De Raad besprak begroting 1958
Venrays Vroede Vaderen vergaderden
Wethouders krijgen pensioen
Peelpl. Zuid geheel verkocht
Oplossing financiële nood verwezen
naar het Rijk.
Zaterdag 5 april 1958 No 14
NEGEN EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
CONFECTIE VAN
"EEN RIJK BEZIT
DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MUNOKHOF WPPKRI AH VDHR VFNRAY FN OMSTRFKFN ADVERTENTIE-PRIJS: 8 ot. perm-m. ABONNEMENTS-
GROTESTR AAT28 TELEFOON 512 GIRO 150653 W Elft. ES LAU V UUI\ V ErllAH I UiVlO 1 lYCdYCJN PBijs PER KWARTAAL f 1.40 BUITEN VENRAÏ f 1.60
De Raad begon goedgemutst aan
een omvangrijke agenda, die ln een
sneltreinvaart onder de hamer
kwam. De begrotines-behandeling
stond er immers ook op en men
wenste er kennelijk geen nachtwerk
van te maken.
Langzaam maar zeker begint de
bestedingsbeperking ook voor onze
gemeente een steeds grimmiger
gezicht te vertonen.
Nu keurden Ged. Staten de aan
koop van grond al aan A.v.Bracht
en de grondruil met Huize Serva-
tius, beiden in plan Zuid, omdat de
gemeente geen geld op tafel kon
brengen.
Gelukkig was intussen de ont-
eigenings-procedure al ingeluid en
toegekend, zodat er nu wel geld is,
omdat men voor deze onteigenings
procedures geld gekregen heeft uit
de Nationale Woningbouwlening.
Gemakkelijker wordt het er nu
echter niet op, wat ook wel blijkt,
uit de laconieke opmerking van B.
en W.: hoe we andere vergoedin
gen moeten betaald krijgen, weten
we nog niet, daarover wordt nog
onderhandeld.
NIEUWE VERORDENING
KEURINGSDIENST.
De Vleeskeuringswet is intussen
meermalen ingrijpend veranderd.
Dit maakte alles bij elkaar een
nieuwe verordening nodig op de
keuringsdienst voor vee en vlees,
aangepast aan de nieuwe wetten.
Hiermede had de Raad natuurlijk
vrede.
Een inwoner, die een krotwoning
op wil ruimen en een nieuwe wo
ning wil bouwen, kreeg zonder
meer de krot-opruimingstoeslag.
HUIS- en GROND-
VERKOOP.
De vroegere onderwijzerswoning
aan de Heijde is indertijd verhuurd
aan Rector Wismans. Nu wil het
kerkbestuur genoemde woning ko
pen, alsmede 2350 M2 grond.
Pe Raad had er geen bezwaar
tegen, temeer waar daar nu nog
ruimte overblijft, om nog enkele
andere woningen te bouwen.
Aan J.L.M. Wijnhoven werd in
dertijd een stuk grond verkocht aan
de Prins Hendrikstraat. Deze koper
ziet er vanaf, maar mevr. vd. Beu
ken-Peters uit Oirlo wil dit stuk
overnemen.
De Raad had geen bezwaar, maar
DE BRUIJN merkte op, dat men
wel eens wat harder op kon schie
ten met de koopacten, want z.i.
gaf dit nogal renteverlies voor de
gemeente, terwijl de bouwtermijn
binnen 2 jaren, ook maar onnodig
verlengd wordt, omdat die eerst
begint te tellen, nadat de akte is
getekend.
Fr. JANSSEN was er niet gerust
op, dat de gemeente de grond in
derdaad zou terugkrijgen, indien
na 2 jaren niet gebouwd was, maar
de VOORZITTER stelde hem gerust.
In de koopacten werden op dit punt
de rechten van de gemeente wel
bijzonder beschermd.
VOORLOPIG GEEN
SPORTVELD
Nadat de Raad het stuk gemeente
grond in de Spurkt (Indertijd ge
ruild met van Baar) had verpacht
aan H. v. Mil Landweertweg, kwam
het voorstel het terrein bij het
Kwezelspad, te verpachten aan A.
Voermans.
B. en W. deden dit voorstel om
dat zij geen kans zien voor 1 Octo
ber a.s. tot zolangduurtde pacht
met de aanleg van het sportveld
te beginnen.
