Veel plezier Herfst- of Wintermantel Nergens gevaarlijker dan in Nederland... Hoe zit dat... Het „Pikkeniere" Kerkelijke Diensten Hier is geen discipline met de inkt? De betere Damesmantels Meisjesmantels en Joppers. Ik weet nog als de dag van gis teren, aldus Wim van Dussel, dat er in Nederland geen verzekerings maatschappij was, die mij voor het begin van m'n wereldreis per scoo ter wilde verzekeren tegen wat dan ook. Scooterrijden is inderdaad een enigszins hachelijk avontuur, niet zozeer omdat het een ding op twee wielen is, dan wel omdat er lieden zijn, die menen, dat het voornaam staat met zo'n apparaat niet be neden de honderd kilometer per uur te rijden. Maar goed, ik ben dus op mijn buitenlandse reis door meer dan twintig landen niet verzekerd ge weest, al ben ik van mening, dat 't voor een der vele in glas- en staalpaleizen vertoevende maat schappijen minder riskant geweest zoü zijn MIJ te verzekeren dan een van de xnet hun leven spelende bromlletsrijders in dit overbevolkte land. Ik ben voorzichtig Ik ben nu al vier weken fietser. Afgezien van het feit, dat het een raar gevoel is na tienduizenden en nog eens tienduizenden scooter kilometers opeens weer met een slakkengang vooruit te komen als je trapt tenminste heeft me dat fietsen eigenlijk de stof tot dit artikel gegeven: ik sta namelijk versteld dat ik nog leef! O nee, ik rijd niet op de weg, be laagd door die „wilde" automobi listen, ik blijf gewoon op 't fietsen- pad! Ik rijd zo dicht mogelijk langs het trottoir, omdat ik zo graag nog wat wil leven. Ik kijk achterom als ik links of rechts wil iets wat mij is geleerd door dat gescooter, want een fietser doet zoiets niet! Ik stop, als ik meen, dat er iets dwars voor m'n wielen komt, on verschillig of het nu van links dan wel van rechts komt en of IK nu voorrang heb of niet. Maar mijn leven hangt al vier weken aan een zijden draad. Ik heb over de weg gerekend tweeëneen half keer de aardbol rondgetuft, maar ik ben nog nooit zo bang ge weest als de laatste weken... Geen discipline Waarom? Omdat men in Neder land geen discipline kent! Neen, ik bedoel niet die weinigen die het wel hebben, ik heb het tegen de meerderheid, die het absoluut niet heeft. Van alle miljoenen fiet sers die wij hebben, heeft het over grote deel geen idee van verkeer, verkeersrechten en plichten. Een fietser gaat links of rechts af, in vele gevallen zonder om te kijken of een teken te geven. Als hij dat teken geeft doet hij 't half ofeen damesgewoonte zo on geveer halverwege de bocht. Verliefde en verloofde paren fietsen ineengestrengeld door het drukste 'verkeer vooral in de spitsuren als men elkaar van kan toor haalt en voor hen bestaat er dan niets anders. Fietsers rijden niet alleen met z'n tweeën, maar liever met z'n drieën en somsvieren naast elkaar. Waar er twee naast elkander fiet sen, nemen twee anderen de ge legenheid waar om, naast elkaar rijdende te passeren, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Fietsers dringen ook. Een ver keerslicht, waarvoor een lange rij auto's staat te wachten, is een prachtig ding om je er doorheen te wringen en vooraan desnoods