YüU en de zin van het lijden Dr Sis Heyster over de opgroeiende jeugd SSSSHSS"»™^EFAN,,SENSggc,SS5 WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Uit„Peelen Maas" Film-agenda De Politierechter oordeelt. Orgelhoekje Zaterdag 9 April 1955 No"14 ZES EN ZEVENTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS CON^CTI*: VAN "EEN RIJK BEZIT Moest de Christus dit alles niet lijden om zo Zijn heerlijkheid in te gaan? De blijde opstanding van Christus uit de dood, kan men pas begrijpen in verband met en tegen de ach tergrond van het lijden, die met elkaar daardoor een onverbrekelijk geheel vormen. Niemand minder dan Christus zelf heeft ons dat uitgelegd in woorden, die duizendmaal eenvou diger zijn dan geleerde godsdiens tige tractaten, in woorden gespro ken tot de mannen, die Hem tegen de avond op de weg naarEmmaus hebben ontmoet. Hij zeide tot hen: „O, onverstan- digen en tragen van begrip, wan neer het erom gaat te geloven, wat de profeten voorspeld hebben. Moest de Christus dat alles niet lijden en zo in Zijn heerlijkheid binnen gaan." In die woorden van de Heer zelf ligt niet alleen de beslissende op lossing van verwikkelingen in ons persoonlijke denken en beleven, neen, hierin vinden wij ook de kern van de geschiedenis der mens heid, zoals die nu nog in wording is. Het doet er weinig toe of de wereld tweeduizend of honderddui zend jaar zal bestaan, haar weg is afgetekend: door het lijden naar de verheerlijking. Het is misschien goed eerst deze twee gedachten op ons te laten inwerken, om daarbij dan vast te stellen, hoe de wereld sinds wij haar kennen, steeds weer in die bittere doodstrijd schijnt te ver keren. Ik denk dan altijd weer aan die ontzettende natuurrampen, waar over wij maar spreken alsof het de gewoonste zaak van de wereld is: de enorme veranderingen in het uiterlijk aanschijn van de wereld, doordat oceanen verdwijnen en ontstaan, bergketens komen en gaan, geslachten en soorten uit sterven en nieuwe ontstaan. Ik denk aan de botsingen in het heelal, die zich voordoen en waar over wij maar schaars iets weten, afscheidingen van planeten en sa tellieten. Ik denk aan alles wat zich op onze eigen planeet afspeelt in pijn lijke geboorte en droevig afsterven. Ik denk aan natuurrampen en oor logen, aan hongersnoden en dicta turen. „De wereld verkeert voortdurend in barensnood". Ofschoon het heel al en onze wereld een schepping zijn van Gods handen, bestaat er een enorme spanning tussen Hem, die Goed is en Schoon enerzijds en tussen de weerbarstige aarde, die vol ellende is en vol kwaad en zelfs in haar schijnbare opstandig heid toch nog de glorie van haar Schepper verkondigt. Moest het niet zo zijn? Ja inderdaad, want zo heeft God het toegelaten, hoezeer ook zijn plannen met de wereld eens anders geweest zijn. Maar nu heeft Hij gewild, dat door deze doodstrijd heen het heel al moet opgaan naar de uiteinde lijke, gelouterde verheerlijking, waarin zij door eigen straling God zal verheerlijken. Dat zal Pasen zijn voor de laats te maal, maar definitief. Daarnaast echter voltrekt zich in het leven van ieder van ons een soortgelijke opgang naar de Ver heerlijking middels het lijden. Van de wieg tot het graf tracht men ons tegenwoordig te verzor gen, maar God heeft beslist, dat wij van de wieg tot het graf met grote bereidheid en onderwerping aan Zijn Wil het lijden uit Zijn handen hebben te aanvaarden. „Een voorbeeld heb Ik U gegeven, opdat zoals Ik heb gedaan, ook Gij moogt doen". Wij zijn in onze tijd maar al te zeer vervreemd van het lijden en allerminst geneigd om ons die be- hartenswaardige, maar toch ook duidelijke woorden aan de Em maüsgangers ter harte te nemen. Reeds zijn duizenden een dingen uitgevonden om ons het lichame lijke lijden te verzachten, het te verminderen en het te doen ein digen. Wanneer onze voorouders zich vroeger moesten behelpen, zijn al lerlei technische vindingen ons ge slacht komen dienen. Verdwijnt nu ook het lijden uit