Meisjes,!
Waarom schaffen wij ons juist NU
een oliekachel aan?
55jaar achter 't stoor
Stemming voor de
Gemeenteraad.
Uit Peel en Maas
K.A.B.-hoekje
De Gemeenteraadsverkiezingen
S>
fa. Mooren GrotestraatIO Telef.683
Op deze vraag geeft de Vereni
ging „Nederlands Fabrikaat" het
volgend antwoord:
Het mag wat vreemd klinken nu
juist het mooie weer is begonnen
al weer te moeten denken aan het
volgende stookseizoen. noodzakelijk
is het wel, wanneer althans is be
sloten over te schakelen op olie
verwarming. Het beste koopt men
een oliekachel (haard) namelijk in
de zomermaanden.
Het installeren vereist veel aan
dacht, geduld en kennis en in het
seizoen, wanneer het zeer druk is,
hebben de installateurs vaak te
weinig tijd en wordt er wel eens te
veel haast gemaakt. Dit is niet goed,
omdat een goede functionering van
de kachel voor een groot deel af
hangt van de installatie.
Goed installeren betekent het op
meten van de trek, het afstellen
van de trekregulateur en het con
troleren van de grootte van de vlam
en dit gaat niet in een handomdraai.
Trekregelateur of trek-
begrenzer
Teneinde zuinig te branden en
een hoog rendement te bereiken is
het noodzakelijk het te veel aan
trek door middel van de trek-
begrenzer terug te brengen tot de
normale trek. De installateur kan
de trek meten met een speciaal
hiervoor ontworpen trekmeter.
De trekregulateur, die op geen
oliekachel of -haard mag ontbreken,
moet door hem worden afgesteld
aan de hand van zijn metingen.
Wanneer eenmaal afgesteld, wordt
het teveel aan trek automatisch
teruggebracht tot de normale-
Heel belaogryk is de
capaciteit
De benodigde capaciteit hangt af
van de grootte van de kamer en de
bekomende factoren als ligging van
het te verwarmen vertrek (op noor
den of zuiden), een hoog of laag
plafond, betonnen of stenen vloer
enz. De capaciteit kan de installa
teur met behulp van de capaciteits-
lineaal voor u berekenen- Laat deze
dus in eerste instantie bepalen.
Schoorsteen
Het is beslist noodzakelijk dat de
oliehaard aan een goed trekkende
schoorsteen wordt aangesloten.
Zonder voldoende trek kan een
oliehaard (kachel) niet goed bran
den. Het roeten wordt veroorzaakt
door de lage schoorsteentrek of door
teveel olietoevoer. In bijna alle ge
vallen is een slechte schoorsteen
de reden, dat een oliehaard niet
goed brandt.
Er moet vooral onderscheidt wor
den gemaakt tussen oliekachels
zonder afvoer en die met afvoer,
dus aangesloten op de schoorsteen.
De oliekacheltjes die zonder afvoer
branden, verbranden de zuurstof in
uw kamer en geven een onaange
name reuk; dit is beslist niet het
geval met de oliekachels die op de
schoorsteen zijn aangesloten.
De moderne oliekachel heeft on
geveer dezelfde capaciteit als de
kolenhaard en er zijn vele voor
delen aan verbonden.
De voordelen
Een oliekachel is met 10 minuten
op volle capaciteit en geeft wan
neer zij van plaatijzer is vervaar
digd direct deze warmte af aan het
vertrek. Let erdusop.dat de kachel
inderdaad van plaatijzer en niet van
gietijzer is gemaakt.
De vlam van een oliekachel komt
niet in aanraking met de plaat of
wand van de verbrandingskamer
en er is dus geen mogelijkheid van
doorbranden. Bij een kolenkachel
komen de brandende kolen in aan
raking met de wanden van de ver
brandingsruimte en daarom wordt
hier wèl gietijzer gebruikt.
Tijdbesparing
De oliehaard (kachel) geeft een
grote tijdbesparing. Met aanmaken
geen as en stof. Dit aanmaken is
in een wip gebeurd, waardoor u op
een koude zomeravond de kachel
voor een paar uurtjes kunt aan
maken en daarna weer uitdraaien.
