?ük
VENRAY's „MILJOENEN-NOTA" 1956
Den Haag moet voor St. Nicolaas spelen!
BKJ5testür3SÏv&f,i^evr m?en KKES WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN TïïgggÈgSgtiiï&nJE?$?EST3i
Hand- en spandiensten worden het kind van de rekening
Zaterdag 26 November 1955 No 47
ZES EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
f ondervindt 't
kleding wint -t
PEEL EN MAAS
f confectie van
"een rijk bezit
In drie ferme boekdelen „de Ven-
rayse triologie" ligt het jaar 1956
vast.
In de duizenden cijfers van de
begroting 1956 worden de lijnen
aangegeven, waarlangs Venray zich
ontwikkelen kan en ook, waarin
Venray zich beperken moet.
De begroting 1956 is dit jaar op
tijd. Een eerste winstpunt, wat we
kunnen vaststellen. Andere jaren
is het nog altijd zo geweest, dat we
al volop aan het potverteren waren,
voordat we wisten hoeveel en in
welke mate we verteren konden.
Deze begroting geeft verder een
klein nadelig saldo te zien. Slechts
een f 4000. Ook een winstpunt
tegenover andere jaren, al moeten
we dit met een korreltje zout nemen,
zoals we later ook aan zullen tonen.
Maar deze begroting laat
dat is weer een ernstig verlies
ruimte voor een hele hoop pro
memorie posten, juist op de kapi-
taaldienst. En die doen met angst
en vreze verwachten, dat ze mis
schien pro-memorie blijven en niet
verwezenlijkt worden.
Kapitaalswerken
Zo zien we, om slechts enkele
voorbeelden te noemen, de uitbrei
ding van het gemeentehuis, de ver
lichting rond de Henseniusschool,
alsmede de uitbreiding van riolering
in die buurt, de bouw van woning
wetwoningen, een nieuwe vuilnis
wagen, de bouw van een kleuter
school in Venray en een school in
de Vredepeel, de uitbreiding land-
bouwhuishoudscüool, recreatieoord,
aanleg noodsportvelden allemaal
staan met de nuchtere mededeling:
„In de loop van het jaar hopen B.
en W., met voorstellen dienaangaan
de te komen. In afwachting daar
van zijn maar geen cijfers in de be
groting opgenomen".
Maakt het van de ene kant de
begroting al helemaal niet aantrek
kelijk, van de andere kant blijft de
vrees bestaan of en hoeveel dan wel
van die plannen verwezenlijkt zullen
worden.
Het enige wat wel uit de begro
ting te lezen is, is de aanleg van
het 2e gedeelte van de stamriool,
voor f 332.000 (maar hierin zit al
een gedeelte van het vorig jaar) de
bouw van een gymnastieklokaal van
f 110.000 en de bouw van een meis
jesschool van f 150 000. We laten
dan bebossing buiten beschouwing
Weliswaar kost die de gemeente
f 53.270, maar de opbrengst van het
dunsel ad f 55.000 levert hiervoor
voldoende compensatie.
Ernstig bezwaar moet gemaakt
worden tegen de opmerking in deze
kapitaalsdienst bij de post van
f 6840 voor het instellen van een
sociologisch onderzoek.
Daarbij wordt de toelichting ge
geven, dat dit onderzoek nodig zou
zijn voor het opstellen van een
een agrarisch ontwikkelingsplan. Er
is indertijd door de Raad duidelijk
gesteld geworden, dat men met de
voorstellen van Ged. Staten in deze
slechts accoord zou gaan, indien dit
onderzoek de gehele bevolking ten
goede kwam en geen bepaalde groep.
Of dit een vergissing is, of dat in
tussen gebleken is, dat het onder
zoek zich toch in die richting gaat
bewegen, zal ernstig onderzocht
dienen te worden.
Staan er weinig of practisch geen
kapitaalswerken op de begroting,
toch vinden we een post van de
dienst gemeentewerken van f 31.410
op de kapitaaldienst, zijnde de kos
ten van voorbereiding en toezicht
op de uitvoering van die kapitaals
werken.
