Is de Bijbel geen verboden boek? Rapporten, Rapporten Tuinbouw-mogelijkheden in de Kring Venray. Partij van de Arbeid bespreekt de nood in Noord-Limburg 'n Vroom eo geleerd priester giog heeo Venray: Helpt Uw Bloedtransfusiedienst I Zaterdag 20 November 1954 No. 47 VIJF EN ZEVENTIGSTE JAARGANG ONDERVINDT Vsk PEEL EN MAAS f CONFECTIE VAI DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MUNCKHOF WPPITP! AH VOOR VPfVXRAV FIV HM^TRPRFN ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. p. mm. ABONNEMENTS- OROOTESTRAAT 28 TELEF. 512 GIRO 150652 WDErJMJLAU V UUI\ V ErlYlViA I E#lY UlVl^ 1 PRIJS PER KWARTAAL f 1.25 Buiten Venray f 1.45 De laatste weken is over dit onderwerp nog al een en ander gesproken en geschreven, 't Is goed dit warm te houden! Hier is wel genegenheid voor de tuinderij. In deze Kring liggen 172 tuin- bouwvergunningen, overwegend kleinere. Onder de 10 are 81, tot 25 are 40, tot 50 are 30, 9 stuks met een oppervlakte van 50.75 are, waar de tuinderij al een aanmerke lijk deel van het inkomen kan uit maken, 9 met een bedrijf van circa 1 H.A., die we tot de tuinders zou den kunnen rekenen. Geschikte grond is er De gemeente Venray telt 1720 H. lage zandgrond, 1110H. lagelemige zandgrond, die beiden voor tuinen prima kunnen zijn. Verder nog 2340 H. broekveen grond, waarvan ook een aanzienlijk deel voor tuinderij in aanmerking zou kunnen komen. De gemeente Horst, die ongeveer dezelfde soort grond heeft als Ven ray, heeft respectievelijk 520 en 830 H. lage zand- en lemige zand grond en 1010 H. dalgrond, afge graven hoogveen. Zij telt 217 bedrijven van het boer-tuinder type, waar de tuinderij een voorname bron van 't gemengd bedrijf is, 125 bedrijven tuinder- boer, met tuinbedrijf als hoofdbe drijf en 68 zuivere tuinders-bedrij ven. (geg. kl. Boerenvraagstukzand gronden). Jaarlijks vloeien alleen uit de gemeente Venray circa 60 jongens uit het boeren-milieu af van de lagere scholen, waarvan er 40 tot 50 opgevangen worden door de La gere Landbouwschool. 't Is duidelijk, dat deze straks niet allen een plaats kunnen vinden in de landbouw-sector, temeer nu de ontginnings-mogelijkheden in onze gemeente geleidelijk uitgeput gaan raken! Daarom is het nodig een gedeelte van deze jongens in een andere richting te sturen. Tuinbouw is daarvoor wel de meest voor de hand liggende. Om zich als tuinder te vestigen, is echter een teelt vergunning nodig, die o.m. gebonden is aan 'n diploma tuinbouwcursus of tuinbouwschool met een vijfjarige practijk. Tuinbouw-wintercursussen zijn er al verschillende gegeven in Oirlo, Castenray, Leunen, Merselo en Oostrum. Deze worden meestal gevolgd door oudere boerenjongens, die er niet zo gemakkelijk toe komen, om op de leeftijd van 20 tot 30 jaar zich nog in de praktijk van de tuinbouw in te werken. Daarom moet 't vooral gezocht worden bij de jongeren, die pas van de lagere school komen. De dichtstbij liggende Lagere Tuinbouwschool is HorstMeterik. Hier heeft men ieder jaar al een overschot van aanmeldingen. Willen we in de naaste toekomst komen tot tuinderij in de Kring Venray, dan zullen de Land- en Tuinbouw-organisaties moeten sa menwerken, om bij de instanties, die hiervoor aangewezen zijn, te bereiken, dat hier in Venray een Lagere Tuinbouwschool komt Dat is echter niet voldoende. Daarnaast is nodig de medewer king van de ouders. Zij zullen con tact moeten zoeken met de tuinders uit deze gemeente en vooral met die van de naastbij liggende ge meenten, om de zo noodzakelijke praktijk op te doen. De teelt