Is de Bijbel geen verboden boek?
Rapporten, Rapporten
Tuinbouw-mogelijkheden
in de Kring Venray.
Partij van de Arbeid bespreekt
de nood in Noord-Limburg
'n Vroom eo geleerd priester
giog heeo
Venray: Helpt Uw
Bloedtransfusiedienst I
Zaterdag 20 November 1954 No. 47
VIJF EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
ONDERVINDT
Vsk
PEEL EN MAAS
f CONFECTIE VAI
DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MUNCKHOF WPPITP! AH VOOR VPfVXRAV FIV HM^TRPRFN ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. p. mm. ABONNEMENTS-
OROOTESTRAAT 28 TELEF. 512 GIRO 150652 WDErJMJLAU V UUI\ V ErlYlViA I E#lY UlVl^ 1 PRIJS PER KWARTAAL f 1.25 Buiten Venray f 1.45
De laatste weken is over dit
onderwerp nog al een en ander
gesproken en geschreven, 't Is goed
dit warm te houden! Hier is wel
genegenheid voor de tuinderij.
In deze Kring liggen 172 tuin-
bouwvergunningen, overwegend
kleinere. Onder de 10 are 81, tot
25 are 40, tot 50 are 30, 9 stuks
met een oppervlakte van 50.75 are,
waar de tuinderij al een aanmerke
lijk deel van het inkomen kan uit
maken, 9 met een bedrijf van circa
1 H.A., die we tot de tuinders zou
den kunnen rekenen.
Geschikte grond is er
De gemeente Venray telt 1720 H.
lage zandgrond, 1110H. lagelemige
zandgrond, die beiden voor tuinen
prima kunnen zijn.
Verder nog 2340 H. broekveen
grond, waarvan ook een aanzienlijk
deel voor tuinderij in aanmerking
zou kunnen komen.
De gemeente Horst, die ongeveer
dezelfde soort grond heeft als Ven
ray, heeft respectievelijk 520 en
830 H. lage zand- en lemige zand
grond en 1010 H. dalgrond, afge
graven hoogveen.
Zij telt 217 bedrijven van het
boer-tuinder type, waar de tuinderij
een voorname bron van 't gemengd
bedrijf is, 125 bedrijven tuinder-
boer, met tuinbedrijf als hoofdbe
drijf en 68 zuivere tuinders-bedrij
ven. (geg. kl. Boerenvraagstukzand
gronden).
Jaarlijks vloeien alleen uit de
gemeente Venray circa 60 jongens
uit het boeren-milieu af van de
lagere scholen, waarvan er 40 tot
50 opgevangen worden door de La
gere Landbouwschool.
't Is duidelijk, dat deze straks niet
allen een plaats kunnen vinden in
de landbouw-sector, temeer nu de
ontginnings-mogelijkheden in onze
gemeente geleidelijk uitgeput gaan
raken!
Daarom is het nodig een gedeelte
van deze jongens in een andere
richting te sturen.
Tuinbouw is daarvoor wel de
meest voor de hand liggende. Om
zich als tuinder te vestigen, is
echter een teelt vergunning nodig,
die o.m. gebonden is aan 'n diploma
tuinbouwcursus of tuinbouwschool
met een vijfjarige practijk.
Tuinbouw-wintercursussen zijn er
al verschillende gegeven in Oirlo,
Castenray, Leunen, Merselo en
Oostrum.
Deze worden meestal gevolgd door
oudere boerenjongens, die er niet
zo gemakkelijk toe komen, om op
de leeftijd van 20 tot 30 jaar zich
nog in de praktijk van de tuinbouw
in te werken.
Daarom moet 't vooral gezocht
worden bij de jongeren, die pas
van de lagere school komen.
De dichtstbij liggende Lagere
Tuinbouwschool is HorstMeterik.
Hier heeft men ieder jaar al een
overschot van aanmeldingen.
Willen we in de naaste toekomst
komen tot tuinderij in de Kring
Venray, dan zullen de Land- en
Tuinbouw-organisaties moeten sa
menwerken, om bij de instanties,
die hiervoor aangewezen zijn, te
bereiken, dat hier in Venray een
Lagere Tuinbouwschool komt
Dat is echter niet voldoende.
