Verkeer verdubbelt in 15 jaar
Vreemdelingen-verkeer
in Venray niet nodig
Verplichte enting
Gevonden:
Geslaagd
Weest op uw hoede
valse profeten!
6oe peed li 6eo>it
fa. Mooren GrotestraatIO Telef.683
Naar 1 auto op de 14 inwoners!
Zaterdag 12 juli 1958 No 28
NEGEN EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
-CONFECTIE VAN
Val#
"EEN RIJK BEZIT
DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MUNCKHOF WFFT^RT AH VnHR VPNRAY P1M fYM^iTRFK'F'N ADVERTENTIE-PRIJS: 8 ct. perm.m. ABONNEMENTS-
GBOTESTKAAT 28 TELEFOON 512 GIBO 150652 VV LtCrlAijlwfVU V Y-Jv-JiY V Julilvil I Efl* viVlO X IvCrlvCriM PBIJS PEB KWARTAAL t 1.10 BUITEN VEN RAY t 1.60
Burgemeester en wethouders van
Venray brengen ter openbare kennis
dat op donderdag 17 juli a.s. nam. 2
uur in het com ultatiebureau Mer-
seloseweg la, voor de kinderen wo
nende in de kerkdorpen der ge
meente gelegenheid zal worden
gegeven tot kosteloze inenting tegen
pokken.
Men wordt verzocht stipt op tijd
aanwezig te zijn.
Inentingskdarten, waarop de te
enten personen staan vermeld,
moeten worden meegebracht.
Öm het verloop der inenting te
laten onderzoeken en daarna te
ontvangen het bewijs, dat de inen
ting met goed gevolg heeft plaats
gehad, moeten de kinderen, die op
17 juli geënt zijn, terugkomen op
donderdag 31 juli a.s. op dezelfde
plaats en hetzelfde uur als boven
aangegeven.
Volgens de inentingswet moeten
de kinderen, voordat zij de leeftijd
van een jaar hebben bereikt, wor
den geënt.
De kinderen moeten op de dag
van de enting 3 maanden oud zijn
en gezond. Ook kinderen, die on
langs tegen kinderverlamming zijn
geënt, kunnen zonder bezwaar aan
de enting deelnemen.
Venray, 2 juli 1958.
Burgemeester en Weth. voornoemd,
Mr. A.H.M. JANSSEN, burgem.
J. VAN DEN BOOM, loco-secr.
dames-portemonnaie inh. f 4.81,
Jansen, Laagheidseweg 5; zilveren
ring met blauwe steen, Loonen,
Leunseweg 11; hand-rij wielpomp,
zonnebrilletje; étui met rozenkrans
2 kinder-portemonnaies, Politiebu
reau; ring met duitse inscriptie,
Wijnands, Oostsingel 30; bril, Bos
wachter Baltussen, Geijsteren; zelf-
binder, Jansen, Julianasingel 17;
zwarte rozenkrans, Jansen, Kemp-
weg 9; rozenkrans, Poels, Grote
straat; muntbiljet f 2.50, Linsen,
Veltum L 11; reservewiel vracht
auto, café Swinkels; heren glacé's,
Vermeulen, Smakterweg 46; geruite
boodschaptas, Theuwen, Pr.Hendr.
straat 12; 2 zilveren guldens, Ver
stralen, Burg. vd. Loostr. 6; zwarte
bouvier, vd. Leeuw, Langeweg 55;
grijze stofjas, Swinkels, Pr.Marijke-
straat 13; roodbruin étui en rozen
krans, zonnebril met wit montuur,
Poels, Hofstraat 14; kinderporte-
monnaie inh. postzegels en rijwiel-
sleutel, Engels, Maashese weg 30;
wit hondje, Wijnhoven, Kruitweg 21;
armband m steentje, v.Gool, Kruit
weg 21; damesportemonnaie m.inh.
