„Venrayse" Ambonezen.
<S>
SPORT
Wal weet U van het Mandement van
de Bisschoppen
Katholiek Thuisfront.
Waar gaat het eigenlijk om?
Zaterdag 17 Juli 1954 No. 29
VIJF EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
ONDERVINDT
PEEL EN MAAS
CONFECTIE VAN
m
EEN RIJK BEZIT
R O O T ES TR A A TV28 ^TELER512 EN 01RO^50652 WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN ff58!S^lmJSÏv2ÏÏTO
De meesten onder ons weten er
wel het een en ander van. Ze heb
ben in de kranten gelezen, hoe de
socialisten en de mensen van de
Partij van de Arbeid er niet erg
over te spreken zijn.
Ze weten alleen, dat men als
Katholiek geen lid mag zijn van
het N.V.V., niet mag luisteren naar
sprekers, die voor de V.A.R.A. op
treden en dat de Bisschoppen het
niet verantwoord vinden als een
Katholiek de Partij van de Arbeid
steunt.
Maar de rijke inhoud van het
Mandement kennen ze niet. Dat is
jammer, want ze weten niet, waar
het eigenlijk om gaat in het Man
dement.
Het is te begrijpen, dat velen
zeggen: Het Mandement lezen, dat
is niets voor mij. Het is ook be
paald geen lichte kost. Maar dat
daarnaast genoeg ontwikkelde ka
tholieken zijn, die het Mandement
niet eens hebben ingezien, maar
wel elke week zoveel neutraal
leesvoer slikken zoals bijv. van
het Elseviers Weeklad dat is
niet goed te begrijpen.
Maar ja, er zijn nu eenmaal van
die Katholieken, die alles, wat van
niet katholieke of neutrale zijde
komt, hoger aanslaan, dan wat uit
het katholieke kamp afkomstig is.
Je moet niet al te katholiek zijn,
zo schijnen zij te denken, het is al
mooi, als je de voornaamste plich
ten als Katholiek nakomt zoals
Pasen-houden en een Zondags-mis
bijwonen wat koop je ervoor,
als je nog meer doet?
Zulke Katholieken moeten het
Mandement maar eens goed gaan
lezen. Misschien, dat zij dan gene
zen worden van die kruideniersge
zindheid, om zich bij alles af te
vragen: Wat koop je ervoor?
Misschien, dat zij zich dan gaan
bezinnen op hogere waarden dan
alleen stoffelijke welvaart en ma
terialistische levengenieterij. En dat
ze gaan begrijpen, dat godsdienst
niet zo iets is, dat je er 'n beetje
bijdoet, maar dat die godsdienst
heel ons leven van elke dag moet
doordringen.
Godsdienst en leven mogen niet
gescheiden worden, daar gaat het
vooral over in het Mandement.
Wij mensen zijn immers in ons
leven elk ogenblik van God afhan-
lijk. We zijn van God, de Schepper
van ons leven. Ons leven moet dan
ook van God zijn en voor God ge
leefd worden. We moeten God
dienen en liefhebben uit heel ons
hart en met al onze krachten.
Een goede Katholiek moet zijn
godsdienst beleven overal waar het
werk, zijn beroep, zijn plicht,
zijn roeping hem brengt en
dat is in het leven, in de wereld,
dus ook in het zakenleven, in zijn
ontspanning, ook in het openbare
leven, waar hij optreedt en ook in
de politiek.
Overal moeten de wetten van
God geëerbiedigd en in toepassing
gebracht worden.
Maar het Mandement heeft ook
iets te zeggen tot die Katholieken,
die naar meer geestelijk leven ver
langen, naar een meer persoonlijke
houding tegenover Christus en naar
een meer persoonlijke beleving van
onze rijkdom in Christus.
Die Katholieken mogen niet ver
geten, dat het erom gaat, die rijk
dom in Christus niet alléén per
soonlijk, maar vooral ook in ver
bondenheid en eenheid met de
andere katholieken te beleven, om
dat men dan, met des te meer
kans op succes, heel de samenle
ving onder de heerschappij van
Christus kan brengen.
Moderne katholieken zijn soms
geneigd, al die katholieke organi
saties en instellingen niet hoog aan
te slaan, omdat er ook wel eens
fouten en misschien ook wel eens
grote fouten, worden gemaakt.
Toch kunnen die katholieke or
ganisaties niet gemist worden voor
de opbouw van een Christelijke
samenleving.
