Wat beoogt het
sociologisch onderzoek
Zondag 19 Sept. inhuldiging
H.E.H. Deken P.A.H. Loonen
Kent gij het Mandement der Bisschoppen?
Het grote misverstand
te VENRAY.
Twee onderwijskrachten
te Lennen in het zilver.
Centrale Yarkens-Fokdag
voor Limburg
Ingezonden
Zaterdag 11 September 1954 No. 37
VIJF EN ^ZEVENTIGSTE JAARGANG
ondervindt 't
wnvun.i—
w
kleding wint t
PEEL EN MAAS
CONFECTIE VAN
Tak
EEN RIJK BEZIT
^$tenstrI!tv2e8firtealefan5,?en g.r^so"^ WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN SSB'SSrSKgSA.'l
Op Zondag 19 September a.s. zal
de nieuw benoemde Deken, de Hoog
Eerw. Heer P.A.H. Loonen, plechtig
worden geïnstalleerd tot Pastoor
van de parochie St Petrus Banden.
Enkele dagen voordien zal de nieuwe
Deken zijn intrek nemen in het
Dekenaat.
Voor deze plechtige installatie is
in onderlinge samenwerking tussen
parochiegeestelijkheid, Kerkbestuur
en anderen een programma opge
steld, dat in de loop van de komen
de week nader zal worden uitge
werkt. Vast staat, dat voordat de
plechtigheden in de kerk beginnen,
de Hoogeerw. Heer Loonen 'n défilé
zal worden aangeboden van alle
Venrayse verenigingen.
Daartoe zijn en worden uitnodi
gingen rondgestuurd, waarin de
bestuurderen en leden der verschil
lende verenigingen worden gevraagd
om deel te nemen aan het défilé.
Van de kerkdorpen en de andere
plaatsen van het dekenaat verwacht
men een delegatie, al of niet ver
gezeld van plaatselijke muziekgezel
schappen. Het is dan de bedoeling,
dat rond 2 uur de stoet voor het
défilé zal worden opgesteld. Waar
en hoe, daarover is men nog in
overleg met de Rijkspolitie en dit
zal volgende week zo duidelijk mo
gelijk worden gepubliceerd.
Tegen diezelfde tijd wordt de
nieuwe Deken door het Kerkbestuur
afgehaald aan het Dekenaat en in
een plechtige stoet naar het Ge
meentehuis geleid. In deze stoet
zullen o.a. bruidjes meelopen even
als het Gemeentebestuur, de Har
monie en andere autoriteiten.
Na aankomst van deze kleine
stoet op het Gemeentehuis zal dan
het défilé beginnen, dat door de
H.E.H. Deken zal worden afgenomen.
Orde-commissarissen zullen dui
delijke aanwijzingen geven, terwijl
ook uit het volledige programma,
wat wij volgende week publiceren,
de nodige richtlijnen voor deel
nemers en kijkers te halen zijn.
Na afloop van het défilé, zal
kapelaan Keyzers aan de kerkdeur
met een korte speech de sleutels
van de kerk aan de nieuwe geeste-
j telijke leider overhandigen, waarna
de installatie-plechtigheden begin
nen in de parochiekerk.
De installatie zal verricht worden
door Prof. Feron van het Groot-
Seminarie. Deze plechtigheid is
voor iedereen toegankelijk. Alleen
wordt men verzocht strikt de hand
te houden aan de dan te geven
aanwijzingen.
Na de installatie wordt door de
Heer Deken een plechtig lof ge
celebreerd waarna waarschijnlijk op
het Dekenaat een receptie volgt.
Het behoeft geen betoog, dat men
een massale opkomst verwacht van
alle Venrayse verenigingen, zodat
de nieuwe Deken ook meteen een
goede indruk kan krijgen van alle
organisaties e.a. die Venray kent
en tevens een waardig welkom
wordt geheten aan de nieuwe gees
telijke herder.
Er is in het verleden door veel
katholieken 'n grote fout gemaakt,
een fundamentele dwaling, dat men
nl. godsdienst en leven van elkaar
kan scheiden.
