Vroede Vaderen vergaderden SPORT Veorays Zaterdag 2 Juli 1955 No 26 ZES EN 1ZEVENTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS f CONFECTIE VAN m "EEN RIJK BEZIT ^8OTEnSTuRtAATvI8N WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN PRIjlRmrKWAEtTAALCf ^""Baitfn'vMr^f I.4S Aanschaffing Ziekenauto Werkplaats minder validen Ir. J.J. Magry stedenbouwkundige Debat woningbouw Kleuteronderwijs in de verdrukking Wie gedacht zou hebben, dat met een dergelijke agenda het een dood gewone/saaie, raadsvergadering zou worden,"heeft het mis gehad, want staande deze vergadering werd er een debat gehouden over de wo ningbouw in ons aller woonplaats, waarbij, zoals de lieer VERAART opmerkte, vanachter de bestuurs tafel zeer nadrukkelijke klanken te horen waren. Maar dezelfde heer VERAART zorgde op zijn beurt voor „vuur werk" toen bleek, dat het Venrayse kleuteronderwijs in de hoek zou geraken. Maar laten we beginnen bij het begin: de ingekomen stukken. Dat waren goedkeuringen van raadsbe sluiten door Ged. Staten van aan- en verkopen van grond, van het aangaan van een kasgeld lening en wat dies meer zij. Zij werden zon der commentaar voor kennisgeving aangenomen. Het zelfde lot ondergingen twee woningen in Oirlo, die met een slag van de voorzittershamer onbewoon baar werden verklaard. De eigena ren krijgen voor het bouwen der nieuwe woningen een premie, en bijdrage krachtens de Premie- en Bijdrageregeling Woningbouw en bovendien nog de extra krotwoning opruiming-toeslag. INDUSTRIETERREIN Het voorstel van B. en W. om achter het fabrieksterrein van de N.V. Blitta een klein perceeltje grond te verhuren aan de N.V. Janssen en de Jong's Wegenwer- ken in Horst voor een asfaltinstal- latie aldaar, kreeg ook de goed keuring, maar de vraag of dat van terugwerkende kracht was, duidde wel aan, dat de Raad dit voorstel als mosterd na de maaltijd be schouwde. De heer obENHOVEN merkte in dit verband op, dat hij het vreemd vond dat men de oude weg naar het Nieuwhuis zo verlegd had, maar Wethouder WINTELS vertelde dat een en ander was gebeurd om het industrieterrein zo goed mogelijk te kunnen verkavelen. De toewijzing van de Gemeente woning aan J.A. v. Bereken kreeg zonder meer de gevraagde goed keuring. Eveneens het aanvragen en aanvaarden van de definitieve voorschotten voor 10 gereed geko men bungalowwoningen. 10 Woningwetwoningen in Yssel- steyn werden zonder commentaar aan de zorgen van de Woningbouw vereniging St. Oda toevertrouwd. PERSONENAUTO Bij de begroting besloot de Raad een nieuwe personenauto aan te schaffen, naast de oude Volkswa gen. Daarvoor was f 6000 uitgetrok ken. „Neen" zeiden Ged. Staten, één wagen is genoeg. Men kan de oude inruilen en een nieuwe kopen, maar daarmede is het dan basta. Deze weigering van Ged. Staten kon niet bepaald de goedkeuring wegdragen van de Raad. Al is 't, aldus de heer VERAART, moeilijk om hierover te gaan twis ten, vastgesteld mag toch wel wor den, dat Venray een zeer uitge strekte gemeente is en dat de mensen in eigen plaats de moeilijk heden beter beoordelen kunnen, die deze uitgestrektheid met zich brengt. Wil door de diensten een behoorlijk oog gehouden worden op alles wat hier gedaan wordt, dan is snel ver voer noodzakelijk. Nu we maar één personenwagen krijgen, zal het zaak zijn, deze zo effectief mogelijk te gebruiken. Dan zal in onderlinge samenwerking een rooster dienen opgesteld te worden voor gebruik en in spoedgevallen een huurwagen gebruikt dienen te worden. De Heer ODENHOVEN zei een en ander voorspeld te hebben. Hij had indertijd