Jacobs, Pr.Bernhardstr. 72; bank
biljet van f20, Rutten, Landweerd-
weg 12; grijze herensjaal, Willems
Langstraat 47b; boodschaptas, Ron
gen, Brultske C 77; herenrijwiel,
garage Postkantoor; huissleutel,
Custers, Markt 9; herenportemon-
naie inh. f 4.96, ring en nota Pijls,
Hoedemakers, Henseniusplein.
M.M.S. „St Oda" Jerusalem Ven
ray. Geëxamineerd 14 candidaten.
Geslaagd 13. De geslaagden zijn:
Irmgard Brenninkmeyer, Lichten
voorde; Riny v.d. Boogaart, Vier
lingsbeek; Marie Geurts, Gennep;
Kik v. Haren, Venray; Annemieke
v. Hout, Mill; Ineke Jetten, Boekei;
Jeanne Kruytzer, Horst; Marijke
Lommaert, Beek(L.); Ria Mulder,
RotterdamAnnemiek Ribbink,
Arnhem; Marianne Strik, Boxtel;
Luus Veraart, Venray; Annette
Wijnen Hegelsom.
voor de
„Dat is me ook een profeet", zo
zeggen we wel eens van iemand die
over allerlei zaken met zoveel ge
zag zijn oordeel uitspreekt, alsof
hij de wijsheid in pacht heeft.
Zo iemand is natuurlijk nog geen
profeet en zeker geen valse profeet,
waarvoor we op onze hoede moeten
zijn. We lachen eerder om zo iemand.
Een profeet is een leraar, die
meer dan gewone kennis beweert
te bezitten' en eist aanhoord te wor
den, omdat hij niet uit zichzelf
spreekt maar op bevel en ingeving
van niemand minder dan God.
Wanneer waarachtige leraars
van dien aard tot ons spreken, zijn
wij natuurlijk verplicht hen te aan
horen en met nederigheid te luis
teren, omdat ze uit naam van God
tot ons spreken.
Maar 'aangezien er veel valse
leraars geweest zijn en nog zijn,
zijn er ook veel valse godsdiensten
en ontelbare dwalingen en leugens
van allerlei aard, die door duizen-
Nu dan de zomer eindelijk ge
komen schijnt, zien we de eerste
vacantiegangers reeds door deze
streken komen. Nederlanders, Duit
sers, Engelsen. We zeggen met
opzet, „door-komen", want behou
dens een gebruikte verfrissing
houdt niets deze mensen in Venray
vast.
Waarom ook.... Er is immers
niets en niemand die deze mensen
wijst op het prachtige natuur
schoon, niets op het Overloonse
oorlogsmuseum, niets op de prach
tige winkels, die de Hollandse boter
en het Nederlandse vlees alsmede
andere dingen even goedkoop of
zelfs goedkoper leveren dan de
winkeliers in Venlo.
Niets en niemand is er die hen
er op wijst, dat er goede hotels
zijn, behoorlijke pensions, kortom
dat een vacantie in onze plaats
een rustige, maar daarom nog
allerminst vervelende vacantie is.
Niets en niemand die hen vertelt
van het grootste kerkhof der lage
landen, van het Engelse kerkhof,
van de schittering van Geijsteren
en Rosmolen, van Ballonzuil en
bossen achter Merselo, van Bos-
huizer bergen, van Grote Kerk,
van St. Petrus Molen... En dat
terwijl honderden juist in Venray
komen voor de inrichtingen voor
de gymnasia en scholen, voor
fabrieken en instellingen.
