APPELS
Eén priester voor
17.000 katholieken
Laat oude bromfietsen
uitsterven
SPORT
SIS?™™» 1KSS»".??" TSSTSS WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Pastoor in een Zuid-Amerikaans
provincie-stadje
Actie
„Rijdt Veilig 1958"
Binnenkort: bromfietsen
in bebouwde kom30 km
Zaterdag 27 september 1958 No 39
NEGEN EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
MAAS
ABONNEMENTS*
De 28 Zuid-Amerikaanse landen
en gebieden tellen in totaal
161.054.472 katholieken en 35.540
priesters. Dat betekent dat er één
priester beschikbaar is voor ge
middeld 4.531 gelovigen. Gerekend
volgens Nederlandse maatstaven
zouden er ruim 300.000 priesters
moeten zijn.
Wat de tragische inhoud van
deze cijfers is, kunnen wij ons
amper voorstellen. Daarom geven
wij hier het woord aan een Belgi
sche priester, die via het Zuid-
Amerikaans College van de uni
versiteit van Leuven naar Latijns
Amerika is en daar op 't ogenblik
een pastoor vervangt in een klein
provinciestadje in de Braziliaanse
staat Rio de Janeiro, op ongeveer
200 km van de hoofdstad. Het cen
trum van dit stadje telt 3 a 4 dui
zend inwoners, maar de hele ge
meente heeft een bevolking van
17000 zielen.
Voor die 4000 van het centrum
is er een mooie kerk en voor de
13.000 overigen zijn er 6 kapellen,
waarvan de laatste op bijna 60 km
van de parochiekerk ligt.
Dat alles vormt één parochie
met één pastoor. In de parochie
kerk komen in de week een 20 tot
30 mensen naar de kerk en op
zondag goed 200, hetgeen niet veel
is voor 4000 gedoopten. Die 200
zijn bijna uitsluitend vrouwen,
meisjes en kinderen.
Als men goed kijkt, ziet men
ook een paar bedeesde mannen.
Alhoewel de geloofsonwetendheid
de grootste plaag is, krijgen de
kinderen maar eens per week in de
kerk catechismus.
Er bestaat nog een Mariakongre-
gatie voor meisjes en een bond
voor het Apostolaat des gebeds
voor de vrouwen. Voor de jongens
heeft er ook een Mariakongregatie
bestaan, maar deze is teniet ge
gaan.
Vóór een jaar heeft men voor de
mannen (5 a 6 leden) de bond van
St Vincentius a Paulo opgericht.
En dat is alles voor de stad!
In de kapellen wordt alleen mis
gelezen, wanneer er iemand een
mis bestelt. Zo blijft een kapel soms
een jaar zonder mis.
Er zijn te weinig mensen, die het
kunnen bekostigen, want de pastoor
moet omwille van een rugziekte
per taxi vervoerd worden en door
de slechte toestand van de wegen
kan een auto maar 25 km per uur
afleggen.
Nooit wordt er catechismus in
deze kapellen gegeven. Sommige
mensen gaan er 's zondags het ro
zenhoedje bidden en een kleine
processie houden zonder priester.
Op het land sterven allen zonder
priester, zijn de meesten niet ge
trouwd en kunnen dus hun Pasen
niet houden.
Wanneer ze komen om te trou
wen, heeft gewoonlijk de jongen
zijn eerste Communie nog niet ge
daan of is juist één keer te com
munie geweest.
Zo heb ik eens 13 of 14 op een-
volgende doopsels gehad, allen van
onwettige kinderen.
Niet zo heel weinig gaan naar
het graf met één sacrament: het....
doopsel en ook dat hebben ze heel
waarschijalijk nog onbewust ont
vangen.
Er bestaat natuurlijk geen pa
rochieblad, dat bij afwezigheid van
de priester tenminste zijn woord
in de huizen zou brengen.
Alles samen genomen heeft de
Kerk het voorkomen van een win
kel, waar allerlei devotieartikelen
te koop zijn volgens de prijslijst
van de dag.
Met zo'n godsdienstige opvoeding
is er natuurlijk geen spraak van
zin voor apostolaat. Zelfs 't eigen
geloof is onvoldoende beschut tegen
vreemde invloeden.
In de gemeente zijn er 4 of 5
protestantse centra en een centrum
voor spiritisme: daarbij ook een
vrijmetselaarsloge waar de „broe
ders" elke week getrouw hun ver
gadering houden. De tweeplaatsen
waar de aankomende jeugd met
ganse benden naar toe trekt is de
dansklub en de bioskoop.
