?ük VENRAY's „MILJOENEN-NOTA" 1956 Den Haag moet voor St. Nicolaas spelen! BKJ5testür3SÏv&f,i^evr m?en KKES WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN TïïgggÈgSgtiiï&nJE?$?EST3i Hand- en spandiensten worden het kind van de rekening Zaterdag 26 November 1955 No 47 ZES EN ZEVENTIGSTE JAARGANG f ondervindt 't kleding wint -t PEEL EN MAAS f confectie van "een rijk bezit In drie ferme boekdelen „de Ven- rayse triologie" ligt het jaar 1956 vast. In de duizenden cijfers van de begroting 1956 worden de lijnen aangegeven, waarlangs Venray zich ontwikkelen kan en ook, waarin Venray zich beperken moet. De begroting 1956 is dit jaar op tijd. Een eerste winstpunt, wat we kunnen vaststellen. Andere jaren is het nog altijd zo geweest, dat we al volop aan het potverteren waren, voordat we wisten hoeveel en in welke mate we verteren konden. Deze begroting geeft verder een klein nadelig saldo te zien. Slechts een f 4000. Ook een winstpunt tegenover andere jaren, al moeten we dit met een korreltje zout nemen, zoals we later ook aan zullen tonen. Maar deze begroting laat dat is weer een ernstig verlies ruimte voor een hele hoop pro memorie posten, juist op de kapi- taaldienst. En die doen met angst en vreze verwachten, dat ze mis schien pro-memorie blijven en niet verwezenlijkt worden. Kapitaalswerken Zo zien we, om slechts enkele voorbeelden te noemen, de uitbrei ding van het gemeentehuis, de ver lichting rond de Henseniusschool, alsmede de uitbreiding van riolering in die buurt, de bouw van woning wetwoningen, een nieuwe vuilnis wagen, de bouw van een kleuter school in Venray en een school in de Vredepeel, de uitbreiding land- bouwhuishoudscüool, recreatieoord, aanleg noodsportvelden allemaal staan met de nuchtere mededeling: „In de loop van het jaar hopen B. en W., met voorstellen dienaangaan de te komen. In afwachting daar van zijn maar geen cijfers in de be groting opgenomen". Maakt het van de ene kant de begroting al helemaal niet aantrek kelijk, van de andere kant blijft de vrees bestaan of en hoeveel dan wel van die plannen verwezenlijkt zullen worden. Het enige wat wel uit de begro ting te lezen is, is de aanleg van het 2e gedeelte van de stamriool, voor f 332.000 (maar hierin zit al een gedeelte van het vorig jaar) de bouw van een gymnastieklokaal van f 110.000 en de bouw van een meis jesschool van f 150 000. We laten dan bebossing buiten beschouwing Weliswaar kost die de gemeente f 53.270, maar de opbrengst van het dunsel ad f 55.000 levert hiervoor voldoende compensatie. Ernstig bezwaar moet gemaakt worden tegen de opmerking in deze kapitaalsdienst bij de post van f 6840 voor het instellen van een sociologisch onderzoek. Daarbij wordt de toelichting ge geven, dat dit onderzoek nodig zou zijn voor het opstellen van een een agrarisch ontwikkelingsplan. Er is indertijd door de Raad duidelijk gesteld geworden, dat men met de voorstellen van Ged. Staten in deze slechts accoord zou gaan, indien dit onderzoek de gehele bevolking ten goede kwam en geen bepaalde groep. Of dit een vergissing is, of dat in tussen gebleken is, dat het onder zoek zich toch in die richting gaat bewegen, zal ernstig onderzocht dienen te worden. Staan er weinig of practisch geen kapitaalswerken op de begroting, toch vinden we een post van de dienst gemeentewerken van f 31.410 op de kapitaaldienst, zijnde de kos ten van voorbereiding en toezicht op de uitvoering