3 GROTE GOUDREPEN
Priesters in de voorhoede.
fa. P. G. MOOREN ZN.
Koffieprijsverlaging, en bovendien
deGruyter
jMHB
NIEUWE
KOFFIEPRIJZEN
De prodactiekosten van melk
zijn aanzienlijk gestegen.
J
RONDO-WASMACHINES
De Gruyter's koffie is belangrijk in prijs verlaagd.
De 10% korling is natuurlijk gebleven. Schenk
nu dus gerust een kopje méér, want voordeliger
dan De Gruyter's koffie is er géén andere.
Een beroemde naam en een grote faam als
koffie- en theezaak geven U de zekerheid van
verse koffie, geurige koffie, krachtige koffie.
Nu niet meer beknibbelen! Tracleer Uzelf op
De Gruyter's Goudmerk- of Roodmerkkoffie, met
heerlijke grote chocoladerepen; naar keuze melk,
puur of melk-mokka,
goudmerk
Deze aanbieding
is geldig tot en met
19 October 1954
BIJ AANKOOP VAN EEN HALF POND KOFFIE OF EEN BUSJE OPLOSKOFFIE
TER WAARDE VAN 75 CENT, VOOR SLECHTS
Goudmerk. 250 gr. 275 ct.
Roodmerk 250 gr. 248.ct
Blauwmerk. 250 gr. 228 ct.
Oranjemerk 250 gr. 208 ct
Oploskoffie busje 285 ct.
Coff. vrije koffie, blik 320 ct
MET 10% KORTING
i
Bezoek aan de „Bastide" in
de havenstad Bordeaux.
Bordeaux in Frankrijk, is een grote stad, een havenstad
van 254.000 inwoners. Bet is daarom als iedere havenstad
een centrum van nijverheid, waar hard wordt gewerkt.
Ook de industrie bloeit er en vele handen vinden er werk.
Maar in Bordeaux heerst ook armoede en ellende en wel
zo erg, dat wij er ons als Nederlanders haast geen voor
stelling van kunnen makeu. Natuurlijk zijner ook burger-
wijken, overeenstemmend met onze begrippen van „nette
wijken", zelfs deftige buurten, waar opmerkelijk veel
Amerikanen wonen. Die Amerikanen worden trouwens in
Frankrijk niet bepaald vriendelijk beoordeeld.
In de trein zeiden een paar Franse soldaten tegen ons:
„We kunnen best op ons zelf passen, die Amerikanen
kunnen wel ophoepelen."
In ditzelfde Bordeaux vormt de misère een probleem en
naast de misère het geloof. Natuurlijk, de meeste inwo
ners van Bordeaux zijn van huis uit Katholiek. Ze laten
hun kinderen dopen en vieren de eerste H. Communie
met een uitbundige luister. Maar dan verdwijnt het ge
loof uit het leven en het schijnt alleen nog een schone
herinnering op te wekken in hun vloeken.
Inderdaad, de arme wijken in
Bordeaux zijn voor het Katholicis
me een probleem, schier onoplos
baar.
In een van deze arme wijken, de
Bastide, is het, dat sedert 3 jaar
een Nederlander werkt, pater Lucas
de Bruin, een zwarte Franciscaan,
door zijn Franse parochianen ,.le
père Luc" genoemd.
Samen met drie confraters werd
hij in November 1951 naar Bordeaux
gezonden om te gaan werken in de
parochie van O.L. Vrouw van Cy-
pressat. De mensen wonen hier in
krotten, in eikaar gezet van oude
groentenkisten, platgeslagen ben-
zine-blikken en schimmelige plan
ken.
Degenen, die een plaatsje in het
bouwvallige Amerikaanse barak
kenkamp uit de eerste wereldoor
log hebben kunnen bemachtigen,
zijn nog het beste af, al is het in
deze barakken in de winter snij
dend koud en in de zomer brandend
heet.
Bouwen maar.
In dit milieu ontmoeten we père
Lucas de Bruin. Na een spontane
begroeting voert de zwarte pater
ons zijn pastorie binnen.
Het is een kaal en vochtig huis,
waar bij lange na niet de sfeer
heerst van een Hollandse pastorie.
Maar vergeleken bij de krotten in
de omgeving is het een villa.
Ik kijk uit het raam en zie de
parochiekerk van de achterkant.
Een armoedig godshuis, maar een
juweeltje als men het met drie
jaren geleden vergelijkt. Toen
stond het gebouwtje op instorten,
vertelt pater Lucas en je kon door
de muren naar buiten kijken.
Zoals altijd bij priesters, die het
moeilijk hebben in hun omgeving
is hij vol van de kerk. Hij vertelde
me dan ook, voor ik een paar mi
nuten tijd heb om even aan dit
hele vreemde gewend te raken, de
hele geschiedenis van de verbou
wing.
