Honger
Alles zal het heil van God zien.
Op bezoek in 1 Heilig Land
Vrienden der natuur
TELEVISIETOESTEL
P.MO OREN
Huidgenezing
PUROL
Uit Peel en Maas
Zaterdag 20 december 1958 No 51
NEGEN EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
SU PEEL EN MAAS 11
DRUK EN DITGAVE FIRMA VAN DEN MÜNCKHOF WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN PRIJSRPERT 'KWABTAAL f L40 BUITEN VENRAY f 1.00
GROTESTRAAT
TELEFOON 512 GIRO 150852
„Alle vlees zal het heil van God
zien", zo horen wij morgen in het
Evangelie.
Deze heilsbelofte is niet zo dui
delijk voor ons, die niet zo ver
trouwd zijn met het woord van
God.
Deze woorden van de Profeet
Isaïas betekenen: Wij, sterfelijke
mensen zullen allen het heil van
God zien.
Maar wat is dat voor heil?
Hier zouden we kunnen denken
aan wat maanden geleden in Den
Haag is gebeurd. Daar trad de ge
bedsgenezer Osborn op, die ieder
een beloofde door gebed te genezen.
Hij zou elke mens genezen, aan
wat voor kwaal hij ook leed, als
de mens maar vast geloofde,
En duizenden mensen kon men
toen in een park zien samenge
dromd, in dichte rijen om Osborn
heen, allen met gespannen ver
wachting, allen zonder uitzondering
mensen in nood.
Er is iemand die heil, genezing
en redding belooft, niet in de verre
toekomst, maar daar waar je zelf
bij bent. Dus ga je er heen, eens
kijken wat het is.
We gaan hier voorbij aan de te
leurstelling, de ontgocheling van
velen na afloop van die bijeenkom
sten. We willen alleen maar wijzen
op een andere genezing, die aan alle
mensen heil belooft en dit heil ook
werkelijk brengt aan ieder, die vast
in Hem gelooft.
Jezus-Christus, de Heiland der
wereld, is het heil van God, waar
over de Profeet Isaïas spi ak.
Hij genas werkelijk elke mens,
die vol geloof tot Hem kwam, aan
welke kwaal hij ook leed.
Hij heeft een hongerige menigte
op wonderbare wijze tot verzadi-
gings toe gespijzigd, terwijl er toch
maar enkele broden voor die duizen
den mensen voorhanden waren.
Maar al die genezingen en won
dei en waren vooral bedoeld als
tekenen, die Jezus Zelf moesten
aanduiden als de door God gezon
den brenger van bovennatuurlijk
heil en als het ware Brood, dat uit
de hemel is neergedaald en eeuwig
leven meedeelt aan allen, die In
Hem geloven.
Aan Zijn verlossend lijden en
sterven en aan Zijn verrijzenis
hebben wij het te danken, dat God
ons heeft aangenomen als Zijn
zonen en dochters, voor wie de
eeuwige gelukzaligheid is wegge
legd.
Die Heiland verwachten wij met
Kerstmis. Wat wilt U zich anders
van het komende Kerstfeest voor
stellen?
In de Nachtmis van Kerstmis
zullen we weer die troostende
woorden vernemen, dat er niet
alleen heil gekomen is, maar dat
hèt Heil Zelf is verschenen.
Want Gods genade is verschenen
redding brengend aan alle men
sen. In de pasgeboren Verlosser is
Gods liefde voor de mens vlees
geworden, tastbaar geworden.
Nu zullen er velen zeggen: Het
zal wel zo zijn. Maar ik voor mij
voel mij toch helemaal niet geluk
kig. Ik voel mij helemaal niet ver
lost. Wat betekent Jezus eigenlijk
voor mij persoonlijk?
Jezus is de God-met-ons. God
was eerst zo ver, maar Hij is van
Zijn troon afgedaald en is als mens
ons tegemoet getreden, is als mens
onder ons komen wonen.