tot ver over de linker weghelft te gaan staan, daarbij, als het even kan leunen op de lak van iemand's pas gepoetste auto. Bromfietsers Maar och, wat mopper ik op fietsers? Wie heeft er nog zo'n af tands ding? Wie fietst er nog? De bromfiets is er immers! Bromfietsen: een ideale vinding: een fiets, waarbij je niét behoeft te trappen. Vanmorgen sprak ik een handelaar in deze zelfmoorde naars, die steen en been klaagde, omdat de snelheidsgrens ,,maar" bij veertig kilometer ligt. Er was een klant in zijn winkel, die kwam protesteren, omdat zijn racekreng volgens het prospectus 70 km moest halen en 't ding deed maar zestig... En dat jaagt maar over 't fiets pad mijn fietspad. Als ze niet snel genoeg kunnen passeren, dan is een behendige zwenking naar links op de rijweg genoeg om verder te komen. Hup op de weg, hup op het pad, hup, hup, hup! Alles mag! En dat mag hier allemaal. In Ne derland, waar we met meer mensen per ik zou bijna zeggen vier kante mé ter samenwonen dan waar ook elders te wereld en waar we dus meer beperkende wetten moeten hebben, in Nederland mag je met 'n bromfiets racen. Je mag ze als fabrikant met een dubbelzit uitrusten en er aldus het leven van een echtpaar (meestal niet zo jong ook) mee in de waagschaal stellen. Je mag er ook een kind op mee nemen tussen pa en moe in en het is ook heel gewoon als er over het stuur ook nog een wurm hangt. Dat mag blijkbaar. In ditzelfde Nederland mag je ook een groentekist dwars achterop de racefiets zetten, zodat het ding er aan beide kanten decimeters uit steekt. Een kruidenier mag er een stuk of wat levensgevaarlijke haken aan- lassen en er de boodschappentassen aanhangen, volgepropt met te be zorgen spullen. Een melkboer schiet met twee melkbussen ook aan haken, wat dacht u lavérend door het ver keer en elke dag opnieuw vallen de doden bij bosjes. Grof egoisme Maar alles kan en alles mag. Er worden tientallen deskundigen uit genodigd en naar het buitenland gestuurd om het verkeersprobleem op te lossen, maar het buitenland heeft .geen bromfietsen en het ver keersprobleem in Nederland is enig in zijn soort niet omdat we met zo velen bij de weg zijn, maar om dat iedereen brutaal is en denkt, dat hij de koning van de weg is. Er is hier in Nederland ik durf het iedereen in zijn gezicht te zeg gen vrijwel geen mens die ooit aan een ander denkt op de weg. Een wandelaar geeft een fietser de schuld, een fietser schuift het af op de brommers en de motor fietsers. Een automobilist zou elke brommer en motor en scooterrijder wel willen vermoorden. Maar er is maar een oplossing en dat is een harde: meer doden. Er moeten nog honderden en honderden slachtoffers vallen voor onze ogen opengaan. Ons eigen ikje, ons idee van „mij kan niks gebeuren", ons ingeboren egoïsme op de weg. Dat is de oorzaak van alle ellende. Amcrika's voorbeeld Ik ben geen Amerikaan", iemand die het daarginds beter vindt dan hier. Er zijn dingen in Amerika veel dingen die wij gelukkig niet hier hebben. Maar in een opzicht kunnen wij niet alleen veel, maar zelfs alles leren van de Amerikanen: alles wat met verkeer en met verkeersbe- leefdheid