van die kapitaals werken. Waarom men het ene wel en het andere niet vermeit, is een raadsel, Zekere voorbereidingskosten zullen gemaakt zijn, maar de toezichts- kosten komen toch eerst aan bod, wanneer de werken worden uitge voerd. En aangezien die pro-memorie staan, had men ook de toezicht- kosten pro-memorie moeten ver melden. We begrijpen niet goed de reden, waarom dit gebeurd is. De f 15.968 welke uit de reserve van de kapitaaldienst wordt over gebracht naar de gewone dienst, vormt een sluitsteen onzer begroting en is een maatregel, welke door de regering wordt gevraagd i.v.m. de rijksuitkering. Met een reserve van ruim 4 ton is dit ook geen groot bezwaar. Een bezwaar is wel, dat we desondanks nog f 4251 te kort komen en in mindering moeten brengen van de post onvoorziene uitgaven, de sluitpost van de be groting. Deze wordt geschat op f 1,50 per inwoner ofwel f 29.350. Doordat we hierin het tekort op moeten vangen wordt deze post f 25.099, waarbij we dan echter nog wijzen op genoemde post van ge meentewerken ad f 31.410 die feite lijk in de lucht hangt. Misschien, dat de officiële raadsvergadering daarover meer weet te vertellen. Tenslotte nog een opmerking: Vorig jaar konden we op de kapi taaldienst een post van f 612.400 vinden, waarin de opbrengsten van verkochte peelgronden en boer derijen te vinden waren. Dit als reservepot voor het verlies aan pacht etc. meer. Ook dit jaar staat deze post pro-memorie op de kapi- taaldienst. Is dat omdat we door onze gronden heen zijn, of omdat men voorlopig niet meer aan ver koop denkt? Is dit laatste het geval, wat is daarvan dan de reden? Tot zover de kapitaaldienst. Laten we nu eens gaan kijken, naar de cijfers van de gewone dienst. Het zal onze lezers duidelijk zijn, dat we uit die triologie slechts hier en daar een greep kunnen doen. We kunnen er nu eenmaal geen 150 bladen aan besteden, zoals aan deze begroting zijn besteed. Het hoofdstuk: Algemeen beheer sluit met een tekort van f 267.521 (v.j. f 142 617). De oorzaak daarvan ligt o.a. in de steeds hoger worden de post van salarissen en schrijf lonen. Die is nu aangegroeid van f 163.000 tot f 193.000. Daarbij staan niet de kosten van verschillende ambtenaren op gemeentewerken. Voor een juist overzicht was het misschien dienstig deze hier ook bij te vinden, of tenminste vermeld te zien. Bureau en schrijfbehoeften, als mede drukwerken vragen f 13.500 en de verlichting, schoonmaak en onderhoud vragen verder f 12.295 extra. Voor de Tweede Kamer-verkie zingen in 1956 zijn extra in dit hoofdstuk f 2.500 uitgetrokken. Het enige nieuws wat uit dit hoofdstuk is te halen is, dat in Venray-Oost nieuwe straatnaam borden moeten komen, alsmede in de nieuwe buurt rond de Hensenius school,. Dat houdt in, dat er nieuwe straatnamen moeten komen en we zijn benieuwd, hoe die worden. De huizen in de Vredepeel worden ver der nog genummerd. De enige winstpunten, die onder dit hoofdstuk te vinden zijn, zijn de legesgelden, welke f 150 hoger begroot zijn, nl. f 6750 en de ver huur van de raadzaal aan de po litierechter. Men moet wat doen om aan de kost te komen. Openbare veiligheid heeft een tekort van f 69.307. Daar is mede debet aan de Bescherming Bevolking, welke nuttige instelling de gemeente nog ruim f 10,000 kost. Dan onze Brandweer, die al met al ook f 16.518 vraagt. Dat is ook f 5000 meer als dit jaar, maar er komt nieuwe werkkleding, en nog betere