Hoemeer de moderne heidenen,
zoals socialisten en humanisten,
zich beijveren een maatschappij op
te bouwen zonder God en zonder
Christus, des te meer moeten wij
Katholieken, die toch de volle
christelijke waarheid bezitten, er
voor vechten, zulke maatschappe
lijke toestanden te scheppen, waar
door het voor alle mensen mogelijk
is, niet alleen waardig te leven,
maar ook als Christenen en kin
deren van God en zo het einddoel
te bereiken.
Wij Katholieken kunnen 't meeste
bijdragen tot de opbouw van zo'n
christelijke samenleving als wij ons
in sterke organisaties hecht aan
eensluiten en ook in de politiek een
eenheid vormen.
Wanneer wij Katholieken zonder
meer in de massa opgaan en in
alles gaan meedoen met mensen,
die andere, niet-christelijke opvat
tingen huldigen, dan zullen wij on
vermijdelijk veel van onze katho
lieke beginselen laten varen en zo
zal de volle christelijke waarheid
verwateren.
Dan zullen wij, Katholieken, ten
slotte ook niet veel meer aan te
bieden hebben tot de gezondmaking
van de zieke wereld.
Wij Katholieken moeten niet gaan
schipperen met onze beginselen,
maar er integendeel fier opgaan,
dat wij de volle christelijke waar
heid bezitten.
Dat verplicht ons, Katholieken,
natuurlijk ook tot een ernstig ge
wetensonderzoek, om zo te komen
tot een betere beleving van ons
heilig geloof en tevens tot de ver
betering van de fouten in onze
katholieke organisaties.
We moeten ons niet in trotse
zelfoverschatting boven de andere
groeperingen en partijen verheffen
maar evenmin moeten wij ons in
het openbare leven en in de poli
tiek in een hoek laten drukken
door humanisten en socialisten.
Dan zouden we ook ontrouw
worden aan onze roeping om een
christelijke samenleving mee te
helpen opbouwen, die het meeste
bijdraagt tot de verheerlijking van
God, onzen Schepper en Vader en
tegelijk tot het ware geluk van ons
mensen.
Hierover gaat het hoofdzakelijk
in het Mandement. In dit licht
zullen wij ook beter de vermanin
gen, geboden en verboden begrijpen,
die de Bisschoppen, verlicht door
de H. Geest, hebben gegeven wat
betreft de Partij van de Arbeid,
N.V.V., socialistische pers en radio
en waaraan de Katholieken zich te
houden hebben op sociaal en poli
tiek gebied. P.D.
In één dag tijd werden in het
bevolkingsregister onzer gemeente
130 mensen ingeschreven. En moei
zaam ingeschreven, want de namen
waren uitheems en de spelling niet
gemakkelijk. Het waren de namen
van de Ambonezen, die het kamp
Vlakwater nu alweer een half jaar
lang bewonen.
32 gezinnen en 5 vrijgezellen...
Zo is daar achter op het Vlak
water een dorp in het dorp ge
sticht en al doet het buiige weer
allerminst aan Indië denken, al
zijn de ijle beukenboomjes nog lang
geen palmen, toch leven daar die
bruine mensen, afkomstig uit een
der parels van de gordel van
smaragd: Ambon.
Naar Nederland
Toen de Nederlanders indertijd
besloten, onder druk van het buiten
land, Indië aan zijn lot over te
laten, toen stond onze Regering
een Verenigde Staten van Indone
sische Staten voor de geest, waarin
alle volkeren van dit grote land in
vrede en eendracht samen konden
werken. Ook de bewoners van Am-
bon, het krijgshaftige volk, waar
uit het Ned. Indische leger zo
menig soldaat gevormd had.
Maar ook daar is niets van terecht
gekomen. Soekarno met de Javanen
zagen de kans schoon om hier de
hoofdrol te spelen en in het ge
stichte Indonesië was alleen maar
plaats voor Javanen en nationalis
ten. Niet voor de koningsgetrouwe
Ambonezen, waarvan de meeste
kinderen Wilhelmina of Juliana
heten. Voor een republiek der
Zuid-Molukken en zijn bewoners
was voor Soekarno c.s. geen plaats.
Toen is het besluit gevallen om
deze mensen, voor het overgrote
deel oud-militairen naar Nederland
te brengen, in afwachting op betere
dagen.