en discipline te maken heeft. Daar wordt bij elke kruising gestopt (lees goed: gestopt, stil gestaan) ook al zou een ander voor rang hebben. Daar rijdt men voorzichtig, waagt of probeert niets en drukt prompt op de rem als een voetganger over steekt ook op een plaats waar die voetganger eigenlijk niet zou mogen oversteken. Voetgangers voorrang? Natuurlijk. Zij zijn het meest kwetsbaar en bewegen zich het langzaamst voort en hebben dus altijd voorrang! Het percentage ongelukken met dodelijke afloop mag daar in onze ogen hoog zijn, in werkelijkheid is het, met de miljoenen en nog eens miljoenen auto's onbegrijpelijk laag. (Ik heb in tweeëneenhalve maand, dag en nacht langs de weg rijdend dwars door de Verenigde Staten zegge en schrijve een aan rijding gezien). Te smalle straten Natuurlijk heeft Amerika de ruimte en daardoor bredere wegen en straten. Het excuus, dat wij die niet hebben geldt niet: ten eerste moeten we dan maar voorzichtiger zijn en ten tweede worden nog vandaag de dag alle nieuwe straten zo smal gemaakt, dat men zich af vraagt welke verkeersdeskundigen bij het ontwerpen van onze nieuwe buurten geraadpleegd zijn. (De straat, waarin ik woon, is een jaar oud. Er waren de eerste dag passageproblemen. Als over vijf of tien jaar voor elk huis een auto geparkeerd staat, is de straat ge woon dichtgegroeid en kan er zelfs geen racefiets meer door). Wij slapen verder Maar we gaan rustig door met het negeren der problemen. We bouwen nog almaar huizen zonder ondergrondse garages ook al zou de meegebouwdekelder-voor- de-rommel voor dit doel prachtig gebruikt kunnen worden voor nu of voor later. Er komen steeds meer bordjes langs alle wegen (Nederland heeft waarschijnlijk de grootste hoeveel heid die nog steeds te hoog hangen. Er komen meer auto's, meer scoo ters en veel meer bromfietsen. Een oude heer die met zijn wa gentje nooit boven de vijftig komt, heeft een rijbewijs nodig, een brom fietser kan langs de weg razen zonder wat voor paperas dan ook. Vraag negentig van de honderd fietsers en brommers naar verkeers- kennis en u krijgt een stuip. Nee, geef mij de woestijn maar, desnoods zonder verzekering tegen ongelukken. Hier is het een gekken huis. Wie denkt er tegenwoordig bij het indopen van zijn pen nog aan het feit, dat de inkt wel enkele stadia heeft moeten doorlopen, voordat de tegenwoordige kwaliteit werd bereikt. Drukinkt werd oorspronkelijk ge maakt door de boekdrukkers zelf. De oudst bekende drukinktfabriek in Nederland dateert van 1853. In 1928 slaagde een australische schei kundige er in, drukinkt te maken uit oude autobanden. In 1929 opende hij te Melbourne een fabriek. De eerste schrijfinkt was roet- water, dat echter spoedig verbleek te. In de grijze oudheid hadden de Chinezen al hun heilige inkt, die alleen door de keizers mocht wor den gebruikt. In het jaar 1200 vóór onze jaartelling gebruikten ze ook al z.g. oostindische inkt en bezigden de Israëlieten en Arabieren sepia voor dit doel. In de 5de eeuw begon men metaal-inkt te maken, in de 12de eeuw gevolgd door de ijzergalnoten- inkt voor het beschrijven van linnen. Zelfs in het begin van 