Vak 10 MEI 1940 SPORT anssen-Clevers| Janssen-Clevers Doortrekking Wilhelmina-kanaal WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN #8BK3?B55KMlcI Lmdboflw en Veeteelt iQcoc al uut litten BOM-TAXI UW TAXI Bel: 4 1 8 Ook uw advertentie PEEL EN MAAS Zaterdag 21 Mei 1955 No" 20 ZES EN ZEVENTIGSTE JAARGANG f CONFECTIE VAN "EEN RIJK BEZIT PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE FIRtoA VAN DEN MUNCKHOF GROOTESTRAAT 28 TELEF. 512 GIRO 150652 mm. ABONNEMENTS- 25 Buiten Venray f 1.45 Het is al meer dan 15 jaren ge leden, dat op die gedenkwaardige Vrijdagmorgen van 10 Mei 1940 bij na alle Venrayse mensen gewekt werden door het overvliegen van honderden en honderden Duitse vliegtuigen. De oude zware Junkers, de moderne jachtvliegtuigen de Messerschmits en ook de hoekige S tukas De luchtwacht op het patronaat wist er geen raad meer mee en op de centrale post, waar deze vluch ten werden gemeld, duizelde men van de opgegeven cijfers en van de wilde verhalen die de ronde deden. „Ze vliegen naar Engeland, ze doen dit, ze doen dat..." Zo stonden de mensen op de hoeken van de straat te praten, terwijl boven hen de zwart-wit gekruiste machines overtrokken, Holland in. En de enkeling, die durfde zeg gen, dat ze Nederland binnenvielen, werd raar aangekeken. Nederland, we waren immers neutraal. Enkele zakenlieden gingen opnieuw hun ruiten met plakband bewerken. Voor de scherven, men kon immers nooit weten. Maar al spoedig gaf de radio op heldering. Duitsland was zonder wat te zeggen Nederland binnen gevallen. We waren in oorlog met Duitsland. GERUCHTEN Toen is het stil geworden in me nig huiskamer. Dat betekende im mers.... oorlog, waar we geen weet van hadden sinds honderd jaren, Dat betekende dat er gevechten zouden kunnen geleverd worden rond onze plaats, die een der voor posten was voor de Peelstelling. Dat een der aanvoerplaatsen was voor de Maaslinie Dat betekende dat mannen en broers en verloofden, diemettegen- zin aan hun mobilisatiebevel had den gehoor gegeven, nu moesten vechten. Vechten tegen een vijand, die de laatste tientallen jaren alles en alles had ingezet om zo sterk mogelijk te zijn. Dat betekende Och niemand wist wat het betekende Ook niet de soldaten die hier al enkele maanden gelegerd waren en hier hun oude krijgskunst met veel kunst en met veel vliegwerk weer wat hadden opgelapt. Dat wisten de luchtwachters niet, die boven op het Patronaat soms hadden zitten hopen op een vlieg tuigje om wat te doen te hebben, en die links en rechts van hen de Duitse suprematie in de lucht dui delijk konden waarnemen. Dat wist niet het publiek, die de luchtbeschermingsartikelen in Peel en Maas van die maanden feitelijk als flauwekul beschouwd had, Och de studenten van het Gymnasium hadden wel onverwachts Pinkster- vacantie gekregen, maar die paters die lieten zich ook zo gauw angst aanjagen. Immers in September was het er ook nauw aangeweest, maar later bleek, dat alles in orde was. En zo stonden we daar op die vroege ochtend van Mei 1940 met groepjes te praten en te redeneren. We zagen de schildwachten voor het postkantoor, nu met de bajonet op het geweer. We zagen de mili taire wagens rijden en we praten. We praatten honderd-uit over de vliegtuigen, over de soldaten in de grensstreek, die de Duitsers uit hun bed zouden hebben gehaald, we praatten over de bruggen over de Maas, die al opgeblazen zouden zijn, over de Maaslinie, die feitelijk nog maar half klaar was, over de Peelstellingen, waar de Duitser te pletter zou lopen. We praatten en praatten en onder tussen ging de zon op. En met de zon kwamen de geruchten. Geruch ten over wandaden der Duitsers, over parachutisten, over verraders, over de eerste slachtoffers. Iedereen wist het precies, maar iedereen wist niets... We