Brazilië, 't land van de toekomst Firma van den Munckhof IL diukmiket ook voor de Katholieke Kerk! 'H GROOT «I KLEIN worden sleeds met de meeste zorg geleverd door In bijgaand artikel geeft de Venrayse missionaris, Pater Conrado Goumans o.f.m., welke thans op vacantie in zijn geboorteplaats Venray is, ons een dieper inzicht in de problemen van de missionaris, die in Brazilië werkzaam is. Dat die veelal anders liggen dan wij denken, zal ook dit artikel leren. Wie iets wil schrijven over 't zijn gekomen, moge blijken uit het Zuid-Amerikaans reuzeland Brazilië, zal zich tevreden moeten stellen met 't geven van grote lijnen, of wel zich moeten beperken tot een bepaalde plaats of streek. Zo niet, dan zal hij zich allicht schuldig maken aan overdrijving en een foutieve indruk bij zijn lezers achterlaten. Brazilië met zijn 52.000.000 inwo ners en een oppervlakte, die 260 maal Nederland kan bevatten, is een katholiek land (93 pet.) met 3 kardinalen en ongeveer 7000 pries ters. In de meeste plaatsen verschilt 't parochieleven niet noemenswaar dig van dat in Nederland, of moest zijn, dat 't veel minder intens is bij gebrek aan priesters. De vier zuidelijkste staten staan er heel aardig voor, maar in 't Centrum en in 't Noorden is de situatie minder gunstig. Er zijn parochies, die leeg staan. Gevallen dat één priester er twee of drie moet verzorgen, zijn niet zeldzaam. Plaatsen, waar 't godsdienstig en zedelijk peil zó gedaald is, dat ze gelijk staan met echte missieposten zijn realiteiten, ook al is Brazilië geen missieland in de strikte zin van 't woord. Verschillende van ons brengen nog steeds een groot deel van hun leven door op de rug van een muil ezel, reizend van plaats tot plaats, om er 't meest noodzakelijke pa rochiewerk te doen. GEVAREN VOOR DE KERK. De Kerk kan in dit land zeer zeker een grote toekomst tegemoet gaan, maar anderzijds wordt zij ernstig bedreigd door 't commu nisme, 't spiritisme en 't gevaar van de godsdienstige onwetendheid van 't grootste deel der bevolking. In een onlangs verschenen artikel van „Katholiek Archief" wordt dat zeer duidelijk aangetoond. 't Communisme lijkt me op ogenblik nog gevaarlijker dan de vrijmetselarij, omdat 't de gods dienstige en nationale gevoelens van 't volk uitbuit. Voorlopig zullen ze nog wel op passen zich tegen de Kerk te keren, omdat de grote arbeidersmassa noL steeds geen fanatieke voorvechter van 't Marxisme is. Daarom propageren ze veeleer nationale doelstellingen, zoals het tegengaan van lnvesteering van buitenlands kapitaal en exploiteren van de nationale petroleum door buitenlanders. Vooral Noord-Ameri ka is dan 't zwarte schaap: de on derdrukker. Door dit soort propaganda trekt 't communisme veel meer de ont wikkelden en half ontwikkelden, aan dan de arbeiders. Daar hun partij sinds enige jaren verboden is, verschuilen hun politici zich in de andere partijen, als echte wolven in schaapsvacht. Ze bezitten een 40-tal goedver zorgde bladen, terwijl de overige Braziliaanse, zg. neutrale bladen financieel zwak staan, veelal kleur loos zijn en nog al eens misbruik maken van de sensatielust en de zinnelijkheid van 't volk. De katholieke pers hier tegen over is nog altijd zwakjes. Vele katholieken slikken dagelijks veel rommel en beseffen nog steeds niet de harde noodzaak van een eigen, goed geredigeerde pers. Het tweede gevaar, 't spiritisme, heeft zijn opkomst vooral te dan ken aan de onwetendheid en gebrek aan oriëntatie van het volk. Daar dit geen zedelijke eisen en normen kent en de Braziliaanse ziel een aangeboren drang naar 't mlsteri- euze heeft, is dit gevaar des te groter. Als men maar de spiritistische séances bijwoont die soms broei nesten van onzedelijkheid zijn kan men toch altijd voor een fat soenlijk mens doorgaan, ook al stoort men zich niet veel aan de tien geboden! Niet minder gevaar voor de Kerk schuilt in de Protestantse sekten, die vanuit Amerika 't land binnen dringen. Zij vestigen zich natuurlijk bij voorkeur in verwaarloosde stre ken, werken soms zelfs met prent jes enz. en de argeloze gelovigen worden van lieverlede protestant, als het ware zonder het zelf te be seffen. Pas later, als de sekte meer vaste voet heeft gekregen, begint de openlijke strijd tegen de zogenaam de Roomse dwalingen. 