van klein fruit, bessen, aardbeien, frambozen en van groot fruit is niet gebonden aan een teelt vergunning. Ook hiervoor is de grond goed geschikt. Voor de oorlog lagen hier heel wat boomgaarden. Oostrum had 'n flinke fruitveiling. De oude boom gaarden zijn echter grotendeels vernield en gerooid. Bovendien is in de fruitteelt zo veel veranderd, dat de oude manier van hoogstam- boomgaard niet meer rendabel is. Wij hebben echter een fruitteelt vakschool, waar in de voormiddag theorie wordt behandeld. In de na middag wordt practisch gewerkt. Hier wordt een goede grondslag gelegd om zich in deze tak van de tuinbouw een lonend bedrijf op te zetten, met veel minder grondbe hoefte als in de landbonw. Waar een wil is, daar is een weg. Een groot belang staat hier op het spel: de bestaansmogelijkheid scheppen voor een gedeelte van onze boerenjeugd, die anders naar elders voornamelijk in de industrie en emigratie zal moeten afvloeien. Ouders, het gaat om de toekomst van Uw jongens Aan U de daad Onder veel katholieken heerst zo'n beetje de opvatting, dat het aan de gelovigen verboden is de Bijbel te lezen. Ze begrijpen natuur lijk wel, dat de Bijbel niet helemaal een verboden boek kan zijn, maar zij denken dat alleen de geestelijken de Bijbel mogen lezen. Wanneer zij van iemand weten, dat hij geregeld de Bijbel leest, wordt hij meteen verdacht onder invloed te staan van de Getuigen van Jehova, of in ieder geval van een Protestantse gezindheid te zijn. Nu is dat in deze streek, waar de Getuigen van Jehova tot ver velens toe met hun bijbeltjes leuren en met allerlei bijbelteksten ons aan de kop komen zeuren, wel zo'n beetje te begrijpen. Werd trouwens aan de gelovigen niet verboden, van de Jehova-'getuigen een bijbel te kopen? Heel veel mensen gaan denken, dat je zo'n bijbel niet mag kopen, omdat je er als katholiek toch niet in mag lezen. Is dat waar? Men kan bij de beantwoording van deze vraag niet klaar komen met te zeggen: het mag wel, of: het mag niet. Wel moet men zeggen: Zo'n bijbel van de Jehova-getuigen en ook elke andere Protestantse bijbel mag je niet lezen. Die bijbels zijn voor ons katho lieken zelfs verboden boeken, om dat die door niet-katholieken zijn be werkt en uitgegeven en de uitgave niet kerkelijk, dat wil zeggen: niet door de Katholieke Kerk is goed gekeurd. Men vindt in die bijbels of bij beltjes op de eerste bladzijde niet vermeld, dat een Bisschop goed gevonden heeft deze bijbels zo te drukken en uit te geven. De gewone formule hiervoor is: Imprimatur; dat betekent: het mag zo gedrukt worden; en dan staat daaronder de naam van de Bisschop. Er staat op de zelfde bladzijde ook nog: Nihil Obstat; dat betekent: er is geen bezwaar tegen. Dit alles vindt men dus niet in die bijbeltjes van de Jehova-getui gen of in andere Protestantse bijbels. Wel vindt men er vermeld dat dit een uitgave is van een of ander Bijbelgenootschap, en dan is het zeker, dat het een Protestantse bijbel en een verboden boek is. Maar een katholieke bijbel is geen verboden boek, en zo'n bijbel mag men ook lezen als deze uitgave ker kelijk is goedgekeurd, als er n.l. voorin een „Nihil Obstat" en een „Imprimatur" met de naam van een Bisschop staan. Dat iedere Katholiek de Bijbel mag lezen, moet toch aan geen twijfel onderhevig zijn, aangezien nog niet lang geleden op initiatief van de Sint Willibrordus vereni ging met goedkeuring van de Aarts bisschop in de meeste huisgezinnen per post een verkorte uitgave van het Oude Testament terechtge komen is. De uitgave van het