Bloed vloeide in
Betlehem
Als hel koud is
JANSSEN-CLEVERS
SPORT
ssg?-iweekblad voor venray en omstreken
Kerkelijke Diensten
De haat bleef
Film-agenda
Ingezonden.
Heerlijk warme gevoerde
laarsjes voor dames en kinderen
Solex laarzen
voor heren en jongens
Auloschoenen vachtgevoerd
Rubberlaarzen
legen sneeuw en nattigheid
SCHOEHHAHDEL
Zaterdag 21 december 1957 No 51
ACHT EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
m PEEL EN MAAS
CONFECTIE VAI
Nog klinkt in de velden bij Bethlehem de lofzang der hemelse
koren na en nog bespreekt het stadje de berichten, die herders
rond vertellen over de geboorte van een koning, of krijgsrumoer
verdrijft de vredige sfeer van het plaatsje.
Woeste soldaten bezetten Bethlehem. Angstig wacht de bevol
king af. Wat gaat er gebeuren? De onheilspellende gezichten
der krijgsknechten doen het ergste vrezen.
Men blijft niet lang in onzekerheid, want de gewapende macht
dringt de huizen binnen. Het is de soldaten om de kleine kin
deren te doen. Verschrikkelijke taferelen spelen zich in de
woningen af. Alom weerklinken noodkreten. Daar rent een
moeder gillend de straat op. Zij valt echter in handen van een
militair, die haar het kind ontrukt. Even glinstert zijn omhoog
geheven zwaard. Dan volgt de stoot. Voor de ogen van de
krijsende moeder sterft het kind. De soldaat werpt het lichaampje
op straat; uit de gapende wonde vloeit het bloed.
Elders tracht een vader de toegang tot het vertrek waar de
baby slaapt te beletten aan de krijgslieden. Maar zij knuppelen
hem neer en zoeken de wieg op, waarin een kind instinctief
zich bewust van het gevaar ligt te huilen. De moordwerk
tuigen doen hun werk. Het schreien verstilt. De doodstrekken
spreiden zich over het babykopje.
En nn de gaskamers
Uiteraard zal de dag der onnozele
kinderen ondergeschikt moeten blij
ven aan het kerstfeest zelf. Toch
heeft het zin om de herinnering
aan de kindermoord niet uit te
wissen, al kan men dan verschil
lend denken over de vraag of de
vraag of de knaapjes van Bethle
hem inderdaad als de eerste mar
telaren aangemerkt te worden.
Het is wel zinvol om op 28 dec.
te denken aan de méér dan dertig
ja meer dan veertienduizend joodse
kinderen, die als slachtoffers van
de duitse terreur hun leven hebben
gelaten in de gaskamers.
Want de moordenaar moge He
rodes heten of Hitier, de hèèt tegen
het volk waaruit Christus geboren
is, verminderde niet door de eeuwen
heen. En nog altijd poogt men door
dat volk ook Hèm te treffen. Dit
is de diepe betekenis van de dag
der onnozele kinderen.
Dit is de kindermoord te Bethle
hem, bevolen door de wrede koning
Herodes, die over Judea regeerde
ten tijde van Christus' geboorte.
Men kent het verhaal van de wijzen
uit het oosten (ook wel de drie
koningen genoemd), die uit biezon-
dere verschijnselen aan de sterren
hemel afleidden, dat er in Palestina
een koning geboren zou zijn. Der
halve togen zij met geschenken
daarheen om het jonggeboien
vorstenkind eer te brengen. In het
paleis van Herodes, waar zij de
koninklijke baby dachten te vinden,
wist men echter van niets.
De koning Herodes, geïnteres
seerd bij het geval, liet joodse
wijsgeren raadplegen. Deze konden
uit de Heilige Schrift verklaren,
dat een eventuele koning der Joden
niet in Jeruzalem maar in Bethle
hem het levenslicht moest aan
schouwen, blijkens profetieën in
oude tijden. Ind. rdaad vonden de
oosterse sterrenwichelaars in Beth
lehem de koningszoon, al was het
ln andere omstandigheden dan zij
aanvankelijk verwachtten. Maar
hun blijdschap was er niet minder
om.
Van Bethlehem wilden zij via
Jeruzalem terugreizen naar hun
land, om Herodes op de hoogte te
brengen met hun bevindingen.
Maar een goddelijke boodschap
deed hen een andere weg kiezen,
zodat Herodes vergeefs op nadere
berichten wachtte.
