kiest de zon zon nige RANG FAZENDA-KWESTIE Beloken Pasen Land van Rode opnieuw actueel Venray eerde zijn neomist SSUKE?»™ SSÈwW .5?" WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN ^™RTENTIE-PRnS: 8 et. per m.ni; ABONNEMENTS. En zij die er buiten staan Spreekbeurt van pater Colsen over de figuur van Dr. Poels Bcgrafeoisverzekeriogspolis Zaterdag 27 april 1957 No 17 ACHT EN ZEVENTIGSTE JAARGANG -EEN RIJK BEZIT PEEL EN MAAS PRIJS PER KWARTAAL f 1.40 BÜITENVENRAY f 1.61 EEN PRODUCT VAN DE KIN G FA B RIE K E N Met Beloken Pasen wordt de tijd afgesloten waarin wij onze Pasen moeten houden. Gij die dit leest, zult waarschijnlijk zeggen: „Ja, dat is bij mij in orde. Ik heb aan mijn plicht voldaan. Ik heb trouwens nog veel meer gedaan. Ik ben geen slechte katholiek. Ik ben geen zondaar". Misschien denken sommige lezers dat God wel heel tevreden over hen moet zijn. En zeggen ze tegen God als ze hun gebed doen: „o God, ik dank U, dat ik niet ben zoals andere mensen: ....zoals die en die- Zijn me dat katholieken niet veel soeps: zij houden hun Pasen niet". En inderdaad, zo zijn veel kerkse mensen eraan toe. Zij stoten die katholieken, die er niets aan doen, al te gemakkelijk uit hun rijen. Ze staan dadelijk klaar met te zeggen: „Dat zijn slechte katho lieken. Die deugen niet. Met zulke mensen houd ik me niet op." Maar zou God er ook zo over denken Uit het Evangelie moesten we toch weten dat God heel andei e maatstaven aanlegt. Christus heeft zelfs tegen de farizeërs, die zich onder de deugdzamen rekenden, gezegd: „Ik zeg U: de zondaars en de publieke vrouwen gaan U voor in het rijk van God" (Math. 21,31). We weten uit het Evangelie ook, dat Christus liever te doen had met tollenaars, die zich bewust waren zondaars te zijn, dan met mensen die vast overtuigd waren, dat zij rein waren in Gods ogen. Zij gin gen immers dikwijls naar de tempel, en zij deden dit en zij deden dat. Christus heeft duidelijk genoeg geleerd, dat als wij alles hebben gedaan wat wij moesten doen, wij ons nog moeten beschouwen als onnutte dienstknechten. Alleen God is goed. Sinds de zondeval van Adam, waardoor God^ schepping bedorven werd, zijn en blijven we allen zondige mensen zolang wij nog op aarde zijn. Het geloof in Christus die stierf voor onze zonden en die door de kracht van Zijn verrijzenis ons allen uit dit zondige bestaan kan optrekken tot de glorie van een nieuw en beter leven, dit geloof is veel voornamer dan alles wat wij doen. Bet wezenlijke waar het in ons geloof op aankomt is: dat wij de helpende hand van Christus grijpen, vooral in de H. Mis en de heilige Sacramenten, en dat wij met Chris tus in geloof en vol overgave gaan naar den Vader, die zo goed en barmhartig is voor alle mensen die beseffen hoe zwak en zondig zij zijn uit zichzelf. Mogen wij dan zo verachtend neerzien op ben die enkele kerke lijke voorschriften niet onderhou den, maar overigens misschien katholieker zijn dan vele gelovigen, die nog wel trouw de kerk bezoe ken maar Gods gebod van naasten liefde en rechtvaardigheid minder goed of heel slecht onderhouden Zij zijn dikwijls katholieker, of schoon ze niet naar de kerk gaan, omdat zij tenminste het besef heb ben zondige mensen te zijn, en zij ook eerlijk zijn. Zij vinden dat huichelen, als je naar de kerk gaat en toch niet leeft zoals dat moet. Dat zij niet naar de kerk gaan, niet geloven in de Biecht en de H. Communie, komt misschien hier vandaan, dat zij o.a. in hun omge ving katholieken kennen die wel geregeld te biechten en ter Com munie gaan, maar even goed door gaan met hun liefdeloos gedrag, met ruzie