Meisjes,! Waarom schaffen wij ons juist NU een oliekachel aan? 55jaar achter 't stoor Stemming voor de Gemeenteraad. Uit Peel en Maas K.A.B.-hoekje De Gemeenteraadsverkiezingen S> fa. Mooren GrotestraatIO Telef.683 Op deze vraag geeft de Vereni ging „Nederlands Fabrikaat" het volgend antwoord: Het mag wat vreemd klinken nu juist het mooie weer is begonnen al weer te moeten denken aan het volgende stookseizoen. noodzakelijk is het wel, wanneer althans is be sloten over te schakelen op olie verwarming. Het beste koopt men een oliekachel (haard) namelijk in de zomermaanden. Het installeren vereist veel aan dacht, geduld en kennis en in het seizoen, wanneer het zeer druk is, hebben de installateurs vaak te weinig tijd en wordt er wel eens te veel haast gemaakt. Dit is niet goed, omdat een goede functionering van de kachel voor een groot deel af hangt van de installatie. Goed installeren betekent het op meten van de trek, het afstellen van de trekregulateur en het con troleren van de grootte van de vlam en dit gaat niet in een handomdraai. Trekregelateur of trek- begrenzer Teneinde zuinig te branden en een hoog rendement te bereiken is het noodzakelijk het te veel aan trek door middel van de trek- begrenzer terug te brengen tot de normale trek. De installateur kan de trek meten met een speciaal hiervoor ontworpen trekmeter. De trekregulateur, die op geen oliekachel of -haard mag ontbreken, moet door hem worden afgesteld aan de hand van zijn metingen. Wanneer eenmaal afgesteld, wordt het teveel aan trek automatisch teruggebracht tot de normale- Heel belaogryk is de capaciteit De benodigde capaciteit hangt af van de grootte van de kamer en de bekomende factoren als ligging van het te verwarmen vertrek (op noor den of zuiden), een hoog of laag plafond, betonnen of stenen vloer enz. De capaciteit kan de installa teur met behulp van de capaciteits- lineaal voor u berekenen- Laat deze dus in eerste instantie bepalen. Schoorsteen Het is beslist noodzakelijk dat de oliehaard aan een goed trekkende schoorsteen wordt aangesloten. Zonder voldoende trek kan een oliehaard (kachel) niet goed bran den. Het roeten wordt veroorzaakt door de lage schoorsteentrek of door teveel olietoevoer. In bijna alle ge vallen is een slechte schoorsteen de reden, dat een oliehaard niet goed brandt. Er moet vooral onderscheidt wor den gemaakt tussen oliekachels zonder afvoer en die met afvoer, dus aangesloten op de schoorsteen. De oliekacheltjes die zonder afvoer branden, verbranden de zuurstof in uw kamer en geven een onaange name reuk; dit is beslist niet het geval met de oliekachels die op de schoorsteen zijn aangesloten. De moderne oliekachel heeft on geveer dezelfde capaciteit als de kolenhaard en er zijn vele voor delen aan verbonden. De voordelen Een oliekachel is met 10 minuten op volle capaciteit en geeft wan neer zij van plaatijzer is vervaar digd direct deze warmte af aan het vertrek. Let erdusop.dat de kachel inderdaad van plaatijzer en niet van gietijzer is gemaakt. De vlam van een oliekachel komt niet in aanraking met de plaat of wand van de verbrandingskamer en er is dus geen mogelijkheid van doorbranden. Bij een kolenkachel komen de brandende kolen in aan raking met de wanden van de ver brandingsruimte en daarom wordt hier wèl gietijzer gebruikt. Tijdbesparing De oliehaard (kachel) geeft een grote tijdbesparing. Met aanmaken geen as en stof. Dit aanmaken is in een wip gebeurd, waardoor