Een leven in forse stijl!
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
8 maart St. Jan de Deo
Met Jezus moeten wij
de berg bestijgen.
Pius XII, de leider io deze tijd
Nabetaling melkprijsgarantie
1956/'57
De R K. Openbare Leeszaal
en de boekenweek
Wat gebeurt er met het
landbouwonderwijs?
Film-agenda:
In blijde Verwachting
Uit Peel en Maas
Derde Orde-oieuws
Zaterdag 1 maart 1958 No 9
NEGEN EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
II PEEL EN MAAS
M. <i »«mrv mTinr°l*T A nVPRTITVTir.pniTS' 8 nt nm
CONFECTIE VAI
m
DRUK EN DITGAVE FIRMA VAN DEN
GROTESTRAAT
TELEFOON 512 GIRO 150852
ADVERTENTIE-PRIJS: 8 ct. perm.m. ABONNEMENT8.
PRIJS PEK KWARTAAL t 1.40 BUITEN VENRAY f 1.60
en charitas niet georganiseerd
waren als nu. Ook Granada kent
zijn onderwereld, zijn verschoppe
lingen. Men kende de krotbewoners,
trap pen ^an'een* part^chiekerk^ge- die op de grens van leven en dood
vonden wordt. Het k.nl kent zijn vertoefden, die stonken en besmet-
naam niet; het weet niet waar het
We weten niet veel van de jeugd
van 't Portugees jongentje dat in
een kleine Spaanse stad door een
man op een morgen verlaten op de
vandaan komt, bet kan lezen noch
schrijven. ,.Jan" is zijn naam, zegt
hij en de barmhartige rentmeester,
die zich over hem ontfermd, noemt
hem ,,Jan van God" „Jan de
Deo".
„Ah, Jan de Deo", horen we al
zeggen, „dat is natuurlijk de stich
ter van de Congregatie van de
Broeders van St. Jan de Deo".
Men vergist zich. Jan de Deo heeft
geen enkele congregatie of orde
gesticht. Hij heeft alleen een weg
gewezen aan hen, die zichzelf ver
getend Gods eeuwigheid bereiken
willen.
Jan de Deo wees die weg en het
is goed daar rond zijn feestdag,
8 maart, op te wijzen. In zekere
zin is hij een wijtelaar geweest,
deze Portugees-Spaanse zwerver.
Hij heeft van alles gedaan, zoekend
naar hetgeen God met hem vóór
had.
Jan de Deo trok zich terug en
ging schapen hoeden in de Spaanse
laagvlakten. Hij was knecht in een
hospitaal, soldaat in Spaanse en
Pauselijke legers; hij had een boe
kenstalletje in Sevilla, was huis
knecht bij een edelman en zocht
temidden van dat alles naar Gods
Wil met hem. Een boeteprediker
trekt door de stad, en ook hem
stelt hij de vraag en hoort dan hei
verlossende woord „Doe het werk,
waartoe God U roept; dien de
armen en de zieken". Zo dwaas
van blijdschap is hij dan, dat men
hem in een krankzinnigengesticht
brengt. In zijn ellende weet hij zich
rijk met Gods opdracht en als men
hem ontslaat, trekt hij ter beevaart
om de hemel in een heiligdom van
Gods Moeder te danken. Visioenen
zijn zijn deid.
Op een bergrug draagt hij een
kind over een spelonk en terwijl
hij zijn lieve last draagt, klinkt
Gods stem: „Granada zal uw kruis
zijn".
Elke stad heeft en had zijn pau
pers, zijn armen,zieken, gebrekki-
gen. Elke inwoner van elke stad
weet waar zij te vinden zijn. Zeker
in vroeger jaren, toen ziekenzorg
vertoefden, die stonken en besmet
telijke ziektes door de straten
droegen in hun vodden en lorren.
Men schuwde dat volkje, keerde
het de rug toe en liet het creperen,
Hen, de lupuslijder, de verlopen
straatdeerne, de teringachtige
zenuwlijder, de melaatse.... hen
heeft Jan de Deo opgezocht.