Men kent dat, een kwestie van
vallen en opstaan, of om in bouw
termen te spreken: van pleisteren
en scheuren, van optrekken en in
storten. Enfin, er staat nu een voor
het oog net kerkje. Maar voor O.
L. Heer is nog altijd geen goed
onderkomen gevonden.
Het Allerheiligste moet in een
ijzeren koffer achter het altaar
bewaard blijven, zolang het taber
nakel zelf niet aan de eisen van
het kerkelijk wetboek voldoet.
We dronken koffie van een heel
andere kwaliteit dan de Hollandse.
Maar daar had ik nauwelijks erg
in, want pater Luc boeide nu mijn
aandacht met het catechismuslo
kaal.
Ook weer zo'n metselwerk. Eerst
was het een kelder, waar de kin
deren onderricht moesten ontvan
gen, toen een schuur, waar je uit
je kleren woel en nu.... dit mooie
gebouwtje. Ik vraag waarom hij
zoveel waarde hecht aan dit ge
bouwt je'
„Och", zegt hij met wat weemoed
„U weet, in Frankrijk krijgt het
bijzonder onderwijs geen subsidie,
zodat de katholieken hun scholen
zelf moeten betalen. De bewoners
van de Bastide zien daar natuurlijk
geen kans toe en daarom bezoeken
hun kinderen de staatsscholen,
waar echter ieder godsdienstonder
wijs ontbreekt, ja die soms zelfs
anti-katholiek genoemd kunnen
worden.
Daarom is het catechismus-on
derricht, ook al moest het in de
Bastide de eerste tijd onder de
meest primitieve omstandigheden
gebeuren, van zo'n groot belang.
Voor de meeste kinderen is het
de enige keer in de week, dat zij
over het geloof horen spreker,
want noch thuis, noch op school
worden zij met het katholicisme in
aanraking gebracht.
Ik zal u hier niet vermoeien met
het omstandige verhaal „hoe het
gebouwtje tot een fraai en leven
dig verblijf gemaakt is. Ik zal niet
spreken over het metselwerk van
pater Bernard, een Zwitserse me
debroeder, van hetschilderwerk van
père Maurice, een doctor in de
esthetica, die reeksen vaklitteratuur
het licht heeft doen zien.
Ik wil even wijzen op de andere
accomodatie, die het gebouw heeft,
de douches, waar de parochianen
eventueel een bad kunnen nemen.
Ja, ja, verzekert ons père Luc,
dat is al heel wat. We helpen onze
mensen tenminste aan een beetje
hygiënische voorzieningen, maar ze
hebben nog heel wat anders nodig.
Kom mee, dan zal ik het U met
eigen ogen laten zien".
We trekken door de Bastide. Mijn
God, dat dit bestaat, ik had het
nooit kunnen vermoeden, zelfs niet
na de aanduidingen, die we hier en
daar reeds hadden opgevangen. Hier
lopen we een schuur binnen, een
ding, dat me doet denken aan een
aardappelhok.
Hier wonen mensen, mensen van
vlees en bloed als ikzelf.
En niet een of twee, neen een ge
zin: ouders en drie kinderen. Het is
duister, vies en rommelig als ik nog
zelden heb meegemaakt. Binnen
enkele minuten, ik wil het eerlijk
bekennen, sta ik al te krabbelen aan
mijn been.
Bijna alle Nederlandse pelgrims-
treinen, die deze zomer bede
vaartgangers naar Lourdes heb
ben gereden en het waren er
heel wat in dit Mariajaar
hadden een extra-lading voedsel
en kleding aan boord, bestemd
„voor de sloppenjeugd van
Bordeaux". Op de Bordeese
perrons worden al deze goede
gaven in ontvangst genomen
door een glimlachende Neder
lander, die in ons vaderland
eigenlijk een even grote belang
stelling verdient als de Franse
Abbé Pierre.
Want Pater Lucas de Bruin OFM
Conv. in de wandeling le père
Luc genoemd, werkt even als
deze grote figuur uit „De Vodden
raper van Emmaus" onder de
allerarmsten in de industrie
wijken van een grote Franse
stad. Hieronder laten wij een
reportage volgen, waarin wij
een klein beeld geven van de
ellende, die hier het deel is van
zovelen.
„Hindert niet, zegt père Luc, ik
heb er dagelijks tientallen".
We gaan zo een aantal barakken
in en uit. Overal hetzelfde. In het
midden van een straat, als ik het
zo mag noemen, staat de wasge
legenheid. „Water, niet medisch
gekeurd" lees ik. „Maar ander wa
ter is hier niet" merkt mijn gast
heer op.
En kijk daar, 10 latrines voor
200 gezinnen; daarover behoef ik
niet meer te vertellen.