Zo hebben deze mensen dan hun
kazernes en hun kampongs vaarwel
gezegd en zijn getrokken naar het
koude Nederland, waar men feite
lijk geen weg met hen wist en
weet.
Ook onder de Ambonezen werd
politiek gevoerd. Zo zijn daar
politieke partijen, waarvan de een
de meeste loyale samenwerking
met de Nederlandse Overheid na
streeft, een ander hun aanhangers
verbied te werken. Er zijn gods
dienstige verschillen, die bij de op
dit gebied felle Oosterling soms
tot ernstige botsingen aanleiding
gaven. Vooral toen men al deze
mensen zo maar onder elkaar in
kampen had geplaatst.
Zo viel dan ook spoedig door het
Commissariaat voor Ambonezen-
zorg, dat de zorg voor deze evacuees
op zich heeft genomen, de beslis
sing, dat men deze mensen zou
plaatsen in kampen, waarin zoveel
als mogelijk was dezelfde politieke
en/of godsdienstige inslag tezamen
zou wonen. Ook al omdat langzaam
maar zeker het aantal Ambonezen
langs natuurlijke weg zich ver
meerderde.
Zo is dan ook een groep van 130
mensen, voornamelijk Protestanten,
in Venray terecht gekomen, waar
de bruine gezichten en de sarongs
al weer bijna tot het gewone straat
beeld zijn gaan behoren.
KAMP VLAKWATER
huisvest nu deze mensen. Ieder
gezin heeft enkele kamers, naar
gelang de grootte van het gezin,
waarin de familie haar huiselijk
leven kan leiden.
Deze mensen stellen nu eenmaal
andere eisen dan wij en hoewel
naar onze begrippen het geheel er
tamelijk armoedig uitziet: nl. een
kachel, wat stoelen en een tafel,
voelen deze mensen zich naar
de omstandigheden de koning
te rijk.
Voor hun lichamelijk welzijn
wordt gezorgd door het Commis
sariaat. Eten, drinken, kleding,
alles staat voor hen klaar. Een
bescheiden zakgeld geeft hen nog,
naar hun begrippen, de vrijheid om
ook iets persoonlijks aan te schaf
fen.
Het eten komt uit een centrale
keuken en is overvloedig en goed,
hoewel weer naar onze begrip
pen de portie's wel klein zijn.
Voor de medische verzorging zorgt
de gemeente-arts en een kleine
ziekenkamer, alsmede bevallings
kamer, maakt het mogelijk, dat er
rust en goed toezicht mogelijk is.
Het kamp wordt bestuurd door
een kampraad van 6 mensen, die
de bewoners zelf hebben gekozen.
Deze bespreekt met de kampbeheer
der mogelijke klachten enz., die
voor zover mogelijk, natuurlijk
worden opgelost.
De geestelijke verzorging ge
schiedt door een Ambonese dominee,
die zeker eenmaal per week onze
kampbewoners bezoekt en dikwijls
Zondags een dienst leidt. Deze
mensen zijn zeer godsdienstig.
ONDERWIJS.
Zoals reeds gezegd, de mannen
zijn oud-militairen. Zij kennen dus
geen vak en zijn ongeschoold. Bo
vendien mogen zij van hun poli
tieke leiders in den Haag zelfs niet
werken. Zij worden dus gedwongen
niets te doen.
En militair als zij zijn ingsteld,
wordt aan dit verbod de hand ge
houden.
Maar toch probeert men in het
kamp zelf deze mensen een vak te
leren en hiervoor bestaat veel
animo.
Zo is men in een van de barak
ken bezig met een mandenvlech-
terij en met rotan-behandeling.
Hiermede probeert men deze
mensen een vak te leren, waarvan
zij bij terugkeer naar Ambon nog
plezier zullen hebben. De jongeren
kunnen naar de Rijkswerkplaatsen,
waar zij na testing een behoorlijk
vak kunnen leren.
Maar gewoonlijk vallen de testen
niet mee en zijn er weinigen daar
voor geschikt, ook al omdat het
westerlijke tempo en de hier gel
dende arbeidsprestatie ver boven
het gemiddelde van de doorsnee
Ambonees ligt.
Maar de kinderen pakt men
anders aan. Zij krijgen in 't kamp
drie jaren Lager Onderwijs en het
is plezierig de zwarte toetjes te zien
zitten, die vol aandacht de moei
lijke Nederlandse woorden proberen
te spellen en te schrijven.
