Achter het IJzeren Gordijn
Albert Heijn
Uit„Peel en Maas"
Kloppen en klappen
Gevonden voorwerpen
Nichts fiir Kleine Madchen...
HIOOB-nicaws.
Zaterdag 30 October 1954 No. 44
VIJF EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
EEN RIJK BEZIT
PEEL EN MAAS
druk en uitgave firma van den munckhof WFPKRT AH VOOR VFNRAY FN HM^iTRFKFN advertentieprijs s ct. p.abonnements-
grootestraat 28 telef. 512 giro 150652 W EfErlVjCSXvAU V UUI\ V CiiluA I Gil UMO 1 IVCiIVCilX prijs per kwartaal f 1.25 Bulten Veuray f 1.45
Geestelijke druk op christenen kweekt ook geloof.
OOST-BERLIJN: Uitstalling van communistische welvaart.
Onze redacteur geeft in dit artikel een relaas over zijn
bevindingen in Berlijn. Om achter de waarheid te komen,
moest hij met een gezagvolle leider van een katholieke
hulporganisatie, die een indruk gaf van het katholicisme
achter het IJzeren Gordijn.
Bij een kortstondig bezoek aan
Oost-Berlijn zal wel geen mens er
in slagen, zich een beeld te vormen
van de geestelijke nood, welke er
in de Sovjet-gebieden heerst.
Indien men al tijden gelegenheid
had, de mensen onder vier ogen te
spreken, zouden ze te achterdochtig
zijn en te zeer op hun hoede om
zich zo maar over hun diepste ge
voelens uit te laten.
Men vergete niet, dat in Oost-
Berlijn het politie-regiem heerst,
waarbij ieder, die zich tegen de
leiders of de staat uitspreekt, on
middellijk wordt verraden en ge
straft. Die straffen zijn velerlei,
maar ze zijn doeltreffend, ook al
bestaan zij niet direct in gevange
nisstraffen.
Ik heb dus van de gelegenheid,
dat ik in Berlijn vertoefde, gebruik
gemaakt om mensen, die 't konden
van weten, te raadplegen.
Zij, die er hun arbeid verrichten
en een algemeen overzicht hebben
van de strijd, hebben mij meer
kunnen vertellen, dan ik tijdens
een wekenlang verblijf zou hebben
ervaren.
Op een mooie namiddag besteeg
ik de trappen van een der katho
lieke hulporganisaties. Daar ont
moette ik de leider dier organisatie,
welke gedreven wordt door de ka
tholieke geest van naastenliefde,
een geest, die in Berlijn in al haar
facetten bloeit als in weinig andere
landen.
„Wanneer U mij vraagt naar de
houding van de katholieken in de
oostelijke gebieden, zo zeidehij mij
in een openhartig gesprek dan
moet ik U zeggen, dat zij toch wel
onder zeer zware geestelijke druk
leven.
Zeker, men moet eerlijk zeggen,
dat zij niet direct om hun geloof
vervolgd worden, dat zij ook zekere
katholieke activiteiten kunnen ont
wikkelen, als het gaan naar de
kerk, het volgen van catechismus-
lessen en hier en daar het houden
van zuiver godsdienstige bijeen
komsten.
Men heeft ook kunnen zien, dat
vele duizenden katholieken in Juni
gelegenheid hebben gekregen over
de grenzen te gaan om de grote
katholieke bijeenkomsten in Juni
en September in Fulda mee te
maken.
Gelukkig, zou ik zeggen, want
anders was het misschien niet uit
te houden. Want de voortdurende
druk, waaraan de katholieken en
ook de protestanten blootstaan in
de Oostzone, is groot.
Op de scholen leren de kinderen
in toenemende mate het communis
me kennen met zijn verderfelijke
theoriën, uit de aangepaste
schoolboekjes. Het is de onderwij
zers ten strengste verboden de leer
stof in een katholieke geest te geven,
alles moet van het marxisme en
van [het materialisme doordrenkt
zijn.
U begrijpt, hoe dat op jonge zielen
een verwarring veroorzaakt, wan
neer zij thuis b.v. de afstamming
van de mens horen verklaren in
katholieke zin, daarbij de leer over
het aards paradijs en de verlossing
vernemend, maar op school ver
nemen over aapmensen en evolutie
en van de eeuwige vooruitgang.