Nieuwe Testa ment was al sinds jaren voor wei nig geld (tegenwoordig slechts f 1,25) in iedere katholieke boek handel te krijgen. De Bijbel is een moeilijk boek Niet alleen mag men de Bijbel lezen, maar het lezen van de Bijbel wordt zelfs door de H. Kerk aan geraden, omdat de Bijbel het mooiste boek is, dat ooit is geschreven. Hier willen wij later nog op terugkomen. Als men echter de Bijbel leest, komt men veel teksten tegen waar van het moeilijk te bepalen is wat de gewijde schrijver nu precies met deze of die zin bedoelde. De Bijbel is inderdaad een moei lijk boek. De Bijbel ofdeH. Schrift bestaat immers uit boeken en bro chures die tussen 3000 en 2000 jaar geleden geschreven zijn door men sen die als Oosterlingen zich anders uitdrukten dan wij Westerlingen, in talen die nu niet meer gesproken worden en waarvan de fijnigheden soms moeilijk te achterhalen zijn. Daarom schrijft de H. Kerk voor dat een katholieke bijbel een door de Kerk erkende vertaling moet bevatten, die van inleidingen en verklarende aantekeningen moet zijn voorzien. Is het einde van de wereld nabjj? Dat de Bijbel werkelijk een moei lijk boek is, blijkt b.v. reeds als men het Evangelie van deze laatste Zondag van het Kerkelijk jaar hoort voorlezen. Men merkt dan wel, dat Jezus het heeft over het einde van de wereld wanneer Hij uit de hemel zal terugkeren om levenden en doden te oordelen. Maar als men meer studie maakt van dit Evan gelie, blijkt het, dat Jezus hier te gelijk ook de verwoesting voorspelt van de stad Jerusalem, die reeds in het jaar 70 na Christus heef t plaats gevonden. Het is voor ons niet gemakkelijk te onderscheiden waar Jezus spreekt over de verwoesting van Jerusalem en waar over het einde der wereld. Het was trouwens Jezus bedoeling niet, te zeggen wat er allemaal precies zou gebeuren op het einde van de wereld, maar Jezus wil ons alleen aansporen tot grote waak zaamheid, want „de Mensenzoon komt op een onverwacht uur". Zo zijn er in de Bijbel nog meer hoofdstukken te vinden die ook han delen over het einde der tijden, maar die nog veel moeilijker te begrijpen zi;jn, zoals in het Boek Daniël en het Boek der Openbaringen van de H. Apostel Joannes. Nu begrijpt men ook hoe dwaas het is van de Jehova-getuigen te denken, dat zij alleen de onfeilbare uitleg van de Bijbel kunnen geven. Hun stichter, een dwaze Ameri kaan, heeft uit de Bijbel een eigen geloofsleer opgediept en zijn op volger, een zekere meneer Ruther- ford, heeft er nog meer onzin bij gefantaseerd uit de Bijbel. En dat alles wordt door de Jehova-getuigen gepropageerd. En ze gebruiken de Bijbel om de leer van de stichters te bewijzen. Maar hoe? De Jehova-getuigen weten, dat er in het Evangelie staat: „Van die dag en dat uur (van de wederkomst van Christus) weet niemand iets af, zelfs de Engelen in de hemel niet: maar de Vader alleen". Ja, zeggen nu de Jehova-getuigen; maar dat gold voor toen! Nu is het anders. Heeft de Heer Zich niet aan Zijn uitverkorenen geopenbaard? En die uitverkorenen, dat Zijn de Jehova getuigen; die kunnen het dus pre cies weten wanneer Christus terug komt en wat er dan allemaal zal gebeuren. Zo leggen zü de Bijbel uit. Neen, alleen de Heilige Kerk kan de goede uitleg geven van de Bijbel. Zij heeft van Christus de macht ertoe gekregen: Zij is de leermees teres van de waarheid. Zij spoort ons aan in de Bijbel te lezen, maar Zij is als een moeder die het boek vasthoudt en laat lezen, maar zelf de moeilijke zinnen aan haar kin deren verklaart. Als wij zelf aan het uitleggen