Het veilig verkeer in Venray
Opzienbarend boek over de
toekomst van loord-Limbnrg
SPORT
ingezonden.
Uit Peel en Maas
Zaterdag 8 november 1958 jjo 45
NEGEN EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS M
DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MÜNOKHOF WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN P K IJ 3 l'E»1 luv'flrA AL 'tl AO BUIT E N V E W R A Y f 1.60
OBOTESTBAAT 28 TELEFOON 612 OIBO 150662
Reeds enige tijd heeft men een
nieuwe verkeersregeling op stapel
staan, die een grote verkeersveilig
heid in Venray moet bewerken.
Voor zover ons bekend, zijn de
volgende voorstellen èn door de
Vereniging Veilig Verkeer èn door
de A.N.W.B. aan Burgemeester en
Wethouders der gemeente Venray
overhandigd:
Stationsweg.
Thans voorrangsweg tot Huize
Servatius, zal inde toekomst voor
rangsweg dienen te worden tot aan
de Maasheese weg. Het van rechts
komende verkeer uit de zijwegen
zal dus dienen te wachten.
Maasheeseweg
Ook de Maasheeseweg zal voor
rangsweg dienen te worden tot aan
de Stationsweg. Het drukke ver
keer op deze weg zal dus geen
hinder meer hebben van 't verkeer
uit de zijstraten.
Langstraat
Hier zal voorrang verleend dienen
te worden tot aan de Hensenius-
straat, zodat het verkeer van en
naar Deurne geen last ondervindt
van dat wat uit de zijwegen komt.
Langeweg
De verschillende kruispunten op
de Langeweg, een der rond-wegen
om de kom, zullen voorrangskrui
singen worden ten behoeve van
het verkeer op de Langeweg.
Overloonseweg.
Het kruispunt GasstraatOver
loonseweg wordt voorrangskruising
ten behoeve van het verkeer op de
Overloonseweg.
Kom van Venray
Is het wat de toegangswegen tot
de kom betreft praktisch zo, dat
men de hoofdwegen wat veilig
maakt door hiervan voorrangswe
gen te maken, de voorstellen voor
veilig verkeer in de kom van het
dorp grijpen dieper.
Men heeft namelijk voorgesteld,
om in de kom het een-richting-ver
keer door te voeren en wel komen
de vanaf Patersstraat door de
Grotestraat, aan de kop afvloeien
de naar Marktstraat en Hofstraat.
Een-richting-verkeer ook komen
de vanaf de Hofstraat via Markt
straat, Schoolstraat of Eindstraat.
Dit zal niet alleen gelden voor
het gemotoriseerde verkeer, maar
ook voor de wielrijders.
Het zware gemotoriseerde ver
keer moet de buitenwegen blijven
volgen (Julianasingel of Lange
weg). Het wachtverbod in de Pa
tersstraat blijft gehandhaafd.
In de Grotestraat wcrdc voortaan
alléén geparkeerd aan de rechter
zijde, dus aan de kant van het
gemeentehuis.
In de Hofstraat blijft het par
keer- en wachtverbod gehandhaafd.
Het verkeer wat uit de Hofstraat
de kom Venray in wil, zal dus
voortaan via de Markstraat, School
straat dienen te rijden.
In de Marktstraat mag voortaan
alleen maar links gestopt worden
(langs de kant van Manders).
Vanuit de Eindstraat mag men
dus in de toekomst de Marktstraat
niet meer inrijden.
Op het kruispunt Hoenderstraat-
Eindstraat - Marktstraat-Schoolstr.
zullen zebra-strepen komen, terwijl
de kruising zelf voorrangkruising
wordt gemaakt voor het verkeer
Eindstraat- S choolstraat.
Het verkeer uit Jan Hensenstraat
en Merseloseweg mag dus ook in
de toekomst niet de Schoolstraat
indraaien, maar moet via Hense-
niusplein of Leeuwstraat verder
rijden.
Het verkeer komende uit de
Patersstraat of Poststraat, dat de
richting Merselo wil, zal om het
Henseniusplein heen moeten draai
en, aangezien de weg langs café
Aarts gesloten wordt voor dit ver
keer. Hiervan mag het verkeer dus
geen gebruik meer maken en is
deze weg dan maar alleen toe
gankelijk voor voetgangers.
