Th. Ariaens-Kosman Zn.
Onze Grote Seizoen-
Profiteert van onze
Ook nu geidtbjj jhoMASSEN gekleed, geld goed besteed
OPRUIMING
eerste klas merkschoenen
Tevens een partij LEDERWAREN
KW ALITEITS-ARTIKELEN 10
een
(eest Mót Hut êeuts
begint Zaterdag 17 Juli en duurt t.m. Zat
Opruimingsprijzen die U doen duizelen
Tegen zulke prijzen hebben wij nog nooit onze artikelen opgeruimd. Profiteert ervan Let op de koopjes
Laat in deze Opruiming onze Inconé-krant uw voordelige gids zijn.
De brug in Wanssum
voor dames, heren en kinderen. SPOTPRIJZEN
9 9 Bij niet-opruimingsartikelen a.s. Zaterdag GRATIS BALLONNEN 9 9
Zie onze INCONÉ-OPRUIMINGSKRANT die koopjes biedt ën prijzen
geeft, waardoor onze Opruiming is
Hebben wij vorige week in dit
blad aandacht geschonken aan alles
wat in het Westen van onze ge
meente, in het Peelgebied gebeurt,
nu gaan we weer naar het Oosten,
waar in Wanssum een ander groots
werk langzaam maar zeker zijn
voltooiing nadert.
Als men nu op de Wellse pont
staat, die niet lang meer de enige
oeververbinéfifig is tussen deze en
de overkantvan de Maas, dan
tekent zich irt:i^e verte de nieuwe
brug als meccanbwerk af tegen de
grijze regenlucht!
En dan zien vtfè, dat de pijler in
het midden van dé Maas klaarligt
om ook zijn aandeel te gaan dra
gen in deze wonderlijke construc
tie. Aan de zijkanten, dus aan de
..Maasoevers, liggende twee andere
"'gijiers, die reedp enkele weken de
eigenlijke opritten '\jaar het mid-
tftnstuk van de brp^^agen.
IWe spraken over' iwonderlijke
constructie en meccanO-werk.
Inderdaad heeft de uitvinder van
deze bruggen, die gedurende de
oorlog op alle strijdtonelen in de
wereld gebruikt zijn, zich laten
leiden door de aloude meccano-doos.
oefening krijgen, zoals wellicht
nooit te voren, is duidelijk en de
belangstelling van hoge militairen
die geregeld op inspectie komen,
is dan ook voor een groot deel op
deze training gericht.
Toen dat klaar was, kwam de
moeilijke opgave om 't middenstuk
der brug klaar te maken en op
zijn plaats te brengen.
Dat klaarmaken heeft men ge
daan boven op de opritten van de
brug. Dus een brugstuk boven op
een brugstuk. Aangezien deze op
ritten tamelijk schuin liggen en 't
middenstuk daar waterpas bovenop
moest komen, kreeg men dus hoog
in de lucht alle mogelijke construc
ties om dit te bewerkstelligen.
Ook dat heeft enkele weken ge
duurd en het was bepaald 'n vreemd
gezicht, als men daar dat hele werk
zag liggen.
Twee schuinoplopende opritten,
op een daarvan het middenstuk
kant en klaar en in 't midden dat
grote gat, wat met het middenstuk
moest gevuld worden. Met deze
„opvullerij" is men nu druk in de
weer. Machtige bulldozers aan de
Wanssumse en Wellse oeverstrek-
ken nu het middenstuk langzaam
maar zeker naar het midden toe.
We hebben geen technische knob
bel, maar wie bijv. Woensdag dat
Slechts beperkte voorraad.
