m PEEL EN MAAS 9! Nog steeds BALANS- OPMJIMING 1 1 i i De „arme" cent. RANG RANG RANG RANG Voor üw kind het vvarevblis COUPONS COUPONS COUPONS Een goed gezin is een gelokkig gezin! Landbouw en veeteelt arm zon ik zijn, WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Fantastische aanbieding Vlokmatrassen Ipers. 25.50 2pers. 39.75 Vele koopjes in Truitjes Vesten Rokken Uit Peel en Maas als Film-agenda Dames - parapluie Zaterdag 12 januari 1957 No 2 ACHT EN ZEVENTIGSTE JAARGANG DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MUNCKHOF GROTESTRAAT 28 TELEFOON 512 GIRO 150652 ADVERTENTIE-PRIJS: 8 ct. per m.m. ABONNEMENTS' PRIJS PER KWARTAAL f 1.40 BUITEN VENRAY f 1.60 Eén cent in het kerkzabje Die gever is me geen cent waard De cent had in onze jonge jaren, welke helaas al heel lang achter ons liggen, een schier kapitale waarde, Ook voor de jeugd, die min of meer intensief in de jaren voor de tweede wereldoorlog leefde, kon met zo'n rond stukje koper in een „bazar", waarin allerlei snoepgoed verleidelijk uitgestald lag, zich ver zekeren van respectabele brokken, zuurballen, „gebakke stroop" en sapriemen. De ouders gaven in die gezegen de dagen hun kinderen hun zondag se cent en de spruiten waren daar zeer blij mee. Ze zetten het dan op een holletje naar de winkel. Helaas echter, is thans de cent sterk gedevalueerd. Scheep vandaag maar eens een kind af met een „zondagse cent" De kleuter zal er zijn smalle schou ders voor ophalen en zeggen, dat men daarvoor niets kopen kan. De suikerbrok, de sapriem of wat het dan ook mag zijn, kost nu en kele malen duurder, om niet te zeggen vijfmaal. We hebben ons daarbij al aange past. We geven onze kinderen geen „blote" 'cent meer, omdat we de geringe waarde ervan kennen. Waar echter wèl de cent, de ène cent, nog in hoge ere is, dat is in de kerk! Wanneer we des zondags de schaal, waarop we uitgenodigd wor den het offer te brengen, aan ons voorbij zien gaan, constateren we, dat die ène tik daarop steeds weer die van de cent is. Hier gaat men blijkbaar nog niet „met de tijd mee", alhoewel de be dragen, welke gespendeerd moeten worden voor de kerk, naar rato even sterk gestegen zijn als het snoepgoed voor de kinderen. Enige malen duurder dus. Er is een beroep op ons gedaan om ons „om te schakelen". Om de kerkcent te vervangen door mins tens een stuiver. Doch... zouden we het erbij laten? In verschillende kerken in de buurt heeft men nagenoeg de cent op de collecteschaal uitgeschakeld en heeft men er „een kleintje zil ver" voor in de plaats gesteld. Zouden we dat in Venray ook niet kunnen? De Gelderlander vroeg in het oude- jaarnummer aan een sociaal en po litiek werker ten plattelande diens oordeel over de kerkcollecte. Deze formuleerde zijn oordeel kort aldus: Wie vandaag-aan-de-dag (na zo veel prijsverhogingen) nog een cent in het kerkzakje durft te doen, is mij geen cent waard! Alles is langzamerhand het vijfvoudige waard geworden, maar de pastoor wordt nog steeds door velen afge scheept met een cent. Ik ben dan ook een groot voor stander van de actie „Geen cent, maar een stuiver:" ook al is dat mijns inziens nog te weinig Wanneer er van een gestegen wel vaart sprake is, dan moet daar toch zeker ook de kerk in delen. En bo vendien, wat hebben wij het niet enorm goed in vergelijking tot an dere volken, zoals de Polen en Hon garen. Nee, die cent moet beslist uit het kerkezakje van ons verdwij nen, of het zou er een moeten zijn van een arme sloeber, die beslist niet meer kan missen. Maar die heb je vandaag niet veel meer. En daarom herhaal ik: wie momenteel nog een cent in de buil durft stop pen, is mij geen cent waard Wij zijn het