HENDRIX EDAH Schoonmaaktijd Bedde"!iid HENDRIX lik MMi UkMtkel "K en verdubbeling van spaargeld! IDEAAL Vlokmatras 33. Divanbed 29.50 Gestikte dekens Bedden- en Kledingmagazijn Zomerdekens Interieur matras 83.5 Gordijnentijd Moderne logeerkamer INALFA stalen meubelen Vitrages en overgordijnen MAART in de folklore. Pracht handen Wat gaat mij die kerel aan! ;on>s;p PLUIMVEE-EN VEEVOEDERFABRIEKEN 1 flacon Puddingsaus samen 59 met damast overtrek royaal gevuld 3delig met kapok kussens reeds voor 50 lpersoons met kussen 75 80 x 190 cm soliede buisconstructie met roestvrije speciaal versterkte spiraal 15 jaar garantie vanaf -|g 50 fris streep- en bloemdessin 4 95 overtrokken met de dichtste damast, in diverse moderne dess. 2pers. 2- of 3dèlig 10 j. garantie OO 50 lpersoons 59.75 2persoons diverse kleuren onbepaalde garantie 99 5° Ook verkoop van Onze munten uit door kwaliteit en dessin. Overgordijnen in alle echtheden o.a. wasecht zonecht THOMASSEN Op de Romeinse kalender neemt de maand maart de plaats in van januari op de onze. Onze Germaan se voorvaderen wijdden deze maand aan de dondergod of Thor, de Ro meinen aan de krijgsgod Mars. Ter ere van deze god stond te Rome een majestueuze tempel, waarin hij troonde, zijn vuist ge klemd om een felle lans. Heilige schilden stonden rond zijn voetstuk opgesteld en wanneer een veldheer ten strijde zou trekken, greep hij de schilden, schudde ze heftig heen en weer, als wilde hij door de schelle klank van het metaal de krijgsgod wakker maken. Inderdaad deed de bevelhebber het klinken van het metaal verge zeld gaan van de roep: Mars, wraak! wat dan tevens inhield een smeken om bekroning van de wa penen met overwinning. Maar Mars was niet uitsluitend een krijgsgod, want ook de boer dong naar zijn gunst en verwacht te van hem heil voor de akkerbouw en de veehouderij. Wanneer Mars zijn zegen wilde schenken, bogen de gouden koren halmen ter aarde, zwaar van de korrels en dan wierp het vee zeer krachtige jongen. Daarom trokken de Romeinse boeren in plechtige gang, stil en devoot in processie langs de velden meevoerende de edelste exempla ren uit kooi en stal, om die te wijden aan de goeddoende Mars. Daarom trok men door de wijn gaarden, waar de bomen juist uit botten en zond men daar zijn smeekbeden op tot wering van boos weer en ziekten. Bescherming. Bescherming tegen schade en ongemak, vernieling en verderf, tegen destructieve natuur-elemen- ten, was de karakteristieke functie van Mars. Later is het terrein van zijn be scherming versmald en men aan bidt hem nog alleen in tijden van oorlog. In onze tijd kent men Mars meer als krijgsgod.* Mars' schilden dienden levens als amulet voor Rome' Was niet eens, in de verschrik kelijke dagen, toen een pestziekte de stad teisterde, zo'n heilig schild uit de hemel gevallen en was toen niet, als bij toverslag, de vreselijke ramp opgehouden? Vandaar, dat de Romein de ge wijde schilden angstvallig bewaak te tegen diefstal en uit voorzorg elf andere had nagemaakt. Geen wonder, dat "het rijmpje: Maart, roert zijn staart, zo algemeen bekend is. Grijsaards, die het hoofd reeds bogen over de grafrand, waren be vreesd voor maart en plaatsten daarom een stoel buiten om de lentemaand uit te nodigen er op plaats te nemen. Door die vriendelijke