Bloed vloeide in Betlehem Als hel koud is JANSSEN-CLEVERS SPORT ssg?-iweekblad voor venray en omstreken Kerkelijke Diensten De haat bleef Film-agenda Ingezonden. Heerlijk warme gevoerde laarsjes voor dames en kinderen Solex laarzen voor heren en jongens Auloschoenen vachtgevoerd Rubberlaarzen legen sneeuw en nattigheid SCHOEHHAHDEL Zaterdag 21 december 1957 No 51 ACHT EN ZEVENTIGSTE JAARGANG m PEEL EN MAAS CONFECTIE VAI Nog klinkt in de velden bij Bethlehem de lofzang der hemelse koren na en nog bespreekt het stadje de berichten, die herders rond vertellen over de geboorte van een koning, of krijgsrumoer verdrijft de vredige sfeer van het plaatsje. Woeste soldaten bezetten Bethlehem. Angstig wacht de bevol king af. Wat gaat er gebeuren? De onheilspellende gezichten der krijgsknechten doen het ergste vrezen. Men blijft niet lang in onzekerheid, want de gewapende macht dringt de huizen binnen. Het is de soldaten om de kleine kin deren te doen. Verschrikkelijke taferelen spelen zich in de woningen af. Alom weerklinken noodkreten. Daar rent een moeder gillend de straat op. Zij valt echter in handen van een militair, die haar het kind ontrukt. Even glinstert zijn omhoog geheven zwaard. Dan volgt de stoot. Voor de ogen van de krijsende moeder sterft het kind. De soldaat werpt het lichaampje op straat; uit de gapende wonde vloeit het bloed. Elders tracht een vader de toegang tot het vertrek waar de baby slaapt te beletten aan de krijgslieden. Maar zij knuppelen hem neer en zoeken de wieg op, waarin een kind instinctief zich bewust van het gevaar ligt te huilen. De moordwerk tuigen doen hun werk. Het schreien verstilt. De doodstrekken spreiden zich over het babykopje. En nn de gaskamers Uiteraard zal de dag der onnozele kinderen ondergeschikt moeten blij ven aan het kerstfeest zelf. Toch heeft het zin om de herinnering aan de kindermoord niet uit te wissen, al kan men dan verschil lend denken over de vraag of de vraag of de knaapjes van Bethle hem inderdaad als de eerste mar telaren aangemerkt te worden. Het is wel zinvol om op 28 dec. te denken aan de méér dan dertig ja meer dan veertienduizend joodse kinderen, die als slachtoffers van de duitse terreur hun leven hebben gelaten in de gaskamers. Want de moordenaar moge He rodes heten of Hitier, de hèèt tegen het volk waaruit Christus geboren is, verminderde niet door de eeuwen heen. En nog altijd poogt men door dat volk ook Hèm te treffen. Dit is de diepe betekenis van de dag der onnozele kinderen. Dit is de kindermoord te Bethle hem, bevolen door de wrede koning Herodes, die over Judea regeerde ten tijde van Christus' geboorte. Men kent het verhaal van de wijzen uit het oosten (ook wel de drie koningen genoemd), die uit biezon- dere verschijnselen aan de sterren hemel afleidden, dat er in Palestina een koning geboren zou zijn. Der halve togen zij met geschenken daarheen om het jonggeboien vorstenkind eer te brengen. In het paleis van Herodes, waar zij de koninklijke baby dachten te vinden, wist men echter van niets. De koning Herodes, geïnteres seerd bij het geval, liet joodse wijsgeren raadplegen. Deze konden uit de Heilige Schrift verklaren, dat een eventuele koning der Joden niet in Jeruzalem maar in Bethle hem het levenslicht moest aan schouwen, blijkens profetieën in oude tijden. Ind. rdaad vonden de oosterse sterrenwichelaars in Beth lehem de koningszoon, al was het ln andere omstandigheden dan zij aanvankelijk verwachtten. Maar hun blijdschap was er niet minder om. Van Bethlehem