Bleef het daar maar bij, zo ver
volgd onze zegsman. De kinderen
worden letterlijk gedwongen zich
bij de communistische jeugdorgani
saties aan te sluiten: bij de jongeren
organisatie als ze beneden de twaalf
zijn, bij de andere, indien zij nog
geen 25 zijn. Het is de befaamde
„Freie Deutsche Jugend", die het
grootste bederf in de zielen stort.
Tegen dat alles staan de ouders
machteloos. Zij kunnen zelfs geen
critiek binnen vier muren laten
horen uit vrees, dat onvoorzichtige
uitlatingen van de kinderen hen
zelf in moeilijkheden brengen.
Dit alles krijgt echter pas zijn
meer beklemmende betekenis, wan
neer men weet, hoe het hele leven
onder die communistische totali
taire druk gebukt gaat.
Want vader staat op de fabriek
weer onder druk van de partijbon
zen, die hem in de politieke orga
nisatie willen dwingen. Vader is
verplicht op de fabriek te luisteren
naar het „uur onderricht in het
marxisme".
Moeder kan wel trachten haar
taak in de huishouding te verrich
ten, maar als zij door de lage
lonen en door de inmenging van
de arbeidsbureaux gedwongen wordt
haar huis te verlaten en in de
fabriek te werken, valt ook het
gezin ten slachtoffer aan de ont
wrichting".
Onder het spreken scheen mijn
zegsman meer en dieper onder de
indruk te komen van hetgeen hij
aan den lijve had ondervonden. Ik
begreep het ook beter nu ik de
mensen zelf min of meer sjofel
gekleed had gezien en zwijgend
gaand door de straten. Maar ik
vermoedde nu ook beter, waar de
reden gelegen is van de grote in
zinking, die velen krijgen, wanneer
zij het niet meer kunnen harden
en met achterlating van alles naar
het Westen vluchten.
Ik herinnerde mij het gesprek
met de vrouwelijke dokter in een
van die ontvangstcentra, die mij
verklaarde, dat het jarenlang duurt
eer de vluchtelingen hun psychische
inzinking te boven zijn. Zij had mij
verteld van mensen, die de druk
van het regiem niet langer kunnen
verdragen en dan in West-Berlfjn
hun toevlucht komen zoeken en
van de mensen, die (wel is waar
niet nawijsbaar) vervolgd worden
en dus eigenlijk niet in het West-
Duitse arbeidsproces kunnen wor
den ingeschakeld. Van die mensen,
die, eenmaal de hel van het Oosten
ontvlucht, ook geen wortel kunnen
en mogen schieten in het Westen.
„Maar", zo vervolgde de leider
der katholieke hulporganisatie,
„men moet van de andere kant be
wondering hebben voor die katho
lieken, die proberen op hun post
te blijven.
De bisschoppen, zien gaarne, dat
de katholieken niet hard weglopen,
omdat anders het meedogenloze
systeem alles vernietigt en opslorpt.
Nu hebben wij door gezamenlijk
optreden en moedig standhouden
tenminste toch een zekere drage
lijkheid weten te bereiken. De
pastoor kan nog altijd preken en
de H. Mis lezen, de gelovigen gaan
naar de kerk voor zover zij niet
door pariijwerken worden opge
houden, de kinderen kunnen aan
de pastorie komen en daar in
clubjes catechismusonderricht ont
vangen. Alles bijeengenomen kon
het erger, zoals in Tsjechoslowakije
en Hongarije".
Wij vroegen daarop, hoe het
stond met de bouw van kerken en
het bestaan van scholen, kinder
tehuizen en andere katholieke
instellingen. Het antwoord daarop
gaf opnieuw een triest beeld:
kerken bestaan nog, kunnen zelfs
hersteld worden al gaat het moei
lijk. Van staatswege heeft men niet
de minste medewerking te ver
wachten, maar dat gebeurt in som
mige Europese landen evenzeer.
Alleen is hier het lastige, dat
arbeiders, die iets voor de Kerk
willen doen, dit allemaal in hun
vrije tijd moeten verrichten en dat
de bouwmaterialen aan allerlei
instellingen eerder worden gedistri
bueerd dan aan kerken. De zusters
kunnen nog haar kindertehuizen
onderhouden, maar geen enkele
financiële bijdrage van de staat,
integendeel wel belasting. Alle
liefdewerken moeten van het westen
uit gefinancieerd worden.