,De minste der Mijnen" heeft hij
bijeen gehaald om, naar Evange
lische parabel „zorg voor hen te
dragen". En hij heeft daarbij zich
zelf niet ontzien. Zelf bedelde hij
langs de deuren het voedsel voor
zijn stakkers, zelf verpleegde hij
hun wonden, zelf hield hij het huis
schoon, kookte hij het eten, ver
stelde hij hun kleren, lenigde elke
nood, die op zijn weg kwam
Jan de Deo deed alles en alles
alleen en werd hem ergens hulp
geboden, dan bleven de vieste en
de zwaarste werkjes voor hem.
Hij had zich gegeven aan de mins
ten „der Mijnen", helemaal en
zonder al die beperkingen, die wij
zo gemakkelijk maken.
Vijf en vijftig jaar oud is hij ge
storven, tot het laatste moment in
dienst van anderen. Neen hij heeft
geen congregatie gesticht. Hij heeft
alleen een weg gewezen, dezelfde
weg, die vierhonderd jaar na zijn
dood de Broeders van St. Jan de
Deo gaan, dienstbaar aan zieken
en gebrekkigen met die totale inzet
van de menselijke persoon, die de
Liefde eist.
Ze zijn een beetje in het nieuws
geweest, die Broeders van Jan de
Deo. Eerst hieven zij hun sanato
rium in Beek/Nijmegen op om een
plaats te maken voor de ellendig-
sten onder hen, die uit Indonesië
verdreven werden. En straks, ais
de zomer ten einde is, openen-ze
een Vormingshuis voor Broeders,
waar jongens van veertien tot
zeventien in de geest van Sint Jan
de Deo voorbereid worden op wat
Henri de Greeve noemde „een
leven in forse stijl,'. Forse stijl...,
Dat is een karakteristiek voor het
leven van de Bedelaar van Grana
da, die als Heilige van Gods Kerk
de eeuwen door christenen tot het
groie ideaal van de barmhartigheid
geïnspireerd heeft.
2de Zond3g van de vasten.
De meeste mensen houden zich
liever op de vlakte als het de
godsdienst betreft.
Het dagelijkse leven mettal zijn' *bëkIom" HtTmêt
beslommeringen vraagt toch al zo- -
veel van de mensen. Het is toch al
mooi als ze hun plichten doen.
Werken is ook bidden. Als ze op
zondag naar de H. Mis gaan en
hun Pasen houden, dan moeten wij
de mensen maar verder ook hun
gang laten houden.
Soms heeft het wel de schijn, dat
de priesters van de Kerk al blij zijn
als de christenen zich als fatsoen
lijke mensen behoorlijk gedragen
en hun kerkelijke plichten nako
men. En dat ze al heel blij zijn, als
ze nog een beetje meer doen dan
wat strikt geboden is.
Het lijkt soms wel, dat zij de
mensen niet durven voor te hou
den, dat ze heilig moeten zijn. Zo
dat ook velen menen, dat alles goed
is, als ze maar geregeld naar de
kerk komen en ze verder hun eigen
gang kunnen gaan.
Alsof de dienst van God niet op
de eerste plaats van de mensen
vraagt, dat zij hun naasten zullen
lief hebben gelijk hun zelf en zij in
alles eerlijk en rechtschapen han
delen, ook in hun beroep of in het
zakenleven
Toch kan het niet Gods wil zijn,
dat de mensen zich op de vlakte
houden, die mensen, welke door
het Doopsel Zijn kinderen, aange
nomen zonen en dochters van God
geworden zijn
Zou God dan Zijn eigen Zoon
overgeleverd hebben aan de dood
op het kruis, alleen maar om de
hemel voor de mensen te openen
Neen, Jezus' taak en zending als
Verlosser was om de mensen tot
heiligheid te voeren, tot een leven,
dat de Vader in de hemel alle eer
aandoet.
Dat is de wil van God, dat ge
heilig wordt, zo horen wij morgen
in het Epistel.
Jezus heeft zelfs gezegd: „Weest
volmaakt, zoals uw hemelse Vader
volmaakt is".
Dat Jezus niet wil, dat wij ons
op de vlakte houden, bleek toch
wel heel duidelijk uit Zijn eerste
grote toespraak tot de mensen, de
zo^^aarnde ..Bergrede", waarin Hij
al Zijn volgelingen uitnodigde tot
een volmaakter leven.
Jezus is immers gezonden om de
mensen te helpen de eeuwige ge
lukzaligheid te bereiken.