Van de landelijke bevolking zijn
er veel, vooral dienstmeisjes, die
naar de grote stad trekken en daar
rechtsteeks in kontakt komen met
een heel nieuwe wereld van bederf
en vreemde ideologieën. Er is een
mirakel nodig om stand te houden!
Een enquête wees uit, dat deze
meisjes na korte tijd verblijf inde
groot-stad grotendeels zwanger
worden, 60 a 70 procent geloof ik.
Ik mag echter niet vergeten het
bestaan te vernoemen in de parochie
van een kleine groep katechisten.
Ze werden in het leven geroepen
door invloed van buiten de parochie.
Deze jonge meisjes zijn sinds
enkele maanden begonnen met
godsdienstlessen in de kapellen. Ze
moeten dat echter heel bedekt, bijna
geheim doen omwille van de af
gunst van andere vrouwelijke ele
menten in de parochie.
GEEN TERMIJN VOOR VERNIETIGING
Zelden zijn bij een jubileum zo
veel sombere gezichten getrokken
als bij de herdenking van het tien
jarig bestaan van de bromfiets in
ons land. Nauwelijks heeft men in
vakkringen gememoreerd hoe het
tien jaar geleden schuchter geïn
troduceerde rijwiel met Hulpmotor
op dit moment meer dan 800.000
nakomelingen langs de wegen heeft
snorren, of een wijziging in het Ne
derlandse verkeersreglement, de zo
veelste die vooral betrekking heeft
op ons vervoermiddel, vervult dui
zenden berijders met zorg en er
gernis.
Hun brommer, waarvoor zij wie
weet hoe lang gespaard hebben of
waarvoor zij nog elke maand een
bedrag wegbrengen, zien zij snel in
waarde dalen, veel sneller dan de
normale afschrijving door het ge
bruik rechtvaardigt, totdat hij uit
eindelijk volkomen waardeloos zal
zijn. Niet omdat hij dan niet veilig
meer zal zijn, maar enkel en alleen
omdat er binnen afzienbare tijd niet
meer op gereden zal mogen wor
den. Omdat de Overheid door het
buiten dienst stellen een datum ge
fixeerd heeft.
Een datum, die insiders als vol
komen willekeurig beschouwen, al
dus de KNMV.
Somber jubileum
Er was een wettelijke regeling.
In 1953 werden de eisen vastgelegd
waaraan een bromfiets moest vol
doen en gelijktijdig werd een type
keuring van de motortjes ingesteld,
welke uitgevoerd werd door de
Rijksdienst voor het Wegverkeer.
De goedgekeurde merken en
typen werden in de Staatscourant
vermeld.
Vanzelfsprekend zorgden de im
porteurs en fabrikanten ervoor, dat
hun produkten zo spoedig mogelijk
de vereiste goedkeuring verwier
ven, met als gevolg, dat vrijwel
alles, wat op de Nederlandse brom-
fietsmarkt te koop was, aan de
door de wet gestelde eisen voldeed.
Later kwamen aanvullende bepa
lingen en verkeersvoorschriften, die
de vrijheid van de bromfietser min
der groot maakten, zoals de maxi
mum snelheid van 40 km per uur,
maar ook de andere weggebruikers
werden in dit opzicht aan banden
gelegd.
Een nieuwe regeling
De gang van zaken voldeed nog
niet. De controle op de naleving
van het maximum snelheids voor
schrift was moeilijk uit te voeren
en teneinde de kans op overtre
dingen zoveel mogelijk te beperken,
besloot de minister de keurings
eisen zodanig te wijzigen, dat elke
bromfiets die nu in de handel ge
bracht wordt, niet sneller kan rij
den dan 40 km per uur.
Sinds ruim een jaar hadden de
in de R.A.I. verenigde fabrikanten
en importeurs reeds vrijwillig de
verplichting ,op zich genomen, de
door hen af te leveren bromfietsen
tot maximum 40 km per uur te
beperken. Enkele andere impor
teurs leverden nog wel snellere
machientjes, daar er geen wettelijke
verplichting was.