15 gezinnen in éen huis
Dan gaan we een huis binnen,
dat er zeker voor Franse be
grippen nog vrij redelijk uitziet.
Maar binnen slaat de stank ons
tegemoet en licht de pater ons in
in iedere kamer een gezin! En het
huis heeft 15 kamers.
Achter de gesloten deuren horen
we een baby huilen en achter een
andere deur nog een. In een kin
derwagen onder de trap, slaapt een
zwartharig meisje van een jaar of
twee. Als we ons over de wagen
heenbuigen, zegt de moeder, die
juist langs loopt: „Verledenwinter
hebben de ratten haar oortje aan
gevreten."
Ik kan nu wel overwegen, wat
er van dit meisje worden moet,
dat hier 's nachts slaapt met negen
andere mensen in zegge 3 bedden.
Maar het lot van die ene is slechts
een fractie van de ellende in deze
Bastide.
Wat kunnen we hier doen, zei
pater Luc triest.
Mijn jongens van de catechismus
gappen als raven, maar zeg eens
tegen deze mensen, die leven in
deze omstandigheden, dat ze niet
mogen stelen, dat ze eerlijk moeten
zijn. Stelen is hier bijna een le
vensvoorwaarde.
Inderdaad, slechts als de sociale
omstandigheden hier worden ver
beterd, kan de Bastide voor de
Kerk worden gered.
Vriendelyk en gastvry.
Dan gaan we een kamer binnen,
waar een oud moedertje direct van
haar stoel opstaat en hem de pater
aanbiedt. Zelf gaat ze op het bed
zitten. Haar zoon, Jean Paul, die
zoals hij vertelt, verleden maand
uit Indo-China terug is gekomen,
offreert koffie.
Vriendelijk en gastvrij zijn deze
mensen wel, ondanks hun ellende
en als père Luc weigert, dringen
ze eensgezind aan:
„Maar mon père, een enkel kopje
maar.
Volgende maand vertrekt Jean
Paul weer naar Indo-China, zo
vertelt het moedertje. Hij heeft een
contract getekend om als burger
in een garage te gaan werken.
Père Luc schrikt even. ,.En zijn
vrouw dan?
Ach mon père, wat wilt u. Ze
zorgt toch niet goed voor hem. Ze
stopt zijn kousen niet en het eten
is niet altijd klaar. Hij heeft gelijk
de arme jongen.
„Maar ze blijft toch zijn vrouw
en zijn dochtertje dan, werpt père
Luc tegen.
„Ach mon père, wat wil u dan
In een van de volgende Ruizen
gaan we opnieuw naar binnen. Hier
ligt een Spanjaard ziek. „Het zal
vandaag of morgen wel afgelopen
zijn, zegt père Luc. Zijn vrouw zit
naast het bed en wrijft met de
slip van haar jurk langs haar ogen
Op haar schoot wiegt een smerige
kat zich langzaam heen en weer.
Het is allemaal zo triest hier, zo
eindeloos onafzienbaar triest...
0—
Talloos zijn de projecten, die de
vier priesters van Notre Dame van
Cypressant ten uitvoer brengen om
de mensen van de Bastide te hel
pen.
Ik luister gespannen naar de
plannen, die worden ontvouwd. Het
is vooral père Luc, de handelsman
onder de priesters van de Bastide,
die de ene actie na de andere voert.
Op zijn initiatief heeft het bisdom
Bordeaux in Martillac, 12 km. van
Bordeaux, een landgoed gekocht,
waar gedurende het afgelopen jaar
honderden kinderen uit de Bastide
hebben gespeeld.
Het is de bedoeling, dat hier op
de duur een kindertehuis wordt
gevestigd, waar l'Hermitage, zo
heet het landgoed, verkeert in
bouwvallige staat en er zal nog
veel gedaan moeten worden om het
op te knappen.
Tientallen Nederlandse jongens
hebben tijdens de zomer geholpen,
maar nog blijft er een massa te
doen en de vacanties zijn voorbij.
Dan heeft père Luc de actie met
de Nederlandse Lourdespelgrims
georganiseerd, een ingeving van
de H. Geest noemt hij het zelf,
maar ook dit, hoe schitterend het
resultaat moge zijn, kan de Bastide
niet uit de ellende helpen.
„Laten we dan tenminste de
kinderen redden, zegt père Luc.
Zo is het.
Als ik afscheid neem van deze
moedige priester, weet ik nauwelijks
meer wat te denken.
De enige, die hem troost én moed
geeft: Godzelf en misschieneón
heel klein beetje: Nederland!
De Rondo-wasmachine „Lilly"
is in één woord fantastisch.