1800 maakte elk gezin nog zijn eigen inkt naar een recept uit het kook boek meestal bestond dit uit een mengsel van galnoten, kamfer en water. Inmiddels had de Engelsman Wil liam Lewis in 1748 reeds de eerste wetenschappelijk samengestelde goede schrijfinkt uitgevonden. In 1832 was het de engelse arts dr. Stephens, die voor zichzelf en zijn kennissen inkt samenstelde, die uiteindelijk zo'n bekendheid kreeg, dat er in Engeland fabrieken werden opgericht, die volgens zijn recept schrijfinkt fabriceerden en zelfs naar het vasteland van Europa exporteerden. Spoedig werden er ook schrijf- inktfabrieken opgericht in Duits land, doch de samenstelling liet veel te wensen over, zodat de inkt het papier aantastte en de letters en cijfers ontkleurden en zelfs verdwenen. Pas in 1890 slaagden de Duitsers Schuttig en Neumann er in z.g. normaalinkt te maken voor officiële stukken. De inkten zijn nadien veel verbeterd door het toepassen van anilinepreparaten. De oudste hier te lande bestaande fabriek van schrijfinkt werd in 1855 opgericht te Zevenaar door de Duitser H. von Gimborn. Er zit niets oneervols in deze belasting. De Raad van Beroep voor de Di recte Belastingen heeft kortgeleden uitspraak gedaan in het geval van een te Venay wonende beroepsoffi cier der Kon. Landmacht, die de hem door deze gemeente opgelegde werkzaamheden voor de zgn. hand, span- en trekdiensten niet wilde uitvoeren, omdat deze in strijd zou den zijn met de waardigheid van zijn ambt. De Raad van Beroep verwierp bij de behandeling van deze zaak de door de officier aangevoerde mo tieven en was van mening, dat vol doende ruimte in de bepalingen van de wet is gelaten om de verplich tingen op andere wijze na te ko men. De officier gaat met deze uit spraak niet akkoord en wenst be roep in cassatie aan te tekenen bij de Hoge Raad der Nederlanden. De gemeente Venray beschouwt deze vorm van belastinginning, in de volksmond, „pikkenieren" ge noemd, als een traditie, die ook een nuttige zijde heeft, want de gemeen te hanteert deze wet, die nog van 1851 stamt reeds jaren met het doel het grote wegennet van Ven ray in goede staat te houden. Op grond van deze wet zijn alle inwoners der gemeente verplicht een of meer dagen per jaar dien sten te verrichten, die bestaan uit werken met een schop of het ver voeren van materialen, welke be stemd zijn voor verbetering der we gen. De mogelijkheid tot afkoop wordt hierbij opengelaten. Het hoofdbe stuur van de vereniging van offi cieren van de Kon. Landmacht schrijft in zijn orgaan van deze maand met betrekking tot deze aan gelegenheid o.a. het volgende: ..Men weet in Venray natuurlijk zeer goed, dat deze vorm van be lastingheffing tegenwoordig 'n min der gebruikelijk is. De bijzondere omstandigheden in deze gemeente, maken evenwel handhaving van deze min of meer historische bepalingen noodzake lijk". Opgeblazen Op zichzelf is 't veroorzaken van deining rondom deze hand- span- en trekdiensten dus ongewoon en ook onnodig, aldus het hoofdbestuur. Wenst men in deze zaak om be paalde redenen een onderzoek, dan staat de weg daartoe in rechte open. Dat men zulk een zaak met een