zagen soldaten gaan en soldaten komen. De een wist, dat aan de Maas in Maashees bitter hard werd gevoch ten, dat daar Duitsers vielen met geweld. Een ander wist zeker, dat er niet gevochten werd en dat men er nog geen Duitser gezien had. De een wist te vertellen, dat de bomen op de Maasheseweg al gevallen waren en een ander kwam met het bericht, dat verraders de trotylladingen hadden doorge sneden. Zo ging het door. Maar ondertus sen werd niet vergeten om eieren te halen, die niet naar de veiling konden en voor een paar centen werden verkocht. Met emmers vol werden ze bij de kippenhouders gehaald, die er ook anders geen raad mee wisten. Op he.t hoofdkwartier der Neder landse soldaten in Venray, een villa aan de Stationsweg, daar was een komen en gaan van ordenansen en militairen. Er werden wagens gevorderd met chauffeurs. Vrachtwagens Je gingen echter niet naar het front, dat Immers aan de Maas lag. Neen, ze moesten naar Dei' :i*e. Later werden zelfs voerlui m-it karren en paarden gevorderd. Langzaam maar zeker kwamen de soldaten van de Maaslinie terug en vertrokken eveneens in de rich ting Deurne, zo ook de soldaten die al een half jaar in Venray waren gelegerd. Reeds 's middags waren die al verdwenen. In Maashees was nog geen schot gelost, maar de Duitsers schenen in de buurt van Gennep over de Maas te zijn gekomen. Weer deden de wildste verhalen de ronde. Men was aan het terug trekken, de Duitsers waren al een heel eind over de Maas heen en het zou niet lang meer duren eer ze in Venray waren. Wat men ook ge loofde, dat nooit, dat bestond niet. Maar steeds meer militairen kwamen, de een had de vijand in Vierlingsbeek gezien, de ander in Venlo, waar de brug opgeblazen was en de Duitsers in snelle mo torboten de Maas overvoeren. Wat er echter ook gezegd en1 gefluisterd werd, één was er, die zich nergens iets van aantrok, dat was een commies, die onbewogen op het Henseniusplein de terug trekkende militairen naar hun rij wielplaatje vroeg... De komische noot bij dit tragisch gebeuren! Terug naar Deurne. Bezweet en vermoeid kwamen onze jongens van de Maas op door tocht naar Deurne. Later werden nog de Venrayse chauffeurs beschoten toen ze, na hun wagens te hebben moeten ach terlaten, op de terugweg over een paar balken kropen van de verniel de brug over het Defensiekanaal nabij de Crayenhut. Het werd intussen stil onder de mensen op de straat, die langzaam begonnen te begrijpen, dat zij, die ons moesten beschermen, er van door trokken. En toeneven later, een luitenant driftig op de deur van 't postkan toor stond te hameren en met een paar soldaten binnen ging om er het geld weg te halen, toen kon zelfs de grootste optimist niet meer geloven, dat het zo goed ging, als men die morgen wel gemeend had. Integendeel Dof bonkten de ontploffingen ver weg, bomen, die men liet springen, bruggen, die werden opgeblazen. De luchtwacht trok weg, waar heen, dat wist niemand.... En op de Stationsweg voor het hoofdkwartier was men zelfs bezig de fietsenrekken kapotte slaan,die mochten niet in handen der Duitsers vallen! Had men er daar reeds een voorgevoel van, dat Venray per fiets zou veroverd worden? In de namiddag werd het stil in de kom, de grootste groepen mili tairen waren weg, een enkeling kwam nog achterop, maar dan was het grijze uniform met de „poetjes" verdwenen. Iedereen wist nu wat komen zou, we waren achtergelaten en voelden ons als hulpeloze kinderen, dieniet wisten waarheen.... Angst om hen, die van ons wa ren en elders moesten vechten, angstom ons eigen lot, om onze toekomst, deed de mensen wel stil worden. NACH VELTHEIM Het is tegen het vallen van de avond, als daar bij de ingang van het dorp enkele fietsers aan komen rijden. Vreemde figuren op vreemde fietsen. Het zijn Duitsers.. Jongens