Daarnaast is nodig de medewer
king van de ouders. Zij zullen con
tact moeten zoeken met de tuinders
uit deze gemeente en vooral met
die van de naastbij liggende ge
meenten, om de zo noodzakelijke
praktijk op te doen.
De teelt van klein fruit, bessen,
aardbeien, frambozen en van groot
fruit is niet gebonden aan een teelt
vergunning.
Ook hiervoor is de grond goed
geschikt.
Voor de oorlog lagen hier heel
wat boomgaarden. Oostrum had 'n
flinke fruitveiling. De oude boom
gaarden zijn echter grotendeels
vernield en gerooid. Bovendien is
in de fruitteelt zo veel veranderd,
dat de oude manier van hoogstam-
boomgaard niet meer rendabel is.
Wij hebben echter een fruitteelt
vakschool, waar in de voormiddag
theorie wordt behandeld. In de na
middag wordt practisch gewerkt.
Hier wordt een goede grondslag
gelegd om zich in deze tak van de
tuinbouw een lonend bedrijf op te
zetten, met veel minder grondbe
hoefte als in de landbonw.
Waar een wil is, daar is een weg.
Een groot belang staat hier op
het spel: de bestaansmogelijkheid
scheppen voor een gedeelte van onze
boerenjeugd, die anders naar elders
voornamelijk in de industrie en
emigratie zal moeten afvloeien.
Ouders, het gaat om de toekomst
van Uw jongens
Aan U de daad
Onder veel katholieken heerst
zo'n beetje de opvatting, dat het
aan de gelovigen verboden is de
Bijbel te lezen. Ze begrijpen natuur
lijk wel, dat de Bijbel niet helemaal
een verboden boek kan zijn, maar
zij denken dat alleen de geestelijken
de Bijbel mogen lezen.
Wanneer zij van iemand weten,
dat hij geregeld de Bijbel leest,
wordt hij meteen verdacht onder
invloed te staan van de Getuigen
van Jehova, of in ieder geval van
een Protestantse gezindheid te zijn.
Nu is dat in deze streek, waar
de Getuigen van Jehova tot ver
velens toe met hun bijbeltjes leuren
en met allerlei bijbelteksten ons
aan de kop komen zeuren, wel zo'n
beetje te begrijpen. Werd trouwens
aan de gelovigen niet verboden, van
de Jehova-'getuigen een bijbel te
kopen?
Heel veel mensen gaan denken,
dat je zo'n bijbel niet mag kopen,
omdat je er als katholiek toch niet
in mag lezen. Is dat waar?
Men kan bij de beantwoording van
deze vraag niet klaar komen met
te zeggen: het mag wel, of: het
mag niet. Wel moet men zeggen:
Zo'n bijbel van de Jehova-getuigen
en ook elke andere Protestantse
bijbel mag je niet lezen.
Die bijbels zijn voor ons katho
lieken zelfs verboden boeken, om
dat die door niet-katholieken zijn be
werkt en uitgegeven en de uitgave
niet kerkelijk, dat wil zeggen: niet
door de Katholieke Kerk is goed
gekeurd.
Men vindt in die bijbels of bij
beltjes op de eerste bladzijde niet
vermeld, dat een Bisschop goed
gevonden heeft deze bijbels zo te
drukken en uit te geven.
De gewone formule hiervoor is:
Imprimatur; dat betekent: het mag
zo gedrukt worden; en dan staat
daaronder de naam van de Bisschop.
Er staat op de zelfde bladzijde ook
nog: Nihil Obstat; dat betekent: er
is geen bezwaar tegen.
Dit alles vindt men dus niet in
die bijbeltjes van de Jehova-getui
gen of in andere Protestantse bijbels.
Wel vindt men er vermeld dat dit
een uitgave is van een of ander
Bijbelgenootschap, en dan is het
zeker, dat het een Protestantse
bijbel en een verboden boek is.
Maar een katholieke bijbel is geen
verboden boek, en zo'n bijbel mag
men ook lezen als deze uitgave ker
kelijk is goedgekeurd, als er n.l.
voorin een „Nihil Obstat" en een
„Imprimatur" met de naam van een
Bisschop staan.
Dat iedere Katholiek de Bijbel
mag lezen, moet toch aan geen
twijfel onderhevig zijn, aangezien
nog niet lang geleden op initiatief
van de Sint Willibrordus vereni
ging met goedkeuring van de Aarts
bisschop in de meeste huisgezinnen
per post een verkorte uitgave van
het Oude Testament terechtge
komen is.
