Driekoningen
Slag voor do automobiel-branche
Welke verbrui ks-
beperking wacht ons?
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
en vele andere ondernemers.
Priester- en kloosterjubilea
in 1957
Uit Peel en Maas
2e inenting tegen diphtcrie,
kinkhoest en tetanns
Zaterdag 5 januari 1957 No 1
ACHT EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
11 PEEL EN MAAS
CONFECTIE VAI
DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MÜNCKHOF
GROTESTRAAT 28 TELEFOON 512 GIRO 150652
ADVERTENTIE-PRIJS: 8 ct. per m.m. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL f 1.40 BUITEN VENRAY f 1.60
Welke gaven bieden wij aan
Morgen vieren wij het feest van
Driekoningen of Verschijning des
Heren. De kerststal is nu helemaal
opgevuld met de beelden van ko
ningen en dienaren en een of meer
kamelen.
Het Evangelie verhaalt ons echt
boeiend de aanbidding van het God
delijk Kind door de Wijzen uit het
Oosten, die door een wonderbare
ster werden geleid bij hun zoeken
naar de pasgeboren Koning.
Het waren de eerste heidenen die
door God werden geroepen tot het
geloof in Christus onze Heer en
Verlosser. In die Koningen of Wijzen
moeten wij een beeld zien van ons
zelf.
Het geloof, dat ons in de H. Kerk
wordt voorgehouden, dat is onze ster
Christus in Zijn volle heerlijkheid
die ons telkens weer leidt naar
Christus onze Heer 'en Verlosser.
Als wij ons steeds op onze aardse
levenstocht laten leiden door de ster
van ons geloof, zullen we eenmaal
mogen aanschouwen in het andere
lever.
Die ster van ons geloof, zal voor
ons blijven schitteren, wanneer wij
maar openstaan voor het Woora
Gods, dat ons in de kerk wordt ge
preekt en dat wij kunnen lezen in
de Heilige Schrift. Wanneer wij
niet meer luisteren, zal die ster
door onze eigen schuld voor ons
verdwijnen.
Maar welke zijn onze gaven?
De Wijzen offerden goud, wierook
en myrrhe. Het goud komt den
Koning toe; de wierook wordt aan
God geofferd, en met myrrhe wordt
het lijk gebalzemd.
Ja, de Wijzen belijden Hem, dien
zij aanbidden, met zinrijke geschen
ken: met het goud als hun Koning,
met de wierook als hun God, met
de myrrhe, als een mens die moet
sterven voor de zonden der mensen.
Ook wij mogen niet met ledige
handen voor God verschijnen.
Wij brengen morgen ook onze
gaven mee naar de kerk. De Ko
ningen komen met koninklijke
gaven: de rijkdommen der aarde
leggen zij aan de voeten van het
Kind.
Maar wat die luxe in Gods ogen
waarde geeft, dat is de innerlijke
gezindheid die zij uitdrukken: geloof
n.l., aanbidding en liefde. Die moe
ten ook wij morgen en trouwens
altijd als wij naar de H. Mis gaan,
meebrengen.
Onze uitwendige gaven zijn welis
waar geen schatten, maar brood en
wijn, de kracht en de vreugde van
ons leven, die wij willen wijden aan
de dienst van onze God en Vader.
En dat is nog niets vergeleken
bij de gaven die wij offeren in het
midden van de H. Mis: het Lichaam
en Bloed van Christus, Christus
Zelf. Zoals dat morgen zo treffend
wordt gezegd in het offergebed na
de Offerande:
„Zie genadig neer, bidden wij U,
Heer, op de gaven van Uw Kerk.
Niet langer wordt U goud, wierook
en myrrhe aangeboden, maar wat
daar door die gaven wordt betekend,
Jezus Christus n.l. Uw Zoon, onze
Heer, Die wordt nu ons Offer en
ons voedsel".
Want door het Christus-woord
priester worden onz* gaven van
brood en wijn verandert in Chris
tus' Lichaam en Bloed, die ons
hebben verlost en ons heiligen.
Door de handen van de priester
offeren wij dan bij de consecratie
aan onze hemelse Vader: het goud
van de Goddelijke Persoon van
Vaders welbeminde Zoon, de wie
rook van Zijn oneindig waardevolle
aanbidding, dankzegging en ver
heerlijking en de myrrhe van Zijn
uit liefde tot God en de mensen
ondergane offerdood aan het kruis.