wilden zij via Jeruzalem terugreizen naar hun land, om Herodes op de hoogte te brengen met hun bevindingen. Maar een goddelijke boodschap deed hen een andere weg kiezen, zodat Herodes vergeefs op nadere berichten wachtte. Geen vrede, maar het zwaard De gedachte, dat er een konings kind geboren zou zijn, dat hem wellicht eenmaal van de troon kon stoten, was hem ondragelijk. Welis waar hechtte hij weinig geloof aan joodse fabeltjes omtrent de ge boorte van een verlosser, maar hij wenste het zekere voor het onzekere te nemen. Vandaar zijn bevel aan een groep soldaten om naar Bethle hem te gaan en daar alle jongetjes van twee jaar en jonger te doden. Herodes wilde geen enkel risico lopen; daarom nam hij de leeftijds grens erg ruim. Wanneer men bedenkt, dat Hero des zijn eigen zoons Aristobulus, Alexander en Antipater heeft laten ombrengen en dat hij iedere hove ling die hij niet kon uitstaan liet vermoorden, dan zal het bevel tot zulk een gruwelijke slachtpartij niemand bevreemden. Het lag vol komen in de lijn van deze lugubere man. Wij zijn gewend om het kerst verhaal te plaatsen in het Jicht van vrede en liefde. Terecht; de bijbei kondigt Christus aan als de vrede vorst en in de kerstnacht zingen de engelen „vrede op aarde". Maar Christus zelf zegt later „Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard". Daar lijkt het veel op, als kort na Zijn geboorte de soldaten van Herodes met ont blote zwaarden Bethlehem bezoe ken. Geen duizend, maar dertig God zorgt ervoor, dat Zijn eigen zoon (die later tijdens een andere koning Herodes de marteldood aan het kruis niet zal ontgaan) ge spaard wordt. Het gezin van Jozef en Maria vlucht naar Egypte, waar het buiten bereik van de moorde naar blijft. Intussen is de smart in Bethle hem niet minder groot. De moeders in het stadje en ln wijde omgeving zijn eenvoudig ontroostbaar als zij de lijkjes van haar lievelingen aan het graf moeten afstaan. De bijbel, die heel sober mededelingen doet over de moordpartij, gewaagt van geklaag, geween en veel gekerm.... De veronderstellingen, als zouden zeer veel kinderen in Bethlehem het leven hebben gelaten, komt niet met de werkelijkheid overeen. Bethlehem was een plaatsje van enkele duizenden inwoners. Er waren dus weinig jongens beneden twee jaar. Wel zijn ook de kinde ren uit de omtrek het slachtoffer geworden, doch al noemt men deze er bij, dan kan het aantal kinderen niet veel meer dan dertig zijn ge weest. Volgens de overlevering ln de grieks-orthodoxe kerk zouden er wel veertienduizend knaapjes ver moord zijn. Dat is ongerijmd. Al blijft de kindermoord er even gruwelijk om. De eerste martelaren In de katholieke kerken worden de onnozele (het oude woord voor onschuldige) kinderen als de eerste martelaren vereerd. Hun naamdag is 28 december, dus kort na Kerst mis. Op die dag dragen de pries ters paarse gewaden. Paars is de kerkelijke kleur voor rouw. Deze kinderen werden gedoopt in hun eigen bloed. De kinderdoop, zoals we die tegenwoordig kennen, be tekent eigenlijk niets anders dan dat de zonden van de dopeling worden afgewassen door het bloed van Christus, verzinnebeeld in water. Vondel bezong deze kinderen in zijn bekende lied: O, kerstnacht, schoner dan de dagen Hoe kan Herodes 't licht verdragen, Dat in uw duisternlsse blinkt. en verderop: Hij poogt d'onnoozle te vernielen Door 't moorden van onnoozle zielen. „Allerkinderen" Aan de onnozele kinderen heeft de kerk van vroege tijden af haar aandacht besteed. Sedert de zesde eeuw neemt de