Geen geld
geen Zwitsers
In Yenray stond een huis
TE^OONN612BN onroiswM WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN SSySSTSESLM
De grote ergernis
achter ia onze kerken
Zij komen -
u ontvangt zei
Tweede inenting tegen
Diphterie, Kinkhoest, Tetanns
Zaterdag 11 oktober 1958 No 41
NEGEN EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
Venray heeft weer eens de aan
dacht getrokken. In verschillende
kranten heeft in geuren en kleuren
beschreven gestaan, hoe men van
gemeentewege een noodwoning
af heeft laten breken en daardoor
een jong gezin op straat terecht is
gekomen. Men heeft in den lande
waarschijnlijk weer eens met de
ogen geknipperd en zich afgevraagd,
wat daar in Venray toch voor een
rare lui wonen, want in dat plaats
je gebeuren altijd van die bizarre
dingen.
De kwestie is, dat een jongeman,
die in Merselo op kamers zat, zelf
een huis wilde gaan bouwen. De
daartoe door een architect gemaakte
plannen vinden op de Kruitweg hun
verwezenlijking, als 's avonds de
betrokken jongeman met énkele
vrienden en met kunstlicht zijn
eigen huls gaat bouwen.
Men heeft hierin reeds ervaring
want achter het in opbouw zijnde
huis is een schuur gebouwd, die
bestemd is voor werkplaats. Ook
hiervoor werden tekeningen ge
maakt.
Er is echter geen bouwvergun
ning voor deze werkplaats gegeven.
Toch stond op een gegeven ogen
blik dit gebouwtje er.
En het duurde niet lang of de
bouwer, die iedere avond laat, na
werktijd naar Merselo moet fietsen,
kwam op het idee om dat schuurtje
als woning te gaan gebruiken,
waardoor hij dus als het ware bij
zijn werk woont. Een werk dat
goed vlot en waar men flink mee
op schiet.
Intussen zijn er echter al enkele
brieven van het gemeentebestuur
gekomen, die de bouwer gelasten
het schuurtje af te breken.
Het is zonder bouwvergunning
gebouwd en mede in verband met
de plannen voor wegenaanleg en
huizenbouw, in het nog te verwezen
lijken plan West, kan op de plaats
waar het schuurtje, alias noodwo
ning zich bevindt, een dergelijk
bouwwerk niet geduld worden.
Het is logisch, dat de jongeman
niet zonder meer dit schuurtje af
breekt, maar pogingen in het werk
stelt, o.a. met behulp van zijn ar
chitect om het te behouden.
Zo is dan, aldus deze architect,
aangeboden het betrokken gebouw
te verrollen, maar op dit aanbod
schijnt zelfs niet geantwoord te
zijn. Er is alleen wederom een
schrijven gekomen van B. en W.
dat deze noodwoning afgebroken
moest worden.In datzelfde schrij
ven werd wel aangegeven waar
eventueel wel een schuurtje mocht
komen staan, maar op de eerste
plaats was het kaartje niet bijge
voegd, waarop een en ander nader
zou worden uitgewerkt en op de
tweede plaats klopte de tekening
weer niet met de brief van B. en
W.
En zo verschenen op de eerste
October enkele gemeentewerklui,
die boven het hoofd van de jonge
man en zijn jonge vrouw de schuur
begonnen af te breken.
0—
Naar aanleiding van die afbraak
zijn natuurlijk over en weer de
nodige verwijten geslingerd.
Zo zegt de ene partij, dat door
gemeente-ambtenaren de mondelijke
toezegging gedaan Is, dat de bouw
vergunning onderweg was en dat
men rustig kon beginnen; dat mon
deling verlof gegeven is tot het
bewonen van dit schuurtje en dat
men op herhaaldelijk gevraagde in
lichtingen geen antwoord en op
een ingezonden beroep nooit iets
heeft vernomen.
