Venray's Vroede Vaderen
vergaderden
GRATIS
EEN GROTE PINDAREEP
BOM-TAXI
UW TAXI
Bel: 4 1 8
Zaterdag 24 September 1955 No 38
ZES EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
LUNrfcLllt
m PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE FIRlftA VAN DEN MUNCKHOF WPFKRI 4H VHOP VP1NJR A V Ï?1\I HMCTPPirPN ADVERTENTIEPRIJS 8 cl. p. mm. ABONNEMENTS-
GROOTESTRAAT 28 TELEF. S12 GIRO 150652 r* ECIVuLnU V UUlV V CJS K A I JJ.1N UM J 1 KtiACl\ PRIJS PER KWARTAAL f 1.2S Bollen Venray f 1.48
Voordat de heren Raadsleden een
bespreking gingen houden over de
Gemeente-financiën, als voorloper
op de voorstellen die aan Ged.
Staten zullen worden gezonden ter
verkrijging van een rijksbijdrage,
werden eerst nog enkele punten
afgehandeld, die dringend haast
deden.
En zo opende dan Vrijdagavond
de VOORZITTER deze buitenge
wone raadsvergadering, waarbij
men vergeten had de Pers uit te
nodigen.
De notulen van de vergaderingen
van 4 en 30 Augustus werden
zonder meer goedgekeurd. Hetzelfde
gebeurde met de ingekomen stuk
ken, die ook ditmaal goedkeuringen
waren van Ged. Staten van geno
men raadsbesluiten om aan enkele
inwoners hypotheek te verlenen.
Bezoldiging ambtenaren
Terwijl een goed deel van het
ambtenarencorps op de publieke
tribune de oren spitste, begon dan
de Raad aan een nieuwe verorde
ning, die de bezoldiging (wat een
woord onzer ambtenaren regelt.
Hieronder volgt dan een staat
van de rangen, die men in deze
nieuwe regeling kent, alsmede de
salarissen, welke daaraan zijn ver
bonden, met ingang van 1 Juli 1955.
no.
omschrijving rangen
Jaarv
minimum
/edde
maximum
Bedrag
per. verh.
ged. 5 jaren
I
Dir. Gemeentew. tevens
Hoofd Gem. Woningbedrijf
9.483
10.908.—
285.—
II
Referendaris
7.919.—
9.444.—
305.—
III
Hoofdcommies A
7.217.—
8.712.—
299.—
IV
Hoofdcommies
Technisch Hoofdambt.
7.086.—
8.016.—
186
V
Commies A
Technisch Ambtenaar A
6.254.—
7.044.—
158.—
VI
Commies
Technisch Ambtenaar
Technisch Opzichter A
5.362.—
6.072.—
142
VII
Opzichter A
4.998.—
5.748.—
150.—
VIH
Adjunct-Commies A
Technisch Opzichter
Tekenaar A
4.628.—
5.508.—
176.—
IX
Keurmeester A
4.649.—
5.424.—
155.—
X
Ad j unct- Commies
Adjunct-Techn. Ambtenaar
Opzichter
Tekenaar B
Keurmeester B
3.831.—
4.776.—
189.—
XI
Hoofdklerk
3.677.—
4.452.—
155.
XII
Klerk A
Bode
Tekenaar C
3.185.—
3.900.—
143.—
XIII
Klerk
Schrijver A
2.051
3.186
227.—
XIV
Schrijver
1.810.—
2.610,—
160.—
XV
Nevenbetrekkingen:
Hoofd Vleeskeuringsdienst
Gemeente-geneesheer
Gemeente-vroedvrouw
Commandant-Brandweer
3.026.—
3.50
1.40
60
3.756.—
0.—
0.—
0.—
146.—
Om te kunnen worden benoemd
in of te worden bevorderd tot een
der rangen in de groepen I, II, III,
IV, V, VI, VIH, (met uitzondering
van tekenaar A) en X, met uitzon
dering van opzichter, tekenaar B
en keurmeester B, moet de ambte
naar tenminste beschikken over
een der navolgende diploma's:
a. het diploma Gemeente-admini
stratie voor de ambtenaren ter
secretarie;
b. het diploma ener Middelbaar
Technische School, voor de techni
sche functionnarissen;
c. het diploma boekhouden M.O.,
het Staatspraktijkdiploma of het
diploma M.B.A. voor de administra
tieve functionnarissen bij de ge
meente-bedrijven en -werken;
Slechts in bijzondere gevallen
mogen B. en W. van deze eisen
afwijken.