viering van de 28ste december, ook wel Allerkin deren genoemd, opmerkelijke vor men aan. Metterdaad worden dan de kinderen in het middelpunt van de belangstelling geplaatst. In Rome onderneemt men bede vaarten naar de St. Pauluskerk, waar relikwieën van de onnozele kinderen zijn. Overigens wordt dat ook beweerd in Padua, Milaan, Lissabon, Ein- siedeln, Keulen en meer plaatsen. Later gaat men op Allerkinderen aan de jongens biezondere voor rechten geven. Uit die tijd dateert het gebruik om een kinderbisschop te kiezen op de vooravond van december. Deze kinder-bisschop toog in de officiële kerkgewaden, gevolgd door een schaar van jeugdigen naar het bedehuis op de naamdag der on nozele kinderen. Aldaar werd hij geïnstalleerd met de woorden uit Maria's lofzang: „Hij heeft de machtigen van de zetei gestoten en de nederigen verheven." De kinderbisschop woonde de hele dag de kerkelijke diensten bij en was zelfs gerechtigd om een predi- catie af te steken. Dit gebruik is echter al spoedig ontaard. De processie der kinderen werd tenslotte een banaal vreug debetoon, waarbij men zich niet ontzag om in de kerken te dansen. Totdat het kerkelijk gezag ingreep en de paus de dwaasheid verbood. Nadien kwamen de uitspattingen minder voor en raakte de verkie zing van een kinderbisschop uit de tijd. Toch kan men in verschillende streken nog herinneringen aan deze kinderfeestdag bespeuren. Zij het dan, dat de overgebleven gebruiken van onschuldige aard zijn. Ze bestaan voorname ijk hierin, dat aan de kinderen op 28 decem ber voor één dag de overhand wordt gegeven. Ze zijn de baas in huis en krijgen ten bewijze daar van de sleutels. Natuurlijk mogen zij ook zeggen, wat er die dag wordt gegeten* Vroeger was het zelfs zo, dat de kinderen dan in de kleren van hun ouders rondliepen, wat ook hier in Venray voorkwam. APPELS leverc de qoede JUMPERS en VESTEN GIANT Een film, die de strijd der olie magnaten en veeboeren beschrijft in het olieland bij uitstek Texas, waarbij tevens het rassen-vraagstuk behandeld wordt. In de beschrijving van drie ge slachten poogt deze film een beeld te geven van de groei van de jonge oliestaat Texas, een beeld, dat soms weinig fraai te noemen is. James Dean speelt dan de rijk- geworden boerenknecht, die zich aan drank en machtswellust en -misbruik te buiten gaat en daarbij jammerlijk om het leven komt. Een familieverhaal dus, waarin de sociale elementen tamelijk op pervlakkig behandeld zijn, maar waarin toch ook wel enkele goede stukken te vinden zijn. Echter 3,5 uur Is een lange tijd, zelfs voor dit soms onstuimig ver haal. Onsterfelijke liefde Een eenvoudige typiste Jane Wyman maakt In deze film voor het eerst kennis met de liefde in de vorm van een soldaat, en die ook inderdaad haar liefde be antwoordt. Hij sneuvelt en ook zij sterft. Maar dat duurt dan een hele film lang, waarbij de buiten opnamen van New-York, echter zeer genietbaar zijn. Een melodrama voor de liefhebbers. APPELS levert de goede JGS. TRICOT BLOUSES S.V.V.