Hoewel de Raad dit bij monde
van Fr. Janssen betreurde, ging ze
toch over tot verpachting, omdat
men het toch altijd nog beter pro
ductief kan maken, dan braak laten
liggen.
Langer open voor St Nicolaas
Ingevolge het verzoek van de
middenstand keurde de raad het
voorstel goed om het sluitingsuur
der winkels te verlengen tot 9 uur
vanaf 25 november i.p.v. 28 nov.,
zoals vroeger het geval was.
Ook werd de verplichte vacantie-
sluiting van slagerswinkels weder
om goedgekeurd, nu echter met dien
verstande, dat de slagers in 3 ploe
gen i.p.v. 2 ploegen op vacantie
moeten, waardoor betere spreidlne
mogelijk is. K
SCHOLEN
Een verzoek van de ULO om
medewerking voor inrichting van
twee nieuwe klassen werd natuur
lijk ingewilligd.
Fr. JANSSEN zou graag zien,
dat aan de scholen gevraagd werd,
wat zij van de verkregen gelden
besteed hadden bij de Venrayse
middenstand. Dit verzoek is al
ettelijke malen gedaan, maar spre
ker wilde nu eens graag zien, in
hoeverre de schoolbesturen hierop
hadden gereageerd.
De voorschotten voor 1958 per
leerling werden eveneens aan de
verschillende scholen toegewezen.
HOUTVERKOOP
Afd. 10b van blok 1 van ons ge
meentelijk bosbezit is kaprijp en
leent zich volgens de deskundigen
goed voor mijnhout.
In verband met de personeel-
schaarste kwam het voorstel om
dit hout op stam te verkopen.
De raad had daartegen geen be
zwaar, al was Odenhoven wat bang,
dat we nu ook al onze bossen
gingen verkopen, evenals de effecten.
Zo'n vaart loopt het niet.
Dit bos is inderdaad kaprijp en
moet verdwijnen, waarna het op
nieuw wordt aangeplant.
Van HA AREN stelde voor van deze
verkoop een openbare inschrijving
te maken, en hoewel de Voorzitter
liever enkele vertrouwde houtkopers
wilde uitnodigen, die ook het klein
grut altijd meenemen, bleek de raad
het meest voor van Haarens voor
stel te voelen en zullen de 3000
bomen dus openbaar verhandeld
worden.
Een nieuwe industrie, die met
behulp van een herbouwplicht een
nieuwe zaak wil bouwen kreeg de
gevraagde gemeentelijke garantie
voor de door hem op te nemen
hypotheek.
In een ander geval was de raad
niet zo „happig". Hier bleek n.l.
iemand een huis te bouwen van
f 17.000. Hierop wordt f 4.000,
premie verwacht, zodat de man zelf
f 13 000 moet fourneren. Hij heeft
er echter maar f 1.500 en neemt
voor de rest een hypotheek van
een verzekering, die echter om een
gemeentelijke garantie vraagt.
Fr JANSSEN wilde graag helpen,
maar vroeg zich af of hier de ge
meente zich niet op zeer glad ijs
gaat 'wagen; Men kan wel garant
blijven, maar zo wordt het toch
wel riskant.
DE VOORZITTER antwoordde
dat men vroeger in de gemeente
lijke credietregeling toch ook tot
85 pet der stichtingskosten ging.
Maar, antwoordde Fr. JANSSEN,
toen was de rente een stuk lager
en de bouwer van nu moet veel
meer opbrengen. Kan hij dat?
De raad besloot echter toch deze
garantie te stellen, maar waar
schuwde B. en W. in de toekomst
met het voorgaande rekening te
houden.
De verlenging van een geldlening
bij de Rijkspostspaarbank van een
half millioen met een jaar ad 5,5
pet. kreeg de gevraagde goedkeuring
evenals een nieuwe geldlening bij
de bank van Ned. Gemeenten ad
f 67.000 met een looptijd van 25
jaren ad 5,5 pet.
WETHOUDERSPENSIOEN
In een der vorige vergaderingen
waren al voorstellen voor wethou
derspensioenen ter tafel gekomen.