De gemeente van haar kant zegt,
dat geen bouwvergunning verleend
is, mede op advies van de steden
bouwkundige, die hier een weg ge
projecteerd heeft, waardoor het
betrokken schuurtje toekomstige
woningbouwplannen ernstig hin
dert, dat nooit en te nimmer ver
lof gegeven is tot bewoning van
het geval en dat van een beroep
schrift geen sprake is.
Er wordt in Venray veel clan
destien gebouwd en bij verwezen
lijking van uitbreidingsplannen e.d.
heeft men al meermalen veel last
van deze clandestiene bouwerijen
ondervonden.
Hier lag weer zo'n geval, dat eerst
als schuurtje, spoedig noodwoning
werd.
Men heeft van mei tot october
gelegenheid gegeven een oplossing
te zoeken voor dit zonder vergun
ning gebouwde geval, maar men
kan niet blijven doorgaan. Zodoen
de werd het houweel er in gezet.
0—
Daarmede heeft Venray dan zijn
zoveelste „geval" in onze neder-
landse pers. De stof, die deze slo
perij heeft doen opdwarrelen stuift
Venray vol en als we in de Volks
krant lezen, dat hier (in strijd met
de werkelijkheid) een woning met
vergunning gebouwd, wordt afge
broken, dan behoeft men niet te
vragen, wat voor indruk dit op het
overige deel van nederland heeft
gehad.
Maar afgezien van Venrays naam,
is natuurlijk de betrokkene het
meest gedupeerd. Gedupeerd door
eigen schuld, omdat hij zonder
bouwvergunning heeft gebouwd.
Men kan alle respect hebben voor
wat deze jongeman presteerde en
nog presteert, maar hij heeft het
betrokken schuurtje gebouwd, zon
der de daartoe vereiste schriftelijke
vergunning in zijn bezit te hebben.
Dat dit wel eens meer gebeurd
is, daarvan zijn we overtuigd, maar
daarmede is deze wetsoverschrij-
ding natuurlijk niet goed gepraat.
Van de andere kant kan een on
partijdig beoordeler zich echter niet
aan de indruk onttrekken, dat men
hier wel erg strikt aan de wet heeft
vastgehouden.
De bouwer was fout. Fout door
dat hij gebouwd heeft zonder de
vereiste papieren. Fout, doordat hij
zonder schriftelijke toestemming in
het schuurtje is gaan wonen.
Van de andere kant mag men
zich voor dit geval afvragen of het
nu nodig was, terwijl de woning
binnen afzienbare tijd klaar is, dit
schuurtje zij het na herhaalde
aanmaningen af te breken en
figuurlijk op straat te zetten. Kon
dat nu geen maand meer wachten?
Is de betrokkene niet de dupe
geworden van een minder prettige
verstandhouding tussen gemeente
en architect, waar hij als zodanig
toch buiten staat?
Die grote ergernis het is heus
geen geheim voor de meesten is
het schandalig gedrag van meer
dere kerkgangers in onze kerken
gedurende de zondagsmis. Alle fat
soenlijke mensen ergeren zich daar
steeds gruwelijk aan, maar deson
danks blijft dat maar elke zondag
doorgaan.
Het zij verre van ons, al die men
sen, die in de Mis achteraan blijven
hangen, ervan te beschuldigen, dat
zij zich onfatsoenlijk gedragen.
Neen, het zijn er niet zoveel, maar
zij maken het toch voor de anderen
achter in de kerk onmogelijk om
te bidden of met z'n gedachten bij
de H. Mis te kunnen zijn en de
preek in zich op te nemen.
Natuurlijk staan er ook jonge
jongens lustig mee te doen, mee
gesleept door dat slechte voorbeeld
van de groteren. Het moest niet
mogen, dat de jeügd beneden de
16 jaar ook al achter in de kerk
blijft hangen. De ouders moesten
zich geducht daartegen verzetten,
want wat de jeugd thuis en op
school aan godsdienstigheid mee
krijgt, wordt daar achter in de kerk
radicaal afgebroken.
Waarom al die mensen toch even
goed elke zondag weer achterin
blijven staan, is niet te begrijpen.