Volgens de nieuwe regeling moe
ten de fabrikanten en importeurs
hun modellen nu ter keuring aan
bieden bü het RAI-TNO instituut
in Delft en worden deze daar in
orde bevonden, dan krijgt de brom
fiets een Rijkskeur door middel van
een transfer op het frame. Elke
koper kan dus zien of hij een goed
gekeurde brommer aanschaft.
800.000 exemplaren
zonder Rijkskeur
De tot dusver in omloop gebrachte
bromfietsen, goedgekeurd door de
Rijksdienst voor het wegverkeer,
hebben dit Rijkskeur niet en krij
gen het ook niet.
Deze zwarte schapen worden nog
ruim 4 jaar, namelijk tot 1 januari
1963 op de weg geduld.
Na deze datum moeten alle aan
het verkeer deelnemende brommers
van het nieuwe Rijkskeur voorzien
zijn en dus moeten de 800.000
exemplaren, die op dit moment in
omloop zijn, uit de roulatie geno
men worden.
Een groot deel zal deze datum
ongetwijfeld niet halen, ofwel om
dat zij daarvoor op het ogenblik
al te oud zijn, ofwel omdat er ge
bruikers zijn, die kans zullen zien
brommers in die tijd helemaal „op"
te rijden.
De Minister moet evenwel ge
dacht hebben, dat geen enkel
exemplaar langer dan 5 jaar mee
gaat. Het kunnen geen deskundigen
zijn, die hem daarbij geadviseerd
hebben....
Ernstige consequenties
Een serieus onderzoek naar de
levensduur van de brommer kan
nooit ingesteld zijn, wanneer men
tot een dergelijke conclusie komt.
Hoevelen zijn er niet, die eens
in de week gaan toeren of hun
brommer slechts voor korte afstan
den gebruiken.
Hoevelen ook, die er alleen in de
zomermaanden gebruik van maken.
Op 800.000 bromfietsers zijn heel
wat zorgzame berijders, voor wie
een brommer een kapitaal bezit
vormt. Zij geven er de verzorging
van een kind aan en kunnen on
gelooflijk lang plezier van hun
brommer hebben.
Waarom zijn er geen conclusies
getrokken uit de reclamecampagne
van een der grootste bromfietsfa-
brieken, waarbij de bezitters van
de oudste exemplaren een nieuw
model werd aangeboden.
Van de eerste vijftien in ons land
gefabriceerde Mobylettes kwamen
er nog TIEN te voorschijn, die nog
steeds in gebruik waren en op dat
moment 8 jaar rijden achter de
rug hadden.
Een van de eigenaars vond het
maar zozo, dat hij zijn oudje nü
gratis in kon ruilen voor een heel
nieuwe. Want het machientje deed
het nog zo best!
Zo lopen er ook nog zeer oude
Solexen en Berini's, om alleen de
meest voorkomende merken maar
te noemen.
En niemand zal ontkennen, dat
de later gemaakte brommers kwa
litatief op een hoger plan staan
en dus een nog langere levensduur
hebben dan die eerste modellen uit
1948 en 1949.
Het is absoluut zeker, dat tegen
1963 een zeer groot aantal brom
mers van deze nieuwe regeling de
dupe gaat worden.
Vast staat ook, dat reeds op dit
moment de waarde van een brom
mer zonder Rijkskeur al minder
geworden is.
Bij verkoop of inruil over een,
twee of drie jaren gaat dit steeds
meer meetellen, omdat dergelijke
brommers als handelsobject niet
meer geschikt zijn en alleen de
belangstelling van de sloper kun
nen opwekken.
In feite worden dus vrijwel alle
brommer-eigenaren door deze re
geling ernstig gedupeerd.
Ook de verkeersveiligheid
in het gedrang
Er is nog een andere consequen
tie aan het stellen van een termijn,
een die ronduit gevaar kan opleve
ren voor de veiligheid op de weg.
Want wat voor aansporing hebben
de bromfietsers tegen de tijd dat
hun machientje van de weg moet
verdwijnen, om daaraan nog te
laten repareren?
Meent men, dat iedereen bereid
zal zijn dan nog onkosten te maken
om zelfs met het oog op de ver
keersveiligheid noodzakelijke voor
zieningen te laten aanbrengen?
Remkabels of remvoering ver
nieuwen is „zonde" van het geld,
evenals het vervangen van versle
ten banden voor nieuwe, die min
der slipkans bieden. En die speling
in balhoofd of wiellagers moet
maar blijven zitten.