Hij heeft ons menselijk lot ten-
volle willen delen en kan juist
daarom zo goed met ons meevoe
len, omdat Hij hetzelfde en nog
veel meer heeft willen verduren
als wij.
Omdat Jezus altijd bij ons is,
staan we nu niet meer alleen. Is
het niet waar, dat wij alles aan
kunnen, wanneer wij weten, dat er
ergens iemand is, die volkomen
voor ons openstaat, die niet alleen
ons volkomen begrijpt, maar ons
ook met hart en ziel is toegedaan.
En Jezus is die Mens, die ons lief
heeft met een eeuwige liefde, die
alleen maar leeft om ons te
helpen.
Nu behoeven we niet meer alleen
te strijden, niet meer alleen te
Jijoen. Wij lijden met Christus
samen. Dit moet ons vertrouwen
geven. Maar er is nog iets. Chris
tus verzekert ons, dat wij niet al
tijd gevangen zullen blijven binnen
dit aardse leed. Hij verzekert ons,
dat, indien we roèt Hem hebben
geleden, ook mèt Hem zullen ver
heerlijkt worden. Hij zal eenmaal
ons vernederd lichaam vol glorie
doen verrijzen.
Zo zal Christus voor ons werke
lijk het heil van God zijn, onze
Heiland, a!s wij maar ons volle ver
trouwen in Hem, onze hoop op Hem
willen stellen, niet alleen voor het
nu, maar vooral voor het straks.
Laten wij bidden om dat ver
trouwen, en dan zullen we zeker
heel spoedig het heil van God zien
en ons echt gelukkig en welgedaan
voelen door het heil wat Christus
mij gebracht heeft.
„Ik vraag niet om een bromfiets, of
type-machine, maar bedel om brood
voor stervende kinderen."
Smeek toch de mensen van Lim
burg om ons te helpen. Door An
gola dwaalt reeds maandenlang
net spook van de hongersnood en
de mensen sterven als ratten.
Sinds januari viel er geen drop
pel regen, de oogsten zijn mislukt.
Wanneer niet spoedig redding
komt opdagen, zullen al degenen,
die nog kunnen, honderden kilo
meters moeten vluchten, willen zij
in leven blijven.
Carrissme Pastor, ik vraag geen
typemachine voor mezelf, noch een
bromfiets ora door de bush te rij
den. Maar ik bedel om brood voor
stervende kinderen.
Deze noodkreet van pater Pierre
Strous C.S.Sp. bereikte ons vanuit
Portugees West-Afrika, via zijn
oude parochieherder, emeritus-pas
toor Goosensuit Scharn-Heer.
Pastoor Strous, een echte Lim
burger uit Neer bij Roermond,
vertrok in het begin van dit jaar,
na enkele maanden van vakantie,
weer naar zijn missiepost. Meer
dan twintig jaren had hij in Afrika
doorgebracht en de vakantie had
hij hard nodig om op verhaal te
komen.
Zijn tijd in Nederland gebruikte
hij echter om gelden bijeen te
brengen voor de bouw van 'n klein
ziekenhuis. Zijn bisschop gaf hem
daartoe opdracht. Met de Medische
Missiezusters uit Imstenrade had
hij afgesproken, dat zij medio 1959
een gediplomeerde zuster naar de
Impressies van het leven en werken van
Jezus Christus
Wie van ons zou niet eens graag
een kijkje nemen in het land waar
Christus werd geboren, leefde en
stierf aan het kruis, om met eigen
ogen deze plaatsen te zien en zich
zodoende een betere indruk te vor
men van dat, wat zich bijna twee
duizend jaar geleden daar af
speelde?
Wij lezen het nieuwe testament,
maar hoeveel dingen zijn ons daar
in niet onbegrijpelijk, om de dood
eenvoudige reden, dat wij, kinderen
van de twintigste eeuw, zijn ge
boren en opgegroeid in een maat
schappij en milieu, die hemelbreed
verschillen met het land van Chris
tus uit Zijn tijd.
