Th. Ariaens-Kosman Zn. Onze Grote Seizoen- Profiteert van onze Ook nu geidtbjj jhoMASSEN gekleed, geld goed besteed OPRUIMING eerste klas merkschoenen Tevens een partij LEDERWAREN KW ALITEITS-ARTIKELEN 10 een (eest Mót Hut êeuts begint Zaterdag 17 Juli en duurt t.m. Zat Opruimingsprijzen die U doen duizelen Tegen zulke prijzen hebben wij nog nooit onze artikelen opgeruimd. Profiteert ervan Let op de koopjes Laat in deze Opruiming onze Inconé-krant uw voordelige gids zijn. De brug in Wanssum voor dames, heren en kinderen. SPOTPRIJZEN 9 9 Bij niet-opruimingsartikelen a.s. Zaterdag GRATIS BALLONNEN 9 9 Zie onze INCONÉ-OPRUIMINGSKRANT die koopjes biedt ën prijzen geeft, waardoor onze Opruiming is Hebben wij vorige week in dit blad aandacht geschonken aan alles wat in het Westen van onze ge meente, in het Peelgebied gebeurt, nu gaan we weer naar het Oosten, waar in Wanssum een ander groots werk langzaam maar zeker zijn voltooiing nadert. Als men nu op de Wellse pont staat, die niet lang meer de enige oeververbinéfifig is tussen deze en de overkantvan de Maas, dan tekent zich irt:i^e verte de nieuwe brug als meccanbwerk af tegen de grijze regenlucht! En dan zien vtfè, dat de pijler in het midden van dé Maas klaarligt om ook zijn aandeel te gaan dra gen in deze wonderlijke construc tie. Aan de zijkanten, dus aan de ..Maasoevers, liggende twee andere "'gijiers, die reedp enkele weken de eigenlijke opritten '\jaar het mid- tftnstuk van de brp^^agen. IWe spraken over' iwonderlijke constructie en meccanO-werk. Inderdaad heeft de uitvinder van deze bruggen, die gedurende de oorlog op alle strijdtonelen in de wereld gebruikt zijn, zich laten leiden door de aloude meccano-doos. oefening krijgen, zoals wellicht nooit te voren, is duidelijk en de belangstelling van hoge militairen die geregeld op inspectie komen, is dan ook voor een groot deel op deze training gericht. Toen dat klaar was, kwam de moeilijke opgave om 't middenstuk der brug klaar te maken en op zijn plaats te brengen. Dat klaarmaken heeft men ge daan boven op de opritten van de brug. Dus een brugstuk boven op een brugstuk. Aangezien deze op ritten tamelijk schuin liggen en 't middenstuk daar waterpas bovenop moest komen, kreeg men dus hoog in de lucht alle mogelijke construc ties om dit te bewerkstelligen. Ook dat heeft enkele weken ge duurd en het was bepaald 'n vreemd gezicht, als men daar dat hele werk zag liggen. Twee schuinoplopende opritten, op een daarvan het middenstuk kant en klaar en in 't midden dat grote gat, wat met het middenstuk moest gevuld worden. Met deze „opvullerij" is men nu druk in de weer. Machtige bulldozers aan de Wanssumse en Wellse oeverstrek- ken nu het middenstuk langzaam maar zeker naar het midden toe. We hebben geen technische knob bel, maar wie bijv. Woensdag dat Slechts beperkte voorraad. BEMESTING DOOR DE EEUWEN HEEN fj Betere tijden Tegelijk mei de veenonlginningen hod den indijkingen op de Hollandse en Zeeuwse eilanden winning van „koren land" ten gevolge. Alle deze grond winningen werden intensief bebouwd en hadden geen braak nodig. De lichte gronden binnenslands, die geen natuur lijke vruchtbaarheid bezaten bleven ach ter. Wanneer daar de bevolking toe nam moesten mensen emigreren naar vruchtbaarder streken of in het buiten land gaan ontginnen in de delta's der Duitse rivieren bv. waar bisschoppen of vorsten Nederlandse