Onbegrijpelijk zeggen vakmensen,
die de klappen der zweep kennen,
onbegrijpelijkmenig plaats, die
veel en veel minder te bieden heeft,
heeft juist door een goed gerichte
reclame een industrie van het
vreemdelingenverkeer gemaakt, die
men om economische en andere
redenen ongaarne zou missen... En
Venray
Venray, zo luidt dan het ant
woord, Venray doet niets. Een
groep goedwillenden, die voor het
overgrote merendeel zelf zelfs van
het meest intensieve vreemde
lingenverkeer geen cent wijzer
zouden zijn geworden, heeft jaren
geleden de gok gewaagd. Men heeft
een gidsje doen verschijnen, men
heeft een wandelgids gereed ge
maakt, men heeft een verkeers
bureau gesticht, men heeft mede
werking gezocht met andere VVV's
het resultaat: Men mocht ten
slotte zelf de rekeningen betalen,
waarvoor belanghebbenden de neus
optrokken en de portemonnaie dicht
hielden. En nog steeds dicht houden,
ook al trekt men een zeer mee-
waardig gezicht als over dit chapi
ter gepraat wordt, eenmaal per
jaar, wanneer op de Venray se be
groting de post van f 100.subsi
die ter sprake komt. „Feitelijk
moest Venray toch ook een WV
hebben..." Maar dan een VVV die
geen geld kost, want, ziet U mijn
heer, dat hebben we er niet voor
over....
Advertenties in Duitse grens-
bladen, dat ook hier goedkope
boter, textiel, vlees en wat dies
meer te krijgen zijn, reclames op
het vliegveld Laarbruch, dat vlak
over de grens een Venrayse win
kelstand de kopers wacht, reclame
nabij het Duitse kerkhof, reclame
op de VVV-bureaus overal in den
lande, in onze scholen en fabrieken,
in onze instellingen en inrichtingen,
het is allemaal heel mooi, maar het
moet vooral niets kosten.
We lachen wat als een VVV-
bureau moet worden opgeruimd en
men durft als zakenman rustig een
hele gulden te geven voor een goed
opgezette reclame-campagne. En
dan doen we dat nog, omdat we
feitelijk moeilijk neen durven zeg
gen tegen de geld-ophaler-
Want dat nut van V.V.V....?
We rijden op een oud stokpaardje
als we over dit onderwerp schrijven.
Een onderwerp, waarover veel is
te doen. En eigenaardig juist door
mensen, die zelf geen belangheb
benden zijn.
Het is niet alleen een hele tijd
geleden, dat de Venrayse midden
stand eens bijeen kwam men
schijnt in die kringen alle proble
men definitief en grondig te heb
ben opgelost maar het is nog
veel en veel langer geleden, dat
over het onderwerp vreemdelingen
verkeer is gesproken.
We praten dan nog niet eens
over de hotel- en restauranthouders,
wier organisatie in rook is op ge
gaan en die schijnbaar heel wat
andere dingen aan hun hoofd heb
ben, hoe juist dit onderdeel, dat
voor andere caféhouders in den
lande, dikwijls de enigste bestaans
grond is, ook voor Venray produc
tief te maken. Het is angstwekkend
stil rond die belanghebbenden. De
oorzaak daarvan is gauw verteld.
Een behoorlijk nog helemaal
niet grootscheeps opgezette
vreemdelingen dienst eist* een bu
reautje, van waaruit de tientallen
brieven, die wekelijks ook nu nog
binnen komen om inlichtingen, be
antwoord worden. Waarheen de
mensen kunnen gaan, die van deze
streek iets meer willen weten en
zien. Een en ander kan in een be
staande zaak worden ondergebracht,
maar kost geld...
Er moet reclame-materiaal zijn,
een folder e.d. Er moet geld zijn
voor advertenties, voor ander
reclame-materiaal... Dat alles kost
geld, veel geld zelfs en een heel
bescheiden begroting wijst aan
men kan eens informeren, wat het
in Arcen kost en zien dat we be
scheiden aan doen minstens een
kleine duizend gulden per jaar.
Nu is de grote vraag, wie moe
ten die duizend gulden opbrengen.
In zijn algemeenheid kan men
zeggen: de middenstand, met de
hotel- en restauranthouders voor
aan. En men behoeft eerlijk niet met
minder te beginnen. De vraag is
nu, is dit bedrag bij elkaar te krijgen.