Velen menen, dat men alleen in
de kerk of bij het bidden katholiek
moet zijn, niet in het zakenleven
of in het openbare leven. Gods
dienst is godsdienst, zeggen ze en
zaken zijn zaken
Met godsdienst bedoelen ze dan
bidden, Zondags naar de kerk gaan
en enkele godsdienstige practijken:
soms biechten en Pasen-houden,
Vrijdags geen vlees eten.
Als maatstaf voor godsdienstig
heid stellen zij op de eerste plaats
het al of niet deelnemen aan gods
dienstige oefeningen en praktijken.
Soms krijgt men bij informatie
over een persoon een volgende op
merking te horen: „Hij isfinancieël
onbetrouwbaar, maar overigens een
goed katholiek".
Of: „Ik zou niet graag een meisje
bij hem'in dienst laten gaan, maar
verder is hij goed katholiek."
Dit „goed katholiek" wil dan
zeggen,- dat zij Zondags de kerk
bezoeken en deelnemen aan andere
godsdienstige practijken.
EEN DUBBELE
MORAAL
Zaken zijn zaken Er zijn ka
tholieke zakenmensen, die voor
goede katholieken doorgaan, om
dat zij veel naar de communie
bank lopen, maar die op het
terrein van handel en bedrijfs
leven net doen alsof de katho
lieke zedenleer niet van kracht
is in het zakenleven, zodat men
het daar met de gewone eisen
van rechtvaardigheid en eerlijk
heid niet nauw behoeft te nemen.
Zij hebben de opvatting, dat in
het zakenleven als hoogste begin
sel het eigenbelang geldt. Men
mag dus bij het zaken doen ge
rust knoeien en de evenmens
onrecht aandoen, zoveel en zo
hard men maar wil,
als men maar zorgt,
zijn goede naam niette verliezen
door een veroordelend vonnis van
de strafrechter op te lopen.
Dat deze scheiding tussen gods
dienst en leven de godsdienst be
lachelijk maakt, is duidelijk voor
iemand, die even nadenkt.
Het Christendom is immers een
leer voor het leven. Het beleven
van het Christendom in de practijk
van iedere dag, dat moet de maat
staf zijn bij de beoordeling of
iemand goed katholiek is.
Zij moeten niets hebben van een
schijn-christendom.
Ik sprak laatst een huismoeder
van een groot gezin, die een veel
te klein huis had. Zij was kortge
leden er op uit geweest, toen een
groter huis vrij was gekomen.
Toen zij bij de huiseigenaar in
formeerde, of zij dat huis kon huren,
was het een antwoord een vloek
en beledigende weigering:
„Jij, met je 7 kinderen komt er
zeker niet in
En de vrouw besloot haar ver
haal met de verklaring:
„Dat was nou iemand, die ge
regeld naar de communiebank
loopt".
Tegen deze grote fout neemt het
Mandement uitdrukkelijk stelling.
Men moet in alle omstandigheden
leven volgens het katholiek geloof
Er moet eenheid zijn tussen leer
en leven, er mag zeker geen tegen
spraak zijn tussen de leer, die men
belijdt en het leven dat men leidt.
Wanneer gij bijv. 'smorgens te
communie zijt geweest, dan moeten
Uw huisgenoten, wanneer ge thuis
komt, daarvan iets kunnen merken.
Ook Uw personeel, als ge op het
kantoor of de werkplaats komt.
Zoudt ge thuis weer aan de tafel
vallen als een echte brombeer, als
een gevoelloze egoïst, of zoudt ge
Uw personeel nog dezelfde morgen
nog uitkafferen, zonder voldoende
reden, dan zeggen Uw huisgenoten:
„Ga liever niet te communie!"
En het personeel gaat minder
achting krijgen voor godsdienstige
practijken.
En als gij het „Onze Vader" bidt,
vergeef dan ook werkelijk Uw
huisgenoten of Uw medemensen de
kleine fouten, die zij tegen U be
gaan, anders is Uw gebed 'n soort
vloek, die ge over Uzelf afroept:
„Vergeef onze schulden niet, zo
als wij aan anderen hun schuld
ook niet vergeven".
Zijn wij katholiek en christen,
dan moeten wij het ook zijn in heel
ons dagelijks leven, in alle omstan
digheden. En anders deugt er iets
niet aan Uw christendom en is 't
maar een schijn-christendom.
