m
dcc &uïqeii[
Het vliegveld in de Peel.
IQencay's 4}aimónle
De les van 1944.
Burenhulp en de
Charitatieve gedachte
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
ORGELBOEKJE!
Bedrijfsleven in Hioord-Limbnrg
BUITENLAND
Brandgevaar in bos en bei
Zaterdag 20 Maart 1954 No. 11
VIJF EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
f ONDERVINDT
PEEL EN MAAS
f CONFECTIE VAN
EEN RIJK BEZIT
DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MUNCKHOF
GROOTESTRAAT 28 TELEF. 512 GIRO 150652
ADVERTENTIEPRIJS 8 ct p. mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL f 1.25 Buiten Venray f 1.45
We hebben in 1944, bij de bevrij
ding van Venray, een dure les ge
kregen We hebben toen aan de
lijve moeten ondervinden, dat oor
log niet alleen meer is een gevecht
tussen militairen, maar zowel mi
litair als burger in de totale strijd
betrokken worden.
Hadden we de lessen geleerd uit
de voorafgaande jaren en gezorgd
voor een goede organisatie in onze
gemeente zelfwaarschijnlijk zouden
bombardement en granaatvuur niet
zoveel slachtoffers hebben ge
vraagd.
En ook in een toekomstige oor
log kan men er zeker van zijn, dat
de burgerbevolking in de strijd zal
betrokken worden, hetzij door bom
bardementen, hetzij door andere
verschrikkingen, welke de moderne
oorlog kent en dat alles met het
doel, om niet alleen 't economisch
leven lam te leggen, maar ook 't
moreel van het burgerlijke front
zodanig aan te tasten, dat daardoor
het militaire front vanzelf ineen
stort.
In een moderne oorlog heeft en
zal de landsverdediging bestaan uit
een militaire en een burgerlijke
verdediging.
Voor dit laatste is enkele jaren
geleden in Nederland opgericht de
Bescherming Burgervolking, de zo
genaamde B.B. Deze organisatie
heeft tot taak er voor te zorgen,
dat het maatschappelijk leven in
tijden van oorlog in stand wordt
gehouden, alsmede de gehele niet-
militaire krachtsinspanning van
overheid en volk ten behoeve van
de oorlogsvoering.
Organisatie B.B.
Men heeft voor de B.B. het ge
hele land ingedeeld in A.- en B.-
gemeenten. In de A.-gemeenten
houdt men rekening met zware
bombardementen, in de B.-gemeen-
ten wordt gerekend op toevalstref
fers en storingsbombardementen.
In al deze gemeenten echter
zullen maatregelen moeten worden
getroffen ter bescherming van de
bevolking tegen de gevolgen van
oorlogsgeweld.
In de A.-gemeenten zullen deze
maatregelen in het algemeen op de
eerste plaats een plaatselijk karak
ter dragen, terwijl in B.-gemeen ten
samengevoegd op geografisch lo
gische wijze tot B.-laingen, de hele
streek als uitgangspunt voor de
burgerbescherming moet worden
genomen.
Zo is dan thans dus de B.-kring
WeertVenray gevormd, bestaande
uit de navolgende gemeenten:
Venray, Weert, Vierlingsbeek,
Wanssum, Meerlo, Broekhuizen,
Horst, Sevenum, Grubbenvorst,
Maasbree, Helden, Kessel, Meijel,
Weert, Nederweert, Heijthuijzen,
Roggel, Neer, Haelen, Horn, Beeg-
den, Heel en Panheel, Wessem,
Thorn, Hunsel, Stramproy, Gra-
them en Baexem.
In het kader van de organisatie
van de „Bescherming Bevolking"
zullen een aantal georganiseerde
diensten worden opgebouwd t.w.:
1. Brandweer
2. Geneeskundige Dienst
3. Opruim- en Reddingsdienst
4. Politie
5. Sociale Verzorging
De gehele organisatie van de B.B.
ligt in handen van de Minister
van Binnenlandse Zaken, die in
landelijk verband alles regelt. In
provinciaal verband is het de Com
missaris der Koningin die de leiding
heeft, terwijl in de B. Kring het de
burgemeesters zijn, die regelend op
treden.