Waarom men het ene wel en het
andere niet vermeit, is een raadsel,
Zekere voorbereidingskosten zullen
gemaakt zijn, maar de toezichts-
kosten komen toch eerst aan bod,
wanneer de werken worden uitge
voerd. En aangezien die pro-memorie
staan, had men ook de toezicht-
kosten pro-memorie moeten ver
melden. We begrijpen niet goed de
reden, waarom dit gebeurd is.
De f 15.968 welke uit de reserve
van de kapitaaldienst wordt over
gebracht naar de gewone dienst,
vormt een sluitsteen onzer begroting
en is een maatregel, welke door de
regering wordt gevraagd i.v.m. de
rijksuitkering. Met een reserve van
ruim 4 ton is dit ook geen groot
bezwaar. Een bezwaar is wel, dat
we desondanks nog f 4251 te kort
komen en in mindering moeten
brengen van de post onvoorziene
uitgaven, de sluitpost van de be
groting. Deze wordt geschat op f 1,50
per inwoner ofwel f 29.350.
Doordat we hierin het tekort op
moeten vangen wordt deze post
f 25.099, waarbij we dan echter nog
wijzen op genoemde post van ge
meentewerken ad f 31.410 die feite
lijk in de lucht hangt. Misschien,
dat de officiële raadsvergadering
daarover meer weet te vertellen.
Tenslotte nog een opmerking:
Vorig jaar konden we op de kapi
taaldienst een post van f 612.400
vinden, waarin de opbrengsten van
verkochte peelgronden en boer
derijen te vinden waren. Dit als
reservepot voor het verlies aan
pacht etc. meer. Ook dit jaar staat
deze post pro-memorie op de kapi-
taaldienst. Is dat omdat we door
onze gronden heen zijn, of omdat
men voorlopig niet meer aan ver
koop denkt? Is dit laatste het geval,
wat is daarvan dan de reden?
Tot zover de kapitaaldienst. Laten
we nu eens gaan kijken, naar de
cijfers van de
gewone dienst.
Het zal onze lezers duidelijk zijn,
dat we uit die triologie slechts hier
en daar een greep kunnen doen. We
kunnen er nu eenmaal geen 150
bladen aan besteden, zoals aan deze
begroting zijn besteed.
Het hoofdstuk: Algemeen beheer
sluit met een tekort van f 267.521
(v.j. f 142 617). De oorzaak daarvan
ligt o.a. in de steeds hoger worden
de post van salarissen en schrijf
lonen. Die is nu aangegroeid van
f 163.000 tot f 193.000. Daarbij staan
niet de kosten van verschillende
ambtenaren op gemeentewerken.
Voor een juist overzicht was het
misschien dienstig deze hier ook
bij te vinden, of tenminste vermeld
te zien.
Bureau en schrijfbehoeften, als
mede drukwerken vragen f 13.500
en de verlichting, schoonmaak en
onderhoud vragen verder f 12.295
extra.
Voor de Tweede Kamer-verkie
zingen in 1956 zijn extra in dit
hoofdstuk f 2.500 uitgetrokken.
Het enige nieuws wat uit dit
hoofdstuk is te halen is, dat in
Venray-Oost nieuwe straatnaam
borden moeten komen, alsmede in
de nieuwe buurt rond de Hensenius
school,. Dat houdt in, dat er nieuwe
straatnamen moeten komen en we
zijn benieuwd, hoe die worden. De
huizen in de Vredepeel worden ver
der nog genummerd.
De enige winstpunten, die onder
dit hoofdstuk te vinden zijn, zijn
de legesgelden, welke f 150 hoger
begroot zijn, nl. f 6750 en de ver
huur van de raadzaal aan de po
litierechter. Men moet wat doen om
aan de kost te komen.
Openbare veiligheid
heeft een tekort van f 69.307. Daar
is mede debet aan de Bescherming
Bevolking, welke nuttige instelling
de gemeente nog ruim f 10,000 kost.
Dan onze Brandweer, die al met
al ook f 16.518 vraagt. Dat is ook
f 5000 meer als dit jaar, maar er
komt nieuwe werkkleding, en nog
betere brandblusmiddelen en we
gaan nog meer brandkranen huren.
En dat moet nu eenmaal betaald
worden. We vragen ons nogmaals
af, of de f 150, welke de bosbrand-
weer eisen, daar niet wat schel
tegen afsteken.
De post verlichting vraagt véél.
