VéGê
257.1
44
10
.niaaikist' tot inaaimachine
lan
100 jaren Derde Orde
SPORT
De tijden veranderen,
en wij veranderen mee
tmaMM0SL
VéGé-PINDAKAAS (95 cent)
nu met 47 geldzegels,
dat is
TELEVISIETOESTEL
P.M00REH
Uit Peel en Maas
Zaterdag 31 januari 1959 No 5
TACHTIGSTE JAARGANG
BPEEL EN MAAS EB
DRUK EN ÜITOAVE FIRMA VAN DEN MUNOKHOF Wpplf RI A H UOOR VPNR1Y PM ADVERTENTIE-PRIJS: 8
GBOTESTBAAT 28 TELEFOON 512 GIBO 160652 W V VJUl\ V Crillxii I V/IVl J 1 IvCrlVUiN PRIJS PEB KWARTAAL f 1.40 BUITENVENBAY f 1.60
v
Luxe Victoria BONBONS -150 gram voor 69
s
■i
bij 100 gram VéGé-Thee met 10% korting
KORTING
ING
Kv/aliteits TANDENBORSTEL (geen nylon)
bij een tube YéGé-Tandpasta
(75 cent 15 geldzegels)
VOOR EEN MODERN
EN VAKKUNDIGE
PLAATSING ZORGT
TEL 1683 - VENPAY
ANDERE ZEDEN.
Onkuisheid is altijd zonde. Iedere
mens moet kuis leven. De gehuw
den moeten in hun liefde en hun
omgang de door God gewilde orde
eerbiedigen.
Echtbreuk of overspel, huwelijks
ontrouw In welke vorm ook, zich
laten scheiden, om welke reden
ook en trouwen met een ander:
dat is altijd een groot kwaad.
Dit alles is zonder twijfel een
wet van God, die nooit kan veran
deren. De Kerk heeft ons die god
delijke wet slechts voor te houden
en kan die zelf niet opheffen.
De mens moet ook zedig zijn in
zijn gedrag, zijn houding, zijn kle
ding enz. Dat is eveneens een god
delijke wet, een wet die de Kerk
ons wel voorhoudt maar die zij
zelf niet maakt. De Kerk kan die
dus ook niet veranderen.
Maar is dat wel waar? Heeft de
Kerk geen concessies gedaan aan
de moderne tijdgeest en niet reeds
sommige van haar eisen laten
vallen Want Pastoors en zelfs
Bisschoppen hebben toch wel eens
kledingvoorschrif'en gegeven die
nu zijn afgeschaft of veranderd,
bijv.: geen korte mouwen of sokjes
in de kerk. Daar waren zelfs bis
schoppelijke voorschriften betref
fende katholieke scholen, zoals:
jongens geen sport- of kniekousen,
meisjes geen blote armen en benen
enz. En dat bleek toch wei te kun
nen veranderen. Want tegenwoor
dig wordt daar niets meer van ge
zegd.
Vroeger werd er door de Pastoors
ook zo gefulmineerd tegen het
dansen als tegen een naaste gele
genheid tot grote zonde. Tegen
woordig worden katholieke dans-
cursussen en het dansen voor
jongeren in katholiek verband zelfs
aanbevolen vanaf de preekstoel.
Hoe zit dat nu vragen vele
ouderen. Die zedigheidsnormen z'tfn
toch van God; daar kan de Keik
toch niets aan veranderen. N
En anderen vragen: Als de Kerk
toch soepeler wordt in haar voor
schriften aangaande passende
vrouwenkleding, omgang tusssn
jongens en meisjes, en vroegere
voorschriften weer opheft, waarom
blijft dan de Kerk haar strenge
verbodsbepalingen wat betreft het
gebruik van voorbehoedmiddelen,
of van middeltjes die tijdelijk on
vruchtbaar maken, enz. onverbid
delijk handhaven?