geste zou den ze nog wel even in het leven mogen blijven. Hun mummelende monden rijmden dan: Wlllekom Meert, dat ge met mij niet weg en zeert. Tot het naaste jaar, als 't God belieft, Meert dan zet ik u weder 'n stoel om op te rusten... In de volksgeneeskunde kent men aan de gesmolten maartse sneeuw heilzame krachten toe: als oogwa ter is dit vocht een uitstekend middel, zo althans denkt men er in Groningen, Drente en Limburg over. De boer ziet graag een droge maart, waarop stof langs de wegen stuift, want: Stof in maart is goud waard! en Maart droog en mei nat, veel hooi en zaad zat! Afslaiting winterwerk. Dreigende sneeuwwolken, sner pende hagelbuien en striemer.de regenval in maart kunnen ons torn niet meer de illusie ontnemen, dat de lente in aantocht is, want: is de grimmige winter, die wacht maar verdwijnt. Zie, 't i - de schuchtere lente, die lacht cn verschijnt. De boer sloot nu ook zijn winter - avondwerk af, dat op 17 september begon en 17 maart eindigde. Het spinnewiel werd opgeborgen, want wie het in den haard liet staan, zou toch de volgende dag de spindraad afgeknaagd vinden door een muis, omdat dan Sinte Gertrui aan wie deze datum is gewijd, haar bescherming niet meer tegen dit ongedierte zou verlenen. De muis was eertijds het symbool der ziel. Bij slapende mensen, aldus de Lithauers, ontglipte deze in een muizengedaante uit het lichaam. Alle zielen bewegen zich dan langs de Melkweg aan de hemel voort. Vandaar, dat de Letto-Slaven die weg wel het Muizenpad noemden. Het knaagdiertje kwam ook voor in het gevolg van Frigg of Frega, die de doden begeleidde en met haar speer beschermde. Nu noemt men Sint Geertrui ook. wel „speer-jonkvrouw", waaruit men dus kan concluderen, dat zij de plaatsvervangster is van Frigg. Ook de schippers noemden Sint Geertrui hun beschermheilige en verwachten van haar een voor spoedige reis. T"be9Sa Hamea-Gelei Het Is de Hamamelis die 't 'm doet Wie mijn naaste is, in een reeks moderne voorbeelden Pater Vermeer O.S.F.S. wijdt in de Franciscus van Sales- stemmen 'n artikel aan de liefde tot de naaste, die in onze tijd zozeer in het gedrang komt. Wij ontlenen er het volgende aan. Moet er persé een watersnood ramp of een Hongarije-actie komen, om ons wakker te schudden tot daden van naastenliefde We wil len zo heel edelmoedig zijn en zo heel veel doen. We willen de ver volgden achter het ijzeren gordijn helpen, de vluchtelingen in de duitse kampen en de landen waar hongersnood heerst. We zoeken onze naaste heel ver weg en ver geten, dat hij naast ons zit in trein of tram, dat we hem iedere dag tegenkomen op straat en op het werk, dat hij in hetzelfde huis leeft, dat hij naast me woont, dat hij aan m'n deur klopt. Er is armoede, er is woningnood, een ontstellend gebrek aan huis houdelijke hulp, er zijn zoveel een zamen, zoveel leeddragers, zoveel zieken, zoveel hulpbehoevenden. Kijk om je heen. De naaste, dat is het jonge paartje, dat vraagt om een paar kamers in je veel te grote villa. De naaste, dat is het gezin waar de moeder het alleen niet meer af kan en jij zoudt kunnen helpen. De naaste, dat is het gevallen meisje, tegenover wie je moet staan als Jezus tegenover de over spelige vrouw, De naaste, dat is die eenzame man, die hunkert naar wat harte lijkheid en