maken en kwaad spreken, of onrechtvaardigheden blijven be gaan in zaken. Of die op het werk ergerlijke praat verkopen en mis schien nog harder schelden op kerk en priesters dan de mensen die „er niets aan doen", Voordat wij hen veroordelen moesten wij eerst onzelf onderzoe ken of wij misschien door ons huichelachtig katholicisme er niet schuld aan zijn dat zij niet meer naar de kerk gaan. Wij moesten maar eerst beginnen met meer de naastenliefde te beoefenen en met ons best te doen om goed en recht vaardig te zijn jegens onze mede mensen. Dan zal de muur van het farizeïsme, die nu het front van de kerk van Christus aan het oog van velen onttrekt, ineenstorten. Dan Het Paasfeest is wel het feest bij uitstek van de jonge priesters. Op deze hoogtijdag immers, dragen zij hun eerste plechtige H. Mis op temidden van familieleden, daar waar hun ouders wonen en waar zij dikwijls ook geboren zijn. Een feest voor de neomist, maar ook een feest voor de gemeenschap, waaruit hij is voortgekomen. Men heeft dat ook zondag j.l. weer kunnen zien, toen pater Gus- taaf Wijnhoven in het rectoraat van O.L.Vrouw van Zeven Smarten, zijn eerste plechtige H. Mis opdroeg. Omringd door bruidjes werd de jonge priester van de doorde buurt feestelijk versierde ouderlijke wo ning afgehaald door familie, paters, fraters, buurt en belangstellenden Harmonie Euterpe zorgde voor de muzikale opluistering van de stoet. In de schitterend versierde Paters kerk droeg hij het H. Misoffer op, daarbij geassisteerd door pater Rector als presbyter assistens, pater Jan Wijnhoven, als diaken en pastoor Halmans uit S walmen, als sub diaken. Het fraterskoor o.l.v. pater Luci- nius Verbij, verzorgde de grego riaanse gezangen. Zijn heerbroer, de Benediktijner monnik Jan Wijn hoven, hield de feestpredicatie, waarin hij wees op de grote waarde van het priesterschap en de grote macht daarvan. Macht, die echter ook zeer grote verantwoordelijk heid legt op de schouders, van hem die tot deze taak geroepen is. Na de H. Mis werd de neomist wederom in processie naar de ouder lijke woning aan de Julianasingel geleid en hier was het de heer Laurensse, die als president van Venrays Harmonie de gelukwensen aanhoud, namens de gehele Ven- rayse gemeenschap. Spreker schetste het grote geluk der familie, die reeds twee priester zonen voor het werk in Gods Wijn gaard mocht schenken. Hij verzekerde de jonge priester, dat de Venrayse gemeenschap zijn wegen zou blijven volgen en hem zal bijstaan met haar gebed en offer. Hij herinnerde de neomist er aan, dat zijn ouders thans wonen op dezelfde plaats waar een van Ven rays grootste zonen, Mgr. Verriet, zo gaarne vertoefde bij zijn spora dische verblijven in Nederland. Na een muzikale felicitatie door Harmonie Euterpe, bood de heer Verschuuren namens de buurt ge lukwensen aan. Hij wees er op, dat geloof en godsdienstzin in de fa milie de kern gelegd hadden voor het feest van vandaag. Want in de Wijnhof is de jonge roeping tot ontwikkeling kunnen komen, tot zij uit Bisschops band haar bevestiging kreeg. Gesproten uit de Wijn-hof, zal het de jonge priester gemakkelijk zijn, in te gaan in de Wijn-gaard, waar thans zijn zware maar dankbare taak ligt. Met recht kan deze jonge priester zeggen: Dit is de dag, die de Heer heeft gemaakt en spreker wenste hem, namens de gehele buurt, daarmede hartelijk geluk. Een gelukwens, die hij gaarne onderstreepte met een prachtig cadeau. Voordat de sprekers aan hun speeches toe waren, was het woord aan de jeugd geweest, want een tweetal bruidjes boden hem onder een toepasselijk gedicht een bouquet