Het debat dat op dit voorstel
volgde, werd voornamelijk geleid
door de heer DE BRIJN, die hoe
wel hij overigens met de voorstel
len accoord kon gaan, toch graag
zwaardere eisen zou gesteld zien
aan de rang van referendaris, wat
diploma's etc. betreft. Hij dacht
meer in de richting van een acade
misch gevormde. Z.i. was er nu
geen enkele maatstaf voor deze
betrekking en kon ze vrij wille
keurig worden gegeven. Bovendien
zou het de studielust van de lagere
ambtenaren niet animeren, als die
zich bewust werden van het feit,
dat het niet de studie was, die hen
de referendaris-plaats kon bezor
gen.
De heer Fr. JANSSEN wees er
op dat men tegenwoordig zelfs geen
schoorsteenveger kan worden zon
der diploma's en in die zin is het
inderdaad vreemd dat voor een
dergelijke baan, geen hogere eisen
worden gesteld dan bv. aan een
commies.
De heer VERAART kon het stre
ven waarderen om door middel van
diploma'ö en toeslagen daarvoor
het ambtenarencorps op een hoger
peil te brengen. Maar een vast
staande bepaling, dat dit en dat
diploma vereist is, zou spreker
toch niet graag wensen. Er zijn nu
eenmaal mensen, die ondanks het
feit dat zij de vereiste diploma's
niet hebben, toch zodanig zijn ont
plooid, dat ze bijzonder voor de
een of andere functie geschikt zijn.
Men moet niet vergeten, dat ook
een academische titel nog geen
waarborg is de juiste man op de
juiste plaats te krijgen, al zal
ontegenzeggelijk de universitaire
studie zijn waarde hebben. Maar
hij zag deze gehele regeling feite
lijk meer als een gelegenheid om
de salarissen wat meer op peil te
brengen.
Dit beaamde ook de VOORZIT
TER, die er echter direct aan vast
knoopte, dat het toch wel de
bedoeling was, dat in de toekomst
aan een en ander streng de hand
zou worden gehouden. Hij deelde
mede, dat dank zij herhaaldelijk
aandringen bij Ged. Staten in
Venray nu twee referendarissen
zouden worden benoemd, maar dat
het in de toekomst de bedoeling
is, dat er slechts een zal zijn. Gaat
men een academische titel voor die
rang eisen, dan heeft het z.i. juist
die uitwerking, die de heer de
Bruijn niet wenst. Vele lagere
ambtenaren kunnen door allerlei
oorzaken geen universitaire studies
doen en zouden dus uitgesloten
zijn van deze betrekking. Nu heeft
echter elke ambtenaar die studeert
en daarnaast de nodige ijver aan
de dag legt en verder een geschikte
persoon is, kans op deze betrekking.
Voor deze baan worden de reële
waarden van de mens het eerst
bekeken en dan zijn diploma's. En
spreker meent hiermee de juiste
weg te bewandelen. B. en W. zul
len zeker eisen stellen en de Raad
behoeft geen vrees te hebben, dat
deze baan zo maar zonder meer
vergeven zal worden.
De heer DE BRUIJN is daarvan
echter weer niet overtuigd en in
het dan volgende debat komen
opnieuw dezelfde gezichtspunten
naar voren.