Ja, het H. Misoffer is het ware
goud, dat nooit zijn glans en waar
de verliest en dit goud mogen wij
morgen, ja iedere dag, offeren.
Waarom volgen wij dan de edel
moedigheid van de Wijzen niet
na?
Zij luisterden naar de boodschap
van God en keerden langs een
andere weg naar hun land weer
terug.
Het werkelijk meeofferen in de
H. Mis moest ook van ons andere
mensen maken, die naar onze da
gelijkse bezigheden terugkeren met
een andere gezindheid, vastbes'o-
ten voor Christus onze Heer en
Verlosser alles te offeren, door
goed te zijn voor iedereen met wie
wij te maken hebben.
Want dat beschouwt Christus als
aan Hem Zelf gedaan. Ja, waar
om zegt ons de H. Mis niets en
doet de H. Mis ons niets? Omdat
de ster van ons geloof door onze
traagheid en wereldse gezindheid
bijna zo goed als uitgedoofd is.
Hoe zouden wij het goud van de
H. Mis waarderen, hoe zou die
korte stonde in de morgen waarin
Christus Zichzelf offert, voor ons
telkens opnieuw, onvervangbare
sterkte en vreugde betekenen, als
wij maar echt geloofden!
In het advies van de Sociaal Eco
nomische Raad lezen wij over een
gelijke verdeling van de lasten, die
voortvloeien uit de komende be
stedingsbeperking.
Bedrijfsleven, overheid en parti
culieren moeten een evenredig deel
daarvan dragen.
Wij weten niet, uit welke maat
regelen zou moeten blijken, dat de
onderscheiden groepen van ons
volk naar evenredigheid zijn ge
troffen.
Dit is ook stellig niet de opzet
van het rapport, dat een advies
inhoudt aan de regering en waaruit
in zekere mate al blijkt, dat een
verschuiving van inkomen plaats
vindt van de jongeren naar de
ouderen.
De jongeren gaan namelijk pre
mie betalen voor de ouderdoms-
verzekering, die aan de ouderen nu
toevalt.
Het karakter van de ouderdoms-
verzekering zal een inkomensver
schuiving teweeg brengen, die op
zichzelf niet mag worden betreurd.
Het zijn in de afgelopen jaren al
ie dikwijls „de oudjes" geweest,
die de klappen hebben moeten ont
vangen.
Wanneer verder zou blijken, dat
uit de voorgestelde bestedingsbe
perking kleine welvaartsverschui
vingen plaats "vinden van de ene
groep in ons volk naar de andere,
dan is daar niet veel op aan te
merken,
Aanvaarding van het toevallige
en onvermijdelijke behoort tot de
normale levensrisico's.
Dit keer schijnt men echter weer
eens een complex maatregelen te
willen uitvaardigen, dat speciaal
de kleine handeldrijvende en in
dustriële middenstand en de am
bachtslieden zal treffen.
Een zware belasting.
Wij wezen reeds op de komende
ouderdomsvoorziening, die toevallig
samenvalt met het tijdstip, waarop
de consumptiebeperking voelbaar
moet worden.
Op 1 januari 1957 moet iedere
middenstander beneden de 65 jaar
zes en driekwart pet. van zijn in
komen ter zijde leggen voor de
premie van de ouderdomsverze-
kering, die hij via de belastingkan-
ioren moet betalen.
Voor zijn personeel geniet de
middenstander bij de betaling van
een hoger loon (ingevolge de pre
mie) nog een compensatie, omdat
de vereveningsheffing wegvalt.
Niettemin komt ook van deze
premie nog 1.3 pet voor zijn reke
ning. En daarnaast moet hij zijn
gehele eigen premie opbrengen.
Voor de kleine zakenmensen,
met enkele krachten in dienst,
is dit een zware belasting, die
velen zwaar zullen voelen druk
ken.
De aankondiging van tariefsver
hoging voor de spoorwegen, de
posterijen en de energiebedrijven
vormt evenzeer een bedreiging van
het rendabiliteitscijfer voor de
middenstand.