Was die voor 1955 begroot op
f 19.500, voor 1956 vraagt men
liefst f 30.500, maar daarvan moe
ten dan ook 86 natriumlampen,
408 kwikdamplampen en 155 TL-
buizen een heel jaar blijven branden.
De verkeersveiligheid wordt ver
hoogd door voor f 1864 borden aan
te kopen en verkeersstrepen te
schilderen. Jammer genoeg vonden
wij hierop niet vermeld de voet
gangers-hekken, welke bij over
steekplaatsen moeten worden aan
gebracht. Uitgesteld tot een volgend
jaar?
Volksgezondheid.
f 30.468 is het nadelig slot van
dit hoofdstuk. En dit ondanks de
steeds maar hoger wordende post
van keur- en slachtlonen, die nu
geraamd wordt op f 26.000. De
uitvoering en die dienst zelf kost
echter ook bijna f 23.000, zodat er
toch niet veel aan verdiend wordt.
B. en W. stellen voor in 't kader
van dit hoofdstuk de volgende sub
sidies te geveni
Groene Kruis f 14.794
Gezinshulp D.O. f 500
Idem K.A.B. f 500
Schoolartsendienst f 3.350
Ziekenvervoer f 2.200
Volkshuisvesting
geeft een nadelig saldo van f 24.137.
En dit ondanks het feit, dat door
de woningbouw ver. St. Oda van
woningbouw vóór 1946 alléén al
f 14.950 rente en aflossing betaald
moet worden, waarvan dan echter
als bijdrage weer f 2220 teruggaat.
Na 1945 heeft St. Oda nog 115
woningen in onze gemeente ge
bouwd en daarvoor ongeveer één
millioen opgenomen. De rente en
aflossing wordt geraamd op f 39,224
Op 't gemeentelijk woningbedrijf
wordt alles bij elkaar bijna f 6000
toegelegd.
De vraag is of de Raad in deze
zeer moeilijke zaak een helder on
derzoek zal vragen, om eens te
kijken of voor dit verlies geen
compensatie gevonden kan worden
of wat de oorzaak er van is. Zo
uit de begroting is dit niet op te
maken.
Van de 150.000 gld welke de ge
meente als le hypotheek gegeven
heeft aan degenen, die gebouwd
hebben met de financieringsregeling
woningbouw'47 of '48 verwacht men
bijna 6000 gld. rente.
f 442.2000 is verstrekt door de
gemeente als hulp bij de gemeent.
bouwcredietregeling. Daarvan wordt
nu rente en aflossing verwacht tot
20.200 gulden.
De 13 noodwoningen, welke de
gemeente exploiteert, brengen 1000
gld. op en de vraag rijst of men
die maar niet beter helemaal kan
laten verdwijnen.
Men heeft wel eens gekankerd,
dat de legeskosten voor bouwver
gunningen te hoog zijn en inder
daad klinkt 15.000 gld. behoorlijk,
maar bouwpolitie kost 16 558 gld,
en welstandstoezicht 1125 gld., dus
er moet nog dik geld bij.
Openbare werken,
is het hoofdstuk, dat nog al eens
belangstelling trekt. En ook dit
jaar vraagt dat weer het nodige.
Een tekort van bijna 3.5 ton voor
spelt dus allerlei goeds.
Laten we eerst de inkomsten
eens bekijken:
Marktgelden 8000 gld. De vraag
mag gesteld worden of een sprong
van 3 naar 8000 gld. niet wat hoog
is, al krijgen we dan een wekelijk
se markt.
Standgelden kermis 12.000
Straatbelasting 36.500
Reinigingsrechten 11.000
't Lijkt veel, 't is echter weinig,
want de gemeente-reiniging kost
in zijn geheel f 19.290. Dus gaat er
dik geld bij.
Precariorechten 1.200
Hand- en spandiensten 22.000
Verhoogd van 13 tot 22 000
B. en W. willen dus kennelijk
en dit ondanks 't rumoer wat die
belasting in de afgelopen jaren
heeft veroorzaakt de hand- en
spandiensten als een der sluitpos
ten van de begroting, zwaarder
gaan belasten.