't Is te begrijpen, dat 't dikwijls niet veel uithaalt de mensen te waarschuwen, dat er onderscheid is in geloof, als ze zelf niet veel af weten van hun katholiek geloof. Lekenonderwijs, lekenapostolaat is hier dé oplossing. Gelukkig is er de laatste tijd zeer vruchtbaar in deze richting gewerkt. Als conclusie kan men gerust zeggen, dat de Katholieke Kerk in Brazilië een goede toekomst zal hebben, mits zij de drie genoemde gevaren weet te keren. En 't zal een eer zijn voor ons Katholiek Nederland, waarvan mo menteel 815 priesters, 175 broeders en zusters en 38 leken in dit land werken, aan deze victorie te heb ben bijgedragen. MISSIEPOST. korte relaas van de wederwaardig heden van een echte missiepost, die onlangs door de Nederlandse Fran ciscanen werd bezet. De plaats heet Nanuque. In de grootte de tweede stad van het dio cees Arassuaien V3n 't noordoosten van de staat Minas Gerais, gelegen vlak bij de grens van de staten Bahia en Spirito Santo. Twintig jaren geleden was het nog maar een vlek, bekend door een grote houtzagerij en een hotel. Een beetje buiten dit plaatsje be gonnen van alle kanten de onme telijke bossen. Na de laatste wereldoorlog koch ten enige hollandse joden de hout zagerijen. Met de komst van deze kapitalistische industriëlen begon het gouden tijdperk voor Nanuque. De huidige productie van deze zagerij, die ook parketvloeren fa briceert, is 300 m3 per dag. Verder installeerden de Hollan ders er een grote fabriek van tri plex, die voorzien is van de meest moderne machines, Behalve dit complex, dat „Bras olanda" heet, beslaan er nog een half dozijn andere zagerijen, elk met een capaciteit van 50 tot 100 m3 per dag. Met dit al begon zich in deze plaats een levendige handel te ont wikkelen. In minder dan 10 jaren groeide de vlek uit tot een stad van 20.000 inwoners, terwijl er nog verspreid rondom in de bossen circa 60.000 wonen. Het volk, dat deze nieuwe ge meente vormt, is aan komen waaien van alle staten van 't Noorden van Brazilië, vooral van Bahia. Velen voorspellen deze plaats een grote toekomst, niet enkel vanwege het hout, dat immers langzamer hand zal opraken, maar ook van wege de veeteelten landbouw en dan 't feit, dat het een centrum is met behoorlijke verbindingen. De ontwikkelingen de materieele vooruitgang steekt echter enorm af tegen het lage godsdienstige en culturele peil van de bevolking. Tachtig procent van de bevolking zijn landverhuizers of arme avon turiers, zonder enige ontwikkeling, merendeels weggevlucht uit het Noorden, vanwege de droogte. Een volkje, dat van alles doet, maar niets weet. Met hen kwam ook een groot aantal luilakken, misdadigers en bandieten. Bij nader contact kan men bemerken, dat velen helemaal niet weten, wie Christus is, nooit over Hem hoorden spreken, nooit een priester communie zagen uit reiken enz. Zon- en feestdagen worden een voudigweg niet gerespecteerd. Bru tale, gedegenereerde snuiten, die de priester onverschillig of met een minachtende glimlachend aankijken ontbreken niet. De brug over de Mucuri een rivier, die deze plaats in tweeën snijdt is gewoonlijk 't punt van bijeenkomst van deze baliekluivers kringetjesspuwers. Men moet over een zekere dosis moed be schikken om op zo'n uur daar te passeren en hun grove grappen te slikken. Men kan veilig zeggen, dat 90 pet. van dat volk katholieken zijn, d.w.z. gedoopt in de Katholieke Kerk. Maar waarom ze eigelijk ge doopt zijn, weten ze zelf niet. Bij toeval? Bijgeloof? Wie zal 't zeggen? Feit is, dat ze onverschil lig zijn, onverschillig voor alles wat goed, subliem en heilig is. Een onverschilligheid, die veel dieper, veel godlozer en veel meer cinisch is dan die welke men op andere plaatsen kan aantreffen. 