Geen vrede,
maar het zwaard
De gedachte, dat er een konings
kind geboren zou zijn, dat hem
wellicht eenmaal van de troon kon
stoten, was hem ondragelijk. Welis
waar hechtte hij weinig geloof aan
joodse fabeltjes omtrent de ge
boorte van een verlosser, maar hij
wenste het zekere voor het onzekere
te nemen. Vandaar zijn bevel aan
een groep soldaten om naar Bethle
hem te gaan en daar alle jongetjes
van twee jaar en jonger te doden.
Herodes wilde geen enkel risico
lopen; daarom nam hij de leeftijds
grens erg ruim.
Wanneer men bedenkt, dat Hero
des zijn eigen zoons Aristobulus,
Alexander en Antipater heeft laten
ombrengen en dat hij iedere hove
ling die hij niet kon uitstaan liet
vermoorden, dan zal het bevel tot
zulk een gruwelijke slachtpartij
niemand bevreemden. Het lag vol
komen in de lijn van deze lugubere
man.
Wij zijn gewend om het kerst
verhaal te plaatsen in het Jicht van
vrede en liefde. Terecht; de bijbei
kondigt Christus aan als de vrede
vorst en in de kerstnacht zingen
de engelen „vrede op aarde". Maar
Christus zelf zegt later „Ik ben
niet gekomen om vrede te brengen,
maar het zwaard". Daar lijkt het
veel op, als kort na Zijn geboorte
de soldaten van Herodes met ont
blote zwaarden Bethlehem bezoe
ken.
Geen duizend, maar dertig
God zorgt ervoor, dat Zijn eigen
zoon (die later tijdens een andere
koning Herodes de marteldood aan
het kruis niet zal ontgaan) ge
spaard wordt. Het gezin van Jozef
en Maria vlucht naar Egypte, waar
het buiten bereik van de moorde
naar blijft.
Intussen is de smart in Bethle
hem niet minder groot. De moeders
in het stadje en ln wijde omgeving
zijn eenvoudig ontroostbaar als zij
de lijkjes van haar lievelingen aan
het graf moeten afstaan. De bijbel,
die heel sober mededelingen doet
over de moordpartij, gewaagt van
geklaag, geween en veel gekerm....
De veronderstellingen, als zouden
zeer veel kinderen in Bethlehem
het leven hebben gelaten, komt
niet met de werkelijkheid overeen.
Bethlehem was een plaatsje van
enkele duizenden inwoners. Er
waren dus weinig jongens beneden
twee jaar. Wel zijn ook de kinde
ren uit de omtrek het slachtoffer
geworden, doch al noemt men deze
er bij, dan kan het aantal kinderen
niet veel meer dan dertig zijn ge
weest.
Volgens de overlevering ln de
grieks-orthodoxe kerk zouden er
wel veertienduizend knaapjes ver
moord zijn. Dat is ongerijmd. Al
blijft de kindermoord er even
gruwelijk om.
De eerste martelaren
In de katholieke kerken worden
de onnozele (het oude woord voor
onschuldige) kinderen als de eerste
martelaren vereerd. Hun naamdag
is 28 december, dus kort na Kerst
mis. Op die dag dragen de pries
ters paarse gewaden. Paars is de
kerkelijke kleur voor rouw. Deze
kinderen werden gedoopt in hun
eigen bloed. De kinderdoop, zoals
we die tegenwoordig kennen, be
tekent eigenlijk niets anders dan
dat de zonden van de dopeling
worden afgewassen door het bloed
van Christus, verzinnebeeld in
water.
Vondel bezong deze kinderen in
zijn bekende lied:
O, kerstnacht, schoner dan de dagen
Hoe kan Herodes 't licht verdragen,
Dat in uw duisternlsse blinkt.
en verderop:
Hij poogt d'onnoozle te vernielen
Door 't moorden van onnoozle zielen.
„Allerkinderen"
Aan de onnozele kinderen heeft
de kerk van vroege tijden af haar
aandacht besteed. Sedert de zesde
eeuw neemt de viering van de
28ste december, ook wel Allerkin
deren genoemd, opmerkelijke vor
men aan. Metterdaad worden dan
de kinderen in het middelpunt van
de belangstelling geplaatst.
In Rome onderneemt men bede
vaarten naar de St. Pauluskerk,
waar relikwieën van de onnozele
kinderen zijn.
Overigens wordt dat ook beweerd
in Padua, Milaan, Lissabon, Ein-
siedeln, Keulen en meer plaatsen.
Later gaat men op Allerkinderen
aan de jongens biezondere voor
rechten geven. Uit die tijd dateert
het gebruik om een kinderbisschop
te kiezen op de vooravond van
december.