Zijn ze hiermee klaar, dan gaan
ze naar de Christelijke School in
Boxmeer en na beëindiging van dit
onderwijs, kunnen ze naar MULO,
Nijverheidsonderwijs en Middelbaar
onderwijs.
De meisjes kunnen zich bekwa
men in huishoudcursussen of han
delscursussen en dit alles wordt
door de ouders zeer op prijs ge
steld.
Voor de moeders zelf zijn er
naast speciale moedercursussen nog
lessen in schrijven en Nederlands
en ook deze worden zeer goed ge
volgd.
MAATSTAVEN.
Nu is het voor ons altijd moeilijk
de Oosterling te begrijpen. En met
Westerse maatstaven loopt men
onherroepelijk vast. De Ambonnezen
zijn zeker geen onbeschaafd volk.
Hier in het kamp leven mensen,
die onberispelijk Nederlands spre
ken, die manieren kennen, die wij
velen van ons nog zouden toewen
sen, achter hun ondoorgrondelijke
en dikwijls slome gezichten leven
gedachten, die van wijs inzicht en
verstand blijk geven, waarvan wij
geen vermoeden hadden; het zede
lijk en godsdienstig peil van deze
mensen is hoog, ondanks andere
misleidende verhalen, en hun vader
landsliefde en trouw hebben ze wel
bewezen door dit kampleven te kie
zen, dat hoe vrij ook, toch nooit kan
zijn wat Ambon voor hen was.
Zij, die menen met inboorlingen
te doen te hebben, komen bedro
gen uit en het is onjuist ons hoger
te plaatsen als deze mensen. Even
als het onjuist is te generaliseren
als een van hen iets zou misdoen.
Zij zijn slachtoffers van een vrij
heidsoorlog, waarin zij de zijde
kozen van de Nederlanders, waarin
zij bewezen meer trouw en aan
hankelijkheid te kennen als de
Javaan bv. en de offers die zij
brachten zijn veel en groot ge
weest.
Alleen al hierom moeten wij deze
mensen respecteren, afgezien van
onze Christelijke plicht van naas
tenliefde.
Hoelang nog deze mensen hier
zullen zijn is onbekend, dat hangt
nu eenmaal af van zoveel politieke
factoren, maar laten we met
een vriendelijk woord hen helpen
als zij hulp vragen of nodig hebben
en ook zorgen, dat onze schooljeugd
hen met het nodige respect be
handeld. Dan zal hun verblijf in
Venray, voor zover de omstandig
heden dit mogelijk maken, een aan
genaam verblijf zijn.
Zelfs in de oudste
geschiedenisbronnen
treft men voortdurend aanwijzin
gen, dat wijn ter versterking aan
zieken en herstellenden werd aan
geboden. De faam van de wijn is
zo oud als de wereld.
Meer dan 40 jaren
brengen wij de bekende
PLEEGZUSTER
BLOEDWIJN
in de handel, waaruit
duizenden kracht en energie putten
Waardevolle opbouwstoffen zijn
aan een heerlijke wijn toegevoegd.
Voor zieken en herstellenden een
belangrijke factor in het genezings
proces. Voor ouden van dagen net
dat opkikkertje dat ze nodig hebben.
PleegzusterBloedwijn
werkt sterk bloedvor
mend en zenuwverster
kend. In het jachtige
tempo van vandaag ook
voor U een bron van extra energie.
Vraagt vandaag nog aan Uw apo
theek of drogist zo'n fles vol le
venskracht.
(Ingez. med.)
tu uuu ais i
„Parade" grootse collecte
van Kath. Thuisfront
„Parade", dit is de naam van de
originele actie, die Katholiek Thuis
front in alle dorpen en steden van
Nederland van 9 tot 22 Augustus
voor haar werk gaat houden. Het is
een collecte, waaraan echter zeer
grote prijzen zijn verbonden.
De geschenken zullen terecht
komen bij meer dan honderd gevers,
die 38 jaar lang, elk jaar weer kans
hebben op 100.000, 25.000, 20.000,
1000 gulden en lagere geldbedragen.
In elk geval krijgt de gelukkige
nooit minder dan 125 gulden. Hoe
dit allemaal kan, is nog een geheim,
dat later zal worden onthuld. De
actie wordt gevoerd om de grote
uitgaven te bestrijden die Katholiek
Thuisfront moet doen om het voor
treffelijke werk onder de militairen
vol te houden en uit te breiden.
