Kerstmis in Znid-Amérika
De jongste sociale wetgeving
SBStesthSAT°^ve telefoon™' SS WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
De vrede en vreugde van Kerstmis
ook in het nieuwe jaar!
De weduwen- en wezenverzekering
Uit Peel en Maas
Renmatische ziekten
Zondagsdienst huisartsen
Zaterdag 27 december 1958 No 52
NEGEN EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS El
CONFECTIE VAI
Ui
Voor de Europeaan, die gewend
is aan de beslotenheid, die intimi
teit, de donkere ietwat weemoedige
dagen van de decembermaand op
het noordelijk halfrond, is het
Zuidarnerikaanse Kerstfeest een
verschrikking.
Niets werkt er mee om hem te
verplaatsen in de sfeer, die hij van
jongs af aan verbonden weet met
de stemming, de fleur en de geur
tjes van een Europees jaareinde.
Immers, terwijl bij ons het uit
spansel steeds kouder, steeds don
kerder wordt, wordt het in Zuid-
Amerika al maar lichter en heter.
25 december valt op het zuidelijk
halfrond in hartje zomer en het is
er vaak zo heet, dat de kaarsjes,
die een kunstsparretje moeien op
fleuren, van de hitte zijn krom
getrokken en gesmolten voordat
men de kans heeft ze aan te
steken....!
Omstreeks 16 december hebben
de scholen de deuren gesloten, om
deze niet meer open te doen vóór
begin maart, na het carnaval.
Twee tot drie maanden zomer
vakantie... En niet alleen de scholen.
Ook heelwaï bedrijven en fabrieken
sluiten voor vier tot acht weken de
poorten. Het zou toch te heet zijn
om te werken.
Terwijl bij ons december in zekere
zin het hoogtepunt vormt van het
zakenleven is Zuid-Amerika om die
tijd praktisch „dood". Het zou geen
zin hebben, dat te veranderen, want
hele volksstammen trekken weg uit
hun woonstee naar de koele bergen,
de frisse badplaatsen, hetzelfde wat
bij ons gebeurt in de maanden juli
en augustus.
Zo is de Zuid-Amerikaanse Kerst
geen feest van Europese besloten
heid geworden, maar een feest van
zomerzotheid met ramen en
deuren wagenwijd open een feest
van de uittocht. Daarom zal men
tevergeefs zoeken naar winterse
bezonkenheid en diepdoorleefde
vroomheid Het is er eenvoudig te
warm voor.
En vreemd, dit klimaat en deze
atmosfeer moeten ook daar hebben
geheerst, waar
kribbe in de stal in Bethlehem werd
gezet en de herders op het veld
sliepen.
Alleen... wij noordelingen kunnen
het ons nauwelijks voorstellen en
wij missen er alles aan als niet
„de witte vlokken" tegen de be
slagen ramen kleven.
Behalve deze klimatologische fac
tor, die een heel andere Kerst
maakte, zijn er tientallen midere
omstandigheden. Bovenal is het
Zuid-Amerikaanse kerstfeest ge
worden wat de mens daar ervan
heeft gemaakt; de mens.... de In
diaan oerbewoner van het con
tinent met zijn bijgeloof, de
neger met zijn Afrikaanse ritmen,
de blanke met zijn typisch Spaanse
of Portugese tradities.
Terwijl b.v. de traditionele nacht
mis aan de gang is in vele kerken,
zal men misschien in de straten in
de buurt de negertrojnmels horen
van een ontluikend carnaval, of
voetzoekers tegen een of andere
boze geest....
Ergens in de binnenlanden van
Zuid-Amerika, weet men, zullen
zwijgende, haast norse Indianen
een kruisbeeld tegen hoge bergen
optorsen om daarna voedsel te
offeren. Aan wie...?
Dat weten ze zelf wellicht niet,
al zal dat voedsel een geslachte
lama of een schaap altijd weg-
zijn na een paar dagen, omdat de
grote adelaar van de Andes, de
„Condor" wel ongeveer weet wan
neer het Kerstmis is en welke rol
hij moet vervullen om de bijgelo
vige Indianen niet in hun waan te
schokken.