nog, in het veldgrauw met een Tarndecke over hun schouders, op nieuwe Duitse fietsen. Voor op de stuurstang ligt hun pistool, om de nek dragen ze kransen met kogels. Langzaam fietsen ze de Markt over de Grote straat in. De straten zijn leeg, hier en daar ziet men een gordijn bewegen, als er mensen de straat op kijken. Twee, drie, vijf soldaten zijn het. Het is een raar gezicht, die grauwe helmen, met de adelaar op. Iemand, die in een deuropening staat, doet hen halt houden. Ze stappen van hun fietsen en gaan naar hem toe. „Der Weg nach Veltheim bitte". De man is geschrokken, hij had ze kennelijk nog niet verwacht. Nog eenmaal klinkt door de stille straat „Der weg nach Veltheim". Automatisch wijst hij dan de Langstraat op en staat hen nog verwonderd na te kijken, als ze met hun vijven naar Veltum rijden. Venray is „gevallen". Weinigen hebben die nacht gesla pen. Ver weg was het geratel te horen van onbekende voertuigen en in de lucht bleef het rumoerig van vliegtuigen. De volgende morgen kwamen er meer Duitsers, allemaal op de fiets van Overloon. Winkels trokken hun aandacht en het duurde niet lang of met patronen om de nek en met pistool in de hand stonden de ver overaars in brood en boter te bijten. We konden de schade opnemen. Die bleef beperkt tot kapotte bomen op practisch alle toevoerswegen naar Venray. Misschien zal een enkeling nog wel eens gedacht hebben aan de woorden van een Duits soldaat die op de Wanssumseweg aan de brug in Oostrum het verkeer moest leiden. Daar had men de bomen laten springen en alles moest over het land. Enkele toeschouwers stonden dat af te kijken, toen deze militair op hen toekwam en vroeg of de Duitsers al in Vlissingen waren. Een was er zo stoutmoedig om te zeggen: Nein. „Donnerwetter" was het antwoord voor de verbaasde toeschouwers, „dann sind wir den Krieg verloren". Twee dagen daarna is Venray vol Duitsers en wordt de verongelukte soldaat begraven, die in de Peel stelling op een mijn reed met zijn wagen. Hij had niet opgelet. Het enigste slachtoffer wat de verove ring van Venray vroeg. Het zal bijna 5 lange jaren duren voordat het Herrn Volk op oude gegapte Hollandse fietsen der Weg nach Venlo vragen. Dan is het September 1944. Het is een Jange, bittere weg geweest, der Weg von Veltheim bis Venlo. HANDBOOG Zondag 15 Mei werd onder minder gunstige weersomstandigheden het eerste districtsconcours gehouden bij Ons Genoegen Ysselsteyn. De was als volgt: Ere Klasse I le zestallen: le pr. St Hubertus Merselo 448 p.; 2e pr. St Anna Venray, 431 p.; 3e pr St Oda Venray, 427 p.; 4e pr. Willem Tell Oirlo,427 p.; 5e pr. Rare Schut ters Overloon, 415 p.; 6e pr. St Se- bastiaan Heide, 399 p.; 7e pr. Ons Genoegen Ysselsteyn, 394 p.; 8e pr. St Antonius Halfweg, 381 p.; 9epr.; De Batavieren Castenray 374 p.; 10e pr. St Joris Leunen, 360 p. Klasse A: le pr. Diana I, 387 p.; 2e pr. St Oda II, 356 p.; 3e pr. De Eendracht I Veulen, 344 p.; 4e pr. St Anna, 323 p.; 5e pr. Ons Ge noegen II, 322 p.; 6e pr. De Rare Schutters II, 312 p.; 7e pr. St Jozef Holthees 308 p.; 8e pr. St Huber tus II, 291 p.; 9e pr. St Joris H, 274 p.; 10e pr. S t Agatha Ayen, 252 p. Klasse B: le pr. St Sebastiaan II, 320 p.; 2e pr. De Eendracht II, 314 p.; 3e pr. St Antonius II, 302 p.; 4e pr. Diana II, 288 p.; 5e pr. De BatavierenII, 248 p.; 6e pr. Grlends- veen Uitsp. I, 220p.; 7epr. S Oda 3, 201 p.; 8e pr. Willem Tell II, 197 p.; 9e pr. Ons Genoegen 3, 187 p. Klasse C: le pr. St Hubertus 3, 271 p.; 2e pr. De Rare Schutters 3, 228 p.; 3e pr. Diana 3, 179 p.; 4e pr. St Oda 4, 169 p.; 5e pr. St Anna 3, 159 p.; 6e pr. De Bata vieren 3, 143 p.; 7e pr. Griendtsv. Uitsp. 