De opbrengst van deze collecte
is op de eerste plaats bestemd voor
de aankoop van een groot gebouw
te Beek-Ubbergen bij Nijmegen,
waar in de toekomst het belangrijke
werk van het Militaire Vormings
centrum „Sonnehaerdt" zal worden
voortgezet en uitgebreid. Het nieuwe
centrum, „Waalheuvel", zal groot
genoeg zijn om per jaar ruim 6000
man een drie-daagse cursus te
geven. Het is de bedoeling, dat het
centrum ook vorming en levens
inhoud geeft aan niet-katholieke
militairen, die daar behoefte aan
hebben.
Nog vóór de winter zullen zeven
nieuwe katholieke militaire tehuizen
gereed komen. Zij komen te liggen
bij de legerplaatsen Oirschot, Ossen-
drecht, Wittenberg, Nunspeet. Er-
melo, 't Harde en Steenwijkerwold.
Elk huis krijgt een kapel, twee grote
zalen, een studiezaal, een biljart
en ping-pongzaal en kamers voor
aalmoezeniers en personeel. De fi
nanciering is mogelijk geworden
door garantie van het rijk. De bouw
is mogelijk door de opbrengst van
de verschillende acties, die in de
afgelopen jaren zijn gevoerd.
P.D.V. DE ZWALUW
Wedvlucht Chateauroux
1 3 Th. Rutten, 3 P. Theeuwen, 4
14 17 18 M. Franken, 5 H. Rutten,
6 J. Aarts, 7 9 H. Thissen, 8 21 H.
Vissers, 10 W. Janssen, 11 W.
Beterams, 12 E. Vermeulen, 13 St.
Bergmans, 15 J. vd Heyden, 16 K.
Sijkers, 18 Z. Janssen en Zn. 19 H.
v.d. Heyden, 20 A. de Riet, 22 H.
Crooymans, 23 Gebr. Rutten, 24
P. Manders, 26 H. Arts en Zn. 27
L. Coopmans.
Liefst 15 prezen waren voor
Wanssum en kwamen we er hier
weer eens niet aan te pas.
Corbeil, Jarige duiven
1 23 P. Kersten, 2 56 Smits-Voesten,
3 44 Peeters, 4 Weys, 5 7 Servio,
6 31 37 Crooymans, 8G.Janssen O.
9 24 38 Franken, 10 54 Joh. Jans
sen, 11 19 39 48 v.d. Heyden, 12 41
Gebr. Ewalds, 13 vd Broek, 14 21
28 42 64 Th. Rutten, 15 62 H. Rut
ten, 16 26 P. en J. Hendriks, 27
P. Philipsen, 18 v. Gasselt, 20 Jen-
niskens, 22 27 Beterams, 25 34 53
Theeuwen, 29 Deenen, 30 65 G.
Vissers, 32 P. Janssen en Zn. 33 J.
Boom, 35 59 P. Strijbos, 36 Lor-
mans, 40 55 68 v. Els, 43 de Riet,
45 de Bruin, 46 51 58 Aarts, 47 52
63 v. Leuken, 49 Gebr. Rut ten, 50
57 Jos Vermeulen, 60 Vermazeren,
61 W. Hendriks, 66 Tonen,',67 This
sen, 69 J. W. Hendriks, 70 H. Ver
meulen en Zn.
Oude duiven
1 Swaghoven, 2 30 G. Philipsen,
3 7 33 P. Strijbos, 4 11 15 21 G.
Janssen O. 5 6 8 J. Aarts, 9 33 P.
en J. Hendriks, 10 Th. Rutten, 12
vd Broek, 13 19 vd Heyden, 16 J.W.
Hendriks, 17 H. Rutten, 18 v Houdt,
20 Boom, 22 H. Vermeulen en Zn.,
23 Gebr. Hendriks, 24 Gebr. Ewals,
25 H. Arts en Zn., 26 29 H. v Ass;
27 Coopmans, 28 35 J. Verstegen,
31 Deenen, 32 37 v. Rooy, 32 Gebr.
Rutten, 34 J. Janssen K. 36 41
Smits-Voesten, 38 de Riet, 39 40 J.
Derks, 42 de Lauw.