Wanneer de kachel op een vat
van plm. 200 liter, dat zich meestal
in de tuin bevindt, is aangesloten,
dan heeft men in het geheel geen
gesleep met olie. Ook wordt veel
aangesloten op een klein siertankje
dat in een hoek bij de schoorsteen
staat. Deze tankjes hebben een
binnentankje, dat buiten de kamer
kan worden gevuld.
Niet duur in het gebruik
Omdat een oliekachel niet steeds
op volle capaciteit behoeft te bran
den en des nachts niet behoeft door
te branden (het is na aansteken
immers binnen 10 minuten be-
hagelijk warm) is zij niet duur in
het gebruik. Het laag branden ge
durende de nacht is bovendien niet
aan te raden. Wanneer de vlam te
laag is geeft deze geen warmte af
aan het vertrek en bestaat er een
mogelijkheid, dat de schoorsteen te
koud blijft en zich condensatie
vormt.
Een zogenaamde waakvlam heef t
in de praktijk bewezen niet te vol
doen. Een goede oliekachel steekt
men bovendien gemakkelyk met één
lucifer aan, zodat een waakvlam
overbodig is.
Veiligheid
Een oliehaard biedt meer veilig
heid dan een kolenhaard. Er is in
het geheel geen gevaar voor kolen
damp en schoorsteenbrand is ook
uitgesloten, daar alleen rookgassen
zonder vonken de schoorsteen ver
laten. De carburateur of niveau-
regelaar Is een absolute beveiliging
tegen doorvloeien en overlopen van
olie.
Ontploffing is eveneens onmo
gelijk, wanneer de haarden zijn
voorzien van een deksel boven in
de verbrandingsruimte; hierdoor
hebben wij een automatische veilig
heidsklep.
Denkt u er dus over op olie over
te schakelen, doe dit dan juist nu.
De installateur heeft alle tijd voor
u en bovendien kunt u op koude
zomeravonden van uw nieuwe olie
haard profiteren. Vooral in Neder
land, waar men gezellig bij de
kachel zit, is uitstraling een eis ge
worden. Bij het ontwerpen van de
nieuwe modellen is hiermede dan
ook rekening gehouden.
Voor ouderen en slechtziendenis
elektrische ontsteking een oplossing.
Aan te bevelen is alleen een ont
steking op zwakstroom, zodat een
eventuele kortsluiting geen gevaar
oplevert.
De Nederlandse industrie levert
goede oliehaarden. Er is zelfs een
fabriek, en dit is de enige ter we
reld die behalve complete olie
haarden, ook alle onderdelen hier
van vervaardigd. Dus van AZ
Nederlands fabrikaat. Zelfs gere
nommeerde binnen en buitenlandse
fabrikanten betrekken hier de es
sentiële onderdelen. (N.V.Inalfa te
Venray Red.).
Wie een Nederlandse oliehaard
koopt kan ervan overtuigd zijn, dat
deze is afgestemd op de Neder
landse stookgewoonten, dat hij
steeds een goede service zal genieten
en dat hij een kwalitéitsprodukt
koopt. Dat „Wat Nederland maakt
er mag zijn" geldt zeker voor de
olieverwarming!
der Meulen veel gereden, o.a. met
de Nederlandse regeringsdelegatie
en de Amerikaanse voedselcommis-
sie, welke beide instellingen voor
voor inspectie naar het door de
Duitse bezette Belgische en Fran
se gebied moesten.
Vaak bevond van der Meulen zich
nabij het front en één keer reed
hij met de Nederlandse autoritei
ten bijkans het Britse gebied in
België binnen, terwijl de granaten
van de Duitsers hoog over zijn
hoofd het land in gierden.
Van der Meulen woonde nog al
tijd in Helmond, doch op verzoek
van mr. dr. van Best, in die tijd
de belangrijkste Nederlander, ten
aanzien van de Nederlandse hulp
voor België, verhuisde hij naar
Eindhoven, omdat die plaats effi
ciënter voor de verbindingen met
België was.
In 1916 startte hij in wat thans
de Lichtstad is; hij kocht een oude
sigarenfabriek, waarvan er in die
tijd vele leeg stonden, verbouwde
het pand, zette er twee verdiepin
gen op en begon de grootste gara
ge en autozaak van het Zuiden.
