Terugkeer
Missie-programma
Israël na 20 eeuwen
names
fTE"EVoonN5^nro«' WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN 8p"rm'm' ABONNKMENT8:
Parochiekerk:
Paterskerk:
Het volk dat in de duisternis wandelt.
En de herders keerden terug....
tal kiiltecte
Duizenden varkens
uitbesteed"
Voorzichtig met
grote kippenfarms
Snuif en wrijf
Zaterdag 20 december 1958 No 51
NEGEN EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
BS PEEL EN MAAS
PRIJS PER KWARTAAL f 1.40 BUITENVENRAY f 1.60
Heden zaterdag half acht grote
avondoefening met preek over:
„Gods schoonste schepping".
Zondag onder alle H. Missen
preek. Om 915 plechtige Hoogmis
voor het geestelijk en tijdelijk wel
zijn der parochie;
om 3 uur kinderzegen;
om 6 uur plechtige sluiting der
H. Missie met Te Deum en Pau
selijke zegen.
Heden zaterdag: 7 uur Grote
avondoefening met Mariahulde (in
afwijking van het officiële pro
gramma is er om half 9 GEEN
avondoefening).
Zondag: onder alle H. Missen
preek;
3 uur kinderzegen;
7 uur plechtige sluiting der H.
Missie.
BIECHT-GELEGENHEID IN BEIDE KERKEN:
Heden zaterdag-voormiddag tot 11 uur;
na de middag van 3 tot 7 uur en
heden «avond na de avond-oefening.
Nimmer, sinds Christus's geboor
te, is het in de velden van Betle-
hem meer rustig geweest, zo lijkt
het als we in de spiegel van de
geschiedenis kijken.
Ongeveer twee duizend jaar zijn
verlopen sinds de engelenzang in
die stille nacht weerklonk, 't Moet
toen zeer stil zijn geweest.
Een geknipt moment voor de
grote heilsgeschiedenis. Alle vuren
waren praktisch gedoofd in het
Joodse land. Wij bedoelen de vuren
van nationale eer en trots, die er
nu weer zo hoog oplaaien.
De indruk, die wij krijgen van
het Palestina ten tijde van Chris
tus, is niet bepaald verheffend.
De Romeinen hielden het land
bezet en hadden er een aantal
soldaten naar toe gezonden om als
bezettende macht dienst te doen.
Uit het bijbelverhaal krijgen we
niet de indruk, dat deze Romeinen
erg getapt waren. Aan de andere
kant was collaboratie er aan de
orde van de dag.
De zogenaamde tollenaren waren
Joden, die' tegen een flink judas
loon bereid waren het land met
zware belastingheffingen ten bate
van het Romeinse Rijk leeg te
zuigen.
Van de joodse koning Herodus
krijgen we geen andere indruk, dan
dat hij een ijverig voorloper was
van Mussert. Pilatus was een Ro
meins stadhouder.
In Nederland kunnen we hem
vergelijken met Seys Inquart uit
de Duitse bezetting. Er waren nog
al wat vooraanstaande joden, die
veel contact met hem hadden. Men
heulde met de bezetter. De ene jood
bracht de andere bi] de Romeinen
aan.
Jerusalem verwoest.
Zo'n volk rent naar de ondergang
en in het jaar 70 werd de door
Christus beweende stad Jeruzalem
door de Romeinen verwoest.
Een massa-slachting werd onder
de joden gehouden. Het reeds lang
flikkerende licht van de nog in
schijn bestaande joodse staat was
daarna gedoold.
Het zou 19 eeuwen duren, voor
dat de fakkel van het zelfstandig
bestaande jodendom weer branden
de zou worden gehouden boven een
nieuwe staat, die in 1948 geboren
werd.
Van het Palestina uit Jezus'
dagen is weinig te vertellen over
welvaart en energiek volk. Siechts
In een kleine groep gloorde nog de
hoop op redding van de onder
gang. Is het deze groep, die de
ster van Betlehem heeft gezien,
doch hem nochthans niet heeft
begrepen?