DE GROTE MOEI
LIJKHEID.
Nu is dat wel heel gemakkelijk
gezegd, maar niet zo gemakkelijk
volbracht.
De grote moeilijkheid, waarmee
de Kerk altijd en overal heeft te
kampen, is juist de houding van de
katholieken in het openbare leven.
In het openbare leven wordt het
christendom te weinig beleefd.
Er zijn christenen, die met de
mond en misschien ook wel een
beetje met het hart het grote ge
bod van Christus belijden.
Bemin Uw evenmens, als Uzelf,
maar diezelfde christenen zien er
geen been in, deze levensregel naar
eigen goeddunken toe te passen of
te veronachtzamen, naar gelang 't
uitkomt voor hun zaak of voor
hun persoon.
Er zijn aanhangers van het bij
uitstek sociale christendom, die
zich zeer onsociaal gedragen.
Sommigen gedragen zich on
sociaal, omdat zij egoïsten zijn.
Anderen gedragen zich onsociaal,
omdat zij niets begrijpen van het
sociale christendom.
Beide groepen schieten te kort in
hun houding tegenover de mede
mensen en in het openbare leven,
Van beide groepen zal men geen
hulp kunnen verwachten bij de op
bouw van een nieuwe gemeenschap,
waar de mensen, ook van verschil
lende standen, wat dichter bij elkaar
moeten staan uit christelijke liefde
en sociale rechtvaardigheid. p.d.
De mededelingen over het socio
logisch onderzoek, die in de vorige
Raadsvergadering openbaar gewor
den zijn, waren nu niet bepaald
duidelijk voor hen, die over de
feitelijke bedoeling van dit onder
zoek wel eens wat meer hadden
willen horen. Want men heeft daar
wel dikwijls over gepraat en ieder
een zegt, dat het zo noodzakelijk is,
maar van de andere kant zijn er
meerderen, die daar toch wel eens
wat meer over willen horen.
Dat is niet gebeurd. Men is in
gegaan op het voorstel van B. en
W. om f 25.000 te voteren vóór dit
onderzoek en het voorlopige pro
gramma, wat het Sociologisch
Research Centrum van deR.K. Uni
versiteit inzake het „Venrayse" on
derzoek heeft opgesteld bleef
blijkens de Voorzitter op verzoek
van dit Centrum geheim.
Toch is ondanks die geheimhou
ding wel een en ander te zeggen
over dit onderzoek, wat misschien
voor de velen, die met de bedoeling
en de zin van dit werk niet op de
hoogte zijn, het gebeurde en vooral
wat gebeuren gaat begrijpelijker
doen maken.
De ouderen onder ons weten uit
eigen ervaring en dejongeren heb
ben het van horen zeggen, hoe de
Gemeente Venray vooral in de
laatste veer tig-vijftig jaren is ver
anderd.
Van een dorp met kleine keuter
boertjes, met hier en daar een win
keltje, is onze gemeente uitgegroeid
tot een grote plaats, met een stede
lijk aandoende kern en flinke kerk
dorpen.
i De woeste vlakten van de Peel
zijn verdwenen, daar zijn flinke
boerderijen op gebouwd en nieuwd
dorpen verrezen.
Het verkeer is intenser geworden
en een vreemdeling is het bekijken
niet meer waard.
Nieuwe wegen zijn er gekomen,
nieuwe gewoonten, nieuwe zeden
en een pcfmu'.s is op het ogenblik
even zeldzaam als vroeger een hoed.
Bij en in ieder onderdeel van het ge
meenschapsleven zijn veranderingen
ingetreden, betere woningen, betere
gezondheidszorg, beter onderwijs
enz. enz.
Dat is gewone evolutie, die op de
ene plaats sneller gaat als op de
ander, maar die tenslotte alles „mo
derniseert". De tijden veranderen
en wij met hen.
Deze ontwikkeling echter, hoe
goed en natuurlijk ook, zal ontegen
zeggelijk problemen met zich bren
gen.
Zo zal bijv. een verbeterde zie
kenverzorging met zich brengen de
bouw van een ziekenhuis, het aan
trekken van specialisten en ver
plegend personeel, terwijl ook gees
telijk voor een andere instelling
moet gezorgd worden.