Tussendoor reed hij natuurlijk
vele malen met de Nederlandse en
Amerikaanse autoriteiten naar Bel
gië en Frankrijk. Metde beëindi
ging van Wereldoorlóg I hoefde
van der Meulen ook niet meer te
rijden voor onze regering.
Hij had, wat anders op het oog,
want hij was een man van initia
tief en durf.
Nabij Helmond had zijn vader
een uitspanning gekocht, genaamd
Molenheide. Dat hoorde Janus toen
hij voor zaken in Duitsland was.
Hij dacht aan die uitspanning en
vond het tijd worden, dat ook ons
land eens kennis behoorde te ma
ken met de vliegmachines.
Hij kocht twee vliegtuigen, huur
de twee Duitse piloten en begon
op Molenheide een vliegbedrijf,
vermoedelijk het eerste in ons
land.
Mensen uit Amsterdam, Rotter
dam, Groningen enz. kwamen naar
Molenheide om de vliegende men
sen te zien.
Ondertussen breidde Janus van
der Meulen zijn zaken uit. Momen
teel is hij eigenaar van vier zaken
in Eindhoven. De sportieve kant
trok hem echter evenzeer. Hij is
dan ook de bezitter van een groot
aantal bekers en medailles, die hij
verworven heeft bij rally's e.d.
Deze week is hij 68 jaar gewor
den en dus vijftig jaar houder van
een rijbewijs. Een opmerkelijke
prestatie, temeer als men weet,
dat hij niet weet wat een verkeers
overtreding. Slechts 2 processen-
verbaal in 50 jaar!
Wie kan het hem nadoen?
Maar pas 6inds een halve
eeuw een rijbewijs.
In 1902 deed een pientere 12jarige
knaap de mensen in Helmond heel
verbaasd staan door vakkundig en
met de toenmaals ongehoorde snel
heid van dertig km. per uur, op
een motorfiets door de smalle en
stoffige straatjes van deze opko
mende industrieplaats te stuiven.
De jongeman heette Janus van
der Meulen en zijn vader had een
smederij en rijwielreparatieplaats.
Deze was zich sinds de eeuwwis
seling gaan interesseren voor de
automobielen.
Die belangstelling sloeg direct
over op zijn leergierige zoon Janus.
Het was dus wel begrijpelijk, dat
de jonge Janus al vroeg op motor
fietsen reed.
Toen zijn vader in 1903 een Mer
cedes Benz kocht, duurde het be
slist niet langer dan een maand of
Janus van der Meulen chauffeerde
even deskundig als zijn vader.
Vanaf dat ogenblik, dat Janus
voor het eerst een stuurrad in zijn
handen had, tot op dit moment, we
schrijven 1958, heeft hij achter het
stuur een afstand afgelegd gelijk
aan tientallen malen rond de aarde.
Hij heeft de hele groei van de
autowereld meegemaakt. Als Janus
van der Meulen dan ook aan het
vertellen slaat, hoortge de hele
geschiedenis van het ontstaan en
de uitbreiding van liet garagebe
drijf en de autohandel.
In 1906 werd de wet op de rijbe
wijzen bekrachtigd en dientenge
volge mocht de toen 16jarige Janus
wél op een motorfiets rijden maar
moest hij nog twee jaar wachten,
vooraleer hij in het bezit kon ko
men van een rijbewijs voor auto's.
De wet bepaalde namelijk, dat de
minimum leeftijd voor houders van
rijbewijzen voor auto's 18 jaar zijn
moest; voor motorfietsen gold de
minimum leeftijd van 16 jaar.
Het was eigenlijk voor de jonge
van der Meulen een dwaze situatie:
hij reed immers ruim drie jaar en
toch moest hij twee jaar wachten
voordat hij het officieel van de
wet mocht.
Maar toen Janus van der Meulen
18 jaar was geworden, duurde het
niet lang of hij beschikte over de
zo begeerde papieren.