aangeraden een goede tweedehands wagen er bij aan te schaffen. Dat zou volgens hem wel door G.S. zijn toegestaan. De heer Fr. JANSSFN was het eens met de heer VERAART. Hij kon niet veel sympathie hebben voor de houding van G.S. Boven dien vroeg hij zich af, of het niet nuttig zou zijn dat voor de nieuwe wagen een aparte chauffeur zou worden aangesteld, aangezien het iedere autobezitter bekend is, dat een auto door meerdere personen bereden, veel te lijden heeft. Over de taxi-huurderij was hij minder te spreken. Dat gaat ook kapitalen kosten en leidt al gauw tot over dreven dingen. Ook de heer de BRUIJN noemde de houding van G.S. schril en een belemmering voor de diensten. Hij was nieuwsgierig wat de kosten van een huurauto zouden zijn. De VOORZITTER had al deze argumenten reeds eerder te berde gebracht, maar had geen resultaat kunnen boeken. De heer Fr. JANSSEN noemde dit alles het paard achter de wagen spannnen. Hij zou als wethouder er feestelijk voor bedanken telkens op zijn fietsje naar de Vredepeel of naar de gehuchten te rijden. Maar goed, laat men dan taxis nemen, dan zijn misschien aan het eind van het jaar de kosten van die wagens een doorslaand argu ment. De heer VERHEUGEN stelde voor om G.S. alsnog eens de hele problematiek van deze personen auto uit te leggen, misschien dat dat zou helpen. Een voorstel dat ondersteund werd door de heer de BRUIJN, die een aparte chauffeur te veel geld vond kosten en de heer van DIJCK, die meende dat de kerkdorpen van deze maatregel de dupe zouden zijn. De VOORZITTER beloofde dan deze zaak nog eens in Maastricht te zullen bespreken. ZIEKENAUTO Het Groene Kruis, afd. Venray heeft indertijd voor de Gemeente rapport uit moeten brengen over de aanschaffingsmogelijkheden van een ziekenauto. Nu is dit rapport aangevuld en werden exploitatie- cijfers ter tafel gebracht. Gedacht wordt aan een Opel-ziekenauto, zoals in gebruik bij het Duitse Rode Kruis en de Geallieerde strijd krachten, met één brancard, waar van de aanschaffingskosten rond de f 10 500 liggen. Geschat wordt op een jaarlijks exploitatie-tekort van ruim f 2000.B. en W. zouden tot aanschaffing van een dergelijke wagen over willen gaan en de exploitatie etc. in handen willen leggen van een Stichting, waarbij dan deze Stichting een renteloos voorschot zal ontvangen voor de kosten. De heer VERAART juichte het aanschaffen van een ziekenauto toe, maar vroeg zich af welke waarborgen de Gemeente had dat een behoorlijk onderlegde beman ning op deze wagen zou zijn en hoe zij het onderhoud zou contro leren. De VOORZITTER wees dit aan als taak van de Stichting, waarbij natuurlijk de Gemeente zeker grootste aandeelhouder zou zijn. Daar zouden voldoende regels voor te stellen zijn. De heer Fr. JANSSEN consta teerde, dat het einde van het lied was, dat de Gemeente het volle gelag betaaMe. Ziekenauto is nood zaak, maar TÜt is jammer dat het zo is gegaan. En daarmede was de zaak af. Zonder stemming ging de Raad met het voorstel van B. en W. accoord. WERKPLAATS Door de Stichting Werkplaats Venray, welke zich ten doel stelt te komen tot een werkgelegenheid voor mindervaliden was het verzoek gedaan om geschikte ruimte. B en W. hadden daarvoor uitgekozen de barakken op de Vlakwaterweg, welke zij van het Rijk voor f 1000 kon kopen. Overbrenging naar het Gemeente terrein aan de Kruisstraat is echter noodzakelijk. De kosten daarvan bedragen bijna f 16.000.