met dat oordeel ge heel eens. Laten we toch allen metterdaad tonen te beseffen, dat de Kerk van ons samen is en dat wij samen die We vieren morgen het feest van de Heilige Familie, van het Heilig Huisgezin van Nazareth. We willen de vermaning van de H. Kerk, dat onze gezinnen zich moeten spiegelen aan de Familie van Jezus, Maria en Jozef, vast knopen aan een vertrouwelijk ge sprek. Twee huismoeders zitten bij el kaar te buurten en ze praten over dat, waar hun hart vol van is: hun gezin. Bij de een gaat het prachtig thuis. Een goede man, goed oppas sende, flinke kinderen, een beetje welvaart en een heleboel tevreden heid. Bij de ander gaat het niet goed. Een lastige, nukkige, uithuizige man hoe ze zelf was, vertelde ze niet moeilijke kinderen, een massa zorg, veel ruzie en narig heid, geen vrede en geen vreugde. De vrouw met het goede gezin luistert geduldig en meevoelend naar het klagen van de ander. Ze merkt, dat het die ander goed doet, dat ze zich eens helemaal kon uitpraten. Totdat die ander haar de vraag stelt: „Heb jij nooit moeilijkheden met je man en met je kinderen, heb jij geen zorg hoe je er moet komen?" Dat was zou men zeggen een pijnlijke vraag, waar toch een antwoord op moest komen. En een antwoord kwam: „Natuurlijk hebben wij moeilijk heden. Ik geloof niet, dat er één gezin bestaat, kón bestaan zónder moeilijkheden." „En hoe lossen jullie die dan op?" Toen was het een ogenblik stil. Totdat de vrouw met het goede gezin begon: „Ja, je vindt dat misschien erg braaf en idealistisch, maar toch is het waar, dat wij het hieraan te danken hebben, dat wij zo'n geluk kig gezin hebben. We hebben na melijk elkander op onze trouwdag beloofd, dat wij altijd bevriend zou den blijven met Christus. En 't is wonderlijk, hoe door die vriend schap met Christus onze onderlin ge verhouding altijd beter wordt en het met de kinderen altijd goed gaat en hoe we in al onze zorgen geholpen worden." Toen was de ander stil. Ja, daar zit het hem in. In een goed gezin staat Christus in het middelpunt. Hij is daar als 't ware de Huisvriend. Zoals Jezus gedu rende Zijn stoffelijk leven in Pales tina van meerdere gezinnen de Huisvriend was. Zo wil Hij ten alle tijde de Huis vriend zijn van onze gezinnen. En dat is Hij ook, wanneer er in het gezin geregeld tezamen gebeden wordt. Wanneer het geloof in Chris tus en in Zijn Evangelie heel het familieleven beheerst. „Waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn naam, daar ben Ik in hun midden", heeft Christus uit drukkelijk beloofd (Matth. 18, 20) Zo'n gezin gaat vanzelf ook dik wijls kracht en bezieling halen in de H. Mis en aan de Communie bank. En zo komt men gemakke lijker alle moeilijkheden te boven. Maar wij, moderne mensen, zijn het helemaal kwijt, dat Christus een levende Persoon is, de levende God-Mens, die voor het geluk van iedere mens, van ieder gezin, naar deze aarde kwam, er Zelf leefde in een mooi gezin, stierf, verrees en nu ten alle tijde onze Voorspreker is bij de Vader. Als de Zoon van de levende God niet het middelpunt van ons fami lieleven is, dan is er geen funda ment, waarop het gebouw van een gelukkig gezin lang stand kan hou den. Als men tegenwoordig over het probleem van gezinsontwrichting en uithuizigheid spreekt, dan komt het omdat er in de gezinnen geen godsdienstige sfeer meer is en daardoor de intimiteit der oprechte liefde tussen vader en moeder er zoek is. Men vindt er niet meer dat mee leven met elkaar, dat elkaar nodig hebben, dat fijn vinden dat men elkander heeft; dat niet zonder elkander kunnen. En van zulke ouders kan niets uitgaan. We zullen weermoeten beginnen met Christus als echte Huisvriend