Hij kocht prompt een „Aster"
voor de som van f 275 van baron
van Tuyll van Serooskerken. In
die ..Aster" heeft indertijd nog
koningin Wilhelmina gereden, toen
de jongste vorstin van de wereld.
Hij heeft in die wagen grote af
standen afgelegd.
De eerste wereldoorlog was voor
van der Meulen een goede tijd. In
Duitsland kocht hij voor een prikje
auto's, die afkomstig waren van 't
front in België en Frankrijk.
Vaak waren het zogenaamde
electrische machines. Eens wist hij
beslag te leggen op 89 auto's tege
lijk, die op benzine liepen,
i Die oorlogsjaren heeft Janus van
De burgemeester van VENRAY
brengt ter openbare kennis, dat op
woensdag 28 mei 1958, van des
morgens acht uur tot des namid
dags zeven uur, de stemming ter
verkiezing van de leden van de
gemeenteraad zal plaats hebben.
De aandacht wordt gevestigd op
artikel 128 van het wetboek van
strafrecht, luidende:
Hij, die opzettelijk zich voor
een ander uitgevende, aan een
krachtens wettelijk voorschrift
uitgeschreven verkiezing deel
neemt, wordt gestraft met ge
straft met gevangenisstraf van
ten hoogste EEN JAAR.
Herinnerd wordt aan de verplich
ting, opgelegd bij artikel 19 der
Kieswet, dat hij, die volgens het
kiezersregister bevoegd is tot de
keuze mede te werken, verplicht is
zich binnen de voor de stemming
bepaalde tijd aan te melden bij het
stembureau van het voor hem aan
gewezen stemdistrict.
De kiezer, die aan deze verplich
ting niet voldoet, wordt, tenzij van
een geldige reden van verhinder
ing blijkt, gestraft met een geld
boete van ten hoogste vijf gulden,
indien tijdens het plegen van de
overtreding nog geen twee jaar
zijn verlopen sedert een vroegere
veroordeling van de schuldige we
gens gelijke overtreding onherroe
pelijk is geworden, wordt geldboete
van ten hoogste vijftien gulden
opgelegd.
Venray, 20 mei 1958.
De burgemeester voornoemd
Mr. A. H. M. JANSSEN
van 24 mei 1913
Mgr. Drehmans, bisschop van
Roermond, diende zaterdag in de
kerk van het Groot Seminarie het
H. Diakonaat o.a. toe aan de Eerw.
heren Henri Haenraets uit Venray
en van Haeff uit Meerlo.
De bevolkingscijfers op 1 jan.
jl. bedroegen voor Venray 8562,
Horst 5640, Wanssum 802, Meerlo
1745, Venlo 18663, Roermond 14181
en Maastricht 38611.
Te Heerlen had de opening
plaats van de kweekschool voor
vroedvrouwen.
Wanneer wij het vraagstuk van
de plaats van de burgers, (waartoe
ook wij arbeiders behoren) in hun
verhouding tot de gemeente be
kijken, zien wij ons gesteld voor
een geheel van mensen, waarvan
de meesten gelukkig kunnen we
zeggen verenigd zijn in sociale
organisaties, afgestemd op de maat
schappelijke beroepsstanden.
JAPONNEN UITSLUITEND TE NIJMEGEN Korte Molenstraat hoek Ziekerstraat
Deze groepering heeft niet alleen
politieke, maar ook andere aspec
ten, die onafscheidelijk aan elkaar
verwant zijn.
De gemeente heeft de zorg lig
gende op tal van terreinen, waar
onder het onderwijs, jeugdzorg,
gezondheidszorg, volkshuisvesting,
besteding bouwvolume, openbare
orde en goede zeden, armenzorg,
openbare werken, aantrekking van
industrie om de werkgelegenheid
te scheppen en te bevorderen en
nog veel meer.
B.v. de zorg voor onderwijs, volks
huisvesting, peelontginoingen en
industrie, was in de na-oorlogse
periode voor de gemeente een
enorm zware taak, waarbij ondanks
alle critiek, welke terecht of ten
onrechte werd gehoord, een groots
stuk werk werd verricht.