U hebt er geen omkijken
naar. Wanneer U er 2 kg.
droog goed in stopt, dan is
dit met de Rondo „Lilly" in
4 minuten kraakhelder
gewassen.
De productiekosten van de melk
zijn blijkens onderzoekingen en be
rekeningen van het Landbouw-Eco-
nomisch Instituut (L.E.I.) geduren
de het laatste jaar aanzienlijk ge
stegen.
Gemiddeld bedraagt de stijging
over het gehele land f 3 per 100
kg. melk van 3.7 pet vetgehalte,
namelijk ongeveer f 2 voor de wei
degebieden en f 4 voor de zand
gronden.
Deze verhoging wijdt men voor
namelijk aan de loonstijgingen en
daarnaast aan de grotere hoeveel
heden veevoeder, die moesten wor
den aangekocht. De laatste twee
jaar zijn in dit opzicht bepaald on
gunstig geweest en ook voor de
komende winter zijn de vooruitzich
ten niet best.
De uitkomsten van 't onderzoek
laten grote verschillen in prodnc
tiekosten zien.
Het grootste verschil bedraagt
heeft een ingebouwde
klok, welke automatisch
uitschakelt op de door U
gewenste tijd.
Enkele stukjes goed kunt
U met een kleine hoeveel-
1 heid sop wassen. De was
machine is dubbelwandig en
heeft een onverslijtbare roest
vrije stalen binnenkuip. De
motor is beveiligd. De wrin-
ger is verstelbaar voor dik
en dun goed en kan na
gebruik in de kuip worden
geklapt.
Een pracht-wasmachïne voor slechts f. 398.-
contant of f. 41.16 contant en f. 24.-
'*«*4 p. mnd^ U moet deze Rondo „Lilly'
beslist eens gaan zien
bij Uw winkelier.
Wss-s#
sinds 45 jaar eenl kwaliteitsproduct
Waar niet verkrijgbaar wende men zich tot de
Imp.-Fabr. Gebr. Timmermans, Kessel—Venlo.
In alle modellen en uitvoeringen steeds volop verkrijgbaar bij
Grofestraat 10 VEN RAY Telefoon 683
thans ruim f 7 per 100 kg. melk
r.amelqk f 18.50 op de Noord-Hol
landse kleitveide tot f 26 in de
Noordbvaban.tse gemengde bedrij
ven van 10 tot 15 hectare, De pro
ductiekosten op de kleigronden zijn
nergens hoger dan f 23.90. Op de
zandgronden of gemengde bedrijven
nergens lager dan f 23.90.
De hoogste productiekosten in
het weidegebind vindt men in de
Alblasserwaard met f 24.40 per 100
kilo.
De kosten op de zandgronden
liggen gemiddeld f 5 per 100 kg.
hoger dan het gemiddelde in de
weidegebieden. Omdat de bedrijven
op de zandgronden kleiner zijn,
dan in de weidegebieden, blijkt.dat
daar per koe meer arbeid nodig Ss,
dan in doelmatig Ingerichte grote
stallen.
De voornaamste oorzaak van liet
kostenverschil ligt in bedrijfsom
standigheden, namelijk in bedrijfs-
grootte en grondsoort.
Men vreest, dat gebrek aan ar-
be idskraenten in de weideb edrijven
zich op den duur zal wreken door
een zekere verwaarlozing dezer
bedrijven en teruggang in produc
tiviteit.
Bij de berekeningen is men uit
gegaan van de arbeid van de boer
en diens gezinsleden, waan/oor een
norma al arbeidsloon is berekend.
Bovendien is voor de beer als
bedrijfsleider een zekere beloning
in re kening gebracht.
Als pacht is aangenomen het
bedrag, dat gemiddeld het volgend
jaar zal worden betaald.
VROUW VERMOORD IN
EINDHOVEN.
Zaterdagavond laat is op een
binnenpad te Eindhoven een vrouw
dodelijk verwond door een steek
met een mes. Een voorbijganger
trof haar aan, bracht het slacht
offer naar het Binnenziekenhuis,
waar de dood werd geconstateerd.
Het slachtoffer bleek te zijn de
32jarige gehuwde vrouw v.d. V.
L. uit Gestel. Zij is moeder van 3
kinderen. De politie heeft haar
echtgenoot en een 29jarige bak
kersknecht afkomstig uit Deurne
gearresteerd, doch beiden blijven
schuld ontkennen.
Voor de daderzijn dodelijke steek
toebracht, moet er een hevige
worsteling hebben plaats gevonden.
De vrouw heeft met haar vrese
lijk bloedende wonde nog twintig
meter afgelegd teneinde van de
voorzijde van de straat buurtbewo
ners te waarschuwen. Haar voor
nemen heeft zij evenwel niet meer
kunnen uitvoeren.
BEL OP BIJ BRAND
No. 392