DE GRUYTER
Ook voor Uw drukwerken
in 1957
Onrustig Ierland
Sex-appeal.
Die lO0/o korting
betaalt U zelf...
Fa. van den Munckhof
2 goudrepen
naar
gelooft U dat óók?
■■mm':
m
m
voor 25 cent
Ierland (of Eire, zoals 't vroe
ger heette en tegenwoordig
weer heet) het Groene Eiland,
verkeert opnieuw in onrust.
Juisttoen Engelandeen ernstige
crisis doormaakte, als gevolg
van het „Ierse Republikeinse
Leger over de grens van Ulster
en verrichtten er hun geweld
daden. Daarmee was de rust in
Ierland opnieuw verstoord.
Het eiland ten Westen van Enge
land, dat wij als Ierland aanduiden,
is politiek in twee delen gesplitst.
Verreweg het grootste deel vormt
de Ierse Vrijstaat. Een Noordelijk
deel, Ulster, behoort nog tot het
Britse Koninkrijk.
De Ierse Vrijstaat erkent deze
feitelijke toestand, hoewel ze offl
cieel aanspraak maakt ook op deze
Noordelijke punt. Maar de Ierse
regering wil deze zaak kennelijk
niet forceren en onderhoudt nor
male betrekkingen met Engeland.
Ierland heeft eens deel uitge
maakt van het Britse Rijk. En het
was eerst in 1938, dat een nieuwe
grondwet geldig werd, waarbij Ier
land zichzelf onafhankelijk ver
klaarde, al zijn er nog wel banden
met Engeland.
Men heeft wel eens gezegd, dat
Ierland een president heeft voor
intern en een koningin (Elisabeth
van Engeland) voor extern gebruik.
Maar Elisabeth, die nog niet zolang
geleden een bezoek aan haar onder
danen in Ulster bracht, wipte toch
niet over de grens van de Ierse
Vrijstaat. Dat was ook maar beter!
ONDERDRUKT VOLK
De Ieren hebben zelf, lang ge
leden, de Engelsen in hun land ge
haald om interne geschillen te helpen
beslechten. Daarmee haalden ze een
koekoeksjong in het Ierse nest.
De Britten, toen ze er eenmaal
waren, gingen er niet meer uit. Ze
trokken handig partij van de eeuwige
geschillen in Ierland (de Ieren zijn
befaamde ruziezoekers) en speel
den er weldra de baas.
Het katholieke Ierland werd ook
betrokken in de conflicten tussen
de protestantse en katholieke
vorsten in Engeland.
Het is met name Cromwell ge
weest die vreselijk in Ierland heeft
huisgehouden, o.a. tijdens het be
ruchte bloedbad bij Drogheda, waar
mannen, vrouwen en kinderen ge
lijkelijk over de kling werden ge
jaagd onder de leus „Dood aan de
vijanden des Heren". De Ieren van
hun kant waren evenmin zacht
zinnig.
Meer nog dan het zwaard was de
honger de vijand der Ieren. De En
gelse landheren profiteerden, de
bevolking leed gebrek. Telkens weer
kwam het tot verzet, telkens weer
werd dat verzet gewelddadig neer
geslagen.
Een der bekendste acties van de
Ieren was die tegen een zekere
kapitein Boycott, die met zijn hand
langers eenvoudig werd doodver
klaard... Het begrip „boycot actie"
hebben we ervan overgehouden.
Het is de Engelse staatsman
Gladstone geweest, die besefte, dat
dit niet langer zo ging en een wijzi
ging in de status van Ierland (Home
Rule) voorstelde. Maar inmiddels
waren reeds grote aantallen Ieren
naar Amerika vertrokken om aan
armoe en honger te ontkomen.
Men heeft berekend, dat in de
tweede helft der vorige eeuw in 10
jaren tijds een miljoen Ieren van
ellende zijn omgekomen, zo slecht
was de toestand daar.
SINN FEIN
Toen Engeland de vinger gaf,
wilden de Ieren de hele hand. Zij
eisten de volstrekte onafhankelijk-
en de voorvechters hiervan waren
de Sinn Feiners, die voor geen
geweld terugschrikten om hun doel
te bereiken. Aanslagen, overvallen,
sabotagedaden waren aan de orde
van de dag.
In het bijzonder waren de Sinn
Feiners actief tijdens Wereldoorlog
I. In 1916 begonnen ze een openlijk
offer sief. De Duitsers roerden
graag in dit troebel water en zetten
via een onderzeeër een Ierse op
standelingenleider, Sir Roger Case
ment, aan land. Die is daarvoor
later door de Engelsen ter dood
gebracht.