Haast zou men het Zwitsers sy
steem wensen, dat eenz.g.Kur-tax,
kent, waarop dus iedere vreemde
ling een tikkeltje meer betaalt en
die meer-betaling wordt gereser
veerd voor de algemene reclame.
We hebben dit systeem niet.
Wil men dus een vreemdelingen
dienst dan zullen belanghebbenden
de hoofden bij elkaar moeten steken
een zo eerlijk mogelijke ver
deling op moeten zetten.
Dat men daarbij zal dienen te
nemen en te geven, zal logisch zijn
en dat de ene partij maar niet alles
op de andere kan schuiven, begrijp
baar. Dit initiatief zal dienen uit te
gaan van de middenstand en daar
zal dienen uitgemaakt te worden
of men een V.V.V. wenst en zo ja,
of men dan ook de consequenties
daar uit trekt.
Het wordt de allerhoogste tijd,
dat men dit initiatief nu eens neemt.
den geloofd worden en als waar
heid beschouwd.
Als de Heilige Kerk ons her
innert aan Christus'waarschuwing
om niet te luisteren naar valse
profeten „die tot u komen in schaaps
kleren, maar van binnen roofgierige
wolven zijn", dan denken wij
meestal onmiddellijk aan de volks
misleiders van onze tijd. Dat is goed
want het is een bewijs, dat wij ons
niet laten verlokken door hetgeen
zij ons zeggen en dat wij steeds
eerst hun woorden toetsen aan hun
daden. Miljoenen die hen blindelings
volgen, doen dit helaas niet.
Wat Christus zei van de valse
profeten, gaat werkelijk op voor de
communistische leer. Zij belooft de
mensen een paradijs op aarde. Die
in Rusland de macht in handen
hebben, komen tot ons in schaaps
kleren. Men moet maar eens de be-
driegelijke leuzen lezen die op de
Expo in het Russische paviljoen
overal te zien zijn.
Zij zijn voor de wereldvrede, het
is toch zo goed in het Sovjet
paradijs, het communistisch regiem
brengt overal welvaart en geluk.
Dat ze de godsdienst willen uit
roeien als schadelijk voor de men
selijke ontwikkeling en vooruitgang,
daar wordt op de Expo wijselijk
over gezwegen, zoals ook over de
barbaarsheid waarmee ze optreden
tegen allen die het niet eens zijn
met het communistisch regiem. (De
Kerkvervolging b.v., de hersen
spoeling en al die miljoenen en nog
eens miljoenen arbeidsslaven in de
gevangenkampen)
Om de mensen zand in de ogen
te strooien laat men er foto's zien
van de prachtige Russische kathe
dralen en zeer schone schilderijen
(ikonen) van de Moeder" Gods. Zijn
dat geen wolven in schaapskleren?
Maar we moeten ook nog voor
andere valse profeten op onze hoede
zfjn. Deze valse profeten zullen ons
niet proberen over te halen tot
aanvaarding van de marxistische
levensbeschouwing. Die laat hen
even koud als de christelijke. Zij
willen ons alleen van tijd tot tijd
een goede raad geven.
Wij moeten nu toch eindelijk eens
iets van ons leven gaan maken, en
dat kunnen we door met onze tijd
mee te gaan, door ruim te zijn van
begrip. We moeten als vrije mensen
ons niet laten binden door allerlei
verouderde zedewetten. Die belem
meren ons maar, om ons geestelijk
en lichamelijk te ontplooien.
Zo zijn het ook valse profeten
die tegen ons zeggen: „Waarom
ben je zo dom en geniet je niet
van het leven?
Waarom met alle geweld een
steile weg gaan?
Zie je dan niet hoe velen er over
de brede weg gaan?
Waarom moet je dan een zonder
ling zijn?"