in onze gezinnen binnen te halen en met Zijn genade onze gezinnen weer op te bouwen in waarachtige liefde. Is Christus juist niet gekomen om onze mensheid te genezen van die zo diep ingevreten kanker van het egoïsme Als wij echt ons heil zoeken bij Christus, zal Hij ons met Zijn machtige genade helpen, om steeds Kerk met haar bedienaren hebben te onderhouden. Daarom: ban de cent uit de Kerk, waarmee tegenwoordig nie mand meer probeert een kind of een bedelaar af te schepen, maar laat Uw cent (minstens!) een stui ver zijn! meer los te komen van ons egoïs me, van dat altijd alles naar ons toerekenen en allereerst ons eigen belang zoeken, om steeds meer open te staan voor de anderen in oprechte liefde. van 14 januari 1911 De rector van Oostrum schreef over de devotie tot O.L.Vrouw van Oostrum. De Vincentiusvereniging gaf 6 en 8 januari een drukbezochte soirée. De vroegere dorpsgenoot P.M. van der Voort, klerk der posterijen, werd overgeplaatst van Roermond naar Boxmeer. De heer J. H. Jaspers, hield een lezing voor de onderwijzersbond over samen op reis. Herdacht werd het overleden lid H. van den Berg. Op 11 januari ontspoorde een tramwagen op de Oostrumseweg. Het personeel en passagiers kwa men er ongedeerd af. Op 17 januari zou in de paters kerk het afscheid plaats hebben van de 5 missionarissen naar China, onder wie de Vanrayenaar Pater Gelasius Wismans. Op 11 jan. droeg in de genade kapel te Oostrum, P. Gelasius Wis mans, voor zijn vertrek naar China een H. Mis op in bijzijn van zijn familie. Plannen bestonden om een rijwielclub op te richten voor Venray-kom. van 13 jan. 1912 Op 14 januari zou de heer Kruy tzer uit Roermond, een cursus openen in groenteteelt, ooftbouw en bemesting. Piet Beerkens vestigde zich in de Grotestraat als huisschilder. van 5 jan. 1907 Het voor de gemeente Venray te leveren aandeel voor de lichting de Nat. Militie voor 1907 bedraagt 20, waarvan 14 ter volledige en tot korte oefeningen(4 maanden) 6. Het Post- en Telegraafkantoor alhier zal met 1 April a.s. in een hogare klasse geplaatst worden. In 1906 bedroeg de omzet der postspaarbank alhier f248.992,13. De postboden H. Albertz, G. Linskens en P. Michiels te Venray, zijn met ingang van 16 dezer be vorderd tot brieven- en telegram besteller, met een tractements- verhoging van resp. f 60, f 75 en f 150 's jaars, zodat het salaris van Albertz dan f 700 bedraagt, van Linskens f 650 en van Michiels f 600. De postbode van Meijel, wordt met ingang van 16 dezer overge plaatst naar Milheeze, terwijl dan zijn traktement verhoogd wordt met f 120 en dan f 570 zal bedragen. Zondag droeg de Eerw. Pater Jac. Goumans, van de Kruisheren te St Agatha, in de parochiekerk alhier, zijn eerste plechtige H. Mis op. van 12 jan. 1907 In 1906 werden in Venray 40 huwelijken voltrokken. Er werden 197 kinderen geboren. Er waren 114 overledenen. Levenloos aange geven 13. Ingekomen 435 personen. De totale bevolking bedroeg 31 dec. 1906 6662 zielen tegen 6497 in 1905. Totale vermeerdering 165 personen. In begin Januari begon men in Overloon klei te graven voor de fabricatie van stenen, ten behoeve van het te bouwen krankzinnigen gesticht voor vrouwen alhier. De heer G. A. M. Rutten, klerk der Posterijen te Vaals, wordt met ingang van 1 febr. a.s. overplaatst naar Venray. is alleen als er op staar Het merk Rang staat duide lijk op iedere Rangrol, als ook op het beschermend omhulsel van ieder Ranget je. EEN PRODUCT VAN DE KINGFABRIEKEN SUIKERBIETEN BOUWEN? Mede als gevolg van de interna tionale, politieke situatie is het van groot belang, dat de met suiker bieten beteelde oppervlakte in ons land niet gerieger wordt. Nu de