Het zijn juist de middenstanders,
die van deze bedrijven de beste
klanten zijn. Wij denken aan het
postverkeer met kleine briefpakjes
en de vele reclame die door mid
denstanders als drukwerk wordt
aangeboden.
Zoals men weèt, gaat zowel het
tarief voor drukwerk als dat voor
briefpakjes omhoog.
Grote bedrijven maken veelal
gebruik van andere reclame- en
verzendin gs wegen
De giro-belasting
Nu moet men toegeven dat ook
in andere sectoren de kosten'hoger
worden, maar algemeen wordt als
vaststaand aangenomen, dat een
kostenverzwaring zwaarder drukt
naarmate men economisch minder
weerstand kan bieden.
Zeer duidelijk komt de bedreiging
van de middenstand aan het licht
bij de beoogde heffing van 2 cent
bij elke giro-overschrijving. Het
zijn juist de middenstanders, die
veel kleine posten per giro plegen
over te maken.
De grotere bedrijven maken bij
het geldverkeer een druk gebruik
van hun bankrelatie, hetgeen bij
middenstanders veel minder het ge
val is. Velen van hen beschikken
zelfs niet over een bankrelatie. Hun
gehele geldverkeer gaat per giro
dienst.
Juist om deze reden zal in het
bijzonder de middenstand door de
ze maatregel worden getroffen.
Vatten wij alle verhogingen, die
aanstaande zijn, samen, dan zijn
het juist de algemene kosten en de
indirecte kosten van een bedrijf,
die getroffen worden.
Bij de vaststelling van de bruto
winstmarges van een winkelier of
ambachtsman worden deze kosten
dikwijls verwaarloosd of op een
nonchalante wijze gecalculeerd.
Hieraan zal een einde moeten ko
men.
De volgend jaar te betalen pre
mie voor de algemene ouderdoms-
verzekering en de opnieuw stijgen
de sociale lasten voor het perso
neel mogen voor de middenstand
een waarschuwing zijn dat zij de
ze kosten moet door calculeren in
de prijs van het eindproduct.
Het bovenstaande betekent, dat
de bruto-winstmarges voor de mid
denstand evenals voor groothandel
en fabrikant zullen moeten stijgen,
want de meeste zelfstandigen zullen
de nieuwe premie niet van hun
eigen inkomen kunnen voldoen.
Volgen zij de regels van de gead
viseerde bestedingsbeperking, dan
zal ook van de door hen te betalen
premie 1,3 pet voor eigen rekening
komen.
Stijgende pry zen
In dit kader moet opnieuw aan
dacht worden besteed aan de prijs-
stabilisatiepolitiek van de regering,
waarbij ook de middenstanders be
reid zijn geweest hun medewerking
te verlenen. Deze medewerking
is toegezegd tot 1 januari 1957 en
zal dan opnieuw worden bezien.
Uit het voorgaande kan gemak
kelijk worden geconcludeerd, dat de
middenstand slechts op voor haar
gunstiger winstmargevoorwaarden
haar medewerking aan de regering
kan prolongeren.
Deze correctie van de winstmar
ges zal voor een reeks van artike
len op weinig moeilijkheden stuiten
en zich automatisch voltrekken.
Dit wordt anders met de marges
op merkartikelen, waarvan meesten
tijds de verkoopprijzen aan consu
menten door de fabrikanten worden
vastgesteld en waarvan de winke
lier in meerderheid van gevallen
niet mag afwijken zonder risico te
lopen van verdere leverantie te
worden uitgesloten, afgezien van
de betaling van een boete.
Er zal derhalve in de komende
weken een intensief overleg moeten
plaatsvinden tussen de fabrikanten
en de vertegenwoordigers van win
keliers over het standpunt dat in
deze zaak moet worden ingenomen.
Komt men niet tot een gunstige
herziening van winstmarges dan
worden de winkeliers het kind van
de rekening der bestedingsbeper
king. Het is niet steeds zeker dat
de fabrikanten de winkeliers steu
nen in hun streven naar verbetering
der marges.
Bij hun prijspolitiek streven zij
er naar de consumentenprijzen van
hun merkartikelen zoveel mogelijk
op een bepaald niveau te handhaven
waarbij zij bij stijgende prijzen be
reid zijn hun winstverlangen te be
perken, terwijl zij er zich bij een
dalende markt met hand en tand
tegen verzetten deze tendens te
volgen.