De Leeuwstraat krijgt een-rich-
tingverkeer en men kan er alleen
uit de richting Henseniusplein in
rijden.
De Henseniusstraat wordt ook
een-rlchting-verkeer. Hierin kan
alleen het verkeer lopen afkomstig
uit de richting Langstraat.
De parkeerplaatsen blijven na
tuurlijk in gebruik, maar zullen
duidelijk gemarkeerd moeten wor
den, zodat een ordelijk geheel mo
gelijk is en op de Grote Markt
een behoorlijke uitrit mogelijk is
bij garage van Haren, ook wat de
benzinepompen betreft.
Wij wijzen er nogmaals op, dat
bovenstaand adviezen zijn van de
Vereniging Veilig Verkeer en de
A-N.W.B., maar dat uiteindelijk de
Raad der gemeente hieraan zijn
fiat zal moeten geven en er dus
veranderingen nog altijd mogelijk
zijn.
Intussen kunnen zowel de auto
bestuurder als de wielrijders al
vast eens wennen aan de nieuwe
regels en voorschriften.
Bij gelegenheid van het 125-jarig bestaan van de Kamer
van Koophandel voor Noord-Limburg in 1955, droeg het be
stuur enkele professoren op, een structuur-analyse te maken
van Noord-Limburg.
De sociaal-economische studie van de professoren Thur-
lings, Heere en Oldendurff samengevat in het prachtige boek
werk: „Noord-Limburg, schets van de sociaal-economische
structuur", heeft niet alleen voor de Kamer van Koophandel
en Fabrieken zelf belang, maar evenzeer, zoals trouwens in
het ten geleide wordt vermeld, voor al degenen, die bij de
ontwikkeling van Noord-Limburg betrokken zijn. De schrijvers
hebben dan ook getracht van deze studie een richtlijn te
maken voor de toekomstige activiteiten in dit deel van
Limburg.
Het boek is uit drie delen opgebouwd, die, hoewel ze
nauw met elkaar samenhangen, elk een gedetailleerde be
schrijving geven van het sociaal-economisch milieu, de
bronnen van bestaan en enige sociale aspecten. Tot be
sluit van het geheel komt dan nog een „poging tot een
synthese", waarin nogmaals wordt ingegaan op de belang
rijkste conclusies van de analyse.
Wij zullen in enkele artikelen hier nader op ingaan.
Eerste terreinverkenning investeringen uit hoofde van de
In het voorwoord zeggen de schrij- sterke aanwas der bevolking, de
vers, dat het boek niet de pretentie ecof1omiscne en daarmede ook de
heeft een uitputtende studie te zijn, ®ociale structuur van Noord-Lim-
doch dat zij het „veeleer als een *?ur2 onvermijdelijk grote veran-
eerste terreinverkenning en als een de£ingen zal moeten ondergaan,
aansporing tot nadere facet-studies absolute sterkte van de agra-
willen zien, dan als een afsluiting risc"® beroepsvolking zal niet kun-
van het onderzoek". n®J toenemen, misschien moet ze
Niettemin wordt er op sommige zeiis afnemen.
plaatsen van het boekwerk, diep in-1sehele aanwas der beroeps-
gegaan op de problemen, die de oevolking zal zich dus in uitbrei-
drie professoren onderzocht hebben van andere bedrijfstakken
met medewerking van een staf as- moeten ontlasten, derhalve in de
sistenten en diverse landelijke en P™aire en verzorgende bedrijfs-
provlnciale instellingen op sociaal- j n;
economisch gebied Een belangrijk onderscheid in de
Een van de belangrijkste onder-1 v?n °n-erz°lk wordt ook
delen van een hoofdstuk betreft de drukkingHgebrachf6
prognose van de beroepsbevolking. {Xt JL»523 ♦„«- t>
Voor geheelNoord-Limburgwordt !+rtP iOTf ^.fuQoy Reuver is
een totale eroei van dp rrarmpiiiirfi1 een geheel samengetrokken,
vAA. t0t 1940 de industrialisatie in
emigratie Noord-Limburg zich grotendeels
beroepsbevolking vóór
berekend van 16.658 personen, en
na aftrek van emigratie 14.341.
De prognose strekt zich uit over
een periode van 15 jaar, t.w. t.m.