De raad verzocht echter om uitstel
om de zaak eens te kunnen bestu
deren. Nu kwam dit voorstel weer
terug.
Dit houdt in dat een wethouder,
die nog geen 65 jaren is, in de toe
komst, als hij zich terugtrekt èn
geen wethouder meer is, een uit
kering krijgt, groot 80 pet over het
eerste, 65 pet over het tweede en
50 pet. over het derde tot en met
het 6e jaar van de laatstelijk ge
noten wedde. Met een minimum
van 2 jaren en een maximum van
6 jaren.
Is hij 65 jaren, en treedt hij terug
dan krijgt hij pensioen en wel 3,5
pet over ieder dienstjaar met een
maximum van 20 dienstjaren.
Eventuele weduwen of wezen
krijgen ook pensioen. De weduwe
krijgt de helft van het pensioen
waarop de wethouder recht had
of krijgt, halve wezen krijgen per
kind 1/5 van het weduwenpensioen
en volle wezen 2/5 van het weduwen
pensioen.
De raad kon bij monde van de
BRUIJN accoord gaan met deze
regeling, die met ingang van 1 jan.
j.l. in werking zal treden.
Van HA AREN had verschillende
technische bezwaren tegen de opge
stelde verordening, die punts-punts
gewijze behandeld werden. De ma
terie bleek echter dermate inge
wikkeld en de verschillende hypo
thesen, die van HA AREN stelde,
dermate vreemd, dat de VOORZIT
TER op een gegeven ogenblik
verzocht toch a.u.b.deze verordening
die conform is aan die van ver
schillende andere gemeenten, aan
te nemen, daar Ged. Staten toch
ook niet over een nacht ijs gaan en
deze verordening voor andere
plaatsen al lang heeft goedgekeurd.
De raad besloot dan ook maar
hiertoe.
PEELPLAN ZUID
VERKOCHT
Met een zelfde droge hamerslag
werd dan ook de laatste boerderij
in Peelplan Zuid, aan de betreffen
de pachter verkocht, zodat de ge
meente nu deze gehele peelvlakte
kwijt is. Er was geen raadslid, dat
er een traan om liet. We zaten dan
ook al direct in de rondvraag.
ODENHOVEN wilde weten of er
liefhebbers waren voor de grond-
verpachting in het Venrays Broek.
Het bleken er aldus de VOORZIT
TER maar liefst 16 te zijn en hij
wenste de landbouwcomraissie
sterkte toe bij haar keuze van de
nieuwe pachter.
ODENHOVEN betreurde het dat
men indertijd vanaf de Endepoel
die prachtige weg heeft aangelegd
naar Overloon. Deze buurtgemeen-
te heeft echter tot heden toe niets
aan haar stuk gedaan, zodat de
weg feitelijk waardeloos is. Een
slechte beurt voor Overloon.
Dat klopt aldus de VOORZITTER
maar men zit daar ook met geld
gebrek en zefs de tussenkomst van
de twee Commissarissen heeft
daaraan weinlg kunnen veranderen.
STEEGHS vroeg of de enquete
over al of niet waterleiding in
Castenray binnenkort gehouden
zou kunnen worden. De VOOR
ZITTER zal overleg plegen met de
waterleiding in deze.
HUURACHTERSTAND
Zelden kwamen 3. en W. zo eens
gezind te voorschijn, als toen VAN
HA AREN kwam met een klacht over
de huur-inning. Volgens hem zou
een geringe achterstand aan huur
bij een bepaalde familie de zaak in
handen gegeven zijn aan de deur
waarder, die met aanmaningen
kwam en zelfs met een kostbare
dagvaardiging, wat de mensen han
den vol geld kostten en waarbij de
gemeente de mensen zelfs als ze
wilden betalen, verwees naar de
deurwaarder. Hij vond dat geen stijl.
Maar B. en W. broederlijk eens
gezind deden een ander boekje
open. De lijst van achterstallige
huren groeit onmiskenbaar. Brom
fietsen en televisie schijnen nood
zakelijker dan een dak boven het
hoofd. In ieder geval is daar wel
geld voor, maar niet om huur te
betalen. Is iemand 2 weken huur
achter, dan krijgt hij een net briefje,
dat de zaak zo gauw mogelijk aan
gezuiverd moet worden. Een rege
ling daartoe is altijd te treffen.