Hier moeten wij denken aan de
woorden, die Christus in dezelfde
rede, de zogenaamde „Bergrede",
heeft gezegd: „Gaat binnen door
de enge poort, als ge tot het leven
wilt ingaan. Want wijd is de poort
en breed is de weg, die ten ver-
derve leidt en velen zijn er die
daarlangs ingaan. Hoe eng is de
poort en hoe smal is de weg, die
iiiiiiiiiiiiiiitiiiiiHiiMiiiiiiiniimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiimiiiiimiiiiuiiiiiiiiiiiiimmiimiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiijniimiiiiiiiiiiiitmmiiHis
VAN BOXTEL heelt de allernieuwste Philips ell-transistor hoorappareten.
Van ou af kan Uw slechthorendheid voor iedereen onzichtbaar en
onmerkbaar blijven.
4
alleen
De Philips transistor_ hoorappareten bieden
rt.aar voordelen: - -~
"7 a. zttt klein c.' Ingebouwde Uiisterspoel
b. wolkomen onzichtbaar dragen d. unr Uge batter^koitei
gVC- V...
VAN BOXTEL biedt echter nog meer:
deskundige adviezen demonstratie door specialisten,
- Batterijen steeds vers nit voorraad laverbaar.
Raadpleeg Uw dokter over de mogelijkheden
Philips transistor'hoorapparaten bieden. f
Onze deskundigen houden zitting
op:
maandag 14 juli a.s.
van 11.00 tot 14.00 uur
in Café Den Engel,
Grotestr. 33 te Venray
HONDERDDUIZENDEN KOPEN BU,VAN JOXIEL, HONDERDDUIZENDEN KUNNEN ZICH NIET VERGISSEN, g
iiauwiajimuwiinniiiminuuiuaanmiiiiiiminiiiiiiiUHiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiilE
liiiiiiiiiiiiimiiiuiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiininnii
STOPPELKNOL
Hei besie stoppelknollenzaad in de
nieuwe beschermende blikverpakking
Al jaren lang gemaaRt,.r. met succes!
RONDO Reinette f635.-
met clectr. wringer
zonder wringer f 475.-
meerprijs pomp f 45.-
Al jaren lang gebruikt,r. met plezier!
RONDO Ktara
met elcctr. wringer
cn teakhouten kuip
v. 100 liter f558.- v
zonder wringer f398.-
Levering via de erkende handel- Imp. coor Md. 'sa
GEBR. TIMMERMANS - KESSEL (bij VENLO) 5
RONDO-dealer voor Venray en omstreken
De snelle toeneming van de ver
keersdichtheid in ons land brengt
voor de overheid bepaalde konse-
kwenties met zich.
Zo is het bijv. steeds nodig het
wegennet aan de zich voortdu
rend wijzigende— omstandigheden
aan te passen en uit te breiden.
Het verkeer dat een uiterst
belangrijke en gevoelige functie in
onze volkshuishouding vervult
kan dan alleen vlot en veilig wor
den verwerkt, wanneer de weg
geheel aan de hoeveelheid verkeer
en aan de snelheid daarvan
is aangepast.
Om de situatie steeds te blijven
beheersen is het derhalve noodza
kelijk de groei van het verkeer
altijd vóór te blijven.
De uitvoering van de bestedings
beperking is er de laatste tijd de
oorzaak van geweest, dat het met
de ontwikkeling van ons wegennet
weer niet zo vlot is verlopen, als
nodig was, doch wanneer de teugels
de komende tijd wat minder strak
worden aangehaald, kan er althans
een deel van de reeds ontstane
achterstand worden ingelopen.
ten leven voert en weinigen zijn er,
die hem vinden".
Ja, weinigen zijn er, die hem
vinden. Er zijn maar weinig echte
Christenen, die den kruisdragenden
Christus volgen. De meeste mensen
bewandelen de brede en gemakke
lijke weg.
Maar wat al die valse profeten
ook zeggen mogen, dat het toch
dwaas is, om het zich in het leven
zo moeilijk te maken, wij doen erg
verstandig als wij hen maar laten
praten.