Het is mannen weliswaar eigen,
om niet te koop te lopen met hun
godsdienstigheid, en daarom blijven
velen liever achter in de. kerk
staan dan dat zij meer naar voren
lopen.
Sommigen zullen zich beroepen
op die tollenaar uit Jezus' parabel;
die bleef toch ook bescheiden ach
ter in de tempel staan. En onze
Heer prees die tollenaar, terwijl
Hij die Farizeeër vooraan in* de
tempel aan de kaak stelde om zijn
schijnheiligheid. Maar het is zeker
te betwijfelen of die mensen achter
in de kerk zoals die tollenaar
allemaal gerechtvaardigd naar huis
gaan, omdat zij heel wat anders
doen dan zich berouwvol op de
borst kloppen en echt gemeend
bidden: „Heer, wees mij zondaar
genadig
Daar wordt maar gekletst en
gelachen, gesnoept, in sommige
kerken zelfs gerookt en gekaart.
Maar ook de anderen achter in de
kerk gaan voor hun geweten niet
vrij uit als zij er niet tegen protes
teren dat die lomperds het hun
onmogelijk maken om met de H.
Mis mee te doen en de preek in
zich op te nemen.
Wat bezielt die mensen toch, die
achter in de kerk niets anders
doen dan een grote ergernis zijn
voor de gelovigen die in de zon
dagsmis hun eerste plicht als
schepsel, als mens en kind van
God willen vervullen Waarom
blijven zij niet liever thuis Dan
zouden zij minder kwaad doen dan
nu. Of menen zij soms nog, dat zij
hun zondagsplicht vervullen, als
zij in de kerk alles doen behalve
met eerbied en aandacht de H. Mis
bijwonen
Hun kerkbezoek is absoluut zin
loos. Zij voldoen niet aan de ver
plichting van „Mis-horen", want zij
willen toch niets horen van wat
er aan het altaar en op de preek
stoel gebeden en gezegd wordt.
Maar behalve dat zij zelf hun zon
dagsplicht helemaal niet vervullen,
maken zij het ook anderen onmoge
lijk om die zondagsplicht behoorlijk
le vervullen.
Had men niet wat meer en wat
betere inlichtingen aan betrokkene
kunnen geven, die misschien veel
van het onherroepelijke wat nu ge
beurd is hadden voorkomen.
We weten niet wat de beweeg
redenen zijn geweest, die B. en W.
tot dit in zich volkomen gerechtigde
optreden, nu op dit moment ge
noopt hebben en waarom ze geen
maand hebben kunnen wachten met
de sloping, noch waarom niet is in
gegaan op de „verrol-voorstellen".
Een buitenstaander krijgt wan
neer hij de stukken ziet, onwille
keurig de indruk, dat met een
kleine moeite, met wat meer ser
vice en wat meer attentie t.o.v. de
bouwer een jongeman, waarvan
men onmogelijk verwachten kan,
dat hij alle wetten en voorschriften
kent en weet deze hele geschie
denis onmogelijk was geweest. Dat
is feitelijk het nare van deze zaak.
De gemeente heeft formeel het
recht, de jongeman was fout, maar
we kunnen ons niet voorstellen
dat uitgerekend deze jongeman tijd,
moeite en betrekkelijk veel geld er
voor over heeft gehad om nu de
gemeente eens opzettelijk dwars
te gaan zitten en eens bij al zijn
werk nog een hoop narigheid op
de koop toe te nemen.
Hij is het slachtoffer geworden
van wie en wat dan ook.... Als
slachtoffer heeft hij de sympathie
en het medeleven, wat men de
zwakkere zo dikwijls geeft. En de
gemeente ziet men ondanks haar
recht als de boeman met een
houweel. Hetgeen de onderlinge
verstandhouding er niet beter op
maakt.
Moet dat dan zo doorgaan Het
gaat niet aan te zeggen: „Wat
anderen doen, moeten zij zelf
weten. Ik bemoei mij er niet mee".