de wereld? De dood kan men uitstellen, maar hij komt onherroepelijk, het licha melijke lijden kan men voorkomen of verzachten, maar het zielelijden schijnt in omvang en diepte het mensdom te gaan teisteren. De techniek kan ons veel ver lichting geven, maar zij begint ons te verslinden en zich tegen ons te keren. Terwijl een groot deel der men sen de illusie blijft voeden, dat het lijden kan worden uitgebannen, staat voor ons Christenen nog al tijd vast, dat maar één weg naar Pasen en naar de Verrijzenis leidt: dat is de weg van het Kruis. Er is dikwijls gesproken over valse profeten en we scheppen er plezier in te speculeren, wie die toch eenmaal kunnen zijn, die anti christen? Maar ze staan rondom ons en ze spreken met ons en ze halen ons over, zonder dat we het bemerken. Tenzij wij terugkeren op de weg tussen Jeruzalem en het vlek Em- maus en stil en gewillig meeluis teren naar wat de Heer zelf in vriendelijk verwijt ons als levens les voorhoudt: Per Crucem ad Lucem. Het is ondoenlijk een kort ver slag te geven van de spreekbeurt van Dr Sis Heyster, waarmee de reeks ontwikkelingsavonden van de K.A.B. afd. Venray, op waardige wijze besloten werd. Zij sprak over de opvoeding van de jongens en meisjes in de puber teit, d.i. ongeveer vanaf 14 jaar. Dat is de tijd, dat de opgroeiende meisjes en jongens ons ouders be ginnen te ontgroeien en wij hen niet meer zo gemakkelijk naar onze hand kunnen zetten. De ouders moeten niet denken, dat ze nu wel kunnen ophouden met opvoeden, de jongens en meis jes hebben in de puberteitsjaren veel meer nodig dan eten, kleding onderdak, wat zakgeld en dat men verder zorgt zolang mogelijk de baas over hen te blijven. De begaafde spreekster legde er de nadruk op, dat het niet hierom moet gaan: ik moet zorgen, zo lang mogelijk de baas te blijven, maar wel, hoe kan ik deze jeugdige mens helpen op zijn weg naar de volwassenheid? Want deze opgroeiende jeugd moet vanwege de lichamelijke en geestelijke groei een heel moeilijke tijd doormaken en heeft meer dan ooit de leiding van verstandige ouders nodig. De opgroeiende jongens en meis jes gaan o.a. critisch worden, ze nemen niet meer alles goedschiks aan, wat hun gezegd wordt en zo langzamerhand hebben ze overal hun eigen mening over. De ouders moeten in minder be langrijke zaken daar niet steeds heftig tegen ingaan, anders heeft men voortdurend ruzie in huis. Zij moeten begrijpen, dat deze critische instelling op hun leeftijd iets heel gewoons is: ze zijn immers op weg naar de volwassenheid, om eenmaal zelfstandig door het leven te gaan; zij willen zelfstandig gaan denken en oordelen en niet alles slikken, wat hun door ouderen wordt voor geschoteld, En natuurlijk zijn hun oordelen dikwijls nog onrijp en helemaal verkeerd. Verstandige ouders zullen steeds proberen om alle mogelijke con flicten op een prettige manier op te lossen. Het is hier helemaal verkeerd, als ouders steeds maar zeggen: „wij waren vroeger heel anders, in onze tijd dachten wij daar heel anders over". Die ouders schijnen helemaal ver geten te zijn, hoe zij zelf in hun jonge jaren waren en dat 't boven dien tegenwoordig een heel andere tijd is dan dertig jaren geleden. Het gevolg is, dat de opgroeien de jongens en meisjes van de ou ders vervreemd raken; zij vinden de ouders dan verschrikkelijk ou derwets en verliezen het vertrou wen in hun oordeel. Willen de ouders het vertrouwen van hun grote kinderen behouden, dan moeten ze meer begrip tonen voor de grote moeilijkheden, waar mee deze jongens en meisjes voor al in deze tijd mee te kampen hebben. Is het dan niet verschrikkelijk moeilijk, deze grotere jongens en meisjes goed op te voeden? Neen, alleen een juiste instelling is nodig van de kant van de ouders en wel op de eerste plaats: belang loze liefde. Een echte verstandige liefde, die aan de jonge mens geven wil al wat zij kan en al wat goed is voor die jonge mens om tot een flinke en waarachtig goede mens uit te