De uitgave van het Nieuwe Testa
ment was al sinds jaren voor wei
nig geld (tegenwoordig slechts
f 1,25) in iedere katholieke boek
handel te krijgen.
De Bijbel is een
moeilijk boek
Niet alleen mag men de Bijbel
lezen, maar het lezen van de Bijbel
wordt zelfs door de H. Kerk aan
geraden, omdat de Bijbel het mooiste
boek is, dat ooit is geschreven. Hier
willen wij later nog op terugkomen.
Als men echter de Bijbel leest,
komt men veel teksten tegen waar
van het moeilijk te bepalen is wat
de gewijde schrijver nu precies met
deze of die zin bedoelde.
De Bijbel is inderdaad een moei
lijk boek. De Bijbel ofdeH. Schrift
bestaat immers uit boeken en bro
chures die tussen 3000 en 2000 jaar
geleden geschreven zijn door men
sen die als Oosterlingen zich anders
uitdrukten dan wij Westerlingen, in
talen die nu niet meer gesproken
worden en waarvan de fijnigheden
soms moeilijk te achterhalen zijn.
Daarom schrijft de H. Kerk voor
dat een katholieke bijbel een door
de Kerk erkende vertaling moet
bevatten, die van inleidingen en
verklarende aantekeningen moet
zijn voorzien.
Is het einde van de
wereld nabjj?
Dat de Bijbel werkelijk een moei
lijk boek is, blijkt b.v. reeds als
men het Evangelie van deze laatste
Zondag van het Kerkelijk jaar hoort
voorlezen. Men merkt dan wel, dat
Jezus het heeft over het einde van
de wereld wanneer Hij uit de hemel
zal terugkeren om levenden en
doden te oordelen. Maar als men
meer studie maakt van dit Evan
gelie, blijkt het, dat Jezus hier te
gelijk ook de verwoesting voorspelt
van de stad Jerusalem, die reeds in
het jaar 70 na Christus heef t plaats
gevonden.
Het is voor ons niet gemakkelijk
te onderscheiden waar Jezus spreekt
over de verwoesting van Jerusalem
en waar over het einde der wereld.
Het was trouwens Jezus bedoeling
niet, te zeggen wat er allemaal
precies zou gebeuren op het einde
van de wereld, maar Jezus wil ons
alleen aansporen tot grote waak
zaamheid, want „de Mensenzoon
komt op een onverwacht uur".
Zo zijn er in de Bijbel nog meer
hoofdstukken te vinden die ook han
delen over het einde der tijden, maar
die nog veel moeilijker te begrijpen
zi;jn, zoals in het Boek Daniël en
het Boek der Openbaringen van de
H. Apostel Joannes.
Nu begrijpt men ook hoe dwaas
het is van de Jehova-getuigen te
denken, dat zij alleen de onfeilbare
uitleg van de Bijbel kunnen geven.
Hun stichter, een dwaze Ameri
kaan, heeft uit de Bijbel een eigen
geloofsleer opgediept en zijn op
volger, een zekere meneer Ruther-
ford, heeft er nog meer onzin bij
gefantaseerd uit de Bijbel. En dat
alles wordt door de Jehova-getuigen
gepropageerd. En ze gebruiken de
Bijbel om de leer van de stichters
te bewijzen.
Maar hoe?
De Jehova-getuigen weten, dat er
in het Evangelie staat: „Van die
dag en dat uur (van de wederkomst
van Christus) weet niemand iets
af, zelfs de Engelen in de hemel
niet: maar de Vader alleen".
Ja, zeggen nu de Jehova-getuigen;
maar dat gold voor toen! Nu is het
anders.
Heeft de Heer Zich niet aan Zijn
uitverkorenen geopenbaard? En die
uitverkorenen, dat Zijn de Jehova
getuigen; die kunnen het dus pre
cies weten wanneer Christus terug
komt en wat er dan allemaal zal
gebeuren. Zo leggen zü de Bijbel
uit.
Neen, alleen de Heilige Kerk kan
de goede uitleg geven van de Bijbel.
