Veel plezier
Herfst- of
Wintermantel
Nergens gevaarlijker
dan in Nederland...
Hoe zit dat...
Het „Pikkeniere"
Kerkelijke Diensten
Hier is geen discipline
met de inkt?
De betere Damesmantels
Meisjesmantels en
Joppers.
Ik weet nog als de dag van gis
teren, aldus Wim van Dussel, dat
er in Nederland geen verzekerings
maatschappij was, die mij voor het
begin van m'n wereldreis per scoo
ter wilde verzekeren tegen wat dan
ook. Scooterrijden is inderdaad een
enigszins hachelijk avontuur, niet
zozeer omdat het een ding op twee
wielen is, dan wel omdat er lieden
zijn, die menen, dat het voornaam
staat met zo'n apparaat niet be
neden de honderd kilometer per uur
te rijden.
Maar goed, ik ben dus op mijn
buitenlandse reis door meer dan
twintig landen niet verzekerd ge
weest, al ben ik van mening, dat
't voor een der vele in glas- en
staalpaleizen vertoevende maat
schappijen minder riskant geweest
zoü zijn MIJ te verzekeren dan
een van de xnet hun leven spelende
bromlletsrijders in dit overbevolkte
land.
Ik ben voorzichtig
Ik ben nu al vier weken fietser.
Afgezien van het feit, dat het een
raar gevoel is na tienduizenden en
nog eens tienduizenden scooter
kilometers opeens weer met een
slakkengang vooruit te komen
als je trapt tenminste heeft me
dat fietsen eigenlijk de stof tot dit
artikel gegeven: ik sta namelijk
versteld dat ik nog leef!
O nee, ik rijd niet op de weg, be
laagd door die „wilde" automobi
listen, ik blijf gewoon op 't fietsen-
pad!
Ik rijd zo dicht mogelijk langs
het trottoir, omdat ik zo graag nog
wat wil leven. Ik kijk achterom als
ik links of rechts wil iets wat
mij is geleerd door dat gescooter,
want een fietser doet zoiets niet!
Ik stop, als ik meen, dat er iets
dwars voor m'n wielen komt, on
verschillig of het nu van links dan
wel van rechts komt en of IK nu
voorrang heb of niet.
Maar mijn leven hangt al vier
weken aan een zijden draad. Ik heb
over de weg gerekend tweeëneen
half keer de aardbol rondgetuft,
maar ik ben nog nooit zo bang ge
weest als de laatste weken...
Geen discipline
Waarom? Omdat men in Neder
land geen discipline kent!
Neen, ik bedoel niet die weinigen
die het wel hebben, ik heb het tegen
de meerderheid, die het absoluut
niet heeft. Van alle miljoenen fiet
sers die wij hebben, heeft het over
grote deel geen idee van verkeer,
verkeersrechten en plichten.
Een fietser gaat links of rechts
af, in vele gevallen zonder om te
kijken of een teken te geven. Als
hij dat teken geeft doet hij 't half
ofeen damesgewoonte zo on
geveer halverwege de bocht.
Verliefde en verloofde paren
fietsen ineengestrengeld door het
drukste 'verkeer vooral in de
spitsuren als men elkaar van kan
toor haalt en voor hen bestaat
er dan niets anders. Fietsers rijden
niet alleen met z'n tweeën, maar
liever met z'n drieën en somsvieren
naast elkaar.
Waar er twee naast elkander fiet
sen, nemen twee anderen de ge
legenheid waar om, naast elkaar
rijdende te passeren, alsof het de
gewoonste zaak van de wereld is.
Fietsers dringen ook. Een ver
keerslicht, waarvoor een lange rij
auto's staat te wachten, is een
prachtig ding om je er doorheen te
wringen en vooraan desnoods tot
ver over de linker weghelft te
gaan staan, daarbij, als het even
kan leunen op de lak van iemand's
pas gepoetste auto.
Bromfietsers
Maar och, wat mopper ik op
fietsers? Wie heeft er nog zo'n af
tands ding? Wie fietst er nog? De
bromfiets is er immers!