Want wat heeft men aan een
ziekenhuis, als de mensen er niet
naar toe willen, maar thuis willen
blijven (omdat men bijv. de grote
voordelen niet kent)
Met de meeste veranderingen
gaan we automatisch mee en na
enkele jaren is het iets vanzelfspre
kend geworden.
En wat men persoonlijk ervaart,
ervaart ook een gemeenschap. Met
de modernisering van winkels is er
een groter behoefte aan moderne
verlichting, met de intensivering
van het verkeer moeten er betere
en grotere wegen komen, kortom
voltrekt zich ook daar een proces,
dat wellicht problemen met zich
kan brengen.
Wat zal
onderzocht worden?
Men is al een volkomen vreemde
ling in Jeruzalem als men in de
loop der laatste jaren niet heeft
opgemerkt dat de ligging van Ven
ray en de verdere ontsluiting van
deze streek veel problemen met
zich brengt.
Bruggenbouw en wegenaanleg
mogen aan de ene kant deze ont
sluiting bevorderen, van de andere
kant kan een dergelijke ontsluiting
zijn invloed doen gelden op daar
bij betrokken dorpen en mensen.
Zoals drukker verkeer, contact met
vreemden en hun opvattingen enz.
Zowel de noodzakelijkheid van de
ontsluiting als de daaraan verbon
den invloeden zullen dus zeker on
derzocht worden.
Een ander punt, wat in dit onder
zoek betrokken zal worden op
de gehouden industriedagen heeft
een der inleiders een duidelijke
wenk in deze richting gegeven
is zeker de bevolkingsopbouw.
Na de oorlog zijn er bv. meer
kinderen geboren per jaar als
thans. Dat heeft nu al zijn invloed
op het aantal schoollokalen, op
speelterreinen, jeugdwerk etc. Zou
men slechts rekening houden met
het grootste aantal, dan moet men
voor teveel zorgen en andersom
ook.
Hetzelfde geldt voor de zg. beroeps
klassen.
Hoe kan men voor industrie
zorgen, als men feitelijk niet weet,
hoeveel ambachtslui in de een of
andere vak werkzaam en beschik
baar zijn. Als men niet weet hoe
de ouderdom van deze mensen is
en wat te verwachten is van de
nijverheldscholen.
Aan de hand van al die cijfers
kan men een overzicht hebben van
wat de toekomst op dat terrein
brengen zal en welke voorzieningen
hier dus getroffen moeten worden.
Latente werkloosheid
Er is de laatste jaren veel ge
debatteerd over de vraag of er
onder de landbouwers veel verbor
gen werkloosheid zou bestaan. In
dit onderzoek zal de bezigheid van
de boer, de grootte van zijn be
drijf, zijn bedrijfsvoering enz. die
nen onderzocht te worden, alsmede
de uitbreidingsmogelijkheden, die
op dit terrein nog liggen.
De taak van de middenstand als
verzorger van gemeente en streek,
zijn bedrijfsvoering en -splitsing,
kortom de specifieke problemen
van Venray's middenstand zullen
dienen nagegaan, terwijl ook de
ambachten met hun mogelijkheden
en moeilijkheden gehoord moeten
worden.
Daaruit zal vanzelf al ter sprake
komen de mogelijkheden voor uit
breiding van werkgelegenheid.
Heeft men in bovenstaande dus
feitelijk alleen de geografische lig
ging van de gemeente en de sa
menstelling van haar bevolking
onder de loupe genomen, daarbij
blijft het niet.
Want uit het bovenstaand zal
volgen, dat deze streek haar lande
lijk karakter langzaam maar zeker
gaat omvormen naar de industriële
sfeer en daarmede komen we dus
op het terrein der
Industrialisatie
Daarbij doemen reeds nu vele
vragen op. Om maar enkele te
noemen: hoever kan en'moet men
gaan bij het aantrekken van indus
trie Moet men een bepaalde soort
aantrekken, of zoveel mogelijk ver
schillende Het antwoord kan voor
een groot deel al afgeleid worden
uit de oplossing van reeds genoem
de onderzoeken. Maar er is meer.