Meer efficiency
Stellen wij in dit verband nog
eens tegenover elkaar de positie
van het groot- en kleinbedrijf. Het
eerste heeft een ver doorgevoerd
culculatiesysteem en is ook in het
verleden reeds met de verzorging
van de sociale maatregelen voor
haar personeel geconfronteerd. Het
laatste heeft de sociale verzorging
steeds als sluitpost van haar ver
lies- en winstrekening gehanteerd.
Het grootbedrijf blijft in dezelfde
positie, al wordt de sociale zorg
uitgebreid. Het kleinbedrijf zal de
sociale zorg van de zelfstandige
thans moeten aanvaarden als een
integrerend deel van de prijsvor
ming. Het resultaat van de verge
lijking is dus ongunstig voor het
kleinbedrijf.
De concurrentie tussen beide
groepen zal er toe leiden, dat men
vooral in het kleinbedrijf de drang
tot prijsverhoging, die dus bij haar
het grootste zal zijn, met grote
voorzichtigheid zal toepassen. Men
zal bereid zijn op een ander terrein
naar een compenserende kosten
verlaging te zoeken. Deze kan alleen
gevonden worden in een verhoging
van de bedrijfefficiency, waaraan
in het kleinbedrijf nogal eens een
en ander mankeert.
Uit deze drang naar kostenver
laging moet een grotere drang naar
samenwerking tussen bedrijfsgeno-
ten voortvloeien, om eendrachtig
aan de dreigende inkomstenvermin
dering het hoofd te bieden.
Wanneer men in brede kringen
van de middenstand tot deze ge
wenste ontwikkeling komt, zal welis
waar de strijd tussen groot- en
kleinbedrijf (nog) feller worden dan
tot heden, maar dan zal hier een
versterking zowel van de sociale
toestand der middenstand op korte
termijn als van de economische po
sitie op langere termijn het gevolg
van zijn.
Over de resultaten van het nederlandse bedrijfsleven in
1956 mogen we in het algemeen zeer tevreden zijn. De
ene bedrijfstak heeft daarbij een gunstiger positie ingeno
men dan de andere op de wereldmarkt. Onder de sterke
wisseling en verschuivingen, die het economisch leven nu
eenmaal kenmerken, mogen we rond de jaarwisseling
zeker spreken van een aardverschuiving in het kostenvlak
van de automobielbranche, waarvan de gevolgen zich pas
over enkele maanden zullen openbaren.
fen, omdat wij als volk op te grote
voet geleefd hebben en vooral om
dat men in kringen van staat en
overheid er nog onvoldoende be
grip voor toont, dat met onze be
lastinggelden te royaal wordt om
gesprongen en dat menige staats
dienst te duur werkt of overbodig
is.
BEL OP BIJ BRAND
No. 392
Op twee fronten heeft men het
autobedrijf in ons land een gevoe
lige slag toegebracht.
De eerste aanval kwam van dic
tator Nasser in Egypte, door wiens
toedoen de benzine-bevoorrading
van Europa ernstig werd geschaad,
omdat hij een aantal schepen op
de bodem van het Suezkanaal heeft
laten zinken en medewerking heeft
verleend bij het afsnijden van pijp
leidingen.
Wij weten allen, dat de vertraag
de olieaanvoer naar Europa slechts
een tijdelijk karakter zal dragen,
zodat de verstoring in de automo-
branche, die hierdoor optreedt,
eerlang weer zal verdwijnen.
Niettemin moet worden vastge
steld, dat gedurende deze periode
een vijfde van het nederlandse ben-
zineverbruikend rijdend materieel
niet kan worden gebruikt.
De schade hierdoor veroorzaakt,
blijkt wel zeer duidelijk op zon
dagen, wanneer de wegen even
schoon zijn van auto's als de kas
sa's van tankstations en buiten-
café's van inkomsten.
En er ging des zondags het een
en ander om, dank zij het auto
verkeer.
De winstcijfers van autobedrijven
en benzinestations worden door deze
situatie aanzienlijk gedrukt. Dit is
onvermijdelijk, tijdelijk en een factor
die door de internationale situatie
veroorzaakt.
Vervolgens zijn de kosten van de
motorbrandstof omhoog gegaan.