Zij heeft van Christus de macht
ertoe gekregen: Zij is de leermees
teres van de waarheid. Zij spoort
ons aan in de Bijbel te lezen, maar
Zij is als een moeder die het boek
vasthoudt en laat lezen, maar zelf
de moeilijke zinnen aan haar kin
deren verklaart.
Als wij zelf aan het uitleggen
gaan, kunnen we tot de grootste
dwaasheden komen. Daarom mogf n
we alleen de Bijbel lezen als de uit
gave kerkelijk is goedgekeurd, want
daar staat in de aantekeningen een
uitleg van de Kerk. De H. Kerk
alleen kan die Bijbel goed uitleggen,
omdat Zij door de H. Geest op bij
zondere wijze wordt bijgestaan. De
H. Geest verlicht immers met Zijn
goddelijk licht de geest van de Paus
en Bisschoppen. P.D.
Wie in deze dagen het overlijden
las of hoorde van de Zeereerw.
Heer J. H. Wismans, dacht onwille
keurig aan zijn pastoraal leven en
werken te Lottum en Sevenum.
Want als pastoor was hij buiten
gewoon goed voor zieken. Hetgeen
niemand zal verwonderen, die de
waardering kent, welke een oud
leerling van Rolduc, waar hij drie
en twintig iaar werkte, eens uit
drukte: „Hij was een goed mens,
zeer nauwgezet en gezien, een gave
persoonlijkheid".
Van Rolduc uit is hij ook in
wijderen kring bekend.
In Breda (Hoeven) subdiaken
gewijd, ontving hij te Leith (Enge
land) het diaconaat, en te Roer
mond de H. Priesterwijding.
Hij studeerde o.a. in Groningen,
behaalde M.O. A en M.O. B Engels.
Dit wil geenszins betekenen, dat
de zg. klassieken zijn waardering
niet hadden, want als student te
Rolduc declameerde hij reeds een
groot gedicht in het Grieks.
In Rolduc is zijn langste werk
tijd geweest, waarvoor zijn liefde
bestendig is gebleven. Als voor
bereiding op zijn 80ste verjaardag
(7 September 1954) heeft hij einde
Augustus van dit jaar de retraite
daar meegemaakt. Hij had er ook
drie en twintig jaar Engelse taal
en letterkunde gedoceerd; voerde
voor den eersten keer daar toneel
stukken op van Shakespeare, enz.
Zijn gloriestuk was „De Koopman
van Venetië", met in de hoofdrol
Louis Bouwmeester!
Geen wonder dat hij de jongens
geestdriftig kon maken en van de
leerlingen en collega's de hoogste
waardering genoot.
Wat hem echter vooral bekend
maakte zijn zijn geschriften. Als
men buiten ons Bisdom er niet ter
stond in slaagt hem als een bekende
voor te stellen, is het voldoende
.Professor Wismans de schrijver
van English Reader" te zeggen en
elk intellectueel is over zijn per
soon voldoende ingelicht. Dit werk
is om zijn duidelijkheid en fijne
keuze van onderwerpen nog altoos
ze^r gewaardeerd.
In één adem zouden we hierbij
kunnen noemen zijn heldere Engelse
Gramatica.
Verder schreef hij een geschiede
nis van Rolduc. een gedegen artikel
van het voormalige seminarie-leven
van Rolduc, vele grotere en kleine
Zaterdag jl. heeft de Partij van
de Arbeid in den Bosch het rapport
besproken van de Dr Wiardi Beck-
manstichting, Welvaart en Welzijn
besproken, welk rapport enige
algemene aspecten behandelt van
de ontwikkeling van Noord-Oost-
Brabant en Noord-Limburg.
Zoals bekend mag worden ver
ondersteld, is de Dr Wiardi Beck-
mansticluing het wetenschappelijk
instituut van de Partij van de
Arbeid.
Ook dit rapport komt tot de con
clusie dat velen, die in deze streken
in de landbouw werken, feitelijk
te weinig werk hebben, zodat men
dus van verborgen werkloosheid
kan spreken. Dit rapport komt tot
de conclusie dat tussen 1947 en
1957 4600 boerenzoons de argnari-
sche sector moeten verlaten.
In 1962 zal er voor 9000 meer
mannen werk gevonden moeten
worden. Noord-Limburg vooral
kent een verontrustend hoge werk
loosheid, die wel het hoogst is in
de gemeente Bergen, waar dikwijls
10 pet. van de mannelijke beroeps
bevolking werkloos is.