brandblusmiddelen en we gaan nog meer brandkranen huren. En dat moet nu eenmaal betaald worden. We vragen ons nogmaals af, of de f 150, welke de bosbrand- weer eisen, daar niet wat schel tegen afsteken. De post verlichting vraagt véél. Was die voor 1955 begroot op f 19.500, voor 1956 vraagt men liefst f 30.500, maar daarvan moe ten dan ook 86 natriumlampen, 408 kwikdamplampen en 155 TL- buizen een heel jaar blijven branden. De verkeersveiligheid wordt ver hoogd door voor f 1864 borden aan te kopen en verkeersstrepen te schilderen. Jammer genoeg vonden wij hierop niet vermeld de voet gangers-hekken, welke bij over steekplaatsen moeten worden aan gebracht. Uitgesteld tot een volgend jaar? Volksgezondheid. f 30.468 is het nadelig slot van dit hoofdstuk. En dit ondanks de steeds maar hoger wordende post van keur- en slachtlonen, die nu geraamd wordt op f 26.000. De uitvoering en die dienst zelf kost echter ook bijna f 23.000, zodat er toch niet veel aan verdiend wordt. B. en W. stellen voor in 't kader van dit hoofdstuk de volgende sub sidies te geveni Groene Kruis f 14.794 Gezinshulp D.O. f 500 Idem K.A.B. f 500 Schoolartsendienst f 3.350 Ziekenvervoer f 2.200 Volkshuisvesting geeft een nadelig saldo van f 24.137. En dit ondanks het feit, dat door de woningbouw ver. St. Oda van woningbouw vóór 1946 alléén al f 14.950 rente en aflossing betaald moet worden, waarvan dan echter als bijdrage weer f 2220 teruggaat. Na 1945 heeft St. Oda nog 115 woningen in onze gemeente ge bouwd en daarvoor ongeveer één millioen opgenomen. De rente en aflossing wordt geraamd op f 39,224 Op 't gemeentelijk woningbedrijf wordt alles bij elkaar bijna f 6000 toegelegd. De vraag is of de Raad in deze zeer moeilijke zaak een helder on derzoek zal vragen, om eens te kijken of voor dit verlies geen compensatie gevonden kan worden of wat de oorzaak er van is. Zo uit de begroting is dit niet op te maken. Van de 150.000 gld welke de ge meente als le hypotheek gegeven heeft aan degenen, die gebouwd hebben met de financieringsregeling woningbouw'47 of '48 verwacht men bijna 6000 gld. rente. f 442.2000 is verstrekt door de gemeente als hulp bij de gemeent. bouwcredietregeling. Daarvan wordt nu rente en aflossing verwacht tot 20.200 gulden. De 13 noodwoningen, welke de gemeente exploiteert, brengen 1000 gld. op en de vraag rijst of men die maar niet beter helemaal kan laten verdwijnen. Men heeft wel eens gekankerd, dat de legeskosten voor bouwver gunningen te hoog zijn en inder daad klinkt 15.000 gld. behoorlijk, maar bouwpolitie kost 16 558 gld, en welstandstoezicht 1125 gld., dus er moet nog dik geld bij. Openbare werken, is het hoofdstuk, dat nog al eens belangstelling trekt. En ook dit jaar vraagt dat weer het nodige. Een tekort van bijna 3.5 ton voor spelt dus allerlei goeds. Laten we eerst de inkomsten eens bekijken: Marktgelden 8000 gld. De vraag mag gesteld worden of een sprong van 3 naar 8000 gld. niet wat hoog is, al krijgen we dan een wekelijk se markt. Standgelden kermis 12.000 Straatbelasting 36.500 Reinigingsrechten 11.000 't Lijkt veel, 't is echter weinig, want de gemeente-reiniging kost in zijn geheel f 19.290. Dus gaat er dik geld bij. Precariorechten 1.200 Hand- en spandiensten 22.000 Verhoogd van 13 tot 22 000 B. en W. willen dus kennelijk en dit ondanks 't rumoer wat die belasting in de afgelopen jaren heeft veroorzaakt de hand- en spandiensten als een der