Als al die mensen die zich nu
onder de Mis ergeren over die
lomperds achter in de kerk, na de
Mis buiten' hun eens duidelijk aan
het verstand brachten, dat zij zo
beter thuis kunnen blijven: dat zou
alvast iets zijn.
En als alle vaders tegen hun
grotere jongens zouden zeggen:
„Je moet het niet wagen zo oneer
biedig te zijn in de kerk, dan zul
je toch eens wat zien". En als zij
met hun jongens samen naar de
Mis zouden gaan: dan zou het nog
meer de goede richting uitgaan.
Maar bij veel vaders moet je daar
niet mee aankomen. Zij bemoeien
zich niet met de opvoeding van
hun kinderen. Moeder moet het
alleen opknappen, en dat gaat
natuurlijk meestal niet.
Sommigen zeggen, dat men ook
de hulp van de politie moet in
roepen of een geschikte suisse
moet aanstellen, die desnoods
proces-verbaal kan opmaken tegen
hen die zich niet ordelijk in de
kerk gedragen. In sommige kerken
is dat misschien een oplossing
zolang veel ouders zich weinig be
kommeren over de godsdienstigheid
van hun grotere kinderen en de
gelovigen zelf niet durven op te
treden tegen onfatsoenlijke kerk
gangers.
Twee ZWITSALETTEN en
vroeg naar bed.
Op dinsdag 14 oktober, trekt een
leger van jongens en meisjes op,
die de jaarlijkse slag leveren om
de kinderpostzegel. Met als inzet
het op de een of andere manier
misdeelde kind.
Van deze kinderen zijn er tien
duizenden in het land. Het vorig
jaar bracht de actie, bestedings
beperking en alle andere financiële
troebelen ten spijt, bijna twee mil
joen gulden op.
Bijna twee miljoen. En het is een
goede traditie van deze traditionele
monster-inzameling, dat er nooit
minder in komt, maar altijd méér.
Want wie zou er kinderen kun
nen weerstaan, die voor kinderen
een beroep op hem komendoen?
In vele honderden instellingen
van alle kleur en confessie vinden
de kinderen, waarom het hier gaat,
verpleging en onderdak.
Particuliere instellingen uiteraard,
want het grote, zo heel gevoelige
werk van de kinderbescherming in
Nederland steunt zoals trouwens
ook in de meeste andere landen
op het particulier initiatief. Een
systeem, waarop het land trots
mag gaan, want het verzekert voor
deze kinderen, dié tóch al zoveel
moeten missen, een opvoeding
tijdelijk of durend binnen het
raam van de levensbeschouwelijke
opvattingen van het milieu, waar
uit ze stammen.
Natuurlijk subsidieert de over
heid, en zij doet dat dikwijls in
ruime mate. Maar bij dit kostbare
werk is zelfs „ruime mate" helaas
maar al te dikwijls niet meer dan
„mondjesmaat".
Om het stoppen van de gaten en
gaatjes mogelijk te maken, is de
actie van het Nederlands comité
voor kinderpostzegels begonnen.
Alle instellingen van de kinder
bescherming en wat daarbij hoort
profiteren ervan, ponds-pondsge-
wijs. En zó bezien zal het ieder
zinnig mens duidelijk zijn, dat zelfs
van het enorme bedrag van bijna
twee miljoen geen verkwistende
luxe bedreven kan worden.
Wat de kinderen u aanbieden?
De bekende envelopjes met post
zegels en met prentbriefkaarten.
Voor de bekende prijs van een gul
den per stuk. Envelopjes met vier
kinderpostzegels van 12 cent en
twee kinderpostzegels van 4 cent.
Met een totale frankeerwaarde van
56 cent dus.
Ieder, die zo'n envelopje bestelt,
steunt het werk van de kinder
bescherming met 44 cent. Wie méér
bestelt, volgens Bartjens, evenveel
méér keren 44 cent...
Enveloppen met prentbriefkaar
ten óók een gulden zijn er in
drie variëteiten: stadsgezichten,
kinderkaarten en Kerst- en Nieuw
jaarskaarten. Alle bijzonder mooi
uitgevoerde prenten, ontworpen
door vooraanstaande kunstenaars.