botte weigering min of meer tot een relletje opblaast, is en ze ker voor een officier toch wel als een bewijs van een weinig be zonken, ja, weinig evenwichtige mentaliteit, van een zich niet boven de zaken kunnen stellen, te beschou wen Het voldoen van een bij de wet opgelegde verplichting toch kan nimmer als in strijd met enige waardigheid worden bevonden. Verder heet het in het artikel: geconstateerd zij, dat betrokkene zelf, actief en passief, deel uitmaakt van een ander belastingstelsel: de rijksverdediging. Als burger contri bueert deze officier, verplicht hier aan, maar als ambtenaar van dit rijks verdedigingstelsel is hij hier bij niet alleen als betalend, doch ook nog als aan dit belastingappa raat verdienend individu betrokken. Het officium nobile van militair officier wordt in de moderne tijd niet meer beschouwd als alleen dien stig tot het verkrijgen en bezitten van uitzonderlijke rechten. In de te genwoordige maatschappij kent men er eveneens het zijn van gewo ne burgerplichten aan toe. De his torische enigzins mystieke vrijbui tersfeer er om heen is weggeval- len- „Wat zit er dan voor oneervols", zo gaat het artikel voort, „in het volbrengen van de plicht, die ook op de mede-intellectueel, de medi cus, de industrieleider, de admini strateur en de officier van Justitie rust? Immers ook voor hen geldt deze contribuerende taak van handenar beid. Heeft de weigerachtige offi cier zich dit alles overdacht". Tot besluit schrijft het hoofdbe stuur van de vereniging van officie ren van de Kon. Landmacht: „Het officiersambt, een door zijn uiter lijke opvallend toch al uitermate kwetsbaar officium, is niet gediend met een twijfelachtig fanfareoptre den van zijn dragers, maar kan zich slechts gestemd voelen met hun beheerste, correcte en weloverwo gen houding onder welke omstan digheden dan ook". ïoorkom financiële moeilijkheden bij Sluit nu een af. Gunstige voorwaarden. Lage premie's. Agentschap: 8cgiafaftUöitdein. §<fumaus van 9 t.e.m. 15 sept. PAROCHIEKERK VENRAY Priester van de week Pater DOMITIUS 16e Zondag na Pinksteren, 4de t.e.v. H. Gerardus: 6 u. lm. Jacob Kersten en echtg.; 7 u. lm. overl. fam. van Els-Janssen; 8 u. lm. Ca- tharina Aarts-Huisman, 9 u. is geen H. Mis; 10 u. lm. Hendrina Baltus- sen-Loonen en overl. ouders Bal- tussen-Groeneweg. Geen congrega tie en geen H. Familie; 7 uur rozenhoedje, lof en verering van de relikwie van H. Gerardus. Maandag, H. Nicolaasv. Tolentijn 6.45 zielemis voor alle overleden parochianen, 7.30 lm. voor voorsp. reis; 8.15 best. jd. Lodewijk Schrij- nemakers en echtg.; 7 uur zielelof en rozenhoedje. Dinsdag, H. Otger: 6.45 lm. Piet Beerkens en echtg.; 7.30 lm. Bern. Kruijsen; 7.30 (zijalt) lm. Lamber- dina Wismans; 8.15 gest. jd. Agnes Poel (1H) Woensdag, feest vd. Naam v. Ma ria: 6.45 lm. Josefina van Meijel-v. Megen; 7.30 lm. Jacq. Tillemans; 7.30 (zijalt) lm. Eug. Esser; 8.15 gest. jd. P. Willems-v. Dijk (2ekl) Donderdag, H. Mis van Zondag: 6.45 lm. Louis vd. Bekerom; 7.30 H. Sacramentshoogmis; 8.15 gest-. jd. Christina Janssen (3kl) Vrijdag, feest vd. H. Kruisverhef fing: 6.45 lro. G. van Opbergen; 7.30 lm. Piet Tacken en overl. fam. 7.30,(zijalt) lm. z.int. (R); 8.15 best. dienst Christiaan van Heijster. Zaterdag, feest v. O.L. Vrouw van 7 Smarten; 6.45 O.L.Vr.