bloemen aan. De jonge priester was dankbaar voor de gelukwensen, die hem waren aangeboden. Dankbaar was hij ook de Venrayse gemeenschap, voor de hulp en de steun, die hij gedurende zijn studie en zijn voor bereiding had mogen ondervinden en die op deze schone Paasmorgen zo innig tot uiting kwam in de aangeboden gelukwensen, de ver siering der ouderlijke woning er. de massale belangstelling. Hij be- joofde Venray te blijven gedenker in het H. Misoffer en schonk nei gaarne zijn priesterlijke zegen. Dan was de officiële plechtigheid ten einde en begon de receptie, waarvan honderden gebruik maak ten om de jonge priester geluk wensen aan te b:eden. In de namiddag werd door hem in de rectoraatskerk nog een plech tig lof opgedragen. De versiering rond de ouderlijke woning trok tot laat in de avond veel belangstelling. KRONIEK VAN HET De redder van de Mijnstreek Voor de afdeling WM van Che- vremont, heeft pater Colsen 'n praat je gehouden over de mens Poels. Pater Colsen moet beschouwd wor den als een der beste kenners van Poels, aldus een verslag uit het Limburgs Dagblad. Spreker behandelde het leven van de grote doctor in chronologische volgorde, maar nu en dan maakte hij een uitstapje naar hedendaagse toestanden of daalde hij af naar een gedetailleerde beschrijving van de een of andere eigenaardigheid van Poels. Eigenlijk, zei pater Colsen, is mijn boek een antwoord aan de Beau fort-commissie, om hen er aan te herinneren, dat er nog zo iemand als Poels bestaat. En sprekende over het idee van de standsorganisatie van Poels, zei hij: de hele standsorganisatie van Poels is christelijk leven. Poels was vroom, maar niet van een vroom heid, die zich manifesteert in een uitbundige heiligenverering en de figuur van Christus voorbijgaat. Poels zei vaak: dat verdomde super-hyper- emot ionalisme Maar naast vroom, was Poels geleerd, buitengewoon geleerd. Een knap man, waarvan men op de universiteit van Leuven zei, bij zijn vertrek: zo iemand komt hier niet meer! Poels heeft veel teleurstellingen in zijn leven gehad. Hij wilde naar Oeganda, maar dat mocht niet. Hij maakte grote Bijbel-studies, maar wordt verketterd. Hij wordt niet be noemd als professor van Roermond, hoewel er geen betere was dan hij, maar wordt kapelaan in Venlo. zal het goede gezicht van onze Moeder de H. Kerk, de Bruid van Christus, ook voor hen eenmaal zichtbaar worden, en zullen zij gemakkelijker terugkeren tot de heilige Sacramenten, Wat de kwestie van de verket tering betreft: Rome doet uitspraak en zegt, dat Poels zonder blaam is, maar in Roermond Iaat de bisschop Poels van deze uitspraak niets weten? Echter, deze geschiedenis is te bekend en liever laten "we horen, wat Colsen zegt over de minder be kende feiten uit Poels' leven. Poels was buitengewoon vrijgevig. Wanneer hij met iemand op reis was, dan moest hij deze persoon absoluut vrijhouden. Hij gaf aan die het nodig had zonder erbij na te denken. Zijn inkomsten waren niet groot. Hij verdiende in een bepaalde periode maar 900 gul den per jaar. Voor het opdragen van 'n H. Mis wilde hij niets hebben. Bekend is ook, hoe Poels, nadat hij professor geweest was te Washing ton, door de bisschop tot kapelaan te Weiten benoemd werd. Hij werd daar alleen geplaatst, omdat deze bisschop geen raad met hem wist. Een vriend van Poels kreeg het gedaan, dat deze ook nog iets voor de mijnwerkers mocht doen en dat was 't begin van een enorme en vruchtbare activiteit. Pater Colsen zei, dat Poels een poëet was. Hij dweepte met Gezelle. Maar daarnaast was Poels een han delsman. Voordat hij zijn werk in de mijnstreek