fj RANG is alleen RANG als er RANG op staat.
Vaderdag 1958
De feestelijke
Sacramentsprocessie*
Sociale verzekeringen
en onze ouden van dagen
Meisjes,1
sssf.skweekblad voor venray en omstreken
:hc;
w
zondag 15 juni
R.K. Openbare Leeszaal
en Bibliotheek
De maand juni
2 leuke glazen vruchtencups
Zaterdag 7 juni 1958 No 23
NEGEN EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
CONFECTIE VAN
Lurtrcv.iic
TM*
-EEN RIJK BEZIT
Het merk RANG staat duidelijk op iedere Rangrol. alsook op het beschermend omhulsel van ieder Rangetje RANG, een product van de Kmgfabrieken
-
RANG, een produci
M
Z<$G
Een openbare hulde aan Christus onze Heer
Maar dan ook mooier versieren.
Wij hier in het katholieke Zuiden
zijn nog vrij om ons geloof in de
werkelijke tegenwoordigheid van
Christus in het heilig sacrament
openlijk op straten en pleinen te
belijden.
Wij kunnen onze dankbaarheid
voor deze uiterste liefde en vrij
gevigheid van onze God in het
openbaar tonen, door de straten en
huizen te versieren, waar onze
Eucharistische Koning onder brood
gedaante verborgen, in feestelijke
stoet wordt rondgedragen.
Wij hier kunnen Hem nog onge
stoord onze hulde brengen door
biddend en zingend mee te trekken
in de processie, of tenminste eer
biedig neer te knielen bij de na
dering van de verborgen God onzer
altaren.
..Neemt en eet, dit is Mijn
SJchaam. Dit is Mijn Bloed van het
ifïeuw enen eeuwig Verbond. Doet
dit ter gedachtenis aan Mij": het
waren wel woorden van vérgaande
s'rekking, woorden, wier gevolgen
og steeds niet zijn te overzien.
Hij heeft ons werkelijk lief gehad
tot het uiterste.
Gelukkig dan de katholiek, die
de waarde van deze goddelijke
gave weet op prijs te stellen. Er
zijn er zovelen, die achteloos en
onverschillig eraan voorbijgaan.
Sinds de heilige Paus Pius X
met zo'n nadruk, de kinderen even
goed als de volwassenen in Chris
tus' naam uitnodigde, veelvuldig,
ja dagelijks aan te zitten aan te
tafel des Heren, sinds dat histo
risch en gewichtig ogenblik, behoeft
niemand ei voor terug te schrik
ken, om dikwijls door 't ontvangen
van de heilige Cmmunie zo innig
mogelijk met liet hoogheilig Offer
van Christus zich te verenigen.
Wie Christus zoekt in zijn leven,
wie Christus nodig heeft, kan ge
makkelijk voldoen aan de vereiste
voorwaarden om Hem in zijn hart
te ontvangen.
Het is eenvoudig dwaas te den
kon, dat het half uurtje, dat wij
des morgens in de kerk doorbren
gen, nutteloos tijdverlies betekent.
Een leven met Christus immers,
is altijd een rijk, een weelderig
leven, een leven, vanuit de heilige
Eucharistie is een leven vol inner
lijke sterkte en macht, het is een
leven vol vrede en welvaart.
Wie meent het zonder de Eucha
ristie en veelvuldige H. Communie
te kunnen doen, heeft geen geloof
en vertrouwen in de goddelijke al
macht en liefde.
Is Christus niet de enige, die ons
echt gelukkig kan maken in deze
tijd en voor alle eeuwigheid
De feestelijke Sacramentsproces
sie moet ons elk jaar de heerlijke
waarheid in de herinnering roepen,
dat God zich voortdurend op lief
devolle wijze met ons bemoeit.
De God-Mens Jezus Christus ver
bergt Zich juist onder de gedaante
van brood en wijn om Zich des te
gemakkelijker met ons te kunnen
verenigen en ons des te beter te
kunnen helpen en steunen in de
harde strijd des levens.