-hoogmis; 7.30 lm. Johannes Arts; 7.30 (zijalt) lm. overl. fam. Verblakt-Hendria; 1.15 gest. jd. Hendrina Martens en ouders (2ekl); 7 u. Marialof en ro zenhoedje. VELTUM; Donderdag 7 u. lm. overl. fam. KustersHeesen—Ver hoeven. Processie naar Oostrum Zondag 9 sept. wordt de jaar lijkse bedevaart naar Oostrum ge houden. Vertrek om 9.15. De plech tige hoogmis is om 10 uur in Oostrum. Katechismus. Alle schoolkinderen leren deze week de voorbereidingsles en de eerste les. RECTORAAT PATERSKERK Zestiende zondag na Pinksteren. H. Missen om 6.30, 7.45 en 10.30; 9 uur hoogmis; communiceren be gint vooraan; eerste collecte voor onze kerk, tweede collecte v. bissch. noden; vanavond om 7 uur lof en rozenhoedje. Dinsdag: 6.30 gez. H. Mis, 's avonds 7.30 lof t.e.v. H. Antonius. Vrijdag: feest v. Kruisverheffing, 's Avonds 7.30 lof en litanie. Zaterdag: Zeven Smarten van Maria. Van 38 uur gel. om te biechten. GEDOOPT: Hendricus Josephus Maria, z.v. Martinus P. Wilmsen en Hendrica W. Cox. MIS-INTENTIES Zondag: 6.30 Piet Thijsser.; 7.45 Mathijs Jeurissen en overl. familie; 9 uur Franciscus S winkels. Maandag: 7 uur overl. ouders S winkels-Bijstervelts; 8.30 Dina Wismans. Dinsdag: 7 uur Jacobus Peeters; 7.45 tot zek. int. (R); 8.30 Peter Bouten en zoon Gerrit. Woensdag: 7 uur overl. ouders Swinkels-Bijstervelts; 7.45 José Kremer-Vullinghs; 8.30 Henricus Zwitserlood en zoon Harrie. Donderdag: 7 uur Herman v.Ass; 8.30 M. Vennekens. Vrijdag: 7 uur Maria Ambrosius en ouders; 7.45 Jan vd. Bosch. Zaterdag: 7 uur overl. ouders Swinkels-Bijstervelts; 8.30 Dina Wismans. PAROCHIE OOSTRUM 16e Zondag na Pinksteren: 6.30 H. Comm., 7 en 9 u. de beide H. Missen ten gerieve der parochie, 10 u. pl. hoogmis met preek voor de bedevaart van Venray, 3.15 lof met ommegang over de vlasakker voor de parochie Leunen. Maandag 7.30 best. zm. Mathijs Janssen en Regina Cox. Dinsdag 7.30 best. zm Peter Joh. en Petronella Loonen. Woensdag 7.30 gest. gel. H. Mis Gertr. Broeren-Goumans, 10 u. pl. huwelijkssluiting en H. Mis voor bruidspaar van Rhee-Achten. Donderdag 7.30 gest. gez. jaarg. Chr. Stappers. Vrijdag 7.30 best. zm. Ger. vd. Berg-vd. Broek. Zaterdag, feest v. O.L.Vr. v. VII Smarten, 7.30 best. zm. voor Jean Ceppen en echtg., 7.30 Marialof. PAROCHIE OIRLO 16e Zondag na Pinksteren: 2de zondag der maand, alg. H. Comm. H. Familie, afd. mannen en jonge lingen, 6.30 H. Comm., lm. 7 en 8.30, parochiemis om 10 u., 3 uur kruisweg en lof, daarna verg. H. Familie, le coll. vd. kerk, 2de vh. R.K. Jeugdwerk in 't Bisdom. Maandag 7.30 zieled. Jozef Ver stappen, best. d. veeverzekering. Dinsdag 7.30 maandst. Gerardus Houwen. Woensdag: 7.30 gest. jrg. v. Z.E. pastoor Gerards en zijne ouders. Donderdag: 7.30 zieled. v. Maria Minten. Vrijdag: 7.30 best. hoogmis t.e.v. O.L. Vrouw uit dankbaarheid. Zaterdag: 7.30 gest. jrg. Henricus Baeten en Maria Jeurissen; 7 uur Marialof; biechtgel. van 5—7 uur. PAROCHIE LEUNEN 16e Zondag na Pinksteren: 7 u. H. Mis v. overl. ouders, 