begon heeft hij mijn- gebieden in het buitenland bezocht; hij heeft daar met allerhande soor ten mensen gesproken en op de eerste plaats natuuriijk met de mijn werkers. Hij maakte enorm veel aanteke ningen over plaatselijke toestanden en mistoestanden en toen hij terug kwam in de Limburgse mijnstreek wist hij, wat hier moest gedaan en wat vermeden moest worden. Hij richtte Ons Limburg op en daarna Tijdig. Hij liet woningen bouwen voor de mijnwerkers zoveel als hij kon; woningen, waarvan nu nog buitenlanders versteld staan. Poels was een wereldhervormer, iemand, die de waarheid in het open baar durfde spreken. Zijn rede voeringen zijn vermaard, zo bij voorbeeld zijn noodkist-rede te Maastricht, toen hij in 't bijzijn van talrijke geestelijken zei, dat het geen zin had vanaf de preekstoel de mensen te zeggen christelijk te leven, als men ze in krotten liet wonen. De praatavonden van Poels waren onvergetelijk. Hij liet de mensen uitpraten, hij noemde hen bij hun voornaam en vroeg hen, hoe ze hierover dachten. En op wonderbaarlijk klare wijze heeft hij de problemen van de mijnstreek doorschouwden weten te verhinderen, dat het hier een Borinage werd. Blokploeg Venray-oost en de opruim- en reddingsploeg slaagden voor het vaardigheids diploma Konden wij in een vorige editie mededelen, dat de blokploeg van Venray-centrum en een groep van de' brandweer met goed gevolg het examen hadden afgelegd, thans kunnen wij met genoegen consta teren dat j.l. zaterdag wederom 2 ploegen, door het afleggen van het examen, aan de B.B.-organisatie te Venray zijn toegevoegd. Ditmaal waren het n.l. de blok ploeg Venray-oost en de opruim en reddingsploeg. Reeds weken tevoren werd door deze ploegen naarstig geoefend, zodat de kritisch toeziende jury moeilijk anders kon doen dan te verklaren, dat een voldoende graad van geoefendheid was bereikt. Na afloop kon de plv. Provinciale Commandant B.B.-Limburg dan ook mededelen, dat alle deelnemers waren geslaagd. Tijdens de oefening waren als belangstellende toeschouwers mede aanwezig de Burgemeester van Venray, het kringhoofd B.B. van de kring Limburg-noord, het plaatse lijk hoofd B.B.-Venray alsmede instructeurs en leden van de staf. Voor het examen slaagden van de opruim- en reddingsploeg o.a. de heren L. Wijnhoven-ploegcom- mandant, eerw. broeder Arnold C. Miermans-plv. ploegcommandant, eerw. broeder Godfried H. Blom, F. Tanck, H. Willems, H. Stevens, G. Janssen, F. Jansen, P. Ouden hoven, M. Stoks, A. v.d. Waeter, M. van Houdt, W. Claessens, M. Pelzer, M. Jacobs en A. Jacobs. Van de blokploeg slaagden de heren J. Verbove-blokhoofd, Th. Vermeulen-pl. blokhoofd, P. Geurts, J. Kersten, M. Rutten, M. Bertrams, G. Janssen, M. Teeuwen, W. van Gend, W. Verheijen, G. van Soest, A. Sanders, F. Swinkels,. E. Kreij- felt, P. Laurensse. Als verzorgingsgebied is aan de nieuwe blokploeg toegewezen het rayon omvattende de straten: Oude Oostrumse weg-Ooststngel- S tations- weg (van café „De Burggraaf" tot de Oostsingel-Hofstraat (gedeelte lijk)-Julianasingel en verder alle b'nnen deze grenzen gelegen oude en nieuwe straten. Deopruim- en reddingsploeg heeft als overheidsdienst tot taak, om met hun speciale uitrusting en mate riaal, hulp te verlenen aan de zelf bescherming. Hiermede is het aantal geoefende noodwachters in de gemeente Ven ray, inmiddels gestegen tot ruim 200 personen. Gezien de bereikte resultaten, kan de Venrayse bevol king trots zijn op zijn noodwacht. Het uiteindelijke doel: een vol tallige bezetting en geoefendheid is echter nog niet bereikt. Daarom zal na de feestdagen de wervingsactie voor de 2 nog ont brekende blokploegen in Venray- west, alsmede op enkele kerkdorpen, worden ingezet. Hopenlijk zullen ook daar de be nodigde krachten kunnen worden aangetrokken om tezamen met hun dames- en heren collega's van de reeds bestaande ploegen, gezamen lijk de schouders te willen zetten onder de mooie en gemeenschap pelijke taak van naastenliefde en hulpbetoon in de tijd van nood aan zijn medemensen. Als iedereen zich van de bittere noodzaak van het bestaan der B.B.