Als wij dan zien, hoe de trots en
hoogmoed van de menselijke geest
Christus, de Zoon van God, uit de
harten van zovele personen eri uit
de gezinnen en uit het openbare
leven heeft uitgeworpen, moeten
wij Hem binnenhalen in onze har
ten, door een veelvuldig ontvangen
van de H. Communie en Hem
plechtig op de troon plaatsen in
onze woningen en Hem naar buiten
in de wereld dragen door een waar
achtig christelijk leven.
Door gezamenlijk en in het open
baar Christus in Zijn H. Sacrament
hulde en aanbidding te brengen,
willen wij de wereld eraan herin
neren, dat wij allen aan de Koning
der Eeuwen, ook in Zijn Sacrament
van Liefde, de tol van onze eerbied,
aanbidding en onderwerping moe
ten betalen.
Het is jammer, dat niet alle ge
lovigen aan deze openbare hulde
en aanbidding meedoen.
Men ziet ze niet in of bij de
processie, of ze staan zonder de
minste eerbied langs de weg alsof
het een optocht gold.
De mensen, die het voorrecht
hebben, dat de Eucharistische Ko
ning in triomf door hun straat
gaat, konden dikwijls wel wat
meer hun best doen om hun straat
of hun huis een feestelijk aanzien
te geven.
Waar een buurtvereniging bestaat
zou die een eer erin moeten stellen
om zo mooi mogelijk in die buurt
te versieren.
Als het geloof in de Eucharistie
groter was, zou men er zich niet zo
gemakkelijk van afmaken.
En dan moeten wij niet vergeten,
dat een Sacramentsprocessie niet
iets is om naar te kijken, maar
om er aan deel te nemen, liefst
door zoveel mogelijk biddend en
zingend mee te gaan.
Dan beelden wij uit, wat de Kerk
waartoe wij behoren, hier op aarde
in wezen eigenlijk is: namelijk een
Godsvolk onderweg.
Door het gezamelijk schouder aan
schouder opstappen van het chris
telijk volk in de processie, beleeft
de Kerk de diepe werkelijkheid
van haar eigen mysterie: Gods
volk te zijn, op weg door de woes
tijn van het aardse leven naar
het beloofde land van het hemelse
Jerusalem!
Het is heel gemakkelijk een ro
mantisch verhaaltje te schrijven
over het vaderschap, een idyllisch
vertelseltje over het geluk van de
jonge vader. Maar de vraag is, of
het vader-zijn wel zo romantisch
en idyllisch is als vroeger in ge
dichten en grote en kleine boeken
werd gesuggereerd.
Het vaderschap kent inderdaad
zeer mooie momenten. Intens kan
de man het geluk van het vader-
zijn ervaren, wanneer hem voor
het eerst zijn eigen kind in de ar
men wordt gelegd, of wanneer hij
des avonds de ronde doet langs de
bedden van zijn kinderen, die diep
in slaap weerkrachten opdoen voor
een nieuwe, wondere dag.
Maar overigens is er ook in het
leven van de vader net zo veel
romantiek als in de rest van het
leven.
'sMorgens is hij meestal al weg
naar zijn werk, voordat de kinderen
op zijn en 'savonds ziet hij ze pas,
wanneer ze moe en kribbig van de
slaap allerlei dingen uithalen, die
hij helemaal niet leuk vindt, omdat
ook hij moe is.
Een vader in deze tijd heeft het
lang niet zo gemakkelijk als onze
grootvaders. Dat was een tijd,
waarin het gezag oppermachtig
was. Vader hoefde toentertijd maar
te kikken en de kinderen zaten stil
onderdanig te wachten, totdat
zij antwoord mochten geven, wan
neer hun iets gevraagd werd.
Wij beweren helemaal niet, dat
het toen ideaal was.
Wij geloven evenmin, dat er veel
vaders zullen zijn, die die tijd wel
terug wensen. Maar dat neemt niet
weg, dat de verhoudingen in het
gezin veel meer lasten op de schou
ders van de vader legt.
En dan hebben wij het nog maar
over het feit, dat vooral in het
grote gezin hulp, behalve niet te
krijgen, meestal ook niet te betalen
is, met als gevolg, dat vader moet
bijspringen met de afwas, met de
grote was, met de stofzuiger en
de mattenklopper.