Wat moeten wij hierop zeggen
Die voorschriften betreffende pas
sende vrouwenkleding en dergelijke
zijn veranderlijke positieve wetten,
die de Kerk ofwel zelf gemaakt
heeft, of het waren toenmaals
geldende opvattingen over wat
passend is of niet, en die door de
kerkelijke overheid kracht van wet
kregen. Zoals het ook geen godde
lijke wet was, dat jaren geleden
in de kerk mannen en vrouwen
gescheiden moesten zijn. Vroeger
behoorde dat tot de goede zeden,
zoals het reeds in de tijd van St.
Paulus ook tot de goede zeden be
hoorde, dat de vrouwen in de kerk
Toch vergissen deze jongelui zich.
Want in hun jeugdige overmoed
realiseren ze zich niet, dat een ver
eniging geen honderd jaren wordt,
als haar doelstellingen niet waar
achtig zijn, haar idealen te hoog ge
grepen zijn en voor deze tijd te
ouderwets zijn. Dan realiseren ze
zich niet, dat deze 100-jarige ver
eniging jong van harte is en fris
vol ideeën zi1 en, dat zij dagelijks
nog haar idealen uitdraagt en poogt
te verwezenlijken, juist in deze
moderne tijd, omdat haar doelstel
lingen ook nu de mens van van
daag iets te zeggen hebben.
Die doelstellingen kan men kort
en bondig samenvatten in: zelf
heiliging, een woord, waar men
misschien een tikkeltje van gruwt,
maar dat voor de hedendaagse mens
even grote betekenis heeft als voor
de mens van 100 jaren geleden.
O zeker, er hangt in menig Ven-
rayse woonkamer een foto van de
Derde Orde ten tijde van Pater Dr.
Silvester Coenen, toen al de leden
niet eens op de brede trappen voor
het Patersklooster konden staan en
een apart fototoestel nodig was om
ze allemaal op die ene foto te
krijgen.
Nu kan men ze wel op de trap
pen krijgen, maar de kwantiteit
haar hoofd bedekten.
Maar zulke opvattingen over wat
passend is en tot de goede zeden
behoort, zijn veranderlijk. Andere
tijden, andere zeden, zou men hier
kunnen zeggen. Dat is iets wat
dikwijls samenhangt met cultuur
en beschaving. De opvattingen over
passende vrouwenkleding, over
omgang tussen jongens en meisjes
enz. kunnen daarom ook van land
tot land, van volk tot volk geheel
verschillend zijn.
Voor alle tijden en voor alle
volkeren geldt echter de onver
anderlijke goddelijke wet, dat men
zedig moet zijn in zijn gedrag, zijn
houding, zijn kleding enz. en ook
dat men vooral in de kerk, het
huis van God, met passende kle
ding moet verschijnen. De nadere
omschrijving van deze goddelijke
wet is iets van de K» rk of van de
mensen, en behoort niet meer tot
de goddelijke wet.
Geheel anders is het echter met
de opvattingen van de mensen over
wat mag en niet mag in verband
met de kuisheid in of buiten het
huwelijk. Heel veel mensen kunnen
daar wel andere opvattingen over
hebben en menen dat hetgeen
altijd als onkuisheid en als zede
lijk kwaad is beschouwd, in be
paalde omstandigheden gerust mag.
Maar de Kerk moet Gods wet on
verbiddelijk handhaven. De Kerk,
die moet waken over de onderhou
ding van Gods wetten, kan en
moet in de verschillende tijden
nader omschrijven wat tot Gods
wet behoort. Sommige van die
nadere bepalingen of omschrijvin
gen zijn louter van de Kerk, slechts
mensenwerk, zuiver kerkelijke be
palingen, en die zouden dus in
andere tijden, als de omstandig
heden totaal zouden veranderen,
weer anders kunnen worden,
Andere omschrijvingen van de
goddelijke wet, bijv. wat betreft
geoorloofde en ongeoorloofde ge
boortebeperking, zijn geen mensen
werk, geen zuiver kerkelijke wetten
meer, maar behoren tot Gods wet
en gelden dus voor alle tijden en
alle mensen.
