Albert Heijn Van Keurcorps tot ongewenste vreemden Vrijheid, die jonge mensen nooit gekend hebben 0. L. Vrouw van Oostrom vertegenwoordigd in Rome. Kringvergadering L.L.T.B. Zaterdag 13 November 1954 No. 46 VIJF EN ZEVENTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS BI DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MUNCKHOF WFFKRI AD VOOR VFNRHY FN flMSTRFKFN ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. p. mm. ABONNEMENTS- GROOTESTRAAT 28 TELEF. SI2 GIRO IS0652 E,DROL,AU V V I L,l\ UIVIO 1 KüAilrt PRIJS PER KWARTAAL f 125 Balten Veoray f 1.45 Als je èn moeder èn de tantes èn de oma's telkens zó enthousiast over Albert Heijn hoort, dan stem je daar - als ordentelijk babykind zijnde zonder meer mee in. Maar dat U zich liever persoonlijk overtuigt - logisch. Ga dan maar een AH winkel binnen. En zie zelf de reden voor al die lof: de allerbeste kwaliteit voor de laagste prijs! Capucijners 95 500 gram Witte bonen 52 500 gram Spliterwten 500 gram Groene erwten 54" 500 gram Gerookt vet spek 100 gram Zuurkoolspek 250 gram Gelderse rookworst O per stuk Chocolade-letters 9Ü per stuk Melk en puur £555 per stuk m&r~ Heerlijk duurt 't langst met AH KOFFIEl Die geurige AH Koffie is zó krachtig, d»t U langer met een pak doet. En de prijs is lager dan van welke kwaliteits-koffie ook! Boffii koffie de lekkerste koffie l maakt U het leven goedkoper! Hier volgt de laatste reportage over het bezoek, dat een redacteur van het K.N.P. aan Berlijn gebracht heeft. Hij kwam, hoewel op grondgebied van het Westen, plotseling heel nauw in contact met de realiteit van het Oosten. Met de Nationale Bedevaart, die op 28 Oct. vanuit Arnhem vertrok, reisden ook vier pelgrims uit de parochie Oostrum mee, om met hun vaandel bij de Kroning van de Salus Populi Romani, om als af gevaardigden der parochie O. L. Vrouw van Oostrum, aanwezig te zijn en een medaille speciaal ter ere van het Mariajaar voor deze gelegenheid vervaardigd af te gaan halen. Na een reis van 26 uren, in de nacht over Duitsland en op 29 Oct. door het prachtige gebergte van Zwitserland, kwamen de 35 Neder landse pelgrims, die aan deze bede vaart deelnamen, behouden in Rome aan. De eerste dag werd besteed met het bezichtigen van de St Plet er en de voornaamste kerken en monumenten, o.a. de St Jan van Latheranen, de H. Trap en het Vrijheids-monument. Op het feestvan Christus Koning werd de Ikoon met het beeld van Maria, in processie van de H.Maria Maggiori naar de St Pieter over gebracht. Bij deze processie sloot zich ook de Hollandse groep aan. Behalve de Nationale Bedevaart, waarbij de vaandels uit Tilburg, Roermond, Sittard, Weert, Breda, IJselsteijn (U.) en Oostrum, was er er nog een groep uit Maastricht en Den Bosch. Zo trokken dan zingende en bid dende, met hun vaandels de ver tegenwoordigers vanpractisch alle landen ter wereld, alleen de vaan dels schatte men op een kleine duizend door het oude Rome 2l/i uur aan één stuk, de 8 km. lange weg naar de St Pieter. Het was een machtig schouwspel deze processie gade te slaan, al die mensen van de hele wereld met hun prachtige vaandels, die schit terden in het zonlicht. Circa 6 uur bereikten de Neder landers het St Pietersplein, waar de hele processie na een uur was gearriveerd en het Ikoon op een altaar werd geplaatst. Hier waren duizende mensen, die zongen en baden. Nadat de Madonna nog van dichtbij was bezichtigd, werden de vaandels ingepakt en keerde de groep naar het hotel terug. Op de feestdag van Allerheiligen, waarop door de H. Vader de Salus Populi gekroond, het feest van Ma ria's Koningschap uitgeroepen en de medaille's uitgereikt werden, probeerden de Hollanders met hun toegangskaart een goed plaatsje te krijgen en stonden om 8 uur in de morgen al in de St Pieter. Om 10 uur werd op 't altaar boven het graf van St Petrus een H. Mis opgedragen. Zo stonden daar al die mensen ruim 5 uren op dezelfde plaats, zonder dat ze ook maar een voet of arm konden bewegen. Om 11 uur werd onder luid ge juich van de meer dan 60.000 aan wezigen de Paus binnen gedragen. Hem