1S70, en beperkt zich tot de bevol
king, die op laatstgenoemd tijdstip
minimaal 15 jaar oud is.
De schrijvers wijzen er op, dat,
afgezien van andere aspecten, zoals
tot deze kern had beperkt. Thans
echter gaat zij zich over een grotere
ruimte uitstrekken.
Bevolkingsaanwas noodzaakt
tot industriële expansie.
Noord-Limburg kenmerkt zich
door een snelle bevolkingsaanwas,
die vooral wordt veroorzaakt door
een groot geboorte-overschot. Reeds
hierboven stipten we aan, dat de
werkgelegenheid voor de aanwas
van de beroepsbevolking moet wor
den geschapen door industrialisatie.
De oude kern Venlo—Tegelen—
Belfeld—Reuver, heeft voor bijna
drie-kwart deze werkgelegenheid
kunnen scheppen uit eigen expansie-
vermogen.terwijl door subsidiërings-
en stimuleringspolitiek van de over
heid de rest van Noord-Limburg de
noodzakelijke werkgelegenheid kon
verschaffen.
Natuurlijke rijkdommen, waarop
een grote industrie zou kunnen
ontstaan, zijn in Noord-Limburg
niet aan te wijzen.
De ontginning der steenkoolvelden
in de Peel, zal voor de verre toe
komst uitkomst kunnen bieden.
Maar hiermede kan nu niet geteld
worden.
Verkeerssituatie
Bij de bespreking over de ver
keerssituatie menen de schrijvers,
dat hierbij niet alleen regionaal
maar evenzeer van interregionaal
en internationaal standpunt uit
moet worden beoordeeld.
Het ontbreken van een moderne
west—oostverbinding belemmert
Noord-Limburg en in het bijzonder
Venlo, om het volle profijt te trek
ken uit hun ligging t.o.v. het Ruhr-
gebied. Zij wijzen dan ook op een
spoedige uitvoering van de aanleg
van de E-3 trajecten Eindhoven
Venlo en VenloOberhausen. In
dit verband wordt er ook op ge
wezen, dat concentratie van alle
krachten noodzaak zal worden.
De schrijvers zijn ervan over
tuigd, dat men een gemeente
moet selecteren, die de meeste
kansen biedt om op betrekkelijk
korte tijd het niveau te berei
ken, waarop zij een autonoom
industrieel expansievermogen
en een eigen zuigkracht zal gaan
vertonen.
Dit houdt echter geenszins in, dat
de andere gemeenten, waar de in
dustrialisatie al heeft plaats gehad,
aan hun lot moeten worden over
gelaten. Het gaat hier alleen om
de krachten te concentreren om zo
spoedig mogelijk de meest geschikte
gemeente tot dit niveau te verhef
fen, waarop zij zonder kunstmid
delen industrieën zal kunnen gaan
aantrekken.
Venray is naar de mening van de
schrijvers de meest geschikte ge
meente voor deze centrum-functie.
Dan zal er echter wel eerst een
verbinding met het Limburgse in
dustriegebied en dat van Oss en
omgeving moeten komen, een
midden-Peelweg dus.
Landbouw in een ver
anderend Nrd.-Limburg
Nadat eerst een historische schets
wordt gegeven van het landbouw
bedrijf in onze streek, gaan de
schrijvers verder in op de proble
men, die der veranderde Noord-
Limburgse samenleving.
Aanvankelijk kon, door toepas
sing van de kunstmest, de bevol
kingsaanwas in de landbouw-sector
nog een a twee generaties in deze
séctor werkgelegenheid worden ge
boden, maar de mogelijkheden tot
verdere vergroting van het cultuur
areaal zijn thans uitgeput.
Het Noord-Limburgse landbouw
bedrijf moet in arbeid intensieve
vormen van productie zijn krachten
zoeken, als gezinsbedrijf.
De bedrijfsgrootte heeft zich ont-1
wikkeld in de richting van het be
drijf van circa 10—15 ha, welke
ontwikkeling door de zuigkracht,
die de industrie op de agrarische
jeugd uitoefent, duidelijk wordt
beïnvloed. Het verlangen om een
relatief hogere beloning in de land
bouw noodzaakt tot mechanisatie
van het agrarische produktieproces
en hierbij doet zich dan heel vaak
de moeilijkheid voor, dat het areaal
niet groot genoeg is, dat het ma
chinepark niet zo efficiënt mogelijk
kan worden aangewend.