Tenslotte liet de heer DE BRUIJN
zijn bezwaren toch vallen en werd
deze nieuwe regeling zonder hoof
delijke stemming aanvaard. Het
zelfde gebeurde met de nieuwe
kindertoelage-verordening, waarin
op de wens van de Minister de
leeftijdsgrens is teruggebracht van
18 tot 16 jaar en de bijdrage
regeling voor inkoop van pen
sioenen.
Verkoop en aankoop gronden
In Peelplan Zuid willen twee
pachters een boerderij bouwen,
maar hebben daarvoor natuurlijk
de ondergrond nodig in eigen bezit.
De Raad had geen bezwaar er
tegen dat hen de betreffende grond
wordt verkocht.
Aan de Bosweg moet de Gemeente
grond kopen voor aanleg van het
stamriool. Een der eigenaren bood
zijn hele stuk aan, groot 3500 m2,
en aangezien men terzijnertijd daar
misschien woningen wil bouwen,
stelde B. en W. voor het betreffen
de stuk te kopen. En ook hiertegen
was geen bezwaar.
Trottoirs in Oostrum
Bij de rondvraag vroeg de heer
DERKX hoe het kwam, dat men
in Oirlo nu trottoirs aan ging
leggen met tegels, terwijl Oostrum
het al jaren zonder tegels moet
doen.
VOORZITTER weer er op, dat
de Oirlose tegels meteen bij de
verbeteringsplannen waren goed
gekeurd, maar die van Oostrum
niet. Toch hoopte hij volgend jaar
ook in Oostrum tegels te krijgen.
De heren DE BRUIJN en VER
HEUGEN beklaagden zich, dat nog
steeds niet bij de stukken de notu
len van de commissie-vergaderingen
waren gevoegd. Dit was destijds
toch beloofd.
De VOORZITTER beloofde weder
om beterschap.
De heer Fr. JANSSËN wilde
allereerst weten, waarom een brief
van de heer Jacobs, Maashese weg
aan de Raad gericht, nog steeds
niet aan de Raad was doorgegeven.
Uit het antwoord bleek, dat dit
schrijven bij de Commissie van
Openbare Werken terecht was ge
komen maar alsnog ter kennis van
de Raad zou worden gebracht.
96 woningen
Dan wilde spreker weten hoe
het stond met de 80 woningen.
Destijds was door „Ons Limburg"
beloofd, dat in September hier
mede begonnen zou worden. Tegen
deze opmerking protesteerde de
heer VERHEUGEN, die wist te
vertellen, dat door „Ons Limburg"
alleen beloofd was, dat voor één
September de plannen zouden zijn
ingediend.
De VOORZITTER beaamde dit
en vertelde dat inderdaad voor 1
September de plannen waren inge
diend. Doch er is meer, men heeft
in Maastricht deze plannen al
geaccepteerd en het zijn er
geen 80, maar 84 zelfs, terwijl er
bovendien nog 12 woningen voor
de kerkdorpen bij zijn. „Ons Lim
burg" heeft een aannemer gevon
den, die ze bouwt voor de richt
prijs. Nu is het dus wachten op
bouwvolume. En ook hier heeft
men goede hoop eerstdaags gunstig
antwoord op te krijgen. Dan is het
nog wachten op de Rijksgoed
keuring.
Naar aanleiding hiervan wilde de
heer VERAART nog weten hoe we
dan feitelijk stonden met ons bouw
volume.
Uit het antwoord van de VOOR
ZITTER bleek, dat we al lang door
ons rantsoen van 1955 heen zijn en
dat de nieuwe woningen moeten
worden gebouwd op de toewijzing
1956, die derhalve is aangevraagd.
Dan vervolgde de heer Fr. JANS
SEN zijn vragenreeks met de vraag,
waar de grondverpachtingen bleven
rond Kempkensberg.
Hier antwoordde de VOORZITTER
op, dat de pachtprijsbepaling nogal
lang op zich heeft laten wachten.
Bovendien moeten alle kavels wor
den nagemeten, aangezien van een
en ander niets klopt. Dit gebeurt
met grote spoed door de Grontmy,
waarna de stukken direct in de
Raad komen. Nog even geduld dus.