Daarom zoeken velen toenade
ring en een beter begrip en zij
zouden o zo graag eens een be
zoek brengen aan Bethlehem en
Nazareth, om daar die indrukken
en wetenschap op te doen, die hen
de bijbel beter doen verstaan. Maar
voor hoevelen is dat weggelegd?
Trouwens wanneer wij de zaken
zien in het licht der werkelijkheid,
zullen wij moeten toegeven, dat het
een wensdroom is die niet slechts
onvervulbaar is door geldelijke om
standigheden, doch zeker ook door
dat wij wat wij zoeken in Israël
niet zullen vinden.
Tweeduizend jaren gingen in
middels voorbij en de sfeer uit deze
tijd van Christus is voor een groot
deel ook daar verdwenen. Er is te
veel veranderd.
Toch de werkelijkheid
Maar wij behoeven niet zover van
huis te gaan om deze indrukken te
ondergaan en .deze wetenschap op
te doen.
In Groesbeek, vlak bij Nijmegen
vinden we de Heilig-Land Stichting.
Grotendeels een schepping van Mgr.
Suijs en Piet Gerrits, de beeld
houwer. Hier vinden we in een bijna
ideale omgeving alles wat wij zoe
ken, en dat ons een indruk kan
geven van Christus' leven op aarde.
Wij vinden er de herberg, waar
Josef en Maria aanklopten en
vroegen om onderdak. Deze
herberg op zich, is reeds een
openbaring, want wat stellen
wij twintigste eeuwse wester
lingen ons voor van een her
berg. Ieder heeft daaromtrent
zijn eigen fantasie, maar de
werkelijkheid is heel anders. Wij
betreden een karavaanhuis, zo
als die in die tijden te vinden
waren langs de grote wegen
en waar kamelen en drijvers
onderdak voor de nacht konden
vinden. Door een poort treden
we binnen en komen op een
open binnenplaats met water
put en drinkbakken voor de
dieren
Rondom zien we galerijen, waar
de gasten z'ch in hun dekens ge
rold te ruste legden en waar in
holten in de muur olielampen brand
den. Deze herberg, die een natuur
getrouwe kopie op ware grootte is
van dergelijke herbergen uit die
tijd, geeft ons een juiste indruk.
Alles is tot in de kleinste details
verzorgd.
Herdersveld en
geboorteplaats
Veel verwarring bestaat er nog
bij ons omtrent de omstandigheden
bij Jezus' geboorte. Was het een
stal of grot waarin de geboorte
plaatsvond?
Beide lezingen zijn juist en dat
blijkt, wanneer we de gezochte in
drukken verkrijgen. Wij lopen over
de herdersvelden (natuurgetrouw
gekopieerd) met de terrassen, zo
als die in het Heilig Land voor
kwamen.
's Nachts brachten de herders hun
schapen binnen een wal opge
bouwd van rolstenen met smalle
openingen, in welke openingen zij
zelf zaten te slapen, terwijl één
van de herders de wacht hield in
een loofhut, gebouwd op het hoogste
terras.
In de naaste omgeving van deze
herdersvelden bevinden zich vele
grotten. Grotten, ingericht tot ver
blijf van herders en schapen bij
slecht weer. Binnen in die grotten
bouwden de Joden eveneens een
kleine ommuring, waarbinnen de
dieren verbleven, terwijl de men
sen rustten in holten daarbuiten.
In wezen waren deze grotten dus
stallen.
In zo'n grot kwam Jezus ter
wereld. In de geboortegrot bij het
herdersveld vinden we de correcte
uitbeelding van dit groot gebeuren.
Het bijbelverhaal wordt steeds dui
delijker.
NAZARETH LEEFT.
Verder zwervend vinden we het
dorp Nazareth. vanwaar Jozef
kwam en waar bij een timmerwin-
kel had. waar Jezus als jongeling
woonde en zijn vader hielp.
In dit dorp vinden we de syna
goge, waar Jezus op Sabbath
kwam, de straten, de huizen, de
bron, de timmerwinkel, kortom
alles wat ons een indruk kan
geven van het Nazareth uit die
tijd en alles met uiterste histo
rische nauwgezetheid uitgevoerd.