BEMESTING
DOOR DE
EEUWEN
HEEN fj
Betere tijden
Tegelijk mei de veenonlginningen hod
den indijkingen op de Hollandse en
Zeeuwse eilanden winning van „koren
land" ten gevolge. Alle deze grond
winningen werden intensief bebouwd en
hadden geen braak nodig. De lichte
gronden binnenslands, die geen natuur
lijke vruchtbaarheid bezaten bleven ach
ter. Wanneer daar de bevolking toe
nam moesten mensen emigreren naar
vruchtbaarder streken of in het buiten
land gaan ontginnen in de delta's der
Duitse rivieren bv. waar bisschoppen of
vorsten Nederlandse ontginners te hufp
riepen. Velen zochten werk in de
groeiende steden (Lakenweverijen). De
stadsmensen moesten ook eten en als
het omliggende land niet genoeg voed
sel kon leveren moest geïmporteerd
worden, waarvoor de ontluikend? zee
handel (Hanse-handel) zorgde. De
Oostzeegebieden werden graanleverende
landen; daar was nog maagdelijke grond
volop, die ook door roofbouw uitgeput
kon worden.
De berichten over de landbouw in de
15e eeuw worden duidelijker; dan komt
Niet alleen heeft Sir Bailly het
grondprincipe van meccano-doos,
nl. gestandariseerde hulpstukken,
die telkens en telkens kunnen wor
den uitgebreid, tot grondslag geno
men, ook de eenvoud in opbouw en
gebruik van de verschillende on
derdelen is door hem nagevolgd.
Degenen, die zich de moeite ge
troost hebben, zo nu en dan eens
een kijkje te gaan nemen bij de
opbouw van deze brug, hebben zich
er van kunnen overtuigen, hoe
simpel, maar tevens ook hoe geraf
fineerd alles in elkaar past en
sluit en hoe langzaam maar zeker
uit een beperkt aantal onderdelen
deze brug is gegroeid.
Het meeste en zwaarste werk
was het aanleggen der pijlers in de
Maas, waar machtige hijsblokken
in Maart zijn begonnen de zware
ijzeren balken, die de brug dragen,
in de vaste Maasbodem te bonken.
Dat werk heeft weken geduurd.
Daarnaast is men op de oevers
van de Maas begonnen met de
landpijlers en hier vooral kon men
de prettige samenwerking bewon
deren van Engelse en Nederlandse
militairen, daarbij geholpen door
Nederlandse ingenieurs en werk
lieden.
Toen deze pijlers ongeveer voor
een maand terug klaar waren, is
men begonnen aan de machtige
bovenbouw.
Stuk voor stuk werden de onder
delen in elkaar geschoven en in
zeer korte tijd waren de brugop-
ritten naar het middenstuk gereed.
Op papier klinkt dat allemaal heel
simpel, maar de grote tentenkam
pen in Wanssum en Well bewijzen,
dat hiervoor niet alleen veel ma
teriaal, maar ook veel personeel
nodig is.
Dat vooral de Nederlandse mili
tairen met deze bruggebouw een
gevaarte zo tussen hemel en aarde
zag zweven, wie die machtige bull
dozers zag steunen en trekken, dat
de vettige grond hoog de lucht in
vloog, wie dat alles zag, vroeg zich
af, hoe dat allemaal opz'n pootjes
of liever op de pijlers terecht moet
komen.
Maar noch de legerleiding, noch
de opzichters maken er zich zorg
over. Als alles meeloopt, zo zeggen
ze, ligt het middenstuk van de week
nog op zijn plaats en anders zeker
a.s. Maandag of Dinsdag en dan is
het gefikst
Dan is de vaste oeverbinding
tussen deze kant en de overkant
van de Maas er en „nu zijn jullie
uitgekankerd", zoals een militair
broodnuchter opmerkte.
Intussen zal het nog wel half
Augustus worden, voordat inder
daad de eerste auto er over kan,
want het middenstuk, dat nu twee
verdiepingen hoog is opgebouwd,
krijgt er nog een verdieping bij.
De nu nog steeds losse delen zul
len vaster verbonden moeten wor
den, terwijl de vloer in zijn geheel
nog moet worden gelegd.
WEGEN.
Maar als het zover is, dan zal ook
de nieuwe weg van Wanssum naar
de brug 1800 M. gereed zijn.
Een prachtige baan, die er in zijn
geheel al in ligt, maar waar de
doorlaatbrug voor het hoogwater
nog niet geheel klaar is.
Maar ook dat hoopt men uiterlijk
deze week gereed te hebben, zodat
dan alle aandacht kan geschonken
worden aan de Wellse oprit, die
nog gebitumeerd moet worden.