ontginners te hufp riepen. Velen zochten werk in de groeiende steden (Lakenweverijen). De stadsmensen moesten ook eten en als het omliggende land niet genoeg voed sel kon leveren moest geïmporteerd worden, waarvoor de ontluikend? zee handel (Hanse-handel) zorgde. De Oostzeegebieden werden graanleverende landen; daar was nog maagdelijke grond volop, die ook door roofbouw uitgeput kon worden. De berichten over de landbouw in de 15e eeuw worden duidelijker; dan komt Niet alleen heeft Sir Bailly het grondprincipe van meccano-doos, nl. gestandariseerde hulpstukken, die telkens en telkens kunnen wor den uitgebreid, tot grondslag geno men, ook de eenvoud in opbouw en gebruik van de verschillende on derdelen is door hem nagevolgd. Degenen, die zich de moeite ge troost hebben, zo nu en dan eens een kijkje te gaan nemen bij de opbouw van deze brug, hebben zich er van kunnen overtuigen, hoe simpel, maar tevens ook hoe geraf fineerd alles in elkaar past en sluit en hoe langzaam maar zeker uit een beperkt aantal onderdelen deze brug is gegroeid. Het meeste en zwaarste werk was het aanleggen der pijlers in de Maas, waar machtige hijsblokken in Maart zijn begonnen de zware ijzeren balken, die de brug dragen, in de vaste Maasbodem te bonken. Dat werk heeft weken geduurd. Daarnaast is men op de oevers van de Maas begonnen met de landpijlers en hier vooral kon men de prettige samenwerking bewon deren van Engelse en Nederlandse militairen, daarbij geholpen door Nederlandse ingenieurs en werk lieden. Toen deze pijlers ongeveer voor een maand terug klaar waren, is men begonnen aan de machtige bovenbouw. Stuk voor stuk werden de onder delen in elkaar geschoven en in zeer korte tijd waren de brugop- ritten naar het middenstuk gereed. Op papier klinkt dat allemaal heel simpel, maar de grote tentenkam pen in Wanssum en Well bewijzen, dat hiervoor niet alleen veel ma teriaal, maar ook veel personeel nodig is. Dat vooral de Nederlandse mili tairen met deze bruggebouw een gevaarte zo tussen hemel en aarde zag zweven, wie die machtige bull dozers zag steunen en trekken, dat de vettige grond hoog de lucht in vloog, wie dat alles zag, vroeg zich af, hoe dat allemaal opz'n pootjes of liever op de pijlers terecht moet komen. Maar noch de legerleiding, noch de opzichters maken er zich zorg over. Als alles meeloopt, zo zeggen ze, ligt het middenstuk van de week nog op zijn plaats en anders zeker a.s. Maandag of Dinsdag en dan is het gefikst Dan is de vaste oeverbinding tussen deze kant en de overkant van de Maas er en „nu zijn jullie uitgekankerd", zoals een militair broodnuchter opmerkte. Intussen zal het nog wel half Augustus worden, voordat inder daad de eerste auto er over kan, want het middenstuk, dat nu twee verdiepingen hoog is opgebouwd, krijgt er nog een verdieping bij. De nu nog steeds losse delen zul len vaster verbonden moeten wor den, terwijl de vloer in zijn geheel nog moet worden gelegd. WEGEN. Maar als het zover is, dan zal ook de nieuwe weg van Wanssum naar de brug 1800 M. gereed zijn. Een prachtige baan, die er in zijn geheel al in ligt, maar waar de doorlaatbrug voor het hoogwater nog niet geheel klaar is. Maar ook dat hoopt men uiterlijk deze week gereed te hebben, zodat dan alle aandacht kan geschonken worden aan de Wellse oprit, die nog gebitumeerd moet worden. Ook de inrit van deze 800 meter lange weg op de Rijksweg