gaan, kunnen we tot de grootste dwaasheden komen. Daarom mogf n we alleen de Bijbel lezen als de uit gave kerkelijk is goedgekeurd, want daar staat in de aantekeningen een uitleg van de Kerk. De H. Kerk alleen kan die Bijbel goed uitleggen, omdat Zij door de H. Geest op bij zondere wijze wordt bijgestaan. De H. Geest verlicht immers met Zijn goddelijk licht de geest van de Paus en Bisschoppen. P.D. Wie in deze dagen het overlijden las of hoorde van de Zeereerw. Heer J. H. Wismans, dacht onwille keurig aan zijn pastoraal leven en werken te Lottum en Sevenum. Want als pastoor was hij buiten gewoon goed voor zieken. Hetgeen niemand zal verwonderen, die de waardering kent, welke een oud leerling van Rolduc, waar hij drie en twintig iaar werkte, eens uit drukte: „Hij was een goed mens, zeer nauwgezet en gezien, een gave persoonlijkheid". Van Rolduc uit is hij ook in wijderen kring bekend. In Breda (Hoeven) subdiaken gewijd, ontving hij te Leith (Enge land) het diaconaat, en te Roer mond de H. Priesterwijding. Hij studeerde o.a. in Groningen, behaalde M.O. A en M.O. B Engels. Dit wil geenszins betekenen, dat de zg. klassieken zijn waardering niet hadden, want als student te Rolduc declameerde hij reeds een groot gedicht in het Grieks. In Rolduc is zijn langste werk tijd geweest, waarvoor zijn liefde bestendig is gebleven. Als voor bereiding op zijn 80ste verjaardag (7 September 1954) heeft hij einde Augustus van dit jaar de retraite daar meegemaakt. Hij had er ook drie en twintig jaar Engelse taal en letterkunde gedoceerd; voerde voor den eersten keer daar toneel stukken op van Shakespeare, enz. Zijn gloriestuk was „De Koopman van Venetië", met in de hoofdrol Louis Bouwmeester! Geen wonder dat hij de jongens geestdriftig kon maken en van de leerlingen en collega's de hoogste waardering genoot. Wat hem echter vooral bekend maakte zijn zijn geschriften. Als men buiten ons Bisdom er niet ter stond in slaagt hem als een bekende voor te stellen, is het voldoende .Professor Wismans de schrijver van English Reader" te zeggen en elk intellectueel is over zijn per soon voldoende ingelicht. Dit werk is om zijn duidelijkheid en fijne keuze van onderwerpen nog altoos ze^r gewaardeerd. In één adem zouden we hierbij kunnen noemen zijn heldere Engelse Gramatica. Verder schreef hij een geschiede nis van Rolduc. een gedegen artikel van het voormalige seminarie-leven van Rolduc, vele grotere en kleine Zaterdag jl. heeft de Partij van de Arbeid in den Bosch het rapport besproken van de Dr Wiardi Beck- manstichting, Welvaart en Welzijn besproken, welk rapport enige algemene aspecten behandelt van de ontwikkeling van Noord-Oost- Brabant en Noord-Limburg. Zoals bekend mag worden ver ondersteld, is de Dr Wiardi Beck- mansticluing het wetenschappelijk instituut van de Partij van de Arbeid. Ook dit rapport komt tot de con clusie dat velen, die in deze streken in de landbouw werken, feitelijk te weinig werk hebben, zodat men dus van verborgen werkloosheid kan spreken. Dit rapport komt tot de conclusie dat tussen 1947 en 1957 4600 boerenzoons de argnari- sche sector moeten verlaten. In 1962 zal er voor 9000 meer mannen werk gevonden moeten worden. Noord-Limburg vooral kent een verontrustend hoge werk loosheid, die wel het hoogst is in de gemeente Bergen, waar dikwijls 10 pet. van de mannelijke beroeps bevolking werkloos is. In verband met deze sterke be volkingsdruk (in Noord-Limburg bedroeg het geboortecijfer in 1952 30 5 pet) is het noodzakelijk een oplossing te zoeken, aldus