—. De Raad werd om de benodigde goedkeurig gevraagd. De heer VERAART meende, dat een dergelijke werkplaats goed moest worden opgezet om deze mensen arbeidsvreugde te kunnen geven en enige inkomsten. Nu hoeft niet alles even mooi en prach tig te zijn, maar bij het bekijken van deze barakken was bij hem de vraag opgekomen of deze inder daad wel doelmatig, gezellig en hygiënisch zouden kunnen worden ingericht. Bovendien wilde hij eens weten hoeveel mensen men ver wachtte en hoe lang men dacht dat deze barakken het volhielden. Wethouder VAN BOVEN bleek deze zaak nauwgezet bestudeerd te hebben. Het hout van deze ba rakken was volgens deskundigen uitstekend. En wie de tekening ziet van de nieuw ingerichte werkplaats vraagt zich verbaasd af of dat inderdaad dat gammele geval is, wat nu op het Vlakwater staat. 10 jaren schat men altijd de levens duur. Van de kant der industrie bestaat er goede belangstelling en zijn er genoeg opdrachten. Om een dergelijke werkplaats rendabel te maken is een aantal van 15—25 mensen nodig. Of die er komen zullen, moeten we af wachten. Zijns inziens wel. Komen ze niet, dan is het gelukkig, maar dan hoeven we ons nooit te ver wijten niets voor de minder-validen gedaan te hebben. In de kosten draagt bovendien het Rijk nog mee. De heer Fr. JANSSEN vulde de wethouder zijn betoog nog aan. De indeling van de werkplaats gebeurt volgens advies van de Federatie. Er is ruimte voor 25 personen, waarbij een aparte afdeling is voor de jeugdigen. Het doel van de werkplaats is niet om mensen constant werk te verschaffen, maar om ze dienstbaar te maken voor het vrije bedrijf. Wat het aantal mensen aangaat, dit zal in hoofdzaak afhangen van de leider van deze werkplaats, maar gezien de B.L.O.-school en de andere minder-validen zal deze werkplaats inderdaad in een be hoefte voorzien. De heer ODENHOVEN sprak de wens uit mede namens de Raad dat dit werk niet alleen een weldaad zou worden voor hen die er werkte, maar voor geheel Venray. En daarmede werd ook dit punt aangenomen. UITBREIDING HUISHOUDSCHOOL Het verzoek om medewerking te verlenen bij de aanvrage om de huishoudschool uit te breiden met een nieuwe theorieklas voor naaien en een gymnastieklokaal werd natuurlijk direct ingewilligd, daar dit wel een teken is van gezonde bloei van onze huishoudschool. NIEUWE STEDENBOUWKUNDIGE De benoeming van Ir. J. P. Magry tot directeur van de planologische dienst in Brabant maakt het voor de gemeente Venray noodzakelijk een nieuwe stedenbouwkundige adviseur te benoemen. B. en W. stelden voor als zodanig te kiezen een broer van de scheidende, nl. Ir. J. J. Magry, thans te Breda, die in verschillende plaatsen in Brabant zijn sporen reeds als zo danig heeft verdiend. Bovendien heeft Horst hem ook benoemd en hierdoor is men verzekerd van een vlotte afwerking van een en ander. De heer Fr. JANSSEN vond het best, maar waagde de opmerking of., er niet veel hooi op de vork genomen werd. De VOORZITTER had de indruk met een zeer ijverig en enthousiast werker te doen te hebben, die zeker Venray niet lang op de zo nodige plannen zou laten wachten. De VOORZITTER sprak dan een woord van dank aan de scheidende stedenbouwkundige, die de afge lopen jaren zovele verdiensten voor Venray heeft gehad en met wie immer op de meest prettige wijze is samengewerkt. De heer VERAART dankte na mens de Raad en wees er op hoe Ir. J. P. Magry het zo zwaar ge troffen aanschijn van Venray in de afgelopen jaren wel veranderd had. Het moet voor hem een schone herinnering zijn, die tot in lengte van dagen getuigenis van zijn kunnen zal afleggen. GRONDAANKOOP De aankoop van het stukje grond achter het ziekenhuis der Zusters Ursulinen, benodigd