In verband met deze sterke be
volkingsdruk (in Noord-Limburg
bedroeg het geboortecijfer in 1952
30 5 pet) is het noodzakelijk een
oplossing te zoeken, aldus dit rap
port, in de richting van de emigra
tie en industrialisatie. De emigratie
in het onderzochte gebied ligt be
neden het Rijksgemiddelde en kan
dat nog gestimuleerd worden. In
verband met de bezwaren, die men
tegenwoordig gelukkigerwijze heeft
tegen een al te sterke stedevor
ming, wil men er meer toe over
gaan de industrie naar de mensen
te brengen. Om dit te verwezen
lijken zijn echter verschillende
maatregelen nodig, die de industrie
vestiging kunnen bevorderen. Men
zal in het ontwikkelingsgebied
enkele plaatsen moeten aanwijzen,
die als industriekern nieuwe in-
dustriën kunnen aantrekken. Voor
Noord-Limburg zijn door het Rijk
Bergen en Gennep aangewezen als
industrialisatiekernen.
In verband met de vestiging van
nieuwe industriën zulle n in het
ontwikkelingsgebied taliijke maat
regelen nodig zijn. Als een belang
rijke maatregel geldt, dat het Rijk
onder bepaalde voorwaarden bij
vestiging of uitbreiding van een
nieuw industrieel bedrijf in de in
dustriekernen 'n premie van 25 pet
der bouwkosten van de nieuw te
bouwen bedrijfsruimten kan toe
kennen.
Verder zal men de verkeersont-
sluiting met kracht ter hand moeten
nemen. Eveneens is krot-opruiming
artikelen in tijdschriften en bladen
o.a. in de Maasgouw.
Hoezeer hem de wetenschap ter
harte bleef gaan, kan trouwens
iedereen lezen in het Jaarboek der
St Radboudstichting, waar zijn
naam als: H. Wismans, oud-leraar
te Rolduc, onder de Beschermers
der Universiteit staat aangegeven.
Op zijn bidprentje, dat de over
ledene zelf heeft opgesteld, heeft
hij onbewust zijn markante figuur
zuiver getekend. Ontegenzeggelijk
is dat duidelijk de vrucht van zijn
theologisch denken en diep inwen
dig leven Niemand, die de over
ledene meer van nabij mocht ken
nen, zal hieraan twijfelen.
Maar hoe consientieus ook aan
gelegd en door de genade hierin
verlicht en gesterkt, maakte zijn
vurig geloof hem niet benepen of
bekrompen.
Echt gelovige die hij was, bezag
en beleefde hij alles weids en diep.
Al wat hem omringde, beschouwde
hij in een bovennatuurlijk door
zicht, zodat de nog al menselijke
fout van generaliseren, hèra geens
zins verweten kon worden.
Té scherp wilde en kon hij aan
geven, wat in een persoon lof of
blaam, meerdere of mindere waar
dering verdient, om van overdre
venheid beschuldigd te kunnen
worden. Daarvoor had hij trouwens
ook te veel gelijkenis met zijn
innig vereerden Meester:
J. H. Card. Newman, van wiens
.Droom van Geruntius" hij, volgens
het oordeel van bevoegde critici,
een zeer getrouwe vertaling leverde.
Want de vertaler was zo diep in
de leer en de voorstelling ervan
ingeleefd, dat hij in die levendige
voordracht nu en dan bleef steken,
als had hij ook zijn eigen ziel vaak
voelbaar voor de eeuwige Rechter
zien verschijnen.
Toch kende hij Gods liefste vol
maaktheid: de goedheid, té intens*
om niet in volle overtuiging zijn
innig vertrouwen in deze laatste
woorden van zijn aardse leven uit
te drukken: „Onze Lieve Heer zal
Zijn schaap wel komen halen".
In diezelfde zin had ook de grote
John H. Card. Newman gebeden:
„O mijn God, moge ik eindelijk en
ten laatste tot U wederkeren en in
alle eeuwigheid bij U zijn."
fr. Benvenutus van Venray,
o.Lm.cap.
noodzakelijk en moet er een betere
drinkwatervoorziening komen.
Op verschillende plaatsen, vooral
in de Peel, zijn de mensen gedwon
gen drinkwater te gebruiken, dat
geenszins voor menselijke consump
tie geschikt blijkt.