Zo hebben bepaalde manifesta
ties de religieuze sfeer reeds lang
overvleugeld. En niet alleen op het
platteland, ook in de steden. Daar
is Kerstmis, naar Noord-Amerikaans
voorbeeld, ontaard in een pakjes
rage.
Elk warenhuis doet er aan mee
en huurt zelfs een man, die de
twijfelachtige eer geniet om in dikke
watten gehuld bij 30 tot 40 gra
den celsius voor Kerstman
„Papa Noel" te spelen. Compleet
met arreslee en sneeuw, sneeuw die
heel wat Zuid-Amerikaanse landen
niet van nabij kennen...!
Men kan in de meest-tropische
landen kerstkaarten kopen met
vredige sneeuwlandschap] es om el
kaar „FelisPascua" gelukkig kerst
feest) mee toe te wensen en eigen
lijk is dat erg onwerkelijk, al zou
men als noordeling wel graag een
echte sneeuwbal willen ontvangen,
als was het alleen maar ter ver
koeling.
Maar de Zuid-Amerikaanse kerst
heeft vooral ook zijn sociale aspec
ten. De school- en universiteits
examens zijn voorbij en men ziet
dag in dag uit rijtoeren van ge
slaagde studenten, hele optochten,
die qua voorstelling een mengeling
van kerst en carnaval zijn.
Maar belangrijker is, dat in de
cember een extra maand salaris
wordt uitgekeerd, „aaguinaldo" ge
naamd, een soort jaarpremie. Er
zijn landen waar de bedrijven dat
vrijwillig doen, bij wijze van tan
tième, maar andere landen, zoals
Argentinië hebben het verstrekken
van „aguinaldo" verplicht gesteld.
Ieder die het maar tot december
bij zijn baas kan uithouden, weet
dat hij dan een dertiende maand
beurt.
Kerstmis heeft nog op andere
wijze een economisch tintje gekre
gen. Dan trekken n.l. overal en
in alle landen de grote kerstlo
terijen met minstens een miljoen
gulden als hoofdprijs. Geen
Zuid-Amerikaan, die daaraan niet
zou meedoen.
De Latijnse mentaliteit is nu een
maal zo, dat je met zo weinig mo
gelijk werken zo veel mogelijk moet
zien te verdienen. Daarom gokt hij;
het hele jaar door elke week
een staatslot, aan de roulette, bij
de paardenrennen maar met
Kerstmis dubbelop. De „Grande"
(grote loterij) of de „Gordo" (is
vette prijs) wijkt niet uit de ge
dachten van iedereen. Van schoen
poetser tot groot industrieel, waagt
elk een of meer kansen.
Twee of drie dagen voor Kerst
mis heeft de trekking plaats. Wie
er dèn nog zou werken, heeft er
voor die dag in elk geval het bijltje
bij neergegooid en luistert aan zijn
radio naar de trekkingen. Elk café
heeft als speciale attractie een bul
letin bord opgesteld, met de
gelukkige nummers.
Als de hoofdprijs valt, dan komt
er een heel gekkenhuis in beweging
De gelukkigen worden geïnter-
vieuwd ze gaan altijd huizen en
auto' kopen en reizen maken en
soms weet iemand, dat hij de ge
lukkige is, als hij zijn lot maar kon
vindenEen enkele keer wordt
er een babymaag voor uitgepompt
of een vuilnisbelt voor overhoop
gehaald.
Altfjd hoort men dan ook uit de
gelukkige monden, dat ze hun baas
telefonisch „gedaan" hebben gege
ven, want wie geld heeft werkt nu
eenmaal niet meer in Zuid-Amerika
Zo kon een keer een warenhuis in
Mexico zijn kerstverkoop wel sta-
Kcn doordat de hoofdprijs was ge-
Vallen op een gezamelijk lot van
het personeel en deze gelukkigen
dansend de negotie de negotie lie
ten en gingen stilleven....!
Ik voor mij zie daarom de Zuid-
Amerikaanse kerst als een soort
„Goldrush", waarbij iedereen hoopt,
bidt en smeekt, dat de „voorzienig-
hei', het gouden lam maar in zijn
schoot zal werpen. Totdat de „rade
ren van avontuur" de gelukkigen
hebben aangewezen, denkt niemand
gelooft u mij beslist aan het
Christenkind.
