Wat beoogt het sociologisch onderzoek Zondag 19 Sept. inhuldiging H.E.H. Deken P.A.H. Loonen Kent gij het Mandement der Bisschoppen? Het grote misverstand te VENRAY. Twee onderwijskrachten te Lennen in het zilver. Centrale Yarkens-Fokdag voor Limburg Ingezonden Zaterdag 11 September 1954 No. 37 VIJF EN ^ZEVENTIGSTE JAARGANG ondervindt 't wnvun.i— w kleding wint t PEEL EN MAAS CONFECTIE VAN Tak EEN RIJK BEZIT ^$tenstrI!tv2e8firtealefan5,?en g.r^so"^ WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN SSB'SSrSKgSA.'l Op Zondag 19 September a.s. zal de nieuw benoemde Deken, de Hoog Eerw. Heer P.A.H. Loonen, plechtig worden geïnstalleerd tot Pastoor van de parochie St Petrus Banden. Enkele dagen voordien zal de nieuwe Deken zijn intrek nemen in het Dekenaat. Voor deze plechtige installatie is in onderlinge samenwerking tussen parochiegeestelijkheid, Kerkbestuur en anderen een programma opge steld, dat in de loop van de komen de week nader zal worden uitge werkt. Vast staat, dat voordat de plechtigheden in de kerk beginnen, de Hoogeerw. Heer Loonen 'n défilé zal worden aangeboden van alle Venrayse verenigingen. Daartoe zijn en worden uitnodi gingen rondgestuurd, waarin de bestuurderen en leden der verschil lende verenigingen worden gevraagd om deel te nemen aan het défilé. Van de kerkdorpen en de andere plaatsen van het dekenaat verwacht men een delegatie, al of niet ver gezeld van plaatselijke muziekgezel schappen. Het is dan de bedoeling, dat rond 2 uur de stoet voor het défilé zal worden opgesteld. Waar en hoe, daarover is men nog in overleg met de Rijkspolitie en dit zal volgende week zo duidelijk mo gelijk worden gepubliceerd. Tegen diezelfde tijd wordt de nieuwe Deken door het Kerkbestuur afgehaald aan het Dekenaat en in een plechtige stoet naar het Ge meentehuis geleid. In deze stoet zullen o.a. bruidjes meelopen even als het Gemeentebestuur, de Har monie en andere autoriteiten. Na aankomst van deze kleine stoet op het Gemeentehuis zal dan het défilé beginnen, dat door de H.E.H. Deken zal worden afgenomen. Orde-commissarissen zullen dui delijke aanwijzingen geven, terwijl ook uit het volledige programma, wat wij volgende week publiceren, de nodige richtlijnen voor deel nemers en kijkers te halen zijn. Na afloop van het défilé, zal kapelaan Keyzers aan de kerkdeur met een korte speech de sleutels van de kerk aan de nieuwe geeste- j telijke leider overhandigen, waarna de installatie-plechtigheden begin nen in de parochiekerk. De installatie zal verricht worden door Prof. Feron van het Groot- Seminarie. Deze plechtigheid is voor iedereen toegankelijk. Alleen wordt men verzocht strikt de hand te houden aan de dan te geven aanwijzingen. Na de installatie wordt door de Heer Deken een plechtig lof ge celebreerd waarna waarschijnlijk op het Dekenaat een receptie volgt. Het behoeft geen betoog, dat men een massale opkomst verwacht van alle Venrayse verenigingen, zodat de nieuwe Deken ook meteen een goede indruk kan krijgen van alle organisaties e.a. die Venray kent en tevens een waardig welkom wordt geheten aan de nieuwe gees telijke herder. Er is in het verleden door veel katholieken 'n grote fout gemaakt, een fundamentele dwaling, dat men nl. godsdienst en leven van elkaar kan scheiden. Velen menen, dat men alleen in de kerk of bij het bidden katholiek moet zijn, niet in het zakenleven of in het openbare leven. Gods dienst is godsdienst, zeggen ze en zaken zijn zaken Met godsdienst bedoelen ze dan