dit rap port, in de richting van de emigra tie en industrialisatie. De emigratie in het onderzochte gebied ligt be neden het Rijksgemiddelde en kan dat nog gestimuleerd worden. In verband met de bezwaren, die men tegenwoordig gelukkigerwijze heeft tegen een al te sterke stedevor ming, wil men er meer toe over gaan de industrie naar de mensen te brengen. Om dit te verwezen lijken zijn echter verschillende maatregelen nodig, die de industrie vestiging kunnen bevorderen. Men zal in het ontwikkelingsgebied enkele plaatsen moeten aanwijzen, die als industriekern nieuwe in- dustriën kunnen aantrekken. Voor Noord-Limburg zijn door het Rijk Bergen en Gennep aangewezen als industrialisatiekernen. In verband met de vestiging van nieuwe industriën zulle n in het ontwikkelingsgebied taliijke maat regelen nodig zijn. Als een belang rijke maatregel geldt, dat het Rijk onder bepaalde voorwaarden bij vestiging of uitbreiding van een nieuw industrieel bedrijf in de in dustriekernen 'n premie van 25 pet der bouwkosten van de nieuw te bouwen bedrijfsruimten kan toe kennen. Verder zal men de verkeersont- sluiting met kracht ter hand moeten nemen. Eveneens is krot-opruiming artikelen in tijdschriften en bladen o.a. in de Maasgouw. Hoezeer hem de wetenschap ter harte bleef gaan, kan trouwens iedereen lezen in het Jaarboek der St Radboudstichting, waar zijn naam als: H. Wismans, oud-leraar te Rolduc, onder de Beschermers der Universiteit staat aangegeven. Op zijn bidprentje, dat de over ledene zelf heeft opgesteld, heeft hij onbewust zijn markante figuur zuiver getekend. Ontegenzeggelijk is dat duidelijk de vrucht van zijn theologisch denken en diep inwen dig leven Niemand, die de over ledene meer van nabij mocht ken nen, zal hieraan twijfelen. Maar hoe consientieus ook aan gelegd en door de genade hierin verlicht en gesterkt, maakte zijn vurig geloof hem niet benepen of bekrompen. Echt gelovige die hij was, bezag en beleefde hij alles weids en diep. Al wat hem omringde, beschouwde hij in een bovennatuurlijk door zicht, zodat de nog al menselijke fout van generaliseren, hèra geens zins verweten kon worden. Té scherp wilde en kon hij aan geven, wat in een persoon lof of blaam, meerdere of mindere waar dering verdient, om van overdre venheid beschuldigd te kunnen worden. Daarvoor had hij trouwens ook te veel gelijkenis met zijn innig vereerden Meester: J. H. Card. Newman, van wiens .Droom van Geruntius" hij, volgens het oordeel van bevoegde critici, een zeer getrouwe vertaling leverde. Want de vertaler was zo diep in de leer en de voorstelling ervan ingeleefd, dat hij in die levendige voordracht nu en dan bleef steken, als had hij ook zijn eigen ziel vaak voelbaar voor de eeuwige Rechter zien verschijnen. Toch kende hij Gods liefste vol maaktheid: de goedheid, té intens* om niet in volle overtuiging zijn innig vertrouwen in deze laatste woorden van zijn aardse leven uit te drukken: „Onze Lieve Heer zal Zijn schaap wel komen halen". In diezelfde zin had ook de grote John H. Card. Newman gebeden: „O mijn God, moge ik eindelijk en ten laatste tot U wederkeren en in alle eeuwigheid bij U zijn." fr. Benvenutus van Venray, o.Lm.cap. noodzakelijk en moet er een betere drinkwatervoorziening komen. Op verschillende plaatsen, vooral in de Peel, zijn de mensen gedwon gen drinkwater te gebruiken, dat geenszins voor menselijke consump tie geschikt blijkt. De industrialisering van agrari sche gebieden brengt voor de be volking van deze gebieden een aantal problemen van grote bete