Toch leeft het" geloof; het is er
waarschijnlijk levendiger dan in
het westen. In het oosten moeten
de katholieken er grote offers
voor brengen en zij doen dat. Zij
voelen ook aan den lijve hoezeer
de Kerk altijd is opgetreden voor
de mens, voor zijn vrijheid en de
waardigheid van de menselijke
persoon. In het communistisch
regiem is dit alles verdwenen: de
mens is een machine en een slaaf
van de staat. Om deze geest van
opoffering in zich wakker te hou
den, hebben de katholieken en
vooral de jongeren nodig, dat zij
van tijd tot tijd naar het westen
slippen.
Ik verwonderde mij erover, dat
dit zo maar mogelijk is. Maar die
verwondering van mij werd door
deze Berlijner gedeeld, hoewel hij
reeds helemaal aan de uitzonder-
zonderlijke positie gewend was.
„Berlijn", zeide hij mij, „is tot
ons aller verwondering, nog steeds
een gat in het IJzeren Gordijn. Wij
verklaren het zo, dat de commu
nisten het als een soort van etala-
lage gebruiken, om de Westerlin
gen gelegenheid te geven te zien,
hoe goed het toch is. Zij hebben
hier veel meer voordelen aan de
bevolking gegeven dan elders, maar
dat is juist de bedoeling. Het is
ons geluk en ook dat van degenen,
die in de Oost-zone wonen, dat dit
gat in het gordijn bestaat. Nu
kunnen zij van tijd tot tijd even
naar ons wippen en iets meenemen
van het echte katholieke leven. Zij
kunnen boekjes krijgen om hun
geest te verrijken, want katholieke
lectuur is taboe. Men kent alleen
maar de communistische hoera-
kranten, waarvan men gaat wal
gen."
In dit stille vertrek, waar heel
wat goeds voor de katholieke ge
loofsgenoten achter het IJzeren
Gordijn werd uitgewerkt, proefde
ik niet alleen de liefde van land
genoten voor elkaar, maar ook de
liefde van geloofsgenoten.
„Zalig zijn zij, die vervolging
lijden om Mijn naam", heeft Chris
tus eens gezegd, maar ook zalig zij
die de vervolgden hulp en steun
verlenen. In de stad vol barre con
trasten, Berlijn, vormen ook de
contrasten, die 't Christendom vor
men, een wezenlijk bestanddeel van
het leven.
in Limburg en Noord-Brabant
door Maaswater.
Uit vertegenwoordigers van de
Limburgse en Brabantse Gedepu
teerde Staten, Provinciale Staten
en Rijkswaterstaat is thans een
inter-provinciale commissie ge
vormd voor de watervoorziening
(met Maaswater) van verdrogende
gronden. Deze commissie zal
advies uitbrengen over de meest
economische en rationele wijze om
het Maaswater op .te pompen en te
verdelen over de verdrogende gron
den van Noord-Brabant en Limburg.
In "Noord- en Midden-Limburg
liggen ten Westen van de Maas
56.000 hectaren min of meer ernstig
verdrogende grond en 12.000 ha
verstuivende grond. In Brabant zijn
200.000 hectaren landbouwgrond ge
baat bij een watervoorziening.
Meer dan 100.000 ha kunnen tot
dé verdrogende gronden worden
gerekend. Een groot deel van deze
gronden ligt in Oost- en Midden-
Brabant. Uit het overleg tussen de
Limburgse en Brabantse belang
hebbenden, die thans de zaken in
overleg met de Rijks- en Provin
ciale Waterstaat gaan aanpakken,
is wel komen vast te staan, dat men
zo snel mogelijk tot deze water
voorziening moet komen.
Overwogen wordt in het droge
voorjaar 60 millioen kubieke meter
water aan de Maas bij Panheel,
waar een gemaal wordt gebouwd,
te onttrekken. Het water kan van
hieruit op het kanaal Wessem-
Nederweert, de Noord er vaart, het
Defensiekanaal, 't Deurnese Kanaal
enz. worden gebracht.