Waarvan droomden zij, die goud
en mirre aan de voeten van Chris
tus legden?
Waren het de eerste aanhangers
van een nieuw Zion? Zeventig jaar
later werden de laatste resten
van koning Salomons rijk opge
ruimd.
Thans mogen wij de hergeboorte
van een nieuw Israël aanschou
wen. Er is een groot verschil met
de inwoners van het oude joodse
land. Die aanschouwden de onder
gang van hun nationaal bestaan.
De Israëliërs van heden beginnen
opnieuw. Zij dromen niet van een
nabJjzijnde komst van een Messias.
Het is een jong volk van ver
beten en dikwijls cynische mensen
vol van vertrouwen in hun histo
rische zending, komend van alle
einden der aarde.
Water uit de rotsen.
Het merendeel van de inwoners
van het moderne Israël bestaat uit
immigranten. De meesten van hen
zijn aan hun tweede of derde be
roep bezig. Zij stichten jonge
gezinnen op harde onvruchtbare
grond. Zij slaan en staropen op de
oude bodem en zij halen er op
nieuw water uit, zoals eertfjds
Mozes water uit de rotsen sloeg
met zijn staf.
Er is een sterke overeenkomst
met de moeilijkheden, die de uit
Egypte joden in oude tijden in het
Beloofde Land moeten hebben on
dervonden.
In die dagen vele vijandige stam
men, waaronder de Filistijnen. De
farao's, die zij verlieten, waren al
evenmin hun vrienden. Mozes en
de na hem komende leiders van de
Israëlieten *waren geheel op eigen
kracht aangewezen bij de verover
ing van het land, dat aan vader
Abraham was toegewezen.
Bij de geboorte van het nieuwe
Israël waren het de Jordaniërs, de
Irakezen, Syriërs, Lybanezen en
de Eyptenaren, die de plaats inna
men van Filistijnen en anderen.
De geschiedenis herhaalt zich op
meedogenloze wijze. Ook nu schep
pen de Joden stap na stap een
nieuw land, dat eens weer over
vloedig zijn zal aan melk en honing.
De bevolking groeit er als èen
wervelwind. In ÏO jaar tijds een
aanwas van een miljoen. En allen
beploegen de dorre vlakten der
woestijnen.
Over enkele jaren zal al weer
de helft van Palestina in cultuur
zijn gebracht. Al het beschikbare
water wordt aangewend. Kleine
naar zee stromende riviertjes wor
den afgedamd. Het water vloeit in
grote tanks, die naar behoefte 't land
bevloeien.
En bomen öp de rotsen
De bebossing is met kracht ter
hand genomen. Sinds de Zionisten
na 1900 met de herbouw van een
Joodse staat zijn begonnen, plant
ten zij meer dan 30 miljoen bomen,
die de rotsbodem een humuslaag
brengen en hout om te bouwen. Nu
bouwt men nog met vreemde mid
delen. Toch presteerde Israël het,
om alleen in 1957 100.000 mensen
onderdak te bezorgen. Het joden
dom in de gehele wereld brengt
daarvoor offers.
Er is een gebrek aan allerlei
hulpmiddelen in Israël. Men moet
zich behelpen. Maar wat betekent
dit voor een volk, waarvan de
vaders en moeders in concentratie
kampen omkwamen, waarvan de
broers en zusters werden vergast?
In Rehovoth werken de Weizman-
Laboratoria dag en nacht aan
nieuwe synthetische materialen.
Geld of geen geld, het werk gaat
door.
De industrieën worden er aan de
lopende band uit de grond gestampt.
Er Is ijzerindustrie. Men wil een
nationale produktie van chemica
liën, auto-onderdelen voor vervoers
middelen. Alle inspanning wordt
gericht op de bouw van de nieuwe
staat, die haar grootste stimulans
krijgt van het gemeenschappelijk
ideaal, dat alle Joden bezielt: de
glorie van het jonge Israël, alle
omringende vijanden ten spijt.