De industrialisering van agrari
sche gebieden brengt voor de be
volking van deze gebieden een
aantal problemen van grote bete
kenis mee. Ook de P.v.d.A. onder
kent deze.
We zullen in de te industrialeren
gebieden te doen krijgen met het
vraagstuk van de „import" van
mensen uit andere streken van ons
land, die dikwijls ook godsdienstig
zullen verschillen van de eigenlijke
bevolking. Het zal noodzakelijk zijn
dat zij een juiste plaats vinden in
het maatschappelijk leven, hetgeen
in kleinere plaatsen niet zo eenvou
dig is. Daarnaast staat dan ook de
noodzaak, om bij de bevolking een
aanpassing aan de industrie aan te
kweken in een gemeenschap, die
door de industrialisatie bovendien
verandert.
Het rapport somt een aantal
maatregelen op. die genomen moe
ten worden, om een overgang met
zo weinig mogelijk schokken tot
stand te brengen. Daarbij is het
van het grootste belang, zoals tij
dens de discussie over dit rapport
werd opgemerkt, dat de maatrege
len van psychologische, culturele en
paedagogische aard genomen wor
den in overleg en samenwerking
met de vertegenwoordigers van de
bevolking zelf.
Daarbij moet de eigenheid van de
bevolking en haar hele cultuur
patroon geëerbiedigd worden.
r—0—
Uit deze heel sumiere beschrijving
van dit rapport en zijn behandeling
blijkt toch wel, dat men de ver
schillende aspecten van de nood in
deze streken nauwgezet heeft be
studeerd en dat ook de Partij van
de Arbeid volledig overtuigd is
van deze nood en de noodzaak van
een eigen aanpak door de bevolking
zelf, waardoor een zo volledig
mogelijke integratie kan worden
bereikt. Het mag waardering heb
ben, dat ook deze streekbelangen
door de Partij van de Arbeid wor
den behartigd.
Van de andere kant echter vraagt
de lezer zich onwillekeurig af, hoe
het nu feitelijk wel loopt. Er zijn
rapporten geweest over deze
streken van de Prov. Planologische
Dienst, evenals van het ETIL.
Binnenkort zal een groot rapport
verschijnen van het Ministerie van
Maatschappelijk werk, terwijl de
Prov. Opbouworganen ook al bezig
zijn en daarnaast de Provincie zelf
reeds intensief de verschillende
Noord-Limburgse vraagstukken be
studeert en rapporteert.
Daarnaast zijn we in Venray ge
start met een sociologisch onder
zoek, dat schijnbaar vastgevaren is.
want de laatste maanden hoort of
ziet men hier niets meer van.
Al deze rapporten gaan over de
toestand van Noord-Limburg, de
een mag meer de aandacht vesti
gen op dit onderdeel, de ander op
dat, maar geheel Noord-Limburg
heeft al zoveel stof tot rapporteren
gegeven, dat men het gevaar zou
kunnen lopen, dat men door al die
rapporten de werkelijke nood niet
meer gaat zien. Dat men, druk
bezig zijnde, de conclusies van
eikaars rapporten te bestrijden,
vergeet, dat deze er op de eerste
plaats zijn om de nood in deze
streken op te sporen en bestrijden.
Het is misschien wat wreed gezegd
en pessimistisch, maar de vraag
dient toch gesteld te worden of we
met al deze rapporten nu wel heel
veel opschieten. Tot heden hebben
we daar te weinig van gemerkt om
er nu bepaald enthousiast voor te
zijn, temeer daar dikwijls blijkt,
dat juist degenen, die deze rappor
ten moesten kennen en inzien, ze
niet onder ogen krijgen.
Werken niet teveel instanties naast
elkaar inplaats van met elkaar?
Het zijn geen beschuldigingen,
overtuigd als we zijn van de goede
wil en voornemens van al deze rap
porteurs, maar men zal het toch
met me eens zijn, dat men nu groot
gevaar loopt door debomenhet bos
niet meer te kunnen zien.
Nu we op het punt staan een
sociologisch onderzoek voor Venray
te beginnen, zou de gelegenheid
geschikt zijn, om hierin tevens ge
heel Nrd.-Limburg en Oost-Brabant
te betrekken. Daarin kon alles wat
tot heden verschenen is, een plaats
vinden en wat binnenkort verschij
nen gaat evenzo.
