is een specialiteit
cacao
DEGRUYTER
WAAROM Paas eieren eten
BETERE WAAR
DE ORUTTER
WH halvepnys
'fa-mi»"***!.
Koopjes kunt overal vinden...
Meisjes,;
De Kous
U kunt het zelf ondervinden....
Drukkerij Firma van den Munckhof, Venray
iïïïl]
een pakje Goudmerkcacao
Een overvloed van eieren omstreeks Pasen
noodde tot eieren eten.
Van kindsbeen af maakten we het mee, dat Pasen het
feest was van de eieren. Op deze feestdagen werden er
meer eieren genuttigd dan anders. We hebben dat aan
vaard en in de loop der jaren werd het iets vanzelfspre
kends. Pasen en eieren zijn synoniem. Zo ging het velen
van ons. Maar, vraagt men zich af, waarom paaseieren
eten! Het is werkelijk interessantste weten, hoe dit is
ontstaan.
Reeds in zeer oude tijden kende
men aan het ei een heel biezondere
kracht toe.
Men beschouwde het ei als de
klem van nieuw leven en de schen
ker van levenskracht, een begrijpe
lijke zienswijze.
De primitief denkende mens
meende, dat dergelijke krachten
overdraagbaar waren. Wij behoeven
hierbij slechts te denken aan andere
gebruiken op dit gebied.
De oude germanen hulden zich
in berevellen, omdat zij meenden,
door in de huid van dit dier te
kruipen, ook de moed en kracht
van dit dier deelachtig te worden.
Dergelijke opvattingen vinden we
nog bij primitieve volken.
Zo meende men ook door het
gebruik van eieren de levenskracht
over te nemen. Dus at men die
eieren om krachtig en gezond te
worden.
De functie van het ei bleef hier
echter niet alleen toe beperkt. Men
meende de kracht ook op andere
zaken te kunnen overdragen en zo
verspreidde men onder andere ook
eieren over de vélden om deze
vruchtbaar te maken. Daar is alras
het eieren zoeken uit ontstaan, in
het begin clandestien, later geor
ganiseerd.
De kerstening.
Dergelijke gebruiken leven veelal
honderden en honderden jaren. Zij
worden overgedragen van geslacht
op geslacht en zelfs het Christen
dom heeft geen kans gezien, deze
heidense gebruiken uit te roeien.
Daarom liet men ze in stand en
gaf er een andere geestelijke in
houd aan.
In de middeleeuwen beschouwde
men het ei als het witte graf, waar
uit het leven (Christus) oprijst.
Hiermede was het ei gekerstend.
Tijdens de Vasten was het ver
boden eieren te nuttigen en zo be
schikte men omstreeks Pasen, dat
het lentefeest verving, over een
groot aantal eieren.
Vanzelfsprekend kregen de men
sen dan lust om eieren te eten,
na zo'n lange onthouding. Is het
te verwonderen, dat juist toen het
ei een nieuwe bloeiperiode door
maakte?
Een zeer groot deel van de fol
kloristische gebruiken die wij ken
nen, dateert uit die tijd.
Reeds vroeger kleurde men de
eieren. Ze werden door moeder ge
kookt. Deed men dit in koffie, dan
werden ze bruin, in uienschillen
geel, in spinazie groen en in linde
bloesem rose. Door de gekookte
eieren met spekzwoerd te wrijven,
verkreeg men een hoge klans.
Het tikken of kippen.
Een gebruik onder kinderen, dat
er tegenwoordig vrijwel helemaal
uit is, was het zogenaamde „eier
tikken", ook wel „eier kippen" ge
naamd. De kinderen speelden dit
gewoon op straat en het leek in
enkele opzichten op het huidige
knikkeren, maar dan met gekookte
eieren.
De eigenaar van het ei, dat het
langst zonder barst of scheur bleef
had gewonnen en verbeurde de
eieren van de andere medespelen
den.
In sommige plaatsen had men
voor dit spel een speciale plaats,
zoals de Paasberg te Wageningen,
Nunspeet en Lochem, te Ootmar-
sum op de Paaskamp en in de stad
Groningen op een deel van de
stadswal, hierna Eierwal genoemd.