groeien. En die liefde moet geheel en al belangloos zijn. Niet alleen die ouders zijn ver keerd ingesteld bij wie het er voor al om gaat, dat ze veel profijt hebben van hun grotere, reeds veel geld verdienende kinderen: als ze thuis maar veel geld afdra gen, is alles goed. Maar ook is het geen juiste in stelling, als de ouders de grotere kinderen teveel aan zich binden. Men moet de grotere kinderen ge leidelijk aan kunnen loslaten. Ze moeten immers straks helemaal op eigen benen kunnen staan. Dat vraagt van de ouders, dat zij zich zelf helemaal wegcijferen. Dat zij alles wat zij kunnen geven, ook geven aan de kinderen en hen zo ver brengen, dat ze tenslotte de ouders niet meer nodig hebben en zelfstandig hun eigen leven kunnen opbouwen als flinke katholieke mannen of vrouwen. De ouders moeten daarom bij hun grote kinderen ook enig risico kunnen nemen; ze moeten vertrou wen in hun hebben en proberen of de grotere kinderen ook uit hun eigen een zinvol gebruik weten te maken van hun vrijheid en of ze ook zonder de ouders het goede weten te doen en het kwade te laten. Verder is het nodig, dat de ou ders niet alleen hun kinderen op voeden, maar ook voortdurend blijven werken aan hun eigen op voeding. Kleine kinderen doen nog zonder meer wat de ouders hun zeggen, grotere kinderen kijken eerst naar de ouders, of die zelf ook doen wat ze anderen voorhouden. Veel meer dan aan wyze lessen en vermaningen hebben zij behoefte aan een lichtend voorbeeld. De beste beloning voor ouders, die voortdurend aan hun eigen op voeding werken, zal zijn, dat de grotere jongens en meisjes bezield worden door het verlangen: „ik zou zo willen zijn als mijn vader, of als mijn moeder". Het zal ook weinig uithalen, als de ouders hun grotere kinderen dikwijls te biechten sturen, als zij zelf maar 'n paar keer in 't jaar gaan. Maar ook als de ouders dik wijls te biechten en te communie gaan, kan 't toch gebeuren, dat de grotere kinderen niet naar biecht stoel en communiebank te krijgen zijn. Als zij nl. zien, dat 't dagelijks leven van de ouders niet in over eenstemming is met hun gods dienstige practijken, omdat ze thuis bijv. dikwijls grote ruzie met elkaar hebben, of de vader zijn personeel honds behandeld, of in 't zakenleven het niet zo nauw neemt met de rechtvaardigheid. Grote kinderen zijn immers critisch ingesteld. Zo ziet men, dat opvoeden toch niet zo heel gemakkelijk is. De spreekster zei dan ook, dat 't haar overtuiging was, dat ouders er niet veel van terecht zullen brengen, als zij niet voortdurend biddend hun handen vouwen om Gods licht en kracht af te smeken voor de op voeding van zichzelf en van hun kinderen. Terloops raakte de spreekster ook de noodzakelijkheid aan van de sexuele voorlichting. Zij wist, dat over deze voorlichting reeds dikwijls gesproken was. Toch weten heel veel ouders nog niet hoe zij dat moeten aanleggen. Ik zou die ouders willen aanra den een goede handleiding hiervoor aan te schaffen. De beste die er bestaat, is het mooie boekje: „De pracktijk van de Voorlichting" vfin Ant. M. Janssen. Het is in iedere katholieke boek handel verkrijgbaar. Dank zij deze handleiding zullen die ouders met de voorlichting geen moeilijkheden meer hebben. van 13 April 1907 Op 10 April overleed in „Jeru salem" MèreFelicité (Angelica van der Werdt). Zij was 22 jaren priorin geweest. Sinds 1861 woonde zij te Venray. Tot overste van „Jerusalem" werd benoemd Mère Andrée (van Tiel), tot mère assistante mère Catharine (Mahler). Op 14 April zouden 78 jongens en 59 meisjes hun eerste H. Com munie in de Parochiekerk ontvangen Arnold Jansbeek werd op 7 April Koning van de schutterij Sint Anna. De coiffeur J. Kaanders uit Venlo, kwam vanaf 9 April eens per maand in Venray, recomman deerde zich voor haarsnijden, hoofd wassen, haarpunten, haarwerk enz. P. Hendrix vestigde zich als Mr. Schoenmaker aan de Kruissen. van 14 April 1906 - 10 April vergaderde de Ge meenteraad. Op Palmzondag werd