en het adres, waar
hij de ter zake in drievoud op
te maken schriftelijke verkla
ring wenst te ontvangen.
Deze verklaring wordt door de
kiezer en door de burgemeester of
de door deze aangewezen ambte
naar ondertekend; een exemplaar
van de verklaring wordt aan de
kiezer verstrekt.
4 |De kiezer, ten aanzien van wie
een verklaring is ontvangen, wordt
in de door hem aangewezen ge
meente ingedeeld in hetsteindlstrict,
waartoe het door hem opgegeven
adres behoort. Bij onzekerheid daar
omtrent heeft indeling in het eerste
steradistrict plaats.
Naast de oproepingskaart, die de
van 8 tot en met 15 febr.
PAROCHIEKERK VENRAY
Priester van de week:
Kapelaan Geerits
Zondag: quinquagesima, 6.30 C.
v. OpbergenRelouw, 7.30 wed.
Barends, 8.30 Gertr. v. Heyster, 9.15
Johan Janssen, 10 30 Piet Derks en
echtgen., 7 u. lof, 11.30 Congregatie
op Jerusalem voor de Jongeren, 5
uur H. Familie.
Maandag: 7 u.overl.parochianen,
8 u. uitv. M. Lemmens, 8 u. Harrie
Oudenhoven en ouders, 8.30 Th.
Kuypers, 9 u. best. jrd. P. Schols.
Dinsdag: 7 uur J. de Bruin en
echtgen., 8 u. vr. GoorenBouten,
8 u. mevr. Drenth, 9 uur Gerard
Martens en Helena Henkens lh.
As-Woensdag: 6.45 Jos. Hendriks,
7.30 Maria Jacoba HanssenGielen
en dochter Maria, 7.30Th.Maessen,
8 15 Peter Gommans en Ens. Jen-
ne&kens 2kl., 8 15 Dr. Bloemen, 9 u.
Avondmis G. Peeters. Na de H.
Missen wordt het as-kiuisje ge
geven.
Donderdag: 6 45 Wilhelraina Swin-
kels—Emons, 7.30 Sacramentshoog
mis, 8.15 J.H.P. Janssen lkl., 8.15
Dr. Bloemen.
Vrijdag: 6.45 Antoon Poels en
echtgen., 7 30 Jan Huisman echtgen.
èn zoon, 7.30 H. Erkelenz en echtg.,
8.15 best. jrd. Ant. Verschuuren,
8.15 zek. int. R.
Zaterdag: 6.45 O L.Vr.-hoogmis,
7.30 Frans Aerts, 7.30 Jan Swinkels
en Jacoba Michels, 8.15 Petronella
Dekkers lh., 9.30 uit dankbaarheid
40 jarig huwelijk v. MilHendriks,
biechten van 5.307.30, 7 u. lof.
De schoolkinderen leren deze week
de 34e en 35e les van de katechis-
mis.
PATRONNAAT
Voor alle jeugdleden is er met
carnaval weer een ontspannings
avond in het Patronaat Merselose-
weg. Wie enige aanleg heeft voor
detective, kan hier de kunst op uit
stekende wijze komen leren. Toe
gang uitsluitend tot 18 jaar. Wij
beginnen zondagavond om 7.30.
Contributie meeberengen.
RECTORAAT PATERSKERK
Zondag: Quinquagesima. De H.
Missen om 6.30, 7.45 ên 10.30. De
Hoogmis om 9 uur. De eersie col
lecte v.d. bijz. noden, de tweede v.
ons Priesterstudiefonds. 7 uur lof
met overweging.
Maandag: H. Cyrillus v. Alexan-
drië, bisschop en kerkleraar.
Dinsdag: H. Scholastica, maagd.
Vanavond GEEN lof.
Woensdag: Aswoensdag, vasten -
en onthouding.-dag. 7 uur wijding
van de As, waarna gez. H. Mis.
Vervolgens worden NA elke H. Mis
de as-kruisjes gegeven, 's Avonds
om kwart vóór 9 gedialogeerde
Avondmis, speciaal voor de jongeren
boven de 17 jaar. Ook hierna as
kruisje.
Donderdag: Mis van de dag.
Vrijdag: Mis van de dag. Vasten-
en onthoudingsdag. 7.30 H. Kruis
weg.
Zaterdag: Mis van de dag. Van
3—8 uur gelegenheid tot biechten.
Avondmis op de woensdagen
Zoals andere jaren, is er ook nu
gelegenheid, om in de Vastentijd
op de woensdagen 'savonds 'n H.
Mis bij te wonen, en wel om kwart
vóór negen. Wie de H. Communie
ontvangen wil, mag dan nog tot
6 uur eten en tot 8 uur drinken
(geen alcohol). Wij willen deze H.
Mis ook tot iets bijzonders maken,
en allen antwoorden dus mede, en
er is 'n korte uitleg bij. Breng dus
missaal mee Vooral de jongeren
boven de 17 jaar nodigen wij met
nadruk uit. En vrijdags oefening
van de kruisweg: laat elk gezin