Is hij 4 weken achter, dan komt
zwaarder geschut in actie, maar
een regeling kan nog steeds ge
troffen worden.
Blijkt dan dat iemand een derge
lijke regeling niet wenst en betaalt
hij desondanks niet, dan gaat het
naar de deurwaarder, die dan de
kwestie in handen neemt. Dan gaat
het inderdaad geld kosten, maar
dat moet men de gemeente niet
verwijten, doch de mensen zelf.
Zelfs al zou de gemeente niets
doen, dan zou de Minister, die sub
sidie in de woninghouw geeft, wel
dwingen. Maar wat B. en W. op
dit gebied soms meemaken, is
hemeltergendEn men kan er
van op aan, dat de gemeente deze
politiek len opzichte van kwaad
willigen zal blijven voeren.
Van HAAREN moest bekennen,
niet zover in deze materie gedoken
te zijn, maar kon, nu hij een en
ander gehoord had, begrip hebben
voor het standpunt van B. en W.
Hij verzocht verder zo lang hier
geen vereniging voor vreemdelingen
verkeer is, dat de gemeente voor
de nodige propaganda te dien aan
zien zou zorgen.
Fr. JAN S SEN vertelde dat on
danks het feit dat de meest belang
hebbenden schijnbaar niet 't minste
intresse hebben voor vreemdelingen
verkeer, toch nog de vele vragen
om inlichtingen beantwoord worden
en dat men alsnog eens zal pro
beren om deze zaak aan het rollen
te krijgen.
WEGENKWESTIE
VAN DIJCK wilde nog even
terugkomen op de kwestie van de
wegen. Inderdaad is in het nieuw
ontgonnen gebied onzer gemeente
de toestand een heel stuk florisan-
ter dan in het oudere gedeelte.
Ligt dit niet voor een deel aan de
Cultuur Technische Dienst, die
hierover gaat en zou het geen zin
hebben, deze eens attent te maken
op de meer dan erbarmelijke toe
stand van de oudere wegen
De VOORZITTER meende, dat
De begrotingsbehandeling in de
laatste raadsvergadering ging fei
telijk uit als een nachtkaars.
De heren raadsleden hadden in
comité-generaal de drie boekwer
ken doorworsteld en kennelijk geen
zin diezelfde lijdensweg in deze
openbare vergadering nog eenmaal
te gaan.
Op voorstel van de heer van der
STERREN besloot men, na de ge
houden voorbeschouwingen, de zaak
voor gezien te verklaren en werd,
zonder dat de boeken open gingen,
deze begroting voor 1958 met een
daverende klap van de voorzitters
hamer goedgekeurd.
Men kon ook moeilijk anders,
zoals de BRUIJN al zei in zijn voor
beschouwing.
OPENHARTIG GESPREK
Men kan du? als deze spreker met
een werkelijk tekort van bijna 3 ton
moeilijk nog over plannen of wen
sen praten.
De eerste taak, die de raad nu
toevalt, is orde in de financiën te
brengen, al verheelde de Bruijn
niet, dat noch zijn collega's, noch
hij, feitelijk wisten wat ze daar
voor moesten doen.
Er was een post nl. Openbare
Werken, die met f 61000 tegen
over het vorig jaar was gestegen
en die z.i. bij nadere beschouwing
verlaagd kon worden. Maar onder
wijs maatschappelijke zorg en ka-
pitaalslasten zijn en blijven hoog.
Trouwens hoe wil de raad, aldus
deze spreker, wegen tot verbetering
der financiële positie aangeven, in
dien ook B. en W. blijkens de stuk
ken, feitelijk geen enkele oplossing
kennen. Deze begroting zal geen
enkele wens kunnen vervullen.
Toch drong spreker aan minstens
een minimum aan te houden van
60 nieuwe woningwetwoningen per
jaar. De nood is groot en halen we
dit minimum niet, dan is het ergste
te vrezen. In dit verband drong hij
er op aan, dat B. en W. ook de
bouw van houten woningen op daar
toe geschikt terrein zouden be
vorderen.
Een hoofdstuk, dat ook geld eist,
zijn de subsidies en spreker kon
zich niet aan de indruk onttrekken,
dat hierop verschillende posten
stonden uit een soort sleur.