Uit dit ideaal groeide de „kib
boets", een op coöperatieve basis
gegronde gemeenscnap van agra
riërs die samen het land bewerken
en samen de opbrengst delen.
Uit dat zelfde ideaal putte men
de kracht om de Egyptenaren te
verslaan en om jeugdgemeenschap
pen op te richten, waar ouderloze
kinderen worden opgeleid tot nut
tige burgers. Dank zij dit ideaal
funktioneert de staat behoorlijk,
ook al is veel gezinsleven bescha
digd en zijn acht van de tien men
sen weduwe of weduwnaar....
Van tranen tot stoom
Het leed der wereld is hier samen
geperst tot een broeikas van na
tionale energie. Uit de tranen van
het verleden produceert Israël
stoom voor een snel groeiend aan
tal werktuigen. Een volk, dat geen
kans meer heeft om te slagen maar
dat de toekomst zal veroveren.
Eén ding ontbreekt. De velden
van Betlehem behoren nog niet tot
het Joodse land. Zij maken deel uit
van Jordanië. Veel westerse cultuur
is binnen de muren van het nieuwe
Jeruzalem gebracht, maar de oude
Een anticlimax, noemen wij het,
wanneer na een hoogtepunt in ons
leven de grauwe alledaagsheid
weer op ons afkomt. Die anticlimax
hebben ook de herders in Bethle-
hems velden beleefd.
Opgeheven uit hun onbetekenend
armelui's bestaan hebben ze hemel
se glorie aanschouwd, zijn de ont
vangers geweest van de boodschap
>/an de Godsgezant. Het schouwspel
van een kind in doeken gewikkeld
en liggend in een kribbe heeft voor
hen een diep ingrijpende betekenis
gehad. Het licht heeft geschenen in
de duisternis en heeft hun, juist
hun, de toekomst onthuld: vrede,
verlossing, zaiigheid.
En toen is er een geweest, die,
aarzelend, zei: „Kom, zouden we
niet es...?"
En met die woorden stonden ze
weer met beide voeten op de grond
Vroegen ze zich bezorgd af of er
geen dieven op twee of vier benen
met hun dieren aan de haal zou
den zijn gegaan. Was daar weer
het vuur, dat uitgegaan was, het
controleren van de kudde, de rou
tine van iedere dag.
En dat is voortgegaan, iedere dag
opnieuw. Ze bleven schaapherders.
In hun leven kwam geen veran
dering.
Men verneemt ook niets meer
van hen. Waarschijnlijk waren ze
reeds dood of halfkindse grijsaards
toen het gerucht van Jezus als
Messias begon te gaan door het
joodse land.
Er is niet zo heel verschil tussen
ons en hen.
Herders zijn er alleen nog maar
ten bate van het vreemdelingen
verkeer. Maar ons bestaan van alle
dag is gelijk aan het hunne, of we
aan de lopende band staan in de
fabriek, of het voer voor het vee
klaarmaken of weer achter een
schrijfmachine gaan zitten of onze
zoveelste vergadering bijwonen.
We komen terug, lopend, op de
fiets, op de brommer, in een auto,
we keren terug, na de Kerstdagen
en het leven gaat weer verder ol
er niets is gebeurd.
Voor sommigen zijn de Kerstda
gen alleen een gat geweest in een
leven vol activiteit, plots tot stil
stand gedwongen.
Voor anderen zijn het vermoeien
de dagen geweest, met alle kin
deren thuis, en visite op lastige
uren.
Er zijn er voor wie het een
smulfestijn geweest is, er zijn er
voor wie het alleen maar meer
drukte en meer werk betekend
heeft.
En zo uiterlijk gezien Is er niets
veranderd. De 27ste is precies zo'n
decemberdag ais de 25ste, mis
schien maakt het weer een beetje
verschil. We keren terug in de
tredmolen en alles is weer ge
woon.
Aan die herders was niets te
zien, hun leven veranderde niet,
hun taak bleef dezelfde.... maar zij
zelf waren veranderd.
Zij keerden terug, staat er in
het verhaal van Lucas, „God lovend
en prijzend om alles wat zij hadden
gezien en gehoord".