werd een ontvangst bereid, zo enthousiast, wat niet te beschrij ven is. De uitroepen: Vive il Papa en Viva S Maria hielden niet op, voordat de H. Vader het altaar besteeg en de plechtigheden een aanvang namen. Nadat de prachtige kronen boven de hoofden van de Madonna en Haar Kind gezet en het feest van Maria's Koningschap was uitgeroe pen, spelde de H. Vader op zestien vaandels, die speciaal uitgekozen waren, een herinneringsmedaille. Hierbij waren vaandels van Rus land, Polen en andere landen van achter het IJzeren Gordijn. Tot slot klonk een machtig Te Deum, als danklied. Om 12 uur werd de H. Vader de St Pieter uit gedragen, om buiten de Pauselijke zegen te geven. Behalve de duizen de mensen, die de plechtigheden op het plein door luidsprekers hadden gevolgd, stroomde nu ook de St Pieter leeg. Tegen 1 uur kwam dan 't grote moment, waarop de H. Vader zijn Zegen gaf, en werd de Madonna in de Pauselijke loge geplaatst. Er kwam geen einde aan het gejuich voordat de balcondeuren gesloten werden. Nu eerst konden de vaandeldra gers de medaille's in ontvangst nemen. Zij gevoelden zich als de eerste christenen, die na een moei lijke strijd de zegepalm behaalden. Tegen twee uur waren allen weer bij elkaar in het hotel en stond er voor die dag niets meer op het programma. Dinsdag, de laatste dag, werd weer doorgebracht met een rond tocht door en buiten Rome en de Catacomben en de StPaulus buiten de muren. Tot slot een bezoek aan het Hollands College, waar landge noten voor priester studeren. Woensdag 4 Nov. te 8.30 vertrok de trein weer vanuit Rome en na weer 26 uur reizen kwamen ze Donderdag gezond en wel in Hol land aan, zeer tevreden over deze reis, die zij hun hele leven niet meer zullen vergeten! verspreid. Nu nog wonen er meer Ambonezen buiten Ambon dan op het eiland van die naam. Een keurcorps In de achttiende eeuw kwam er langzaam een geregeld bestuur. De willekeur verdween en de zin voor orde en regelmaat bracht de Am bonezen weer dichter bij de Neder landers. Organisatietalent van het westen, gekoppeld aan werkkracht en liefde voor hun geboorteland bij de Ambonezen maakten van Ambon weer een welvarend eiland. Er kwam waardering voor Nederland en toen men mannen zocht voor handhaving van rust en orde in de archipel bleken de Ambonezen daarvoor het beste te voldoen. Dit jaar is het 150 jaar geleden dat Nederland de grote verdiensten van de Ambonezen voor het eerst erkende. De gouverneur op Ambon kreeg opdracht om drie com pagnieën van Ambonezen, elk van tweehonderd man, voor vijf jaar aan te werven. Zij werden beroeps soldaten en ontwikkelden zich later tot het keurcorps van het K.N.I.L. Groot zijn de diensten, die de Ambonezen aan ons koninkrijk hebben bewezen. Bij elk conflict, in elke onrust verdedigden deze man nen onze driekleur tot de laatste man. Overal waar zij verschenen, keerde de rust als bij toverslag terug. De verering van ons vorsten huis door Ambon steeg elke gene ratie en bereikte een hoogtepunt tijdens de regering van koningin Wilhelmina, door de Ambonezen wel „oudegrijze moeder" genoemd. Haar portret werd verdedigd, zoals men een kind beschermd. Bij de geldzuivering weigerden velen op Ambon de bankbiljetten met de beeltenis van koningin Wilhelmina door te knippen. En als nu de Venrayse Burgerlijke stand de komst van een nieuwe ambonees meldt, draagt het dikwijls de namen Wilhelmina Juliana. Trouw aan onze driekleur De Jappen vermoordden alle Ambonezen, die zij aantroffen met tekenen van trouw aan Oranje. Er zijn er geweest, die met hun neder - landse vlag de bossen ingevlucht zijn, waar zij leefden van vruchten, liever dan zonder vlag in het dorp te moeten wonen. Er zijn er ge weest, die zich met onze nationale driekleur levend lieten begraven. Het is nu anderhalve eeuw ge leden sinds wij Ambonezen als sol daten onze vlag toevertrouwden. Zij hebben hem wel bewaard. Daar om gaan onze hoeden af voor al die duizenden, die hun leven heb ben geofferd voor onze zaak. Ook al hebben wij dit jubileum geschon den. Want juist vijf jaar voordat wij dit