voor het recreatie-oord werd zonder stem ming goedgekeurd. Bij de Rondvraag bleek de heer Fr. JANSSEN een aantal schrifte lijke vragen te hebben ingediend. De eerste gingen over een bouw vergunning en grondverkopen aan de Wed. Jenniskens te Oostrum. Hieruit bleek, dat reeds in Decem ber 1953 een bouwvergunning was afgegeven, maar men is niet verder kunnen komen dan de fundamen ten, toen alles werd stopgelegd. Een der redenen hiervan was dat de gemeente nog steeds niet een stuk grond hadden overgedragen van de Ned. Spoorwegen, hoewel uitdrukkelijk bij de verkoop door de Ned. Spoorwegen uitgehouden was, dat dit stuk door zou worden verkocht aan de Wed. Jenniskens. Bovendien bleek door B. en W. een brief geschreven te zijn over ver koop van grond, hoewel dit weer werd ontkent, maar wat allemaal het zijne er toe had bijgedragen dat men nu 2l/2 jaar later nog steeds niet verder gekomen was dan de fundamenten en dat die mensen toch wel enige twijfel be gonnen te koesteren aan het zo dikwijls geuitte verlangen, dat er woningen moesten worden gebouwd. De heer Fr. JANSSEN vroeg op heldering en de definitieve datum wanneer nu begonnen kon worden. In een zeer uitvoerig antwoord, doorspekt met data en cijfers, gaven B. en W. ten antwoord, dat inderdaad grond van de Ned. Spoor wegen gekocht was, waarvan een stuk aan de Wed. Jenniskens zou worden doorverkocht. Daarop is een bouwvergunning verleend, maar na deze verlening is door Maastricht bepaald, dat daar een andere verkaveling moest worden toegepast. Daarom is de vergun ning ingetrokken en aan bedoelde Weduwe een seintje gegeven grond te kopen van de Kind. Camps, om zodoende toch te kunnen bouwen. Deze grondaankoop alsmede de beschrijving van een en ander hebben uitermate veel tijd gevraagd. De gezonden brief is verkeerd be steld en was bedoeld voor een andere Wed. Jenniskens. Inderdaad heeft die misschien de verwarring nog groter gemaakt. Het eind van het lied is dan, dat de VOORZITTER zei, dat wat hem betreft direct begonnen kon wor den. De heer Fr. JANSSEN is een en ander wel niet duidelijk, maar met de laatste toezegging meer dan tevreden. Het werd dan ook wel de hoogste tijd. WONINGBOUW Zijn volgende schriftelijke vraag was dan om inlichtingen over het bouwen van de reeds aanbestede woningen rond de Henseniusschool, Oranjestraat en kerkdorpen en wat B. en W. zouden doen als geen gunning plaats kon hebben door het te grote verschil tussen aanbe steding- en richtprijs. Verder wilde hij weten wanneer de andere 34 woningen zouden worden aanbe steed. De VOORZITTER ging er eens voor zitten en antwoordde toen, dat het bedoeling was geweest om deze woningen bij enkele aanne mers onderhands aan te laten be steden. Op het laatste moment kwamen andere vragen, of ze ook mee mochten doen en men is daar voor gezwicht. De bouwprijzen, die uit de bus kwamen, lagen ver bo ven de richtprijzen. Een begroting was er niet, omdat men nu een maal gebonden is aan de richt prijzen. De resultaten vielen zeer tegen. Wat de woningen aan de Oranjestr. betreft, hier lagen geen grote ver schillen en men is met de laagste inschrijver aan het onderhandelen. Dit schijnt te gelukken en hetzelfde gebeurt met de woningen rond de Henseniusschool al liggen daar verschillen van bij de half millioen. Hoewel moeilijker, heeft de Voor zitter hoop, dat ook hier met de laagste inschrijver nog gepraat kan worden, al zal de woning er zeker niet beter op worden. De kerkdorpen zullen echter alle hoop moeten laten varen. Een en ander heeft B. en W. met bange zorg vervuld. Zij