Waar 't nu eenmaal zo is, dat 't
geld ergens vandaan moet komen,
kan men natuurlijk twisten, welke
belasting dat nu wel moet zijn.Het
blykt, dat de hand- en spandiensten
't slachtoffer geworden zijn. Wij
willen ons in de vraag niet mengen
of die belasting juist is, alleen als
onze mening zeggen, dat o.i. deze
post ook inderdaad, nu er verhoogd
moet worden, de meest billijke is.
Rioolbelasting 18.000.
In totaal aan belastingen 108.700.
Wat gaan we doen met deze be
lastinggelden?
Op de eerste plaats onze wegen
onderhouden.
5.8 km. straat met
37825 m2 oppervlakte 28.709
14 km. weg met gesloten
wegdek 80335 m2 opvl. 15 815
94 km. grintweg 420790
m2 oppervlakte 131.677
Blijkens de toelichting zal hiervan
82292 m2 eenslijtlaag krijgen, maar
nu is de vraag, welke m2 dat dat
zijn. Daar zullen vele raadsleden
nieuwsgierig naar zijn.
14.5 km. sinteldek 50432
m2 oppervlakte 10.899
7 km. weg met puindek
46147 m2 oppervl. 4.605
Venray's slechtstp weg, de Ser-
vatiusweg, hebben we hieronder
niet gezien.
90 km. rijwielpaden (14ctperM.
is niet bar veel) 13.321
km. zandwegen 15.079
Veler wensen op straten- en
wegen-terrein zullen wederom on
vervuld blijven. We denken aller
eerst aan een plan om de 94 km
grintwegen nu eens definitief op
te gaan ruimen. Vervolgens aan
de aanschaf van een nieuwe en
zwaardere wegschaaf. Of de aan
stelling van een tweetal nieuwe
kantonniers voor Venray-Oost, de
Henseniusschool en Vredepeel, als
mede een nieuwe stratenmaker in
vaste dienst en een hulp wegwerker
bij de wegschaaf veel aan de ver
langens tegemoet komt, betwijfelen
we.
Maar zo kost het onderhouden
der wegen en fietspaden toch nog
f 175.587.En dan is daar de
nieuwe berm-maaimachine niet
eens bij.
Dus onze belastingen zijn al ver
overtroffen. Maar er is nog meer,
wat moet worden uitgevoerd. De
plantsoenen en lanen moeten worden
onderhouden en kosten liefst
f 16.389.alweer f 3000.meer
dan vorig jaar. Gezien de uitbrei
ding in West en ook de groenver-
siering op onze kerkdorpen, zal
deze post in de Komende jaren
zeker nog stukken hoger gaan
worden. De vraag zal dan toch
gesteld dienen te worden of hier
geen andere oplossing gevonden
moet worden.
Wat er van zij, ondanks alles
overweegt gemeentewerken er dit
jaar nog 12 rustbanken bij te zet
ten. Hetgeen een lofwaardig initia
tief is.
Rioolbelasting bracht f 18.000.
op, maar het onderhoud van pom
pen en riolering kost' er goed
f 10.000, dus hier houden we nu
eens geld aan over. Dat mag ook
wel, want de Gemeente-autobus-
dienst Venray-Oostrum vraagt er
f 32.000.en levert maar f 30.000
op, dus met de riolering betalen
we de stationsbus. Pecunia non olet
zeiden de oude Romeinen, oftewel
geld stinkt niet. Hetgeen ook hier
weer blijkt.
Eigendommen
Bij al deze nadelige saldi wordt
het intussen tijd ook eens wat
voordelige te krijgen. En dat leve
ren dan de Gemeente-eigendommen
op. Die hebben namelijk een voor
delig verschil van goed f 4000.
Hetgeen niet veel is, als men be
denkt wat binnenkomt.
Huur huizen f 11.749.huur
boerderijen en grond f 53.842.
jachtvergunningen f 2284.obli
gatierente f 17.095.—; rente en
aflossing op f 1.134.300 hypotheek
op peelboerderijen f 56.090.
De huurhuizen brengen f 12.000
op, maar kosten er f 7000.— aan
onderhoud en administratie. D.w.z.
dat 21 panden alles bij elkaar een
winst opleveren van nog geen
f 5000.ofwel ongeveer f 240.
per stuk. Kan het daarin gestoken
geld niet rendabeler gemaakt
worden
Onderwijs
Een der hoofdstukken, die grote
offers vraagt van de Gemeentekas,
Een kleine optelsom zal dat aan
tonen:
Lager Onderw. openb.
