Venray's Vroede Vaderen vergaderden GRATIS EEN GROTE PINDAREEP BOM-TAXI UW TAXI Bel: 4 1 8 Zaterdag 24 September 1955 No 38 ZES EN ZEVENTIGSTE JAARGANG LUNrfcLllt m PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE FIRlftA VAN DEN MUNCKHOF WPFKRI 4H VHOP VP1NJR A V Ï?1\I HMCTPPirPN ADVERTENTIEPRIJS 8 cl. p. mm. ABONNEMENTS- GROOTESTRAAT 28 TELEF. S12 GIRO 150652 r* ECIVuLnU V UUlV V CJS K A I JJ.1N UM J 1 KtiACl\ PRIJS PER KWARTAAL f 1.2S Bollen Venray f 1.48 Voordat de heren Raadsleden een bespreking gingen houden over de Gemeente-financiën, als voorloper op de voorstellen die aan Ged. Staten zullen worden gezonden ter verkrijging van een rijksbijdrage, werden eerst nog enkele punten afgehandeld, die dringend haast deden. En zo opende dan Vrijdagavond de VOORZITTER deze buitenge wone raadsvergadering, waarbij men vergeten had de Pers uit te nodigen. De notulen van de vergaderingen van 4 en 30 Augustus werden zonder meer goedgekeurd. Hetzelfde gebeurde met de ingekomen stuk ken, die ook ditmaal goedkeuringen waren van Ged. Staten van geno men raadsbesluiten om aan enkele inwoners hypotheek te verlenen. Bezoldiging ambtenaren Terwijl een goed deel van het ambtenarencorps op de publieke tribune de oren spitste, begon dan de Raad aan een nieuwe verorde ning, die de bezoldiging (wat een woord onzer ambtenaren regelt. Hieronder volgt dan een staat van de rangen, die men in deze nieuwe regeling kent, alsmede de salarissen, welke daaraan zijn ver bonden, met ingang van 1 Juli 1955. no. omschrijving rangen Jaarv minimum /edde maximum Bedrag per. verh. ged. 5 jaren I Dir. Gemeentew. tevens Hoofd Gem. Woningbedrijf 9.483 10.908.— 285.— II Referendaris 7.919.— 9.444.— 305.— III Hoofdcommies A 7.217.— 8.712.— 299.— IV Hoofdcommies Technisch Hoofdambt. 7.086.— 8.016.— 186 V Commies A Technisch Ambtenaar A 6.254.— 7.044.— 158.— VI Commies Technisch Ambtenaar Technisch Opzichter A 5.362.— 6.072.— 142 VII Opzichter A 4.998.— 5.748.— 150.— VIH Adjunct-Commies A Technisch Opzichter Tekenaar A 4.628.— 5.508.— 176.— IX Keurmeester A 4.649.— 5.424.— 155.— X Ad j unct- Commies Adjunct-Techn. Ambtenaar Opzichter Tekenaar B Keurmeester B 3.831.— 4.776.— 189.— XI Hoofdklerk 3.677.— 4.452.— 155. XII Klerk A Bode Tekenaar C 3.185.— 3.900.— 143.— XIII Klerk Schrijver A 2.051 3.186 227.— XIV Schrijver 1.810.— 2.610,— 160.— XV Nevenbetrekkingen: Hoofd Vleeskeuringsdienst Gemeente-geneesheer Gemeente-vroedvrouw Commandant-Brandweer 3.026.— 3.50 1.40 60 3.756.— 0.— 0.— 0.— 146.— Om te kunnen worden benoemd in of te worden bevorderd tot een der rangen in de groepen I, II, III, IV, V, VI, VIH, (met uitzondering van tekenaar A) en X, met uitzon dering van opzichter, tekenaar B en keurmeester B, moet de ambte naar tenminste beschikken over een der navolgende diploma's: a. het diploma Gemeente-admini stratie voor de ambtenaren ter secretarie; b. het diploma ener Middelbaar Technische School, voor de techni sche functionnarissen; c. het diploma boekhouden M.O., het Staatspraktijkdiploma of het diploma M.B.A. voor de administra tieve functionnarissen bij de ge meente-bedrijven en -werken; Slechts in bijzondere gevallen mogen B. en W. van deze eisen afwijken. Het debat dat op dit voorstel volgde, werd voornamelijk geleid door de heer DE BRIJN, die hoe wel hij overigens met de voorstel len accoord kon gaan, toch graag zwaardere eisen zou gesteld zien aan de rang van referendaris, wat diploma's etc. betreft. Hij dacht meer in de richting van een acade misch gevormde. Z.i. was er nu geen enkele maatstaf voor deze betrekking en kon ze vrij wille keurig worden gegeven. Bovendien zou het de studielust van de lagere ambtenaren niet animeren, als die zich bewust werden van het feit, dat het niet de studie was, die hen de referendaris-plaats kon bezor gen. De heer Fr. JANSSEN wees er op dat men tegenwoordig zelfs geen schoorsteenveger kan worden zon der diploma's en in die zin is het inderdaad vreemd dat voor een