door het Ceciliakoor ln de parochiekerk de heerlijke Passie van Pothast uit gevoerd. De arts Ant. Janssen werd benoemd tot arts aan de psychia trische inrichting Sint Servatius te Venray. De stationschef A. van Vught te Tienray, vierde zijn zilveren jubilé in dienst van Staatsspoor wegen. Op 17 April zou in het Sint Josephsgesticht een school worden geopend voor nuttige meisjeshand- werken. Willem Claassens vestigde zich ten huize van W. Swinkels-Coop- mans aan de Langstraat als zadel maker en stoffeerder. van 15 April 1905 De Venrayenaren Albert Beer- kens, Martin Muijzers en Martin Vollenberg arriveerden 11 April in New-Orleans. Op 17 April zouden Hubertus Wijnen en Maria Lamers hun gou den bruiloft vieren. Drika Smits was 14 April 40 jaren in dienst bij de familie Arts in de Patersstraat. Tot bestuursleden van de on derafdeling Kruideniers van de Hanze werden gekozen de heren M. van Aarssen, M. Vernet, Ant. Berkens, W. Wijnhoven en W. Bal- tussen. W. Laurensse was secre taris. De Kapel te Merselo ging verrijkt worden met prachtige beelden van Sint Antonius en Sint Franciscus. De sluiers van Bagdad Pasja Hamman van Bagdad tracht omstreeks 1560 een machtig leger op de been te brengen om het Ottomaanse Rijk van Suleiman de Grote te vernietigen. Antar, een spion van Suleiman, die zich in de lijfwacht van de Pasja heeft doen opnemen, weet de plannen te verijdelen met behulp van enkele getrauwen, van de dan seres Selima en van de ontrouwe echtgenote van de Grootvizier, die op Antar verliefd is. Antar dwingt de Pasja zijn troon aan hem af te staan en vraagt de danseres Selima ten huwelijk. Alle gebruikelijke „Oosterse" elementen zijn in deze film aan wezig. De zg. „Oosterse" dansen blijven tot twee tamelijk aanvaard bare beperkt, maar er zijn over vloedige vechtpartijen aanwezig even als de ingewikkeldheid, die dit soort films haast onbegrijpelijk schijnt te moeten maken. Het geheel is naief en rommelig. Toelaatbaar boven 14 jaar. Gevangenen van het oerwoud Ingenieur Mullane exploiteert een tinmijn en komt daarbij in conflict met de plaatselijke inlandse gezags drager Kiang. De blanken kunnen ontsnappen dank zij Kiang's ver loofde, die van Mullane houdt. Mullane en Kiang leveren een tweegevecht, waarbij Kiang sterft. Zijn verloofde wordt koningin. Mul lane trouwt een jeugdvriendin. Onwaarschijnlijk jungle-verhaal, uiterst middelmatig naar vorm en inhoud. Niet geschikt voor al te jeugdigen wegens de eigenaardige liefdesverhoudingen en enkele scenes. Toelaatbaar amusement voor boven 14 jaar. De laatste zitting was meer van de agressieve kant. Daar werden de klappen en de vechtpartijen be oordeeld, die in deze contreien in de laatste maanden, zoal gevallen zijn. Dat begon al met D. uit Bergen, die zijn „kameraad" een klap op zijn hoofd gegeven had. f 30 was loon naar werk. Dan verschenen twee bejaarde mannen, zo tegen de pensioenge rechtigde leeftijd, die nota bene om een riek aan het vechten waren geslagen. Beide gemeentewerkers, waren langs de weg aan 't werken toen de een de riek van de andere wou hebben. Daarbij werd geduwd en getrokken, tot op een gegeven moment no. 1 over zijn kruiwagen valt en toen van woede no. 2 een klap met de riek verkoopt. Waarop no. 2 zijn vuist in wer king stelt en toen was het in de kortste keren een heilloze janboel. En in plaats van eerlijk te beken nen, dat ze zich als een paar snot jongens gedragen hadden, is vooral no. 2 ook op deze zitting nog aller minst geneigd de strijdbijl, in kwes- die de riek te begraven. Dat kost hem dan ook 1 tientje meer, nl. f 30 en de ander krijgt f 20 boete, We hebben 't hier al eens meer gezegd, de Officier heeft wat tegen Siebengewalders. Toen dan ook 'n inwoner van dat rustige dorp voor moest komen, wegens bedreiging van een ander met een mes, dacht men uit het betoog van de Officier, dat er minstens een van de vuilste dolken gebruikt was, die er te vinden zijn. Toen echter 't corpus delicti