Wittenhorst Jeugdtournooi
In het Wittenhorst Jeugdtournooi
wist de Venrayse jeugd de 4e prijs
te behalen, Uitslagen van de wed
strijden waren:
Venray-Blerick 0—1
Venray-SVHR 1—0
Venray-Wittenhorst 0—0
Wanssum werd kampioen door
alle wedstrijden te winnen.
Nieuws uit
Venray en Omgeving
GROENE KRUIS
DONDERDAG a.s.:
Consultatiebureau voor zuigelingen
uit de Kerkdorpen
Consultatiebureau
Op Woensdag 21 Juli en Woens
dag 28 Juli geen consultatiebureau
van Dr MAARSEVEEN
Op concours
Venrays Harmonie gaat Zondag
op concours naar Thom, waar ze
in de eerste afdeling Harmonieën
zullen uitkomen. Leunens Fanfare
gaat naar hetzelfde concours en zal
de Leunense kleuren verdedigen in
de tweede afdeling Fanfares.
Dameskoor had succes
Het Venrayse Dameskoor had
Zondag wel een der hoogtijdagen
uit haar verenigingsbestaan, toen
de jury op het concours te Nijmegen
bekend maakte, dat het Dameskoor
de eerste prijs behaald had in de
ereafdeling met 312 punten.
Dit succes, waarvoor onder leiding
van de heer Jac. Janssen maanden
geoefend was, was verdiend, want
niet alleen werd het verplichte stuk
Maskerade-dans voortreffelijk ge
bracht, in O Jesu Amor overtrof
het koor zichzelf. Was het een
wonder, dat men tevreden hulstoe
keerde, waar ze ditmaal nu eens
ontvangen werden door SW, dat
in zaal Wilhelmina haar promotie-
feestvierde, maar graag een plaatsje
inruimde voor de Venrayse „zang
sterren".
Maandagavond was er dan de
officiële feestavond en natuurlijk
kwamen Venrays Harmonie en het
Mannenkoor met een klinkende se
renade hun gelukwensen aanbieden
aan hun collega's.
Dat daarbij ook directeur Jac.
Janssen niet vergeten werd spreekt
vanzelf.
B.B.-avond
Maandagavond trok de oefening
van Bescherming Burgerbevolking
op de Grote Markt, grote publieke
belangstelling. Ook de heer Burge
meester alsmede het hoofd van
deze dienst de heer Heys, waren
aanwezig.
Allereerst toonde de brandploeg
op de muziekkiosk het opsporen
van slachtoffers, het vervoer van
deze gewonden en het reddings
werk. Door de Rode Kruis-colonne
werden ze netjes verbonden, waarbij
de commandant tekst en uitleg gaf
van de bezigheden.
Vervolgens werd in het leegstaan
de pand een oefening gehouden
met de brandploeg, waarbij ook weer
het vervoer en verbinden van slacht
offers hoogtepunten waren.
Na afloop der oefening werden
aan verschillende leden der ploegen
vaardigheidsdiploma's uitgereikt.
Zilveren kloosterfeest
Op Zondag 1 Aug. herdenkt Zuster
Oda, in de wereld Adeleida van
Meijel Merselo, in het Zusterkloos
ter te Echt, haar zilveren klooster-
feest.
Ongelukken
Het 4-jarig zoontje van de
landbouwer D. uit Ysselsteyn, kreeg
een trap van een paard. Hij werd
zo ernstig aan het hoofd gewond,
dat overbrenging waar het Zieken
huis noodzakelijk was.
De timmerman F. viel tijdens
zijn werkzaamheden in een 6 meter
diepe kelder op het pompstation der
waterleiding op de Breehei.
Bewusteloos werd hij overgebracht
naar het Ziekenhuis. Thans is zijn
toestand goed.
BESTE OUDERS
Traditie-gewoon is er ook dit
jaar weer handwerktentoonstelllng
in de St Ursulo-school. Deze is
geopend a.s. Zaterdag van 4—G en
Zondags van 11—12.30.
's Avonds precies 6 uur wordt in
de Aula van Jeruzalem 'n toneel
stuk opgevoerd van O. L. Vrouwke
van Oostrum. Dit spelen uw kin
deren zelf. Gedeeltelijk in Venray's
dialect. U zult genieten van spel,
zang en ballet. „Komt allemaol is
kieke, 't is mier as de moeite werd".
Iedereen is welkom!
Terugkomst
Met de JohanvanOldenbarneveld,
hoopt Maandag in Rotterdam terug
te keren van een vlsitatlereis langs
de emigranten in Canada Pater
Aegidius Versluys.