Bromfietsen: een ideale vinding:
een fiets, waarbij je niét behoeft
te trappen. Vanmorgen sprak ik
een handelaar in deze zelfmoorde
naars, die steen en been klaagde,
omdat de snelheidsgrens ,,maar"
bij veertig kilometer ligt.
Er was een klant in zijn winkel,
die kwam protesteren, omdat zijn
racekreng volgens het prospectus
70 km moest halen en 't ding deed
maar zestig...
En dat jaagt maar over 't fiets
pad mijn fietspad. Als ze niet
snel genoeg kunnen passeren, dan
is een behendige zwenking naar
links op de rijweg genoeg om
verder te komen. Hup op de weg,
hup op het pad, hup, hup, hup!
Alles mag!
En dat mag hier allemaal. In Ne
derland, waar we met meer mensen
per ik zou bijna zeggen vier
kante mé ter samenwonen dan
waar ook elders te wereld en waar
we dus meer beperkende wetten
moeten hebben, in Nederland mag
je met 'n bromfiets racen. Je mag
ze als fabrikant met een dubbelzit
uitrusten en er aldus het leven van
een echtpaar (meestal niet zo jong
ook) mee in de waagschaal stellen.
Je mag er ook een kind op mee
nemen tussen pa en moe in
en het is ook heel gewoon als er
over het stuur ook nog een wurm
hangt. Dat mag blijkbaar.
In ditzelfde Nederland mag je ook
een groentekist dwars achterop de
racefiets zetten, zodat het ding er
aan beide kanten decimeters uit
steekt.
Een kruidenier mag er een stuk
of wat levensgevaarlijke haken aan-
lassen en er de boodschappentassen
aanhangen, volgepropt met te be
zorgen spullen.
Een melkboer schiet met twee
melkbussen ook aan haken, wat
dacht u lavérend door het ver
keer en elke dag opnieuw vallen de
doden bij bosjes.
Grof egoisme
Maar alles kan en alles mag. Er
worden tientallen deskundigen uit
genodigd en naar het buitenland
gestuurd om het verkeersprobleem
op te lossen, maar het buitenland
heeft .geen bromfietsen en het ver
keersprobleem in Nederland is enig
in zijn soort niet omdat we met
zo velen bij de weg zijn, maar om
dat iedereen brutaal is en denkt,
dat hij de koning van de weg is.
Er is hier in Nederland ik durf
het iedereen in zijn gezicht te zeg
gen vrijwel geen mens die ooit
aan een ander denkt op de weg.
Een wandelaar geeft een fietser
de schuld, een fietser schuift het
af op de brommers en de motor
fietsers. Een automobilist zou elke
brommer en motor en scooterrijder
wel willen vermoorden. Maar er is
maar een oplossing en dat is een
harde: meer doden.
Er moeten nog honderden en
honderden slachtoffers vallen voor
onze ogen opengaan. Ons eigen
ikje, ons idee van „mij kan niks
gebeuren", ons ingeboren egoïsme
op de weg. Dat is de oorzaak van
alle ellende.
Amcrika's voorbeeld
Ik ben geen Amerikaan", iemand
die het daarginds beter vindt dan
hier. Er zijn dingen in Amerika
veel dingen die wij gelukkig niet
hier hebben.
Maar in een opzicht kunnen wij
niet alleen veel, maar zelfs alles
leren van de Amerikanen: alles wat
met verkeer en met verkeersbe-
leefdheid en discipline te maken
heeft. Daar wordt bij elke kruising
gestopt (lees goed: gestopt, stil
gestaan) ook al zou een ander voor
rang hebben.
Daar rijdt men voorzichtig, waagt
of probeert niets en drukt prompt
op de rem als een voetganger over
steekt ook op een plaats waar
die voetganger eigenlijk niet zou
mogen oversteken. Voetgangers
voorrang? Natuurlijk.
Zij zijn het meest kwetsbaar en
bewegen zich het langzaamst voort
en hebben dus altijd voorrang!
Het percentage ongelukken met
dodelijke afloop mag daar in onze
ogen hoog zijn, in werkelijkheid
is het, met de miljoenen en nog
eens miljoenen auto's onbegrijpelijk
laag. (Ik heb in tweeëneenhalve
maand, dag en nacht langs de weg
rijdend dwars door de Verenigde
Staten zegge en schrijve een aan
rijding gezien).