De nieuwe last, welke op de
schouders van de vaders is komen
te liggen, is er een van geheel
andere aard.
Hij moet namelijk de oudere
vriend voor zijn kinderen zijn, de
vertrouwde man.
Nu de vader als autoriteit van
zijn voetstuk is gestapt, moet hij
de kinderen iets anders daarvoor
in de plaats geven: vertrouwen,
waardering en vooral voorbeeld.
Dit is geen gemakkelijke karwei,
maar wel een noodzakelijke, wil
hij zijn kinderen behoorlijk opvoe
den en wat meegeven voor het
leven.
De weldenkende vader ziet de
verwarring, die overal in het leven
heerst. De verhoudingen staan op
de kop.
De kinderen, vooral wanneer ze
wat groter zijn, worden van alle
kanten uit het gezin getrokken. Ze
vragen reële voorlichting over alles
wat zij rond zich zien.
Zij willen houvast.
Dat nu moet de vader geven aan
zijn kinderen, door aan hen geloof
in hem als vader te geven. Hij
moet de stevige pilaar zijn, waar
tegen zij kunnen leunen. Hij moet
een biechtvader zijn, waar ze met
hun problemen terecht kunnen. Hij
moet een vuurtoren zijn, die altijd
de koers aangeeft. Hij moet begrip
en geduld in overvloed hebben.
In één woord, de vader moet
thans meer dan ooit klaar staan
voor zijn kinderen
Paterslaan 1, Venray.
Studieboeken:
Ages, J.A Gids v. Nrd-Duitsland
Auclaire, M. Bernadette.
Borrebach, H. Alles over fotografie
Dungen, M. v.d. De jeugdige mens
en de machteloosheid der
volwassenen.
Egeraat, L. v. Gids voor Oostenrijk.
Italia.
Frank, R. Ballet.
Opera.
Guardini, R. De moeder van de Heer
Heyn, J. Wandelingen door Brussel
Lantinga, P. Riet en Rotan.
Lenz, W. 'n Tikje Frans.
't Gaat Soaans toe.
Marvilde, P. Volg uw kind in zijn
onwikkeling
Mazure, G. 'n Portie fritten, een abc
over tweetalig België
Pool, R. 'n Engelse sleutel.
Postma, W.P. Paddestoelen in
kleuren
Presser, S. Parijs
Rivièra.
Thompson, G.V.E. Naar maan en
mars.
Als tweede benaming geven wij
aan juni zomermaand, een periode
van intense drukte voor de boer.
Reeds staan vele gewassen boven
de grond, maar ook het onkruid
heeft zich een plaats verworven.
Vandaar dat de haver, de aard
appelen en wortelen moeten worden
gewied, gehakt en geschoffeld.
Deze maand stuift reeds de rogge
en nu ziet de boer met verlangen
uit naar fraai zonnig weer en wind,
die de bestuiving der planten moet
bewerkstelligen.
Vroeger had ieder zijn eigen
kruidtuintje waaruit hij de ingre
diënten voor zijn huisapotheek
haalde.
Radicaal voor alle ziekte was de
salie, de brandnetel hielp tegen reu
matische pijnen, het koolblad tegen
puisten, valeriaan tegen koorts,
terwijl zonnebloempitten tegen de
muur gelegd eveneens koorts be
streden.
Ook het nijvere bijenvolk is in
deze dagen aktiëf en niet zelden
vormen zich nieuwe „volken", die
een koningin omstuwen.
De heerboeren wasten in juni hun
schapen, waarna ruim een week
later de dieren werden geschoren.
Op de St Janswolmarkten werden
de vachten verkocht.
Zomertijd gaat vaak gepaard met
onweer maar het volksgeloof heeft
in hondsdraf een prima behoed
middel tegen het hemelvuur, ter
wijl ook de hazelaar geschikt is om
de bliksem af te leiden. Daartoe
dient ook het huislook, dat op het
dak groeit. Varens behoeden tegen
hagelslag. Ook zwaluwen beveiligen
het huis tegen blikseminslag. Aldus
de volksmond. Planten kunnen vol
gens het volksgeloof, eveneens het
komende weer voorspellen. Uitge
spreide bladeren der kastanjebomen
wijzen op goed weer, samengevou
wen blaadjes wijzen op regen.