Supportersclub
De nieuwe supportersclub in
Venray heeft flinke groeikracht.
Het aantal leden is behoorlijk toe
genomen en het bestuur is doende
geweest om verschillende facili
teiten voor de leden te bemachtigen.
Om van een en ander verslag te
doen en tevens gelegenheid te geven,
zich alsnog aan te melden als lid,
is er Maandag een vergadering in
Hotel de Keizer.
PATRONAAT
Zondag is het patronaat van 5
uur tot half 7 voor groep 1; van
half 7 tot 8 uur voor groep 2; groep
3 begint om 8 uur. De jongens, die
Zondag na de kermis met de fiets
mee willen naar Kevelaar, moeten
morgen een foto meenemen waar
ze opstaan ter grootte van een pas
foto, maar het behoef t geen pasfoto
precies te zijn. Verder 30 cent mee
brengen voor onkosten van geza
menlijke pas.
Hondenwedstrijd
Zondag had bij café van de Ven.
de nationale wedstrijd plaats van
de Venrayse hondendresseerclub
„De Verdediger". Hier kon men zien
tot in welke perfectie honden kun
nen worden opgeleid en de jury
had dan ook geen gemakkelijke taak.
De uitslagen waren als volgt:
1. Michiels Tilburg 276 punten; 2.
Derkinderen Tegelen 270 pt; 3. vd.
Zanden Tilburg 265,5 p.; 4. Megens
Mook 236 p.; 5. Franssen Tegelen
227,5; 6. Weys Horst 219 p.; 7 v.d.
Hoven Leiden 200 p.; 8. Pouwels
Mook 188 p.
Loterij Hondendresseerclub
Houders van onderstaande lot
nummers van vorengenoemde loterij
worden verzocht, deze af te halen
voor Woensdag 21 Juli a.s., bij M.
v.d. Ven, Hagelweg 1.
No. 404 818 469 152 1139 989 216
226 173 495 252 762 1348 487 1317
307 433 146 692.
Wandeling V.V.V.
Zondag 18 Juli, St. Jorispark,
Engels kerkhof, Hiept. De voor
tuintjes, die wij hierbij passeren,
zullen mede besproken worden.
Vertrek 10.15 op het Hensenius-
plein.
2o-jarig bestuursjubileum
Zondag 25 Juli a.s. zal de heer
G. A. Lucassen te Horst het feit
herdenken, dat hij op 14 Juli 1929
de functie van bestuurslid van de
toenmalige R.K.L.V.B. aanvaardde.
Met de Limburgse Jagers
op mars
Op de Zondag te Venlo gehouden
wandeltocht, georganiseerd door de
Limburgse Jagers, wist de wandel
club Servio van Huize Servatius
de wisselbeker te winnen, die was
uitgeloofd door het Nationaal
Instituut „Steun Wettig Gezag".
VENRAYSE KERMIS
IN ZICHT
Uit de opgave van de kermis-
spullen, die dit jaar op Venrayse
Kermis verschijnen blijkt wel, dat
het kalmpjes teruguit loopt. Zo
blijven dit jaar ook weer enkele
kramen weg, terwijl ook de oude
stoomcarroussel op het appèl ont
breekt.
De vraag mag gesteld worden
of het niet tijd wordt dat we onze
kermis eens gaan „verjongen" en
uitbreiden.
Op de kermis verschijnen:
Struis, Almelo, Suikerwerken
Theunissen, Weert, Autoscooter
Galle Breda, twee bumperspelen
Verstappen, Uden,
draaimolen, luchtschommel
Janvier, Breda, Lunapark
Graat Maasniel, Rupsbaan
Ropers, Apeldoorn, Balco-rotor
Westheim, Venlo, Viskraam
Raangs, Groningen. Schiettent
Thielen, Venray, Friture
Zuivelfabriek, „Venray", IJs
H. de Jong, Venray, Miniatuurtrein
HET VOLKSCONCERT
dat door de Fanfare St Catharina
te Leunen op 18 Juli a.s. gegeven
zou worden op het Henseniusplein
is uitgesteld tot Zaterdag 28 Au
gustus a.s.
Circus van Bever
Ondanks het ongunstige weer
mag Circus van Bever terugzien op
een succesvol bezoek aan Venray.
Duizenden bezoekers hebben het