Waaróm nog geld uitgeven in
het vooruitzicht, dat na korte tijd
de hele bromfiets toch op de schroot
hoop gegooid zal moeten worden.
Voor eigen veiligheid? Ach kom,
dan maar wat voorzichtiger rijden.
Elke investering is immers weg
gegooid geld...
Eens goedgekeurd,
blijft goedgekeurd.
Wij hebben er hierboven al op
gewezen, dat alle in omloop zijnde
bromfietsen van een door de Minis
ter goedgekeurde soort zijn, i.e. zij
hebben de goedkeuring van de
Rijksdienst voor het wegverkeer.
Wij menen, dat iedereen het recht
moet hebben een voorwerp, dat
aanvankelijk de officiële goedkeu
ring van een Rijksinstantie heeft
gekregen, te blijven gebruiken tot
het versleten is. Hoe lang dit is
doet niet ter zake. Het zou terecht
verontwaardigde protesten regenen
wanneer bepaald zou worden, dat
b.v. de door de KEMA goedgekeurde
strijkbouten, stofzuigers, wasmachi
nes, enz. over enkele jaren weg
gegooid moesten worden. De huis
vrouwen zouden onmiddelijk in het
geweer komen!
Heeft men bij de omschakeling
van de netspanning in verschillen
de steden ook niet alle electrische
apparaten gratisi opnieuw gewik
keld of van nieuwe elementen voor
zien? Heeft men alle lampen niet
gratis door nieuwe vervangen?
Stelt de Minister een bepaalde
termijn, dan moet hij het verstrij
ken hiervan voor de resterende
exemplaren een schadevergoeding
gegeven worden. Natuurlijk is dit
ondoenlijk, maar daarom is ook het
stellen van een termijn onjuist. Elke
termijn is in dit geval onjuist, om
dat iedereen het recht moet hebben
zijn (goedgekeurde) bromfiets te
blijven berijden.
Het is mogelijk, dat bij het vast
stellen van deze termijn reeds ge
sproken is, om deze kort voor het
verstrijken te verlengen. Maar ook
dit is niet acceptabel omdat, zoals
wij schreven, nu reeds de brom
fietsen in waarde verminderen en
men over enige tijd de (noodzake
lijke) reparaties zal gaan 'beperken.
Laat alle oude brom
fietsen uitsterven
Rechtvaardig is o.i. alleen, om
alle oude bromfietsen onbeperkt
op de weg te laten. Alle exempla
ren die thans in omloop zijnen die
niet de nieuwe rijkskeur hebben,
zou men een bepaald niet te ver
wijderen kenmerk moeten geven.
Dit zou in enkele maanden kun
nen geschieden. Nadien mag geen
enkele bromfiets meer nieuw op de
weg komen, die niet van de nieuwe
Rijkskeur met nummer voorzien is.
Dan wordt voorkomen, dat op 1
januari 1963 tienduizenden in goede,
volkomen veilige staat verkerende
bromfietsen zomaar moeten wor
den vernietigd. Dan blijft ook de
animo, om alle bromfietsen in
goede staat van onderhoud te hou
den, waarmede de verkeersveilig
heid ten zeerste gediend is.
„Oostrum,,-nieuws
Een bar slechte wedstrijd, dat is
ongeveer alles wat wij van de wed
strijd OostrumD.S.O. kunnen zeg
gen. Dat Loram tenslotte won is
voor het grootste gedeelte te dan
ken aan het geluk, dat grotendeels
aan hun kant stond.
Voor de rust ging het nog vrij
behoorlijk al werden de geboden
kansen totaal onbenut gelaten.
D.S.O. profiteerde van een fout in
de verdediging en kwam dus voor
met 10.
Na de thee werd schijnbaar alles
slechter, namelijk het weer en de
wedstrijd. Nog kon Oostrum gelijk
maken, maar voor het einde maakte
D.S.O. toch het winnende doelpunt.
Dat de toeschouwers bij dit scha
mel spel niet hard naar huis zijn
gelopen, pleit voor hun trouw aan
de club. Vooral in de voorhoede
wilde het niet vlotten. Het samen
spel was volmaakt zoek. Willen we
iets bereiken, dan zal hieraan meer
aandacht moeten worden geschon
ken.
In de achterhoede ging het iets
beter, al kwamen er veelvuldig
fouten voor, die ons dan ook nood
lottig werden.
Het tweede elftal speelde in Ber
gen een goede wedstrijd. Dat zij
toch met 63 ten onder gingen
was totaal geen schande.