bidden, Zondags naar de kerk gaan en enkele godsdienstige practijken: soms biechten en Pasen-houden, Vrijdags geen vlees eten. Als maatstaf voor godsdienstig heid stellen zij op de eerste plaats het al of niet deelnemen aan gods dienstige oefeningen en praktijken. Soms krijgt men bij informatie over een persoon een volgende op merking te horen: „Hij isfinancieël onbetrouwbaar, maar overigens een goed katholiek". Of: „Ik zou niet graag een meisje bij hem'in dienst laten gaan, maar verder is hij goed katholiek." Dit „goed katholiek" wil dan zeggen,- dat zij Zondags de kerk bezoeken en deelnemen aan andere godsdienstige practijken. EEN DUBBELE MORAAL Zaken zijn zaken Er zijn ka tholieke zakenmensen, die voor goede katholieken doorgaan, om dat zij veel naar de communie bank lopen, maar die op het terrein van handel en bedrijfs leven net doen alsof de katho lieke zedenleer niet van kracht is in het zakenleven, zodat men het daar met de gewone eisen van rechtvaardigheid en eerlijk heid niet nauw behoeft te nemen. Zij hebben de opvatting, dat in het zakenleven als hoogste begin sel het eigenbelang geldt. Men mag dus bij het zaken doen ge rust knoeien en de evenmens onrecht aandoen, zoveel en zo hard men maar wil, als men maar zorgt, zijn goede naam niette verliezen door een veroordelend vonnis van de strafrechter op te lopen. Dat deze scheiding tussen gods dienst en leven de godsdienst be lachelijk maakt, is duidelijk voor iemand, die even nadenkt. Het Christendom is immers een leer voor het leven. Het beleven van het Christendom in de practijk van iedere dag, dat moet de maat staf zijn bij de beoordeling of iemand goed katholiek is. Zij moeten niets hebben van een schijn-christendom. Ik sprak laatst een huismoeder van een groot gezin, die een veel te klein huis had. Zij was kortge leden er op uit geweest, toen een groter huis vrij was gekomen. Toen zij bij de huiseigenaar in formeerde, of zij dat huis kon huren, was het een antwoord een vloek en beledigende weigering: „Jij, met je 7 kinderen komt er zeker niet in En de vrouw besloot haar ver haal met de verklaring: „Dat was nou iemand, die ge regeld naar de communiebank loopt". Tegen deze grote fout neemt het Mandement uitdrukkelijk stelling. Men moet in alle omstandigheden leven volgens het katholiek geloof Er moet eenheid zijn tussen leer en leven, er mag zeker geen tegen spraak zijn tussen de leer, die men belijdt en het leven dat men leidt. Wanneer gij bijv. 'smorgens te communie zijt geweest, dan moeten Uw huisgenoten, wanneer ge thuis komt, daarvan iets kunnen merken. Ook Uw personeel, als ge op het kantoor of de werkplaats komt. Zoudt ge thuis weer aan de tafel vallen als een echte brombeer, als een gevoelloze egoïst, of zoudt ge Uw personeel nog dezelfde morgen nog uitkafferen, zonder voldoende reden, dan zeggen Uw huisgenoten: „Ga liever niet te communie!" En het personeel gaat minder achting krijgen voor godsdienstige practijken. En als gij het „Onze Vader" bidt, vergeef dan ook werkelijk Uw huisgenoten of Uw medemensen de kleine fouten, die zij tegen U be gaan, anders is Uw gebed 'n soort vloek, die ge over Uzelf afroept: „Vergeef onze schulden niet, zo als wij aan anderen hun schuld ook niet vergeven". Zijn wij katholiek en christen, dan moeten wij het ook zijn in heel ons dagelijks leven, in alle omstan digheden. En anders deugt er iets niet aan Uw christendom en is 't maar een schijn-christendom. DE GROTE MOEI LIJKHEID. Nu is dat wel heel gemakkelijk