Nazareth ligt tegen een berg
helling gebouwd en daarom hebben
de straten trapjes. Het is een erg
klein dorp, waar de vrouwen water
halen. De berg is de plaats, waar
de laatste nieuwtjes worden uit
gewisseld en de kansen voor een
huwelijk worden overwogen.
We vinden er diverse typen hui
zen, alle met een plat dak. Elk
huis heeft een ommuurde ruimte,
om een paar schapen en geiten te
stallen, 's Morgens komt de huur
ling dan bij al die huizen de scha
pen ophalen en trekt de bergen in
om ze 's avonds weer terug te
brengen bij de diverse eigenaars.
Het is alsof alles leeft.
In zo'n huis vonden we een ron
de of vierkante bakoven, die ge
stookt wordt met dor kruid.
De vrouwen verzamelen dat en
dragen het op haar hoofd naar
huis. Elke morgen malen de vrou
wen met de molenstenen 't graan,
want brood blijft maar één dag
goed. De buurvrouwen helpen dan
gehurkt voor het huis elkaar en
vertellen nieuwtjes.
In het midden van de lemen
vloer zien we een kleine uitholling,
waarin het vuur smeulend wordt
gehouden onder de as, om'smor-
gens gauw vuur bij de hand te
hebben. Voorts vinden we een
vuurpot om in te koken en lemen
graankastjes.
DE SYNAGOGE.
Op het hoogste punt van 't dorp
staat de synagoge, waarbij een
bedelaar, want die hoort erbij. Bij
de synagoge is een voorplein met
gaanderij om de zon te weren. De
put in het midden is er, omdat
elke jood, die de synagoge binnen
gaat, zijn handen moet wassen,
een wettelijke reiniging.
In het midden van de synagoge
staat het spreekgestoelte, waarop
boekrol en wetsrol.
Farizeeërs zitten rond de preek
stoel, de voornamen op banken
naast de muur, de vrouwen achter
het hekje, het volk op de matten
plat op de grond.
Dit is het millieu waarin de
jonge Christus opgroeide, voordat
hij in het openbaar optrad. Ook
hiervan vinden we van alles, als
ook van het einde.
De uiterste nauwgezetheid, waar
mee deze bijbelse geschiedenis tot
leven is gebracht, de gehele om
geving, kortom de gehele indruk
is van dien aard, dat men er geen
verre tocht voor behoeft te maken,
doch in de Heilig-Landstichting die
indrukken kan vinden, die men
zoekt, een aanschouwelijking van
de Heilige Schrift.
missiepost Cuamato in het gebied
Angola zouden sturen. Tegen die
tijd immers werd de voltooiing van
het ziekenhuis verwacht.
Maar de overtocht van een der
zusters is voorlopig uitgesteld,
want toen pater Strous na een
stormachtige reis in Angola
aankwam, pakten zich donkere
wolken boven zijn missiegebied te
samen.
In een orkaan.
In zijn eerste brief aan pastoor
Goosens schreef hij:
„De reis van Limburg naar An
gola duurde van 3 maart tot 15
april. De zeereis was eentonig, ora
dat wij na Lissabon geen enkele
haven meer aandeden.
Ter hoogte van Sierra Leone
kwamen wij onverwacht in een
vliegende orkaan terecht.
Dagen lang werd ons schip heen
en weer gesmeten en op een ge
geven ogenblik dachten wij. dat wij
allen in de golven zouden onder
gaan, maar de Sterre der Zee heeft
ons naar een veilige haven weten
te leiden.
Het weerzien in Cuamato was
geweldig. Mijn negers dansten van
plezier en brachten mij enkele kip
pen als welkomsgeschenk.
Maar sombere wolken pakken
zich samen boven dit land. Er
heerst ernstig watergebrek. Sedert
de jaarwisseling viel *ergeen regen
meer. De oogst zal mislukken.