Maar waarom behoort het ene
tot de positieve wetten van de
Kerk, en het andere tot Gods wet,
terwijl ze toch beide nadere om
schrijvingen zijn van een goddelijke
wet Wat behoort precies tot de
positieve kerkelijke wetten en wat
tot Gods wet
Daarop is maar één antwoord
mogelijk, en dat antwoord kan
alleen zekerheid geven aan de mens
die gelooft, dat God of Christus
nog altijd tot ons spreekt door hen
die in Gods Kerk tot leraren zijn
aangesteld: n.l. de Paus en de
Bisschoppen. Ons verstand alleen
kan hier niet altijd uitmaken wat
volgens de natuurwet, dus volgens
de goddelijke wet is, en wat ver
anderlijk is omdat het bijv. in ver
band staat met een bepaalde cul
tuur of beschaving.
De volgende keer iets over dat
antwoord, dat alleen de gelovige
mens zekerheid geeft in deze moei
lijke vraagstukken. v.d. B.
rein. De oorlog heeft de oude boeken
bewaard, waarin ieder jaar op
nieuw soms in stuntelig schrift
kleine aanwijzingen zijn te vin
den van wat de Derde Orde op so
ciaal, cultureel en maatschappelijk
terrein heeft gedaan.
Er staan kolenrekeningen in, de
ontvangsten, verdeling en uitgave
van kleding, schoenreparaties en
uitgifte van klompen en dekens.
Er staan giften in aan het klooster
om de soep wat dikker te kunnen
maken, voor de mensen aan de
poort en de Hei-pater kreeg een
portemonnaie....
100 jaren
In een vroeger artikel hebben we
reeds de activiteiten van 100 jaren
mogen beschrijven. Het zijn er vele
geweest en nog heden ten dage
profiteren vele mensen van het
werk der Derde Orde.
Als we in dit verband alleen al
het heilzaam werk van Gezinszorg
bekijken, dan is iedereen er van
overtuigd van hoeveel nut juist
deze instelling in de na-oorlogse
jaren voor Venray is geweest.
Maar de penningmeester weet
ook hoeveel zorgen dit grootse
werk juist het Derde Orde-bestuur
heeft opgeleverd en hoeveel kapi
taal hierin gestoken is moeten
worden.
Dat is nu allemaal beter geregeld,
maar de opzet en de eerste jaren
van Gezinszorg heeft de Derde
Orde handen vol geld gekost. En
als dat de enige actie was, die de
Derde Orde hier uitvoerde, dan zou
het misschien nog wel gegaan zijn,
maar er zijn andere, als het kin-
dervacantiewerk, de naaikring.
kerstacties, een-stuks-acties, zieken-
triduum, bibliotheek en andere
hebben even zoveel malen hun geld
gevraagd, ondanks de gratis arbeid
van velen.
Daarnaast moet ook het leven in
de vereniging gedijen. Er moet ge
praat en vergaderd kunnen worden,
er moet een gesprek mogelijk zijn
en cursussen gegeven kunnen wor
den. In San Damiano is dat nu
allemaal prettig geregeld. Maar
dat alles heeft weer grote offers
gevraagd aan de leden.
We hebben U indertijd verteld
van de renteloze voorschotten en
van de varkens-actie. Hoe er Derde
Orde varkens worden vetgemest
voor het goede doel. En we hebben
U bericht over de grote loterij, die
op haar beurt ook weer mee moet
werken om het grote werk nog
beter, nog vollediger door te kun
nen zetten.
Bij al de feestelijkheden van deze
honderste verjaardag mag toch wel
eens gedacht worden aan de grote
financiële consequenties, die een
en ander met zich brachten. Een
en ander, waarvan ook Venray in
zo ruime mate heeft geprofiteerd.