Ons leven op aarde moet ons er
toe geschikt maken om met Jezus
eenmaal de hemelse heerlijkheid te
kunnen binnengaan. Maar dan kun
nen wij ons niet steeds op de
vlakte houden.
Jezus zelf steeg op de Olijfberg
naar de hemel op, maar voordat
Hij Zijn heerlijkheid binnenging,
Zijn kruis de
ho->gte van Kalvarië. En zo zullen
vfcij Jezus slechts naar de hemelse
heerlijkheid kunnen volgen als wij
met ons kruis Kalvarië bestegen
hebben.
Het Evangelie, dat verhaalt van
Jezus' verheerlijking op de berg
Thabor, is als het ware weer een
nieuwe uitnodiging om mee Jezus
de berg te bestijgen en op te hou
den zo oppervlakkig te leven.
We moeten er niet mee tevreden
zijn alleen in de zondagsmis met
Jezus te zijn, maar proberen ook
verder door de week met lera te
zijn op de berg van een volmaak
ter leven.
Door ons Doopsel toch zijn wij
in een heel innige verbondenheid
en vriendschap met Christus geko
men, maar dat moet ook in ons
gewone leven te merken zijn, voor
al uit onze liefdevolle bejegening
van onze evenmens.
Wij moeten ernst met Christus
woord: „Wat gij aan de minsten
der Mijnen hebt gedaan, dat hebt
gij aan Mij gedaan."
Neen, wij vergissen ons als wij
menen, dat de Kerk slechts van ons
verlangt, dat wij geregeld naar de
kerk gaan en dat wij verder onze
gang kunnen gaan.
De Kerk wil niet en kan als
Christus Kerk niet willen, dat wij
ons in ons dagelijks leven steeds
maar op de vlakte houden.
Zij roept ons elk jaar weer op
nieuw, vooral in de Vastentijd,
naar de hoogte van een volmaak
ter leven. Zij doet dat in haar
liturgie (elke dag in de H. Mis bv.
weer een ander Epistel en Evan
gelie), zij doet dat ook in de Vas-
tenoefeningen en in de plechtig
heden van de Goede Week.
Natuurlijk kunnen wij ons daar
van afmaken met de uitvlucht:
„daar heb ik geen tijd voor".
Maar dan laten wij voor de zo
veelste keer de kans voorbijgaan
om te breken met een leven, dat
erg oppervlakkig en materialistisch
is en daarom ook maar weinig
echte vreugde in zich bergt.
Pauselijke maandintenties
vh. Apostolaat des Gebeds
MAART 1958.
„Hart van Jesus, verhoor de
algemene en bijzondere inten
ties van Z.H. de Paus."
(missie-intentie: „Geef dat het
geloof in God het fundament
moge blijven van de indo-
nesische grondwet.")
Wie is Pius XII
Pius XII is buitengewoon popu
lair. Een veelbesproken figuur in
kranten en tijdschriften, in katho
lieke en niet-katholieke kringen.
Iedereen heeft zo zijn mening over
hem, er is ook wel eens kritiek
op zijn wijze van optreden. Men
zegt: een volksredenaar. Men zegt:
hij spreekt te verheven voor gewo
ne mensen. De een vindt hem vi
taal en jeugdig (en dat voor een
man van ovef de tachtig!)
Een ander mompelt: de paus
wordt oud! Er is veel belangstelling
voor zijn uiterlijk: „glimmer"foto's,
platenalbums: Pius XII omringd
door lief geklede kindertjes. Pius
XII met een lammetje etc.
Wie is Pius XII
Een sprookjesfiguur, de bekende
filmster van het Vaticaan? Een
vrome grijsaard, die veel (te veel)
mooie dingen zegt (vol zuidelijke
overdrijving) over de meest uiteen
lopende onderwerpen (waar de paus
al niet verstand van heeft) maar
wiens woorden men vooral niet te
letterlijk moet nemen? Ja, wie is
eigenlijk Pius XII?
„Gij ziet, Heer, hoe de tijden
dringen en steeds rijper worden
voor een diepe hernieuwing."
Zo bidt Pius XII. „Overtuigd
als wij zijn, dat vandaag de tijd
is van heldhaftigheid, het uur
van de volledige overgave, dan
ken wij de H. Geest, ^telkens
wanneer Hij neerdaalt over een
groep mensen en er verwekt
de bron van de varnieuwing en
van de liefde." Zo spreekt Pius
XII.