Deze kinder-bisschop toog in de
officiële kerkgewaden, gevolgd door
een schaar van jeugdigen naar het
bedehuis op de naamdag der on
nozele kinderen. Aldaar werd hij
geïnstalleerd met de woorden uit
Maria's lofzang: „Hij heeft de
machtigen van de zetei gestoten en
de nederigen verheven."
De kinderbisschop woonde de hele
dag de kerkelijke diensten bij en
was zelfs gerechtigd om een predi-
catie af te steken.
Dit gebruik is echter al spoedig
ontaard. De processie der kinderen
werd tenslotte een banaal vreug
debetoon, waarbij men zich niet
ontzag om in de kerken te dansen.
Totdat het kerkelijk gezag ingreep
en de paus de dwaasheid verbood.
Nadien kwamen de uitspattingen
minder voor en raakte de verkie
zing van een kinderbisschop uit de
tijd. Toch kan men in verschillende
streken nog herinneringen aan deze
kinderfeestdag bespeuren. Zij het
dan, dat de overgebleven gebruiken
van onschuldige aard zijn.
Ze bestaan voorname ijk hierin,
dat aan de kinderen op 28 decem
ber voor één dag de overhand
wordt gegeven. Ze zijn de baas in
huis en krijgen ten bewijze daar
van de sleutels. Natuurlijk mogen
zij ook zeggen, wat er die dag
wordt gegeten*
Vroeger was het zelfs zo, dat de
kinderen dan in de kleren van hun
ouders rondliepen, wat ook hier in
Venray voorkwam.
APPELS leverc de qoede
JUMPERS en VESTEN
GIANT
Een film, die de strijd der olie
magnaten en veeboeren beschrijft
in het olieland bij uitstek Texas,
waarbij tevens het rassen-vraagstuk
behandeld wordt.
In de beschrijving van drie ge
slachten poogt deze film een beeld
te geven van de groei van de jonge
oliestaat Texas, een beeld, dat soms
weinig fraai te noemen is.
James Dean speelt dan de rijk-
geworden boerenknecht, die zich
aan drank en machtswellust en
-misbruik te buiten gaat en daarbij
jammerlijk om het leven komt.
Een familieverhaal dus, waarin
de sociale elementen tamelijk op
pervlakkig behandeld zijn, maar
waarin toch ook wel enkele goede
stukken te vinden zijn.
Echter 3,5 uur Is een lange tijd,
zelfs voor dit soms onstuimig ver
haal.
Onsterfelijke liefde
Een eenvoudige typiste Jane
Wyman maakt In deze film voor
het eerst kennis met de liefde in
de vorm van een soldaat, en die
ook inderdaad haar liefde be
antwoordt. Hij sneuvelt en ook zij
sterft. Maar dat duurt dan een
hele film lang, waarbij de buiten
opnamen van New-York, echter zeer
genietbaar zijn. Een melodrama
voor de liefhebbers.
APPELS levert de goede
JGS. TRICOT BLOUSES
S.V.V.-nienws
Zondag j.l. werden alle wedstrij
den uitgesteld, omdat zowel In Ar-
cen als hier, de terreinen waren
afgekeurd. We hebben dus een rus
tige zondag gehad.
Voor komende zondag op het pro
gramma: S.V.V. I—Blerick I. We
noemen dit een gevaarlijke wed
strijd, omdat al meermalen gebleken
Is dat Blerick voor de onzen een
moeilijke partij is en zondag zal het
aanpakken geblazen zijn, van de
eerste minuut af.
Het tweede gaat naar Wilhel-
mina 3, terwijl het derde Tienray 2
op bezoek krijgt. Het vierde gaat
naar Gsijsteren en het 5e speelt
een plaatselijke derby tegen Yssel-
steyn 2.
Op tweede Kerstdag staat een
inhaal-wedstrijd op het programma
en gaat Venray naar Sportel. Irene,
waar men ook rustig alle zeilen bij
mag zetten. Op 29 dec. krijgen we
dan nie nand minder dan Rapid
hier, tegen wie Venray in de beker-
competitie spelen moet. Een waar
dig uiteinde dus van het oudejaar.
APPELS levert de goede
MSJ. en JGS. PANTALONS
NOG EENS DE RIOLERING
IN DE HOENDEBSTRAAT.
Graag kwam ik nog even terug
op de kwestie van de riolen in de
Hoenderstraat, waarover in de
laatste Raadsvergadering gespro
ken werd, mede naar aanleiding
van het feit, dat sommige weiger
den een verklaring te tekenen, dat
ze voortaan terwille van die rio
lering meer huur moet betalen.