Zij hebben daartoe benoemd een
Kringhoofd, terwijl in iedere plaats
een plaatselijk hoofd der B.B. is
aangesteld.
Voor Venray is dat de heer L.
Laurensse, Paterstraat 15, onder
wiens leiding dus in Venray de or
ganisatie B.B. zal worden opge
bouwd.
En dat men hier niet stil gezeten
heeft bewijst het gebeuren in café
Swaghoven, waaraan 33 leden de
verband-akten reeds werd uitgereikt
In Venray kennen we al de reserve
brandweer, de geneeskundige- de
opruimings- en de hersteldienst en
de hulp-politie. Maar de organisa
tie van een ander belangrijk onder
deel moet nog beginnen.
De gehele Bescherming Bevol
king organisatie staat of valt met
de belangrijkste nog niet genoemde
dienst, de peiler van de gehele or
ganisatie, n.l. de Zelfbescherming.
Ook deze zelfbescherming heeft
haar organisatie zodat de bevolking
in alle opzichten kan bouwen op de
B.B.
Voor de Zelfbescherming is de
gemeente Venray ingedeeld in 16
blokken. In ieder blok wordt een
blokploeg gevormd onder leiding
van een blokhoofd.
In deze blokploeg worden men
sen ingedeeld voor de brandweer,
geneeskundigedienst, opruim- en
reddingsdienst en de sociale ver
zorging. Zoals de vrijwiligers van
de overheidsdiensten zullen ook deze
blokploegen een degelijke opleiding
krijgen, zodat ze in alle opzichten
voor hun taak berekend zullen zijn.
Zoals uit het bovenstaande reeds
blijkt zijn de overheidsdiensten reeds
nagenoeg geheel met vrijwilligers
bemand. Thans is het de taak van
de blokhoofden om tot de vorming
van hun blokploegen te komen.
Voor de onderstaande blokken
zijn de blokhoofden reeds benoemd:
Blok I: Venray-kom aan de kant
van het Raadhuis: I. Min, Grote-
staat 1. Blok III: Venray-kom aan
de kant van het Patersklooster: J.
Colsen Langstraat 27. Blok VIII:
Servatius en Brukske: J. Hoofs,
Kempweg.
Blok Oostrum: P. Arts, C 35a
Blok Castenray H. v. Kuyck G 4a
Blok Veulen: H.J. de Krijger H 28a
Blok Heide: L.J.M. van Dijck L 28
Blok Ysselsteyn: H. Gooren L.pl. 14
Blok Merselo: M.J.J. Emonts M 18
Thans de daad aan de Venrayse
bevolking om zich vrijwillig beschik
baar te stellen voor dienstneming
in de blokploegorganisatie. De blok
hoofden zullen u gaarne alle inlich
tingen verstrekken ook ten aanzien
van de sociale voorzieningen.
Burenhulp, aldus Mr. G. Dekkers,
Directeur van het Landelijk Chari
tatief Centrum in zijn lezing voor
het Winterprogrammavan 't S.C.C.,
gaat langzaam verdwijnen,
De ongeschreven wet, die vroeger
de regels bepaalde waaraan ieder
zich hield, bij geboorte, bij ziekte,
bij ongeval en overlijden in een be
paalde buurt, die voorschriften gaf
bij iedere belangrijke gebeurtenis
in een mensenleven, die wet, begint
haar kracht te verliezen. Niet alleen
hier in eigen plaats, maar in vrij
wel iedere provincie.
Een teruggang waarbij de steden
voorop gaan, maar ook het platte
land langzaam volgt.