En met deze woorden schuift hij
alle fabeltjes en bedenkingen op
zij. Er is een wereld op weg naar
de ondergang. Er moet een nieuwe
wereld worden opgebouwd.
Tussen twee werelden staat Pius
XII. Hij overziet de nood. Hij kent
de mogelijkheden, de kansen.
Overal werkt een dikwijls onbe
wuste kracht tot vernieuwing. Pius
XII spreekt openlijk uit, wat tien
duizenden bezielt: Wij moeten terug
naar Christus. Dat is Pius XII.
Daarvoor werkt hij, daarover
spreekt hij voortdurend en schrijft
hij zijn encyclieken:
gestelde differentiatie van 27,025
cent en 28,825 cent per kg. Het
Landbouwschap heeft toen besloten
het ontbrekende bedrag om te slaan
over alle melk van alle gebieden,
hetgeen betekent, 0,19 cent per kg
melk.
Hierdoor wordt de garantie: voor
de kleigebieden 27,025 min 0,19 is
26,835 cent per kg, voor de overige
gebieden 28,825 min 0,19 is 28,635
cent per kg.
Op deze wijze wordt dé gemiddel
de garantie van 28,425 voor alle
melk toch bereikt.
De gemiddelde opbrengst van alle
melk in het afgelopen garantiejaar
kan gesteld worden op 24,49 cent
per kg. Hierbij is dan al rekening
gehouden met een kleine nabetaling
van het saldo van het zulvelfonds,
welke apart zal geschieden.
De nabetaling op de garantie
wordt dus: voor de kleigebieden
(dus de gebieden met de Dgere toe
slag) 26,835 min 24,49 is 2,345 cent
per kg, voor de overige gebieden
(dus de gebieden met de hogere
toeslag) 26,635 min 24,49 is 4,145
cent per kg.
Van deze nabetaling wordt echte»
1 cent per kg „vertraagd" uitbe
taald, en wel in begin 1959.
Thans krijgt de veehouder dus
feitelijk uitgekeerd: voor de klei
gebieden 2,345 min 1 is 1,345 cent
per kg melk met 3,7 pet. vet, voor
de overige gebieden 4,145 min 1 is
3,145 .cent per kg melk met 3,7
pet vet.
De zuivelfabrieken betalen uit op
basis van de geleverde kg melkvet.
Daarom komt de uitbetaling thans
neer op ruim 36 cent per kg melk
vet voor de gebieden met lage toe
slag en 85 cent per kg melkvet voor
de overige gebieden.
toegankelijkheid voor iedereen.
Mogen ook degenen, die tot dusver
niet tot de trouwe bezoekers hoor
den, de weg weten te vinden naar
de leeszaal en bibliotheek, die
zoveel mogelijkheden biedt op het
terrein van de lektuurvoorziening.
Uitbreiding en meer aktlviteit is
alleen mogelijk bij een toenemende
belangstelling en een blijvende
medewerking van iedereen.
Wy moeten
beginnen
opnieuw
Het is nu tijd! Het is tijd om
beslissende stappen te zetten. Het
is tijd de noodlottige loomheid af
te schudden. Het is tijd uit de
slaap op te staan, want ons heil
is nabij.
De wereld moet van de grond af
worden opgebouwd. Miljoenen
miljoenen mensen roepen om een
koersverandering.
Zo staat de paus in deze tijd als
een man Gods, de Heraut van een
betere wereld. En vraagt met na
me in deze maand maart om met
hem voor deze intenties te bidden.
Sneeuwwitje
De garantieprijs voor de melk
over het melkprijsjaar 1956 1957
was, zoals bekend, 28,40 cent per
kg melk van 3.7 pet. vet. In de loop
van het jaar zijn de lonen in de
landbouw verhoogd. Dit hield in,
dat ook de parantieprijs is dus ge
worden 28,425 cent per kg van
3,7 pet. vet.
Bij deze algemene garantieprijs
zou een verschil gemaakt worden
tussen de kleigebieden met lagere
kostprijs enerzijds en de overige
gebieden anderzijds, (de zg. diffe
rentiatie). Dit verschil zou bedra
gen 1,8 cent per kg. Hierdoor zou
de algemene garantie van 28,425
gesplitst worden in een garantie:
voor de kleigebieden van 27,025 ct
per kg en voor de overige gebieden
van 28,825 cent per kg.