gezegd, maar niet zo gemakkelijk volbracht. De grote moeilijkheid, waarmee de Kerk altijd en overal heeft te kampen, is juist de houding van de katholieken in het openbare leven. In het openbare leven wordt het christendom te weinig beleefd. Er zijn christenen, die met de mond en misschien ook wel een beetje met het hart het grote ge bod van Christus belijden. Bemin Uw evenmens, als Uzelf, maar diezelfde christenen zien er geen been in, deze levensregel naar eigen goeddunken toe te passen of te veronachtzamen, naar gelang 't uitkomt voor hun zaak of voor hun persoon. Er zijn aanhangers van het bij uitstek sociale christendom, die zich zeer onsociaal gedragen. Sommigen gedragen zich on sociaal, omdat zij egoïsten zijn. Anderen gedragen zich onsociaal, omdat zij niets begrijpen van het sociale christendom. Beide groepen schieten te kort in hun houding tegenover de mede mensen en in het openbare leven, Van beide groepen zal men geen hulp kunnen verwachten bij de op bouw van een nieuwe gemeenschap, waar de mensen, ook van verschil lende standen, wat dichter bij elkaar moeten staan uit christelijke liefde en sociale rechtvaardigheid. p.d. De mededelingen over het socio logisch onderzoek, die in de vorige Raadsvergadering openbaar gewor den zijn, waren nu niet bepaald duidelijk voor hen, die over de feitelijke bedoeling van dit onder zoek wel eens wat meer hadden willen horen. Want men heeft daar wel dikwijls over gepraat en ieder een zegt, dat het zo noodzakelijk is, maar van de andere kant zijn er meerderen, die daar toch wel eens wat meer over willen horen. Dat is niet gebeurd. Men is in gegaan op het voorstel van B. en W. om f 25.000 te voteren vóór dit onderzoek en het voorlopige pro gramma, wat het Sociologisch Research Centrum van deR.K. Uni versiteit inzake het „Venrayse" on derzoek heeft opgesteld bleef blijkens de Voorzitter op verzoek van dit Centrum geheim. Toch is ondanks die geheimhou ding wel een en ander te zeggen over dit onderzoek, wat misschien voor de velen, die met de bedoeling en de zin van dit werk niet op de hoogte zijn, het gebeurde en vooral wat gebeuren gaat begrijpelijker doen maken. De ouderen onder ons weten uit eigen ervaring en dejongeren heb ben het van horen zeggen, hoe de Gemeente Venray vooral in de laatste veer tig-vijftig jaren is ver anderd. Van een dorp met kleine keuter boertjes, met hier en daar een win keltje, is onze gemeente uitgegroeid tot een grote plaats, met een stede lijk aandoende kern en flinke kerk dorpen. i De woeste vlakten van de Peel zijn verdwenen, daar zijn flinke boerderijen op gebouwd en nieuwd dorpen verrezen. Het verkeer is intenser geworden en een vreemdeling is het bekijken niet meer waard. Nieuwe wegen zijn er gekomen, nieuwe gewoonten, nieuwe zeden en een pcfmu'.s is op het ogenblik even zeldzaam als vroeger een hoed. Bij en in ieder onderdeel van het ge meenschapsleven zijn veranderingen ingetreden, betere woningen, betere gezondheidszorg, beter onderwijs enz. enz. Dat is gewone evolutie, die op de ene plaats sneller gaat als op de ander, maar die tenslotte alles „mo derniseert". De tijden veranderen en wij met hen. Deze ontwikkeling echter, hoe goed en natuurlijk ook, zal ontegen zeggelijk problemen met zich bren gen. Zo zal bijv. een verbeterde zie kenverzorging met zich brengen de bouw van een ziekenhuis, het aan trekken van specialisten en ver plegend personeel, terwijl ook gees telijk voor een andere instelling moet gezorgd worden. Want