sluitpos ten van de begroting, zwaarder gaan belasten. Waar 't nu eenmaal zo is, dat 't geld ergens vandaan moet komen, kan men natuurlijk twisten, welke belasting dat nu wel moet zijn.Het blykt, dat de hand- en spandiensten 't slachtoffer geworden zijn. Wij willen ons in de vraag niet mengen of die belasting juist is, alleen als onze mening zeggen, dat o.i. deze post ook inderdaad, nu er verhoogd moet worden, de meest billijke is. Rioolbelasting 18.000. In totaal aan belastingen 108.700. Wat gaan we doen met deze be lastinggelden? Op de eerste plaats onze wegen onderhouden. 5.8 km. straat met 37825 m2 oppervlakte 28.709 14 km. weg met gesloten wegdek 80335 m2 opvl. 15 815 94 km. grintweg 420790 m2 oppervlakte 131.677 Blijkens de toelichting zal hiervan 82292 m2 eenslijtlaag krijgen, maar nu is de vraag, welke m2 dat dat zijn. Daar zullen vele raadsleden nieuwsgierig naar zijn. 14.5 km. sinteldek 50432 m2 oppervlakte 10.899 7 km. weg met puindek 46147 m2 oppervl. 4.605 Venray's slechtstp weg, de Ser- vatiusweg, hebben we hieronder niet gezien. 90 km. rijwielpaden (14ctperM. is niet bar veel) 13.321 km. zandwegen 15.079 Veler wensen op straten- en wegen-terrein zullen wederom on vervuld blijven. We denken aller eerst aan een plan om de 94 km grintwegen nu eens definitief op te gaan ruimen. Vervolgens aan de aanschaf van een nieuwe en zwaardere wegschaaf. Of de aan stelling van een tweetal nieuwe kantonniers voor Venray-Oost, de Henseniusschool en Vredepeel, als mede een nieuwe stratenmaker in vaste dienst en een hulp wegwerker bij de wegschaaf veel aan de ver langens tegemoet komt, betwijfelen we. Maar zo kost het onderhouden der wegen en fietspaden toch nog f 175.587.En dan is daar de nieuwe berm-maaimachine niet eens bij. Dus onze belastingen zijn al ver overtroffen. Maar er is nog meer, wat moet worden uitgevoerd. De plantsoenen en lanen moeten worden onderhouden en kosten liefst f 16.389.alweer f 3000.meer dan vorig jaar. Gezien de uitbrei ding in West en ook de groenver- siering op onze kerkdorpen, zal deze post in de Komende jaren zeker nog stukken hoger gaan worden. De vraag zal dan toch gesteld dienen te worden of hier geen andere oplossing gevonden moet worden. Wat er van zij, ondanks alles overweegt gemeentewerken er dit jaar nog 12 rustbanken bij te zet ten. Hetgeen een lofwaardig initia tief is. Rioolbelasting bracht f 18.000. op, maar het onderhoud van pom pen en riolering kost' er goed f 10.000, dus hier houden we nu eens geld aan over. Dat mag ook wel, want de Gemeente-autobus- dienst Venray-Oostrum vraagt er f 32.000.en levert maar f 30.000 op, dus met de riolering betalen we de stationsbus. Pecunia non olet zeiden de oude Romeinen, oftewel geld stinkt niet. Hetgeen ook hier weer blijkt. Eigendommen Bij al deze nadelige saldi wordt het intussen tijd ook eens wat voordelige te krijgen. En dat leve ren dan de Gemeente-eigendommen op. Die hebben namelijk een voor delig verschil van goed f 4000. Hetgeen niet veel is, als men be denkt wat binnenkomt. Huur huizen f 11.749.huur boerderijen en grond f 53.842. jachtvergunningen f 2284.obli gatierente f 17.095.—; rente en aflossing op f 1.134.300 hypotheek op peelboerderijen f 56.090. De huurhuizen brengen f 12.000 op, maar kosten er f 7000.