Een en ander echter onder
de uitdrukkelijke voorwaarde, dat
men bij deze differentiatie binnen
de gemiddelde garantieprijs van
28.425 cent zou blijven.
Bij de uitvoering van deze diffe
rentiatie in de praktijk bleek het
echter noodzakelijk uit te gaan van
de bodemvruchtbaarheid en cultuur
technische toestand bij de afbake
ning van de gebieden.
Op grond van deze normen zijn
de gebieden afgebakend, welke voor
de lagere garantieprijs in aanmer
king komen. De omvang van deze
gebieden bleek echter niet voldoen-
de te zijn om de aanvankelijk voor- j baar'
Met het traditionele schrijversbal
had gisteravond in Amsterdam de
opening plaats van de jaarlijkse
boekenweek, die overal wordt aan
gekondigd door spandoeken, affi
ches en de bekende groen-wiite
vlag. De etalages van de boek
handels zien er extra verzorgd uit
en in kranten, tijdschriften en
radioprogramma's wordt meer dan
gewone aandacht besteed aan het
boek.
Dit festijn, dat een intensieve
propaganda van het goede boek tot
doel heeft, biedt een uitstekende
gelegenheid om een enkel woord
te wijden aan de R.K. Openbare
Leeszaal en Bibliotheek, een instel
ling, die zeer nauw verbonden is
met de wereld van de schrijver en
het boek. Haar taak is immers de
verspreiding van goede lektuur en
de bevordering van het kontakt
tussen de lezer en het boek.
Zoals men zich ongetwijfeld zal
herinneren werd de R.K. Openbare
Leeszaal en Bibliotheek in decem
ber 1956 geopend. Deze belangrijke
vooruitgang in het kulturele leven
van Venray werd door velen van
harte toegejuicht, maar deed tevens
de vraag rijzen, of er voor een
dergelijk vooruitstrevend experi
ment een kans van slagen bestond.
Slechts een terugblik cp het afge
lopen jaar kan het antwoord geven
op deze vraag en enkele cijfers
zullen aantonen, dat de R.K. Open
bare Leeszaal en Bibliotheek wel
terdege reden van bestaan heeft
en dat de resultaten tot dusver
zeer bevredigend genoemd mogen
worden.
In 1957 bedroeg het aantal uit
geleende boeken 39374, waarvan
24305 romans, 1379 studieboeken en
13690 jeugdboeken. De belangstel
ling voor de populair wetenschap
pelijke werken is nog gering, maar
groeit gelukkig toch.
Het boekenbezit werd in het
afgelopen jaar uitgebreid met 1200
banden, terwijl de leeszaal bezocht
werd door 2731 personen. Op 31
december bedroeg het aantal inge
schreven leden 1017, waarvan pl.m.
40 pet. jeugdleden.
Dat de aktiviteiten niet beperkt
blijven tot het centrum van Venray
getuige het feit, dat in november
j.l. te Smakt in samenwerking met
het rektoraat een uitleenpost werd
gevestigd. Via wisselkollekties kun
nen dus ook de inwoners van de
Smakt profiteren van het boeken
bezit van de R.K. Openbare Lees
zaal en Bibliotheek. Gezien het
aantal uitleningen 320 in de
maanden november en december
voorziet deze uitleenpost in een
dringende behoefte.
Al zouden de resultaten geduren
de het jaar 1957 aanleiding kunnen
geven tot voldoening, het gestelde
doel is nog lang niet bereikt. De
instelling draagt de naam „Open-
i immers tefcen van vrjje
Er gaan sterke geruchten, dat het
landbouwonderwijs, hetwelk tot dus
ver steeds geressorteerd heeft onder
het Ministerie van Landbouw, Vis
serij en Voedselvoorziening over
moet gaan naar het Ministerie van
Onderwijs. Eigenlijk kunnen wij
beter niet spreken van geruchten,
maar van feitelijke besprekingen
tussen de betrokken ministers, wan
neer wij tenminste het onvriende
lijke woord „koehandel" niet in
onze mond wilien nemen, in verband
met domeinen en landbouwonder
wijs.