zit met een woningnood van ruim 225 gezinnen en moet woningen bouwen. Gezien de resultaten van deze aanbestedin gen, heeft B. en W. derhalve beslo ten de 34 woningen uit de hand te gunnen aan die aannemer, die met zijn vraagprijs inderdaad de richt prijs benadert. Het is op dit mo ment de enigste mogelijkheid. Venray's woningnood. Wethouder VAN BOVEN lichtte de cijfers van Venray's woning nood nog verder toê. Op 1 Jan. 1955 waren er 210 gezinnen, die om een woning vroegen. Tot 1 Juni heeft men 125 gezinnen kunnen helpen. Maar in die tijd hebben zich weer 131 andere ge zinnen gemeld voor een woning. Zo was op 1 Juni de woning nood in Venray 216 gezinnen. Voeg daarbij 107 noodwoningen, die vervangen moeten worden, dan blijkt wel, hoe groot de nood is en hoe nodig het is, dat B. en W. dergelijke maatregelen nemen. Het is mij, aldus Wethouder VAN BOVEN, verder een behoefte mijn bewondering uit te spreken voor het overgrote deel der woningzoe kenden, die ondanks hun dikwijls precaire toestand, toch begrip we ten te tonen voor de moeilijkheden van het gemeentebestuur. Dit is voor haar mede aanleiding om deze nood met alle ten dienste staande middelen te bestrijden. De heer F. JANSSEN was dank baar voor de toelichting. Voorop wenste hij te stellen, dat ook hij ten volle overtuigd is van de grote noodzaak, woningen te bouwen. Dat men in overeenstemming zal komen omtrent de woningen in de Oranje straat, is gelukkig, eveneens met 't mogelijke accoord rond de Hen seniusschool. Alleen vreesde hij, dat van deze laatste woningen niets over zal blijven. Verschillen van een half millioen werkt men niet zonder sporen weg. De richtprijs en daarmee vertelde hij niets geen nieuws is ten enemale ontoerei kend. Maar uit deze geschiedenis blijkt wel, hoe nodig een begroting is. Wat heeft men aan fraaie ont werpen en grote aanbestedingen, indien 't voorhands al duidelijk is, dat de prijzen hoger komen liggen dan den Haag wil. Als een begro ting gemaakt wordt, dan ziet men dat van te voren en wordt 'n hoop teleurstelling en extra werk voor komen. Dat B. en W. de 34 woningen uit de hand wil gunnen, omdat ze zo meer kans zien op vluggere bouw, kan zijn fiat hebben, al gaat 't in tegen 't raadsbesluit van vorige vergadering, waarin duidelijk werd gesteld, dat die onderhands moes ten worden aanbesteed. De heer VERAART had zelden zo'n nadrukkelijke klanken gehoord achter de bestuurstafel. Inderdaad schijnt de richtprijs onvoldoende te zijn, maar hij wil ernstig waarschu wen tegen 't terugbrengen der wo ningen rond de Henseniusschool. Dat „uitkleden" kan funeste gevol- hebben. De heer F. JANSSEN gaf aan, dat de richtprijs nog iets verhoogd kan worden. Ligt deze nu beneden f 42 per M3, een prijs van f 52 per M3 wordt nog toelaatbaar geacht, maar dat is een kwestie van han del. Deze hele manier van doen van 't rijk lijkt meer op een vee- markthandel, dan 't oplossen van de woningnood. Weth. WINTELS, die de angst begreep van de raadsleden, over 't uitkleden der woningen, beloofde dat geen gunning zal plaats hebben zonder dat de commissie van open bare werken het gehele project nog eens terdege heeft kunnen bekijken. De heer DE BRUIJN kan even als de andere hiermee accoord gaan maar vroeg hoe 't nu op de kerk dorpen ging. Hier moest men toch ook noodzakelijk hogere prijzen maken. Hij dacht bijv. aan riolering en waterputten, maar Wethouder WINTELS wees er op, dat daar toeslagen voor kwamen en dat 't geval Leunen toch wel heeft aangetoond, dat men voor die prijs bouwen kan. Voor 't overige zal