Er is maar één weg, die ten leve
voert, tot het eeuwige gelukkige
leven en dat is de weg, die Chris
tus ons heeft getoond, de weg van
de zelfverloochening en van het
kruis l
Hoe groot wordt
het verkeer?
Om de groei van het gemotori
seerde verkeer tijdig te kunnen
opvangen, moet men in de eerste
plaats over vrij nauwkeurige schat
tingen met betrekking tot de
toeneming van het aantal voertui
gen kunnen beschikken.
Deze voorspellingen worden niet
zo maar in het wilde weg gegeven
doch aan de hand van nauwkeurig
uitgewerkte, wetenschappelijk vast
gestelde gegevens bepaald, waarbij
men tot eindcijfers komt, die de
werkelijkheid zeer dicht benaderen.
In het dezer dagen verschenen
jaarverslag over 1957 van de ju
bilerende A.N.W.B., zijn enkele
interessante biezonderheden met
betrekking tot ons wegverkeer
zoals dat in 1970 zal zijn uitge
groeid opgenomen.
Blijkens de prognose, die ln ge
noemd jaarverslag is opgenomen,
zal het gemotoriseerde voertuigen
park in 1970 bestaan uit: 636.000
personenauto's, 222.000 vrachtauto's
9.300 autobussen, 11.700 speciale
voertuigen (ziekenauto's, brand
weerauto's enz). 6.100 trekkers met
oplegger, 1.625.000 bromfietsen en
260.000 motorrijwielen en scooters.
Het totaal aantal auto's zal dus
rond 885.100 bedragen, hetgeen bij
een bevolkingsomvang van 12 mil
joen inwoners neerkomt op 1 auto
per 14 inwoners.
Of 20 pet. méér
Deze cijfers zijn met enige voor
zichtigheid samengesteld. Zou men
ervan uitgaan, dat het aantal per
sonenauto's tot 1970 even snel zou
toenemen als in de periode van
19281956 d.w.z. met een jaar
lijkse vermeerdering van gemiddeld
6.6 pet. ten opzichte van het voor
afgaande jaar dan zal het per
sonenautopark in 1970 rond 770.000
wagens tellen, d.w.z. ruim 20 pet.
meer dan de hierboven vermelde
prognose aangeeft.
Al met al heeft men met het
nuchtere feit rekening te hou
den, dat het Nederlandse per
sonenautopark, dat begin 1958
circa 380.000 eenheden bevatte,
binnen de 15 jaar op z'n minst
verdubbeld zal zijn, de toename
van het vrachtverkeer over de
weg en van de bromfietsen,
scooters en motorfietsen, die
toch ook hun plaats in het
verkeer opeisen, nog bulten
beschouwing gelaten.
Wegenaanleg en verbetering van
het bestaande en ten dele reeds
volkomen verouderde wegennet
is derhalve een zaak van nationaal
belang.
Een zaak, die ten nauwste sa
menhangt met de ontwikkeling van
de handel en industrie, het vreem
delingenverkeer en vele andere
takken van bedrijf en die primair
is bij de bepaling van de plaats,
die ons land onder de Westeuropese
staten inneemt.
8.500 miljoen beschikbaar
Wegenbouw echter is een kost
bare aangelegenheid, doch wanneer
men daarbij bedenkt, dat het weg
verkeer de staat tussen 1954 en
1970 een slordige 8.500 miljoen
gulden aan belastingen opbrengt,
zal het duidelijk zijn, dat er nog
heel wat kan worden gedaan om
de verkeerstoeneming de baas te
blijven. -
Helaas wordt een (te) groot deel
van deze belastinggelden voor doel
einden gebruikt, die in het geheel
niets met het wegverkeer uitstaan
de hebben, doch zelfs indien hier
mede rekening wordt gehouden, is
deze belastingopbrengst voldoende
om de nodige voorzieningen te
treffen.
Nederland zou er ten zeerste
mee gebaat zijn als er nu eens
spijkers met koppen worden ge
slagen vóór het (weer) te laat ls.
BEL OP BIJ BRAND
No. 392