Uw dankbaarheid kunt U in dit
geval nog al gemakkelijk doen
gelden, namelijk door de aankoop
van enkele loten. Er zijn er nog
genoeg en de prijzen zijn werkelijk
de moeite waard.
PROGRAMMA.
De Derde Orde heeft zich in de
afgelopen dagen in een groots tri
duüm voorbereid op de feestelijke
herdenking van het 100-jarig be
staan.
Morgen zondag is er van 11 uur
tot kwart voor 12 een matinee
voor genodigden, waaraan het fra
terskoor een muzikale omlijsting
zal geven.
Van kwart voor 12 tot half een
is er dan receptie in San Damiano
terwijl 's middags en 's avonds Jan
Nelissen met zijn poppen-theater
o.a. een opera van Mozart en Geer-
telijn en Boude wijn zal vertonen
aan alle tertiarissen.
Natuurlijk wordt deze feestdag
begonnen met een solemnele H.
Mis, die de HoogEerw. Pater Pro
vinciaal op zal dragen in de Paters
kerk.
Het is een oeroud streven der
mensheid, zich de arbeid te ver
lichten.
De boer, die met zicht en pik
het koren maaide, had er al lang
over gedacht, hoe hij een manier
zou kunnen vinden, om gemakke
lijker de oogst gemaaid te krijgen.
Het viel de Romeinen bijvoor
beeld reeds op, dat er in Gallië
een merkwaardige „oogstmachine"
in gebruik was: een kar met twee
wielen en een dissel, waarop een
houten kist was gemonteerd.
Aan de achterkant daarvan wa
ren scherpe messen bevestigd. De
kar werd door het veld geduwd,
de messen sneden de aren af, die
dan in de kist vielen.
Veel later, in 1799, is er een
oogstwagen geweest. Deze werkte
met een systeem van sikkels, die
aan een vertikale as waren gemon
teerd. De as werd door de wagen
aangedreven.
Uit iets latere tijd stammen de
konstrukties van twee Schotten:
James Smith bouwde in 1811 een
wagen met een cirkelvormig rond
draaiend mes en Patrick Bell kwam
op het idee, om heen en weer be
wegende rechte messen te gebrui
ken.
Deze apparaten werkten echter
nog steeds niet bevredigend, daar
ze met de hand bediend moesten
worden en niet zuiver sneden.
De eerste werkelijke raaaimachl-
ne werd gebouwd in Amerika door
Cyrus Hall McCormick. Zijn vader
was een farmer, die naast zijn
land ook nog behoorlijke machine-
werkplaatsen, smeltovens en een
zaagmolen bezat.
De vader had zelf eindeloos en
tevergeefs aan een maaimachine
geknutseld en hij raadde het zijn
zoon sterk af, om aan een derge
lijke onzin ooit zijn geld-of tijd te
besteken.
Maar de zoon had het zich in
zijn hoofd gezet, door de bouw van
een bruikbare maaimachine zijn
vader te overtroeven.
En waarlijk, in 1831 sjorde de
eerste, in zijn vaders werkplaats
gebouwde maaimachine over het
grootste tarweveld van de uitge
strekte familiefarm.
In vergelijking met onze moderne
maai-bindmachines was het na
tuurlijk een zeer primitief appa
raat.
Het vallende koren werd op een
houten platform, waarover een mes
heen en weer bewoog, opgenomen.
In elk geval was er al een verdeler
aan gemonteerd, die het koren, dat
gesneden moest worden, scheidde
van dat, wat nog even bleef staan.
Dat was tenminste al een enorme
stap vooruit.
Ook andere Amerikaanse uitvin
ders hadden zich met een maaima
chine bezig gehouden.
Obed Hussey bouwde ongeveer
tegelijkertijd met McCormick een
goed bruikbare machine. Maar die
van McCormick heeft uiteindelijk
stand gehouden.