7 leerlingen f
U.L.O. openbaar
1 leerling f
Bijz. Lager Onderwijs
2730 leerlingen f
Voorrgezet L.O. bijz.
43 leerlingen f
B.L.O. bijz.
235 leerlingen f
B'L.O, bijz.
145 leerlingen f
Kleuteronder wij s
500 kleuters f
Ander Lager Onderwijs f
Hieronder valt tevens
het spraakonderwijs
Middelbaar onderwijs
32 leerlingen f
Hoger onderwijs
124 leerlingen f
Nijverheidsonderwijs
ambachtschool
en huishoudschool f
147.—
34.—
163.157.—
2.165.—
26.426.—
18.869.—
21.022.—
8.196.—
1.970.—
5.460.—
81.003.—
Waaruit dus blijkt, dat onderwijs
alleen al de Gemeente bijna 2 5 ton
kost. Maar daarmede is men nog
niet aan het einde van dit hoofd
stuk. Want daar prijken naast een
subsidie aan de land- en tuinbouw
school van f 1000.ook nog meer
dere
Subsidies
We zijn nu toch in de tijd van
St. Nicolaas en onwillekeurig denkt
men bij onderstaande lijst aan die
goede H. Man.
Venray's Harmonie f 1200.
Harmonie Oostrum,
fanfare Oirlo, Ysselsteyn,
Leunen, Merselo ieder f 475.
Venray's Mannenkoor f 125.
Venray's Dameskoor,
Operette-ver., Gemengd
Koor Oirlo, Castenray en
Heide ieder f 100.
Toneelgroep Hioob f 50.
O. en O. f 650
Vrouwelijk jeugdw. Venray f 1000.
Jeugdcentrale f 6000.
Kindervacantiewerk
(verdubbeld) f 500.
Sociale School K.A.B. f 150.
Voor de harmoniën ligt er nog
f 50.extra als ze in een hoger
afdeling komen en voor de zang
verenigingen f 25.
Bij de post jeugdcentrale staat
wederom uitdrukkelijk de voor
waarde, dat van andere zijde ten
minste een bedrag gelijk aan de
gemeentelijke subsidie zal worden
verschaft. We hebben daarover het
vorig jaar reeds onze bevreemding
uitgesproken en zijn nieuwsgierig
of aan die voorwaarden inderdaad
de hand wordt gehouden.
Bibliotheken-kwestie
Men zal zich nog herinneren, dat
bij de vorige begrotingsbehandeling
door B. en W. een subsidie ver
leend werd aan de nog op te rich
ten Openbare Leeszaal en Uitleen
bibliotheek van f 6618.zulks met
het oog op de Rijkssubsidie. Er is
toen door sommige raadsleden be
zwaar gemaakt tegen het feit, dat
alleen deze instelling die nog
moest beginnen een dergelijke
steun gegeven werd, terwijl aan
andere plaatselijke bibliotheken
niets gegeven werd. Toen werd ge
antwoord, dat deze kleine biblio
theken zouden samenwerken in
federatief verband en via de grote
Uitleenbibliotheek steun zouden
krijgen. Intussen is de stichting
voor deze bibliotheek aan het werk
gegaan en heeft o.m. contact ge
zocht met de bibliotheken op de
kerkdorpen. En dit heeft tot resul
taat gehad, dat er een heel ander
voorstel uit de bus is gekomen. De
subsidie aan de grote bibliotheek
blijft gehandhaafd en wordt zelfs
i.v.m. de rijkssteun opgetrokken tot
bijna f 8000. Maar daarnaast krijgt
ieder kerkdorp f 50.en f 1,per
gezin. Dat houdt in, dat de volgen
de subsidies nog extra aan de
leesbibliotheken worden verleend:
148.-
125.-
260.-
230.-
230.-
263.-
135.-
274-
Castenray
Heide
Leunen
Merselo
Oirlo
Oostrum
Veulen
Ysselsteyn
Totaal f 1665.-
Een onverwachte stijging, die
men gezien de precaire toestand
van de Gemeente-tinanciën als een
buitenkansje mag beschouwen.