— aan onderhoud en administratie. D.w.z. dat 21 panden alles bij elkaar een winst opleveren van nog geen f 5000.ofwel ongeveer f 240. per stuk. Kan het daarin gestoken geld niet rendabeler gemaakt worden Onderwijs Een der hoofdstukken, die grote offers vraagt van de Gemeentekas, Een kleine optelsom zal dat aan tonen: Lager Onderw. openb. 7 leerlingen f U.L.O. openbaar 1 leerling f Bijz. Lager Onderwijs 2730 leerlingen f Voorrgezet L.O. bijz. 43 leerlingen f B.L.O. bijz. 235 leerlingen f B'L.O, bijz. 145 leerlingen f Kleuteronder wij s 500 kleuters f Ander Lager Onderwijs f Hieronder valt tevens het spraakonderwijs Middelbaar onderwijs 32 leerlingen f Hoger onderwijs 124 leerlingen f Nijverheidsonderwijs ambachtschool en huishoudschool f 147.— 34.— 163.157.— 2.165.— 26.426.— 18.869.— 21.022.— 8.196.— 1.970.— 5.460.— 81.003.— Waaruit dus blijkt, dat onderwijs alleen al de Gemeente bijna 2 5 ton kost. Maar daarmede is men nog niet aan het einde van dit hoofd stuk. Want daar prijken naast een subsidie aan de land- en tuinbouw school van f 1000.ook nog meer dere Subsidies We zijn nu toch in de tijd van St. Nicolaas en onwillekeurig denkt men bij onderstaande lijst aan die goede H. Man. Venray's Harmonie f 1200. Harmonie Oostrum, fanfare Oirlo, Ysselsteyn, Leunen, Merselo ieder f 475. Venray's Mannenkoor f 125. Venray's Dameskoor, Operette-ver., Gemengd Koor Oirlo, Castenray en Heide ieder f 100. Toneelgroep Hioob f 50. O. en O. f 650 Vrouwelijk jeugdw. Venray f 1000. Jeugdcentrale f 6000. Kindervacantiewerk (verdubbeld) f 500. Sociale School K.A.B. f 150. Voor de harmoniën ligt er nog f 50.extra als ze in een hoger afdeling komen en voor de zang verenigingen f 25. Bij de post jeugdcentrale staat wederom uitdrukkelijk de voor waarde, dat van andere zijde ten minste een bedrag gelijk aan de gemeentelijke subsidie zal worden verschaft. We hebben daarover het vorig jaar reeds onze bevreemding uitgesproken en zijn nieuwsgierig of aan die voorwaarden inderdaad de hand wordt gehouden. Bibliotheken-kwestie Men zal zich nog herinneren, dat bij de vorige begrotingsbehandeling door B. en W. een subsidie ver leend werd aan de nog op te rich ten Openbare Leeszaal en Uitleen bibliotheek van f 6618.zulks met het oog op de Rijkssubsidie. Er is toen door sommige raadsleden be zwaar gemaakt tegen het feit, dat alleen deze instelling die nog moest beginnen een dergelijke steun gegeven werd, terwijl aan andere plaatselijke bibliotheken niets gegeven werd. Toen werd ge antwoord, dat deze kleine biblio theken zouden samenwerken in federatief verband en via de grote Uitleenbibliotheek steun zouden krijgen. Intussen is de stichting voor deze bibliotheek aan het werk gegaan en heeft o.m. contact ge zocht met de bibliotheken op de kerkdorpen. En dit heeft tot resul taat gehad, dat er een heel ander voorstel uit de bus is gekomen. De subsidie aan de grote bibliotheek blijft gehandhaafd en wordt zelfs i.v.m. de rijkssteun opgetrokken tot bijna f 8000. Maar daarnaast krijgt ieder kerkdorp f 50.en f 1,per gezin. Dat houdt in, dat de volgen de subsidies nog extra aan de leesbibliotheken worden verleend: 148.- 125.- 260.- 230.- 230.- 263.- 135.- 274- Castenray Heide Leunen Merselo Oirlo Oostrum Veulen Ysselsteyn Totaal f 1665.