Zo kondigt de klaver onweer aan:
buigen de stengels om, dan heeft
men dit te wachten. Is er regen op
komst, dan sluit hetbosanemoontje
zijn blaadjes. Bij fraai weer staat
de bloem rechtop.
Wanneer de maand juni weinig
regen geeft, voorspelt dit „grote
zegen", terwijl een „vroege donder"
een „late honger" voorspelt.
8 Juni (St Maarten) is een diës-
criticus, regen op deze dag, dan
krijgt men 40 dagen regen.
Heel bekend is het rijmpje:
Voor St Jan bidt men om regen,
Na St Jan kom hij ongelegen.
Het volksgeloof neemt aan, dat
op St Petrus en StPaulus (29 juni)
de wortels der rogge breken. Beiden
waren voor de Duitse boer de pa
troon van de landbouwer. Wanneer
het die dag mooi weer is, is ook de
komende periode, voor wat het weer
betreft, mooi!
EEN FRIS SNOEPJE MEE NAAR BUITEN I
dbfikOOSifiS 250 gram halen en 200 gram betalen: 66 ct.
x (mei 13 getdzegels)
-v .LMfc
Bij ieder pakje
VéGé-Vruchtengriespudding
(I liter) a 49 cent met 10 geldiegels
voor 15 cent
Extri voordeel dink tij da
Europese VéGê UriTci
Winkels In Belgi*. Frankrijk. -lAWefaj;
Ou.tsland. Saarge&ied. loxera-
burg, JJwiutrlind.
Veelal verkeert men in de ver
onderstelling, dat 65-jarigen en
ouder niet meer onder de sociale
wetten vallen. Is men dan nog ver
zekerd, ja of neen? Daarover be
staan misverstanden.
De ongevallenwetten, de ziekte
wet en het ziekenfondsenbesluit,
alsmede de kinderbijslagwet zijn
niet aan leeftijdsgrenzen gebonden.
Deze wetten zullen we eens nader
onder de loupe nemen
De ziektewet zwijgt niet helemaal
over bedoelde categorie werknemers.
Personen die de leeftijd van 70 jaar
hebben bereikt, kunnen verzoeken
om vrijgesteld te worden van deze
verzekering. Waarom heeft men
deze bepaling in deze wet opge
nomen.
In de eerste plaats kent deze wet
een bepaling, dat aan verzekerden
boven de 70 geen ziekengeld be
hoeft te worden uitgekeerd, indien
betrokkene niet kan aantonen, dat
hij gedurende het laatste halfjaar,
aan de arbeidsongeschiktheid voor
afgaande, tenminste 60 dagen heeft
gewerkt in dienstbetrekking.
Vele werknemers zullen nl. aan
die eis niet meer kunnen voldoen
en dus geen recht meer hebben op
uitkering. Het zou dus niet billijk
zijn deze mensen wel premie te
laten betalen.
Wat is een ouderdoms
kwaal
Het gaat niet op bij ziekte van
deze mensen de oorzaak van de
ziekte toe te schrijven aan een
.ouderdomskwaal", meermalen is
door de Hoge Raad uitspraak ge
daan op dit punt en is betrokkene
wel degelijk in het gelijk gesteld,
zodat het uitvoeringsorgaan met
ziekengeld over de brug moest
komen.
Is men als 70-jarige dus nog in
loondienst en men geniet een goede
gezondheid, dan behoeft er bij tij
delijke onderbreking wegens ziekte
niet direct gedacht te worden aan
het niet meer uitbetalen van zieken
geld. Niet elke ziekte is immers een
gevolg van een ouderdomskwaal.
Iedere werknemer zal dit voor zich
zelf kunnen uitmaken.
Het is tenslotte natuurlijk van
groot belang bij ziek zijn over nog
wat inkomsten te kunnen beschik
ken.