Dan zijn er de allegorische en
folklorische aspecten, het grilligst
en voor ons het vreemdst in landen,
waar blanke, neger en indiaan tot
een volk versmolten.
Rooms-katholieke invloed her
kent men onmiddelijk aan de „stal
letjes', in de huizen en in de eta
lages der winkels, met al naar de
kleur van de bevolking witte of
zwarte heiligen. In Haïti, een neger
republiek, bijvoorbeeld een zwarte
Christus
Ieder land (van de Latijns-Ame
rikaanse republieken) heeft dan
nog wel zijn eigen specialiteit. Zo
begint het kerstfeest in Mexico
eigenlijk al op 16 december, met
een symbolische tocht van Jozef
en Maria.
Gezamelijk trekt men naar het
marktplein, waar honderden kramen
staan opgesteld met speelgoed en
lekkernijen. Het is meer kermis
dan kerstmis. Deze tocht luidt een
week in van de beroemde ,posadas'.
Posada betekent letterlijk „onder
dak" en gedurende negen dagen
vieren familieleden, buren en ken
nissen samen feest. Eten, véél eten.
Het eten is, ondanks de warmte,
niet onbelangrijk geworden en elk
land heeft zijn bijzondere kerst
specialiteiten: stokvis, noten, zuid
vruchten in Brazilië; kalkoen en
plumpudding in Argentinië; zeer
bijzondere brood- en suikerpoppen
in Ecuadar.
In verschillende landen verkleden
de kinderen zich op de kerstavond
als herders en bedelen langs de
huizen om lekkers of geld om dit
te kopen. Nooit cadeautjes, wat het
geven van geschenken gebeurt bij
uitstek op Drie Koningen. De drie
koningen brachten immers geschen
ken naar Bethlehem en zitten daar
mee symbolisch vaster in het zadel
dan onze Sinterklaas, die men in
Zuid-Amerika niet kent als gulle
gever en daarom ook niet viert.
In Columbia is er op kerstavond
al een dergelijke optocht, maar dan
van meer volwassen mensen. Ook
dezen verkleden zich en wel zoda
nig, dat ze onherkenbaar vermomd
(moeten) zijn. Wie toch een ander
ondanks zijn vermomming herkent,
heeft recht op een cadeautje.
Men ziet het: Kerstmis heeft in
Zuid-Amerika vooral het accent
gelegd op de vrolijkheid, de uit
bundigheid. Dat blijkt ook uit de
muziek. Het devote, gedragen
kerstlied zal men vrijwel niet horen.
Maar wei dolle samba's, spranke-
„Moge de vrede en vreugde van
Kerstmis met U zijn het hele jaar
door zo luidt een schone Kerst
wens die ons uit Amerika werd
toegezonden. Kerstmis is een te
mooi feest, om na twee dagen
weer vergeten te worden.
Kerstmis heeft van alle feesten
vanaf mijn kinderjaren steeds het
sterkst tot mijn verbeelding ge
sproken. Vreugde en blijdschap ver
vullen op dit feest steeds ons hart.
Zelfs voor de koudste mensen is
het een warm en roerend feest.
Want het is steeds alsof met
Kerstmis Gods Zoon weer als een
klein, zwak kindje in de kribbe
ligt en ons mensen vriendelijk toe
lacht. Alles is weer goed tussen
ons mensen en God. Onze Vader
in de hemel heeft immers, nu Zijn
Zoon een van de onzen is, ons als
zonen en dochters aangenomen en
tot erfgenamen van het hemelrijk
gemaakt. Onze harten zijn boven
dien gezuiverd door een oprechte
Biecht.
„Vrede op aarde aan de mensen
van goede wil": zo klonk het in de
kerstnacht. Heden is de Verlosser
geboren om onze zonden te komen
wegnemen en ons die oprecht in
Hem geloven de macht te geven
zonen en dochters van God te
worden.
„De genade van God onze Zalig
maker is verschenen aan alle men
sen om ons te leren dat wij aan
de goddeloosheid en de begeerlijk
heid der wereld moeten verzaken":
zo hoorden wij in het Epistel van
de Nachtmis. Maar ook op het
feest van Nieuwjaar worden de
zelfde woorden voorgelezen.