Zij werd door paarden getrokken
en de messen gleden in de horizon
tale toevoerrail heen en weer en
deden het werk zuiver.
William Butler Ogden, een voor
aanstaand ondernemer uit Chicago,
die met spekuleren in bouwgrond
een vermogen verdiend had, een
grote spoorlijn bezat en later bur
gemeester van de stad werd, gaf
er blijk van een scherp inzicht te
hebben in financiële aangelegen
heden. Hij nam met 25 duizend
dollar deel in de landbouwmachine-
fabriek, die McCormick in Ctiicago
oprichtte.
McCormick versloeg de gehele
konkurrentie, niet alleen door de
kwaliteit van zijn machines, maar
ook door zijn toenmaals revolutio
naire verkoops- en reklame-me-
thoden.
Als eerste landbouwfabrikant
stelde hij vaste prijzen in.
In tegenstelling met de andere
fabrikaten, waarvan de prijs door
de handelaren werd bedongen, werd
zijn machine door het gehele land
voor 120 dollar verkocht.
Dit bedrag kon ook ineens met
een aanbetaling van 30 dollar in 6-
maandelijkse termijnen worden
voldaan.
Hij nam deel aan binnen- en
buitenlandse tentoonstellingen en
organiseerde maaiwedstrijden met
de konkurrenten, waaruit hij meest
al als overwinnaar te voorschijn
kwam.
Verder richtte hij in de grote
korengebieden werkplaatsen in,
waar de machines in elkaar gezet
konden worden. Het verzenden van
losse onderdelen was namelijk veel
minder duur, dan dat van de hele
machines. Hij spaarde daarmee
veel geld uit.
Door verbeteringen in de kon-
struktie gelukte het McCormick utt
zijn maaimachine de maai-bindma-
chine te ontwikkelen, die zelfstan
dig de schoven bond en dan opzij
gooide.
Reeds in 1880 had hij 50.000 van
die maaimacninesaan 't buitenland
verkocht. Aan het einde van de
19e eeuw bedroeg zijn omzet reeds
142.000 machines.
Men vraagt zich natuurlijk af,
waarom het juist Amerika is, dat
de beslissende stappen ondernam
tot de ontwikkeling van de maai
machine.
Ook in Europa had men zeer
goede technici en uitvinders. Door
de enorme uitgestrekte korenvelden
van Amerika, was het maaien met
sikkel en zeis echter daar onpro-
duktiever dan waar ook ter wereld.
Reusachtige vlakten van het beste
bouwland lagen er te wachten, tot
zij onder de ploeg zouden gaan.
Menselijke arbeidskracht was er
bij lange na niet voldoende, het
geen in het dichtbevolkte Europa
wel het geval was.
De farmers verdienden met een
rationelere bedrijfsvoering door
middel van het gebruik van ma
chines veel meer geld.
Jaar na jaar werden er weer
nieuwe stukken land ontgonnen,
waarop tarwe werd gezaaid en de
gouden korenvloed nam onophou
delijk toe en tegelijk daarmee de
vraag naar r.ieuwe landbouwma
chines.
Zo werd Amerika het land van
de belangrijke verbeteringen en
ontwikkelingen op agrarisch gebied.
van 30 januari 1909
Volgens het jaarverslag van
de Boerenbond over 1908 waren de
inkomsten f 716.79 de uitgaven
f 73.61. Er bleken bij de paarden-
verzekering te zijn aangesloten 228
leden met 270 paarden. Verzekerd
kapitaal f 79t30.—Uitbetaald 12
paarden, waarde f 1802
Bij de veeverzekering waren 114
leden met 27 koeien. Verzekerd
kapitaal f 49.300. Uitbetaald 5 koeien
waarde f 800
Op de stierhouderij was een tekort
van f 392.42. Uitgaven f 1998.43. In
komsten f 1406.
Aan kunsimeststoffen werd ver
kocht 1.208.345 kg. ter waarde van
f 24 855 82.