feest van anderhalve eeuw ambonese trouw mochten vieren, droegen wij hun land over aan een nieuwe overheersing van Javanen. Daarmee is voor hen de glans van dit jubileum verbleekt onder druk van de geroofde vrijheid. Nu wonen ze hier in enkele kampen. Daarbinnen wonen de strijders van weleer in een koude omgeving. Hun wapens zijn hun ontnomen, hun land is hun ontrukt. Nu leren ze manden maken, en hun kinderen gaan hier naar school. Zij wachten... wachten op de terug keer naar het oude, vertrouwde Ambon. Een terugkeer die niet mogelijk is, zolang de Javaan de Ambonees als slaaf wil gebruiken. Vrijdag j.l. werd in Hotel de Zwaan een Kringvergadering der L.L.T.B. gehouden, waarop tevens rekening en verantwoording werd afgelegd over de Coöp. Centrale Vereniging Landbouwbelang. Over het winterprogramma werd een uitvoerige discussie gehouden, waarbij nog eens tot uitdrukking kwam de godsdienstig zedelijke taak van de L.L.T.B., terwijl ook de vorming op sociaal en cultureel terrein der leden benadrukt werd. Drs. Hutschemaekers besprak dan de begroting 1955 en de afrekening over 1953. In dit laatste jaar bleek een voordelig saldo overgebleven te zijn van f 1.172.90. Alleen al aan contributies werd ruim f 250.000 geïnd. De lasten waren globaal als volgt: Hoofdbestuur f 25.000, Secretariaat f 37.000, Boerinnendienst f 14.000, Jonge Boeren en Tuinders f 21.000, Land en Vee f 68.000, Ruitersbond f 5.000, Juridische dienst f 16.000, Emigratiedienst f 6 000, Contributie KNBTB f27.000, Subsidies f 50.000. Voor het komende jaar begroot men een opbrengst van bijna 3 ton aan contributies. De uitgaven-cijfers wederom globaal, zijn als volgt begroot. Hoofdbestuur f 30.000, Secretariaat f 66 500, een stijging die mede bewerkt wordt door de hogere post salarissen en de post economische voorlichting. De boe rinnendienst zal f 21.000 kosten en de Jonge Boeren en Tuinders f 33.000. De exploitatiekosten van Land en Vee worden geraamd op f 77.000 en die van de landelijke ruitersbond op f 4.000. De Juridische afdeling wordt geschat op f 19.000 en de Emigratiecursussen op f 3000. Voor subsidies wordt een bedrag van f 49.000 uitgetrokken. Reeds viel de avond over de stad, toen wij in het ietwat gammele wagentje van een aalmoezenier der vluchtelingen stapten. „Zullen we nu naar een kamp gaan, waar een groot aantal jonge jongens zijn ondergebracht, die pas uit het Oos ten zijn ontvlucht? Ik zou het zo op prijs stellen, als U eens een uurtje met ze praten wilde". Gaarne gaf ik aan het verzoek gehoor, ook al omdat ik voor mij zelf meende, daar nieuwe ervarin gen te zullen opdoen. Wij raasden in snelle vaart de stad door naar buiten. Ver van de bewoonde wereld draaiden wij een zijpad in, een groot hek door, dat voor ons werd geopend en gingen naar het huis, een reusachtige ouder wetse villa, waaromheen een reeks barakken gebouwd waren. Het uitzicht in de schemering was mooi, het landschap verdween geleidelijk aan onze voeten. Wij traden een barak binnen, waar zich een ontspanningslokaal voor de honderd aanwezigen bevond. Er was toen nog niemand en ik voelde De heer Mertens gaf dan een kort overzicht van de economische problemen van dit moment en kwam in zijn toelichting o.a. te spreken over de stichting van een tuinbouwschool in Helden. Uit zijn betoog bleek, dat hiervoor vele liefhebbers waren, zodat terstond met volledige klassen kon worden begonnen. Voor Venray meende hij dat in de nabije toekomst als para- lel aan de Landbouwschool een Tuinbouwschool zou zijn weggelegd, maar men zal dan ernstig over uitbreiding van tuinbouw dienen te denken. Voor de benoeming van zaakvoer ders werd een nieuwe regeling in het leven geroepen en deze zal in de toekomst gebeuren door de plaatselijke besturen na een bin dende voordracht van het hoofd bestuur. Ir Kluitmans gaf een overzicht van de balans en resultatenrekening van Landbouwbelang. Hieruit bleek dat een brutowinst gemaakt was op de verschillende goederen van ruim 2 millioen gulden. Na aftrek van de kosten bleef bijna 4 ton over. Ook deze begroting werd