't Lijkt wel, dat ze aan de gods dienst geen enkele waarde hechten, tenzij dat ze dient om de huwelijks trouw van de vrouw te bewaren en om 't Doopsel, waarvan nog nie mand ontdekt heeft, waarom ze 't ontvangen. Wat ze van de priesters denken? Eerbied en toegenegenheid ken nen ze niet, enkele uitzonderingen daargelaten. De enigste deugd, die ze van de priester eisen is: geduld. Geduld met hun verregaande eisen hun wanorde en opdringerigheid. Als de pater maar geduld met hen heeft, aan alles en nog wit een draai geeft en huwelijken in zegent, ook al zijn ze niet moge lijk, dan is 't in orde. Het percentage dat zondags naar de kerk gaat, wordt berekend op 6 pet., de kinderen inbegrepen. Die run pasen houden op een half pet. Door de week zijn er 210 com munies en zondags 35—40. Van de protestanten en spiritis ten zijn nog geen statistieken be kend. Wat de eersten betreft: er zijn baptisten, presbyterianen, ad ventisten en lutheranen. Ook vindt men er nog de sabatisten en leden van de pinkstergemeente. Alles bijeen komen ze nog niet aan de 1000, maar ze werken fana tiek. Hun middel van propaganda is vooral de school. Reeds hebben ze in Nanuque een gymnasium an nex een lagere school en bovendien nog verschillende schooltjes. Andere gevaren, die de stad be dreigen zijn: het spiritisme, dema- cumba, van afrikaanse afkomst en een christelijk vernisje, gewoonlijk vergezeld van gezangen, dansen en tromgeroffel. Dat een, overigens Dat 3 maanden lang 's zondags de H. Mis werd gelezen in 't huis van een z.g. goed-katholiek gezin en naderhand ontdekt werd, dat dat zelfde huis 's avonds voor de cultus van de macumba werd gebruikt is iets, dat wij haast voor onmogelijk zouden houden. Tenslotte: van de vrijmetselarij kan men zeggen dat bijna alle ka pitalisten van de plaats er lid van zijn. HET ONDERWIJS In de stad bestond slechts één lagere school, gebouwd en gesala rieerd door de staat. Door allerlei omstandigheden had zij terecht een slechte faam. Een dominee wist van deze si tuatie te profiteren en begon een schcol voor 200 kinderen. Meer door zijn methode van „good-will", dan wel door zijn kuituur, won hij al dadelijk de sympathie der ouders. Toen dan ook een kapitalistische maar zeer opstandige fazendeiro besloot zelf een gymnasium te be ginnen, vond hij gemakkelijk mede werking bij de dominee. Een kapitaal van 25.000 gulden was spoedig bijeengebracht. Er werd een vereniging van actionisten ge sticht, de „Vrienden van 't onder wijs n.v.", bijna allen vrijmetselaars en anti-katholieken. Zo stonden de zaken in 1953 toen de bisschop aan de pastoor op dracht gaf, een lagere school en ook een voorbereidende klas te openen, met de bedoeling om in 1955 een gymnasium ie beginnen. Met kunst en vliegwerk werd een bescheiden gebouw neergezet. Bijna 400 kinderen werden geplaatst, ter wijl nog 400 anderen niet konden worden aangenomen, bij gebrek aan plaats en geld om de leraressen te betalen. De helft van de kinderen betaalde niets. De pastoor en ka pelaan gaven les aan de voorbe reidingscursus die functioneerde in een zaaltje van de pastorie. Men kan zich indenken hoe zwaar 't leven deze twee moet zijn ge weest. De