B. en W. ook voor de kerkdor pen naar een oplossing zien te zoe ken. En daarmede was dit chapiter aan een einde. Vredcpeel-feest. De beer VERAART bracht dank voor de organisatie van het Vrede peel-feest. Men had hier wat bij zonders van gemaakt en Venray had een goed figuur geslagen. Na gewezen te hebben op 't ontbreken van de notulen, vroeg hij of de verkeersregeling 1 Juli zou ingaan. Verder wilde hij weten hoe 't staat met de gymnastiekzaal en vroeg de aandacht voor 't feit, dat de sta tionsbus enkele malen op Zondag morgen niet langs de Akkerweg gereden was, waardoor enkele rei zigers waren gedupeerd. En tot slot wilde hij weten, hoe 't met het kleuter-onderwijs stond. De VOORZITTER beloofde, dat de notulen er de volgende verga dering zouden zijn. De toestemming om de nieuwe verkeersregeling op 1 Juli in te voeren, was er nog niet van G.S. en bovendien waren de borden nog niet klaar. Het is dus afwachten geblazen. De gymna stiekzaal-plannen zijn Maastricht met goed gevolg gepasseerd en liggen nu in den Haag. Gezien de geweldige achterstand, is dit wel zeer bedenkelijk. Voor vergeetach tigheid van buschauffeurs zullen maatregelen worden genomen. Kleuter-onderwijs. Nadat allerlei personen zich met de kwestie kleuter-onderwijs hadden bemoeid, was nu bericht ontvangen dat de Inspectie niet accoord ging met het gebruik van de barak in de Patersstraat als hulp-kleuter- school. B. en W. zouden alsnog bij G.S. proberen, deze beslissing on gedaan te maken. De heer VERAART meende, als voorzitter van de desbetreffende commissie, een ernstig woord van protest te moeten laten horen tegen het onderzoek dat is ingesteld. Het gedegen en vakkundig rapport, wat deze commissie heeft opgesteld, heeft men ongelezen gelaten, wat pijnlijk is voor de commissie, omdat deze daar duidelijk heeft gesteld, dat deze barak een noodoplossing is. Het spijt hem zeer, dat van de gemeente dit rapport in Maastricht niet mondeling is toegelicht. Want noch de Inspectrice, noch de Bouw- inspectie hebben ook maar moeite gedaan om eens met de commissie te praten. Ze hebben gewoon hun normen toegepast en daarmee bas ta. Dat door deze normen een on waardige toestand blijft gehand haafd, schijnt niet te deren. 60 kinderen in één klas, een school, practisch zonder speelzaal, met al leen buiten-toiletten en waar alléén maar 5-jarigen op kunnen, schijnt wel volgens de normen te zijn. Wanneer deskundigen zeggen, dat van de barak een alles dragelijke noodoplossing gemaakt kan worden dan is zijn vraag: waarom men dan bout portant nu alles afkeurt en daarmee onwaardige toestanden laat voortbestaan. Mocht men bij Ged. Staten geen resultaat hebben, dat men dan deze hele barak maar afbreekt en er een seml-permanen- te school voor bouwt. Dan heeft men dezelfde oplossing, alléén kost ze véél duurder. Zowel de moeders als de kinde ren eisen dat aan de toestanden, die op dit terrein in Venray heer sen op de snelst mogelijke wijze een einde komt. De VOORZITTER kon dit betoog slechts onderstrepen en beloofde alsnog alles te doen om dit tot op lossing te brengen. De heer STEEGHS vroeg waar om de salarissen nog niet waren aangepast aan de in dit rapport genoemde normen en waarom nog geen vergoeding voor de aanschaf fingskosten waren uitbetaald. Uit het antwoord van de VOOR ZITTER bleek dat het betreffende schoolbestuur daartoe nog geen verzoek had ingediend. VEEMARKT De heer STEEGHS informeerde verder waarom het verzoek van het Kringbestuur der L.L.T.B. om een wekelijkse biggenmarkt niet op de agenda stond, maar uit het ant