Goddeloosheid en begeerlijkheid
der wereld: die woorden klinken
wel hard op zulke feestdagen. We
zijn toch van goede wil. Maar de
vrede van Kerstmis moet langer
duren dan twee dagen. Het zou ons
weinig baten in de Nachtmis te
zijn geweest en bij de kribbe voor
het goddelijk Kind te hebben neer
geknield, als de Verlosser ook niet
in ons geboren was. Christus, de
Vredevorst, moet in ons geboren
zijn, willen wij duurzame vrede
bezitten in ons hart. Als Christus
niet in ons leeft, zouden we nog
verloren gaan.
Christus, de vorst van de vrede,
is in ons geboren als Hij in ons
leeft en Zijn koningsrechten over
ons kan uitoefenen, als wij Hem
aanhangen met geheel ons hart en
ons leven inrichten zoals Hij ons
dat heeft geleerd. Vooral liefde en
rechtvaardigheid heeft Hij ons ge
leerd, en als wij die beoefenen
jegens God en onze naaste, zal het
vanzelf vrede zijn in ons hart.
„De vrede is het werk van de
rechtvaardigheid". Zo was ook de
wapenspreuk van Paus Pius XII zg.
Als de mensen aan iedereen zouden
geven waar ze recht op hebben,
aan God, maar ook aan de mensen,
dan was er vrede op heel de aarde.
Als elk van ons tenminste zo goed
mogelijk probeert om ieder het
zijne te geven, dan dragen wij meer
bij aan de vrede op de wereld dan
door vredes-congressen.
Als wij daar eens goed over na
denken, vinden wij het helemaal
niet vreemd meer als wij op Kerst
mis en met Nieuwjaar vermaand
worden om aan de goddeloosheid
en de begeerlijkheid der were;d te
verzaken. Zijn wij mensen in zekere
zin niet goddeloos als wij in ons
dagelijks leven met God bijna geen
rekening houden, Hem niet bemin
nen en zo weinig aan Hem den
ken
En die begeerlijkheid der wereld
is ons ook heus niet vreemd: die
zucht n.l. om zoveel mogelijk alles
te willen hebben en alles te willen
genieten, zonder ons van anderen
veel aan te trekken, en die hoog
moed waardoor wij ons graag
boven anderen verheffen en ons
maar moeilijk aan 'n ander weten
te onderwerpen.
Christus heeft juist een leven
van armoede en de diepste ootmoed
willen leiden, Hij ging weldoende
rond en was er ook steeds op uit
om de wil van Zijn Vader te doen.
Door zulk een leven wilde Christus
ons leren om aan de goddeloosheid
en de begeerlijkheid der wereld te
verzaken.
Als wij deze les van Christus
onze Verlosser goed ter harte
nemen, zal de vrede en vreugde
van Kerstmis werkelijk met ons
zijn gedurende heel het nieuwe
jaar.
Hoogstwaarschijnlijk zal de maand
anuari 1960 voor de
januari 1960 voor de grote groep
weduwen een maand zijn om nier
gemakkelijk te vergeten. Als alles
goed gaat, zal nl. per 1 januari
1960 de weduwen- en wezenver
zekering in werking treden. Het
nu ingediende wetsontwerp voorziet
in een pensioen voor die weduwen,
die niet in staat geacht kunnen
worden, door het verrichten van
arbeid een inkomen te verwerven.
Hieronder vallen:
1. Weduwen, die een of meer
kinderen te verzorgen hebben.
2. Weduwen, die invalide zijn
ten tijde van het overlijden van de
echtgenoot, zolang zij invalide blij
ven.
3. Weduwen, die invalide zijn
ten tijde van het eindigen van een
periode van verzorging van kinde
ren, zolang zij invalide blijven.
4. Weduwen, die 50 jaar of ouder
zijn ten tijde van het overlijden
van de echtgenoot.
Heeft een weduwe, wanneer het
jongste kind 18 jaar wordt dan
wel de invaliditeit een einde neemt,
inmiddels de leeftijd van 50 jaar
bereikt of overschreden, dan be
houdt zij recht op weduwenpensloen.
Ook behoudt zij dit recht, indien,
lende merengues, marchas en noemt
u maar op.