Het geld, dar ik voor de bouw
van ons ziekenhuis bij elkaar had
gebedeld, moet ik gebruiken voor
aankoop van voedsel voor dit ge
slagen volk. Mijn weldoeners in
Nederland zullen mij dit willen
vergeven".
„Hopeloos"
Half augustus las de Limburgse
pastoor:: „De toestand is hopeloos.
Koe steeds peen regen. Deregerine
rioet wat zij kan, het is echter
nauwelijks voldoende. Vele mensen
zijn reeds weggetrokken naar de
kust. De rivier beddingen zijn droog
gevallen. Maar God zal ons niet in
de steek laten. Blijf voor ons bid
den, dan spartelen wij er wel door
heen".
Enkele weken geleden klonk de
noodkreet: „Ik bedel om brood voor
stervende kinderen".
Hartelijk dank voor uw gebed en
voor het geld, dat gij hebt gestuurd.
Ik kon weer enkele mensen helpen.
Christenen en ongelovigen, zij stro
men naar de missiepost toe, want
voor het spook van de honger is
ieder gelijk. Het kent geen verschil
tussen jeugd en ouderdom, tussen
rijk en arm. Vraag de mensen voor
ons te bidden.
Ik zal bidden voor u in Neder
land, waar het weldra Sinterklaas
wordt. Beste pastoor, ik bid ook
voor uw zieke nichtje, opdat zij
spoedig beter wordt.
Ik stuur haar hierbij enige post
zegels, dat is alles wat ik op het
ogenblik bezit".
Machteloos
Op ons redactiebureau heeft
pastoor Goosens, die vroeger in
Neer woonde, over pater Strous
een en ander verteld.
„Hij verloor heel jong zijn ouders
en werd bij een oom opgevoed.
Nu zou ik hem heel speciaal wil
len helpen. Ik zou de Unesco of de
Verenigde Naties in actie willen
roepen, maar ik heb er de macht
niet toe. Maar wat ik kon doen heb
ik gedaan.
Ik ben naar u toegestapt, mis
schien wilt u de lezers vertellen,
hoe groot de nood daar in Cuamata
is. Zou er één Limburger zijn, die
een kind in koelen bloede zou laten
verhongeren?"
Een kerst-brood voor
Angola
Beste lezer.
Wij gaan weer de periode in van
suikergoed en marsepein, de maand
van welgevulde tafels en schitter-
lichtjes aan de kerstboom.
Aan de verhalen van pater Strous
en pastoor Goosens, hoeven wij
niets toe te voegen. Hun woorden
spreken voor zichzelf.
Zeg echter na lezing van dit ver
haal nie: „Och, wat zielig", maar
doe iets.
Stuur een kerstbrood naar An
gola. Stort een geldbedrag op post
rekening 86903 ten name van pastoor
Goosens, Ambyerstraat 35 Scharn-
Heer, onder het motto: Angola.
VOOR EEN MODERN
EN VAKKUNDIGE
PLAATSING ZORGT
Huidzuiverheid - Huidgezondheid
Voeten en oksels Iris door Purol-poeder
Naar aanleiding van de op vrijdag
12 december in Venray gehouden
vergadering, waartoe de heer Col-
sen een groot aantal personen had
uitgenodigd, waarvan verondersteld
mocht worden, dat zij voor de
natuur en het behoud en de be
scherming ervan voelen, moge het
volgende worden opgemerkt:
Het initiatief tot deze bijeen
komst is uitgegaan van de Stich
ting het Limburgs Landschap. De
heren dr. Kruytzer en dr. Nieuwen-
hoven, bestuursleden der Stichting,
die tevens bestuursleden zijn van
het Natuurhistorisch Genootschap
in Limburg, waarmee het Limburgs
Landschap nauw samenwerkt, wer
den bereid gevonden op deze ver
gadering het woord te voeren en
dit door film en lichtbeelden
te illustreren.