Dan wilde de heer JANSSEN
weten hoe het zit met de woningen
op de Broekweg, waar nog steeds
geen waterleiding, geen gas en
geen riolering is. Dit kan men toch
moeilijk bewoonbare woningen
noemen. Hij zou dan ook graag
hebben, dat de gemeente de woning
bouwvereniging eens zou aansporen,
die voorzieningen daar te treffen.
De VOORZITTER wilde dit gaarne
doen, maar verheelde niet, dat aan
dit alles de nodige haken en ogen
zitten. Zo zal riolering eerst ter
sprake kunnen komen wanneer het
stamriool klaar is. Waterleiding
zal een nieuwe leiding moeten leg
gen. Maar een en ander zal in ieder
geval met betrokkenen besproken
worden.
Woningbouw Veulen
De heer VERAART wees er op,
dat door woningtoewijzing in Leunen
aan Veulense mensen verschillende
gezinnen het Veulen gaan verlaten.
Nu was er een brief gekomen, waar
in gewezen werd op het feit, dat
dit vertrek ernstige consequenties
met zich bracht i.v.m. onderwijs,
omdat nu waarschijnlijk een onder
wijskracht te veel was. Hij beval
een spoedige oplossing van deze
zaak graag aan in de aandacht van
B. en W.
De VOORZITTER wees er op, dat
bij elke aankoop van 250 gram Koffie
of een busje Oploskoffie
Geldig van 21 t/m 27 September 1955
B. en W. immer aan een woning
bouw op het Veulen hadden gedacht,
daar trouwens ook plannen voor op
hadden laten stellen. Er was zelfs
een overeenkomst, wat betreft de
daartoe bestemde gronden, maar
iedereen weet nu hoe een en ander
gelopen is.
Er werden in de onteigenings
procedure protesten ingediend, er
is verweer gekomen en het enigst
resultaat is geweest, dat op het
Veulen niet gebouwd is Kunnen
worden. Misschien dat in 1956 daar
enige verandering in kan komen.
Maar intussen waren er dergelijke
onhoudbare woningtoestanden in
dat kerkdorp, dat van andere plaat
sen woningen moesten worden toe
gewezen. Nu kan men toch moeilijk
de gemeente er aansprakelijk voor
stellen, dat daar mensen vertrekken.
Wethouder van BOVEN lichtte
een en ander nog nader toe, maar
kon ook slechts de woorden van de
Voorzittter onderschrijven, dat de
gemeente hieraan geen schuld had.
Toch bleef de gemeente er naar
streven ook op het Veulen tebouwen.
Zo zullen waarschijnlijk woningen
worden toegewezen voor burger
personeel aan de magazijnen in
Ysselsteyn en indien er grond be
schikbaar is zal ook aan het Veulen
gedacht worden.
De heer VERAART was er zich
van bewust, dat B. en W. in deze
geen schuld had, maar wees er van
de andere kant op, dat de Raad het
algemeen belang moet dienen en
dus een bedreiging van de school
op het Veulen dient af te wenden.
Verder moest spreker tot zijn vol
doening constateren, dat er over
het algemeen bij de Venrayse men
sen een groot vertrouwen bestaat
in de zorg, die wordt besteed aan
de huisvesting door de gemeente.
Er worden zeer weinig gegronde
klachten gehoord en deze worden
dan nog zo spoedig mogelijk op
gelost.
Riolering, waterleiding
en electrificatie
De heer van DIJCK had gezien,
dat bij de nieuwe woningen in
Leunen, o.a. riolering werd aange
legd. Hij zou graag weten of die
zodanig was, dat later b.v. de hele
riolering van Leunen daarop zou
kunnen worden aangesloten. Al is
het hem een vraag of men riolering
tegen een heuvel op kan leggen.