In Brazilië is het hek dan hele
maal van de dam, want op kerst
dag wordt de sambawedstrijd be
kend gemaakt voor de a.s. carna
val en wie dan op zijn radio het
„Stille Nacht, Heilige Nacht" wil
horen moet terecht op de ultra
korte golf. En dan wel alle ramen
dicht, want burenradio's en voet
zoekers doen horen en zien ver
gaan.
Tegen middernacht Is half Brazilië
één hossende, van zweet glimmende
mensenkoek, waarnaar de Europese
kerstvierders volkomen passief, wat
bleekjes en met heimwee naar
huis staan te kijken. De rinsigheid
van deze, ons zo vreemde vreugde,
het naïve van zo'n Latijnse kerst
viering doen hun laatste december-
week zeer eenzaam zijn.
Ook al heeft onze kerstboom een
.nordische" mythologische oor
sprong, ons kerstfeest is toch het
teken geworden van een bovenal
vroom, ingetogen feest, waarvoor
de Zuid-Amerikanen geen tijd, geen
aandacht, geen klimaat en geen
temperament hebben.
En doe daar maar eens wat aan
wanneer het jongste kind 18 jaar
wordt, dan wel de invaliditeit een
einde neemt, haar leeftijd tussen
de 45 jaar en 50 jaar ligt, doch
alleen indien zij de afgelopen
5 jaren in het genot van weduwen-
pensioen is geweest.
Zodra de weduwe de leeftijd van
65 jaar heeft bereikt, eindigt het
weduwenpensioen en komt zij in
het bezit van het algemeen ouder
domspensioen (A.O.W.)
Pensioen èn kinderbijslag
Zoals de zaak er nu voorstaat,
zullen weduwen zonder kinderen
een pensioen ontvangen groot
f 1326,per jaar, terwijl weduwen
met kinderen in aanmerking zullen
komen voor een pensioen van
f 1968,natuurlijk als aan alle
voorwaarden voldaan is.
Naast het weduwenpensioen zal
de weduwe met halfwezen kinder
bijslag ontvangen van het eerste
kind af op de voet van de kinder
bijslagregeling, d.w.z. voor half
wezen indien zij niet ouder zijn
dan 16 jaar, en voorzover betreft
invalide en studerende halfwezen
tot het 27ste levensjaar.
Indien dus het weduwenpenstoen
wegens het bereiken van de 18-
jarige leeftijd van het jongste kind
(terwijl de weduwe nog geen 50
jaar ls) wordt ingetrokken, waarna
eerst nog gedurende enige tijd een
tijdelijke weduwenuitkering volgt,
blijft de weduwe kinderbijslag ont
vangen voor haar kinderen, die nog
studerende of invalide zijn, zolang
deze kinderen de leeftijd van 27
jaar nog niet hebben bereikt.
Momenteel bedraagt deze kinder
bijslag f 108.96 voor het eerste
kind en f 202,80 voor het tweede
en derde kind, terwijl voor het
vierde en vijfde kind een uitkering
verwacht kan worden van f 283,92
en f 318,24 voor het zesde en vol
gende kinderen.
Volle wezen
Voor volle wezen houdt het wets-
outwerp een wezenpensioen in. Dit
wezenpensioen kan worden genoten
tot het 16de jaar en v.z.v. betreft
studerende of invalide kinderen tot
het 27ste jaar.
Dit wezenpensioen is als volgt
vastgesteld: tot de leeftijd van
10 jaar bedraagt de uitkering
f 438,per jaar; van 10 tot 16
jaar f 660,per jaar en van 16
tot 27 jaar f 864,per jaar.
Ttfdelyke uitkering
Indien een weduwe niet of niet
meer behoort tot de vier in de
aanhef genoemde categoriën, en
die dus niet door het verrichten
van arbeid in het levensonderhoud
kan voorzien, kan zij in aanmer
king komen voor een tijdelijke uit
kering (weduwen-uitkering).
Deze uitkering duurt zes maan
den, indien de weduwe jonger is
dan 27 jaar. Deze uitkeringsduur
wordt verlengd met één maadd
voor elk jaar, dat de weduwe ouder
is dan 26 jaar, met een maximum
van 2 jaar. Deze tijdelijke uitkering
bedraagt t 1326,—.