evenals die van de L.L.TJ3. goed gekeurd. me wel wat onwennig in dit koude milieu van oud hout, oude stoelen, alles van de uiterste soberheid. Neen, er hing geen sfeer. Het was echt een verblijf van alleen maar mannen en ik geloof niet, dat er ooit een vrouwenhand wat gezellig heid heeft aangebracht. Bij een tafel ging ik zitten in af wachting van wat komen zou. En het begon druppelsgewijs, eerst een knaap van goed twintig, dan een tweede en een derde en zo meer. Het waren allemaal vrijmoedige jongens, misschien niet allemaal even brandschoon, misschien zaten er zelfs communistische spionnen onder hen. Maar dat was mijn zaak niet, dat moesten per slot de leiders van het kamp uit zoeken, die de knapen hier hadden ondergebracht. Ze waren ook beslist niet katho liek. Misschien liepen er een paar onder. Daarom ging het ook niet. De aalmoezenier had mij hier heen gesleept, om die knapen een beetje ontspanning in hun eentonig en vaak wantrouwig wachten te verschaffen, om mij wat te laten vertellen over wat de vrijheid in de practijk is. Sommigen stonden op het punt de vrijheid tekrijgen, anderen wacht ten al maanden. ,,De vrijheid" was een belangrijk punt. De jongens ver telden me, wat ik overigens had be grepen, dat zij van hun jeugd af eigenlijk altijd onder de dictatuur geleefd hadden. Twintig jaren geleden, toen zij dus nog maar heel kleine kinderen waren, was het al begonnen met Hitier. Vrije verkiezingen, vrije or ganisaties, vrijheid van te zeggen, wat je ervan denkt, hadden ze nooit gekend. En toen het einde van de oorlog kwam, was het de commu nistische dictatuur, die deze mensen ving en „behoedde". Ik poogde dus iets te vertellen over de vrijheid, die bij ons in het Westen heerst, over vrije verkie zingen, over demonstraties. Maar ik kwam niet heel ver, want al ras kwamen we tot vergelijkingen. Vooral de lonen, die grepen hen erg aan. Ze lieten mij vertellen, wat een gewone arbeider in Holland ongeveer zou verdienen en toen ik dat stelde op ongeveer 60 gulden per week, kwamen zij met hun ver gelijkingen. Dat bedrag bleek niet zo heel veel van het hunne te verschillen, maar toen kwamen de vergelijkingen van de prijzen. En dat was erg. Want de arbeider in Oost-Duitsland kan voor zijn geld lang niet dat kopen, wat men erin het Westen voor kan krijgen. Costuums b.v. bleken gemakkelijk drie honderd gulden te halen en schoenen van f 50 waren beslist van zeer slechte kwaliteit. „Hier, dit zijn ze", zei een tegen mij, terwijl hij me de afgetrapte schoenen liet zien". Ze zijn nog geen jaar oud. Een paar goede schoenen is ook wel te krijgen, die kosten over de honderd gulden". Maar die prijzen en lonen bleken nog niet direct het ergste te zijn. De jongens vertelden mij hoe zij op de fabrieken geronseld werden voor baantjes bij de Volkspolitie. Ze maakten mij attent op drie graden, die er bij de VOPO zijn, waarvan de z.g. gekazerneerden de eigenlijke militaire formatie ls. Goede salarissen, goed eten en huisvesting krijgt men daar, maar niemand wil er bij. Wat gebeurt er dan? Een communistische leider in een fabriek laat zijn oog vallen op een jongen, die hij wil werven. De man moet bij de commissie verschijnen, die met de werving in de fabriek belast is. Eerst wordt hem netjes gevraagd of hij wil in tekenen. „Neen", zeggen de meer vrij- moedigen. „Ik zal er eens over denken", zegt de zwakkere. Hoe het verloop is, telkens wordt de jongen opnieuw ontboden en met min of meer duidelijke zaken bedreigd. Ont slag, degradatie, arbeidskampen. Heus, er zijn middelen genoeg. Lukt het op de fabriek niet, dan komt de kameraad-werver 's avonds bij de man aan huis. Vraagt of hij een eindje mee om gaat. Verschil lende van deze jongens zijn nooit meer terug gekomen. De mannen vertellen mij over de volkomen rechtloosheid van de ar beider. Hij kiest zich niet een baas, wel neen, hij wordt aangewezen voor een bepaalde plaats. Dito gaat het met de vrouwen, zelfs de gehuwde vrouwen. Huwe lijken worden uit elkaar getrokken, vriendschappen, gezinnen. Niets in teresseert de staat dan alleen de