Er was geen maandagmorgen
stemming, geen ontnuchtering bij
het zich realiseren, dat het ieven
zijn gewone gang ging en de kudde
weer wachtte. Ze hadden een be
lofte en daar leefden ze naar toe.
Het leven was niet langer doel,
alleen maar middel.
Ook wij horen en zien heel veel,
te veel vaak. We zetten de radio
na het zoveelste „StilleNacht" wel
eens knorrig af. Maar ook dat
hoort allemaal bij de buitenkant.
De herders hebben het gehoord
en gezien: God bemoeit zich met
stad ligt achter prikkeldraad in
Arabisch gebied. Het heilige land
moet het grotendeels zonder heilige
plaatsen steilen. De politieke en
militaire toestand is voor de Chris
ten in Israël als een afspiegeling
van het geestelijk leven.
Het nieuwe Joodse volk is van
Mozes, Abraham en Jacob, niet
van Christus. De door Johannes de
Doper gestelde vraag: „Zijt gij de
Christus of verwachten wij een
ander?" wordt door het Israël van
heden ontkennend beantwoord. Het
nieuwe Israël is geboren zonder
de glans van het kerstlicht. Meer
dan een miljoen werken er zonder
de heilsverwachting van Christus
zonder uitzicht op de Ster van
Betlehem.
Is dit land geen symbool van
onze gehele westerse wereld, om
van de oosterse niet te spreken
Midden in een christelijke wereld
leven wij dikwijls zonder Christus
en zonder het heilsgebeuren in
Betlehem. Jeruzalem is symbolisch
verdeeld tegen zichzelf.
Kerstmis nadert. Het volk dat in
duisternis wandelt zal een groot
licht zien. Een jong en sterk volk
leeft zonder Betlehem, zonder
Christus. Zal ook dit licht eenmaal
gaan gloren aan de gezichtseinder
van de toekomst
(Lucas 2 20)
deze wereld. Hij verkondigt aan
deze wereld, aan de herders van
toen, aan ons, mensen van nu,
grote blijdschap, vrede en gerech
tigheid tot in alle eeuwigheid.
Ja, dan blijven de dagen gelijk.
Maar iedere dag is het dan Kerst
feest!
Onze voeten keren terug, ons
hart zet de reis voort naar een
beter vaderland!
Diocesaan Dr. Poels-Comité
Jaar in, jaar uit ondervinden vele
honderden gezinnen op een of andere
wijze de weldaden van het omvang
rijke sociaal-karitatieve werk van
de Katholieke Arbeidersbeweging
Limburg.
Ieder jaar worden honderden moe
ders, die lichamelijk en geestelijk
noodzakelijk rust behoeven, ter ver
pleging in het Dr. Poels-Oord op
genomen. Sinds de opening van
dit rustoord in 1951 werden niet
minder dan 3.300 moeders en 200
babies verpleegd met in totaal
120.000 verpleegdagen.
Ieder jaar genieten honderden
kinderen geestelijk en lichamelijk
weldoende vakantie in 't Vakantie
centrum „Groene-woud".
Ieder jaar ontvangen talrijke
noodlijdende gezinnen en hulpbe
hoevende zieken hulp en steun van
onze Dienst Hulpverlening.
Ieder jaar worden tientallen zwak
ke kinderen met steun van de
KAB.-instellingen uitgezonden naar
Kindervakantie-kolonies.
Ieder jaar kunnen 100 en meer
zieken voor rekening van het Lour-
desziekonfonds een bedevaart naar
Lourdes maken.
Ieder jaar worden honderden ge
zinnen, die gezinshulp of gezins
verzorging nodig hebben, geholpen
door „Ons Gezinszorgfonds".
7-ïder Jaar worden tientallen
meisjes in de gelegenheid gesteld
de opleiding tot gezinsverzorgster
te kunnen volgen om dit mooie
sociale beroep in onze gezinnen te
kunnen uitoefenen.