hele dag les geven; in de pastorie en op de school en aan de andere kant van de rivier, ver weg. Alle dagen op en neer, te voet en in de hitte van de zon. Bovendien een grote en moeilijke parochie te verzorgen; veel aange waaid volk met 't inhaerente pro bleem van de huwelijken. Tegelijkertijd ook nog de zorg voor de groeiende plaatsen rond de stad, de financiële preoccupaties enz. Als dan in dagen van tegen slag en moedeloosheid, de goed bedoelde raad wordt gegeven, 't boeltje maar op te doeken, moet men tocli kracht van boven krijgen om te zeggen: „dat niet; we zetten door". 't Zou me te ver voeren de dra matische geschiedenis te geven van ons gymnasium, dat er komen moest, er niet kwam en er toch gekomen is. Thans functioneren in Nanuque een katholieke lagere school met 300 kinderen, een katholiek gymnasium (gemengd externaat) en een dito handelsschool. Alles nog primitief, maar de zaak rolr. 't Onderwijzend personeel bestaat uit paters (van wie ondergetekende door een pas ontvangen benoeming er één van is), verder 2 dokters, één advocaat, 2 accountants, één gediplomeerde van de U.M.G. en nog 5 leraren. Wil men echter 't veroverde ter rein niet verliezen, dan zal zo spoe dig mogelijk moeten begonnen wor den met 't optrekken van een nieuw gebouw en een kerk. De beste methode om dit volk laten we gerust zeggen te her- kerstenen is: onderwijs op de scholen. Andere middelen zijn er niet. We zijn thans met 4 paters: 2 voor de parochie en 2 voor de scholen. Daar de lessen enkel 's mor gens zijn, kunnen deze 2 laatsten in de namiddag nog zielzorg uit oefenen. CONCLUSIE: Van de pastoor van Nanuque, die momenteel ook op vacantie is, kreeg ik kort na mijn benoeming een brief ora me een beetje te oriënteren. Ik ben zo vrij, een stukje ervan aan de publiciteit prijs te geven. Hij schrijft o.a.: „Hou goed vast, dat 't een echte missie is, Je moet nog al eens wat door de vingers zien, ruim van op vatting zijn. Ik hoop, dat je tegen geldzorgen kunt, wordt gepioneerd. We moeten alles zelf doen. Le ningen worden ons niet toever trouwd. Alles moet bij elkaar ge schooid worden. Er is nog veel te bouwen. Wat je mee kunt nemen? Vooreerst typemachines (voor de handelsschool), ook al zijn ze oud. Vervolgens geld. We zitten wijd in de schuld. Ook misgewaden voor onze kerken en kapellen, want wat we hebben, is niet veel zaaks. Ma teriaal voor natuur- en scheikunde enz. Hier eindig ik en laat aan de lezer over te oordelen of dit zwaar pionierswerk verdient gesteund te worden, 't Is werkelijk een missie waar Sint Franciscus van gedroomd moet hebben, toen hij zijn hoofd stuk schreef over degenen onder de broeders die naar „de Sarracenen en andere ongelovigen" willen gaan. Een missie om van te watertanden. P.S. Wie idee heeft door geldelijke steun of anderszins (typemachine?) te hebben, wende zich tot: frei CONRADO GOUMANS o.f.m. Akkerweg2, Venray (tel. 329) geachte familie, de directie van een Dat we intussen nog niet zover J spiritistentempel heeft, is bekend. Gebruik de ideale Dodtte Egberts wandkolfiemolen De bijzondere kwaliteit van Douwe Egberts1 koffie komt volledig'tot haar recht, ais U-deze (koffie maalt, ..direct voor het zetten. Gebruik •daarvoor^de ideale D.E.-koffienrolen, die ver krijgbaar is bp 1500 punten, verpakt bij Douwe Êgbert^kQÖie .en thee: lekkere koffie... Kent U handiger kombinatie dan de blouse op rok Vandaar dat wij ook hierin een unieke kollektie hebben samengesteld. Ook hiervoor geldt dus Uitsluitend gevestigd te Nijmegen-- Korte Molenstraat hoek Ziekerstraat 's-Hertogenbosch - Hoge Steenweg 1 BEL OP BIJ BRAND No. 392 Vraag onze uitgebreide collectie in alle familiedrukwerken ter inzage

Peel en Maas | 1957 | | pagina 4