De mechanisatie vraagt dus zelf
weer om grotere bedrijven en daar
uitbreiding van het landbouwareaal
niet meer voldoende mogelijk is,
is de enige oplossing, dat 't aantal
bedrijven moet worden verminderd.
Industrie: samenwerking der
gemeenten noodzakelijk.
Een groot deel van het onder
zoekingswerk betreffende de indus
trie handelt over de oude kern
Venlo-Beesei.
Hier ligt het zwaartepunt van de
Noord-Limburgse industrie, al ko
men in alle gemeenten in meer of
mindere mate fabrieken voor.
Ongeveer de helft van de nieuwe
vestigingen na 1943 kwam in dit
oude kerngebied tot stand. Voor
Noord-Limburg zal een voortgezet
te industrialisatie een levensvoor
waarde zijn en ook in de toekomst
zal deze zich vooral rond de oude
kern blijven concentreren.
Een regionaal streekplan, dat de
basis kan vormen voor een hechte
planologische samenwerking op dit
gebied, wordt door de schrijvers
zeer aanbevolen, ja zelfs nadruk
kelijk uitgesproken. Er kan op dit
terrein alleen maar een positief
resultaat worden verkregen door
samenwerking der gemeenten.
Coördenatie van de gemeentelijke
plannen tot een regionaal industri
alisatieplan zal noodzakelijk zijn om
in de toekomst de werkgelegenheid
in voldoende mate te kunnen ver
groten.
Eveneens zal de verbetering van
de verkeerssituatie in N.-Limburg
van essentiële betekenis zijn voor
het welslagen van de industriali
satie in dit gebied.
Ambacht en detailhandel.
In deze beschouwing wijden de
schrijvers een aanzienlijk deel aan
de bedrijf sgrootte van het midden-
standsbedrijf.
De zg. randbedrijven, dat zijn de
bedrijven, die beneden de grens
van de economische exploitatie
werken, komen in Nrd.-Limburg in
een tamelijk grote mate voor, al
moeten de cijfers met enige reserve
bekeken worden.
Een omzet van minder dan f 10
mille in 1950 zou op ruim 16 pet.
randbedrijven wijzen. Bij een grens
van f 15 mille zou 't percentage
randbedrijven reeds op 33 liggen.
Verschuift men de grens der rand
bedrijven naar f20 mille, dan wordt
het percentage 41.
Ook wordt de indruk gevestigd,
dat het randbedrijf meer een plat
telands- dan 'n stads verschijnsel is.
Voor Nrd.-Limburg is Venlo het
primaire winkelcentrum.
De zuigkracht wordt ingeperkt
door de steden Roermond, Eind
hoven, Helmond, Nijmegen en de
landsgrens. De schrijvers menen
dat de toeloop van het Duitse pu
bliek een te zeer incidenteel ka
rakter heeft om van 'n zuigkracht
te mogen spreken.
Wanneer echter de Enromarkt
de landsgrens doet ophouden een
economische grens te zijn, dan zal
Venlo zijn marktgebied tot in het
aangrenzende Rijnland kunnen uit
breiden. Thans moet het totale
werkterrein gesteld worden op
140.000 inwoners, waarvan de helft
in Venlo, Blerick en Tegelen woont.
Als secundaire winkelcentra fun
geren Tegelen, Blerick, Venray en
Gennep.
48 personen vrij. Het aantal door
de gemeente Venray te leveren, be
draagt 29 van de 30 ingeschrevenen.
De boerenbond Oirlo-Castenray
besloot de nodige gelden voor de
halte Oirlo, op te nemen bij de
Boerenleenbank en van verschillen
de zaken een zeker percentage te
heffen om de geleende som zo gauw
mogelijk af te lossen. Staande de
vergadering werd voor f 2.000 aan
vrijwillige bijdragen toegezegd.
De ingezetenen werden ver
zocht te vlaggen bij het bezoek van
de Commissaris der Koningin aan
onze gemeente.
Mangelwortelen en stekruben
waren te koop voor f 7 per 1000 kg.