Ook de inrit van deze 800 meter
lange weg op de Rijksweg Venlo-
Nijmegen moet nog klaar gemaakt
worden, maar men kan er van
op aan, dat als de laatste schroef
aan de brug wordt vastgedraaid,
deze wegen, strak als een biljart
laken, klaar zullen zijn voor het
verkeer.
Op de brug zal een-richting ver
keer gelden, dat via verkeerslichten
op beide opritten, geleid wordt.
Of de brug nog officieel geopend
zal worden is onbekend en de
komst van de Engelse prinses
Margreth, waarover links en rechts
gepraat wordt, is dan ook geheel
uit de lucht gegrepen.
de bemesting met stedelijke afvalstoffen
naar voren. De om de steden groeiende
„warmoezerijen" leveren dan groenten
en dit nieuwe verschijnsel blijft bestaan
tof op de huidige dag. Namen van
straten, die aan dit bedrijf herinneren
komen in alle oude steden voor (War
moesstraat te Amsterdam).
Over goede stalmestbewaring of com-
postéren met afval hoort men niets; de
berichten, die er zijn, wijzen op ruwe
stapeling zonder systeem.
Bij de rijkere bedrijven in de Hollandse
en Friese venen en bij de rijke inpolde
ringen in die provinciën (ook in Gro
ningen!) wordt het vooral in de 17e eeuw
stukken beter. Dan verrijzen stenen
woningen, die van bouwkundige smaak
getuigen. De bereiding van boter en
kaas komt op tamelijk hygiënische grond
slag en het gereedschap wordt goed on
derhouden. Door de handelswelvaart
wordt heel wat land ingepolderd. Be
roemd is de droogmaling van de Beem-
ster, dank zij de verbeterde molen van
Leeghwater.
Het boerenbedrijf krijgt aanzien, maar
het blijft op roofbouw gebaseerd, hoe
wel gematigd door een verbeterd stal-
mestgebruik. Men gaat beseffen, dat
het zonder stalmest niet kan. TiAaar van
inzicht in de plantenvoeding is nog geen
sprake. Het gebruik van sfadsafval voor
de warmoezerijen is het begin van een
extra bemesting. Maar er komt een
geniaal voorbeeld!
Het eerste bemestings-systeem is gescha
pen door de Groningse stadsbestuurders
in 1621 in het zogenaamde veenregele-
ment. De stad was eigenaar geworden
van de hoge venen in het zuid-oosten
van de provincie. Zij bracht door voor
schriften voor de ontwatering en ver-
furving orde in de turfwinning. Elke
schipper, die turf naar de stad bracht
moest afval terug nemen naar de ach
tergelaten dalgronden om er vruchtbaar
land van te maken. Het succes was ver
bluffend! In plaats van een veenpoel
kwam er vruchtbaar land, waar armoede
onbekend wasl Daarmede was een be
gin gemaakt van de „vuilnis-bemesting",
die een kleine eeuw later in de Holland
se venen zou toegepast worden, omdat
die drie- tof vierhonderd jaar oude ont
ginningen mestbehoeftig geworden wa
ren. De vuil- of compostbemeiting k
sedertdien tot op de huidige tijd een
natuurlijke zaak geworden.
De stapeling was primitief; In het vuil
werd de beer gedrenkt. Maar het was
een prima materiaal! Kali- en stikstof-
rijk. Voldoende fosfaat door de been-
derafval en rijk aan sporenelementenl
Menige boer van heden zoo zich in de
handen wrijven, wanneer hij zulk ma
teriaal kon krijgen. Maar daarover later.
9 HIERLANGS AFKNIPPEN #999
Z OEZE BON INVULLEN EN INZENDEN AAN;
POSTBUS 24 - WAQENINBEN
z
Zend mij grails Uw brochure „Super-
iosfaai" en bovendien omstreeks
Kerstmis a.s. Uw boekje: „Bemesting
door do Eeuwen Aeen'V
VOORLICHTINGSDIENST VOOR
In elke afdeling een uitstekend assortiment mm Bovendien js m
tegen de laagste prijs. Vergelijkt U maar eensop alle niet spei
MAGAZIJN