op tafel kwam, was 't zo'n onmogelijk kindermesje, krom en zonder punt, dat men zich afvroeg, hoe men in 's hemelsnaam daarvan een proces had kunnen opmaken. Toen gooide de Officier het over een andere boeg: de beklaagde was al eens meer veroordeeld en had de euvele moed te zeggen, dat hij nooit veroordeeld was. Wat geen wonder was, want dat feit had zich nota bene in 1903, dus 52 jaar ge leden, voorgedaan. De Politierechter was dan ook zo verstandig er maar vrijspraak van te maken. Een andere plaats, die koude rillingen op schijnt te wekken bij de Officier, is America, dat volgens hem alleen maar uit ruziezoekers bestaat. Iedereen, die hier beter is bekend, weet wel beter. Als reden daarvoor gaf hij op, dat in deze dorpen speciaal voor de jeugd niets gedaan wordt, die zich dan loopt te vervelen en tot allerlei boze dingen komt. Van dit laatste betoog is zeker iets waar en dit bleek ook nu het geval te zijn. C. dat daar namelijk een ander zulk een klap verkocht, dat hij be wusteloos in elkander zakte en liefst twee weken het bed moest houden. f 40 was de boete. C. uit Venray, die ook geslagen had, kreeg er f 15, omdat de resul taten niet zo denderend waren als van de klap in America. Dat waren dan de ruziezoekers Maar ook andere zondaars moes ten zich verantwoorden. Op de eerste plaats W. uit Maasbree, die met een militaire baret op het hoofd aan het wandelen was. Dat voorrecht is alleen weggelegd voor hen, die het vaderland dienen, en aangezien deze jongeman die dienst verlaten had, had hij die baret ook moeten laten rusten, f5.- was zijn deel. Een Venrayse aannemer had een wagen grint opgeladen, maar op andermans eigendom. Die schone tijden, dat dat allemaal zo maar mocht zijn reeds lang voorbij en om hem daaraan te helpen herinne ren was het f 25.- Een Tegelse jongeman heeft als hij dronken is de eigenaardige ge woonte om portemonaies te gappen. Dat was al eens eerder voorgeko men en daarbij had hij al een voorwaardelijke straf opgelopen. Nu waren het er weer twee en het kostte hem dan ook aardig wat smeekbeden etc. voordat de straf f 30.- werd en 1 mnd. v.w. er bij. Zichtbaar opgelucht vertrok deze jongeman, maar nu is de vraag of hij zijn belofte zal houden om niet meer te drinken. Anders staan de poorten van Roermond wagenwijd voor hem open. In Horst wonen rare mensen. Die gaan 's avonds als andere mensen in bed liggen op jachtnaar jenever. En nog wel liefst in de onderbroek. Ja, dan is het heus geen wonder als men f 25.- krijgt voor een po ging tot inbraak. Als men een kerstboom steelt is dat volgens de Officier een natio nale ramp o.a. door verstuivingen en zo. De boete heeft echter veel van dreiging weggenomen, want die bleef ondanks de ramp slechts f25.- B. uit Venray was zo vriendelijk om zijn paard, dat niet goed trok maar met de riek te bewerken. Een paar arbeiders konden dat ge- vil maar moeilijk hebben en lieten een proces maken, f 10.- is de boete omdat de politieagenten geen bloed hadden gezien. C. uit Horst stal dameshandschoe nen, liep tegen de lamp en kreeg f25.- boete. Dat men zijn evenmens niet voor oplichter en huichelaar uit mag maken is hier al lang bekend. In Horst schijnbaar niet, want daar moest D. voor het gebruik van deze minder nette woorden f20 boete komen halen. En de Venlonaar, die bij andere een ruit insloeg moest nog extra f 20.- betalen boven een schade aan de ruit. Tenslotte was er dan de Venlo naar nog eens, die na inslikken van refusal-pillen een glas bier dronk, wat hetzelfde effect schijnt te heb ben als de ontploffing van een atoombom. Tenminste de goede man kon niet meer autorijden en toen hij dat toch deed, ging het tegen een autobus op. In verband met het minder nette verleden kreeg deze Venlonaar 3 maanden v.w. en moet 1 jaar zjjn rijbewijs missen. Nieuws uit Venray en Omgeving GBOENE KRUIS DONDERDAG a.3.: Consultatiebureau voor zuigelingen uit de KOM Rijkspostspaarbank Aan het postkantoor Venray en het daaronder behorende ambtsge- Verantwoording vorig bedrag f 20169.71 Gift D.S. f 6.