Nijmegen, nov. 1958
Geachte Redactie,
In het artikel: „Plan-Zuid komt
te voorschijn" wordt het een „moei
lijke opgave" genoemd om 9 namen
te vinden voor de nieuwe straten
van dat plan. Wanneer de schrijver
de namen per se verbonden wil
zien met de heemkunde van Venray,
dan heeft hij waarschijnlijk gelijk.
Maar is dat nu absoluut nodig
Als ik aan 'n inwoner van Ven
ray vraag: „waar ligt die of die
straat?" dan zal hij zich meestal
eerst afvragen in welke buurt van
zijn uitgestrekte gemeente het kan
zijn. Veel gemakkelijker was het,
wanneer hij 'n oriënteringspunt had.
En dat punt ligt hier wel voor de
hand: het Patersklooster met Gym
nasium. Waarom dus niet: Klooster
straat, Gymnasiumstraat, Francis-
canenstraat, Gardiaanstraat, Rector
straat e.d. Desnoods aan te vullen
met enkele namen van Paters, die
zich voor Venray verdienstelijk
hebben gemaakt. Ik denk b.v. aan
Pater Nielen. Zouden die namen te
alledaags klinken dan zijn er ge
noeg welluidende namen van Fran
ciscaanse heiligen en geleerden te
vinden.
Dit is tevens dè kans om het
werk van de Franciscanen in Ven
ray metterdaad te waarderen.
'n Oud-dorpsgenoot.
van 7 nov. 1908
Onder leiding van kapelaan
Lenders is door de R.K. Volksbond
een toneelvereniging opgericht,
waarvoor zich 20 leden opgaven,
De lessen van het herhalings-
onderwijs zijn weer hervat met 18
leerlingen, een getal véél te klein
voor zulke gemeente.
Woensdag zijn alhier aange
komen uit Gent (B.), een 10-tal
Eerw. Zusters van Liefde. Deze
hebben reeds een gebouw betrok
ken van 't in aanbouw zijnde krank
zinnigengesticht voor vrouwen.
Te Oostrum kondigde een
weegbrughouder aan, dat voortaan
het weegloon per kar, onverschil
lig waarmee beladen, is gesteld op
10 cents.
van 8 nov. 1913
Op de Patersbleek alhier is
geplaatst het grote circus Lasson,
dat een 4-tal dagen aldaar voor
stellingen zal geven.
Voor het in de dorpsschool
alhier te geven herhalingsonderwijs
hebben zich, zegge en schrijve....
twee leerlingen aangemeld/Of men
hier ook overtuigd is van het nut
van wat meer ontwikkeling!
- Het aandeel van de provincie
Limburg in de nieuwe lichting voor
de Nationale militie bedraagt 1185
manschappen. Het aantal inge
schrevenen bedroeg slechts 1233.
In geheel Limburg lootten dus maar
Kuikens en kuikenpryzen
Het laat zich aanzien, dat we
langzaamaan uit de moeilijkheden
gaan geraken wat betreft de lage
eenheidsprijzen voor broedeieren en
kuikens. Dit is niet alleen een ver
heugend doch ook een zeer belang
rijk verschijnsel, vooral met het
oog op de fokkerij. Het aantal
pluimveehouders, dat meer het
inzicht gaat krijgen, dat er binnen
de verschillende kruisingen en
rassen grote verschillen bestaan,
wordt opvallend groter. Publikaties
van het toetsbedrijf in Putten
werken hier in belangrijke mate
aan mee. Hieruit volgt, dat de
aankoopsprijs van het eendags
kuiken eigenlijk maar van geringe
invloed is op het uiteindelijk winst
cijfer per kip.
Enkele dubbeltje meer voor een
kuiken, dat straks als hen guldens
meer winst geeft, maakt niets uit
en is zeker verantwoord. Voor
iedere pluimveehouder is het van
belang dat hij kuikens eist van een
bekende afstamming.
Laat u, voordat u bestellingen
gaat doen, deskundig en vertrouwd
voorlichten.
Conserven-industrie te Horst
Te Horst zal een conserven-
industie gevestigd worden door de
heer F. Coenen uit Venlo, waarvoor
de benodigde grond aan de ge
meente is aangevraagd. Mits goed
keuring G.S., zal hem lha80 aren
voor f 11.946 worden toegewezen
aan de Stationsstraat.