Te smalle straten
Natuurlijk heeft Amerika de
ruimte en daardoor bredere wegen
en straten. Het excuus, dat wij die
niet hebben geldt niet: ten eerste
moeten we dan maar voorzichtiger
zijn en ten tweede worden nog
vandaag de dag alle nieuwe straten
zo smal gemaakt, dat men zich af
vraagt welke verkeersdeskundigen
bij het ontwerpen van onze nieuwe
buurten geraadpleegd zijn.
(De straat, waarin ik woon, is
een jaar oud. Er waren de eerste
dag passageproblemen. Als over vijf
of tien jaar voor elk huis een auto
geparkeerd staat, is de straat ge
woon dichtgegroeid en kan er zelfs
geen racefiets meer door).
Wij slapen verder
Maar we gaan rustig door met
het negeren der problemen.
We bouwen nog almaar huizen
zonder ondergrondse garages ook
al zou de meegebouwdekelder-voor-
de-rommel voor dit doel prachtig
gebruikt kunnen worden voor nu
of voor later.
Er komen steeds meer bordjes
langs alle wegen (Nederland heeft
waarschijnlijk de grootste hoeveel
heid die nog steeds te hoog hangen.
Er komen meer auto's, meer scoo
ters en veel meer bromfietsen.
Een oude heer die met zijn wa
gentje nooit boven de vijftig komt,
heeft een rijbewijs nodig, een brom
fietser kan langs de weg razen
zonder wat voor paperas dan ook.
Vraag negentig van de honderd
fietsers en brommers naar verkeers-
kennis en u krijgt een stuip.
Nee, geef mij de woestijn maar,
desnoods zonder verzekering tegen
ongelukken. Hier is het een gekken
huis.
Wie denkt er tegenwoordig bij
het indopen van zijn pen nog aan
het feit, dat de inkt wel enkele
stadia heeft moeten doorlopen,
voordat de tegenwoordige kwaliteit
werd bereikt.
Drukinkt werd oorspronkelijk ge
maakt door de boekdrukkers zelf.
De oudst bekende drukinktfabriek
in Nederland dateert van 1853. In
1928 slaagde een australische schei
kundige er in, drukinkt te maken
uit oude autobanden. In 1929 opende
hij te Melbourne een fabriek.
De eerste schrijfinkt was roet-
water, dat echter spoedig verbleek
te. In de grijze oudheid hadden de
Chinezen al hun heilige inkt, die
alleen door de keizers mocht wor
den gebruikt. In het jaar 1200 vóór
onze jaartelling gebruikten ze ook
al z.g. oostindische inkt en bezigden
de Israëlieten en Arabieren sepia
voor dit doel.
In de 5de eeuw begon men
metaal-inkt te maken, in de 12de
eeuw gevolgd door de ijzergalnoten-
inkt voor het beschrijven van linnen.
Zelfs in het begin van 1800
maakte elk gezin nog zijn eigen
inkt naar een recept uit het kook
boek meestal bestond dit uit
een mengsel van galnoten, kamfer
en water.
Inmiddels had de Engelsman Wil
liam Lewis in 1748 reeds de eerste
wetenschappelijk samengestelde
goede schrijfinkt uitgevonden.
In 1832 was het de engelse arts
dr. Stephens, die voor zichzelf en
zijn kennissen inkt samenstelde,
die uiteindelijk zo'n bekendheid
kreeg, dat er in Engeland fabrieken
werden opgericht, die volgens zijn
recept schrijfinkt fabriceerden en
zelfs naar het vasteland van Europa
exporteerden.
Spoedig werden er ook schrijf-
inktfabrieken opgericht in Duits
land, doch de samenstelling liet
veel te wensen over, zodat de inkt
het papier aantastte en de letters
en cijfers ontkleurden en zelfs
verdwenen. Pas in 1890 slaagden
de Duitsers Schuttig en Neumann
er in z.g. normaalinkt te maken
voor officiële stukken. De inkten
zijn nadien veel verbeterd door het
toepassen van anilinepreparaten.