u op een koude zomeravond de kachel voor een paar uurtjes kunt aan maken en daarna weer uitdraaien. Wanneer de kachel op een vat van plm. 200 liter, dat zich meestal in de tuin bevindt, is aangesloten, dan heeft men in het geheel geen gesleep met olie. Ook wordt veel aangesloten op een klein siertankje dat in een hoek bij de schoorsteen staat. Deze tankjes hebben een binnentankje, dat buiten de kamer kan worden gevuld. Niet duur in het gebruik Omdat een oliekachel niet steeds op volle capaciteit behoeft te bran den en des nachts niet behoeft door te branden (het is na aansteken immers binnen 10 minuten be- hagelijk warm) is zij niet duur in het gebruik. Het laag branden ge durende de nacht is bovendien niet aan te raden. Wanneer de vlam te laag is geeft deze geen warmte af aan het vertrek en bestaat er een mogelijkheid, dat de schoorsteen te koud blijft en zich condensatie vormt. Een zogenaamde waakvlam heef t in de praktijk bewezen niet te vol doen. Een goede oliekachel steekt men bovendien gemakkelyk met één lucifer aan, zodat een waakvlam overbodig is. Veiligheid Een oliehaard biedt meer veilig heid dan een kolenhaard. Er is in het geheel geen gevaar voor kolen damp en schoorsteenbrand is ook uitgesloten, daar alleen rookgassen zonder vonken de schoorsteen ver laten. De carburateur of niveau- regelaar Is een absolute beveiliging tegen doorvloeien en overlopen van olie. Ontploffing is eveneens onmo gelijk, wanneer de haarden zijn voorzien van een deksel boven in de verbrandingsruimte; hierdoor hebben wij een automatische veilig heidsklep. Denkt u er dus over op olie over te schakelen, doe dit dan juist nu. De installateur heeft alle tijd voor u en bovendien kunt u op koude zomeravonden van uw nieuwe olie haard profiteren. Vooral in Neder land, waar men gezellig bij de kachel zit, is uitstraling een eis ge worden. Bij het ontwerpen van de nieuwe modellen is hiermede dan ook rekening gehouden. Voor ouderen en slechtziendenis elektrische ontsteking een oplossing. Aan te bevelen is alleen een ont steking op zwakstroom, zodat een eventuele kortsluiting geen gevaar oplevert. De Nederlandse industrie levert goede oliehaarden. Er is zelfs een fabriek, en dit is de enige ter we reld die behalve complete olie haarden, ook alle onderdelen hier van vervaardigd. Dus van AZ Nederlands fabrikaat. Zelfs gere nommeerde binnen en buitenlandse fabrikanten betrekken hier de es sentiële onderdelen. (N.V.Inalfa te Venray Red.). Wie een Nederlandse oliehaard koopt kan ervan overtuigd zijn, dat deze is afgestemd op de Neder landse stookgewoonten, dat hij steeds een goede service zal genieten en dat hij een kwalitéitsprodukt koopt. Dat „Wat Nederland maakt er mag zijn" geldt zeker voor de olieverwarming! der Meulen veel gereden, o.a. met de Nederlandse regeringsdelegatie en de Amerikaanse voedselcommis- sie, welke beide instellingen voor voor inspectie naar het door de Duitse bezette Belgische en Fran se gebied moesten. Vaak bevond van der Meulen zich nabij het front en één keer reed hij met de Nederlandse autoritei ten bijkans het Britse gebied in België binnen, terwijl de granaten van de Duitsers hoog over zijn hoofd het land in gierden. Van der Meulen woonde nog al tijd in Helmond, doch op verzoek van mr. dr. van Best, in die tijd de belangrijkste Nederlander, ten aanzien van de Nederlandse hulp voor België, verhuisde hij naar Eindhoven, omdat die plaats effi ciënter voor de