Er zijn natuurlijk enige over
gangsbepalingen, v.z.v. op het mo
ment van inwerkingtreding van de
wet iemand weduwe dan wel
wees is.
De hoogte van dejuitkering wordt
dan bepaald aan de veronderstel
ling, dat de wet reeds in werking
zou zijn geweest op het moment
dat betrokkene weduwe, dan wel
wees werd. Weduwen, die echter
op het moment van de invoering
van de wet 60 jaar oud zijn, ont
vangen j zonder meer de definitieve
uitkering, doch niet langer dan tot
hun 65ste jaar.
van 27 december 1913
De uitslag van de alhier ge
houden voordrachten-wedstrijd, ge
organiseerd door de Fanfare, was
als volgt:
le G. Ackerraan, Maastricht met
„Jan Ongeluk", met 72 van de 75
te behalen punten;
2e Chr. van Bussel, Weert, met
„Klaartjc Helder" 71 punten;
3e J. Ackermans, Maastricht met
„Een ambtenaar vd.Burgerl. Stand"
70 punten;
4e M. Coolen, Tongelre, met „Nae
de mert gewist" 67 punten, die
tevens de publieksprijs behaalde,
met 99 van de 300 uitgebrachte
stemmen.
van 24 december 1908
Op een weiland tussen de
Handerik en Merselo, landde een
luchtballon bemand met vijf Duitse
ollicieren. Ze waren om half 11 te
Keulen opeestegen en kwamen hier
3 uur later behouden aan de grond.
Met de opmetingen voor de
aan te leggen tramlijn naar het
station is men begonnen. Met de
aanleg zal in januari a.s. begonnen
worden.
Reumatologie veelomvattend
specialisme
Reumatiek is niet één bepaalde
ziekte, het is meer een hele groep
van tamelijk verschillende aandoe
ningen.
Het is daarom heel begrijpelijk,
dat er vooral onder leken
nogal wat spraak- en begripsver
warring op dit punt is.
Mogen wij voor onze lezers daar
om eens vijf hoofdgroepen van de
reumatische afwijkingen noemen
ter verduidelijking?
I. Acuut reuma
Dit is een algemene ziekte die
plotseling begint en die met tamelijk
hoge koorts gepaard gaat. Eén of
meer gewrichten zijn rood, gezwol
len en pijnlijk.
Deze aandoening moet niet zo
zeer gevreesd worden om de ge
wrichtsafwijkingen, maar vooral om
de aantasting van het hart die er
mee gepaard kan gaan.
Het merendeel van de hartziekten
bij volwassenen berust op een in de
jeugd doorgemaakt acuut reuma.
Ouders en verzorgers van kinderen
die aan acuut reuma lijden of
daaraan geleden hebben, dienen er
nog zorgvuldiger dan anders op te
letten, dat de voorschriften van de
behandelende geneesheer stipt wor
den opgevolgd. Verwant aan het
acute reuma is de Chorea of Sint
Vitusdans.
II. Chronische
gewrichtsreumatiek
Ook hier betreft het een ziekte
van het hele lichaam, maar het op
de voorgrond staande verschijnsel
is nu de ontsteking van een aantal
gewrichten, die met veel pijn ge
paard gaat en die tot ernstige mis
vormingen aanleiding kan geven.
Deze ziekte komt meer bij vol
wassenen voor dan bij kinderen.
Verwant aan deze Reumatoïde Ar
tritis is de ziekte van Bechteren,
dat is een artritis van de wervel
kolom.
III. Degenerutieve
gewrichtsafwijkingen
Kenmerkend voor de degenera-
tieve gewrichtsafwijkingen of Ar-
trosis is het ontstaan van afwij
kingen in die gewrichten, die een
groot deel van het lichaamsgewicht
te dragen hebben, of die aan de in
werking van geregelde druk of van
geweld blootgesteld zijn geweest.
In tegenstelling tot acuut reuma
(I) en chronische artritis (II) is
hier één sprake van een algemene
ziekte.
IV. Reuma van de
weke delen
Hierbij bevinden zich pijnlijke
plekjes in zenuwen, spieren en bind
weefsel. Over het algemeen is dit
de minst erge vorm van reuma: ze
is therapeutisch betrekkelijk ge
makkelijk te beïnvloeden.