De oudste hier te lande bestaande
fabriek van schrijfinkt werd in
1855 opgericht te Zevenaar door de
Duitser H. von Gimborn.
Er zit niets oneervols
in deze belasting.
De Raad van Beroep voor de Di
recte Belastingen heeft kortgeleden
uitspraak gedaan in het geval van
een te Venay wonende beroepsoffi
cier der Kon. Landmacht, die de
hem door deze gemeente opgelegde
werkzaamheden voor de zgn. hand,
span- en trekdiensten niet wilde
uitvoeren, omdat deze in strijd zou
den zijn met de waardigheid van
zijn ambt.
De Raad van Beroep verwierp bij
de behandeling van deze zaak de
door de officier aangevoerde mo
tieven en was van mening, dat vol
doende ruimte in de bepalingen van
de wet is gelaten om de verplich
tingen op andere wijze na te ko
men. De officier gaat met deze uit
spraak niet akkoord en wenst be
roep in cassatie aan te tekenen bij
de Hoge Raad der Nederlanden.
De gemeente Venray beschouwt
deze vorm van belastinginning, in
de volksmond, „pikkenieren" ge
noemd, als een traditie, die ook een
nuttige zijde heeft, want de gemeen
te hanteert deze wet, die nog van
1851 stamt reeds jaren met het
doel het grote wegennet van Ven
ray in goede staat te houden.
Op grond van deze wet zijn alle
inwoners der gemeente verplicht
een of meer dagen per jaar dien
sten te verrichten, die bestaan uit
werken met een schop of het ver
voeren van materialen, welke be
stemd zijn voor verbetering der we
gen.
De mogelijkheid tot afkoop wordt
hierbij opengelaten. Het hoofdbe
stuur van de vereniging van offi
cieren van de Kon. Landmacht
schrijft in zijn orgaan van deze
maand met betrekking tot deze aan
gelegenheid o.a. het volgende:
..Men weet in Venray natuurlijk
zeer goed, dat deze vorm van be
lastingheffing tegenwoordig 'n min
der gebruikelijk is.
De bijzondere omstandigheden in
deze gemeente, maken evenwel
handhaving van deze min of meer
historische bepalingen noodzake
lijk".
Opgeblazen
Op zichzelf is 't veroorzaken van
deining rondom deze hand- span- en
trekdiensten dus ongewoon en ook
onnodig, aldus het hoofdbestuur.
Wenst men in deze zaak om be
paalde redenen een onderzoek, dan
staat de weg daartoe in rechte open.
Dat men zulk een zaak met een
botte weigering min of meer tot
een relletje opblaast, is en ze
ker voor een officier toch wel
als een bewijs van een weinig be
zonken, ja, weinig evenwichtige
mentaliteit, van een zich niet boven
de zaken kunnen stellen, te beschou
wen Het voldoen van een bij de
wet opgelegde verplichting toch kan
nimmer als in strijd met enige
waardigheid worden bevonden.
Verder heet het in het artikel:
geconstateerd zij, dat betrokkene
zelf, actief en passief, deel uitmaakt
van een ander belastingstelsel: de
rijksverdediging. Als burger contri
bueert deze officier, verplicht hier
aan, maar als ambtenaar van dit
rijks verdedigingstelsel is hij hier
bij niet alleen als betalend, doch
ook nog als aan dit belastingappa
raat verdienend individu betrokken.
Het officium nobile van militair
officier wordt in de moderne tijd
niet meer beschouwd als alleen dien
stig tot het verkrijgen en bezitten
van uitzonderlijke rechten. In de te
genwoordige maatschappij kent
men er eveneens het zijn van gewo
ne burgerplichten aan toe. De his
torische enigzins mystieke vrijbui
tersfeer er om heen is weggeval-
len-
„Wat zit er dan voor oneervols",
zo gaat het artikel voort, „in het
volbrengen van de plicht, die ook
op de mede-intellectueel, de medi
cus, de industrieleider, de admini
strateur en de officier van Justitie
rust?
Immers ook voor hen geldt deze
contribuerende taak van handenar
beid. Heeft de weigerachtige offi
cier zich dit alles overdacht".