Er is niet, zoals van achter de
groene tafel in de gemeenteraad
werd gezegd, dat eerst bij de be
woners mondeling geïnformeerd
Uw voeten blijven hierin lekker warm
HENSENIUSSTRAAT 8
was, of ze accoord gingen om bij
een eventuele riolering-aansluiting
meer huur te betalen, of zelfs
maar ofdat we riolering wilde heb
ben, maar ze waren reeds bezig de
woningen aan te sluiten en hadden
alle regenpijpen van de woningen
al afgezaagd, toen er plotseling een
ambtenaar van de gemeente in 't
middaguur met een briefje kwam,
of we dit even wilde tekenen.
Toen een van de zg. raddraaiers
daar niet mee accoord ging, om de
doodeenvoudige reden, dat wij eerst
wel eens wilde informeren of dat
juist was, werd hem gezegd: „dan
moet het werk worden stilgelegd"
Een kwartier later vroeg de be
treffende ambtenaar het nog eens,
maar verder hebben ze niet meer
geïnformeerd, zelfs niet of we het
goed vonden, dat ze bij ons de tuin
en de stoep openbraken voor de
andere buren aan te sluiten.
Trouwens hierover hebben alle
bewoners niets gezegd.
Zo is het gegaan en niet zoals
in de gemeenteraad verteld werd.
Had men voor behoorlijke voor
lichting gezorgd en de mense.i
juist ingelicht, dan was dit alles
o.i. niet nodig geweest.
„EEN RADDRAAIER."
APPELS levert de goede
PYAMA'S
APPELS levert de goede
DAMES-PANTALONS
van 22 t. e.m. 28 dec.
PAROCHIE CASTENRAY
4e Zondag vd. advent: 10 u. hoog
mis v d. parochie; daarna congre
gatie afd meisjes; 2.30 lof en rozen
hoedje; daarna H. Familie afd.
vrouwen.
Maandag: 7.30 gez. jaard. voor
Peier Phillpsen.
Dinsdag: vigilie van Kerstmis,
geboden vasten- en onthoudingsdag;
7 30 gez. H. Mis v. Anna en Theo
Pnilipsen; van 3.30—8 u. biechten
in beide biechtstoelen.
Woensdag: hoogfeest van Kerst
mis; 4.30 Nachtmis, welke wordt
opgedragen voor de parochie; daar
na 2 lm, waaronder Kerstliederen
worden gezongen; onder alle H. Mis
sen gelegenheid tot Communiceren,
onder de Nachtmis gelieve men
het zangkoor daarbij voorrang te
verlenen; 7 uur 2 lm, waaronder
Kerstliederen worden gezongen door
de kinderen; 10 uur pi. hoogmis,
welke als laatste van de zesw.dst.
wordt opgedragen voor Wilhelmina
Kemmelings-Ciabbers; 2 30 vespers
en lof met preek door Z.E. Pater V.
Spauwen S.J.
Donderdag: 2e Kerstdag, feest vd.
H. Stephanus, dag van devotie,
diensten als op zondag; 7.30 vroeg
mis v. Gertruda Hendriks en Wil
helmina Voermans; 10 u. hoogmis
v. overl. fam. Kemmelmgs Friezen;
onder de H. Missen preek door Z.E.
Pater V. Spouwen S.J.; 2.30 lof en
rozenhoedje.
Vrijdag: feest v.d. H. Joannis,
Evangelist; 7.30 gez. H. Mis t.e.v.
O.L.Vr. v. Alt. Bijst. tot dankzeg
ging, int. fam. Wismans—Noyen.
Zaterdag: feest vd. H.H.Onnozele
kinderen; 7.30 gez. H. Mis t.e.v.
O.L.Vr. van Alt. Bijst. tot Int. van
hen die hiervoor offerden; van 67
u. biechten; 7 u.lof en rozenhoedje.
Kerstdag wordt vanaf 7 30 H.
Communie a.d. zieken gebracht.
Kerkpoetsen: Gonny Reynders en
To Weijs.
RECTORAAT VEULEN
4e Zondag vd. advent: 7 uur H.
Comm.; 7.30 lm tot int.; 10 u. hoog
mis, als best. jgt. v. vr. C.ephas;
2 30 4de en laatste adventsviering;
na de hoogmis korte repetitie van
enkele kerstliederen onder leiding
vd. meester. Zingt allen flink mee.
Maandag: 7.30 best. gez. jaarget.
voor Jan Reintjes.