Hij raadde B. en W. aan om af
rekeningen te vragen van de ge-
subsideerden, zodat men ook een
overzicht kreeg, waaraan het ge
meente geld gespendeerd werd.
De Bruijn, evenals verschillende
andere sprekers, wees ook op de
verhouding kom en kerkdorpen en
meende in de langzaam voortschrij
dende structuurveranderingen van
kom enfenige kerkdorpen een ver
wijdering te onderkennen, die mede
veroorzaakt werd door de toestand
van verschillende wegen op de kom
en gebrek aan electriciteit.
Hij meende, dat een openhartig
gesprek tussen afgevaardigden van
kom en kerkdorpen meer begrip
zou opleveren voor eikaars wensen
en vertrouwde, dat het sociologisch
onderzoek ook op dit terrein ein
delijk eens wat nadere gegevens zou
brengen.
Wat het culturele leven in Ven-
ray betrof, hoopte spreker, dat O.
en O. weer spoedig zou beginnen
en dat o.a. ook weer eens een expo-
juist i.v.m. de komende ruilverka
veling de C.T.D. deze wegen al be
keken had, terwijl bovendien Ge
meentewerken hiervoor een plan
aan het opstellen is. Beide plannen
zullen zo spoedig mogelijk met
elkaar vergeleken worden om te
zien of er iets aan gedaan kan
worden.
MAAS verzocht om enkele weg
wijzers, o.a. bij de weg van Weverslo
naar Merselo e.a. De zaak zal be
keken worden.
Fr. JANSSEN had nog zo weinig
gezien van de doortrekking van de
riolering op de Maasheseweg. Ko
men al die huizen er wel aan?
Weth. WINTELS meende van
wel, maar hij zou alsnog de zaak
onderzoeken.
Verder vroeg dezelfde spreker of
B. en W. al eens bekeken hadden
of de woningen, die voor f 12.500
kant en klaar worden gepresen
teerd, niets zijn voor Venray. Ook
hierna werd een onderzoek toege
zegd.
DERCKX drong aan op een beter
onderhoud van gemeentehuizen in
Oostrum, maar Weth. WINTELS
wees op de f 93.— per jaar, die
per woning voor onderhoud beschik
baar zijn. Hiervan kan men geen
grote sprongen maken. Desniette
min zal eerstdaags in Oostrurri de
zaak bekeken worden.
Dat was dan het einde van de
agenda en de raad begon aan de
begrotingsbehandeling.
sitie in Venray zou worden ge
houden.
Bedryfsvoering wordt
geremd
Van der STERREN zag in deze
begroting weinig perspectief.
De steeds maar stijgende lasten
zijn de oorzaak van steeds grotere
tekorten, die de gemeente alleen
niet bij machte is op te heffen.
In het kader van de landbouw
treft dit zeer ongelukkig. Het is
immers zo, dat Venray bezig is met
een omwenteling, waarbij de land
bouw, mede door het langzaam ook
hier groeiende grondgebrek, zijn
dominerende positie gaat verliezen.
Herontginningen en ruilverkave
ling zullen uiteindelijk ook niet meer
alle wensen naar grond kunnen ver
vullen en zo zal een deel van de
landbouw-jeugd moeten omscha
kelen, terwijl landbouwbedrijven ge
ïntensiveerd moeten worden. Voor
een behoorlijke en moderne bedrijfs
voering op landbouwkundig terrein
zijn nodig: goede wegen, electrici
teit, waterleiding, gas en telefoon.
Aan goede wegen is gebrek en
het in 1957 opgestelde plan om
daarin verbetering te brengen, is
door omstandigheden nog niet eens
aan uitvoering toe.
Hij bezwoer B. en W. daarvoor
alle krachten in te zetten, evenals
voor de electrificatie en de water
leiding. Dit zijn eerste voorwaarden
voor een behoorlijke bedrijfsvoering
bij de boeren en hieraan zal alle
aandacht aan geschonken dienen
te worden.
LAPMIDDELEN
Fr. JANSSEN beschouwde de be
groting als een slecht kloppend
huishoudboekje, waaruit helemaal
niet te leren viel, wat de toekomst
brengen zal.