Het water komt dan via talloze
infiltratieleidingen op de landbouw
gronden, die in voorjaar en zomer
een grote waterbehoefte hebben.
Van deze 60 millioen kubieke meter
zou 20 millioen kubieke meter water
naar Limburg en 40 millioen ku
bieke meter water naar de gronden
in Brabant gaan.
In het afgelopen jaar is in Noord-
Brabant en Limburg al hard ge
werkt aan de voorbereiding van
deze bevloeiing, die strikt genomen
open infiltratie heet. Een verdro-
gingskaart van de landbouwgron
den is al klaar. Rijkswaterstaat stelt
thans met behulp van bestaande
gegevens een hoogtekaart voor de
betrokken gebieden samen.
De Stichting Bodemkartering
levert het inzicht in de grondsoorten
tot op verschillende diepten. Aan
de samenstelling van een grond-
waterdieptekanaal, nodig om een
goede waterhuishouding-op te bou
wen, wordt hard gewerkt.
In 4.200 waterstandbuizen wordt
in Noord-Brabant viermaal per jaar
de waterstand afgemeten. In stand-
putten bij boerderijen worden deze
opnamen eens in de veertien dagen
verricht. Op negen plaatsen in Bra
bant wordt de stand van het opper
vlaktewater en de verdamping ge
meten.
Verwacht mag worden, dat alle
benodigde gegevens in de loop van
1955 tot een eindrapport zullen
leiden, dat de deskundigen een goed
inzicht in de watervoorzienings
mogelijkheden van de gronden zal
geven. Volgens een voorzichtige
raming kan Brabant bij een goede
watervoorziening van de verdrogen
de gronden 50 tot 60 millioen gulden
agrarische opbrengstvermeerdering
boeken.
29 October 1904
De Gemeenteraad vergaderde 29
October.
Het ziekenfonds „St. Ludovicus"
telde 47 leden en 13 ereleden. Tot
bestuursleden werden herbenoemd
Gerard Potten, Langstraat en P. J.
Philipsen, Hoenderstraat.
2 November 1895
De heer Mart. van Rijswijck,
onderwijzer te Oostrum, slaagde te
Nijmegen voor Gymnastiek.
De schoenmakers Jac.Nabben,
Frits Verbeek en Jacob Baltussen
waren 25 jaar lid van de Sint
Crispinus-gilde.
3 November 1900
Een artikel wordt geplaatst: Onze
Paters in China. Belangrijke tijding.
Het bezoek aan het kerkhof
was op 2 November zeer druk.
De groentemarkt op Aller
zielendag was uitstekend bezocht.
Men betaalde o.a. voor witte kool
60 a 70 cents per 100 pond.
De aandacht wordt gevestigd
op het feest van de heilige Machus-
tus te Oirlo.
De heer H. H. J. Maas, onder-
Die kwaliteit valt ook zó wel van die welgedane snuitjes af te lezen. En wat de prijzen
betreft...: hieronder staat een lijstje, dat ieder woord van onze jeugdige spreker met
i is- Albert Heijn met alles. Kijk maar rond in een
cijfers bevestigt! Zó voordelig nu i
AH winkel. En overtuig U bij ieder artikel, dat die Kleine Tw
hun beste kwaliteit voor de laagste prijs
Gelderse rookworst eo
Prijsverlaging - NU per Stuk
Doperwten blik
s«S 44,ib
Sperciebonen 104 héél blik
Pure bijenhoning iio per pot
Boterhamkorrels 33 210 gum
Amandel speculaas
Gekruide speculaas
44 en
Huishoudzeep
ijk hebben met
250 gram
2 dubbele
stukken
Zoveel hoofden, zoveel zin.,
in AH KOFFIE/
Daacom 1
maar goed, dat
AH Koffie niet alleen de
geurigste en krachtigste, maar
ook de goedkoopste is!
Boffe koffie - de lekkerste koffie.'
maakt U hel leven goedkoperl
wijzer, schrijft een Ingezonden stuk
aan „Veritas te Venray".
4 November 1899
Op 31 October vergaderde de ge
meenteraad.
De heer J. H. Sala werd benoemd
tot veearts in de gemeente Venray.