8 u. Maria Janssen-Droesen, 9 u. overl. ouders Baltussen-Groeneweg, 10 u. hoog mis overl. fam. Pijpers-Sijbers, om 2 u. vertrek der processie naar O.L. Vr. van Oostrum, 3.15 aldaar lof en preek, waarna rondgang over de vlasakker, 5 u. vertrek uit Oos trum. Maandag 7 u. H. Mis overl. fam. van Veghel-Hoeijmakers, 7.30 voor overledenen. Dinsdag 7 u. H. Mis v. Wilhelm Wismans en echtg., 7.30 v. Gertr. en Martin van Dijck. Woensdag 7 u. H. Mis v. Wilhelm Wismans en echtg., 7.30 Wed. Mar cellis-Verstegen. Donderdag 7 u. H. Mis Peter J. Rongen en echtg., 7.30 Peter Loo nen en echtg. Vrijdag 7 u. H. Mis, 7.30 v. Piet Verschuuren. Zaterdag, feest der 7 Smarten v. Maria, 7 u. H. Mis, 7.30 hoogmis, gest. Geurts-Croymans, 6—7 biech ten, 7 u. Marialof. Voortaan is op Zaterdag lof om 7 uur. A.s. zondag collecte voor het Jeugdwerk in ons Bisdom. Kerkpoets: Maria van Kempen en Jet Heesen. PAROCHIE CASTENRAY Zestiende zondag na Pinksteren. Tweede collecte v.h. Jeugdwerk in ons Bisdom; 10 uur hoogmis v.d. parochie, daarna Congregatie afd. jongens; 3 uur lof en rozenhoedje, daarna H. Familie afd. mannen. Maandag: 7.30 gez. H. Mis t.e.v. O.L. Vrouw van Altijdd. Bijst. tot dankz., int. fam. Dinghs-Sanders. Dinsdag: 7.30 gez. jrd. v. Bernar- dina Janssen-Emonts. Woensdag: feest vd. H. Naam v. Maria; 7.30 gez. H. Mis vd. overl. fam. v. Rhee-Achten. Donderdag: 7.30 gez. maandd. v. Hendrika Dinghs-Friezen. Vrijdag: feest vd. Kruisverheffing 7.30 gest. gez. H. Mis t.e.v. O.L. Vr. vd. Zeven Smarten. Zaterdag: feest v. O.L. Vrouw v. Zeven Smarten. 7.30 gez. H. Mis t.e.v. O.L. Vr. v. Altijdd. Bijst. tot int. van hen die hiervoor offerden; van 67 uur gel. tot biechten; 7 u. lof en rozenhoedje. A.s. zondag preek en collecte vd. missie van de Z.E. Pater Houwen uit Horst. Kerkpoets: Toos Willemsen en Truus Heidens. PAROCHIE YSSELSTEYN Zestiende zondag na Pinksteren. 6.30 lm.; 8.10 lm. uit dankb. voor de fam. Cremers-Swinkels; 9.15 kin dermis; 10.15 hoogmis, best. jrg. v. Jan Geurts; 2 uur lof; 2.30 H. Fa milie vd. mannen. Maandag: 7.30 gez. jrg. v. Peter Joh. Peters en Petronella Loonen. Dinsdag: 7.30 gez. H. Mis t.e.v. O.L. Vr. v. Altijdd. Bijst. en de H. Gerardus totint. v.d. fam. Phi ipsen- Cremers. Woensdag: 7^30 lm. uit dankb-vd. fam. Fleurkens-Houwen; 9.30 pl. huwelijksmis v.h. bruidspaar van Vegchel-Cleve. Donderdag: 7.30 gez. jrg. v. Ge rardus Spreeuwenberg. Vrijdag: 7.30 lm. vd. overl. ouders Teunissen-Gerrits. Zaterdag: 7.30 lm. vd. overl. ouders Smeets-Janssen; 7 uur Marialof. RECTORAAT SMAKT 16e Zondag na Pinksteren: 6.30 lm. vr. Teunissen-Klaassen, 7.30 P. A. Koenen, 10 u. hoogmis t.z.i., 3 u. lof. Maandag 6.30 lm. vd. zielen in 't vagevuur, 7.30 v. zegen in gezin. Dinsdag 6'30 lm. v. een overlede ne, 7.30 t.z.i. hebt U dit jaar niet gehad van uw zomerjurken. Zeker is echter dat U een goede niet kunt missen. Wij hebben nu reeds een grote sortering, waar U thans de eerste keus uit kunt maken. hebben wij slechts één per kleur. Verder een ruime sortering in Komt U eens kijken en passen in Venray's meest gesorteerd Kleding magazijn THOMASSEn

Peel en Maas | 1956 | | pagina 2