dergelijke baan, geen hogere eisen worden gesteld dan bv. aan een commies. De heer VERAART kon het stre ven waarderen om door middel van diploma'ö en toeslagen daarvoor het ambtenarencorps op een hoger peil te brengen. Maar een vast staande bepaling, dat dit en dat diploma vereist is, zou spreker toch niet graag wensen. Er zijn nu eenmaal mensen, die ondanks het feit dat zij de vereiste diploma's niet hebben, toch zodanig zijn ont plooid, dat ze bijzonder voor de een of andere functie geschikt zijn. Men moet niet vergeten, dat ook een academische titel nog geen waarborg is de juiste man op de juiste plaats te krijgen, al zal ontegenzeggelijk de universitaire studie zijn waarde hebben. Maar hij zag deze gehele regeling feite lijk meer als een gelegenheid om de salarissen wat meer op peil te brengen. Dit beaamde ook de VOORZIT TER, die er echter direct aan vast knoopte, dat het toch wel de bedoeling was, dat in de toekomst aan een en ander streng de hand zou worden gehouden. Hij deelde mede, dat dank zij herhaaldelijk aandringen bij Ged. Staten in Venray nu twee referendarissen zouden worden benoemd, maar dat het in de toekomst de bedoeling is, dat er slechts een zal zijn. Gaat men een academische titel voor die rang eisen, dan heeft het z.i. juist die uitwerking, die de heer de Bruijn niet wenst. Vele lagere ambtenaren kunnen door allerlei oorzaken geen universitaire studies doen en zouden dus uitgesloten zijn van deze betrekking. Nu heeft echter elke ambtenaar die studeert en daarnaast de nodige ijver aan de dag legt en verder een geschikte persoon is, kans op deze betrekking. Voor deze baan worden de reële waarden van de mens het eerst bekeken en dan zijn diploma's. En spreker meent hiermee de juiste weg te bewandelen. B. en W. zul len zeker eisen stellen en de Raad behoeft geen vrees te hebben, dat deze baan zo maar zonder meer vergeven zal worden. De heer DE BRUIJN is daarvan echter weer niet overtuigd en in het dan volgende debat komen opnieuw dezelfde gezichtspunten naar voren. Tenslotte liet de heer DE BRUIJN zijn bezwaren toch vallen en werd deze nieuwe regeling zonder hoof delijke stemming aanvaard. Het zelfde gebeurde met de nieuwe kindertoelage-verordening, waarin op de wens van de Minister de leeftijdsgrens is teruggebracht van 18 tot 16 jaar en de bijdrage regeling voor inkoop van pen sioenen. Verkoop en aankoop gronden In Peelplan Zuid willen twee pachters een boerderij bouwen, maar hebben daarvoor natuurlijk de ondergrond nodig in eigen bezit. De Raad had geen bezwaar er tegen dat hen de betreffende grond wordt verkocht. Aan de Bosweg moet de Gemeente grond kopen voor aanleg van het stamriool. Een der eigenaren bood zijn hele stuk aan, groot 3500 m2, en aangezien men terzijnertijd daar misschien woningen wil bouwen, stelde B. en W. voor het betreffen de stuk te kopen. En ook hiertegen was geen bezwaar. Trottoirs in Oostrum Bij de rondvraag vroeg de heer DERKX hoe het kwam, dat men in Oirlo nu trottoirs aan ging leggen met tegels, terwijl Oostrum het al jaren zonder tegels moet doen. VOORZITTER weer er op, dat de Oirlose tegels meteen bij de verbeteringsplannen waren goed gekeurd, maar die van Oostrum niet. Toch hoopte hij volgend jaar ook in Oostrum tegels te krijgen. De heren DE BRUIJN en VER HEUGEN beklaagden zich, dat nog steeds niet bij de stukken de notu len van de commissie-vergaderingen waren gevoegd. Dit was destijds toch beloofd. De VOORZITTER beloofde weder om beterschap. De heer Fr. JANSSËN wilde allereerst weten, waarom een brief van de heer Jacobs, Maashese weg aan de Raad gericht, nog steeds niet aan de Raad was doorgegeven. Uit het antwoord bleek, dat dit schrijven bij de Commissie van Openbare Werken terecht was ge komen maar alsnog ter kennis van de Raad zou worden gebracht. 