2, 128 p.; 8e pr. Willem Teil3 99 p.; 9e pr. Ons Genoegen 4, 98 p. Personele prijzen: le pr. H. vd. Putten, St Oda, 46 p.; 2e pr. G. Willems, Rare Schutters 3x10; 3e pr. A. v. Ooi, St Oda, 3x9; 4e pr. S. Willems, St Joris, 3x8; 5e pr. H. Sanders, St Oda, 3x7: 6e pr. P. v. Ooi, St Oda, 5x6; 7e pr. J. vd. Munck- hof Diana, 3x5; 8e pr. M. Stoks, St Anna 3x4; 9e pr. J. Kuijpers, St Agatha 2x3; 10e pr. J. van Op bergen, Diana, 2x2; lie pr. G. van Gerven, St Oda, 4x1. Op 12 Juni wordt te Overloon het 2e Districtsconcours gehouden. En op 10 Juli bij St Oda een Jubileumconcours. De betekenis van mineralen voor het vee Mineralen zijn van groot belang voor de gezondheidstoestand en de productiviteit van het vee. De voor naamste mineralen die de dieren om in goede conditie te blijven ge regeld tot zich moeten nemen, zijn naast keukenzout de zgn. sporenelementen als magnesium, koper, mangaan, cobalt en jodium. Het is bekend dat wanneer het voedsel een tekort aan deze mine ralen bevat ziekteverschijnselen ontstaan, o.a. krampaanvallen, kop- ziekte, Engelse ziekte, beenderver- weking enz. Voor het goed functioneren van het organisme hebben alle mine ralen hun eigen betekenis; zij dan ken hun werkzaamheid ook aan hun onderling verband. Een tekort aan één heft vaak het effect van het ander op. Uit wetenschappelijke proeven is gebleken, dat door een geringe toevoeging van mineralen aan het voeder de groei van de dieren be langrijk kan worden bevorderd, zo dat voor een bepaalde hoeveelheid voeder een grotere gewichtstoename wordt verkregen of anders gezegd, voor een bepaalde gewichtstoename is een geringere hoeveelheid voed sel nodig. Het zou ons te ver voeren hierop dieper in te gaan; voor ieder zou het echter van groot belang zijn eens het artikel van Dr. Grashuis te lezen, over de verschijnselen bij storingen in de mineralen stofwis seling (Gebreksziekten). Opmerkelijk is het likken van vele dieren aan muren, hout kleren enz. waarmede ze instinctief het tekort aan zouten mineralen pogen aan te vullen. Tegenwoordig wordt veelvuldig ge bruik gemaakt van de K.N.Z. mine rale likstenen die een uitkomst be- Al hebt V ook zulke gevoelige voetenTT^ Toch kunt U een schoent|e dragen, dat U mooi vindt.' dat modieus is en elegant. Past U maar eens een JAL schoen aan. Die zit zo ver rukkelijk, die staat zo flatteus. Wij hebben er een kostelijke maar niet kostbare keurkeus in. jr^ Wandel in de goed» richting naar V^ensen iusst raat 28-31 1 1 1.50 32-35 f 1 2.95 36-40 f 14.50 Alle herenmaten f "15.®^ Verkr\jgbaar by: SCH0ENHANDEL Schoenreparatie Kousenreparatie Onlangs deden de heren Hans Gruyters en Paul Kuypers, beiden uit Helmond, een brochure „De doortrekking van het Wilhelmina- kanaal en de welvaart van Brabant" het licht zien. Hierin wordt aangedrongen op: 1. Verruiming en doortrekking van het Wilhelminakanaal vanaf Aarle-Rixtel naar de Maas bij Wanssum; 2. Verruiming en doortrekking van het Eindhovens kanaal vanaf de z.g. „keersluis" naar dit ver lengde Wilhelminakanaal via de tracé, dat ongeveer de om Helmond heen gelegde Aa volgt. Zouden beide projecten verwezen lijkt worden, dan zou de doorgaande scheepvaart om Helmond heengeleid kunnen worden. tekenen bij de mineraalvoeding. De resultaten hiermede verkregen zijn belangrijk te noemen, terwijl de kosten van zeer geringe beteke nis zijn. Het is daarom alleszins verant woord op deze wijze de veevoeding te verbeteren. Verder zijn zowel de internationale als de locale consequenties van dit plan onder ogen gezien. Zo wordt gewezen op de noodzakelijke in dustrialisatie van dit deel van Bra bant en het aangrenzend gedeelte van Noord-Limburg, welke beide gebieden als één groot sanerings- gebied gezien kunnen worden. Reals daarvoor zijn goede verbindingen noodzaak. Het nieuwe kanaal zou voorts van belang kunnen zijn voor de water beheersing en -voorziening voor de landbouw. Ook voor Eindhoven