wat heeft men aan een ziekenhuis, als de mensen er niet naar toe willen, maar thuis willen blijven (omdat men bijv. de grote voordelen niet kent) Met de meeste veranderingen gaan we automatisch mee en na enkele jaren is het iets vanzelfspre kend geworden. En wat men persoonlijk ervaart, ervaart ook een gemeenschap. Met de modernisering van winkels is er een groter behoefte aan moderne verlichting, met de intensivering van het verkeer moeten er betere en grotere wegen komen, kortom voltrekt zich ook daar een proces, dat wellicht problemen met zich kan brengen. Wat zal onderzocht worden? Men is al een volkomen vreemde ling in Jeruzalem als men in de loop der laatste jaren niet heeft opgemerkt dat de ligging van Ven ray en de verdere ontsluiting van deze streek veel problemen met zich brengt. Bruggenbouw en wegenaanleg mogen aan de ene kant deze ont sluiting bevorderen, van de andere kant kan een dergelijke ontsluiting zijn invloed doen gelden op daar bij betrokken dorpen en mensen. Zoals drukker verkeer, contact met vreemden en hun opvattingen enz. Zowel de noodzakelijkheid van de ontsluiting als de daaraan verbon den invloeden zullen dus zeker on derzocht worden. Een ander punt, wat in dit onder zoek betrokken zal worden op de gehouden industriedagen heeft een der inleiders een duidelijke wenk in deze richting gegeven is zeker de bevolkingsopbouw. Na de oorlog zijn er bv. meer kinderen geboren per jaar als thans. Dat heeft nu al zijn invloed op het aantal schoollokalen, op speelterreinen, jeugdwerk etc. Zou men slechts rekening houden met het grootste aantal, dan moet men voor teveel zorgen en andersom ook. Hetzelfde geldt voor de zg. beroeps klassen. Hoe kan men voor industrie zorgen, als men feitelijk niet weet, hoeveel ambachtslui in de een of andere vak werkzaam en beschik baar zijn. Als men niet weet hoe de ouderdom van deze mensen is en wat te verwachten is van de nijverheldscholen. Aan de hand van al die cijfers kan men een overzicht hebben van wat de toekomst op dat terrein brengen zal en welke voorzieningen hier dus getroffen moeten worden. Latente werkloosheid Er is de laatste jaren veel ge debatteerd over de vraag of er onder de landbouwers veel verbor gen werkloosheid zou bestaan. In dit onderzoek zal de bezigheid van de boer, de grootte van zijn be drijf, zijn bedrijfsvoering enz. die nen onderzocht te worden, alsmede de uitbreidingsmogelijkheden, die op dit terrein nog liggen. De taak van de middenstand als verzorger van gemeente en streek, zijn bedrijfsvoering en -splitsing, kortom de specifieke problemen van Venray's middenstand zullen dienen nagegaan, terwijl ook de ambachten met hun mogelijkheden en moeilijkheden gehoord moeten worden. Daaruit zal vanzelf al ter sprake komen de mogelijkheden voor uit breiding van werkgelegenheid. Heeft men in bovenstaande dus feitelijk alleen de geografische lig ging van de gemeente en de sa menstelling van haar bevolking onder de loupe genomen, daarbij blijft het niet. Want uit het bovenstaand zal volgen, dat deze streek haar lande lijk karakter langzaam maar zeker gaat omvormen naar de industriële sfeer en daarmede komen we dus op het terrein der Industrialisatie Daarbij doemen reeds nu vele vragen op. Om maar enkele te noemen: hoever kan en'moet men gaan bij het aantrekken van indus trie Moet men een bepaalde soort aantrekken, of zoveel mogelijk ver schillende Het antwoord kan voor een groot deel al afgeleid worden uit de oplossing van reeds