kenis mee. Ook de P.v.d.A. onder kent deze. We zullen in de te industrialeren gebieden te doen krijgen met het vraagstuk van de „import" van mensen uit andere streken van ons land, die dikwijls ook godsdienstig zullen verschillen van de eigenlijke bevolking. Het zal noodzakelijk zijn dat zij een juiste plaats vinden in het maatschappelijk leven, hetgeen in kleinere plaatsen niet zo eenvou dig is. Daarnaast staat dan ook de noodzaak, om bij de bevolking een aanpassing aan de industrie aan te kweken in een gemeenschap, die door de industrialisatie bovendien verandert. Het rapport somt een aantal maatregelen op. die genomen moe ten worden, om een overgang met zo weinig mogelijk schokken tot stand te brengen. Daarbij is het van het grootste belang, zoals tij dens de discussie over dit rapport werd opgemerkt, dat de maatrege len van psychologische, culturele en paedagogische aard genomen wor den in overleg en samenwerking met de vertegenwoordigers van de bevolking zelf. Daarbij moet de eigenheid van de bevolking en haar hele cultuur patroon geëerbiedigd worden. r—0— Uit deze heel sumiere beschrijving van dit rapport en zijn behandeling blijkt toch wel, dat men de ver schillende aspecten van de nood in deze streken nauwgezet heeft be studeerd en dat ook de Partij van de Arbeid volledig overtuigd is van deze nood en de noodzaak van een eigen aanpak door de bevolking zelf, waardoor een zo volledig mogelijke integratie kan worden bereikt. Het mag waardering heb ben, dat ook deze streekbelangen door de Partij van de Arbeid wor den behartigd. Van de andere kant echter vraagt de lezer zich onwillekeurig af, hoe het nu feitelijk wel loopt. Er zijn rapporten geweest over deze streken van de Prov. Planologische Dienst, evenals van het ETIL. Binnenkort zal een groot rapport verschijnen van het Ministerie van Maatschappelijk werk, terwijl de Prov. Opbouworganen ook al bezig zijn en daarnaast de Provincie zelf reeds intensief de verschillende Noord-Limburgse vraagstukken be studeert en rapporteert. Daarnaast zijn we in Venray ge start met een sociologisch onder zoek, dat schijnbaar vastgevaren is. want de laatste maanden hoort of ziet men hier niets meer van. Al deze rapporten gaan over de toestand van Noord-Limburg, de een mag meer de aandacht vesti gen op dit onderdeel, de ander op dat, maar geheel Noord-Limburg heeft al zoveel stof tot rapporteren gegeven, dat men het gevaar zou kunnen lopen, dat men door al die rapporten de werkelijke nood niet meer gaat zien. Dat men, druk bezig zijnde, de conclusies van eikaars rapporten te bestrijden, vergeet, dat deze er op de eerste plaats zijn om de nood in deze streken op te sporen en bestrijden. Het is misschien wat wreed gezegd en pessimistisch, maar de vraag dient toch gesteld te worden of we met al deze rapporten nu wel heel veel opschieten. Tot heden hebben we daar te weinig van gemerkt om er nu bepaald enthousiast voor te zijn, temeer daar dikwijls blijkt, dat juist degenen, die deze rappor ten moesten kennen en inzien, ze niet onder ogen krijgen. Werken niet teveel instanties naast elkaar inplaats van met elkaar? Het zijn geen beschuldigingen, overtuigd als we zijn van de goede wil en voornemens van al deze rap porteurs, maar men zal het toch met me eens zijn, dat men nu groot gevaar loopt door debomenhet bos niet meer te kunnen zien. Nu we op het punt staan een sociologisch onderzoek voor Venray te beginnen, zou de gelegenheid geschikt zijn, om hierin tevens ge heel Nrd.