Het derde elftal moest met 8—1
de overwinning aan Sevenum 3
geven.
Na twee voetbalzondagen geen
enkel puntje behaald. Hopenlijk
komt de verandering zeer snel. Mis
schien gaat het weer dezelfde kant
op als het vorige jaar, toen we
eerst vijf wedstrijden op een rij
verloren en daarna ongeveer alles
verder wonnen.
VOETBALTOTO. Van 53 werd de
clubprijs gewonnen door J. Ver-
sleijen, met 12 punten.
HANDBOOG-SPORT
Zondag werd onder minder goed
weer het vierde en laatste districts
concours gehouden van District XI
bij Diana.
De uitslagen waren als volgt:
Ereafdeling
le Diana I 454
2e Batavieren I 454
3e St Oda I 453
4e St Hubertus i 449
5e St Anna I 426
6e St Sebastiaan I 421
7e St Antonius I 415
8e Willem Tell I 396
9e St Joris I 378
Klasse A:
le Ons genoegen I America 431
2e idem I Ysselsteyn 428
3e Diana II 415
4e Rare schutters I 396
5e St Oda II 379
6e De Eendracht I 364
7e St Hubertus II 362
8e St Anna II 333
9e St Oda III 279
VLOT EN
STERK BIJ
SPORT EN
WERK!
TER BALKT 8. SCHUTTE N.V. ENSCHEDE
TEL. K 5420-3747
Gecontracteerde ALLEENVERKOOP voor gehele
meente VENRAY (met kerkdorpen:
ge-
TEXTIELHANDEL
BEDRIJFSKLEDING
naast Raadhuis Hofstraat Telefoon 473
PK. P.K. P.K. P.K. P.K. P.K.
Klasse B:
le Batavieren II
401
2e Ons genoegen IIY. 376
3e Griendtsv.uitsp. I 356
4e St Sebastiaan II 355
5e St Antonius II 327
6e St Agatha I 314
7e Diana III 307
8e St Jozef I 271
9e Willem Tell II 211
Klasse C:
le St. Joris II 313
2e Diana IV 300
3e St. Oda IV 275
4e St. Sebastiaan III 275
5e Ons Genoegen II America 258
6e Rare Schutters II 219
Klasse D:
le St. Hubertus III 257
2e De Eendracht II 240
3e Ons Genoegen III Ysselsteyn 226
4e St. Antonius III 215
5e Ons Genoegen III America 208
6e St. Sebastiaan IV 181
7e Ons Genoegen IV Ysselsteyn 178
8e St. Jozef II 174
9e De Eendracht III 106
10e St. Joris III 106 j
Kampioen ere-afd. Diana I 1823
Klasse A Diana II 1657
Klasse B Batavieren II 1504
Klasse C Diana IV 1190
Klasse D St Hubertus III 1151
Hoogste schutter over 4 concour
sen J. Siebers, Diana 334 punten
in 40 pijlen.
Personele prijzen:
le A. Fleurkens, Ysselsteyn 49 p
2e A. van Ooi, St. Oda 4 x 10
3e B. Camps, Ysselsteyn 4x9
4e F. Martens, St. Joris 5x8
5e A. Drabbels, Batavieren 4x7
6e H. Creemers, St. Sebast. 4x6
7e W. Strijbos, Batavieren 4x5
8e M. Jacobs, St. Anna 3x4
9e M. Thijssen, America 2x3
10e H. v. Meijel, Eendracht 3x2
lie J. vd. Munckhof, America 3x1
Drietallen
le St. Oda 127 pnt
2e St. Sebastiaan 121 pnt
3e St. Hubertus 120 pnt
Schutters boven 60 jaar
le W. Arts, St. Anna 82 p
2e P. J. v. Arssen, St. Ant. 72 p
3e G. Aarts, Diana 70 p
4e H. Arts, St. Hubertus 66 p
5e J. Arts, St. Oda 64 p
Schutters beneden 16 jaar
le P. Janssen, St. Sebastiaan 74 p
2e H. Peeters, St. Oda 73 p
3e J. Janssen, St. Hubertus 70 p
4e L. S winkels, Diana 69 p
5e L. Janssen, St. Oda 68 p
6e Fr. Weijs, Batavieren 67 p
U komt toch ook kijken
op 12 october
Op 1 maart j.l. zijn de diverse
afdelingen van het Verbond voor
Veilig Verkeer in Noord-Limburg
gestart met de actie „Rijdt Veilig
1958".