Verzekering voor
bejaarden
Wie verzekerd is krachtens de
ziektewet, is ook verzekerd krach
tens het ziekenfondsenbesluit. Voor
deze categorie werknemers bestaat
altijd nog de mogelijkheid opge
nomen te worden in de ziekenfonds-
verzekering voor bejaarden, maar'
dit is niet meer mogelijk als men
een inkomen heeft van meer dan
f 3 518,per jaar.
Niet alleen telt hier het inkomen
uit dienstbetrekking, maar ook de
uitkering ingevolge de algemene
ouderdomswet of andere sociale
wetten.
Ook inkomsten uit andere hoofde,
althans ten dele, worden als in
komen aangemerkt. Deze grens van
f 3.518,— zal men dus vrij gauw
bereiken en dan is het uitgesloten
in de bejaarden verzekering te wor
den opgenomen.
Dit alles wil nu ook weer niet
zeggen, dat deze mensen, dus zij
die genoemde grens hebben bereikt,
niet in een ziekenfondsverzekering
kunnen worden opgenomen, want
zolang zij aan inkomen niet boven
de f 6 900,komen, kunnen zij op-
»genomen worden alsr „vrijwillig"
verzekerde, natuurlijk tegen beta
ling van de normale premie.
Wel en niet verzekerd
bij ongevallen
De ongevallenwet 1921 en de land
en tuinbouwongevallenwet van 1922
maken geen onderscheid tussen per
sonen beneden of boven de 65.
Werknemers, die arbeid in loon
dienst verrichten, zijn dus ook na
het bereiken van deze leeftijd ver
zekerd. Al verrichten deze mensen
doorgaans dan geen gevaarlijke
arbeid meer, het naar kantoor gaan
en naar huis gaan, is niet zonder
gevaar in het moderne drukke ver
keer, zodat deze bepaling voor deze
werknemers dus wel degelijk van
groot belang is.
Deze bepaling slaat echter alleen
op werknemers in dienst van een
onderneming, <Lw.z. dat zij die een
administratieve betrekking bekleden
in dienst van een vereniging met
een ideëel doel, niet onder deze ver
zekering vallen. Toch is voor hen
het moderne verkeer even ge-
i vaarlijk!
Onkruidbestrijding in
weilanden
In het voorjaar en voorzomer
lijken vele weilanden soms meer op
bollevelden dan op grasland door
de vele bloeiende onkruiden. Deze
vele onkruiden betekenen verlies
voor de boer, wat zich openbaart in
lagere hooi- en melkopbrengsten.
Kruiden in grasland zijn vaak
nuttig voor het vee, maar, indien
er te veel zijn, kan men met recht
van onkruiden spreken. Om aan dit
te veel aan onkruiden een einde te
maken, moet naast cultuurmaat
regelen en een onkruidbestrijding
worden toegepast en wel met groei
stoffen.
Om zoveel mogelijk onkruiden in
één behandeling te doden verdienen
M.C.P.A.-preparaten, zoals b.v. No-
lachiet, de voorkeur.
Met deze preparaten worden zo
wel distels, paardebloemen en boter
bloemen gedood.
Het tijdstip van behandeling moet
zo gekozen worden, dat het samen
valt met het begin van de bloei
van het hoofdonkruld.
Onder het hoofdonkruid verstaan
wij die planten, welke het meest
aanwezig zijn.
De andere onkruidsoorten, welke
aanwezig zijn en die vaak niet op
het meest gunstigste tijdstip wor
den behandeld, worden echter zeer
sterk teruggezet.
voor moeilijk
heden, ofwel
voor raad en
inlichtingen is de R.K. Vereniging
tot bescherming van Meisjes:
Mevr. W. v.d. Munckhof-S angers
Grote Straat 28, Tel. 581;
Mevr. M. v.d. Hombergh-Bot,
Oostsingel 6, Tel. 393;
Mevr. A. Pijls-Drenth,
Grote Straat 14;
Mej. T. Coenen, Patersstraat 30,
Tel. 588; Mej. T. Paping, Paters
straat 30; Mej. M. Pijls, Grote str.
14a, Tel. 673; Mevr. Baronesse de
Weichs de Wenne, Geijsteren, Tel.
250; Mevr. vd. Haar, Blitterswijck.
D 67, Tel. 263