Men gaat de burenhulp ook daar
beschouwen als een aardig folkloris
tisch gebruik en was er geen land
bouwende bevolking, dan zou op
meerdere plaatsen de burenhulp
reeds lang zijn verdwenen.
Voor deze achteruitgang van de
burenhulp zijn verschillende fac
toren aan te wijzen. Zo kent men
niet meer die gebondenheid aan
een bepaalde plaats of gemeenschap.
Bovendien is velerlei burenhulp
overgenomen door allerlei organi
saties. We denken alleen maar aan
de kraamverpleging en de gezins
zorg. En daarnaast ligt het feit, dat
vele meisjes en vrouwen elders
werken en niet meer thuis blijven,
zoals dat vroeger gebeurde.
Men kan dus enerzijds goede
redenen aangeven voor dit ver
dwijnen, maar aan de andere kant
zijn er ook factoren, die men minder
graag ziet. Want burenhulp heeft
naast een zekere sociale waarde,
ook op moreel en godsdienstig ge
bied ontegenzeggelijk zijn voordelen
en daarom zou het jammer zijn als
al dat goede met de burenhulp ging
verdwijnen. Men kan moeilijk de
klok weer terug gaan zetten en
burenhulp weer instellen als van-,
ouds.
Bovengenoemde factoren staan
dat in de weg, maar men kan wel
de charitatieve gedachte en werking
van de burenhulp nl. het voorkomen
en lenigen van menselijke nood op
ander terrein dienstbaar maken.
Want de materiële nood hoe
groot nog heeft plaats gemaakt
voor een veel grotere nood nl. de
geestelijke en godsdienstige nood
en de oplossing en de leniging daar
van vraagt de persoonlijke inzet
van velen.
De leniging van nood kan op 2
manieren gebeuren door de inzet
van beroepskrachten, die onderlegd
als ze zijn, in velerlei gevallen een
oplossing kunnen bereiken. Maar
daarnaast kan ook veel nood ge
lenigd worden door de eigen inzet
van goed willenden.
Om de hulp echter zo doelmatig
mogelijk te doen zijn is het nood
zakelijk, dat deze mensen dat doen
In het verband van 't sociaal chari
tatief centrum, wat zo dan ook in
derdaad wordt de centrale van de
parochiële charitas.
Vele mensen menen, dat ze door
het geven van geld en goederen
hun plicht van naastenliefde, die
ieder Christen volgens Christus
gebod heeft, volbracht hebben.
Maar dit is niet juist. De per
soonlijke inzet wordt gevraagd, die
ook vroeger in de burenhulp tot
uiting kwam. Dit moet de mensen
bijgebracht worden in een goede en
intensieve voorlichting.
De burenhulp van vroeger moet
gemoderniseerd en doelmatiger in
gericht terug te vinden zijn in de
charitatieve organisaties of in het
vrijwilligerswerk bij het Centrum
zelf.
Dan is doelmatigheid niet alleen
gewaarborgd, net bestaansrecht van
de charitatieve organisaties nog
eens benadrukt, maar krijgt men
ook een efficiënte taakverdeling,
die de moderne wereld nu eenmaal
eist. Dan kunnen vele en schone
initiatieven verwezenlijkt worden
o.a. in buurtverenigingen, in chari
tatieve parochiële organisaties en
in het Centrumwerk en kan zo de
nood die nog groter is als menig
een denkt, voor een groot deel ge
lenigd worden.
„Moge in de christelijke charitas
in zijn moderne vorm, aldus besloot
Mr. Dekkers zijn betoog, iets terug
gevonden worden van de ongeschre
ven wetten, die vroeger bestonden
t.a.v. burenhulp, zodat door de hulp
en de persoonlijke inzet van velen,
de christelijke naastenliefde in deze
moderne tijd weer bloeie tot heil
van de in nood verkerende mens.