Dit noodzakelijke weldoende werk
kost jaarlijks enorme bedragen, die
slechts ten dele uit gewone mid
delen kontribuiie e.a. bijdragen
gedekt kunnen worden.
Voor de instandhouding en nood
zakelijke uitbreiding van dit werk
ten behoeve van onze lijdende even
mensen wordt jaarlijks de grote
Kerst-kollekte gehouden.
Gij, die de rijkdom ener goede
gezondheid bezit, die geen armoede
en ziekte kent, die met uw kinderen
blijde het Kerstfeest kunt vieren,
denkt in de komende Kerstdagen
een ogenblik aan uw lijdende even
mensen.
Zij vragen om uw steun en uw
hulp. Laat Kerstmis ook voor deze
armen en zieken een feest van Licht
en Liefde zijn.
Geeft daarom, zoveel gij missen
kunt, voor de grote kerstkollekte!
Een dezer dagen wordt huis aan
huis een kerstkollekte-zakje be
zorgd. Laat elk gezinslid een kerst-
gave offeren voor dit grote werk
van naastenliefde.
99
Een speciale commissie uit de
Noordbrabantse Christelijke Boe
renbond (NCB) heeft de afgelopen
weken het varkensmesten op con
tract in studie genomen. Het bonds-
bestuur vreest dat het toenemende
aantal „fabrieken" voor het vet
mesten van varkens de toch al
zwakke positie van het gemengde
kleine bedrijf zal aantasten. Ook de
Katholieke Molenaarsbond St.
Victor is middels haar economisch
adviseur thans bezig de gevolgen
van deze mestcontracten die vele
veevoederfabrikanten en molenaars
met boeren hebben afgesloten, te
bekijken.
Het wonderlijke gevolg van deze
mestcontracten is, dat de uitbeta
ling van kinderbijslag aan deze
„agrarische huurlingen" een nade
lige concurrentiefactor voor de
middenstandsbedrijven dreigt te
worden. De afgelopen jaren is in
Nederland het mesten van piep
kuikens op contract vrij algemeen.
Enkele duizenden boeren, vooral
in het zuiden des lands, hebben
dergelijke contracten afgesloten.
De laatste tijd is volgens hetzelfde
recept ook het mesten van varkens
op contract in zwang gekomen. De
fabrikant, handelaar of molenaar
levert de biggen en het voer en
geeft uitsluitend voor de verzorging
van de krulstaarten ongeveer een
gulden vergoeding per week per
beest. Het dienstverband geeft de
boeren uit kinderrijke gezinnen
recht op een flinke kinderbijslag.
Zo zijn het afgelopen jaar vele
tienduizenden varkens aan de
lopende band vetgemest. Vaak op
risico van voederfabrikant of han
delaar, die er wel bij vaart. Er zijn
boeren, die vijftig tot honderd
varkens hebben, liggen zodat ze
met een goed weekgeld de eigen
bedrijfinkomsten kunnen aanvullen.
Er zijn fabrikanten die ruim 1000
varkens hebben uitbesteed bij
boeren, die tot hun eigen financieel
voordeel tot varkenshoeder zijn
gedegradeerd.
Zelfstandigheid
In kringen van de NCB maakt
men zich zorgen over deze ontwik
keling, die hand over hand toe
neemt. Principieel komt natuurlijk
de zelfstandigheid van de boer op
zijn bedrijf in het gedrang. Een
dergelijke massa-fabricage van
varkensvlees zal trouwens ook van
invloed op de markt worden. Ver
wacht mag worden dat de speciale
NCB-commissie binnenkort met
een conclusie op tafel komt, die
wellicht naar „Den Haag" zal
gaan.
De molenaarsbond St Victor is
deze week in het geweer gekomen,
omdat zich een nieuwe stunt in
deze varkensmesterij heeft aange
diend. De grootste en modernste
vleeswarenfabriek in Nederland en
een grote bankinstelling (die finan
ciert) hebben een varkensmest-
contract voor molenaars en boeren
opgesteld. Via de handelaar of
molenaar gaat deze Brabantse
vleeswarenfabriek duizenden var
kens bij de boeren in de kost geven.