Wat er met het tekort van
f 250.000,moet gebeuren is hem
een raadsel. Hoogstens zou men dit
kunnen verhalen op Openbare Wer
ken, die weer met goed geld naar
kwakd geld gaan gooien.
Het oplappen van verschillende
wegen, die in desolate toestand ver
keren, is knoeiwerk.
Deze zullen voorzien moeten wor
den van een gesioten dek, dan is
eerst behoorlijk onderhoud mogelijk,
terwijl nu het ene gat met andere
gedicht wordt en het volgend jaar
de toestand weer precies even be
roerd is. Dit is geen oplossing, dit
is geld-verknoeierij.
Een andere vraag is of er nu nog
wat aan te doen is, nu bestedings
beperking e.d. krachtige remmen
hebben aangeslagen.
Een tweede punt is de zeer hoge
loonpost. Hij meende, dat met wat
meer efficiëncy die post een heel
stuk minder kon, terwijl het werk
even zo goed verzet wordt.
KOM-KERKDORPEN
STEEGHS hield voor het vuistje
weg een begrotingsbeschouwing,
die er zijn mocht. Hij schetste de
zorgelijke toestand van de gemeente,
die zich toch al in zulk een uitzon
derlijk moeilijke positie bevindt.
Bekeek hij de toestand van de kerk
dorpen, dan valt duidelijk op, dat in
de jongere kerkdorpen en ontgin-
ninen veel meer tot stand is ge
komen dan op de oude kerkdorpen,
waar misschien een lichtpunt is
bijgekomen en een enkele weg ls
verbeterd, maar verder alles het
oude is gebleven. Het oude, dat nu
niet bepaald denderend is.
Hij kon zich voorstellen dat men
sen uit de kom en vreemdelingen,
die hier zijn komen wonen, daar
moeilijk begrip voor kunnen vinden.
Soms zelfs kankeren op raadsleden
uit de kerkdorpen, die het maar
altijd hebben over wegen e.d. Laat
hen gezegd zijn, dat die zelfde
raadsleden even groot voorstander
zijn van een zwembad, sportveld,
maar dat men daarnaast ook be
grip mag verwachten voor die
oudere kerkdorpen, waar men nog
met problemen tobt, die men elders
al jaren vergeten is.
Men moet niet blind zijn voor de
behoeften van de kerkdorpen, die
dan misschien op een ander terrein
liggen, maar een even groot
probleem zijn, en daar vele moei
lijkheden veroorzaken.
Spreker was ei van overtuigd
dat als de 20.000 Venrayse mensen
op 800 ha woonden, in plaats van
op 1600, zoals nu, vele van de
moeilijkheden van dit ogenblik al
lang waren opgelost of totaal niet
bestonden.
Door de uitgestrektheid en de
structuur van deze gemeente, heeft
Venray, dat bovendien de lasten
van een oorlog heeft moeten dra
gen, recht op meer steun van het
Rijk en het is hierop, dat hij B. en W.
zal blijven attenderen, want de nood
is zeer groot op sommige plaatsen.
Nadat VAN HAAREN had aan
gedrongen op de uiterste zuinig
heid, iets anders had hij niet te
zeggen was het woord aan Dr.
VERAART.
Ernstig slachtoffer van de
huidige situatie
Spreker wees er allereerst op dat
de begroting veel te laat was inge
diend, waardoor onherroepelijk het
werken van gemeentelijke diensten
gertmd wordt. Ged. Staten zijn
misschien niet vlug met hun goed
keuringen, maar als we de nieuwe
begroting in september a.s. indie
nen, meende spreker ook van die
zijde op een vluggere afwerking te
kunnen rekenen.
Wat de oplossing van de te ver
wachten tekorten zal zijn, wist
spreker ook niet te zeggen. Hü
was dankbaar dat men voor Venray
een dergelijke hoge rijksbijdrage
had mogen verwerven, maar het
tekort is nog steeds aanzienlijk.
Spreker geloofde kennelijk niet
dat een oplossing via gemeentelijke
bezuinigingen mogelijk is. De
hogere overheden zullen uitkomst
moeten brengen. Al met al, is men
trouwens al langer hoe meer af
hankelijk geworden van het Rijk,
die immers via de rijksbijdragen
de gemeente financiert en dus ook
een belangrijke stem houdt in de
besteding der gelden. Wat een be
dreiging vormt van de gemeente
lijke zelfstandigheid.