Het doel dezer vergadering was
te komen tot vorming van een
kring, club of vereniging van vrien
den der natuur voor Venray en
omstreken, zoals dergelijke organi
saties op tal van andere grotere
plaatsen bestaan en goed werk
verrichten.
Werving van leden, hetzij voor
het Limburgs Landschap, hetzij
voor het Natuurhistorisch Genoot
schap, was dus niet het hoofddoel
der bijeenkomst, al zijn nieuwe
leden, die aan deze organisaties
idiële en materiële steun verlenen
natuurlijk van harte welkom.
Het spreekt van zelf, dat deze
gelegenheid niet onbenut voorbij
mocht gaan zonder dat aan hei
bestaan, het doel en de werkwijze
dezer instellingen meer bekendheid
werd gegeven.
Beiden behartigen het algemeen
belang.
Immers het natuurschoon wordt
niet behouden en beschermd terwilie
van de natuur zelf en de geschie
denis van de natuur wordt ook niet
ter wille van haar zelf onderzocht
en beschreven, maar terwilie van
de mensen, die van de schoonheid
der natuur kunnen genieten en die
voor haar geschiedenis belangstel
ling hebben.
In het verleden kwam de waar
dering der schoonheid en de ge
heimen der natuur door de bevol
king minder tot uitdrukking dan
thans en wel om de eenvoudige
redenen, dat het landschap voor
een zeer groot gedeelte nog in
ongerepte toestand verkeerde.
Daarin is in de loop dezer eeuw
grote verandering gekomen. De
meer intensieve cultuur van de
grond voor land- en tuinbouw, de
uitbreiding der woonoorden, de
stichting van industr'ën, de aanleg
van verkeerswegen te land, te
water en voor de luchtvaart heeft
veel grond waarop zich natuur
schoon bevond, opge-eist.
Nu is het een feit, dat alles wat
zeldzaam wordt in waarde stijgt.
Dat is ook het geval met het
natuurschoon. Daarbij komt echter,
dat de verandering der levens
omstandigheden ertoe heeft bijge
dragen, dat de natuur voor de
bevolking een grotere betekenis
heeft gekregen. Het leven der
mensen van thans heeft in veel
hogere mate behoefte aan ontspan
ning in de natuur, vooral daar
waar de bevolkingsdichtheid toe
neemt en het werk op kantoren en
fabrieken hoe langer hoe meer van
's mensen geestelijke en lichamelijke
krachten eist, die nergens beter
dan in de natuur hersteld kunnen
worden. Met andere woorden: de
behoefte aan recreatie-gebieden
zoals gevonden worden in bos en
heide, bij de meren en vennen, aan
de oevers van beken en rivieren,
waar de schoonheid der natuur is
behouden gebleven, neemt steeds
toe.
Uit deze toestand blijkt duidelijk
hoe belangrijk en nuttig het werk
is, dat door de Stichiing het Lim
burgs Landschap en het Natuur
historisch Genootschap wordt ver
richt. Beide instellingen zijn echter
niet alleen aangewezen op de mede
werking der leden. Om een goed
resultaat te bereiken moet er ook
nieuw contact bestaan met de be
volking, die op alle mogelijke wijze
steun kan verlenen.
Indien er bij de bewoners der
streek liefde tot en eerbied voor
het natuurschoon bestaat en tot
bewustzijn wordt gebracht, dan zal
veel minder natuurschoon, dit zon
der andere belangen te schaden,
behouden kunnen blijven, gespaard
worden, dan zal de bevolking zelf
degenen die als wakers over het
natuurschoon een taak hebben,
waarschuwen als er gevaar dreigt,
dan zal de openbare mening zich
verzetten als natuurschoon zonder
gewichtige redenen aan vernieti
ging bloot staat, dan is ook van
de bevolking medewerking te ver
wachten in de strijd tegen onnodige
vaak baldadige vernieling,
schending en verontsiering van het
natuurschoon, waardoor degenen,
die daarvan willen genieten, erger
nis en de eigenaren ervan behalve
de erger ook nog lasten en kosten
worden veroorzaakt.