Bedryfsbelang
De directie van dit bedrijf heeft
daar, uit eigen bedrijfsbelang ge
zien, grote voordelen bij. Op deze
wijze kan het bedrijf zich namelijk
een regelmatige aanvoer van var
kens verzekeren. De fabriek ver
werkt liefst 7000 krulstaarten per
week. De lage richtprijs van het
vorig jaar is bijvoorbeeld oorzaak
van een vrij onregelmatige aanvoer
geweest. Mede in verband met
vleesexporten ziet dit bedrijf dus
perspectieven in deze contract-
mesterij.
De voorzitter van de molenaars
bond St Victor, de heer Trouwen
uit Heeze, heeft zijn economisch
adviseur om een uitvoerige studie
van dit fabriekscontract gevraagd.
Het dolle van de situatie is dat
vele molenaars al gedwongen zijn
aan contractmesterij mee te doen,
omdat zij anders grote klanten
verliezen, aan wie zij eerst voer
leverden.
Standpunt NCB
Verwacht mag worden dat de
NCB-voorzitter, J. Zegers op de
algemene vergadering in Tilburg
zijn standpunt over deze groot
scheepse varkenshoederij zal uiteen
zetten. Het contractmesten gaat
een zo grote omvang aannemen,
dat het algemene boerenbelang in
het geding komt.
Reeds eerder heeft de NCB-voor
zitter de manier, waarop hier
kinderbijslag wordt opgestreken,
gekritiseerd. Of zijn leden die er
natuurlijk financieel beter van
worden hetzelfde principiële stand
punt zullen huldigen, valt wel te
betwijfelen. De kans bestaat dat
de overheid op korte termijn om
maatregelen zal worden verzocht.
Een sterke uitbreiding van de
Nederlandse pluimveehouderij is op
het ogenblik niet gewenst. Een ge
leidelijke uitbouw is raadzamer.
Dit verklaarde de voorzitter van
de Nederlandse Pluimveefederatie,
de heer M. J. Dings, op de te Ui-
recht gehouden algemene verga
dering. Hij voegde er aan toe, dat
de pluimveehouderij zich in 1958
heeft gestabiliseerd en dat het mei
verstandig zou zijn de rust, die
eindelijk is ingetreden, weer te ver
storen.
Na een overzicht te hebben ge
geven van de staud van de Neder
landse pluimveesector op 't ogen
blik, wijdde spreker enkele woorden
aan het streven naar grotere ptuim-
veebedrijven, „kippenfarms", waar
mee men, naar zijn mening, voor
zichtig moet zijn.
Ruim honderdduizend gezinnen
in ons land leven momenteel groten
deels van de pluimveehouderij en
men moet enkele moeilijkheden
aanvaarden om deze mensen hun
onafhankelijkheid te laten be
houden.
Bovendien is het de vraag of er
op die farms wel veel economischer
gewerkt wordt dan op de bedrijven
met een pluimveestapel van onge
veer vijfhonderd dieren. Spreker
hoopte, dat het Landbouw Econo
misch Instituut deze kwestie nog
eens goed zal onderzoeken.
Aan het slot van zijn rede deelde
de heer Dings mee, dat het L.E.I.
een onderzoek heeft ingesteld naar
de kuikenmesterij in Nederland.
Hierbij bleek, dat deze wel een
grotere omvang heeft, maar dat
een groot deel ervan onrendabel is.
Het L.E.I. zal binnenkort een rap
port publiceren over zijn onder
zoek.
Een commissie van de pluimvee-
federatie Is van mening, dat de in
voering van een soort stamboek
voor kuikens, of een merk, dat de
consumenten een goed produkt
verzekert, zeer gewenst is.