- organisatie bewust wordt en zich hiervoor enige offers wil getroos ten, dan zal het waarachtig wel gaan. De kwestie „Fazenda Ribeirao", waarover ook in ons blad zoveel gepubliceerd is, komt momenteel weer opnieuw in de actualiteit. Verleden week arriveerde de heer C. J. J. Hogenboom de voorzit ter en leider van de Fazenda in Nederland voor een studiereis van enkele weken. Hij was vergezeld van dr. J. T. Paes de Baros Neto, lid van de Staten Generaal in San Paolo, waar de Nederlandse katholieken emigranten-kolonie is gevestigd. Er zijn nog steeds negentig gezinnen nodig in Brazili aanse emigranten-kolonie Ter gelegenheid van hun komst werd in den Haag een persconfe rentie belegd, waarop de pers op de hoogte werd gesteld met de stand van zaken op de Fazenda. De heer Hogenboom verklaarde o.m., dat de kolonisatie, die zeer moeilijke jaren heeft gehad, waarin „bittere kersen werden geplukt", nu een succes is. Het landgoed, dat 5000 HA. omvat en destijds onder auspiciën van de KNTB werd aan gekocht, is thans definitief door de moeilijkeden heen. Van de 5000 HA. zijn er 2600 HA. in cultuur. Op deze 2600 HA. hebben zich tot nog toe 110 Nederlandse katholieke boeren gezinnen gevestigd. Er is nog plaats voor ca. 90 gezinnen méér. Om hiervoor in Nederland liefhebbers te vinden of te kweken, daarvoor is de heer Hogenboom thans hier. Maar de emigrant die naar deze kolonie wil, zal nog altijd een be drag van f 20.000.moeten mpe- brengen om woonhuis, bedrijfs gebouwen, landbouwmateriaal, vee, zaaizaad en zes maanden levens onderhoud te kopen. Steekt hij dat kapitaal in deze coöperatieve onderneming, dan krijgt hij eer. bedrijf van 25 HA. ter beschikking, waarvan de op brengsten gezamenlijk met die der andere bedrijven op de Fazenda, worden verkocht. De heer Hogenboom verklaarde nü, hetgeen wij reeds eerder op grond van verklaringen van emi granten, en daar werkzame priesters als een pater Marcus etc, reeds beweerden, nl. dat de Fazenda aanvankelijk ernstige verliezen had geleden. Vijf jaar geleden begonnen de eerste pioniers het gebied van 5000 HA dat was uitgeput door roofbouw en erosies, te cultiveren. De ontginnings- en onderhouds kosten bedroegen toen twee ton, terwijl de jaar-opbrengst slechts f 25.000.bedroeg. Toen de Fazen da na enkele jaren een mislukking dreigde te worden, stak de Neder landse regering er een geldlening van 2ï/i millioen .gulden in, terwijl ook de Braziliaanse regering er een flinke som in stak. Dank zij deze investeringen heeft men de moeilijke jaren kunnen uitzingen en nu schijnt men dan eindelijk aan een gunstige exploitatie toe te zijn. Maar met hoeveel en hoe zware offers is dit succes gekocht? Hoe veel boerengezinnen zijn er niet berooid uit de Fazenda vertrokken, omdat ze het niet konden harden Hoeveel emigranten-illusies zijn er in die vijf jaren gestrand op het keiharde bestaan in de Fazenda We denken nog altijd aan de vele voorbeelden die Pater Marcus in zijn lezing te Belfeld gaf. We den ken aan de vele brieven van Fazenda-boeren, die wij gekregen nebben naar aanleiding van onze publicaties. Boeren, die op de