- Een onverwachte stijging, die men gezien de precaire toestand van de Gemeente-tinanciën als een buitenkansje mag beschouwen. Dan staat er nog een prachtige post: onderhoud van muziektenten en speeltuinen. Maar de daarvoor uitgetrokken f 1048.blijken alleen bestemd voor de kiosk. En de volks feesten zullen bestaan in het Koninginnefeest, waarvoor Venrays jeugd f 1000.is gereserveerd. Uit bovenstaand scholenlijst blijkt, dat op de lagere en kleuterscholen bijna 3400 kinderen zitten, dan kan men zelf wel uittellen, wat voor een feest die kinderen van dat geld kunnen vieren. We hadden ook verwacht dat de Sportvereniging Venray eindelijk eens op de subsidielijst voor zou komen, gezien de aanvragen daar toe. B. en W. hebben schijnbaar het standpunt gehuldigd, dat deze ge noeg geholpen wordt via de Jeugd centrale en Huize Servatius. Of dit standpunt nu precies juist is, blijft o.i. een vraag, maar het nadelig slot van f 18.000 zal nu al te groot ge weest zijn. Temeer waar ook het volgende hoofdstuk: Maatschappelijke steun een flinke hap vraagt uit het ge meentelijk budget. Hier sluit men n.l. met een nadelig saldo van f 188.226, wat alweer f25.000 hoger is dan vorig jaar. Uit dit hoofdstuk blijkt, dat we in Venray naast doktoren en vroed vrouwen ook nog immer heelmees ters en vroedmeesters hebben. Want trouw wordt ieder jaar nog een be loning voor deze uitgeschreven. Waar ze ergens zitten, hebben we tot heden niet kunnen ontdekken. Maar al met al vraagt deze post f 4222. Een der grootste posten is nog immer de verpleging van krank zinnigen. 53 personen zijn in elf in richtingen ondergebracht. Dat kost de gemeente f 107.339, waarvan wel f 35.955 retour komt via provincie e.a., maar toch nog altijd het restant van f 71.384 voor rekening van de gemeentekas komt. Burgerlijk Armbestuur vraagt f 74.400 bijna f 6.000 meer dan in 1956. Wie mocht menen, dat in deze tijden van sociale voorzieningen niemand meer gebrek lijdt, kan mis schien uit deze cijfers wel wat anders leren. De sociale werkvoor zieningsregeling voor handarbeiders en de voorziening voor werkloze werknemers kost meer dan 2 ton, waarvan het Rijk ongeveer f186 000 terug betaalt. Al met al ook een cijfer, waar men onwillekeurig in deze tijd van hoogcon j u nctuur even stil van wordt. Steun kleine zelfstandigen raamt men op f 15.600. Steun oorlogs slachtoffers op f 30.000. Van het eerste vergoed het Rijk 75 van het tweede 100 pet. De Gezinszorg van de Derde Orde, hreeg onder het hoofd Volksgezond heid reeds f 500 subsidie, maar onder dit hoofdstuk staat nog een bijdrage van f 5.407, zijnde 25 pet van de lonen. Het Dekenaal Sociaal Charitatief Centrum krijgt f 5.760 subsidie. Economische aangelegenheden is een groot woord voor het hoofd stuk, waarin te lezen staat, dat de geitenfokvereniging f 25 subsidie krijgt. Vreemdelingenverkeer f189 en het borgstellingsfonds voor de middenstand f 738. We vragen wederom waarom de ETIL f 756 krijgt, omdat we nog nooit of te nimmer van resultaten in dit rayon gehoord hebben. Hetzelfde vroegen wij ons af bij de vorige begroting en toen heeft een raadslid ons eens kort en bondig verteld, dat het een heel nuttige instelling is, wat we gaarne geloven. Maar waarom en waartoe, heeft hij er voor het gemak maar niet bij verteld. En we hebben een stil ver moeden, dat ook anderen wel eens een klein idee zouden willen heb ben van wat deze instelling voor Venray e.o. tot heden toe heeft ge presteerd. Waarmede geheel niets ten nadele gezegd is van de ETIL, maar het predicaat nuttig kan men ook aan de geitenfokvereniging geven. Daarvan zijn de resultaten tenminste zichtbaar. Wie de reclame ziet, welke som mige en dikwijls kleinere plaatsen dan