suikerprijs op de buiten landse markt aanzienlijk hoger is komen te liggen dan de Nederlandse kostprijs, is er alle aanleiding om hiermede bij de teelt van suiker bieten rekening te houden. Ofschoon kostprijs-drukkende om standigheden vaak zeer gewild zijn, mag niet uit het oog verloren worden, dat juist de suikerbieten teler een redelijke beloning moet ontvangen voor zijn risico en arbeid. Wij zijn het er allen over eens, dat de areaal-grootte dit jaar moet toe nemen en wij vertrouwen, dat de Minister niet langer zal wachten om tot een hogere waardering van de voor ons land onmisbare suiker bietenteelt te geraken. Bij het opstellen van het bouw plan wordt de suikerbiet terecht ge zien als een gewas, dat uitstekend past in de wisselbouw en naast suiker een goed en goedkoop vee voeder in de vorm van koppen en blad levert. Mechanisatie van de teeltwerk zaamheden verdient alle aandacht; de bietendunmachines kunnen voor een belangrijke verlichting bij de drukke voor jaars werkzaamheden zorgen en het verminderende aan bod van landarbeiders gedeeltelijk opvangen; de rooimachines hebben zich bij de oogst waardevolle helpers getoond. De rassenkeuze is er niet een voudiger op geworden, wanneer het aantal rassen met nagenoeg gelijke prestaties aan een nadere beoordeling onderworpen wordt. De taal van de officiële cijfers laat zich evenwel niet misverstaan: de Kleinwanzlebener rassen maak ten in 1956 62 pet. van het areaal uit, waarbij de Kleinwanzlebener Polybeta van 2 pet. in 1955 tot 18 pet. in 1956 toenam en zich dus voor de praktijk een waardevolle aanwinst van het sortiment toonde. Dit nieuwe ras maakt het mogelijk om van een perceel even veel kilogrammen als voorheen te oogsten, doch met een zeer veel hoger gehalte dan vele andere rassen, waardoor bij gelijkblijvende kosten een hogere uitbetaling bij de suikerproducent bedongen kan worden, terwijl de zeer hoge suiker opbrengst het bovendien bijzonder aantrekkelijk maakt voor de suiker fabriek. Een redelijke bietenprijs nóóst een vertrouwd ras vormen mede de grondslag voor een welvarende landbouw; zij maken invoer van dure suiker welhaast overbodig In Nederland leven wij in om standigheden, die zeer gunstig zijn in vergelijking met hetgeen in an dere landen zich voordoet. Wij beseffen dit niet altijd even duidelijk, maar we voelen het wel eens aan, als we bijv. uit verhalen over Afrika en India lezen, dat er armoede heerst. Nu wil armoede niet hetzelfde zeggen als ongeluk. Er zijn vele mensen, die in de bitterste armoe gelukkig zijn. Maar een beetje welvaart is toch wel een goed middel om ook goed te kunnen leven. Daarentegen is grote welvaart dikwijls meer een gelegenheid om het met de godsdienst maar niet zo nauw te nemen. De Romeinen zijn ten gronde gegaan aan hun weelderig leven en onze beschaving vertoont ook al tekenen van ernstig verval, hoe wel velen het in de Westelijke landen steeds beter krijgen. Hier laten we een paar vergelij kingen volgen van de armoede en de rijkdom, zoals die over de wereld verdeeld is. Het zijn gemiddelde cijfers. Zij hebben niet alleen betrekking op de inkomsten, maar ook op de leeftijden. Want die hangen nauw samen met de manier waarop de mens leeft. Gesteld nu eens, dat ik een ander land geboren zou worden, hoe oud zou ik dan worden. Met andere woorden: hoeveel jaren kan ik er dan als alles normaal verloopt en er geen bijzondere dingen ge beuren op rekenen te zullen leven? Als ik in ons land geboren zou worden, kan ik rekenen op 72 jaar; als ik in de Verenigde Staten geboren zou worden, dan kon ik rekenen op 64 jaar; als ik in Engeland geboren zou worden, dan kon ik rekenen op 62 jaar; als ik in Australië geboren zou worden, dan kon ik rekenen op 65 jaar; als ik in China geboren zou worden, dan kon ik rekenen op 25 jaar; als ik in India geboren zou wor den, dan kon ik rekenen op 26 jaar; sterke looprekken met verhoogde bodem, kinderledikantjes, kinderstoelen, kinder WC's, reiswiegjes, vertinde bedkruiken, kinderbadjes, enz. Alles wordt thuisbezorgd Vrijdags geopend tot 9 uur. Hofstraat 10 Julianaslngel2 Telef. 