Het vervoer is veel duurder ge
worden en het heeft betrekking op
een veel grotere afstand, hetgeen
de prijzen van de brandstof niet
onberoerd kon laten.
Hierdoor werd de prijs van het
autotransport voor personen en goe
deren duurder in verhouding tot
ander vervoer zoals dat per spoor.
Tien maal erger
Mocht hieruit reeds een zekere
verschuiving volgen activiteit ten
nadele van het autobedrijf, dit ver
schijnsel wordt tienvoudig vergroot
door de verhoging van de invoer -
belasting op benzine perl jan. 1957.
Uit een oogpunt van landsecono-
mie moge dit te verdedigen zijn,
niet te ontkennen valt, dat de auto
branche er een gevoelige terugslag
door moet incasseren.
De verwachtingen over een ver
schuiving van 't goederentransport
van auto naar de spoorwegen zijn
niet zo pessimistisch, maar voor het
personenvervoer zal een wijziging
van het economisch beeld niet zijn
te vermijden.
Belanghebbenden in de auto
branchezien met belangstelling naar
het ministerie van waterstaat, waar
de stukken klaar liggen, die een
verhoging van de spoorwegtarieven
aankondigen.
Moge deze verhoging voor de N. V.
Nederlandse Spoorwegen zelf nood
zakelijk zijn, het is nog een open
vraag of de ministers van econo
mische en sociale zaken aan deze
verhoging willen meewerken. Want
het gaat niet alleen om eensluiten-
de exploitatie-rekening voor de
spoorwegen.
Evenzeer zijn in het geding de
verhouding tussen de kosten van
auto- en spoorwegvervoer en de
totale kosten van levensonderhoud
der bevolking.
De spoorwegen zelf zullen een
tariefverhoging wensen.
De automoblelbranche zal het
zelfde standpunt innemen om de
verhouding tussen de vervoerskos
ten per auto en trein na de ver
hoging van de benzineprijs weer in
evenwicht te brengen.
Het is echter waarschijnlijk, dat
een deel der volksvertegenwoor
diging en een aantal leden van het
kabinet beslist niet enthousiast
voor een verhoging zullen zijn.
Hoeveel vertegenwoordigers en
zakenmensen reizen er niet per
trein!
Onder de hak.
Stijging van het spoorwegtarief
heeft onmiddellijk gevolgen voor
het kostenbeeld van een groot aan
tal ondernemingen, die juist in
deze weken geducht onder druk
staan van minister Zijlstra met z'n
prijsstabilisatie-politiek.
Indien de overheid maar door
gaat met zijn prijsverhogingen, zal
men het particuliere bedrijfsleven
van eenzelfde opvatting geen ver
wijt kunnen maken. In dit licht is
de tariefsverhoging van de spoor
wegen nog onzeker. Mocht het
noodzakelijk blijken dat deze niet
doorgaat, dan worden de auto
bedrijven en de autobusouder-
nemingen in het bizonder getroffen.
Een zelfstandige kostenverhoging
van de autobielbranthe wordt nog
veroorzaakt door de loonsverhoging
van 1 januari, die de invoering van
de algemene ouderdomsverzekering
mogelijk maakt. Men zal er met
ons van overtuigd zijn dat de
garagebedrijven zeer loonintensief
zijn en dat er op dit terrein sprake
is van een ernstige arbeidssc'naarste.
Bovendien vindt men in deze branche
zeer veel eenmansbedrijven, die ook
hun post sociale lasten moeten
aanpassen aan de premieplicht voor
de ouderdomsverzekering.
Het gevolg is dus dat de repara
tiekosten voor auto's ook omhoog
zullen gaan in een verhouding, die
waarschijdlijk de gemiddeld te ver
wachten kostenstijging zal over
treffen.
Moderniseren of sterven
Wij zien hier als onvermijdelijk
een verdere rationalisatie van de
autobranche. Menig kleinbedrijf zal
moeten moderniseren of sterven,
waarbij ook de meest doelmatige
bedrijfsgrootte ter sprake komt.
Aan een verdergaande concentratie
in deze bedrijfstak zal wel niet zijn
te ontkomen, waarbij opnieuw een
aantal kleine zelfstandigen een
moeilijke tijd tegemoet zal gaan.