Van toen af heerste een waar
schrikbewind. De Engelsen beant
woordden geweld met geweld en
zonden een speciaal legertje, de
z g. Black and Tans, naar Ierland.
Men gaf elkaar in onverbiddelijke
wreedheid niets toe, hele stadswij
ken werden in de as gelegd. Dublin
was het centrum van deze „Engels-
Ierse oorlog".
Uiteindelijk heeft Ierland zijn
vrijheid toch langs legale weg be
reikt, dank zij De Valera, de scherp
zinnige politicus die begreep, dat
men op deze wijze niet verder
kwam. Van stap tot stap ging hij
verder, en zag eindelijk zijn streven
bekroond met de onafhankelijkheid
van zijn land, de stichting van de
Ierse Vrijstaat. Hij had ook te
strijden tegen intern verzet, want
hij kreeg voor zijn grondwets
ontwerp maar weinig meer dan de
helft der stemmen. E.... Ulster
bleef Brits.
ORANJEMANNEN
De mannen van Ulster worden de
„Orange-men" genoemd ter herin
nering aan Willem III, koning van
Engeland en Stadhouder van Hol
land, die door de Engelse protes
tanten als de bevrijder van het
Katholieke juk werd toegejuicht.
Ia Ulster zitten veel Engelse ko
lonisten, en deze hele provincie is
overwegend protestants, terwijl de
Ierse Vrijstaat overwegend R.K. is
er (1-Kathol eke Kerk daar staats
ie k. Du is op zich zelf al een sti-
inuuu> voorde „oianjemannen" van
Ulster om zich vast te blijven klem
men in het Britse Rijk. Maar
daar komt bij, dat Ierland econo
misch en sociaal nog een ontzag
lijke achterstand heeft, en Ulster
vreest bij een aansluiting aan de
Vrijstaat omlaag getrokken te zul
len worden naar het daar heersen
de peil.
In Eire zijn nog altijd illegale
strijdgroepen, waarvan de Irish
Republican Army de voornaamste
is, die strevep naar de aaneenslui
ting van Ulsfer met Eire, op hun
eigen manier.
Het is geruime tijd vrij rustig
geweest, maar nu heeft de I.R.A.
weer enkele gewaagde overvallen
gepleegd op Ulsters gebied. Mis
schien heeft men gebruik gemaakt
van dè moilijke situatie waarin
Engeland zich bevond. Maar mis
schien ook is het van de IRA alleen
maar een propahandastunt geweest.
Want de Ieren zijn onderling nog
altijd verdeeld.
Naast de IRA bestaan diverse
andere strijdgroepen. En het is
niet uitgesloten dat de IRA door
deze actie heeft willen tonen dat
ze er nog altijd was, en nog altijd
nummer één ook.
In ieder geval heeft de regering
in Londen, bij alle zorgen over het
binnen- en buitenlands beleid, op
nieuw de Ierse kwestie die haar
grijze haren bezorgen kan!
Vorige week stond er in dit blad
een reclame voor Sex-Appeal. De
titel was al voldoende om 'n mas
sa publiek te trekken. Waarvan de
meesten nier eens wisten wat Sex-
Appeal eigenlijk precies betekent.
In ieder geval zou het wel iets
met het sexuele en sexualiteit te
maken hebben. En dat was genoeg.
Daar was iets te beleven. Sensatie.
En de jongeren, die helemaal niet
weten wat Sex-Appeal betekent,
werden gelokt door de rest van de
reclame: nachtclubs, veel spanning
en veel vrouwelijk schoon.
Daar komt het domme publiek
op af. En dikwijls moet het daar
na bekennen, dat het niets bijzon
ders was. Waarmee ze bedoelen
dat er toch niet zoveel te beleven
was als ze eigenlijk stiekum ge
hoopt hadden.
Bedoelden ze maar liever te zeg
gen dat helemaal niet mooi was,
het niet op hoog peil stond, mis
schien zelfs beneden peil was.
Want dikwijls is het werkelijk niets
moois, waarvoor men met zulke
reclame toch veel publiek moet
proberen te trekken. Maar veel
mensen schijnen zich nu eenmaal
gemakkelijk te laten beduvelen
door zulke reclame.