Het is heel lang algemeen ge
bruik geweest en in enkele plaatsen
van ons land is dit nog in ere ge
houden, dat van Palmzondag af de
kinderen al zingend en soms uit
gerust met een klepperbord langs
de huizen trokken om eieren op te
halen of te bedelen.
Geen boer of burger van enig
bezit, weigerde om een of meer
eieren te schenken en dikwijls werd
hieraan nog een muntstuk toege
voegd. De opgehaalde eieren wer
den centraal ingeleverd en daar
door een volwassene verdeeld.
Plaatselijk had men voor het
eierbedelen soms een bepaalde dag
zoals op Witte Donderdag of de
zaterdag voor Pasen.
0—
Zo leidden oude heidense opvat
tingen omtrent het ei en de kers
tening daarvan, alsmede de onthou
ding in de vasten, tot het gebruik
van eieren eten met Pasen.
Helaas weet een groot deel der
mensen niets meer van de zinne
beeldige betekenis ervan en de
folkloristische gebruiken er om
heen, zijn in diep verval.
Men eet veelal eieren en dan nog
in bescheiden vorm, in verband
met de prijzen van dit produkt,
alleen omdat het gewoonte is, de
diepere zin is zoek.
Sluit nu een
af. Gunstige voorwaarden. Lage
premie's.
Agentschap:
8eqka^enUóndein. X Qeumans
Telef. 592
uit de kerkdorpen.
wa/vi
me&
ve. f
-iMiuwp''
Geen wonder... Juist even meer charme... en juist
even meer draaggenot door de anti-laddering in boord
en teen. Een meesterlijke creatie speciaal voor de
vrouw met smaak Nolanda nyloni een topklasse -van
elatfXiiteit en elegance,
In prijzen van
2.95 3.50 3.75 3.95 4.25
4.50 4.75 4.95 5.50 6.90
De kousenspecialist
bij moeilijk
heden, ofwel
voor raad en
inlichtingen is de R.K. Vereniging
tot bescherming van Meisjes:
Mevr. W. v.d. Munckhof- S angers
Grote Straat 28, Tel. 581;
Mevr. M. v.d. Hombergh-Bot,
Oostsingel 6, Tel. 393;
Mevr. A. Pijls-Drenth,
Grote Straat 14;
Mej. T. Coenen, Patersstraat 30,
TeL 588; Mej. T. Paping, Paters
straat 30; Mej. M. Pijls, Grote str.
14a, Tel. 673; Mevr. Baronesse de
Weichs de Wenne, Geijsteren, Tel.
250; Mevr. vd. Haar, Blitterswijck,
D 67, Tel. 263
dat uw drukwerk door ons met de meeste zorg èn met
de meeste spoed wordt vervaardigd; dat onze prijzen
elke vergelijking glansrijk doorstaandat wij U graag
de helpende hand reiken bij de samenstelling van elke
reclamefolder of brochure. Vraagt U ons maar eens
7m «r
I
K
-
De Gruyter beknibbelt nooit op
de kwaliteit. Dat geeft de huis
vrouw absolute zekerheid.
Elk artikel in elke prijsklasse
is het allerbeste.
Maar er wordt ook nooit be
knibbeld aan 10% korting. Dat
is het grote voordeel van klant
zijn bij De Gruyter.
Door dik en dun: en betere
waar en 10% korting.
Honderdduizenden huis
vrouwen zijn daarom klant
van De Gruyter. Er komen
steeds meer winkels en
steeds meer klanten bij.
deGruyter
coudmïRk
Bij elke aankoop van I. 4.-
De Gruyter-artikelen
Geldig van 1 0 t/m 16 april 1957
De Gruyter's cacao
Goudmerk 100 gr. pak 65 ct.
Roodmerk 100 gr. pak 60 ct.
Blauwmerk 100 gr. pak 50 ct.
Siertrommel. 500 gram 370 ct.
met 10% korting