Voor de afdelingen Venray en
Wanssum werden 174 motorrijtuigen
en 35 bromfietsen ingeschreven.
De inschrijving legde aan de deel
nemers de morele verplichting op
te trachten een half jaar lang zo
veilig en zo goed mogelijk te rijden
en zodoende te trachten de ver
keersveiligheid te verhogen.
Het sluitstuk van deze actie was
dan de oriëntatierit, die zondag jl.
door Venray en Wanssum was ge
organiseerd.
76 motorrijtuigen en 17 brom
fietsers werden voor deze oriën
tatierit ingeschreven. De organi
satie van de oriëntatierit was in
handen van de heren F. Jansen en
J. van Opbergen.
De start en finish vonden plaats
op het Henseniusplein te Venray,
terwijl de af te leggen route liep
door de gemeenten Venray en
Wanssum.
Van de 71 deelnemende motor
rijtuigen werden er 21 gediskwali
ficeerd en van de 16 deelnemende
bromfietsen werden er 8 gediskwa
lificeerd wegens overschrijding van
de tijdgrens etc. 49 motorrijtuigen
en 8 bromfietsen werden geklas
seerd. De 49 geklasseerde motor
rijtuigen en de 8 geklasseerde
bromfietsen liepen samen in totaal
23.100 strafpunten op.
Na de telling etc. bleken de vol
gende deelnemers zich alsvolgt in
de prijzen te hebben gereden, tw.
in de klasse motorrijtuigen.
1 Th. Claessens Grotestr. 5 pnt.
2 C. Janssen, Kemp weg 108
3 L. Poels, Leunseweg 117
4 C. v. Enckevort Wanssum 150
5 J. Colsen, Langstraat 153
6 W. v EnckevortWanssum 205
7 J. Flinsenberg, Langeweg 256
S J. v. Haren, Grotestr. 289
9 C. v. Aarsen Stationsw. 301
10 A. v. Mil, Maashesew. 307
11 P. v. Leendert, Wanssum 318
Bij de rijwielen met hulpmotors
gingen de prijzen naar
1 F. v. Opbergen, Kolkweg 208 pnt.
2 P. Weijs, Wanssum 299
3 P. v. Enckevort Wanssum 331
's Avonds vond in zaal Wilhelmi-
na voor alle deelnemers een feest
avond plaats. Een show-orkest
zorgde voor het nodige amusement
en de stemming onder de aanwe
zigen was best.
In de loop van de avond vond de
prijsqltreiking plaats, nadat eerst
door de heer F. Janssen een korte
uiteenzettieg was gegeven over de
gereden orientatie-rit.
Met een kort en toepasselijk
woord feliciteerde de voorzitter, de
heer J. Janssen, de diverse prijs
winnaars en overhandigde hun de
door hen behaalde prijzen. Hij sprak
voorts een woord van dank aan
allen die aan deze actie hun mede
werking hadden verleend, waarbij
hij speciaal dank bracht aan de
gemeentebesturen van Venray en
Wanssum voor de door hen beschik
baar gestelde wisselbekers.
Wijziging van het Wegenverkeers
reglement, waarbij voor bromfiet
sen een maximum snelheid van 30
kilometer per uur binnen de be
bouwde kom wordt voorgeschreven,
bevindt zich in een vergevorderd
stadium van voórbereiding. Aldus
deelt minister Algera mee bij de
begroting van Verkeer en Water
staat.
Bij de invoering van de maximum
snelheid binnen de bebouwde kom
men werd aanvankelijk uitgegaan
van de gedachte, dat het begin en
het einde daarvan niet op speciale
wijze behoefde te worden aange
geven, doch dat ten deze kon wor
den volstaan met de plaatsnaam
borden, die de grenzen der bebouw
de kommen aangeven.
In de practijk bleek deze aan
duiding evenwel niet voldoende
duidelijk te zijn.
Teneinde aan dit bezwaar tege
moet te komen is een wijziging van
het Wegenverkeersreglement in
voorbereiding in dier voege, dat het
begin en het einde van de zone,
waarvoor een maximumsnelheid
van 50 km per uur geldt, moet
worden aangegeven door de inter
nationaal aanvaarde borden, die het
begin en het einde van een snel
heidsbeperking aanduiden.