genoem de onderzoeken. Maar er is meer. Door industrie verandert de men taliteit. Een boer werkt voor het overgrote deel in de openlucht van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, heeft daarbij telkens wisselend werk. De doorsnee industrie-arbei der is gebonden aan een bepaalde ruimte, aan bepaald werk, aan bepaalde uren. De mogelijkheid bestaat dus dat hij ondanks betere lonen geestelijk verarmt. Wat daar tegen te doen Wat te doen om mensen geschikt te maken voor industrie d.m.v. scholing e.a. mid delen. Industrievestiging vraagt woning bouw, vraagt aanpassing aan het nieuwe werk, vraagt verenigingen, liefhebberijen. Hoe is de tegen woordige toestand en wat zal de toekomst daarin moeten brengen Heeft men het over liefhebberijen dan komt automatisch de kwestie ontspanning en vermaak naar voren. Hoe moet dit zijn en in welke banen kan men dat het beste lei den De kwestie industrie is niet aan het einde met de aantrekking van enkele fabrieken. Bovenstaande vragen bewijzen dat en we zijn er van overtuigd, nog verschillende vergeten te hebben. Al deze dingen zullen nu weten schappelijk onderzocht worden. Een werk van bijna twee jaren, waarbij verschillende geleerden ingescha keld worden. Het zal duidelijk zijn, dat een dergelijk onderzoek veel werk vraagt, maar hierover zal men ter zijner tijd wel meer horen. We kunnen ons gelukkig prijzen, dat op vele belangrijke vragen, een wetenschappelijk verantwoorde op lossing gebracht zal worden. Terwijl er bovendien alle reden tot verheugenis is, dat dit onder zoek zal worden geleid door een katholieke instelling, te meer daar zoveel vraagstukken het openbare en persoonlijke katholieke leven betreffen van nu en de toekomst. De rapporten zullen regelmatig verschijnen en door de Venrayse Gemeenteraad behandeld worden. Zondag heeft de Leunse gemeen schap haar dank gebracht aan twee onderwijskrachten, die 25 jaren lang hun krachten hebben gegeven aan het onderwijs van de Leunense jeugd n.m. Mej. Esser en het hoofd der Jongensschool de heer Vissers. Om 10 uur werden beide jubila rissen en hun familie afgehaald door een grote stoet gevormd door het schoolbestuur schoolkinderen en oud-leerlingen. Zij werden ter kerke geleid, waar Pastoor Vostermans een plechtige Hoogmis opdroeg uit dankbaarheid, daarbij geasisteerd door twee oud-leerlingen van de jubilarissen de heren van Kempen en Claasens. Door het kerkelijk zangkoor werd een meerstemmige mis ten gehore gebracht. Na de Hoogmis trok men naar het Bondsgebouw, waar de huldi ging der schooljeugd plaats vond. De Leunse fanfare verleende daar bij haar muzikale medewerking. Allereerst werd een feestlied ten gehore gebracht, waarna een vier tal leerlingen onder een toepasselijk gedicht een cadeau aanboden. Pastoor Vostermans maakte zich tot spreekbuis van alle Leunse pa rochianen in zijn dankwoord voor het vele en verdienstelijk werk wat de jubilarissen in de afgelopen 25 jaren voor het onderwijs en de vor ming van de Leunense schooljeugd hebben gedaan. Ook de inspectie van L.O. bood bij monde van de heer Inspecteur zijn gelukwensen aan. De toespra ken werden afgewisseld met muziek en zang, terwijl, nog ver schillende cadeaux werden aange boden. Ook de heer Burgemeester bood zijn gelukwensen aan en bracht de dank over namens het Venrayse Gemeentebestuur. De heer Vissers dankte mede na mens Mej. Esser voor de vele blij ken van belangstelling die zij bij hun jubileum mochten ontvangen. Daarna volgde een druk bezochte