Door industrie verandert de men
taliteit. Een boer werkt voor het
overgrote deel in de openlucht van
's morgens vroeg tot 's avonds laat,
heeft daarbij telkens wisselend
werk. De doorsnee industrie-arbei
der is gebonden aan een bepaalde
ruimte, aan bepaald werk, aan
bepaalde uren. De mogelijkheid
bestaat dus dat hij ondanks betere
lonen geestelijk verarmt. Wat daar
tegen te doen Wat te doen om
mensen geschikt te maken voor
industrie d.m.v. scholing e.a. mid
delen.
Industrievestiging vraagt woning
bouw, vraagt aanpassing aan het
nieuwe werk, vraagt verenigingen,
liefhebberijen. Hoe is de tegen
woordige toestand en wat zal de
toekomst daarin moeten brengen
Heeft men het over liefhebberijen
dan komt automatisch de kwestie
ontspanning en vermaak naar
voren.
Hoe moet dit zijn en in welke
banen kan men dat het beste lei
den
De kwestie industrie is niet aan
het einde met de aantrekking van
enkele fabrieken.
Bovenstaande vragen bewijzen dat
en we zijn er van overtuigd, nog
verschillende vergeten te hebben.
Al deze dingen zullen nu weten
schappelijk onderzocht worden. Een
werk van bijna twee jaren, waarbij
verschillende geleerden ingescha
keld worden.
Het zal duidelijk zijn, dat een
dergelijk onderzoek veel werk
vraagt, maar hierover zal men ter
zijner tijd wel meer horen.
We kunnen ons gelukkig prijzen,
dat op vele belangrijke vragen, een
wetenschappelijk verantwoorde op
lossing gebracht zal worden.
Terwijl er bovendien alle reden
tot verheugenis is, dat dit onder
zoek zal worden geleid door een
katholieke instelling, te meer daar
zoveel vraagstukken het openbare
en persoonlijke katholieke leven
betreffen van nu en de toekomst.
De rapporten zullen regelmatig
verschijnen en door de Venrayse
Gemeenteraad behandeld worden.
Zondag heeft de Leunse gemeen
schap haar dank gebracht aan twee
onderwijskrachten, die 25 jaren lang
hun krachten hebben gegeven aan
het onderwijs van de Leunense jeugd
n.m. Mej. Esser en het hoofd der
Jongensschool de heer Vissers.
Om 10 uur werden beide jubila
rissen en hun familie afgehaald door
een grote stoet gevormd door het
schoolbestuur schoolkinderen en
oud-leerlingen. Zij werden ter kerke
geleid, waar Pastoor Vostermans
een plechtige Hoogmis opdroeg uit
dankbaarheid, daarbij geasisteerd
door twee oud-leerlingen van de
jubilarissen de heren van Kempen
en Claasens. Door het kerkelijk
zangkoor werd een meerstemmige
mis ten gehore gebracht.
Na de Hoogmis trok men naar
het Bondsgebouw, waar de huldi
ging der schooljeugd plaats vond.
De Leunse fanfare verleende daar
bij haar muzikale medewerking.
Allereerst werd een feestlied ten
gehore gebracht, waarna een vier
tal leerlingen onder een toepasselijk
gedicht een cadeau aanboden.
Pastoor Vostermans maakte zich
tot spreekbuis van alle Leunse pa
rochianen in zijn dankwoord voor
het vele en verdienstelijk werk wat
de jubilarissen in de afgelopen 25
jaren voor het onderwijs en de vor
ming van de Leunense schooljeugd
hebben gedaan.
Ook de inspectie van L.O. bood
bij monde van de heer Inspecteur
zijn gelukwensen aan. De toespra
ken werden afgewisseld met muziek
en zang, terwijl, nog ver
schillende cadeaux werden aange
boden.
Ook de heer Burgemeester bood
zijn gelukwensen aan en bracht de
dank over namens het Venrayse
Gemeentebestuur.
De heer Vissers dankte mede na
mens Mej. Esser voor de vele blij
ken van belangstelling die zij bij
hun jubileum mochten ontvangen.
Daarna volgde een druk bezochte
receptie waar behalve alle inwoners
van Leunen ook vele van daar bui
ten de jubilarissen hun gelukwen
sen aanboden.