-Limburg en Oost-Brabant te betrekken. Daarin kon alles wat tot heden verschenen is, een plaats vinden en wat binnenkort verschij nen gaat evenzo. De provincies kunnen het hare daaraan doen en niet alleen op fi nancieel gebied, waardoor we de mogelijkheid hebben, dat in dit ene rapport alles wat tot nu toe ver schenen is over deze kwestie wordt ondergebracht en op zijn verdiensten wordt beoordeeld. Dan zijn op één plaats alle conclusies tezamen ge bracht en kan inderdaad aan de hand hiervan ook iets positiefs tot stand worden gebracht. Want daar om is toch alles begonnen. Nieuws uit Venray en Omgeving GROENE KRUIS DONDERDAG a.s.: Consultatiebureau voor zuigelingen uit de Kerkdorpen Aanbesteding nieuwe kerk te Siebengewald. Te Siebengewald had de aanbe steding plaats van de nieuw te bouwen kerk. De begroting was met toren f320.000, zonder toren f 290.000 De uitslag was als volgt: I.G.B., Breda f 390.000 en f 373 000 J. P. A. Nelissen, Venray f 397.000 en f 347.000. Roelofs, Siebengewald, f 385.000 en f 341.000. Gebr. Janssen, Venray f 381.721 en f 339 227. De gunning is aangehouden. Rechtstreeks van Gennep naar Venray Op Woensdag 1 December a.s. zal de lijn GennepWell van de N.V. Zuid-Ooster Au t busdiens ten worden uitgebreid en een rechtstreekse ver binding van GennepVenray wor den ingelegd over de nieuwe brug bij Well. 25 jaar tronwe dienst De heer H. Sijbers herdacht de dag, dat hij voor 25 jaar in dienst trad van Stucadoorsbedrijf Janssen. In hotel-restaurant „de Burggraaf" had een huldiging en feestavond plaats, alwaar de zilveren jubilaris een gouden horloge en een enveloppe met inhoud kreeg aangeboden. De avond werd verder in gezellige kring doorgebracht met collega's en directie Nieuwe weg De weg van de kerk van Merselo naar Overloon, over het kleindorp, zal binnenkort geheel geasfalteerd worden tot aan de grens van Over loon. De gemeente Overloon zal ook deze weg verder verharden, zodat hier door de Peel een geheel nieuwe weg zal komen en Merselo naar Noord-Brabant ontsloten zal worden. Rare caperiolen Zaterdagmiddag reed de luxe wagen van L. uit Woerden (Z.H.) vertegenwoordiger van een Duitse fabriek in Venray met volle vaart een trottoir op. De wagen verloor daarbij eenachterwiel en botste met een geweldige smak tegen een paal. Door de kracht van de botsing vloog de wagen weer op de weg en kwam zwaar beschadigd tot stil stand. Op nauwelijks een meter van het ongeluk speelden drie kinderen die ter nauwernood aan de dood ont snapten. Het ongeluk is te wijten aan te grote snelheid. De heer L. en twee inzittende De afdeling Venray van de Bloedtransfusiedienst heeft op het ogenblik een NIJPEND tekort aan donors (bloed gevers). Daarom wordt bij deze éen oproep gericht aan iedere gezonde persoon uit Venray en omgeving, tuisen 18 en 45 jaar, zich te willen melden als donor. (Minderjarigen behoeven een schriftelijke toestemming van de ouders). De tegenwoordige geneeskunde heeft steeds meer bloed nodig voor de hulp van de patiënten. Deze patënt kan on verhoopt een familielid of een vriend van U zijn, of U zelf Weest daarom ALLEN bereid ELKAAR te helpen. Geeft U nu op bij Bloedtransfusiedienst St EILabe'hziekenhuis, Venray Telef. 644, of Dr Adriaansen, Kempweg 32, Venray Telef. 684, (telefonisch, schriftelijk of persoonlijk). Stel niet uit. Gij die reeds donor zijt, wekt anderen op en „biengt hen aan". Weest zelf ook steeds bereid bij een oproep Uw bloed beschikbaar te stellen. Dank U. De Medisch Leider van de Bloedtransfusiedienst afd. Venray.

Peel en Maas | 1954 | | pagina 1