Teveel geloop aan de deur?
Niemand hoeft er bang voor
te zijn. De kinderen zullen weer van
die kleine plakkaatjes "bij zich heb
ben, die naast de bel of op het
doorkijk-ruitje geplakt kunnen wor
den, ten bewijze, dat „we al voor
zien zijn".
Geen gepast geld? Dat hoeft
ook niet. In de week na 14 oktober
worden er alleen maar bestellingen
opgenomen. De afrekening komt
wel, als na 17 november de zegels
en de kaarten worden thuis be
zorgd. En wie heeft dan tegen die
tijd niet een gulden, of zelfs wel een
paar gulden klaar liggen?
Waarmee dan allemaal maar ge
zegd wil zijn, dat voor dit jaar het
devies is: „Zij komen u ontvangt
ze!"
In het verslag van de raadsver
gadering heeft men het debat kun
nen lezen, waarin men zich bezig
hield met de verbetering van weg
en parkeergelegenheid rond de
Smakt.
Zoals bekend, is die weg niet be
paald in goede staat, terwijl rond
klooster, kapel en kerk de daar
aanwezige ruimten provisorisch wat
verhard zijn en met kiezel e.d. In
een beetje toonbare staat zijn ge
bracht. Niet ideaal, zeker niet nu,
mede door het werk der Paters
Carmelieten de St. Jozefverering
nieuw en grotere bloei heeft gekre
gen en dien tengevolge het aantal
pelgrims aanzienlijk groter Is ge
worden.
Men heeft dus reeds lang po
gingen in het werk gesteld om weg
en parkeerruimten te verbeteren.
Pogingen, die bij de gemeente geen
resultaat hadden, omdat die er geen
geld voor beschikbaar had. Men
heeft toen op de Smakt de handen
in elkaar geslagen en daar gezame-
lijk gezorgd dat er het benodigde
geld by elkaar kwam.
Zo kwam dan het bewuste raads
besluit tot stand, dat de goedkeu
ring inhield voor het herstel van
de weg in de Smakt en de omge
ving rond kapel en kerk.
Dat het verschilende raadsleden
echter niet heel lekker zat, heeft
men uit het verslag kunnen lezen.
Niet dat men de Smakt zijn ver
beterde weg niet gunt, nog minder
om het feit dat de Smakt de cen
ten op tafel heeft gelegd, integen
deel men had hier alle respect voor.
Maar wel voor de concequenties van
een en ander.
En terecht is dit een punt dat
toch welde aandacht vraagt. Iedere
zaak en iedere gemeente heeft plan
ning nodig. Men zal hier dit pro
beren te verwezenlijken, daar dat
trachten te doen en op grond daar
van worden vast plannen gemaakt
en voorbereidingen getroffen.
Bij de gemeente kan men die plan
nen dan vinden in de begroting, die
in nuchtere cijfers de kosten weer
geeft, de afschrijvingen en de finan
ciering. We leven echter In een
tijdperk, dat de regering noodge-
actie. BIJSTAND 2
laatste loten bij uic winkelier
dwongen heeft moeten zeggen: ge
meenten jullie hebben te veel hooi
op de vork genomen, teveel geld
nodig gehad, dat er in feite niet
was en jullie hebben veel te veel
gefinancierd op korte geldleningen,
zit dus binnen afzienbare tijd met
grote lasten en komt er dan toe,
het ene gat met het andere te dich
ten. Brengt dus eerst je financien
in orde, consolideert jullie schuld
en dan zullen we verder zien. Voor
lopig geen geld dan voor woning
bouw en enige andere meest drin
gend noodzakelijke dingen. Maar
die laatste alleen voor zover geld
beschikbaar is. En voor de rest
maar wachten.
Dit is natuurlijk wel de meest
harde handicap, die mende gemeen
ten geven kan. Voorlopig dus alle
schone en fraaie toekomstplannen
de kast in en eerst maar eens zien
de hooggelopen schuldrekening wat
lager te krijgen.