Om het beoogde doel le bereiken
zijn de aangewezen middelen: voor
drachten, het vertoon van licht
beelden, natuurbeschrijvingen in
dag- en weekbladen, behandeling
van dit onderwerp op vergaderingen
van de stands- en vakorganisaties
en vooral op de scholen en in de
jeugdverenigingen.
Op deze wijze worden allen be
reikt, die direct of indirect bij het
behoud van het natuurschoon, bij
de veiligstelling der recreatieruimte
belang hebben.
De ondervinding heeft geleerd, dat
er een verschil zijn moet tussen de
provinciale instellingen, die de
natuurbescherming en het natuur
onderzoek op hun program hebben
staan en de bevolking der streek.
Deze schakel zou nu gevormd
moeien worden doordat zich plaat
selijk de vrienden der natuur aan
een sluiten. Deze zouden dan niet
alleen propagandistisch werk kun
nen doen, maar ook in groter of
kleiner gezelschap samen van de
natuur en de bijzonderheden die zij
biedt, desgewenst onder deskundige
leiding, kunnen genieten.
Door de kring geleidelijk aan uit
te breiden zou steeds verder gegaan
kunnen worden in de goede rich
ting.
De totstandkoming van een der
gelijke beweging zou voor Venray
en zijn omgeving zeer zeker een
groot belang zijn en is als men
denkt aan de uitbreiding der be
bouwing, de sterke industrialise
ring, de groeiende gestichten en
scholen, het toenemende vreemde
lingenverkeer en de bevolkings
aanwas een dringende behoefte.
Het is dan ook zeer verdienste
lijk werk van de heer Colsen ge
weest om door genoemde verga
dering bijeen te roepen en de heren
dr. Kruytzer en dr. Nieuwenhoven
de gelegenheid te geven op de
schoonheid en de wonderen der
natuur te wijzen, de eerste stap te
zetten op de weg, die naar het
beoogde doel leidt.
Venray mag de heren daarvoor
wel dankbaar zijn. Het is te hopen
dat hun moeite niet te vergeefs is
geweest. De heren dr. Kruytzer en
Nieuwenhoven hebben zich bereid
verklaard ook in de toekomst mede
werking te verlenen en de heer
Colsen zal zonder twijfel gaarne
met belangstellenden in deze be
weging nader overleg willen plegen
over verder te ondernemen stappen.
van 19 december 1908
Donderdag zijn de eerste vrou
welijke patiënten aangekomen voor
het St Annagesticht alhier, ten
getale van 23, afkomstig uit een
zelfde gesticht te Zutphen. Tege
lijkertijd arriveerden 27 mannelijke
patiënten voor het St Servaiius-
gesticht alhier.
Heden ontving onze dorps
genoot, de Eervv. Frater Anioon
Tillemans, van de Orde van de
Missionarissen van het H Hart, de
H. Priesterwijding te Mechelen.
Z. Eerw. hoopt le Kerstdag in de
parochiekerk alhier, zijn eerste
plechtige H. Mis op te dragen.
Voor de betrekking van schoen
maker in het nieuwe St Annage-
siicht alhier hebben zich alléén uit
Venray, niet minder dan.... 38 sol
licitanten aangemeld.
Voor de betrekking van veld
wachter in een der naburige plaat
sen op 'n salaris van f 600 hebben
zich 110 sollicitanten aangemeld.
Uitzoeken maar!
van 20 december 1913
Binnenkort komen de nieuwe
vierkante stuivers in omloop.
De heer L.H. Nelissen, onder
wijzer met verplichte hoofdakte is te
Warmenhuizen(N.H.) op een aan-
vangsalaris van f 900, maximum
f 1.150, plus f 150 voor woninghuur,
plus 31/, pet. voor pensioenbij
dragen, benoemd.
Zondag 21 dec. zal de Fanfare
een wedstrijd In komische voor
drachten houden.
Spek, puik inlands, werd te
koop aangeboden aan 40 cent per
pond.