Venlo- Nijmegen moet nog klaar gemaakt worden, maar men kan er van op aan, dat als de laatste schroef aan de brug wordt vastgedraaid, deze wegen, strak als een biljart laken, klaar zullen zijn voor het verkeer. Op de brug zal een-richting ver keer gelden, dat via verkeerslichten op beide opritten, geleid wordt. Of de brug nog officieel geopend zal worden is onbekend en de komst van de Engelse prinses Margreth, waarover links en rechts gepraat wordt, is dan ook geheel uit de lucht gegrepen. de bemesting met stedelijke afvalstoffen naar voren. De om de steden groeiende „warmoezerijen" leveren dan groenten en dit nieuwe verschijnsel blijft bestaan tof op de huidige dag. Namen van straten, die aan dit bedrijf herinneren komen in alle oude steden voor (War moesstraat te Amsterdam). Over goede stalmestbewaring of com- postéren met afval hoort men niets; de berichten, die er zijn, wijzen op ruwe stapeling zonder systeem. Bij de rijkere bedrijven in de Hollandse en Friese venen en bij de rijke inpolde ringen in die provinciën (ook in Gro ningen!) wordt het vooral in de 17e eeuw stukken beter. Dan verrijzen stenen woningen, die van bouwkundige smaak getuigen. De bereiding van boter en kaas komt op tamelijk hygiënische grond slag en het gereedschap wordt goed on derhouden. Door de handelswelvaart wordt heel wat land ingepolderd. Be roemd is de droogmaling van de Beem- ster, dank zij de verbeterde molen van Leeghwater. Het boerenbedrijf krijgt aanzien, maar het blijft op roofbouw gebaseerd, hoe wel gematigd door een verbeterd stal- mestgebruik. Men gaat beseffen, dat het zonder stalmest niet kan. TiAaar van inzicht in de plantenvoeding is nog geen sprake. Het gebruik van sfadsafval voor de warmoezerijen is het begin van een extra bemesting. Maar er komt een geniaal voorbeeld! Het eerste bemestings-systeem is gescha pen door de Groningse stadsbestuurders in 1621 in het zogenaamde veenregele- ment. De stad was eigenaar geworden van de hoge venen in het zuid-oosten van de provincie. Zij bracht door voor schriften voor de ontwatering en ver- furving orde in de turfwinning. Elke schipper, die turf naar de stad bracht moest afval terug nemen naar de ach tergelaten dalgronden om er vruchtbaar land van te maken. Het succes was ver bluffend! In plaats van een veenpoel kwam er vruchtbaar land, waar armoede onbekend wasl Daarmede was een be gin gemaakt van de „vuilnis-bemesting", die een kleine eeuw later in de Holland se venen zou toegepast worden, omdat die drie- tof vierhonderd jaar oude ont ginningen mestbehoeftig geworden wa ren. De vuil- of compostbemeiting k sedertdien tot op de huidige tijd een natuurlijke zaak geworden. De stapeling was primitief; In het vuil werd de beer gedrenkt. Maar het was een prima materiaal! Kali- en stikstof- rijk. Voldoende fosfaat door de been- derafval en rijk aan sporenelementenl Menige boer van heden zoo zich in de handen wrijven, wanneer hij zulk ma teriaal kon krijgen. Maar daarover later. 9 HIERLANGS AFKNIPPEN #999 Z OEZE BON INVULLEN EN INZENDEN AAN; POSTBUS 24 - WAQENINBEN z Zend mij grails Uw brochure „Super- iosfaai" en bovendien omstreeks Kerstmis a.s. Uw boekje: „Bemesting door do Eeuwen Aeen'V VOORLICHTINGSDIENST VOOR In elke afdeling een uitstekend assortiment mm Bovendien js m tegen de laagste prijs. Vergelijkt U maar eensop alle niet spei MAGAZIJN

Peel en Maas | 1954 | | pagina 2