De boerenorganisaties, welke als
eerste bij een eventuele overgang
betrokken zouden zijn, staan zeer
afwijzend tegen elk voornemen om
het landbouwonderwijs onder te
laten brengen bij het Ministerie van
Onderwijs.
De boerenorganisaties vragen zich
af wat het nut van een overdracht
zou zijn, terwijl van de andere kant
de nadelen in het oog springen.
Het landbouwonderwijs is histo
risch gegroeid binnen het Ministerie
van L. V. V., het is gesticht, be
vorderd en wij kunnen wel zeg
gen gekoesterd door de land
bouworganisaties. De opbouw ervan
is sterk verweven met de gehele
landbouwvoorlichting en met het
wetenschappelijk onderzoek op land
bouwgebied.
Het personeel der scholen bestaat
voor het grootste deel uit mensen
van de practijk van de voorlichting
en van het Ministerie van Land
bouw. Wanneer dit geschieden zou
moeten worden, dan zou dit een
ambtenaarlijke janboel geven van
jewelste. Er is nog een ander ar
gument.
Het landbouwonderwijs in Neder
land is zeldzaam, zo goed zelfs, dat
vele landen gaarne hun licht in
Nederland komen opsteken. Maar
hoe is het met het onderwijs ge
steld?
De reeds lang aangekondigde ver
nieuwing is nog geen stap verder
gekoratn, terwijl b.v. het katholiek
technisch lager onderwijs een grote
achterstand vertoont.
De lagere scholen tobben met te
veel aan leerlingen, over te grote
klassen, en over te weinig onder
wijzers. Klachten overal. Zeker dus
begrijpelijk, dat de organisaties er
bitter weinig voor voelen haar
scholen over te dragen aan Onder
wijs. Zij voorzien daar alleen maar
moeilijkheden.
Sanering particuliere tainen
De burgemeester der gemeente
Venray maakt bekend, dat op het
gemeentehuis afdeling I, voor een
ieder ter inzage liggen de beschik
king van de minister van landbouw,
visserij en voedselvoorziening van
10 januari 1957, no. L/PA 3012 en
de daarbij behorende op deze ge
meente betrekking hebbende lijst,
zoals deze gewijzigd is bij de be
schikking van 27 januari 1958, no.
L/PD 93.
Deze beschikking verbiedt de teelt
van aardappelen in een tuin, gelegen
binnen een in de lijst omschreven
gebied, behalve op dat gedeelte van
die tuin, dat voor het betrokken
teeltjaar is aangeduid op een door
of vanwege de directeur van de
plantenzlektenkundige dienst ver
vaardigde situatieschets van die
tuin.
Telers van aardappelen in tuinen,
waarop bovengenoemde beschik
king (en) niet van toepassing is
(zijn), zijn gehouden de bestaande
voorschriften nauwkeurig op te
volgen, te weten slechts daar aard
appelen te verbouwen waar deze
in de twee voorafgaande jaren niet
hebben gestaan en bovendien jaar
lijks niet meer dan hoogstens 1/3
gedeelte van de tuin.
Telers op wier tuin door deze
bekendmaking de beschikking no.
L/PA 3012 van toepassing wordt
en die nog niet in het bezit zijn
van de situatiesche s kunnen deze
schriftelijk aanvragen bij de Plan-
tenziektenkundige Dienst, S walmer-
straat 12, Roermond, vóór 15 maart
.s.
'Venray, 24 februari 1958.
De burgemeester,
A. H. M. JANSSEN
Door omstandigheden konden wij
vorige week geen overzicht plaat
sen van de films, die werden ge
boden. We bieden hiervoor onze
excuses aan.
De onbekende soldaat
Deze Finse film is een eerlijke
en waardige schildering van de
moderne oorlog welke de Finnen
en Russen indertiju hebben gevoerd
op de landengte van Karelië. In
deze films zijn authentieke opnamen
verwerkt, die een verslag geven
van de bittere ervaringen van een
groep mannen, die de gruwelen van
een gevecht doormaken. We mogen
deze film aanbevelen, omdat zij
mede een felle aanklacht is tegen
de gruwelen en het zinloze van de
oorlog.