verbindingen met België was. In 1916 startte hij in wat thans de Lichtstad is; hij kocht een oude sigarenfabriek, waarvan er in die tijd vele leeg stonden, verbouwde het pand, zette er twee verdiepin gen op en begon de grootste gara ge en autozaak van het Zuiden. Tussendoor reed hij natuurlijk vele malen met de Nederlandse en Amerikaanse autoriteiten naar Bel gië en Frankrijk. Metde beëindi ging van Wereldoorlóg I hoefde van der Meulen ook niet meer te rijden voor onze regering. Hij had, wat anders op het oog, want hij was een man van initia tief en durf. Nabij Helmond had zijn vader een uitspanning gekocht, genaamd Molenheide. Dat hoorde Janus toen hij voor zaken in Duitsland was. Hij dacht aan die uitspanning en vond het tijd worden, dat ook ons land eens kennis behoorde te ma ken met de vliegmachines. Hij kocht twee vliegtuigen, huur de twee Duitse piloten en begon op Molenheide een vliegbedrijf, vermoedelijk het eerste in ons land. Mensen uit Amsterdam, Rotter dam, Groningen enz. kwamen naar Molenheide om de vliegende men sen te zien. Ondertussen breidde Janus van der Meulen zijn zaken uit. Momen teel is hij eigenaar van vier zaken in Eindhoven. De sportieve kant trok hem echter evenzeer. Hij is dan ook de bezitter van een groot aantal bekers en medailles, die hij verworven heeft bij rally's e.d. Deze week is hij 68 jaar gewor den en dus vijftig jaar houder van een rijbewijs. Een opmerkelijke prestatie, temeer als men weet, dat hij niet weet wat een verkeers overtreding. Slechts 2 processen- verbaal in 50 jaar! Wie kan het hem nadoen? Maar pas 6inds een halve eeuw een rijbewijs. In 1902 deed een pientere 12jarige knaap de mensen in Helmond heel verbaasd staan door vakkundig en met de toenmaals ongehoorde snel heid van dertig km. per uur, op een motorfiets door de smalle en stoffige straatjes van deze opko mende industrieplaats te stuiven. De jongeman heette Janus van der Meulen en zijn vader had een smederij en rijwielreparatieplaats. Deze was zich sinds de eeuwwis seling gaan interesseren voor de automobielen. Die belangstelling sloeg direct over op zijn leergierige zoon Janus. Het was dus wel begrijpelijk, dat de jonge Janus al vroeg op motor fietsen reed. Toen zijn vader in 1903 een Mer cedes Benz kocht, duurde het be slist niet langer dan een maand of Janus van der Meulen chauffeerde even deskundig als zijn vader. Vanaf dat ogenblik, dat Janus voor het eerst een stuurrad in zijn handen had, tot op dit moment, we schrijven 1958, heeft hij achter het stuur een afstand afgelegd gelijk aan tientallen malen rond de aarde. Hij heeft de hele groei van de autowereld meegemaakt. Als Janus van der Meulen dan ook aan het vertellen slaat, hoortge de hele geschiedenis van het ontstaan en de uitbreiding van liet garagebe drijf en de autohandel. In 1906 werd de wet op de rijbe wijzen bekrachtigd en dientenge volge mocht de toen 16jarige Janus wél op een motorfiets rijden maar moest hij nog twee jaar wachten, vooraleer hij in het bezit kon ko men van een rijbewijs voor auto's. De wet bepaalde namelijk, dat de minimum leeftijd voor houders van rijbewijzen voor auto's 18 jaar zijn moest; voor motorfietsen gold de minimum leeftijd van 16 jaar. Het was eigenlijk voor de jonge van der Meulen een dwaze situatie: hij reed immers ruim drie jaar en toch moest hij twee jaar wachten voordat hij het officieel van de wet mocht. Maar toen Janus van der Meulen 18 jaar was geworden, duurde het