V. Jicht
Een reeds eeuwen geleden alge
meen bekende ziekte, die tegen
woordig in ons land uiterst zeld
zaam is geworden. Ze wordt ge
kenmerkt door het optreden van
aanvallen van de allerhevigste pijn
in één of meer gewrichten, vooral
in het gewricht tussen middenvoet
en grote teen. In een dergelijk ge
val spreekt men van Podagra of
„het pootje".
Nog altijd wordt deze aandoening
dikwijls als reuma beschouwd. Ze
neemt echter een geheel eigen
plaats in, vooral omdat ze gepaard
gaat met een heelspeciale afwijking
in de stofwisseling.
In dit overzicht is niet naar vol
ledigheid gestreefd en wanneer u
dit gelezen heeft, bent u dus niet
volleerd in de reumatologie. Wel
heeft u hopenlijk gemerkt, dat dit
specialisme verscheidene groepen
van ziekten omvat, ieder met ge
heel eigen aard en karakter.
GEMEENTE
VENRAY
Openbare bekendmaking
De burgemeester der gemeente
Venray vestigt de aandacht van de
belanghebbenden op het „Gesetz
zur Allgemeinen Regelung durch
den Krieg unddenZusamraenbruch
des Deutchen Reiches enstandener
Schaden", welke wet bepaalde aan
spraken regelt, gericht tegen het
voormalige Duitse Rijk, de Deutsche
Reichsbahn, de Deutsche Reichs-
post, het voormalige land Pruisen
en de instelling „Reichsautobahnen"
Aangezien sommigo oanoprahcn,
om voor erkennIng in aanmerking
te komen, reeds vóór 31 december
a.s. moeten zijn ingediend, worden
belanghebbenden in de gelegenheid
gesteld op 29 en 30 december a.s.
ter secretarie, afdeling I, nadere
inlichtingen in te winnen.
Venray, 22 december 1958.
Bekendmaking.
Het hoofd van het gemeentebe
stuur van Venray brengt ter open
bare kennis, zulks in verband met
het bepaalde in artikel 37, 2e lid
van de Woningwet, dat een ontwerp
van het plan van uitbreiding in
onderdelen van deze gemeente, voor
wat betreft de kern „Smakt" in
een uitvoerige kaart uitgewerkt,
gedurende vier weken, ingaande 29
december 1958, voor eenieder ter
secretarie, afdeling I, ter inzage
ligt.
Gedurende deze termijn kunnen
belanghebbenden bij de gemeente
raad bezwaren indienen.
Venray, 20 december 1958.
Bekendmaking.
Het hoofd van het gemeentebe
stuur brengt ter openbare kennis,
zulks in verband met het bepaalde
in artikel 37, 2e lid van de Woning
wet, dat een ontwerp van het plan
van uitbreiding in onderdelen
„Sportpark" in een uitvoerige kaart
uitgewerkt, gedurende 4 weken,
ingaande 29 december 1958, voor
eenieder ter secretarie, afdeling I,
ter inzage ligt.
Gedurende deze termijn kunnen
belanghebbenden bij de gemeente
raad bezwaren indienen.
Venray, 20 december 1958.
Het hoofd van het gemeente
bestuur voornoemd,
Mr. A. H. M. Janssen.
Nieuws uit
Venray en Omgeving
Vanaf zaterdagmiddag 4 uur tot
maandagmorgen 8 uur, wordt de
praktijk der huisartsen voor Venray
e.o. waargenomen door
Dr. VAN DER MEER,
Kempweg 32 Telefoon 887
Nieuwjaarsdag:
Dr. VERCAUTEREN
Grotestraat 11 Tel. 335
Uitsluitend voor spoedgevallen.
GROENE KRUI»
Maandag 29 december Is GEEN
Kleuterbureau, WEL ZUIGELIN-
BUREAU voor de Kom.
Donderdag 1 januari GEEN zui
gelingenbureau.
Geslaagd
Op 18 december j.L. slaagde
te Den Haag, voor het examen M.O.
Wiskunde K I, de heer J. v.d. Berg,
leraar ULO en Lyceum.