Tot besluit schrijft het hoofdbe
stuur van de vereniging van officie
ren van de Kon. Landmacht: „Het
officiersambt, een door zijn uiter
lijke opvallend toch al uitermate
kwetsbaar officium, is niet gediend
met een twijfelachtig fanfareoptre
den van zijn dragers, maar kan zich
slechts gestemd voelen met hun
beheerste, correcte en weloverwo
gen houding onder welke omstan
digheden dan ook".
ïoorkom financiële
moeilijkheden bij
Sluit nu een
af. Gunstige voorwaarden. Lage
premie's.
Agentschap:
8cgiafaftUöitdein. §<fumaus
van 9 t.e.m. 15 sept.
PAROCHIEKERK VENRAY
Priester van de week
Pater DOMITIUS
16e Zondag na Pinksteren, 4de
t.e.v. H. Gerardus: 6 u. lm. Jacob
Kersten en echtg.; 7 u. lm. overl.
fam. van Els-Janssen; 8 u. lm. Ca-
tharina Aarts-Huisman, 9 u. is geen
H. Mis; 10 u. lm. Hendrina Baltus-
sen-Loonen en overl. ouders Bal-
tussen-Groeneweg. Geen congrega
tie en geen H. Familie; 7 uur
rozenhoedje, lof en verering van
de relikwie van H. Gerardus.
Maandag, H. Nicolaasv. Tolentijn
6.45 zielemis voor alle overleden
parochianen, 7.30 lm. voor voorsp.
reis; 8.15 best. jd. Lodewijk Schrij-
nemakers en echtg.; 7 uur zielelof
en rozenhoedje.
Dinsdag, H. Otger: 6.45 lm. Piet
Beerkens en echtg.; 7.30 lm. Bern.
Kruijsen; 7.30 (zijalt) lm. Lamber-
dina Wismans; 8.15 gest. jd. Agnes
Poel (1H)
Woensdag, feest vd. Naam v. Ma
ria: 6.45 lm. Josefina van Meijel-v.
Megen; 7.30 lm. Jacq. Tillemans;
7.30 (zijalt) lm. Eug. Esser; 8.15
gest. jd. P. Willems-v. Dijk (2ekl)
Donderdag, H. Mis van Zondag:
6.45 lm. Louis vd. Bekerom; 7.30
H. Sacramentshoogmis; 8.15 gest-.
jd. Christina Janssen (3kl)
Vrijdag, feest vd. H. Kruisverhef
fing: 6.45 lro. G. van Opbergen;
7.30 lm. Piet Tacken en overl. fam.
7.30,(zijalt) lm. z.int. (R); 8.15 best.
dienst Christiaan van Heijster.
Zaterdag, feest v. O.L. Vrouw van
7 Smarten; 6.45 O.L.Vr.-hoogmis;
7.30 lm. Johannes Arts; 7.30 (zijalt)
lm. overl. fam. Verblakt-Hendria;
1.15 gest. jd. Hendrina Martens en
ouders (2ekl); 7 u. Marialof en ro
zenhoedje.
VELTUM; Donderdag 7 u. lm.
overl. fam. KustersHeesen—Ver
hoeven.
Processie naar Oostrum
Zondag 9 sept. wordt de jaar
lijkse bedevaart naar Oostrum ge
houden. Vertrek om 9.15. De plech
tige hoogmis is om 10 uur in
Oostrum.
Katechismus.
Alle schoolkinderen leren deze
week de voorbereidingsles en de
eerste les.
RECTORAAT PATERSKERK
Zestiende zondag na Pinksteren.
H. Missen om 6.30, 7.45 en 10.30;
9 uur hoogmis; communiceren be
gint vooraan; eerste collecte voor
onze kerk, tweede collecte v. bissch.
noden; vanavond om 7 uur lof en
rozenhoedje.
Dinsdag: 6.30 gez. H. Mis, 's avonds
7.30 lof t.e.v. H. Antonius.
Vrijdag: feest v. Kruisverheffing,
's Avonds 7.30 lof en litanie.
Zaterdag: Zeven Smarten van
Maria. Van 38 uur gel. om te
biechten.