Na de middag werd de heer Vis
sers nog eens extra gehuldigd in
zijn kwaliteit als technisch adviseur
van vele Leunse Verenigingen. Ook
ditmaal werd de muzikale mede
werking verleend door de Leunse
fanfare en was de belangstelling
zo mogelijk nog groter als 's mor
gens.
Er werd gesproken en oude her
inneringen opgehaald door de voor
zitter van de Jonge Boeren en Tuin
ders, de ondervoorzitter van de
Boerenbond, de voorzitster van de
Boerinnenbond en de Boerinnen
Jeugdbond, terwijl ook namens de
KVP afdeling woorden van huldi
ging aan de heer Vissers werden
gericht.
Door de verschillende verenigin
gen werden cadeaux aangeboden,
als een kleine uiting van waarde
ring en dank voor de heer Vissers
ook op dit terrein voor de Leunen
se gemeenschap heeft gedaan.
Bovendien bood een uit deze ge
meenschap samengesteld comité d
heer Vissers nog een afzonderlijK
cadeau aan, waaraan de gehele be
volking van Leunen het hunnen
hadden bijgedragen.
Het was dan ook geen wonder
dat de heer Vissers aangedaan was
toen hij allen, die aan het welsla
gen van dit en de voorbereiding
daarvan zoveel hebben gedaan,
dankte voor hun werk en alle andere
voor hun belangstelling en sympa
thie. Ook hierna volgde een drukke
receptie, waarna de feestelijkheden
in intieme familiekring werden
voortgezet.
Zowel Mej. Esser als de heer
Vissers wensen ook wij nog vele
jaren toe tot heil van geheel Leu
nen.
te HELDEN-PANNINGEN
Dinsdag 14 Sept. a.s. zal de Cen
trale Varkensfokdag voor Limburg
worden gehouden te HeldenPan-
ningen, waarvoor in onze provincie
en ook ver daarbuiten grote be
langstelling bestaat.
Door een scherpe vóór-selectie
welke door het Limb. Varkensstam
boek is gehouden, zal alleen het
allerbeste uitgeselecteerde fokma-
teriaal op deze keuring verschenen.
Van de ruim 500 opgegeven dieren
zijn er 220 'door de commissie
waardig bevonden om op de fokdag
te kunnen verschijnen in 21 cate-
goriën.
Een deskundige jury, samenge
steld uit personen uit het heieland
zal de dieren keuren.
Eenieder is er wel van overtuigd
dat de varkensfokkerij en -mesterij
op de gemengde bedrijven een zeer
voorname plaats inneemt, zodat er
voor de te houden fokdag een zeer
grote belangstelling is te verwach
ten.
Singelverfraaiïng
De Julianasingel is practisch
klaar en blijkens Uw gemeente-
raadsverslag is men ernstige po
gingen aan het doen om zeker
vanaf de Poststraat tot aan de
Wilhelminastraat hier inderdaad
behoorlijke woningen langs te
krijgen. Woningen met voortuintjes
waarschijnlijk.
Maar leende deze straat zich niet
uitstekend om deze voonuinl jes
vanuit de trottoir te laten lopen,
dus zonder hagen of omheiningen.
In verschillende andere plaatsen
levert dat een prachtig gezicht,
terwijl de gemeente dit alles stimu
leert door voor weinig geld tevens
te zorgen voor het onderhoud.
Hier zien we echter, dat zelfs
stalen hekken geplaatst worden en
andere omheiningen, evenals we
dat bij gemeentewoningen in andere
straten zien.
Zou het niet waard zijn, dat men
de proef eens nam De Juliana
singel kan daarvan het voorbeeld
geven. H. S
Schoolstraat
Met aandacht de beschouwingen
der Raadsleden gevolgd over de
nieuwe wegen. Kan echter maar
steeds niet snappen, waarom deze
heren niet eens wat meer zorg
hebben voor de Schoolstraat.
Bestrating: berg en dal, met hier
en daar een ravijn. Trottoirs: idem.
Bebouwing: hopeloos met die witte
gevallen (schijnen noodwoningen
te zijn).