Een en ander impliceert niet dat
er geen besparingen kunnen gedaan
worden. Moeten we b.v. onze
kapitaalslasten niet lager maken
door ook voor het nageslacht iets
te „bewaren" Kan de post perso
neel niet wat lager, door meer
efficiëncy, beter team-verband,
voldoende delegatie van het werk
en door meer deskundigheid Hij
had de indruk, dat hieraan nog
wel wat haperde.
Van de andere kant betwijfelde
spreker of door het Rijk ondanks
hogere bijdragen wel voldoende
rekening wordt gehouden met de
structuur van Venray. Zoals Steeghs
reeds heeft gezegd, is de uitkering
hetzelfde of men op 800 of 1600 ha.
woont.
Door de grotere oppervlakte, de
spreiding der bevolking, wat auto
matisch meer wegen en scholen
eist en de grote oorlogsschade,
die voor een deel voor rekening
der gemeente komt, dreigt Venray
een der ernstige slachtoffers te
worden van de huidige regeling
inzake rijksbijdragen. De commissie
Oud, die o.a. een nieuwe regeling
omwerpt voor de rijksbijdragen
een regeling, die overigens lang op
zich laat wachten gaat uit van
een doei-uitkering en hierin wordt
juist met genoemde factoren wel
ernstig rekening gehouden.
Neem electrificatie. Na de oorlog
is in Limburg het aantal aanslui
tingen van 93.5 pet. gebracht op
99.6 pet. Voor Venray luiden die
cijfers: van 74 pet. op 97 pet. Hier
is dus veel tol stand gebracht, maar
we staan nog 2.6 pet. ten achter
op het gemiddelde Limburgse. Het
zal dus nodig zijn, dat juist terwille
van deze structuur het rijk grotere
zorg bes leed aan Venrays behoef
ten.!
Eenzelfde feit zien we bij de
waterleiding. Hier bestaat een rijks
plan, dat volgens termijnen wordt
uitgevoerd. Een vraag is of echter
hiervan voor Venray niet afge
weken mag worden, als inderdaad
aangetoond kan worden, dat op
verschillende plaatsen in onze ge
meente de toestand van het drink
water zeer en zeer slecht is.
Wat er van zij, zeker is dat men
zich in zijn plannen zal dienen te
b perken. Dit moet echter geen
winterslaap gaan worden, maar
integendeel voor B. en W. aanlei
ding zijn om juist nu door een
behoorlijke planning, die maat
regelen vast te nemen, die het
mogelijk maken, straks als de toe
stand gunstiger wordt, ook direct
te kunnen starten.
Hij wees op de woningpositie in
onze gemeente, die wel zorgelijk is,
maar relatief niet zo slecht is als
ln andere gemeenten. Juist omdat
men niet getalmd heeft, maar heeft
aangepakt. Hij onderstreepte de
woorden van de Bruijn over O. en
O. en was dankbaar dat B. en W.
ondanks de zorgelijke positie van
de gemeente-kas de jeugdsubsidle
toch belangrijk heeft verhoogd.
Hij deed een dringend beroep te
blijven werken voor een betere
verstandhouding tussen gemeente
bestuur en burgerij en om die
maatregelen te nemen, die een
grotere geestelijke en materiële
welvaart van de Venrayse bevol
king mogelijk maken, ook in de
toekomst.
Bezuinigen
In zijn antwoord op deze be
schouwingen onderstreepte de
VOORZITTER de inderdaad zorge
lijke toestand van de gemeentekas.
In deze begroting waren bezuini
gingen aangebracht, maar onder
wijs, maatschappelijke zorg, kapi
taalslasten e.a. vloeiden voort uit
maatregelen van het rijk en kon
den moeilijk door de gemeente
veranderd worden. Zo kan men
waarschijnlijk dit jaar een nieuwe
jongensschool bouwen in het
rectoraat. Dat brengt enerzijds
kosten met zich, maar anderzijds
kan men terwille van het onderwijs
deze niet achterwege laten.
Openbare Werken kosttveel, maar