GEDOOPT:
Hendricus Josephus Maria, z.v.
Martinus P. Wilmsen en Hendrica
W. Cox.
MIS-INTENTIES
Zondag: 6.30 Piet Thijsser.; 7.45
Mathijs Jeurissen en overl. familie;
9 uur Franciscus S winkels.
Maandag: 7 uur overl. ouders
S winkels-Bijstervelts; 8.30 Dina
Wismans.
Dinsdag: 7 uur Jacobus Peeters;
7.45 tot zek. int. (R); 8.30 Peter
Bouten en zoon Gerrit.
Woensdag: 7 uur overl. ouders
Swinkels-Bijstervelts; 7.45 José
Kremer-Vullinghs; 8.30 Henricus
Zwitserlood en zoon Harrie.
Donderdag: 7 uur Herman v.Ass;
8.30 M. Vennekens.
Vrijdag: 7 uur Maria Ambrosius
en ouders; 7.45 Jan vd. Bosch.
Zaterdag: 7 uur overl. ouders
Swinkels-Bijstervelts; 8.30 Dina
Wismans.
PAROCHIE OOSTRUM
16e Zondag na Pinksteren: 6.30
H. Comm., 7 en 9 u. de beide H.
Missen ten gerieve der parochie,
10 u. pl. hoogmis met preek voor
de bedevaart van Venray, 3.15 lof
met ommegang over de vlasakker
voor de parochie Leunen.
Maandag 7.30 best. zm. Mathijs
Janssen en Regina Cox.
Dinsdag 7.30 best. zm Peter Joh.
en Petronella Loonen.
Woensdag 7.30 gest. gel. H. Mis
Gertr. Broeren-Goumans, 10 u. pl.
huwelijkssluiting en H. Mis voor
bruidspaar van Rhee-Achten.
Donderdag 7.30 gest. gez. jaarg.
Chr. Stappers.
Vrijdag 7.30 best. zm. Ger. vd.
Berg-vd. Broek.
Zaterdag, feest v. O.L.Vr. v. VII
Smarten, 7.30 best. zm. voor Jean
Ceppen en echtg., 7.30 Marialof.
PAROCHIE OIRLO
16e Zondag na Pinksteren: 2de
zondag der maand, alg. H. Comm.
H. Familie, afd. mannen en jonge
lingen, 6.30 H. Comm., lm. 7 en
8.30, parochiemis om 10 u., 3 uur
kruisweg en lof, daarna verg. H.
Familie, le coll. vd. kerk, 2de vh.
R.K. Jeugdwerk in 't Bisdom.
Maandag 7.30 zieled. Jozef Ver
stappen, best. d. veeverzekering.
Dinsdag 7.30 maandst. Gerardus
Houwen.
Woensdag: 7.30 gest. jrg. v. Z.E.
pastoor Gerards en zijne ouders.
Donderdag: 7.30 zieled. v. Maria
Minten.
Vrijdag: 7.30 best. hoogmis t.e.v.
O.L. Vrouw uit dankbaarheid.
Zaterdag: 7.30 gest. jrg. Henricus
Baeten en Maria Jeurissen; 7 uur
Marialof; biechtgel. van 5—7 uur.
PAROCHIE LEUNEN
16e Zondag na Pinksteren: 7 u.
H. Mis v. overl. ouders, 8 u. Maria
Janssen-Droesen, 9 u. overl. ouders
Baltussen-Groeneweg, 10 u. hoog
mis overl. fam. Pijpers-Sijbers, om
2 u. vertrek der processie naar
O.L. Vr. van Oostrum, 3.15 aldaar
lof en preek, waarna rondgang over
de vlasakker, 5 u. vertrek uit Oos
trum.
Maandag 7 u. H. Mis overl. fam.
van Veghel-Hoeijmakers, 7.30 voor
overledenen.
Dinsdag 7 u. H. Mis v. Wilhelm
Wismans en echtg., 7.30 v. Gertr.
en Martin van Dijck.
Woensdag 7 u. H. Mis v. Wilhelm
Wismans en echtg., 7.30 Wed. Mar
cellis-Verstegen.