woord van de VOORZIT TER bleek, dat dit naar Ged. Staten gezonden was om advies en dat na ontvangst van dit advies de kwestie aan de Raad zou worden voorgelegd. WEGEN De heer ODENHOVEN vestigde de aandacht op de weg Mer- selo-Endepoel-Overloon. Indertijd was door Oyerloon beloofd, dat als Venray de weg klaar had, ook Overloon haar deel bij zou dragen. Tot nu toe is daar weinig van te merken. En verder vroeg hij de aandacht voor de Beekweg, die zeer slecht was. Wethouder WINTELS noteerde een en ander en sloeg het boek dicht op het zelfde ogenblik dat de hamer van de VOORZITTER een einde maakte aan deze Raadsver gadering, die niet werd bijgewoond door de heren DERKX en WIS- MANS. BEKENDMAKING Het Hoofd van het Gemeentebe stuur van Venray brengt ter open bare kennis, dat het besluit van de Minister van Wederopbouw en Volkshuisvesting van 16 Juni 1955, afdeling Juridische Zaken, nummer 0660778, houdende goedkeuring van het besluit van de raad de gemeen te Venray van 30 November 1951, no. 674 tot onteigening ingevolge artikel 10, eerste lid, sub 2, van de Wederopbouwwet ten name dier gemeente en ten behoeve van het bouwplan tot leniging van de wo ningnood rond de Henseniusschool, binnen de begrenzing van het uit breidingsplan in onderdelen „Hen seniusschool" met dat besluit van 25 Juni 1955 af gedurende een week ter gemeente-secretarie, afd. I voor eenieder ter inzage is neer gelegd. Venray, 23 Juni 1955. Het Hoofd van het Gemeentebe stuur voornoemd. HINDERWET Burgemeester en wethouders van Venray brengen ter openbare ken nis, dat ter gemeentesecretarie ter inzage ligt een verzoek met bij lagen van de Directie der N.V. Caltex Petroleum Maatschappij (Nederland) te 's Gravenhage om vergunning tot het uitbreiden en wijzigen van een pompinstallatie met 2 electromotoren van 1 PK. op het perceel, gelegen te Venray Paterstraat 29, kadastraal bekend gemeente Venray sectie C, nummer 6235—4354; om vergunning tot het uitbreiden en wijzigen van een benzinepomp installatie met 1 electromotor van 1/3 P.K. op het perceel, gelegen te Venray Stationsweg 57, kad. bekend gemeente Venray, sectie C 4669. Gedurende tien dagen da de dag tekening van deze bekendmaking bestaat voor een ieder de gelegen heid schriftelijk bezwaren tegen het verlenen der vergunning in te brengen bij het gemeentebestuur. Bovendien zal op Woensdag 13 Juli a.s., des namiddags 3 uur, in gemeentehuis van Venray een openbare zitting worden gehouden, waarin mondeling bezwaren tegen inwilliging van dit verzoek kunnen worden ingebracht. Een ieder kan ter secretarie der gemeente kennis nemen van de ter zake ingekomen schrifturen. Venray, 23 Juni 1955. S.V.V.-Nieuws SW maakt een einde aan de voetbal-historie 1955 met een wed strijd van het derde elftal a.s. Zon dag om 12 uur tegen Wanssum. Dan is het goed rusten, maar eerst zal hedenavond uitleg en ver antwoording gegeven worden in de jaarvergadering over het vereni. gingsleven in het afgelopen jaar. P.D.V. DE ZWALUW Wedvlucht Toury 410 km (Oude) 1 H. v. Ass, 2A. Willems, 3 J. Gom- mans, 4 M. v.d. Broek, 5 10 22 JW. Hendriks, 6 15 G. Janssen O., 7 H. Derks, 8 A. v.d. Munckhof, 9 J. van Houdt, 11 Smits-Vousten, 12 Gebr. Hendriks, 13 25 P. en J. Hendriks. 14 J. Verstegen, 16 H.Hendriks, 17 M. de Bruijn, 18 Joh. Janssen, 19 J. v. Gassel, 20 M. Kelders, 21 J. Kus- ters, 23 P. Swaghofer, 21 H. Ver meulen. Jarigen 1 28 36 37 Servio, 2 W. Peeters, 3 Fr. Vermeulen, 4 15 P.Janssen Gr. 5 J. v. Gasselt, 6 7 50 St. B., 8 43 Smits-Vousten, 9 Willems, 10 23 24

Peel en Maas | 1955 | | pagina 1