Ik vraag me echter af, of de be
zoekers nu ook weten wat Sex-
Appeal is. Moeten onze jongeren,
die straks de vaders en moeders
van een nieuw geslacht zullen zijn,
uit de belevenissen van nachtclubs
leren wat Sex-Appeal is? Alsof
Sex-Appeal alleen maar iets te
maken heeft met vrouwelijk schoon?
En wat voor schoonheid?
Sex-Appeal is eigenlijk iets heel
moois, te mooi om zo misbruikt te
worden. Iets wat door de Schepper
zelf gewild is met het doel om
twee mensen tot elkaar te brengen
die zich misschien dan op de lange
duur voor heel hun leven binden
aan elkaar in het huwelijk.
God heeft immers de mens ge
schapen als man en vrouw. Met
deze twee verschillende woorden
is het verschil van geslacht aange
geven, het verschil van sekse. Er
ligt niet3 minderwaardigs in beslo
ten, maar het is de wijsheid van
God die aan elke wieg een dubbe
le garantie wilde zien staan van
een vader en een moeder.
Een beschermende vader en een
zorgzame, tedere moeder. Twee
mensen, totaal gelijk, maar meteen
ook verschillend, omdat ieder een
andere taak en roeping heeft. Als
mens zijn ze gelijk, geschapen naar
Gods beeld en gelijkenis, en be
stemd voor een eeuwig geluk. Maar
ze zijn verschillend |toegerust. Dat
verschil zal zich niet alleen uiten
in het lichaam van beiden, maar in
veel andere dingen die juist de
geest betreffen.
Omdat nu eenmaal de mens zo
ver boven de dierenwereld uitsteekt.
Juist door dat verschil oefenen
de beide geslachten zo'n grote aan
trekkingskracht op elkaar uit.
Sex-appeal is nu het prikkelen
van de neiging, die het ene ge
slacht gevoelt tot het andere ge
slacht.
Als men dit niet deed, zouden 'n
hele boel jongens en meisjes nooit
tot elkaar komen.
Sex-appeal is dus eigenlijk niets
anders dan het charmant voor de
dag komen, zich charmant gedra
gen of voordoen tegenover het an
dere geslacht. Dus helemaal niets
verkeerds. In de veronderstelling
natuurlijk, dat men hierbij niet
handelt met een verkeerde bedoe
ling.
Maar het woord „sex-appeal"
heeft toch dikwijls een ongunstige
betekenis. Het is een woord van
de mondaine wereld, die met „sex-
appeal" alles in de verhouding tus
sen de twee geslachten wil goed
praten, ook als men er alléén op
uit is de zinnen te prikkelen.
„Sex-appeal" maakt dan het prik
kelen van de neiging van het ene
tot het andere geslacht helemaal
los van het huwelijk, waarvoor het
door God uiteindelijk alleen be
doeld is; het legt ook te veel de
nadruk op het lichamelijke, alsof
de mens alleen maar lichaam is, en
niet een door een geest bezield
lichaam.
Ik vrees, dat onze jongeren in
„Sex-Appeal" de goede betekenis
van dit vreemde woord niet te zien
hebben gekregen. Alleen weer eens
een minder mooie indruk opgedaan
?''f399HHH9RNI
De Gruyter heeft 415 eigen
winkels met honderdduizenden
trouwe klanten. En er komen
jaarlijks nog duizenden nieuwe
klanten bij. Dat grote succes
is mogelijk omdat De Gruyter's
klanten het voordeel van 10%
korting - werkelijke korting I -
duidelijk hebben ondervonden.
Vanzelfsprekend kan
De Gruyter 10% korting ge
ven eigen importen, eigen
zeer moderne fabrieken,
eigen expeditie naar 415
eigen winkels maken grote
kostenbesparingen moge
lijk, waarvan De Gruyter's
klanten profiteren. U ook?
F
s
PUUR
MELK
MELK-MOKKA
De Gruyter's beroemde repen
dubbeltjes repen
picnic repen
goudrepen 4
hazelnoot repen
rozijn-noot repen
pinda repen
Bij elke aankoop van f. 4.-
De Gruyter-artikelen
van samen 40 cent
Geldig van 2 t/rp 8 januari 1957
over de roeping van beide geslach
ten.
Dit is weer een voorbeeld hoe de
vermaak-industrie misbruik maakt
van de domheid van het publiek,
dat zich zo gemakkelijk laat bedu
velen en alleen maar op een titel
en wat dikke woorden afgaat.
En het bewijst eens te 'meer hoe
noodzakelijk het is dat onze men
sen op dit gebied goed worden
voorgelicht.
Commentator.
BEL OP BIJ BRAND
No 392