Donderdag 7 u. H. Mis Peter J.
Rongen en echtg., 7.30 Peter Loo
nen en echtg.
Vrijdag 7 u. H. Mis, 7.30 v. Piet
Verschuuren.
Zaterdag, feest der 7 Smarten v.
Maria, 7 u. H. Mis, 7.30 hoogmis,
gest. Geurts-Croymans, 6—7 biech
ten, 7 u. Marialof.
Voortaan is op Zaterdag lof om
7 uur.
A.s. zondag collecte voor het
Jeugdwerk in ons Bisdom.
Kerkpoets: Maria van Kempen
en Jet Heesen.
PAROCHIE CASTENRAY
Zestiende zondag na Pinksteren.
Tweede collecte v.h. Jeugdwerk in
ons Bisdom; 10 uur hoogmis v.d.
parochie, daarna Congregatie afd.
jongens; 3 uur lof en rozenhoedje,
daarna H. Familie afd. mannen.
Maandag: 7.30 gez. H. Mis t.e.v.
O.L. Vrouw van Altijdd. Bijst. tot
dankz., int. fam. Dinghs-Sanders.
Dinsdag: 7.30 gez. jrd. v. Bernar-
dina Janssen-Emonts.
Woensdag: feest vd. H. Naam v.
Maria; 7.30 gez. H. Mis vd. overl.
fam. v. Rhee-Achten.
Donderdag: 7.30 gez. maandd. v.
Hendrika Dinghs-Friezen.
Vrijdag: feest vd. Kruisverheffing
7.30 gest. gez. H. Mis t.e.v. O.L. Vr.
vd. Zeven Smarten.
Zaterdag: feest v. O.L. Vrouw v.
Zeven Smarten. 7.30 gez. H. Mis
t.e.v. O.L. Vr. v. Altijdd. Bijst. tot
int. van hen die hiervoor offerden;
van 67 uur gel. tot biechten; 7 u.
lof en rozenhoedje.
A.s. zondag preek en collecte vd.
missie van de Z.E. Pater Houwen
uit Horst.
Kerkpoets: Toos Willemsen en
Truus Heidens.
PAROCHIE YSSELSTEYN
Zestiende zondag na Pinksteren.
6.30 lm.; 8.10 lm. uit dankb. voor de
fam. Cremers-Swinkels; 9.15 kin
dermis; 10.15 hoogmis, best. jrg. v.
Jan Geurts; 2 uur lof; 2.30 H. Fa
milie vd. mannen.
Maandag: 7.30 gez. jrg. v. Peter
Joh. Peters en Petronella Loonen.
Dinsdag: 7.30 gez. H. Mis t.e.v.
O.L. Vr. v. Altijdd. Bijst. en de H.
Gerardus totint. v.d. fam. Phi ipsen-
Cremers.
Woensdag: 7^30 lm. uit dankb-vd.
fam. Fleurkens-Houwen; 9.30 pl.
huwelijksmis v.h. bruidspaar van
Vegchel-Cleve.
Donderdag: 7.30 gez. jrg. v. Ge
rardus Spreeuwenberg.
Vrijdag: 7.30 lm. vd. overl. ouders
Teunissen-Gerrits.
Zaterdag: 7.30 lm. vd. overl. ouders
Smeets-Janssen; 7 uur Marialof.
RECTORAAT SMAKT
16e Zondag na Pinksteren: 6.30
lm. vr. Teunissen-Klaassen, 7.30
P. A. Koenen, 10 u. hoogmis t.z.i.,
3 u. lof.
Maandag 6.30 lm. vd. zielen in
't vagevuur, 7.30 v. zegen in gezin.
Dinsdag 6'30 lm. v. een overlede
ne, 7.30 t.z.i.
hebt U dit jaar niet gehad van
uw zomerjurken. Zeker is echter
dat U een goede
niet kunt missen. Wij hebben nu
reeds een grote sortering, waar
U thans de eerste keus uit kunt
maken.
hebben wij slechts één per kleur.
Verder een ruime sortering in
Komt U eens kijken en passen in
Venray's meest gesorteerd Kleding
magazijn
THOMASSEn