Behandeld werd een adres van
de onderwijzersvereniging om ver
hoging van de jaarwedden.
30 October overleed de Zeer
Eerw. Heer Joannes Mathias Leens,
pastoor te Oirlo, in de leeftijd van
87 jaren. Hij werd 26 October 1812
te Weert geboren. Sinds 1860 was
hij pastoor te Oirlo.
De heer H. J. H. Sala, Rijks-
veearts, zou zich 15 November
vestigen ten huize van mej. de Wed.
Rutten aan het Eind.
5 November 1898
De Gemeenteraad van Venray
verzocht aan de Prov. Staten sub
sidie voor de Ambachtstekenschool.
5 November 1904
Op 29 November vergaderde de
Gemeenteraad. Het salaris van de
veldwachters werd op f 450.
gesteld.
De overplaatsing van de heer
H. Oudenhoven, klerk der posterijen,
naar Eibergen werd ingetrokken.
De heer Piet Spee was met
f 1274.de laagste inschrijver voor
een woonhuis, café en winkel voor
rekening van Joh. Jacobs te Leunen.
In de Gazet van Limburg schrijft
Skopus onder Periscoopj es de vol
gende kloppen en klappen:
Om nog eens even op dat praatje
van die meneer voor de radio over
het te geringe eierenverbruik door
het Nederlandse volk terug te
komen: De eieren kosten vandaag
een cent meer, mijnheer zei
onze ijverige Zuivelhuiswinkelier-
ster en dat zal nu tot Kerstmis
of daaromtrent wel oplopen tot 26
of 27 cent.
De reden waarom Simple com-
me bonjourDe kippen leggen nu
minder en al zitten er ook millioe-
nen eieren in de koelhuizen, betalen
zullen we. Dat is nu eenmaal de
moderne, sociaal-progressieve, maar
slechts in een ethisch sopje gewas
sen oeroud-liberale theorie van
vraag en aanbod.
Op de mesthoop met de groenten,
als er teveel zijn. En 'n politie
agent erbij zetten, opdat niemand
in de verleiding kome er wat van
weg te nemen. En als we weer
eens teveel rogge krijgen, dan
denatureren of te wel blauwkleuren,
en mochten de varkens te talrijk
worden, dan leve de oormerken.
En uit de tijd van de Rundvee
centrale kennen we ook nog het
kunstje van regeringsvlees-in-blik,
dat we tenslotte als we er mee
blijven zitten de werklozen wel
in de maag kunnen splitsen..,
Ja, ja, Skopus, zal nu misschien
wel een of ander lezer opmerken:
jij hebt makkelijk praten. Hoe zou
jij het dan doen
Dat lijkt ons vrij voor de hand
liggend: breng de prijzen der nor
male levensmiddelen in verhouding
tot hetgeen het Nederlandse volk
verdient. Of laat het Nederlandse
volk zoveel verdienen, dat het
eieren, boter, kaas, vlees, groenten,
de overvloedige producten van eigen
bodem in redelijke hoeveelheid kan
consumeren.
Zolang de bloemkool in Venlo de
mestkuil ingaat en men in Maas
tricht terzelfder tijd 85 cent voor
'n klein exemplaar moet betalen,
of zolang men in de tijd van de
sperciebonen f 2.voor een kilo
vraagt, klopt het niet met lonen
en prijzen. Waarbij dan de klo(alp
pen eenzijdig neerkomen
Portemonaie met inhoud; Sijkens,
Leunen K 13. Zwarte damestas met
inhoud; C. Teunder, v. Heemskerk
straat 14 B Groningen. Manchester
jongensbroek; B. Geurts, Beekweg.
Kinderschoentje; Langeweg 40.
Ronde Zaklantaarn; A. Voermans,
Leunseweg 16 a Leunen. Sleutels;
M. v. Oss, Akkerweg 40. Dubbele
rijwieltas; Lichteveld, Henseniusstr.
26. Wit tasje met rozenkrans; Ka
zerne. Rozenkrans; Kazerne. Kort
blauw jongensjasje; L. Loenen,
K. 2b Leunen. Rode herenportemo-
naie met inhoud; M. van Tefelen,
Langstraat42. Etui met toebehoren;
Thijssen, Maasheseweg 44. Sleutel
van klok; Kazerne. Autostep; Wmr.
v. Lierop. Vulpen; Ariaans Grote
straat 18. Doublé armband; Kessels
D 26a Oostrum. Damessjaal; Ver-
heijen, Maasheseweg 42 c. Kinder
jasje; H. Peters, Charles Ruijsstr.