niet lang of hij beschikte over de zo begeerde papieren. Hij kocht prompt een „Aster" voor de som van f 275 van baron van Tuyll van Serooskerken. In die ..Aster" heeft indertijd nog koningin Wilhelmina gereden, toen de jongste vorstin van de wereld. Hij heeft in die wagen grote af standen afgelegd. De eerste wereldoorlog was voor van der Meulen een goede tijd. In Duitsland kocht hij voor een prikje auto's, die afkomstig waren van 't front in België en Frankrijk. Vaak waren het zogenaamde electrische machines. Eens wist hij beslag te leggen op 89 auto's tege lijk, die op benzine liepen, i Die oorlogsjaren heeft Janus van De burgemeester van VENRAY brengt ter openbare kennis, dat op woensdag 28 mei 1958, van des morgens acht uur tot des namid dags zeven uur, de stemming ter verkiezing van de leden van de gemeenteraad zal plaats hebben. De aandacht wordt gevestigd op artikel 128 van het wetboek van strafrecht, luidende: Hij, die opzettelijk zich voor een ander uitgevende, aan een krachtens wettelijk voorschrift uitgeschreven verkiezing deel neemt, wordt gestraft met ge straft met gevangenisstraf van ten hoogste EEN JAAR. Herinnerd wordt aan de verplich ting, opgelegd bij artikel 19 der Kieswet, dat hij, die volgens het kiezersregister bevoegd is tot de keuze mede te werken, verplicht is zich binnen de voor de stemming bepaalde tijd aan te melden bij het stembureau van het voor hem aan gewezen stemdistrict. De kiezer, die aan deze verplich ting niet voldoet, wordt, tenzij van een geldige reden van verhinder ing blijkt, gestraft met een geld boete van ten hoogste vijf gulden, indien tijdens het plegen van de overtreding nog geen twee jaar zijn verlopen sedert een vroegere veroordeling van de schuldige we gens gelijke overtreding onherroe pelijk is geworden, wordt geldboete van ten hoogste vijftien gulden opgelegd. Venray, 20 mei 1958. De burgemeester voornoemd Mr. A. H. M. JANSSEN van 24 mei 1913 Mgr. Drehmans, bisschop van Roermond, diende zaterdag in de kerk van het Groot Seminarie het H. Diakonaat o.a. toe aan de Eerw. heren Henri Haenraets uit Venray en van Haeff uit Meerlo. De bevolkingscijfers op 1 jan. jl. bedroegen voor Venray 8562, Horst 5640, Wanssum 802, Meerlo 1745, Venlo 18663, Roermond 14181 en Maastricht 38611. Te Heerlen had de opening plaats van de kweekschool voor vroedvrouwen. Wanneer wij het vraagstuk van de plaats van de burgers, (waartoe ook wij arbeiders behoren) in hun verhouding tot de gemeente be kijken, zien wij ons gesteld voor een geheel van mensen, waarvan de meesten gelukkig kunnen we zeggen verenigd zijn in sociale organisaties, afgestemd op de maat schappelijke beroepsstanden. JAPONNEN UITSLUITEND TE NIJMEGEN Korte Molenstraat hoek Ziekerstraat Deze groepering heeft niet alleen politieke, maar ook andere aspec ten, die onafscheidelijk aan elkaar verwant zijn. De gemeente heeft de zorg lig gende op tal van terreinen, waar onder het onderwijs, jeugdzorg, gezondheidszorg, volkshuisvesting, besteding bouwvolume, openbare orde en goede zeden, armenzorg, openbare werken, aantrekking van industrie om de werkgelegenheid te scheppen en te bevorderen en nog veel meer. B.v. de zorg voor onderwijs, volks huisvesting, peelontginoingen en industrie, was in de na-oorlogse periode voor de gemeente een enorm zware taak, waarbij ondanks alle critiek, welke terecht of ten onrechte werd gehoord, een groots stuk werk werd verricht. De burger gaf bij het