en zijn industrieën de belangrijkste zijn gelegen aan het Eindhovens Kanaal is het plan van groot belang. Het nieuwe vaarwater zou voorts een betere industriespreiding mogelijk maken. Even wordt ook gewezen op de toekomstige steen kolenvelden van de Peel. Dat zijn zo de belangen in kleiner verband. De heren Gruyters en Kuypers, hebben n.l. eerst het plan bewust losgemaakt van de internationale problematiek rond dit tracé. Zij stellen nJ., dat een doortrek king van het Wilhelmina-kanaal reeds om locale en streekbelangen gerechtvaardigd is, temeer omdat dit deel van Brabant en Limburg een achterstand heeft in te halen. Heel anders ligt het geval echter, als men tevens let en dat doen de schrijvers van de brochure hier na op de landelijke en interna tionale consequenties. Uitvoerig gaan zij in op een ver binding tussen Maas - Rijnen het is van hun standpunt uit begrijpelijk, dat zij van verschillende mogelijk heden van een Maas-Rijnkanaal het tracé Arcen-Ruhrort verreweg het goedkoopste en het meest aan de verschillende betrokken belangen aangepast achten. Dat zij echter geen eenzijdig stand punt innemen en het hele water- wegenvraagstuk zeer behoorlijk bestudeerd hebben, blijkt uit de door hen gedachte integrale oplos sing van het ter discussie gestelde waterwegenvraagstuk, dat uit de volgende elementen zou kunnen bestaan: 1. opheffing van de stop bij Ter- naaien en/of aanleg van het Caberg- kanaal; 2. aanleg van een kanaal van Arcen naar Ruhrort; 3. aanleg van een kanaal Aken over Geilenkirchen naar Born, als zijkanaal van het Julianakanaal; 4. doortrekking van het Wilhel minakanaal naar de Maas; 5. verbinding van het Eindhovens Kanaal met het doorgetrokken Wil helminakanaal door een kanaal rond Helmond; 6. aanleg van het Postelkanaal als verbinding van het Kempen kanaal en het Wilhelminakanaal. Door deze oplossing verkrijgen dan Luik en achterland een bruik bare waterverbinding met de Duitse industrie- en mijnbouwgebieden, worden Aken en omgeving op het West-Europese waterwegennet aan gesloten en Brabant en Limburg voor het verkeer te water ontsloten. Tenslotte zullen ook de Hollandse havensteden er baat bij vinden. De schrijvers achten de vorming van een soort consortium in Oost- Brabant en Noord-Limburg, dat be- vordening der ontsluiting van deze streek tot doel heeft en zich zowel nationaal als internationaal met kracht kan laten gelden van het hoogste nut. Nachtelijk aspergesteken Het asperge-centrum Grubben- vorst dat veertien dagen geleden nog werd opgeschrikt door een brutale diefstal na de Hoogmis, waarbij enkele honderden guldens aan collectegelden verdwenen wordt de laatste week onveilig gemaakt door nachtelijke asperge- rovers. Nadat een week geleden uit een op het land staande opslagplaats ongeveer 60 kilo asperges waren gestolen, hebben thans de deskun dige dieven op een nacht een rij aspergebedden geplunderd door zelf deze goed betaalde groente te steken, vermoedelijk met gereed schappen, die eveneens zijn gestolen uit werkketen. Voor de eigenaar ging door deze plundering de oogst van één dag verloren. Ook in Venlo zijn asperge-rovers op dezelfde wijze aan het werk geweest. Wereldreiziger te paard in Deurne. In Nederland is gearriveerd de 1.96 meter lange Nieuw Zeelander Donald Kingston, die op zijn paard „Marokko" de wereld rondrijdt. Hij is al zes jaar onderweg en denkt over twee jaar weer in Nieuw Zee land te zijn. In Venlo, waar hij de grens pas seerde had de in keurig zwart rijkostuum gestoken ruiter veel bekijks. Op z'n rit naar Hoek van Holland bracht hij een bezoek aan het huis van dr H. van Doorne te Deurne, die echter zelf niet thuis was. WED. P. BOM ZONEN Charles Ruysstraat 14 Venray heeft meer waarde indien u ze plaatst in

Peel en Maas | 1955 | | pagina 1