566 als ik in Japan geboren zou worden, dan kon ik rekenen op 48 jaar; als ik in de Philippijnen geboren zou worden, dan kon ik rekenen op 25 jaar; als ik in Indonesië geboren zou worden, dan kon ik rekenen op 23 jaar. En: hoe zou met zijn mogelijk heden voor levensonderhoud en de aanschaf van de meest noodzake lijke zaken zijn? Als ik in ons land geboren zou worden, dan zou ik kunnen rekenen op een gemiddeld jaarlijks inko men van ongeveer f 1800; als ik in de Ver. Staten geboren zou worden, dan zou ik kunnen rekenen op een gemiddeld jaarlijks inkomen van ongeveer f 23oO; als ik in Engeland geboren zou worden, dan zou ik kunnen rekenen op een gemiddeld jaarlijks inkomen van ongeveer f 1900; als ik in Australië geboren zou worden, dan zou ik kunnen rekenen op een gemiddeld jaarlijks inkomen van ongeveer f 1600; als ik in China geboren zou wor den, dan zou ik kunnen rekenen op een gemiddeld jaarlijks inko men van ongeveer f 100; als ik in India geboren zou wor den, dan zou ik kunnen rekenen op een gemiddeld jaarlijks inkomen van ongeveer f 190; als ik in Japan geboren zou worden, dan zou ik kunnen rekenen op een gemiddeld jaarlijks inkomen van ongeveer f 350; als ik in de Philippijnen geboren zou worden, dan zou ik kunnen rekenen op een gemiddeld jaarlijks inkomen van ongeveer f 120; als ik in Indonesië geboren zou worden, dan zou ik kunnen rekenen op een gemiddeld jaarlijks inkomen van ongeveer f 80. Moeten wij ons bij die toestanden nu maar neerleggen. Neen, wij dienen alles te doen om de arme volkeren te helpen. Vandaar de hulp aan de onderontwikkelde ge bieden, waarover onze regering ook vaak spreekt en waarvoor wij gaarne grote bedragen beschikbaar willen stellen. Dat is practisch christendom, dat is delen laten in de rijkdom en overvloed. Obsessie(Spellboand) Een film uit de Amerikaanse periode van de Engelse regisseur Alfred Hitchcock (1945). Daarom behoort deze film niet tot zijn beste werk, al ligt hij nog ruim boven de middelmaat. Zoals in de meeste van zijn 50 films gaat het om de spanning, vooral om zichtbare spanningen, die vaak door schijnbaar doodgewone zaken worden opgeroepen. In deze film b.v. een kier licht onder een gesloten deur, of een gewoon glas melk; dit laatste krijgt n.l. speciale betekenis, omdat de toe schouwer weet, dat bij de speler de lust tot doden opkomt wanneer zijn blik wordt gebonden aan een over maat van „wit". Weloverwogen weet Hitchcock zijn films op te bouwen, strak logisch en toch met humor, waar hij de toeschouwer voor de gek houdt met spanningen die op niets uitlopen. „Obsessie" is een psychoanaly tische film, waarin Ingrid Bergman een vrouwelijke psychiater voor stelt. Zij redt het leven van een jonge dokter die aan geheugen stoornis lijdt er. gelooft, dat hij een moord heeft gepleegd. De film is ln zwart-wit gemaakt, maar eindigt met een symbolisch gebruik van de kleur: na een revolverschot wordt het doek voor één moment rood gekleurd. Al met al is „Obsessie" een film die de aandacht verdient vanwege de uitstekende regie, de zeer ver zorgde montage en het boeiende spel. Boven 18 jaar. SJ. vergeten mee te nemen uit de winkel van Fa. van den Munckhof, alwaar deze is terug te halen.

Peel en Maas | 1957 | | pagina 1