Broche; In de Rijp, Schoolstraat 2a.
Grijze dames glacé; Kazerne.
Blauwe Overall; Kazerne. Rechter
damesglacé; Verheijen, Kolkweg 2
Vulpen; Hendriks, Langstraat 46.
Kanarie; van Soest, Vlak waterweg.
Rood schoudertasje met inhoud;
J. v. Soest, Overl. w. 37b. Huissleu
tel; Mattijssen, Kempweg 18. Grijze
lederen dameshandschoenAriaans
Kosmans, Grotestraat 6.
Het toneelseizoen is weer aange
broken en van verschillende kanten
is men volop bezig met de repetities
voor de uitvoeringen. Zo ook onze
operette-vereniging, die evenals
vorig jaar, ook nu weer van plan
is met een „eigen compositie" op
de planken te komen.
De titel van de nieuwe operette
is: Nichts für kleine Madchen, een
komisch verhaal in vier bedrijven.
Door de samensteller werden naast
operette-melodiën van Strauss,
Lèhar en Kalman (Fledermaus,
Lustige Witwe, Csardasfürstin)
ook film-melodiën gebruikt o.a. uit
Die Verschleierte Maja.
Een expirement, dat ook naar het
oordeel van deskundigen goed ge
slaagd is, daar deze vermenging op
bepaalde punten aan het stuk een
grotere charme verlenen. Daarnaast
komen ook melodiën voor uit de
moderne operettes Viktoria und
ihre Husar van Abraham en der
Vetter aus Dingsda van Künnecke,
zodat dus zangliefhebbers hier wel
aan hun trek komen.
Het orkestje, dat vorig jaar reeds
een apart cachet gaf, heeft men
uitgebreid en de leiding van diri
gent Francken uit Blerick aan het
geheel zal ontegenzeggelijk ook een
verbetering zijn.
Dat de operettevereniging voor
geen kleintje vervaard is, hebben
we vorig jaar o.a. kunnen merken
aan een weelde van nieuwe
costuums, die van Der Schweine-
furst gedeeltelijk ook een show
maakte.
Dit jaar belooft ook op dit ter
rein nog heel wat meer. Alleen al
in het vierde bedrijf moet tengevolge
van de verschillende baletten, die
hierin voorkomen viermaal van
costuums verwisseld worden. Het
ontwerpen der costuums is ook
dit jaar in handen van Mevrouw
Boonekamp, die ook evenals het
vorig jaar de baletten instudeert
en de gehele regie voor haar reke
ning neemt.
Het zal duidelijk zijn, dat een en
ander de operette-vereniging voor
zware kosten zet. Voordat Der
Schweinefürst in alle pracht en
praal het vorig jaar op het toneel
stond, waren meer dan f 1500.
verdwenen. Dit jaar zullen de
kosten nog hoger zijn.
Polyhymnia gaat daarom U bin
nen enkele dagen donateurskaarten
aanbieden, die bovendien recht
geeft op een vrije toegang. Daar
mede steunt U dus op de eerste
plaats een operette-vereniging,
waarvoor wij door vele andere
plaatsen worden benijd, maar hebt
U bovendien op tweede Kerstdag
gratis toegang tot deze nieuw en
groots opgebouwde operette.
Na een maandenlange voorberei
ding opent „Hioob" op Zondag 31
October a.s. het toneelseizoen met
het stuk: „Het witte schaap van de
familie", een meesterlijk blijspel,
waarmede destijds Cor Ruys grote
successen heeft behaald.
Overal in de lande oogstte dit
stuk veel bijval en het mag daarom
geen verwondering wekken, dat
„Hioob" reeds diverse uitnodigin
gen van elders heeft ontvangen,
om aldaar met „Het witte schaap
van de familie" op te treden.
Gezien de grote belangstelling
welke in Venray en omstreken
voor déze uitvoering bestaat, raden
wij ieder dringend aan om tijdig
plaatsen te bespreken.
Zie de advertentie in dit blad.