Verhoging presentiegeld
Te Horst krijgen de raadsleden in
het vervolg f 12,50 presentiegeld
tegen f 10 in het verleden.
deze wedstrijd niet te verliezen.
De beide andere elftallen hebben
uitwedstrijden.
Het tweede gaat naar Wellerlooi
om daar Resia 2 te verslaan. Jongens
er moet voor gevochten worden, dat
hebben jullie de laatste twee wed
strijden van het eerste elftal wel
kunnen zien. Daarom vooruit d'r aan.
Het derde gaat naar America.
Hopenlijk wordt men nu de bal niet
kwijt zoals verleden jaar in dat
hoge gras.
Supporters er wordt op jullie
steun gerekend. Het voetbalt zich
veel gemakkelijker wanneer men
gesteund wordt door een grote
schare sportieve toeschouwers.
De stand is:
R.K.G.F.C.
6
5
0
1
10
16—9
Achates
6
5
0
1
10
12—6
R.K.D.S.O.
7
3
2
2
8
17—20
Meerlo
6
3
1
2
7
17—16
Oostrum
6
3
0
3
6
15—11
Montagn.
6
3
0
3
6
18—15
R.K.L.V.V.
6
3
0
3
6
17—18
Volharding
6
1
3
2
5
14—12
B.V.V.
5
2
1
2
5
13—17
Tienray
6
1
2
3
i
13—13
E.W.C.
6
1
1
4
3
13—17
Resia
6
1
0
5
2
11—23
Hockey-nieuws.
De voor zondag 23 october j.l,
vastgestelde wedstrijd Slttard-
Venray kon wegens terreinmoeilijk
heden niet doorgaan.
Het dameselftal was op deze
datum in Heerlen te gast en incas
seerde hier een geheel onverwachte
nederlaag (de eerste in dit seizoen),
Het was een rommelige wedstrijd,
waarin Venray tweemaal in eigen
doel scoorde. Uitslag 31.
Zondag j.l. speelde een dames
combinatie vriendschappelijk tegen
Deurne en toonde door een 40
overwinning dat men weer op het
goede pad der overwinning is
teruggekeerd, hetgeen we morgen
in de thuiswedstrijd tegen Bergeyck
graag bevestigd zouden zien.
De heren spelen hun derde thuis
wedstrijd en wel tegen Venlo 4,
dat zondag Weert 2 met 7—1 een
kopje kleiner maakte.
„Oostrum"-nieuws
Zondag de derde overwinning in
dit seizoen. E.W.C. bleek ondanks
al haar enthousiasme niet in staat,
Oostrum te verslaan.
Het eerste half uur was Oostrum
zeker de betere ploeg. Dat onze
midvoor door twee gavedoelpunten
de stand op 2—0 bracht, was daar
van het resultaat.
Hierna zakte het spel zienderogen.
Het was ook wel zeer moeilijk om
tegen deze wilskrachtig vechtende
Well'sen op de been te blijven. Met
verre harde trappen in het wilde
weg probeerden zij hun doel te be
reiken. Dat hun dit een keer in deze
wedstrijd lukte, was te danken aan
de scheidsrechter, die niet floot voor
een zekere overtreding. Met dit
doelpunt, dat de stand op 2—1
bracht, groeide de spanning.
Het spelpeil kwam echter niet
omhoog. Alles bleef rommelig. Om
dat de scheidsrechter te veel toe
liet, ontaardde de wedstrijd bijna
in 'n gooi en smijt beweging. Twee
strafschoppen werden ons in deze
periode onthouden. Gelukkig kon
onze linksbuiten profiteren van
een voorzet van de rechtervleugel
om de stand op 3—1 te brengen.
Zondag krijgen we weer een thuis
wedstrijd. Dit hebben we te danken
aan de KNVB, die or.s een thuis
wedstrijd geefc als S.V.V. luit gaat
voetballen. Elke zondag zal er dus
in de gemeente Venray een voet
balwedstrijd te zien zijn. Tlenray
was de ploeg, die ons het vorig
jaar na zoveel overwinningen het
eerst weer klopte. Daarom opge
past jongens, nu TOP op bezoek
komt. Als er echter met volle inzet
gespeeld wordt, behoeven we ook
Schaaknieuws
Zondag jl. speelde de Venrayse
Schaakclub haar eerste competitie
wedstrijd. De tegenstander was
Roermond H. Aangezien deze slechts
met 9 spelers opkwamen hadden
we direct een voorsprong van 1 punt.