Uw verkoudheia van neus,
keel of borst weg met
Nieuws uit
Venray en Omgeving
Keuring dienstplicht
lichting 1959
De Burgemeester van Venray
brengt ter openbare kennis, dat:
a. aan iedere ingeschrevene, die
tijdens dezittingl957 1958 (keu
ring lichting 1959) ter keuring
moest verschijnen, de oproeping
voor opkomst ter keuring Is
verzonden;
b. de in 1939 geboren mannelijke
personen, die in een der Neder
landse bevolkingsregisters zijn
opgenomen of daarin hadden
behoren te zijn opgenomen en
de oproeping voor opkomst ter
keuring dan wel een bericht
van niet-inschrijvlng nog niet
hebben omvangen, zich voor
1 januari 1959 ter gemeente
secretarie, Afd. II, moeten, aan
melden.
Venray, 13 december 1958.
Openbare bekendmaking
Burgemeester en wethouders der
gemeente Venray, brengen ter open
bare kennis, dat zij bij hun besluit
van heden, no. 987 aan de Lim
burgse Land- en Tuinbouwbond,
afdeling Castenray, vergunning in
gevolge de Hinderwet hebben ver
leend tot 't oprichten v. 'n veevoeder
malerij veevoedermengerij, waarbij
zes electromotoren en één reductie
motor met een gezamenlijk ver
mogen van 80 pk gebezigd zullen
worden, op het perceel, kadastraal
bekend gemeente Venray, sectie U
no. 801, gelegen te Casienray.
Venray, 3 december 1958.
GESLAAGD
Op het te Den Haag door de
stichting de Ned. Foto vakschool
gehouden vakexamen Fotografie
afd. I en II, slaagde onze dorpsge
noot Gerard Kruijsen, Oostsingel.
Te Apeldoorn slaagde (na haar
diploma's ziekenverpleging reeds in
her ziekenhuis te Venray behaald
te hebben) mej. Nellie Bonants,
voor het diploma kraamverzorgster.
Industriële Kring „Gennep,
Venray en omgeving"
Vrijdag 9 januari a.s. nam. 17.30
zal in Hotel van Bergen te Gennep
bovengenoemde Industriële Kring
vergaderen.
Als inleider voor deze avond is
uitgenodigd Prof. Dr. Th. Tnuriings,
die zal spreken over het onderwerp
Regionale Planning m de Euro-
markt.
P.D.V. DE ZWALUW
Voor hen die het nog niet weten:
de inschrijflijsten voor de tentoon
stelling moeten woruen ingeleverd
bij Jeu Poels of Toon v.d. Munck-
nof, liefst zo spoedig mogelijk.
Maak uw lijsten de komende week
in orde, zodat wij tijdig weten
hoeveel duiven er komen. Als alle
leden zonder uitzondering mee doen
wordt dit de grootste tentoonstel
ling ooit hier gehouden, maar er
mag dan ook niemand achterblijven.
Er werd ons gevraagd om nog
meer namen te noemen van de
schenkers der bonnen. Dan te den
ken van de volgende liefhebbers:
J. Slabbers, Swalmen de grote
kampioen van de Fondclub Lim
burg; J. van Keken, de sterkste
speler en kampioen van de Noord
Limburgse Ume; J. Hutten en H.
v.d. Hoogen uit Boxmeer, beide
kampioen in de C.C. Boxmeer e.o.,
J. Hutten speelde het klaar om le,
2e en 3e kampioen Fond te worden;
J. van Wanroy, Broeknuizen, nog
een van de kampioenen van de
Noord-Limburgse Unie; en zeker
niet te vergeten al onze Venrayse
kampioenen, die allen iets prima's
schenken.
Dus liefhebbers, hier ligt uw kans
om iets goeds te bemachtigen.
Koopt hier een of meerdere bonnen
en ook u kunt binnen korte tijd
tot de beste spelers behoren. Laat
deze kans niet voorbij gaan. Alleen
ai het in contact treden met deze
kampioenen kan u ten goede komen.
Op Tweede Kerstdag zal weder
om de kampioenendag worden ge
houden. Inzetten der duiven tot
10 uur. Alle kampioenen zijn ver
plicht op boete van f 5.hieraan
mee te doen.
nnnrn r
handen
ruw of schraal
HAMEA-GELElESfUl