-nienws Zondag j.l. werden alle wedstrij den uitgesteld, omdat zowel In Ar- cen als hier, de terreinen waren afgekeurd. We hebben dus een rus tige zondag gehad. Voor komende zondag op het pro gramma: S.V.V. I—Blerick I. We noemen dit een gevaarlijke wed strijd, omdat al meermalen gebleken Is dat Blerick voor de onzen een moeilijke partij is en zondag zal het aanpakken geblazen zijn, van de eerste minuut af. Het tweede gaat naar Wilhel- mina 3, terwijl het derde Tienray 2 op bezoek krijgt. Het vierde gaat naar Gsijsteren en het 5e speelt een plaatselijke derby tegen Yssel- steyn 2. Op tweede Kerstdag staat een inhaal-wedstrijd op het programma en gaat Venray naar Sportel. Irene, waar men ook rustig alle zeilen bij mag zetten. Op 29 dec. krijgen we dan nie nand minder dan Rapid hier, tegen wie Venray in de beker- competitie spelen moet. Een waar dig uiteinde dus van het oudejaar. APPELS levert de goede MSJ. en JGS. PANTALONS NOG EENS DE RIOLERING IN DE HOENDEBSTRAAT. Graag kwam ik nog even terug op de kwestie van de riolen in de Hoenderstraat, waarover in de laatste Raadsvergadering gespro ken werd, mede naar aanleiding van het feit, dat sommige weiger den een verklaring te tekenen, dat ze voortaan terwille van die rio lering meer huur moet betalen. Er is niet, zoals van achter de groene tafel in de gemeenteraad werd gezegd, dat eerst bij de be woners mondeling geïnformeerd Uw voeten blijven hierin lekker warm HENSENIUSSTRAAT 8 was, of ze accoord gingen om bij een eventuele riolering-aansluiting meer huur te betalen, of zelfs maar ofdat we riolering wilde heb ben, maar ze waren reeds bezig de woningen aan te sluiten en hadden alle regenpijpen van de woningen al afgezaagd, toen er plotseling een ambtenaar van de gemeente in 't middaguur met een briefje kwam, of we dit even wilde tekenen. Toen een van de zg. raddraaiers daar niet mee accoord ging, om de doodeenvoudige reden, dat wij eerst wel eens wilde informeren of dat juist was, werd hem gezegd: „dan moet het werk worden stilgelegd" Een kwartier later vroeg de be treffende ambtenaar het nog eens, maar verder hebben ze niet meer geïnformeerd, zelfs niet of we het goed vonden, dat ze bij ons de tuin en de stoep openbraken voor de andere buren aan te sluiten. Trouwens hierover hebben alle bewoners niets gezegd. Zo is het gegaan en niet zoals in de gemeenteraad verteld werd. Had men voor behoorlijke voor lichting gezorgd en de mense.i juist ingelicht, dan was dit alles o.i. niet nodig geweest. „EEN RADDRAAIER." APPELS levert de goede PYAMA'S APPELS levert de goede DAMES-PANTALONS van 22 t. e.m. 28 dec. PAROCHIE CASTENRAY 4e Zondag vd. advent: 10 u. hoog mis v d. parochie; daarna congre gatie afd meisjes; 2.30 lof en rozen hoedje; daarna H. Familie afd. vrouwen. Maandag: 7.30 gez. jaard. voor Peier Phillpsen. Dinsdag: vigilie van Kerstmis, geboden vasten- en onthoudingsdag; 7 30 gez. H. Mis v. Anna en Theo Pnilipsen; van 3.30—8 u. biechten in beide biechtstoelen. Woensdag: hoogfeest van Kerst mis; 4.30 Nachtmis, welke wordt opgedragen voor de parochie; daar na 2 lm, waaronder Kerstliederen worden gezongen; onder alle H. Mis sen gelegenheid tot Communiceren, onder de Nachtmis gelieve men het zangkoor daarbij voorrang te verlenen; 7 uur 2 lm, waaronder Kerstliederen worden gezongen door de kinderen; 10 uur pi. hoogmis, welke als laatste van de zesw.dst. wordt opgedragen voor Wilhelmina Kemmelings-Ciabbers; 2 30 vespers en lof met preek door Z.E. Pater V. Spauwen S.J. Donderdag: 2e Kerstdag, feest vd. H. Stephanus, dag van devotie, diensten als op zondag; 7.30 vroeg mis v. Gertruda Hendriks en Wil helmina Voermans; 10 u. hoogmis v. overl. fam. Kemmelmgs Friezen; onder de H. Missen preek door Z.E. Pater V. Spouwen S.J.; 2.30 lof en rozenhoedje. Vrijdag: feest v.d. H. Joannis, Evangelist; 7.30 gez. H. Mis t.e.v. O.L.Vr. v. Alt. Bijst. tot dankzeg ging, int. fam. Wismans—Noyen. Zaterdag: feest vd. H.H.Onnozele kinderen; 7.30 gez. H. Mis t.e.v. O.L.Vr. van Alt. Bijst. tot Int. van hen die