Er werd zeer geanimeerd gestreden.
De uitslag was voorlopig 53 voor
Venray met twee afgebroken par
tijen. Deze zijn opgezonden aan de
L.S.B. voor arbitrage. Hoe de uit
slag ook wordt, het was een pret
tige wedstrijd.
De detailleerde uitslag is als
volgt:
J. Petersn.o. 10
Pater O. Janssen—M. Zouters arb.
J. Verhaagh—P. Stoffel V»—Vj
L. deLang-EvertsePaymans 01
A. LucassenF. v. Avesaath 1—0
A. Vermeulen—W. Hoekstra V»—V»
A. Deykers—J. Brekelmans 7,V,
J. KokH. Hens arbitrage
V. van MilL. S tapers 1—0
J. WismansA. de Wit V*V»
S.V.V.-nieuws
Alleen het 5e elftal heeft op Al
lerheiligen een competitie-wedstrijd
gespeeld en wel in Horst tegen
Wittenhorst 5. In een spannende,
sportieve en goed gespeelde wed
strijd wisten onze jongens een zwaar
bevochten 1—0-overwinning te be
halen en blijven hierdoor geducht
meespreken in hun afdeling.
Voor a.s. zondag is het program
ma als volgt:
Wilhelmina '08Venray I. Het be
zoek aan Weert zal voorlopig voor
ons beslissend zijn voor wat betreft
de strijd om de leiding. Weet Wilhel
mina deze slag te winnen dan be
draagt hun voorsprong 3 punten.
Dit moet voorkomen worden en
kan voorkomen worden, indien ons
elftal in zijn beste vorm speelt en
de voorhoede niet te slordig met
de kansen omspringt, die zich on
getwijfeld zullen voordoen.
De grootst mogelijke krachts
inspanning zal hiervoor geleverd
moeten worden, maar het is de
moeite waard.
Supporters welke de reis naar
Weert willen meemaken, gelieve de
reisbonnen voor zaterdagavond 10
uur in café Schellen af te halen.
Bij voldoende deelname wordt een
extra bus ingezet, maar voor de or
ganisatie hiervan is het gewenst,
dat men vóór zondag de reisbonnen
afhaalt.
Venray 2—Blerick 2. Het bezoek
aan Blerick 2 moet voor onze reser
ves een gelegenheid zijn om de pas
verworven gedeelde eerste plaats
vaster in handen te krijgen. Als
eeenieder zijn best doet, zal het
heus wel lukken.J
Kronenberg—Venray 3: 't Bezoek
aan Kronenberg wordt ditmaal
voor onze 3e elftallen een over-
wing, daarvan zijn wij vast over
tuigd. Weg van die laatste plaats
heren!
Venray 4—L.V.V. 2: Ons 4e elftal
zal er zeker voor zorgen zich op
eigen terrein niet te laten verras
sen.
Venray 5—Sevenura 3: Na 4 uit
wedstrijden heeft het 5e nu einde
lijk zijn eerste thuiswedstrijd en
wel tegen een zeer ernstige mede-
candidaat voor de eerste plaats.
Deze eerste thuiswedstrijd mag
echter niet verloren gaan!
0—
De Vierlingsbeekse Schaakclub
had vrijdagavond een zeer geani
meerde en zeer vriendschappelijke
wedstrijd in de Zwaan tegen haar
Cuijkse collega. Vierlingsbeek heeft
het er voor zijn manier van doen
behoorlijk afgebracht, zij wonnen
met 43. Cuijk had echter nog een
8ste speler meegebracht, die het
tegen vier andere leden tegelijk
opnam en deze alle vier wist te
verslaan, een succes, waarmee wij
de heer de Clerk gaarne feliciteren.
Bij het afscheid bleek pas hoe
dit gezelschap van 19 schakers en
een behoorlijk aantal toeschouwers,
zich intens met hun partijen hadden
bezig gehouden. Er werd nog ge
zellig over de resultaten gekeuveld.
Beide clubs zien met verlangen
uit naar de return-wedstrijd in
Cuijk en het tot weerziens aan het
slot was van beide zijden oprecht
gemeend.