Het enige „voordeel" van deze
regeling is, dat practisch alle ge
meenten in ons Nederland op een
houtje zitten te bijten en allemaal
met de zelfde zorgen zitten. Maar
het houdt ook in, dat er practisch
geen planning meer mogelijk is.
Dat men er een soort va-banque
politiek er op na gaat houden, die
Gods water over Gods land laat
lopen en dat men te hooi en te gras
werken gaat uitvoeren, zodra er
op een of andere manier geld voor
beschikbaar komt.
Dat dit uiteindelijk funest is, kan
een ieder begrijpen, die wel eens
zaken doet. Dat het tot vreemde
consequenties leidt hebben we met
genoemd besluit ondervonden.
Wat de Smakt gedaan heeft is
een voorbeeld van gemeenschapszin
liefde voor eigen dorp en kern,
dat weldadig aandoet.
Maar terecht kan men stellen,
hoe het moet gaan in die gemeen
schappen waar geen geld te vinden,
waar men niet de beschikking heeft
over kapitaal, maar waar ook bv.
de daar liggende wegen reeds lang
zeer dringen verbetering behoeven?
In het kader van de bestedings
beperking, van de self-supporting
der gemeenten krijgen deze buurt
schappen geen schijn van kans, om
dat er geen geld is.
Dat hier iets scheef zit, begrijpt
ieder mens. Dit zal men heus de
mensen van Smakt en Castenray
niet kunnen verwijten, menbegrijpe
ons goed, maar trekt de normale
verhoudingen scheef en maakt
iedere behoorlijke gemeentelijke
planning onmogelijk.
Als er door bestedingsbeperking
en wat dies meer zij bepaalde las
ten moeten worden gedragen door
een bepaalde gemeenschap dan
moet men er op de eerste plaats
aan denken, dat dit geen verschui
ving van de moeilijkheden moet zijn
naar een toekomstig tijdstip, zoals
bv. nu gebeurt. Nu moeten bepaal
de wegen om ons hier maar
eens tot te beperken de brood
nodige verbetering -missen.
De toekomst zal toch de rekening
blijven presenteren, om dat die
wegen ondanks bestedingsbeperking
evenveel, en met de verkeerstoe
name zelfs meer gebruikt worden
en dus harder slijten en nog meer
verslijtingsverschijnselen vertonen,
die later de rekening verzwaren.
Dit is alleen maar uitstel van
moeilijkheden, waarmede men niet
verder komt. Maar op de tweede
plaats moet men de lasten van die
beperking dan ook zo redelijk mo
gelijk verdelen. Gelijke monikken,
gelijke kappen, zeker waar dit geldt
voor gemeente-geld.
Als te hooi en te gras in een
gemeente werken uitgevoerd wor
den, omdat er door een bepaalde
buurtschap geld ter beschikking
komt en elders niets gebeurt, om
dat daar geen geld „zit", trekt men
niet alleen verhoudingen scheef
en maakt men ieder gemeentebeleid
onmogelijk, maar veroorzaakt men
ook een minder prettige verstand
houding onderling.
Het zal duidelijk zijn, dat men
gemeenten een dergelijke handel
wijze moeilijk verwijten kan. In de
veelheid van problemen is de op
lossing van een daarvan hoe dan
ook al een beduidende last min
der. Maar het ligt aan het huidige
systeem van gemeente-financiering,
die een dergelijke situatie schept.
Een situatie, die een gemeenschap
nadelen brengen kan. Hiertegen
mag een waarschuwing gelden.
Nieuws uit
Venray en Omgeving
Burgemeesters en wethouders
van Venray maken bekend, dat de
tweede inenting tegen diphterie,
kinkhoest en tetanus zal plaats
hebben:
In Venray-kom
op dinsdag 14 oktober 1958
om 2 uur n.m. in het Groene Kruis
gebouw aan de Merseloseweg.