Dan staat er nog een prachtige
post: onderhoud van muziektenten
en speeltuinen. Maar de daarvoor
uitgetrokken f 1048.blijken alleen
bestemd voor de kiosk. En de volks
feesten zullen bestaan in het
Koninginnefeest, waarvoor Venrays
jeugd f 1000.is gereserveerd. Uit
bovenstaand scholenlijst blijkt, dat
op de lagere en kleuterscholen
bijna 3400 kinderen zitten, dan kan
men zelf wel uittellen, wat voor
een feest die kinderen van dat geld
kunnen vieren.
We hadden ook verwacht dat de
Sportvereniging Venray eindelijk
eens op de subsidielijst voor zou
komen, gezien de aanvragen daar
toe. B. en W. hebben schijnbaar het
standpunt gehuldigd, dat deze ge
noeg geholpen wordt via de Jeugd
centrale en Huize Servatius. Of dit
standpunt nu precies juist is, blijft
o.i. een vraag, maar het nadelig slot
van f 18.000 zal nu al te groot ge
weest zijn. Temeer waar ook het
volgende hoofdstuk:
Maatschappelijke steun
een flinke hap vraagt uit het ge
meentelijk budget. Hier sluit men
n.l. met een nadelig saldo van
f 188.226, wat alweer f25.000 hoger
is dan vorig jaar.
Uit dit hoofdstuk blijkt, dat we in
Venray naast doktoren en vroed
vrouwen ook nog immer heelmees
ters en vroedmeesters hebben. Want
trouw wordt ieder jaar nog een be
loning voor deze uitgeschreven.
Waar ze ergens zitten, hebben we
tot heden niet kunnen ontdekken.
Maar al met al vraagt deze post
f 4222.
Een der grootste posten is nog
immer de verpleging van krank
zinnigen. 53 personen zijn in elf in
richtingen ondergebracht. Dat kost
de gemeente f 107.339, waarvan wel
f 35.955 retour komt via provincie
e.a., maar toch nog altijd het restant
van f 71.384 voor rekening van de
gemeentekas komt.
Burgerlijk Armbestuur vraagt
f 74.400 bijna f 6.000 meer dan in
1956. Wie mocht menen, dat in deze
tijden van sociale voorzieningen
niemand meer gebrek lijdt, kan mis
schien uit deze cijfers wel wat
anders leren. De sociale werkvoor
zieningsregeling voor handarbeiders
en de voorziening voor werkloze
werknemers kost meer dan 2 ton,
waarvan het Rijk ongeveer f186 000
terug betaalt.
Al met al ook een cijfer, waar
men onwillekeurig in deze tijd van
hoogcon j u nctuur even stil van wordt.
Steun kleine zelfstandigen raamt
men op f 15.600. Steun oorlogs
slachtoffers op f 30.000. Van het
eerste vergoed het Rijk 75 van het
tweede 100 pet.
De Gezinszorg van de Derde Orde,
hreeg onder het hoofd Volksgezond
heid reeds f 500 subsidie, maar
onder dit hoofdstuk staat nog een
bijdrage van f 5.407, zijnde 25 pet
van de lonen.
Het Dekenaal Sociaal Charitatief
Centrum krijgt f 5.760 subsidie.
Economische
aangelegenheden
is een groot woord voor het hoofd
stuk, waarin te lezen staat, dat de
geitenfokvereniging f 25 subsidie
krijgt. Vreemdelingenverkeer f189
en het borgstellingsfonds voor de
middenstand f 738.
We vragen wederom waarom de
ETIL f 756 krijgt, omdat we nog
nooit of te nimmer van resultaten
in dit rayon gehoord hebben.
Hetzelfde vroegen wij ons af bij
de vorige begroting en toen heeft
een raadslid ons eens kort en bondig
verteld, dat het een heel nuttige
instelling is, wat we gaarne geloven.
Maar waarom en waartoe, heeft hij
er voor het gemak maar niet bij
verteld. En we hebben een stil ver
moeden, dat ook anderen wel eens
een klein idee zouden willen heb
ben van wat deze instelling voor
Venray e.o. tot heden toe heeft ge
presteerd. Waarmede geheel niets
ten nadele gezegd is van de ETIL,
maar het predicaat nuttig kan men
ook aan de geitenfokvereniging
geven. Daarvan zijn de resultaten
tenminste zichtbaar.