De provincies kunnen het hare
daaraan doen en niet alleen op fi
nancieel gebied, waardoor we de
mogelijkheid hebben, dat in dit ene
rapport alles wat tot nu toe ver
schenen is over deze kwestie wordt
ondergebracht en op zijn verdiensten
wordt beoordeeld. Dan zijn op één
plaats alle conclusies tezamen ge
bracht en kan inderdaad aan de
hand hiervan ook iets positiefs tot
stand worden gebracht. Want daar
om is toch alles begonnen.
Nieuws uit
Venray en Omgeving
GROENE KRUIS
DONDERDAG a.s.:
Consultatiebureau voor zuigelingen
uit de Kerkdorpen
Aanbesteding nieuwe kerk
te Siebengewald.
Te Siebengewald had de aanbe
steding plaats van de nieuw te
bouwen kerk. De begroting was met
toren f320.000, zonder toren f 290.000
De uitslag was als volgt:
I.G.B., Breda f 390.000 en f 373 000
J. P. A. Nelissen, Venray f 397.000
en f 347.000.
Roelofs, Siebengewald, f 385.000
en f 341.000.
Gebr. Janssen, Venray f 381.721
en f 339 227.
De gunning is aangehouden.
Rechtstreeks van Gennep
naar Venray
Op Woensdag 1 December a.s. zal
de lijn GennepWell van de N.V.
Zuid-Ooster Au t busdiens ten worden
uitgebreid en een rechtstreekse ver
binding van GennepVenray wor
den ingelegd over de nieuwe brug
bij Well.
25 jaar tronwe dienst
De heer H. Sijbers herdacht de
dag, dat hij voor 25 jaar in dienst
trad van Stucadoorsbedrijf Janssen.
In hotel-restaurant „de Burggraaf"
had een huldiging en feestavond
plaats, alwaar de zilveren jubilaris
een gouden horloge en een enveloppe
met inhoud kreeg aangeboden.
De avond werd verder in gezellige
kring doorgebracht met collega's en
directie
Nieuwe weg
De weg van de kerk van Merselo
naar Overloon, over het kleindorp,
zal binnenkort geheel geasfalteerd
worden tot aan de grens van Over
loon. De gemeente Overloon zal ook
deze weg verder verharden, zodat
hier door de Peel een geheel nieuwe
weg zal komen en Merselo naar
Noord-Brabant ontsloten zal worden.
Rare caperiolen
Zaterdagmiddag reed de luxe
wagen van L. uit Woerden (Z.H.)
vertegenwoordiger van een Duitse
fabriek in Venray met volle vaart
een trottoir op. De wagen verloor
daarbij eenachterwiel en botste met
een geweldige smak tegen een paal.
Door de kracht van de botsing
vloog de wagen weer op de weg en
kwam zwaar beschadigd tot stil
stand.
Op nauwelijks een meter van het
ongeluk speelden drie kinderen die
ter nauwernood aan de dood ont
snapten. Het ongeluk is te wijten
aan te grote snelheid.
De heer L. en twee inzittende
De afdeling Venray van de Bloedtransfusiedienst heeft
op het ogenblik een NIJPEND tekort aan donors (bloed
gevers). Daarom wordt bij deze éen oproep gericht aan
iedere gezonde persoon uit Venray en omgeving, tuisen 18
en 45 jaar, zich te willen melden als donor. (Minderjarigen
behoeven een schriftelijke toestemming van de ouders).
De tegenwoordige geneeskunde heeft steeds meer bloed
nodig voor de hulp van de patiënten. Deze patënt kan on
verhoopt een familielid of een vriend van U zijn, of U zelf
Weest daarom ALLEN bereid ELKAAR te helpen. Geeft
U nu op bij Bloedtransfusiedienst St EILabe'hziekenhuis,
Venray Telef. 644, of Dr Adriaansen, Kempweg 32, Venray
Telef. 684, (telefonisch, schriftelijk of persoonlijk). Stel
niet uit.
Gij die reeds donor zijt, wekt anderen op en „biengt
hen aan". Weest zelf ook steeds bereid bij een oproep Uw
bloed beschikbaar te stellen. Dank U.
De Medisch Leider van de Bloedtransfusiedienst
afd. Venray.