Wethouder WINTELS vertelde,
dat daartoe eerst het stamriool ge
reed moest zijn. Dan kon de mo
gelijkheid bekeken worden. Maar
reeds op voorhand is duidelijk, dat,
als het eenmaal zo ver is, bij de
Zuivelfabriek een gemaal moet
komen, juist i.v.m. het verval.
De heer WIS MANS was tevreden
over de vorderingen welke de aan
leg van de waterleiding in Yssel
steyn hadi maar nu deden geruch
ten de ronde, dat niet iedereen zou'
worden aangesloten o.a. enkele ge
meenteboerderijen niet. Hetzelfde
verhaal liep over de electrificatie.
Spreker meent, dat een en ander
toch zeer urgent is. Men mag dan
in de kom het druk hebben over
recreatieoord en zwembad, maar
z.i. staat woningbouw en scholen
bouw voorop en dan zeker electri
ficatie en waterleiding. Het laatste
zeker indien, juistals in Ysselsteyn,
zelfs de Inspectie voor de Volks
gezondheid het water aldaar als
zijnde van zeer inferieure kwaliteit
aanmerkt. Dan moeten deze punten
voorrang hebben.
De VOORZITTER merkte op, dat
die punten ook voorrang hebben.
Het is toch bekend, dat alleen al de
watervoorziening van Ysselsteyn de
gemeente f 27.000 per jaar kost,
dus daaruit spreekt wel enige zorg.
Wat de geruchten betreft, inder
daad is er sprake van, dat enkele
boerderijen worden uitgeschakeld,
omdat men eerst en vooral eens
wil weten, wat deze onrendabele
aansluitingen gaan kosten.
De heer Fr. JANSSEN merkte
op dat een en ander toch reeds
eerder in plannen had berekend
kunnen worden. Nu ophouden en
later doorgaan kost altijd meer, dan
direct doorgaan.
De VOORZITTER wees er op dat
de plannen indertijd zijn gemaakt
voor Ysselsteyn-kom en Peelplan
Zuid en niet verder. Hij zal echter
nogmaals deze kwestie onder de
aandacht van betrokken instanties
brengen.
Tenslotte had de heer WIS MANS
nog een klacht en dat was dat er
in Ysselsteyn drie nieuwe lampen
gekomen zijn, terwijl er zeven be
loofd zijn.
De VOORZITTER zou de zaak
onderzoeken en beloofde dat bij een
eventuele controle de ontbrekenden
zeker terecht zouden komen.
De heer ODENHOVEN wees op
de electrificatie van de Zwarte Klef
en Spurkt. De mensen did daar
wonen zijn toch wel ernstig gedm
peerd, nu de aansluitingstariever
zo duur zijn, ondanks de steun
van de gemeente, is hier nu niets
aan te doen?
De VOORZITTER beloofde de
zaak te bekijken en dan zijn er
misschien voorstellen te doen.
Gevaarlijke schutters
Dan hebben de schutters van St
Anna, aldus de heer ODENHOVEN,
al vier maanden geleden verlof ge
vraagd voor een nieuw schietterrein.
Tot heden heeft niemand daar iets
van gehoord.
De VOORZITTER vertelde, dat
de Tertoriale bevelhebber van de
Ned. Landmacht dit probleem aan
het bestuderen is, wat de heer
ODENHOVEN de vraag doet stel
len, of die schutters dan zo bar
gevaarlijk zijn?
Dan had de heer ODENHOVEN
een weg ontdekt, die ondanks dat
hij „bevaren" werd, toch geen naam
had.
De VOORZITTER merkte op, dat
hij er nog nooit schepen had gezien,
waarop de heer ODENHOVEN zei,
dat dat ook niet nodig was, omdat
voor „bevaren" in het goed Venrays
geen schepen, maar wagens en kar
ren nodig waren. Dat diende de
Voorzitter onderhand te weten. En
na dit klein duel werd de vergade
ring gesloten en ging de Raad eens
praten over de financiële aangele
genheden tussen Rijk en Gemeente.
(Odde at uw ïittm
WED. P. BOM ZONEN
Charles Ruysstraat 14 Venray