Houdt men daarbij het oog op de
steeds toenemende kapitaalbehoefte
die in deze branche een factor van
betekenis vormt, dan zal men met
ons een grote geldschaarste in het
automobielbedrijf mogen tegemoet
zien.
Niet eenvoudig maar'wel belang
wekkend zijn de gevolgen van de
consumptiebeperking voor de auto
branche. Het kan niet worden ont
kend, dat een belangrijk percentage
van het autogebruik nog steeds
wordt aangewend voor ontspanning
en luxe. Vermindering van het reële
inkomen en toeneming van de
kosten zullen dit percentage ver
minderen.
Het aantal particulieren dat zich
de luxe van een eigen auto uan
permitteren, zal verminderen mèt
de schadelijke gevolgen voor de
autohandel en -reparatiebedrijven.
Eigenaren van grotere auto's zullen
naar een kleinere wagen zoeken en
een aantal liefhebbers van auto
rijden, dat juist voornemens was
zich dit voorjaar een eigen auto
aan te schaffen, zal daarvan voor
lopig afzien.
Slecht voorjaar
Pas over enkele maanden zal
men kunnen waarnemen in hoe
verre de handel van deze gewijzig
de instelling zal hebben te lijden.
Op dit ogenblik is dit moeilijk te
constateren omdat de aanschaffers
van auto's in de wintermaanden
voornamelijk behoren tot hen, die
voor zakelijke doeleinden dit ver
voermiddel niet kunnen missen en
dus toch aan de markt blijven. Het
ziet er echter naar uit dat vooral
komend voorjaar de handel in
nieuwe en nog meer in tweede
hands grote auto's een moeilijke
tijd tegemoet gaat.
Voor de gebruikers van auto's
voor zakelijke doeleinden is er één
lichtpunt aan de donkere hemel
van de benzineconsumptie. Voor
zover zij van hun auto minder dan
10 pet. voor privé-doeleinden ge
bruik maken, mogen zij dit mindere
in de plaats stellen van de tot nu
toe aangenomen 10 pet. van de
cataloguswaarde voor de fiscus.
Men weet dat door de belasting
dienst voor de inkomstenbelasting
tot heden werd aangenomen, dat
wie naast zijn zaken ook voor privé
van zijn auto gebruik maakte, dit
privé 10 pet. van de catalogusprijs
van de auto per jaar zou zijn onge
acht of dit met de werkelijkheid
overeenstemde.
Een recent arrest van de Hoge
Raad heeft echter toegestaan dit
privé-gebru'k gelijk te stellen aan
het werkelijke indien dit aantoon
baar geringer is. En dit komt
nogal eens voor, vooral wanneer
men een auto met een hoge catalo
gusprijs voor een veel lager bedrag
tweedehands koopt. Hier is dus
sprake van een tegemoetkoming
aan zakenmensen, die een gering
privé-gebruik van hun auto maken.
Het geheel der maatregelen, dat
de autobranehe treft, is er vooral
op gericht het luxe rijden en het
maken van vacantietrips, dus de
besteding voor genoegen en ont
spanning te verminderen.
Uit een oogpunt van gebruiksbe
perking, met als nevendoel opvoe
ring van de verkeersveiligheid en
besparingen moge dit aanlokkelijk
zijn, de autobranche zal er haar
omzet door zien verminderen.
Het is een eerste dreun op het
hoofd van een bepaalde groep bur
gers, die economisch wordt getrof
Op 19 maart 1957 herdenkt mgr
dr J. H. G. Lemmens, bisschop van
Roermond, de 25ste verjaardag van
zijn bisschopscongregatie.
In het bisdom Roermond zijn
50 jaar priester: 16 maart J. Ker-
bosch, pastoor te Lottum; A. Lem
mens, pastoor te Schimmert; G. J.
Lenders te Bemelen; G. S tassen,
pastoor te Geulle.
40 jaar priester: 24 maart, ir J.
Bemelmans, kanunnik van het Ka-
thedraal-Kappittel en pastoor-deken
te Heerlen; N. Boshouwers, pastoor
te Neerbeek; B. Diederen, pastoor
te Heerlen; J. Hou ben pastoor te
Heerlen; J. Janssen, em.-pastoor
van Griendtsveen te Boekei; dr J.