realiseren van allerlei noodzakelijke plannen niet steeds de even noodzakelijke medewerking, doch ook ontbrak het heel dikwijls van die zijde aan initiatief en begrip, om de taak van de gemeentelijke overheid van onder op te steunen. Wij zijn in onze gemeente een gemeenschap van burgers, die zich zelf bestuurt en dat bestuur eerbiedigt en stimu leert in haar werkzaamheden. Medezeggingschap der ingezete nen en openbaarheid der bespre kingen over het algemeen welzijn, maken de gemeente tot een bol werk van democratie. Ieder van de gemeentenaren heeft natuurlijk zijn eigen zorgen, noden en idealen, maar hoe verschillend die ook mogen, zijn, tesamen vormen wij, als broers en zusters in een gezin, de gemeente Venray. Het aanzien onzer gemeente is in de laatste jaren aanzienlijk ver anderd. De risico's werden groter en de eisen welke aan het gemeen telijk apparaat gesteld worden, zijn veel hoger geworden. Rekening houdende met wat de toekomst nog verbergt, zal het plaatselijk bestuur dan ook uit bekwame en zich van hun verantwoordelijkheid bewust zijnde mensen moeten bestaan. Het is mede de taak ook van de georganiseerde en ook van de ongeorganiseerde arbeiders van Zowel voor de zwaarste als voor de fijnste gezinswas! Vertrouw Uw gehele gezinswas met een gerust hart toe aan elk RONDO-produci I De RONDO Ilse is ccn voorbeeld van een technisch volmaakte, handige was- vlcugclmachinc met een automatische waterstraalpomp. f409.» Meerprijs inklap, wringer f 66.» Meerprijs verwarming f 70.- Neem ook een RONDO centrifuge in huis, en U kent geen droogproblemen meer! f235.- en f292.- GEBR. TIMMERMANS - RONDO-wasmachines zijn o.a. verkrijgbaar bij Venray geschikte mensen, uit hun maatschappelijke groep voortgeko- men, af te vaardigen naar het bestuur der gemeente, niet als wat men wel eens pleegt te noemen „ons raadslid", maar als afgevaar- j digden van de hele bevolking, die, bekend met de speciale noden van de maatschappelijke groep uit welke zij voortkomen, als ver tegenwoordigers van de hele bur gerij in de gemeenteraad zitting willen nemen. Naast overleg en bespreking in de raadsfractie van het te voeren beleid, zullen zij moeten openstaan voor overleg met de sociale orga nisaties, om waar dit mogelijk is naast het algemeen belang ook het groepsbelang te dienen. Leden van de K.A.Bgjj kunt mede beslissen, welke mensen voor de komende vier jaren de gemeen te Venray mede zullen besturen. Het is een mooie taak om ge meenteraadslid te mogen zijn, doch er komt zovéél bij kijken, dat men soms zou terugschrikken voor de verantwoordelijkheid, welke het vraagt. Doch als deze raadsleden over de ware geest beschikken en daar bij de burgers, boeren, middenstan ders en arbeiders achter zich we ten, zal deze taak^ gemakkelijker vallen. Ieder van ons zij zich van zijn invloed en taak in deze terdege bewust, omdat het gaat ;om het welzijn in de komende vier jaren van ons allen! Uw K.A.B.'er. voor moeilijk heden, ofwel voor raad en inlichtingen is de R.K. Vereniging tot bescherming van Meisjes: Mevr. W. v.d. Munckhof-S angers Grote Straat 28, Tel. 581; Mevr. M. v.d. Hombergh-Bot, Oostsingel 6, Tel. 393; Mevr. A. Pijls-Drenth, Grote Straat 14; Mej. T. Coenen, Patersstraat 30, Tel. 588; Mej. T. Paping, Paters straat 30; Mej. M. Pijls, Grote str. 14a, Tel. 673; Mevr. Baronesse de Welchs de Wenne, Geijsteren, Tel. 250; Mevr. vd. Haar, Blitterswijck. D 67, Tel. 263

Peel en Maas | 1958 | | pagina 4