— C.O. een orgelpijpje f 10.— C.O. een orgelpijpje f 10. Orgelbusjes Mersel.weg f 36.52 Orgelbusjes Stationsweg f 83.01 Totaal f 20315.24 Mogen wij de collectanten met aandrang verzoeken in hun wijken de orgelbusjes op te halen, en wel in de week tussen Pasen en Beloken Pasen. Dit is de laatste keer. Dus nieuwe busjes hoeven niet meer geplaatst te worden. Bouwt Uw Orgel mee af Gironummer 576604 Orgelfonds Venray bied werd gedurende de maand Maart ingelegd f 101904,37 en terugbetaald f 72105.27. Oudersavond in de Henseninsschool In de Henseniusschool waren Dinsdagavond de ouders bijeen van die kinderen, die in het Rectoraat van O.L. Vr. van Zeven Smarten hun eerste H. Communie doen. Voor hen hield de heer Luc Geurts een inleiding over de voorbereiding tot dit feest voor de jeugd met behulp van de ouders. Verder werd de kerkelijke en huiselijke viering besproken terwijl er voor de ouders een kleine expositie werd gehouden van boeken, geschikt voor de voor bereiding, alsmede van kerkboeken, prentjes, beeldjes en platen. Circus van Bever in Venray Op Zaterdag 23 en Zondag 24 April a.s. zal circus van Bever haar grote zes-mastentent wederom in Venray opslaan. Geslaagd Candidaat Jan van Es slaagde op 5 April jl., met grote lof, voor het Godsdienstdiploma aan de R.K. MULO-school alhier. Te Venlo slaagde voor het practijkdiploma machineschrijven als typiste mej. Inie Janssen, Lang straat. Aanbesteding wegen Deze week werden op Gemeente werken aanbesteed het aanbrengen van een asfaltbetonlaag op de Prins Bernhardstraat, Kolkweg en 3 ver bindingsstraten in de Oranje-buurt. Janssen de Jong Horst f 172.950 Visser Drunen 169.735 van Drunen's wegenbouw 168.000 Gunning is aangehouden. Ouden van dagen Onder het genot van een kopje koffie, ook nu geserveerd door de leden van de Katholieke Arbeiders Vrouwen Organisatie en 'n rokertje vond te Venray, de sluiting plaats van de ontspanningsgelegenheid voor de Venrayse oudjes. Op deze laatste bijeenkomst wer den woorden van dank gebracht, aan het bestuur van de K.A.V. en aan allen die de mogelijkheid had den geschapen voor deze ontspan ning. Speciaal kreeg dank te incas seren de stoker Hannes van Gerven. De heer Laurensse deelde mede, dat er ook dit jaar een gezamenlijk uitstapje zal worden georganiseerd voor de oudjes en wel naar Rhenen. In de Herfst zal wederom de ont spanningsgelegenheid worden open gesteld dank zy de sympathieke geste van vele inwoners van Venray. Kunstmatige beregening Om voorlichting aan onze land bouwers te geven op het gebied der technische vooruitgang vond te Ysselsteyn een vergadering plaats, waar uitleg werd gegeven omtrent de kunstmatige beregening. Ir. Hellings van de sub-commissie grondwateronderzoek voor Midden en Noord-Limburg hield een inlei ding. Het gemiddelde tekort volgens deze deskundige bedraagt in Noord- Limburg 100 mm per seizoen. De bronboringen moeten uitmaken of er voldoende grondwater aanwezig is. Wat dit betreft ligt de gehele Peel gunstig. Voldoende water zal men in de regel vinden bij een diepte van 30 tot 35 meter. Juiste tijd en juist moment van de be regening zijn van zeer groot belang. Met enkele cijfers werd de ren tabiliteit van een regeninstallatie aangegeven. Rogge 1800—3000 kg. Haver 1500—3500 kg. Maïs 2500— 4000 kg. Aardappelen 15000—35000 kg, alles per ha. Grotere winst is ook te verkrijgen met investerings mogelijkheden door vergrote vee bezetting. Door de kunstmatige beregening kunnen er toch op de zandgrond goede welden worden in stand ge houden, Met een keurige film werd een en ander verduidelijkt. Nog steeds oorlogstuig Meer dan tien jaar na de bevrij ding van Venray, blijkt nog steeds dit gebied niet vrij te zijn van het oorlogstuig. Zo vond tijdens het ploegen de landbouwer v.R. op het Overbroek nog enige flessen die explosieve stoffen bleken te be vatten.

Peel en Maas | 1955 | | pagina 1