Midden in een dorp dergelijk
geval te handhaven, terwijl men
elders brede singels aanlegt, waar
over tien jaren misschien al eens
wat woningen aan staan, geeft blijk
van weinig doorzicht. Al deed men
het maar voor verlichting van het
verkeer, nu men de inwoners toch
al schijnt afgeschreven te hebben.
Bewoner van de Schoolstraat
Nieuws uit
Venray en Omgeving
GROENE KRUIS
DONDERDAG a.s.:
Consultatiebureau voor zuigelingen
uit de Kerkdorpen
Benoemd
Tot onderwijzer aan de parochie
school St Hubertuskerk te Blerick,
werd benoemd Wim Hoedemakers,
Merseloseweg.
VIJF JARIG KIND OP STAP
Venrays Rijkspolitie werkte Dins-
middag en avond onder hoogspan
ning, daartoe aangespoord door het
verhaal van een moeder uit het
Veulen, die vertelde, <Lit haar vijf
jarig dochtertje spoorloos was. De
kleine was Dinsdag voor het eerst
naar de kleuterschool gegaan op de
Heide, en sindsdien niet meer naar
huis teruggekeerd. De kleine mocht
de 4 km lange schoolweg afleggen
op een blauwe kinderfiets.
Nadat eerst een melding uit Ys-
selsteyn mis bleek, en de moeder
een vergeefse tocht daarheen had
gemaakt, kwam er tegen de avond
wederom een telefoontje, ditmaal
uit Helmond, waar de politie in de
stad en kind met een blauw kinder
fietsje had aangetroffen. Uit haar
verhaal was men te weten geko
men dat de kleine van het Veulen
afkomstig was.
Een gelukkige vader kon 's avonds
de kleine halen op het Helmondse
politiebureau.
Handboogsport
Zondag maakte de leden van de
Handboogschutterij St. Oda een
uitstapje met de dames naar Zuid-
Limburg. Tevens nam het eerste
zestal deel aan de Korpskampioen
schappen van Nederland welke te
Geverik werden gehouden.
Met 1298 punten in 50 pijlen werd
Soranus van Boukoul (Swalmen)
Korpskampioen van Nederland.
St. Oda behaalde 1150 punten,
dus precies een gemiddelde van
23 p. per blazoen en bezette hier
mede de negende plaats.
De hoogste schutter over de 50
pijlen was Fr. v. Heur van Boukoul
met 246 punten, 2de werd de lands
kampioen Th. Hendriks v. Boukoul
met 227 punten. De schutter H. vd.
Putten van St. Oda bezette de 3de
plaats met 221 punten. Tevens be
haalde de heer J. vd. Ven de le prijs
zijnde 50 gulden, in de loterij welke
aan deze wedstrijd was verbonden.
St. Oda kan met genoegen op een
goed geslaagde reis en de geleverde
prestatie terug zien.
Wegenaanleg in Noordelijke
Peel stopgezet
De werkzaamheden die moeten
leiden tot ontsluiting van het noor
delijk Peelgebied zijn stopgezet.
De oorzaak hiervan is gelegen in
de moeilijkheden, die de Peel-
gemeenschap ondervonden heeft bij
't verwerven van een subsidie van
de Cultuurtechnische Dienst, die
zoals tot begin van dit jaar gebrui
kelijk was, veertig procent der
kosten, na aftrek van het ten laste
van de provincie blijvend gedeelte,
voor zijn rekening nam. Het gaat
hierbij om een bedrag van ruim
honderdduizend gulden. Een beroep
op minister Mansholt bleef zonder
resultaat.
Provinciale Commissie
voor de werkgelegengeid
Nu bij het Organisatiebesluit
Arbeidsvoorziening 1954 de Rijks
dienst voor de Uitvoering van
Werken (D.U.W.), met zijn inspec
ties, is opgeheven, is door Ged.
Staten aan Ir L. J. N. Jongmans,
voormalig Hoofdinspecteur van de
D.U.W. in de inspectie Noord-
Brabant eervol ontslag verleend als
lid van de Provinciale Commissie
voor de Werkgelegenheid, en in
diens plaats benoemd ir R. Hemmes,
hoofd van de Dienst Aanvullende
Civieltechnische Werken, in Noord-
Brabant en Limburg.