hiervoor offerden; van 67 u. biechten; 7 u.lof en rozenhoedje. Kerstdag wordt vanaf 7 30 H. Communie a.d. zieken gebracht. Kerkpoetsen: Gonny Reynders en To Weijs. RECTORAAT VEULEN 4e Zondag vd. advent: 7 uur H. Comm.; 7.30 lm tot int.; 10 u. hoog mis, als best. jgt. v. vr. C.ephas; 2 30 4de en laatste adventsviering; na de hoogmis korte repetitie van enkele kerstliederen onder leiding vd. meester. Zingt allen flink mee. Maandag: 7.30 best. gez. jaarget. voor Jan Reintjes. Dinsdag: 7.30 lm t.e.v. de H. Jozef en O L.Vr. v. Alt. Bijst. tot int,; n.m. biechigel. van 34 u. en van 5 tot 8.30; biechtgel. bij de Rector zater dag 21 dec. en vandaag van 34 u.; bij de eerw. Pater 24 dec. van 5 tot 8.30; vandaag onthoudingsdag. Woensdag: hoogfeest van Kerst mis; 12 u. Nacbtmis, gevolgd door 2 lm; waarondor kerstliederen ge zongen worden; onder beide lm. is nog gelegenheid tot communiceren; de nachtmis t.e.v. Onbevl. Ontv. v. Maria tot int.; de 2de H. Mis is v. overl. fam. van MeijelPoels; de derde is voor Jac. v. Aarts; 8 uur weer 2 H. Missen; 10 u. hoogmis; onder de lsm. van 8 u. is gelh. tot communiceren; de le is voor overl. fam. v. MeüelPoels, 2de v. overl. ouders LemmenNeiissen; de hoog mis v. P.M. Kuhnen; n.m. 3 u. ves pers v. Kerstmis; heden onder de nachtm., de hgm. en de vespers uit sluitend maandcollecte; de laatste maandcoll. was f 104,90. Acc. voor nachtm. en hgm.: J.en H. v. Gassel, W. Fieurkens, H. v. Kempen, W. Clephas, W. Erben, G. en J. Rein tjes. Donderdag: 2e Kerstdag, feest vd. le martelaar de H. Sief anus; 7 u. H. Comm.; 7 30 lm tot int.; 10 u. hgm. overl. fam. HoubenDerks; 2.30 lof; Acc. J. en H. v. Gaa&el, W. Fieurkens en H. Kempen. Vrijdag: feest v. Jan Evangelist; 7.30 lm voor overl. fam. Willems Jacobs. Zaterdag: feest vd. onschuldige kinderen: 7.30 lm voor overl. fam. GeuitsAmbroslus; biechten van 5 306.30: 7.30 lof t.e.v. Maria. Acc. voor zondag: Fons v. Gassel en Toon v. Kempen. Kerkpoetsen: Gonda Reintjes en Mia vd. Goor. Wij zullen het zeer op prijs stel len als wij voor het kerstfeest even als in de voorbije jaren bloemen van onze gelovige zouden mogen ontvangen. Maandagmorgen biechten voor de schoolkinderen. APPELS leverr de aoede MERK-DEKENS APPELS levert de goede LEITHEN BREIWOL PAROCHIE YSSELSTEYN Vierde zondag v.d. Advent. 6 30 lm., 8.10 lm. v.d. fam. Willemse- Spreeuwenberg, 9.15 kindermis, 10.15 hoogmis v. Martinus en Hen- ricus Arts, 2 uur lof, 2 30 Congre gatie v.d. Vrouwen. Maandag: 7.30 lm. v. Peter Joh. de Lauw, echtg. en dochter Maria. Dinsdag: Vigilie v. Kerstmis, ge boden vasten en onthoudingsdag. 730 gez. jrg. v. Martin Bus. Gel. om te biechten van 47 en van 7.309 uur. Woensdag: Hoogfeest v Kerstmis 4 uur nachtmis v.d. par ochie, waar na 2 leesmissen, eerste v.d. overl. fam. Jeurissen-Janssen, tweede v.d. fam. Philipsen Lemmen uit dankb.; 7 uur drie leesmissen, le lm. vd. overl. ouders v. Well-Peters, 2e lm. tot int. v.d. fam. Vulllngs, 3e lm. v.d. overl. fam. Jans en-Philipsen; 9 uur 2 leesmissen, le voor Wilhel mina Claessens-Michels, 2e v. Jo hannes Keijzers en Cath. Janssen waarna de Hoogmis pl.m. 1015, best. jrg. v. Gerrit v. DJjck, 3 u. lof. Donderdag: 2e Kerstdag, dag van devotie. 6 30 Jm., 8 10 lm. v. overl. fam. Wismans-Gooren, 9 15 kinder mis, 10.15 Hoogmis, best. zieiedienst v.d. overl. fam. Hubers-Arts, 2 uur lof. Vrijdag: 7 30 gez jrg. v. Wilhel mina Claessens-Mtchels. Zaterdag: 7 30 im. v. Paul Jans sen, 5 uur Matialof. Biechten van 5,306.30 uur.

Peel en Maas | 1957 | | pagina 1