96 woningen Dan wilde spreker weten hoe het stond met de 80 woningen. Destijds was door „Ons Limburg" beloofd, dat in September hier mede begonnen zou worden. Tegen deze opmerking protesteerde de heer VERHEUGEN, die wist te vertellen, dat door „Ons Limburg" alleen beloofd was, dat voor één September de plannen zouden zijn ingediend. De VOORZITTER beaamde dit en vertelde dat inderdaad voor 1 September de plannen waren inge diend. Doch er is meer, men heeft in Maastricht deze plannen al geaccepteerd en het zijn er geen 80, maar 84 zelfs, terwijl er bovendien nog 12 woningen voor de kerkdorpen bij zijn. „Ons Lim burg" heeft een aannemer gevon den, die ze bouwt voor de richt prijs. Nu is het dus wachten op bouwvolume. En ook hier heeft men goede hoop eerstdaags gunstig antwoord op te krijgen. Dan is het nog wachten op de Rijksgoed keuring. Naar aanleiding hiervan wilde de heer VERAART nog weten hoe we dan feitelijk stonden met ons bouw volume. Uit het antwoord van de VOOR ZITTER bleek, dat we al lang door ons rantsoen van 1955 heen zijn en dat de nieuwe woningen moeten worden gebouwd op de toewijzing 1956, die derhalve is aangevraagd. Dan vervolgde de heer Fr. JANS SEN zijn vragenreeks met de vraag, waar de grondverpachtingen bleven rond Kempkensberg. Hier antwoordde de VOORZITTER op, dat de pachtprijsbepaling nogal lang op zich heeft laten wachten. Bovendien moeten alle kavels wor den nagemeten, aangezien van een en ander niets klopt. Dit gebeurt met grote spoed door de Grontmy, waarna de stukken direct in de Raad komen. Nog even geduld dus. Dan wilde de heer JANSSEN weten hoe het zit met de woningen op de Broekweg, waar nog steeds geen waterleiding, geen gas en geen riolering is. Dit kan men toch moeilijk bewoonbare woningen noemen. Hij zou dan ook graag hebben, dat de gemeente de woning bouwvereniging eens zou aansporen, die voorzieningen daar te treffen. De VOORZITTER wilde dit gaarne doen, maar verheelde niet, dat aan dit alles de nodige haken en ogen zitten. Zo zal riolering eerst ter sprake kunnen komen wanneer het stamriool klaar is. Waterleiding zal een nieuwe leiding moeten leg gen. Maar een en ander zal in ieder geval met betrokkenen besproken worden. Woningbouw Veulen De heer VERAART wees er op, dat door woningtoewijzing in Leunen aan Veulense mensen verschillende gezinnen het Veulen gaan verlaten. Nu was er een brief gekomen, waar in gewezen werd op het feit, dat dit vertrek ernstige consequenties met zich bracht i.v.m. onderwijs, omdat nu waarschijnlijk een onder wijskracht te veel was. Hij beval een spoedige oplossing van deze zaak graag aan in de aandacht van B. en W. De VOORZITTER wees er op, dat bij elke aankoop van 250 gram Koffie of een busje Oploskoffie Geldig van 21 t/m 27 September 1955 B. en W. immer aan een woning bouw op het Veulen hadden gedacht, daar trouwens ook plannen voor op hadden laten stellen. Er was zelfs een overeenkomst, wat betreft de daartoe bestemde gronden, maar iedereen weet nu hoe een en ander gelopen is. Er werden in de onteigenings procedure protesten ingediend, er is verweer gekomen en het enigst resultaat is geweest, dat op het Veulen niet gebouwd is Kunnen worden. Misschien dat in 1956 daar enige verandering in kan komen. Maar intussen waren er dergelijke onhoudbare woningtoestanden in dat kerkdorp, dat van andere plaat sen woningen moesten worden toe gewezen. Nu kan men toch moeilijk de gemeente er aansprakelijk voor stellen, dat daar mensen vertrekken. Wethouder van BOVEN lichtte een en ander nog nader toe, maar kon ook slechts de woorden van de Voorzittter onderschrijven, dat de gemeente hieraan geen schuld had. Toch bleef de gemeente er naar streven ook op het Veulen tebouwen. Zo zullen waarschijnlijk woningen worden toegewezen voor burger personeel aan de magazijnen in Ysselsteyn en indien er grond be schikbaar is zal ook aan het Veulen gedacht worden. De heer VERAART was er zich van bewust, dat B. en W. in deze geen schuld had, maar wees er van de andere kant op, dat de Raad het algemeen belang moet dienen en dus een bedreiging van de school op het Veulen dient af te wenden. Verder moest