In de kerkdorpen Ysselsteyn,
Veulen, Heide en Merselo
op woensdag 22 october en
In de kerkdorpen Leunen, Cas
tenray, Oirlo en Oostrum
op dinsdag 23 october.
Op beide dagen op dezelfde uren
en plaatsen waarop en waar de
eerste inenting heeft plaats gehad.
De dagen waarop de derde inen
ting zal plaats hebben zullen nader
bekend gemaakt worden.
Venray, 8 october 1958.
NAJAABSBEURS
Het begint een goede traditie te
worden, dat in het najaar een stel
Venrayse middenstanders een ex
positie houden in Prinsenhof, waar
in dan gelegenheid geboden wordt
eens wat uitgebreider en wat ge
makkelijker de zaken te bekijken.
Afgelopen week-end was het weer
gezellig druk in Prinsenhof, waar
de nieuwe zaal ook nieuwe moge
lijkheden bood voor een ruime en
grootse expositie.
De fa. Custers, Langstraat toonde
behalve een fantastische collectie
haarden, o.a. wasmachines en de
nieuwe Muvero-gasketel. Voor
ieders beurs was ruime keuze.
Tummers bracht radio-toestellen
en televisie te kust en te keur.
Singer toonde de mogelijkheden
op de nieuwe soms zelfs vol
automatische naaimachines en
Meubelmagazijn Vollebergh gaf een
goede show van haar collectie. En
tenslotte was het Slijterij Leen en
die een enorm assortiment alcohol
vrije en -rijke dranken toonde.
De publieke belangstelling was
groot en de deelnemers waren zeer
tevreden.
Dodel^k ongeluk
tydens de kermis
Zondagavond, om half elf, is te
Wanssum de 18-jarige J. v. V. uit
S wolgen onder de auto van de
heer T. uit Ysselsteyn, die uit de
richting van de Koningsbrug nader
de, geraakt. De jongeman liep een
schedelbasisfractuur op en werd,
na voorzien te zijn van het H.
Oliesel, overgebracht naar het
ziekenhuis te Venray. Het slacht
offer is in de loop van maandag
aan zijn verwondingen bezweken.
Cabaret-programma
Het cabaret-programma wat de
VeltumseBekker zijn klanten gratis
aanbood, is wel in de smaak ge
vallen. Zaal Wilhelmina was over
vol, en het publiek heeft genoten
van een goede avond, waarin
natuurlijk de reclame voor diverse
merkartikelen een grote, doch geen
overheersende rol speelde.
In een vlot tempo werden ver
schillende schetsjes opgevoerd en
liet publiek kreeg gelegenheid om
te proeven en te keuren, wat in de
meeste levensmiddelenbedrijven,
zoal wordt vervaardigd. Een ge
zellige maar ook leerzame avond,
die door de bezoekers zeer werd
gewaardeerd.
Talentenjacht
Deze talentenjacht-avond wordt
gepresenteerd door Michlel Sonne-
mans, onder auspiciën van de N.V.
Phonogram (Dit is de verkoopmij
die Philips Decca en Fontana-
platen uitbrengt).
Iedereen die zingt, 'n instrument
bespeelt, elke vocale groep of
orkest kan deelnemen. Uitsluitend
in de lichte muziek. De gehele
avond wordt op de magnetische
band vastgelegd ter latere beoor
deling.
De deelnemers ontvangen dus
eerst later bericht of hij of zij ge
schikt wordt geacht tot het maken
van 'n opname voor de Decca
gramofoonplaat.
De avond is voor het publiek
toegankelijk.
Bovendien werken meerdere artis-
ten aan dit programma mee o.a.
De Brabantia Zusjes, Johnny Helm-
strijd, Renée Verstappen," Crazy
William en het City trio. Voorts
'n muzikale hersengymnastiek.
Toneelvereniging „Comedia"
Leunen
Toneelvereniging „Comedia" te
Leunen heeft in studie genomen
„Drie neemt vacantie", blijspel in
3 bedrijven van Joh. Blaaser. Het
zal worden opgevoerd op 23 en 24
november a.s. ten bate van fanfare
St. Catharina,