liefde. De naaste, dat is het kind met zijn kleine verdriet. De naaste, dat is die weduwe die armoe lijdt en niet durft te bedelen. De naaste, dat is die zieke die nooit bezoek krijgt. De naaste, dat is de vrouw over wie jij die slechte praatjes uit strooit, omdat je jaloers bert. De naaste, dat is je bediende die je behandelt als was hij een hond, terwijl je zo opvallend lief bent tegen die knappe typiste. De naaste, dat is je buurman die in nood zit, terwijl je doet alsof je het /niet merkt. De naaste, dat is je collega aan wie je het licht in de ogen niet gunt. De naaste, dat is de fietser in het verkeer, die jij vanuit je glan zende slee verwenst. De naaste, dat is het oude vrouw tje, voor wie jij met je jonge bentn in bus en tram niet wilt opstaan. De naaste, dat is de man die in zwakheid een misstap beging en over wie jij zo hard oordeelt. De naaste, dat is de chauffeur van de bus met wie je omgaat als was hij een kwajongen. De naaste, dat is de verkoopster in de winkel, tegen wie jij zo bru taal bent. De naaste, dat is je moeder die jij niet wilt helpen bij de afwas. De naaste, dat is je buur die last heeft van je schetterende radio. De naaste, dat is je concurrent die jij haat, omdat hij beter vak man is dan jij. De naaste, dat is de dame in haar bontmantel, die jij haar mis gunt. De naaste, dat is de man-met-de- pet, die voor jou een paria is. Er mochten gerust wat minder comité's, wat minder organisaties en bureau's zijn, en er moesten wat meer mensen zijn met de mentaliteit van de barmhartige Samaritaan. BEL OP BIJ BRAND No. 392 rvTspronS 0cWendvoer •|S volkomen het begin van de .kkelen tot een lich kunnen °^efekend op dè< iwar^taakseen krachtige en lange leg. HENDRIX overgangsvoer moet de ge vaarlijke periode van kuiken tot kip overbruggen! Het forceert de eiertros- ontwikkeling niet. Het behoedt voor te hoge uitval in het eerste legjaar. V Vraagt Hendrix Voorlichtingsdienst.1 ochtendvoer, opfokmelen, legmelen, mestmeien, gemengde granen. ONDER WETENSCHAPPELIJKE LEIDING IN EIGEN LABORATORIA EN OP DE PROEFBEDRIJVEN TE BOXMEER HOFLEVERANCIER VAN Z.K.H. DE PRINS DER NEDERLANDEN Luistert IEDERE MORGEN voortaan om 3 minuten voor 12 uur naar Radio Luxemburg op golflengte 208 meter voor de landbouw- rubriek „RONDOM DE HOEVE"! EDAH gacct doótmet LAAGSTE PRIJZEN 0 lik a 200 gram 59 Rode bieten2 potten 59 Chinese pinda's 250 gram 59 Chocolade-hagel..200 gram 59 Blanke rozijnen300 gram 59 Tomatenpuree Italiaanse 3 blikjes 59 nil met balletjes gehakt IZO Bruine bonensoepnterbiik 3V 3 zakjes Pudding en^ Sprits speciaal.-250g»m59 Spinazie..nterbiik 59 Haring in tomatensaus groot blik 59 Boterhamworst250 gram 59 Kasteel-mosterd luxe glas 59 StaafjeSVn lijn snoepje, 200 gram 59 Rumbonen.iso gram59 Closetpapierr.vrrr.5 rollen 59 10 pond was schoon en droog in 70 minuten! Doe de was in de RONDO Dons en het goed wordt automatisch voorgewassen, gekookt, ge wassen, 3 x gespoeld en gecentrifugeerd! U bent klaar in een wip en U hoeft er slechts een om te draaienU wast automatisch schakelaarvooromtcdraqicn: levering via de erkende handel- Imp. voor Ned. GEBR. TIMMERMANS - KESSEL (bij VENLO) RONDO Doris f1590.. en f2250.- RONDO Erika f 850.. m ri490.. GROOTMatOER DEED ER DE WAS Al MEE!

Peel en Maas | 1958 | | pagina 4