receptie waar behalve alle inwoners van Leunen ook vele van daar bui ten de jubilarissen hun gelukwen sen aanboden. Na de middag werd de heer Vis sers nog eens extra gehuldigd in zijn kwaliteit als technisch adviseur van vele Leunse Verenigingen. Ook ditmaal werd de muzikale mede werking verleend door de Leunse fanfare en was de belangstelling zo mogelijk nog groter als 's mor gens. Er werd gesproken en oude her inneringen opgehaald door de voor zitter van de Jonge Boeren en Tuin ders, de ondervoorzitter van de Boerenbond, de voorzitster van de Boerinnenbond en de Boerinnen Jeugdbond, terwijl ook namens de KVP afdeling woorden van huldi ging aan de heer Vissers werden gericht. Door de verschillende verenigin gen werden cadeaux aangeboden, als een kleine uiting van waarde ring en dank voor de heer Vissers ook op dit terrein voor de Leunen se gemeenschap heeft gedaan. Bovendien bood een uit deze ge meenschap samengesteld comité d heer Vissers nog een afzonderlijK cadeau aan, waaraan de gehele be volking van Leunen het hunnen hadden bijgedragen. Het was dan ook geen wonder dat de heer Vissers aangedaan was toen hij allen, die aan het welsla gen van dit en de voorbereiding daarvan zoveel hebben gedaan, dankte voor hun werk en alle andere voor hun belangstelling en sympa thie. Ook hierna volgde een drukke receptie, waarna de feestelijkheden in intieme familiekring werden voortgezet. Zowel Mej. Esser als de heer Vissers wensen ook wij nog vele jaren toe tot heil van geheel Leu nen. te HELDEN-PANNINGEN Dinsdag 14 Sept. a.s. zal de Cen trale Varkensfokdag voor Limburg worden gehouden te HeldenPan- ningen, waarvoor in onze provincie en ook ver daarbuiten grote be langstelling bestaat. Door een scherpe vóór-selectie welke door het Limb. Varkensstam boek is gehouden, zal alleen het allerbeste uitgeselecteerde fokma- teriaal op deze keuring verschenen. Van de ruim 500 opgegeven dieren zijn er 220 'door de commissie waardig bevonden om op de fokdag te kunnen verschijnen in 21 cate- goriën. Een deskundige jury, samenge steld uit personen uit het heieland zal de dieren keuren. Eenieder is er wel van overtuigd dat de varkensfokkerij en -mesterij op de gemengde bedrijven een zeer voorname plaats inneemt, zodat er voor de te houden fokdag een zeer grote belangstelling is te verwach ten. Singelverfraaiïng De Julianasingel is practisch klaar en blijkens Uw gemeente- raadsverslag is men ernstige po gingen aan het doen om zeker vanaf de Poststraat tot aan de Wilhelminastraat hier inderdaad behoorlijke woningen langs te krijgen. Woningen met voortuintjes waarschijnlijk. Maar leende deze straat zich niet uitstekend om deze voonuinl jes vanuit de trottoir te laten lopen, dus zonder hagen of omheiningen. In verschillende andere plaatsen levert dat een prachtig gezicht, terwijl de gemeente dit alles stimu leert door voor weinig geld tevens te zorgen voor het onderhoud. Hier zien we echter, dat zelfs stalen hekken geplaatst worden en andere omheiningen, evenals we dat bij gemeentewoningen in andere straten zien. Zou het niet waard zijn, dat men de proef eens nam De Juliana singel kan daarvan het voorbeeld geven. H. S Schoolstraat Met aandacht de beschouwingen der Raadsleden gevolgd over de nieuwe wegen. Kan echter maar steeds niet snappen, waarom deze heren niet eens wat meer zorg hebben voor de Schoolstraat. Bestrating: berg en dal, met hier en daar een ravijn. Trottoirs: idem. Bebouwing: hopeloos met die witte gevallen (schijnen noodwoningen te zijn). Midden in een dorp dergelijk geval te handhaven, terwijl men elders brede singels aanlegt, waar over tien jaren misschien al eens wat woningen aan staan, geeft blijk van weinig doorzicht. Al deed men het maar voor verlichting van het verkeer, nu men de inwoners toch al schijnt afgeschreven te hebben. Bewoner van de Schoolstraat Nieuws uit Venray en Omgeving GROENE KRUIS DONDERDAG a.s.: Consultatiebureau voor zuigelingen uit de Kerkdorpen Benoemd Tot onderwijzer aan de parochie school St Hubertuskerk te Blerick, werd benoemd Wim Hoedemakers, Merseloseweg. VIJF JARIG KIND OP STAP Venrays Rijkspolitie werkte Dins- middag en avond onder hoogspan ning, daartoe aangespoord door het verhaal van een moeder uit het Veulen, die vertelde, <Lit haar vijf jarig dochtertje spoorloos was. De kleine was Dinsdag voor het eerst naar de kleuterschool gegaan op de Heide, en sindsdien niet meer naar huis teruggekeerd. De kleine mocht de 4 km lange schoolweg afleggen op een blauwe kinderfiets. Nadat eerst een melding uit Ys- selsteyn mis bleek, en de moeder een vergeefse tocht daarheen had gemaakt, kwam er tegen de avond wederom een telefoontje, ditmaal uit Helmond, waar de politie in de stad en kind met een blauw kinder fietsje had aangetroffen. Uit haar verhaal was men te weten geko men dat de kleine van het Veulen afkomstig was. Een gelukkige vader kon 's avonds de kleine halen op het Helmondse politiebureau. Handboogsport Zondag maakte de leden van de Handboogschutterij St. Oda een uitstapje met de dames naar Zuid- Limburg. Tevens nam het eerste zestal deel aan de Korpskampioen schappen van Nederland welke te Geverik werden gehouden. Met 1298 punten in 50 pijlen werd Soranus van Boukoul (Swalmen) Korpskampioen van Nederland. St. Oda behaalde 1150 punten, dus precies een gemiddelde van 23 p. per blazoen en bezette hier mede de negende plaats. De hoogste schutter over de 50 pijlen was Fr. v. Heur van Boukoul met 246 punten, 2de werd de lands kampioen Th. Hendriks v. Boukoul met 227 punten. De schutter H. vd. Putten van St. Oda bezette de 3de plaats met 221 punten. Tevens be haalde de heer J. vd. Ven de le prijs zijnde 50 gulden, in de loterij welke aan deze wedstrijd was verbonden. St. Oda kan met genoegen op een goed geslaagde reis en de geleverde prestatie terug zien. Wegenaanleg in Noordelijke Peel stopgezet De werkzaamheden die moeten leiden tot ontsluiting van het noor delijk Peelgebied zijn stopgezet. De oorzaak hiervan is gelegen in de moeilijkheden, die de Peel- gemeenschap ondervonden heeft bij 't verwerven van een subsidie van de Cultuurtechnische Dienst, die zoals tot begin van dit jaar gebrui kelijk was, veertig procent der kosten, na aftrek van het ten laste van de provincie blijvend gedeelte, voor zijn rekening nam. Het gaat hierbij om een bedrag van ruim honderdduizend gulden. Een beroep op minister Mansholt bleef zonder resultaat. Provinciale Commissie voor de werkgelegengeid Nu bij het Organisatiebesluit Arbeidsvoorziening 1954 de Rijks dienst voor de Uitvoering van Werken (D.U.W.), met zijn inspec ties, is opgeheven, is door Ged. Staten aan Ir L. J. N. Jongmans, voormalig Hoofdinspecteur van de D.U.W. in de inspectie Noord- Brabant eervol ontslag verleend als lid van de Provinciale Commissie voor de Werkgelegenheid, en in diens plaats benoemd ir R. Hemmes, hoofd van de Dienst Aanvullende Civieltechnische Werken, in Noord- Brabant en Limburg.

Peel en Maas | 1954 | | pagina 1