productie. „Kunt U nu begrijpen", zei mij de aalmoezenier, toen wij op de terugweg waren, „dat men eerbied en liefde heeft voor de Kerk, die de vrijheid van de individu altijd heeft verdedigd? Kunt U begrijpen, hoe degenen, die hun godsdienst hebben kunnen bewaren, dieper dan ooit aan hun geloof hangen?" Ik heb veel ellende gehoord, die deze ontvluchte jongens hadden doorgemaakt. Ze wachtten hier op hun vrijlating, nadat hun bedoe lingen ernstig waren onderzocht. Ik hoop, dat zij van mij een eerste begin hebben geleerd van de waar dering, die wtf hebben voor de per soonlijke vrijheid. Nederland heeft een grote actie ingezet voor hulp aan de vluchtelingen. Begaan met het lot van de ontelbare „dis placed persons" brengen werknemers en werkgevers gel den bijeen voor de vluchtelingenzorg der Verenigde Naties Maar niet alleen buiten onze grenzen vertoeven vele ont heemden. Wij kennen ze ook in het eigen land. We ken nen ze ook in Venray, de bruine mannen en vrouwen van Ambon. Een merkwaardig volk huist bij ons. Komend van een klein eiland, dat min of meer toevallig uit de zee opsteekt, heeft dit volk het in zijn historie niet gemakkelijk ge had. Zolang wij in Nederland onze nationale geschiedenis kunnen schrijven, heeft het daarin een be scheiden rol gespeeld. Af en toe schitterde zijn ster, wanneer het weer een van zijn zonen meer mocht tellen onder de dragers van de Militaire Willems orde. De binding van Nederland aan Ambon is eigenlijk onbegrijpelijk. Zij dateert uit de koloniale geschie denis. Om een gouden eeuw te bereiken, zochten de kooplieden van onze Oostindische Compagnie overal naar winstgevende producten en steunpunten voor hun handel. De handel in specerijen was zeer winstgevend. Alle Molukken ston den vol specerijbomen. Met de vruchten ervan hadden Ternanaten en Javanen al jaren een bloeiende handel gedreven. De Ambonezen zaten toen onder het juk van de grotere volken onder de Archipel. Niets nieuws onder de zon. Ambonezen kweekten de bo men. Zij zorgden voor mooie noten die voor een appel en een ei naar de Javanen gingen. Reeds toen waren de Ambonezen onderworpen aan een soort slaver nij op eigen bodem. Toch was de welvaart in die streken een voor beeld voor het gehele Oosten. De Portugezen verdreven de Ja vanen van Ambon. Dat gebeurde in 1512 en hun overheersing duurde tot circa 1600, toen de Nederlan ders het bewind overnamen. Nog geen Christendom. Men moet het bestuur in die dagen trachten te zien in de lijst van de tijd. Er werd meer met stokken dan met overleg gewerkt. Noch de Por tugezen, noch de Hollanders kwa men er om christendom en goede medische verzorging te brengen. Zij wensten alleen specerijen. Wat er met de bevolking gebeurde, dat interesseerde hun niet. De Hollanders werden door de Ambonezen geroepen omdat de uitbuiterij door de Portu gezen onverdragelijk leek. Er zijn wel perioden geweest, waar in zij een draaglijker lot kregen maar de knoet bleef evenals de onderwerping. Van Portugal naar Holland overgaan beteken de ook wel eens van de regen in de drup komen. De gouverneurs Demming en Vla- mingh hebben een. deel van het eiland uitgemoord. De aanplant van specerijbomen werd sterk gereglementeerd. De Ambonezen werden uitgeschud, bedrogen en onderbetaald. In een goed specerijenjaar werd de aan plant uitgebreid. Maar niet zodra de prijzen daalden of men begon de beruchte hongertochten. Grote aanplantingen werden platgebrand en een deel der bevolking uitge moord. Het doel van de acties was het aanbod in specerijen weer te ver minderen, waarna men opdracht gaf de nagelbloem weer aan te planten. De bevolking wist de oorzaken niet van de afwisselende belang stelling en afkeer van hun natio nale producten. Zij werd in alle opzichten opstandig. Het loon van de voor de compagnie werkende Ambonezen bedroeg in die tijd een stuiver en een pond rijst per dag. Er waren flinke werkers onder. Velen van hen werden als slaven verkocht naar alle delen van de archipel. Op deze wijze werden de Ambonezen naar alle windstreken

Peel en Maas | 1954 | | pagina 1