Kurris, em.-pastoor van Schin op
Geul op Oud-Valkenburg; W. Lins-
sen pastoor-deken te Echt; J. Meu-
lenberg, em. pastoor vanJabeek te
Oirsbeek; P. van Nieuwenhoven, in
specteur R.K. lager onderwijs te
Roermond; mr dr J. Balgooij, rus
tend te Den Haag; V. Schoolmees
ters, pastoor te Roermond; M. Spaet-
gens, pastoor te Klimmen; E. Steeg-
mans, pastoor-deken te Meerssen;
dr S. Teeuwen, rector Pius-convict
te Nijmegen; G. Vostermans, pas
toor te Leunen.
25 jaar priester: 12 maart, A. Cra
mers, pastoor te Hegelsom;' mgr drs
J. Damen, vertegenwoordiger van
het Nederlands Episcopaat en rector
van het Pauselijk Nederlands Col
lege te Rome; L. van den Dungen,
pastoor te Lemiers; J. van Eijseren,
pastoor te Papenhoven-Grevenbicht;
L. Francken, pastoor te Jabeek; A.
Franssen, pastoor te Swartbroek;
P. Funken, pastoor te Meers; J.
Geurts, leraar te Sittard; E. Gom-
mans, pastoor te Venlo; E. Heil,
rector te Blerick; G.Höppener, pas
toor te Venlo; J. Janssen, pastoor
te Eckelrade; J. Janssen, rector te
Heel; dr J. Janssen, Leiden; J. Kus-
ters, leraar te Roermond; M.Meijs,
pastoor te Slenaken; J.Nievergeld,
eraar te Weert; J. Rijcken, pastoor
te Obbicht: T- Rut ten, pastoor te
Heijen; J, Slijpen, rustend te Heer
len; H. Vercoulen, pastoor te Mer-
selo; H. Verheggen, hoofdaalmoeze
nier van de inrichtingen van Justitie
te Den Haag; M. Vliegen, pastoor
te Kerkrade; W. de Vrede, pastoor
te Roosteren; W. Wagemans, pas
toor te Heel; L. Weijs, rector te
Haler-Uffelse; P. Wijnen, pastoor
te Kerkrade-Holz; J. Wintgens, rus
tend te Nijmegen.
11 januari 1913
De heer Victor Fonck Jr., sec
retaris publiceerde een verslag van
de voetbalvereniging D.S.O. seizoen
1911—1912.
Op 5 januari werden tot be
stuursleden van D.S.O. gekozen:
S. Esser, Voorzitter, P. Esser Vice-
voorzitter, V Fonck Jr. secretaxis,
J. Oudenhoven, penningmeester,
P. Emonds, captain.
Nieuws uit
Venray en Omgeving
GROENE KRUIS
DONDERDAG a.s.
Consultatiebureau voor zuigelingen
uit de Kerkdorpen.
Burgemeester en wethouders van
Venray maken bekend, dat de
tweede inenting tegen diphterie,
kinkhoest en tetanus zal plaats
hebben:
op woensdag 9 januari 1957
In de kerkdorpen Leunen, Casten-
ray, Oirlo en Oostrum
op dinsdag 15 januari 1957
op belde dagen op dezelfde uren en
plaatsen waarop en waar de eerste
inenting heeft plaats gehad.
De dagen waarop de derde inen
ting zal plaats hebben zullen nader
bekend worden gemaakt.
Venray 22 december 1956
Gevonden:
dubbele rijwieltassen, Kazerne
Langstraat; knikkerzakje, Nagel
hout, Grotestraat 5a; zwarte dames-
paraplu, A. Reijnders Oostrum D 36;
woordenboek, Noy Langeweg 15;
plastiek damesportemonnaie, P.Ja
cobs, Merseloseweg M lc; heren
onderbroek en 2 heren onder
hemden, Goumans Kempweg 15;
fox-hond, C. Barents, Hoopweg M70;
rode autoped, vd. Pas, Wilhelmina-
straat 47; oud damesrijwiel van
Meijel Hofstraat 4; 2 paar gebreide
wanten, Postkantoor; blauwe rozen
krans, gebreide want, bruin lederen
beursje, motorwanten en kinder
sjaal, Politiebureau.