Fazenda én hun geld én hun hoop op de toekomst verloren. Zij keer den óf naar Nederland terug, óf zochten elders in het grote Brazilië een nieuwe bestaansmogelijkheid. Dat velen van hen er alsnog slaag den en thans in goede welstand verkeren, bewijst het feit, dat zij zeker niet tot het „luie soort" be horen. Met de bedoeling om nóg 90 ge zinnen voor de Fazenna te winnen, komt de heer Hogenboom in Neder land spreekbeurten houden over de emigratie naar Brazilië. Het lijkt ons niet onwaarschijn lijk, dat daarachter ook de intentie steekt, de beweringen van Pater Marcus e.a. te ontzenuwen. Als hij dat kan, als hij over het bewijs materiaal beschikt dat het tegen deel aantoont, des te beter, want niemand meer dan de boeren zelf zijn gebaat bij een goede emigratie mogelijkheid. Wij zijn derhalve zeer benieuwd naar de lezingen van de heer Hogenboom. Dat de heer Hogenboom rekening zal moeten houden met enige reserve van de kant van onze boeren, lijkt ons echter zeer waarschijnlijk. LAND- EN TUINBOUW Kunstmelk, een nieuw product. Kunstmelk, vroeger onbekend, heeft de laatste jaren zijn weg in ons land naar boer en kalverenfok- ker op overtuigende wijze gevon den. Bij deze ontwikkeling in het opfokken van kalveren willen wij een ogenblik stilstaan. Kunstmelk is kunstmatige melk in poedervorm, bestaande uit on dermelkpoeder, aangevuld met be standdelen, die aan de ondermelk poeder de voedingswaarde terug geven met volle melkpoeder. Vooral vitaminen, mineralen en sporenelementen spelen hierbij een rol van betekenis. Nu de positie van het veehou derijbedrijf de laatste tijd weinig rooskleurig is, kan iedere moge lijkheid om deze positie te ver beteren, belangrijk zijn. Ook voor de kleinere bedrijven, waarvan de bestaansmogelijkheden vaak beperkt zijn, kan het opfok ken van kalveren een gewenste aanvulling zijn om het risico te spreiden. In Engeland, waar proeven met kunstmelk reeds vele jaren plaats vinden, heeft men uitstekende re sultaten geboekt met melkwaarde. De groei van de kalveren was zeer bevredigend en tevens waren de financiële resultaten zeer goed. Ook in Nederland worden nog steeds proeven met kunstmelk ge nomen en de praktijkresultaten zijn ook hier zeer bevredigend. Reeds velen gebruiken dit pro- dukt tot volle tevredenheid. Ook uit economisch oogpunt gezien is het opfokken van kalveren met kunstmelk alleszins de moeite waard. Reeds enkele dagen na de geboor te kan men kunstmelk voeren en zolang de volle melk niet te goed koop wordt, biedt het voordelen de goedkopere kunstmelk te gaan ge bruiken. Kalveren opfokken met kunst melk verdient in deze tijd de aan dacht. Over de verschillende voor delen van dqze wijze van opfokken hopen wij in een volgend artikel nog eens terug te komen. LANDBOUWTELLING MEI 1957 De Provinciale Voedselcommis- saris voor Limburg maakt bekend, dat de Landbouwtelling mei 1957 wordt gehouden van 2 tot en met 29 mei 1957. Aan elke telplichtige wordt door de pl. bureauhouder een oproe pingsformulier gezonden om op een zitdag te verschijnen voor het ver strekken van de gegevens van het formu.ier van de Landbouwtelling mei 1957. Op het oproepingsformulier staan de voornaamste te verstrekken ge gevens vermeld, welke vooraf reeds dienen te worden ingevuld. Daar deze gegevens van de Land bouwtelling mei 1957 voor de Ne derlandse landbouw van groot be lang zijn, wordt een beroep gedaan op alle telplichtigen om in deze hun voile medewerking te verlenen. Sluit nu een af. Gunstige voorwaarden. Lage premie's. Agentschap: Begta(enl&endelnt. X Qountaits Telef. 592

Peel en Maas | 1957 | | pagina 1