De burger gaf bij het realiseren
van allerlei noodzakelijke plannen
niet steeds de even noodzakelijke
medewerking, doch ook ontbrak
het heel dikwijls van die zijde aan
initiatief en begrip, om de taak
van de gemeentelijke overheid van
onder op te steunen. Wij zijn in
onze gemeente een gemeenschap
van burgers, die zich zelf bestuurt
en dat bestuur eerbiedigt en stimu
leert in haar werkzaamheden.
Medezeggingschap der ingezete
nen en openbaarheid der bespre
kingen over het algemeen welzijn,
maken de gemeente tot een bol
werk van democratie. Ieder van de
gemeentenaren heeft natuurlijk zijn
eigen zorgen, noden en idealen,
maar hoe verschillend die ook
mogen, zijn, tesamen vormen wij,
als broers en zusters in een gezin,
de gemeente Venray.
Het aanzien onzer gemeente is
in de laatste jaren aanzienlijk ver
anderd. De risico's werden groter
en de eisen welke aan het gemeen
telijk apparaat gesteld worden, zijn
veel hoger geworden. Rekening
houdende met wat de toekomst nog
verbergt, zal het plaatselijk bestuur
dan ook uit bekwame en zich van
hun verantwoordelijkheid bewust
zijnde mensen moeten bestaan.
Het is mede de taak ook van de
georganiseerde en ook van de
ongeorganiseerde arbeiders van
Zowel voor de zwaarste als
voor de fijnste gezinswas!
Vertrouw Uw gehele gezinswas met een
gerust hart toe aan elk RONDO-produci I
De RONDO Ilse is ccn voorbeeld van
een technisch volmaakte, handige was-
vlcugclmachinc met een automatische
waterstraalpomp.
f409.»
Meerprijs inklap, wringer f 66.»
Meerprijs verwarming f 70.-
Neem ook een RONDO centrifuge in huis, en U
kent geen droogproblemen meer! f235.- en f292.-
GEBR. TIMMERMANS -
RONDO-wasmachines zijn o.a. verkrijgbaar bij
Venray geschikte mensen, uit hun
maatschappelijke groep voortgeko-
men, af te vaardigen naar het
bestuur der gemeente, niet als wat
men wel eens pleegt te noemen
„ons raadslid", maar als afgevaar- j
digden van de hele bevolking, die,
bekend met de speciale noden van
de maatschappelijke groep uit
welke zij voortkomen, als ver
tegenwoordigers van de hele bur
gerij in de gemeenteraad zitting
willen nemen.
Naast overleg en bespreking in
de raadsfractie van het te voeren
beleid, zullen zij moeten openstaan
voor overleg met de sociale orga
nisaties, om waar dit mogelijk is
naast het algemeen belang ook het
groepsbelang te dienen.
Leden van de K.A.Bgjj kunt
mede beslissen, welke mensen voor
de komende vier jaren de gemeen
te Venray mede zullen besturen.
Het is een mooie taak om ge
meenteraadslid te mogen zijn, doch
er komt zovéél bij kijken, dat men
soms zou terugschrikken voor de
verantwoordelijkheid, welke het
vraagt.
Doch als deze raadsleden over
de ware geest beschikken en daar
bij de burgers, boeren, middenstan
ders en arbeiders achter zich we
ten, zal deze taak^ gemakkelijker
vallen.
Ieder van ons zij zich van zijn
invloed en taak in deze terdege
bewust, omdat het gaat ;om het
welzijn in de komende vier jaren
van ons allen!
Uw K.A.B.'er.
voor moeilijk
heden, ofwel
voor raad en
inlichtingen is de R.K. Vereniging
tot bescherming van Meisjes:
Mevr. W. v.d. Munckhof-S angers
Grote Straat 28, Tel. 581;
Mevr. M. v.d. Hombergh-Bot,
Oostsingel 6, Tel. 393;
Mevr. A. Pijls-Drenth,
Grote Straat 14;
Mej. T. Coenen, Patersstraat 30,
Tel. 588; Mej. T. Paping, Paters
straat 30; Mej. M. Pijls, Grote str.
14a, Tel. 673; Mevr. Baronesse de
Welchs de Wenne, Geijsteren, Tel.
250; Mevr. vd. Haar, Blitterswijck.
D 67, Tel. 263