NINA
Deze film geeft het verhaal van
een Russisch meisje, dat in Wenen
werkzaam, verliefd wordt op een
Westers journalist, waardoor alle
mogelijke complicaties ontstaan,
veel verdriet en ellende doorstaan
moet worden, vooidat alles weer in
orde komt en beiden in het veilige
Oostenrijk een nieuw bestaan kun
nen opbouwen.
Wie de Russische mentaliteit wil
kennen, wordt aangeraden deze
film te bekijken, die voor'toverige
wel technisch verzorgd, doch mid
delmatig voorkomt.
LASSIE
Zij die indertijd Rin-tin-tin moch
ten bewonderen, denken nog altijd
gaarne terug aan deze film-hond
met zijn 1000 en 1 avonturen.
Welaan, in Lassie heeft hij een
waardig opvolger gevonden en jong
en oud zullen met hem in dit ro
mantisch dierenverhaal weer de
nodige avonturen beleven. De jeugd
van harte aanbevolen.
Zo heet het Dolciersboek met élle raad
voor Moeder en Baby. Gratis bij de
Babyderm Super-Babyset, waarin poe
der - zalf - olie - zeep - shampoo, I 5.90
Weten is gerust zijn.
van 20 febnuari 1908
In de zaal van de heer W. Wijn
hoven, trad zondag na de hoogmis
als spreker op voor onze metselaars,
een lid van de duitse Christelijke
metselaarsbond.
In een lange rede zette spreker
zijn doel uiteen, nl. het stichten van
een afdeling van die bond in Venray.
Daar er gelegenheid was tot debat,
nam de weleerw. heer Kapelaan
Lenders, het woord en zeide, dat
spr. hier te doen had met uitslui
tend katholieke werklieden, die zich
volgens de wil der kerkelijke over
heid in R.K. bonden moeten ver
enigen en met de duitse Christelijke
organisatie niets te maken hebben.
Spreker verklaarde toen hier
alleen te spreken voor werklieden,
die in Duitsland werken.
Kapelaan Lenders zeide, dat hij
dan in Duitsland moest zijn, deze
werklieden zijn hier werkzaam en
zo zij hier lid worden van de R.K.
Volksbond, zijn zij in Duitsland ge
komen, vanzelf lid der R.K. Orga
nisatie aldaar.
Nu nam de heer Jean Poels het
woord en zeide, dat spr. het deed
voorkomen alsof in Venray niets
dan beulen en uitzuigers wonenen
niemand zich 't lot der werklieden
aantrekt. Spreker heeft er steeds
opaangedrongen zich te verenigen.
Zo ge dit wilt, belegt dan een ver
gadering en ge zult een bond krij
gen op zuiver katholieken grond
slag. Met applaus werd dit voorstel
begroet en besloten op zondag 15
Maart 's avonds 6 uur te vergaderen
in de Muziekzaal.
Naar wij uit goede bron vernemen
zal de spreker van de duitse Chris
telijke metselaarsbond verzocht wor
den om deze vergadering bij te
wonen.
In de dinsdagavond gehouden
vergadering van de bond van Sme
denpatroons „St Eloy" zijn tot Be
stuursleden gekozen de heren Math.
Smits, president, A. de Haen, secre
taris, M. Baltissen penningmeester.
Ter hoogte van het fourage-
magazijn van de Wed. van der
Linden te Oostrum, kwam trein
3868, komende van Nijmegen in bot
sing met een rangerend gedeelte
van trein 1362. Van beide treinen
werden de locomotieven zwaar be
schadigd, terwijl van het rangeren
de treindeel, bestaande uit vijf wa
gens er geen enkele onbeschadigd,
zij het dan ook licht, afkwam. Van
trein 3S68 H. werden meerdere wa
gens zwaar beschadigd.
Een wagen paarden, lopende on
middellijk achter de bagagewagen
weid daar gedeeltelijk in en op ge
schoven. Wonder boven wonder
kwamen de 5 paarden met de zich
daarin bevindende geleider er met
enkele kneuzingen af.
Inkleding en professie
A s. zondag 2 maart ia er om 3
uur in de Rectoraatskerk plechtige
inkleding en professie. Pater visi-
tator zal 8 nieuwe leden Inkleden
en van 3 leden de professie af
nemen.
Wij verwachten bü deze plechtig
heid een zeer grote opkomst van
onze Tertiarissen, ook van de vroe
gere leden van de jeugd-D.O.
Na de kerkelijke plechtigheid is