Dinsdag: 7.30 lm t.e.v. de H. Jozef
en O L.Vr. v. Alt. Bijst. tot int,; n.m.
biechigel. van 34 u. en van 5 tot
8.30; biechtgel. bij de Rector zater
dag 21 dec. en vandaag van 34 u.;
bij de eerw. Pater 24 dec. van 5 tot
8.30; vandaag onthoudingsdag.
Woensdag: hoogfeest van Kerst
mis; 12 u. Nacbtmis, gevolgd door
2 lm; waarondor kerstliederen ge
zongen worden; onder beide lm. is
nog gelegenheid tot communiceren;
de nachtmis t.e.v. Onbevl. Ontv. v.
Maria tot int.; de 2de H. Mis is v.
overl. fam. van MeijelPoels; de
derde is voor Jac. v. Aarts; 8 uur
weer 2 H. Missen; 10 u. hoogmis;
onder de lsm. van 8 u. is gelh. tot
communiceren; de le is voor overl.
fam. v. MeüelPoels, 2de v. overl.
ouders LemmenNeiissen; de hoog
mis v. P.M. Kuhnen; n.m. 3 u. ves
pers v. Kerstmis; heden onder de
nachtm., de hgm. en de vespers uit
sluitend maandcollecte; de laatste
maandcoll. was f 104,90. Acc. voor
nachtm. en hgm.: J.en H. v. Gassel,
W. Fieurkens, H. v. Kempen, W.
Clephas, W. Erben, G. en J. Rein
tjes.
Donderdag: 2e Kerstdag, feest vd.
le martelaar de H. Sief anus; 7 u.
H. Comm.; 7 30 lm tot int.; 10 u.
hgm. overl. fam. HoubenDerks;
2.30 lof; Acc. J. en H. v. Gaa&el, W.
Fieurkens en H. Kempen.
Vrijdag: feest v. Jan Evangelist;
7.30 lm voor overl. fam. Willems
Jacobs.
Zaterdag: feest vd. onschuldige
kinderen: 7.30 lm voor overl. fam.
GeuitsAmbroslus; biechten van
5 306.30: 7.30 lof t.e.v. Maria. Acc.
voor zondag: Fons v. Gassel en
Toon v. Kempen.
Kerkpoetsen: Gonda Reintjes en
Mia vd. Goor.
Wij zullen het zeer op prijs stel
len als wij voor het kerstfeest even
als in de voorbije jaren bloemen
van onze gelovige zouden mogen
ontvangen.
Maandagmorgen biechten voor de
schoolkinderen.
APPELS leverr de aoede
MERK-DEKENS
APPELS levert de goede
LEITHEN BREIWOL
PAROCHIE YSSELSTEYN
Vierde zondag v.d. Advent. 6 30
lm., 8.10 lm. v.d. fam. Willemse-
Spreeuwenberg, 9.15 kindermis,
10.15 hoogmis v. Martinus en Hen-
ricus Arts, 2 uur lof, 2 30 Congre
gatie v.d. Vrouwen.
Maandag: 7.30 lm. v. Peter Joh.
de Lauw, echtg. en dochter Maria.
Dinsdag: Vigilie v. Kerstmis, ge
boden vasten en onthoudingsdag.
730 gez. jrg. v. Martin Bus. Gel.
om te biechten van 47 en van
7.309 uur.
Woensdag: Hoogfeest v Kerstmis
4 uur nachtmis v.d. par ochie, waar
na 2 leesmissen, eerste v.d. overl.
fam. Jeurissen-Janssen, tweede v.d.
fam. Philipsen Lemmen uit dankb.;
7 uur drie leesmissen, le lm. vd.
overl. ouders v. Well-Peters, 2e lm.
tot int. v.d. fam. Vulllngs, 3e lm.
v.d. overl. fam. Jans en-Philipsen;
9 uur 2 leesmissen, le voor Wilhel
mina Claessens-Michels, 2e v. Jo
hannes Keijzers en Cath. Janssen
waarna de Hoogmis pl.m. 1015,
best. jrg. v. Gerrit v. DJjck, 3 u. lof.
Donderdag: 2e Kerstdag, dag van
devotie. 6 30 Jm., 8 10 lm. v. overl.
fam. Wismans-Gooren, 9 15 kinder
mis, 10.15 Hoogmis, best. zieiedienst
v.d. overl. fam. Hubers-Arts, 2 uur
lof.
Vrijdag: 7 30 gez jrg. v. Wilhel
mina Claessens-Mtchels.
Zaterdag: 7 30 im. v. Paul Jans
sen, 5 uur Matialof. Biechten van
5,306.30 uur.