De leden die weigeren „Land en
Vee" te nemen, kunnen geen lid
meer zijn van de Boerenbond, noch
van de Stoomzuivelfabrlek. Het
salaris van de secretaris werd ver
hoogd met f 40.en gebracht op
f 165.—.
van 27 januari 1934
Voorlopig zal iedere zaterdag
op de Trap in de Hofstraat vlees
in blik worden \erkocht k 35 ct.,-
voor personen die uitkering ont
vangen van de werklozenkas hunner
organisatie.
In de vacature J. A. Poels zal
als lid van de Prov. Staten worden
benoemd de heer J. H. Boonen te
Velden
Door de Hengsten-associatie
alhier werd in België aangekocht
de bekende, steeds met eerste prijzen
bekroonde hengst „Dompteur Del-
court". De prijs bedroeg f 10.000.
van 31 januari 1914
De bevolking van Venray be
droeg op 31 december 1913 in totaal
8699 zielen.
De bevolking der gestichten be
droeg in totaal 1414 zielen. Er
werden 50 huwelijken voltrokken.
Godsdienstige verenigingen worden op dit ogenblik, voor
al door de jeugd, met een scheel oog bezien. Men vindt die
verenigingen ouderwets en de idealen die zij nastreven, ten
ene male naïef, de andere maal overdreven en uit de tijd.
Daar worden studies aan gewijd, verklaringen voor gezocht
en besprekingen over gehouden. En het honderd-jarig bestaan
van een Derde Orde in onze gemeente, zal hen dan ook mis
schien weinig zeggen.
van nu en de idealen van Vader
Frans spreken ook thans nog velen
aan. Ouderen... en jongeren.
1857
Toen in 1857 de Franciskaner
monnik in de Paterskerk die idealen
van Franciscus in een vurige pre-
dicatie naar voren bracht en er op
wees, dat deze heilige juist in de
Derde Orde de man van de straat
de gelegenheid bood, om tot zelf
heiliging te komen. Toen is dan de
grondslag gelegd voor deze gods
dienstige vereniging. Een vereni
ging, die van haar leden behalve
gebed en offer, ook de persoonlijke
inzet vroeg om zich actief in te
zetten om de nood van anderen te
lenigen, en een gezond christelijk
gezinsleven te helpen bevorderen.
Het persoonlijke gebed en offer
blijft in het verborgene,maar velen
heeft het geholpen het grote ideaal
te bereiken, heeft het betere men
sen gemaakt, ware volgelingen van
St Frans, die zijn geest en werken
niet alleen hebben begrepen, maar
ook op hun beurt weer hebben uit
gedragen en nog uitdragen, ook in
deze tijd.
Niet in het verborgene is ge
bleven het optreden van de Derde
Orde op sociaal en charitatief ter-
Hockey-nieuws
De doelpunten vielen zondag aan
de Leunseweg als rijpe appelen van
de boom en wel in totaal 14 stuks,
waarvan er slechts een niet op ons
saldo bijgeschreven werd.
Niettemin stonden de wedstrijden
niet op hoog peil; de tegenstanders
konden niet behoorlijk partij bieden.
De dames speelden tegen Eind
hoven III. Vanaf de eerste minuut
werd er bijna voortdurend in de
Eindhovense cirkel gespeeld; na de
rust kwamen de gasten meer in de
aanval en zelfs dicht bij een doel
punt. Uitslag 6—0.
De heren speelden tegen Deurnell
en bereikten een 71 score.
Voor a.s. zondag 1 febr. staan er
enkele lastige wedstrijden op het
programma. De heren ontvangen
aan de Leunseweg de grote rivaal
Blerick; destijds werd er inBlerick
met een twijfelachtig doelpunt ver
loren.
De dames hebben een verre reis
voor de boeg en wel naar Bergeyck.
Als zij op volle sterkte kunnen uit
komen zijn ze zeker niet kansloos.