spreker tot zijn vol doening constateren, dat er over het algemeen bij de Venrayse men sen een groot vertrouwen bestaat in de zorg, die wordt besteed aan de huisvesting door de gemeente. Er worden zeer weinig gegronde klachten gehoord en deze worden dan nog zo spoedig mogelijk op gelost. Riolering, waterleiding en electrificatie De heer van DIJCK had gezien, dat bij de nieuwe woningen in Leunen, o.a. riolering werd aange legd. Hij zou graag weten of die zodanig was, dat later b.v. de hele riolering van Leunen daarop zou kunnen worden aangesloten. Al is het hem een vraag of men riolering tegen een heuvel op kan leggen. Wethouder WINTELS vertelde, dat daartoe eerst het stamriool ge reed moest zijn. Dan kon de mo gelijkheid bekeken worden. Maar reeds op voorhand is duidelijk, dat, als het eenmaal zo ver is, bij de Zuivelfabriek een gemaal moet komen, juist i.v.m. het verval. De heer WIS MANS was tevreden over de vorderingen welke de aan leg van de waterleiding in Yssel steyn hadi maar nu deden geruch ten de ronde, dat niet iedereen zou' worden aangesloten o.a. enkele ge meenteboerderijen niet. Hetzelfde verhaal liep over de electrificatie. Spreker meent, dat een en ander toch zeer urgent is. Men mag dan in de kom het druk hebben over recreatieoord en zwembad, maar z.i. staat woningbouw en scholen bouw voorop en dan zeker electri ficatie en waterleiding. Het laatste zeker indien, juistals in Ysselsteyn, zelfs de Inspectie voor de Volks gezondheid het water aldaar als zijnde van zeer inferieure kwaliteit aanmerkt. Dan moeten deze punten voorrang hebben. De VOORZITTER merkte op, dat die punten ook voorrang hebben. Het is toch bekend, dat alleen al de watervoorziening van Ysselsteyn de gemeente f 27.000 per jaar kost, dus daaruit spreekt wel enige zorg. Wat de geruchten betreft, inder daad is er sprake van, dat enkele boerderijen worden uitgeschakeld, omdat men eerst en vooral eens wil weten, wat deze onrendabele aansluitingen gaan kosten. De heer Fr. JANSSEN merkte op dat een en ander toch reeds eerder in plannen had berekend kunnen worden. Nu ophouden en later doorgaan kost altijd meer, dan direct doorgaan. De VOORZITTER wees er op dat de plannen indertijd zijn gemaakt voor Ysselsteyn-kom en Peelplan Zuid en niet verder. Hij zal echter nogmaals deze kwestie onder de aandacht van betrokken instanties brengen. Tenslotte had de heer WIS MANS nog een klacht en dat was dat er in Ysselsteyn drie nieuwe lampen gekomen zijn, terwijl er zeven be loofd zijn. De VOORZITTER zou de zaak onderzoeken en beloofde dat bij een eventuele controle de ontbrekenden zeker terecht zouden komen. De heer ODENHOVEN wees op de electrificatie van de Zwarte Klef en Spurkt. De mensen did daar wonen zijn toch wel ernstig gedm peerd, nu de aansluitingstariever zo duur zijn, ondanks de steun van de gemeente, is hier nu niets aan te doen? De VOORZITTER beloofde de zaak te bekijken en dan zijn er misschien voorstellen te doen. Gevaarlijke schutters Dan hebben de schutters van St Anna, aldus de heer ODENHOVEN, al vier maanden geleden verlof ge vraagd voor een nieuw schietterrein. Tot heden heeft niemand daar iets van gehoord. De VOORZITTER vertelde, dat de Tertoriale bevelhebber van de Ned. Landmacht dit probleem aan het bestuderen is, wat de heer ODENHOVEN de vraag doet stel len, of die schutters dan zo bar gevaarlijk zijn? Dan had de heer ODENHOVEN een weg ontdekt, die ondanks dat hij „bevaren" werd, toch geen naam had. De VOORZITTER merkte op, dat hij er nog nooit schepen had gezien, waarop de heer ODENHOVEN zei, dat dat ook niet nodig was, omdat voor „bevaren" in het goed Venrays geen schepen, maar wagens en kar ren nodig waren. Dat diende de Voorzitter onderhand te weten. En na dit klein duel werd de vergade ring gesloten en ging de Raad eens praten over de financiële aangele genheden tussen Rijk en Gemeente. (Odde at uw ïittm WED. P. BOM ZONEN Charles Ruysstraat 14 Venray

Peel en Maas | 1955 | | pagina 1