Venray, maken voor aantrek ken van industrie, vraagt zich af, wat we nu feitelijk moeten doen met de f 500 die voor 1956 voor dit doel in Venray zijn uttgetrokken. Ondanks het feit, dat op dit hoofd stuk meer dan f 35 000 rente wordt ontvangen van industriegebouwen etc., sluit desondanks het hoofdstuk met een tekort van bijna 7000 gld. Belastingen. Al die tekorten zullen toch aan gevuld dienen te worden. Een zeer machtig middel daartoe zijn de belastingen. Onder het hoofdstuk Openbare Werken hebben we al een schone collectie aangetroffen, maar hier staat dan het grovere geschut: Grondbelasting 25.160 Personele belasting 30.000 waarbij 't Rijk dan nog extra bijlegt, i.v.m-. de belasting-verlaging 21.721 Hondenbelasting 3.500 Vermakelijkheidsbelast. 32.000 Een stijging van liefst f 4000 waaruit dus wel blijkt, dat B. en W. ook weer i.v.m. de precaire toe stand van de kas besloten heeft, de schroef nog wat vaster aan te gaan draaien, in plaats van losser, wat vele verenigingen weer de nodige zuchten zal doen slaken. Vergunningsrechten 6.500 Al met al een aardig potje, maar nog te weinig om alle gaten te kunnen stoppen. Onze gemeente heeft echter een rijke oom in Den Haag, die o.m. met gulle handen schenkt: Uitkering uit het gemeentefonds f 1.248.364, waarmede we dan al weer een ton méér krijgen als vo rig jaar. Met f 15.968 uit de reserve kun nen we dan f 24.099 reserveren voor onvoorziene uitgaven, in welke post we dan het tekort van f 4.251 ver werken. En dan hebben we onze begroting netjes sluitend. Want de 100.000 welke de gemeente nog denkt uit te keren aan oorlogs schade (11 jaar na de bevrijding) komen terug van de regering, evenals de 15.200 gld., welke voor kostwinnersvergoeding voor mili tairen is gereserveerd. Besluit Zo heeft U dan eens rondgeneusd in de begroting 1956, die feitelijk heel weinig nieuws heeft te ver tellen. Dank het gebod van rijkszijde om te komen met een sluitende begro ting, hebben we een hogere aanslag te verwachten van hand- en span diensten en zal de schroef van de vermakelijkheidsbelasting nog wat strakker worden aangedraaid. Want de f 300 subsidie, die dit jaar niet behoeft gegeven te worden aan Venray Vooruit de laatste onder tekening van het doodvonnis zet ten toch geen zoden aan de dijk. Men kan hoogstens afwachten wat het rapport inzake de financiële verhouding tussen het rijk en ge meente in Den Haag zal uitwerken. In dit rapport heeft de Raad haar wensen en verlangens kenbaar ge maakt, zoals we weten en nu is het maar afwachten geblazen, wat hier uit de bus komt. We betreuren het, dat deze maatregel nodig is, die immers een soort „zwevend" beleid gaat scheppen. Men weet niet of het nu wel, of dat het nu niet kan en dat is niet bepaald gezond. Het meeste heeft ons in deze be groting getroffen, dat men zo weinig gezegd heeft over woningbouw. Zeker wat de cijfers betreft, staan er enkele genoemd, maar een over zicht van wat nu is gepresteerd en... vooral een overzicht van de moge lijkheden voor het komende jaar en de komende jaren hebben we tot onze spijt niet kunnen vinden. Het mag dan voor enkele inge wijden bekend zijn, welke verwach tingen we nog mogen hebben en welke plannen er klaar liggen, de doodgewone man, die veelal op een huisje zit te wachten, weet nergens iets van. Deze begroting had ook hem wat meer inlichtingen mogen geven. Het laatste woord is aan de Raad.

Peel en Maas | 1955 | | pagina 1