Wie de reclame ziet, welke som
mige en dikwijls kleinere plaatsen
dan Venray, maken voor aantrek
ken van industrie, vraagt zich af,
wat we nu feitelijk moeten doen
met de f 500 die voor 1956 voor dit
doel in Venray zijn uttgetrokken.
Ondanks het feit, dat op dit hoofd
stuk meer dan f 35 000 rente wordt
ontvangen van industriegebouwen
etc., sluit desondanks het hoofdstuk
met een tekort van bijna 7000 gld.
Belastingen.
Al die tekorten zullen toch aan
gevuld dienen te worden. Een zeer
machtig middel daartoe zijn de
belastingen. Onder het hoofdstuk
Openbare Werken hebben we al
een schone collectie aangetroffen,
maar hier staat dan het grovere
geschut:
Grondbelasting 25.160
Personele belasting 30.000
waarbij 't Rijk dan nog
extra bijlegt, i.v.m-. de
belasting-verlaging 21.721
Hondenbelasting 3.500
Vermakelijkheidsbelast. 32.000
Een stijging van liefst f 4000
waaruit dus wel blijkt, dat B. en
W. ook weer i.v.m. de precaire toe
stand van de kas besloten heeft, de
schroef nog wat vaster aan te gaan
draaien, in plaats van losser, wat
vele verenigingen weer de nodige
zuchten zal doen slaken.
Vergunningsrechten 6.500
Al met al een aardig potje, maar
nog te weinig om alle gaten te
kunnen stoppen. Onze gemeente
heeft echter een rijke oom in Den
Haag, die o.m. met gulle handen
schenkt:
Uitkering uit het gemeentefonds
f 1.248.364, waarmede we dan al
weer een ton méér krijgen als vo
rig jaar.
Met f 15.968 uit de reserve kun
nen we dan f 24.099 reserveren voor
onvoorziene uitgaven, in welke post
we dan het tekort van f 4.251 ver
werken. En dan hebben we onze
begroting netjes sluitend. Want de
100.000 welke de gemeente nog
denkt uit te keren aan oorlogs
schade (11 jaar na de bevrijding)
komen terug van de regering,
evenals de 15.200 gld., welke voor
kostwinnersvergoeding voor mili
tairen is gereserveerd.
Besluit
Zo heeft U dan eens rondgeneusd
in de begroting 1956, die feitelijk
heel weinig nieuws heeft te ver
tellen.
Dank het gebod van rijkszijde om
te komen met een sluitende begro
ting, hebben we een hogere aanslag
te verwachten van hand- en span
diensten en zal de schroef van de
vermakelijkheidsbelasting nog wat
strakker worden aangedraaid. Want
de f 300 subsidie, die dit jaar niet
behoeft gegeven te worden aan
Venray Vooruit de laatste onder
tekening van het doodvonnis zet
ten toch geen zoden aan de dijk.
Men kan hoogstens afwachten wat
het rapport inzake de financiële
verhouding tussen het rijk en ge
meente in Den Haag zal uitwerken.
In dit rapport heeft de Raad haar
wensen en verlangens kenbaar ge
maakt, zoals we weten en nu is
het maar afwachten geblazen, wat
hier uit de bus komt. We betreuren
het, dat deze maatregel nodig is,
die immers een soort „zwevend"
beleid gaat scheppen. Men weet niet
of het nu wel, of dat het nu niet
kan en dat is niet bepaald gezond.
Het meeste heeft ons in deze be
groting getroffen, dat men zo weinig
gezegd heeft over woningbouw.
Zeker wat de cijfers betreft, staan
er enkele genoemd, maar een over
zicht van wat nu is gepresteerd en...
vooral een overzicht van de moge
lijkheden voor het komende jaar
en de komende jaren hebben we tot
onze spijt niet kunnen vinden.
Het mag dan voor enkele inge
wijden bekend zijn, welke verwach
tingen we nog mogen hebben en
welke plannen er klaar liggen, de
doodgewone man, die veelal op een
huisje zit te wachten, weet nergens
iets van. Deze begroting had ook
hem wat meer inlichtingen mogen
geven.
Het laatste woord is aan de Raad.