Deze 'vergadering, welke werd
gehouden in zaal Wilhelmina, stond
o.l.v. de heer Jac. v. Osch en werd
bijgewoond door de Hoogeerw. Heer
Deken en de Burgemeester, alsmede
vele afgevaardigden van vereni
gingen en particulieren.
Het Gemengd Koor van de Heide,
zorgde voor een muzikale omlijs
ting, die opviel door zeer beschaafde
en beheerste zang, waarvoor de
zangeressen en zangers terecht een
warm applaus ontvingen.
Inschrijving in 't handelsregister
der Kamer van Koophandel.
Herhaalde malen is gebleken, dat
de ingeschrevenen in het Handels
register nalatig zijn geweest en nog
zijn in het opgeven van wijzigingen,
die zich inmiddels (in vele gevallen
reeds sedert langere tijd) in de be
treffende inschrijving hebben voor
gedaan.
By de handelsregisterwet wordt
uitdrukkelijk de plicht opgelegd, niet
alleen een zaak te laten inschrijven,
maar ook om daarna van de wijzi
gingen die optreden, mededeling te
doen.
Als zodanige wijzigingen kunnen
b.v. genoemd worden:
in: en'of uittreding van eigena
ren; vennoten bestuurders;
wijziging in de rechtsvorm der
onderneming (b.v. omzetting
van eenmanszaak in vennoot
schap onder firma);
adreswijzigingen
veranderingen in de tak van
gevolmachtigden, procuratie
houders etc. en wijziging in de
aan deze personen verleende
machtigingen;
wijzigingen in devennootschaps-
acte, meer speciaal voor wat
deze acte bevat ter bepaling
van de rechten van derden;
opgave bij huwelijk van even
tuele huwelijks-voorwaarden.
Nu eerlang de contröle op een
en ander verscherpt zal worden, en
U een proces-verbaal van de zijde
van de E.G.D. riskeert, indien U
niet aan Uw plicht van inschrijving
en opgave van verandering in de
inschrijving hebt voldaan, geven wij
U in Uw eigen belang dringend in
overweging Uw eventuele nalatig
heid door een juiste opgave te her
stellen.
Mocht U nog twijfelen óf Uw in
schrijving nog wel in overeenstem
ming is met de feitelijk bestaande
toestand, dan kunt U zich daarvan
te allen tijde zelf vergewissen op
het Secretariaat der Kamer, Deken
van Oppensingel 23 te Venlo, alwaar
men U tevens de nodige assistentie
en service gaarne zal verlenen bij
het in orde brengen van „Uw eigen
zaken".
Wellicht ten overvloede wijzen wy
er hier nogmaals op, dat het handels
register er op de allereerste plaats
Is ln het belang van het bedrijfs
leven zelf.
Vele duizenden malen per jaar
worden door diverse grotere en
kleinere bedrijven, instellingen en
instanties, informaties ingewonnen
omtrent datgene, wat in het Han
delsregister inzake een bepaalde
onderneming staat ingeschreven.
Het bestaan van een register als
het onderhavige bevordert in sterke
mate de rechtszekerheid in het
Handelsverkeer. Ook voor voor het
bedrijf individueel is de inschrijving
van grote betekenis.
De ervaring wijst uit, dat de zaken
man tegenwoordig bij het aanknopen
van een nieuwe handelsrelatie be-
Hoewel de eerste schop voor het
vliegveld in de Peel nog gestoken
moet worden, heeft het al heel wat
deining veroorzaakt.
Zoals het gemeentebestuur van
Venray uit de kranten heeft moe
ten lezen, dat hier een vliegveld
zou komen, ondanks het feit, dat
bijna een jaar geleden men in NA-
TO-kringen in Parijs reeds wist,
wat hier ging gebeuren, zo is het
ook gegaan in Bakel en Milheze,
waar eveneens een stuk ligt, dat
voor dit vliegveld zal gebruikt
worden.
In Venray had men het voordeel,
dat slechts de gemeente en een
andere eigenaar bezitters waren
van de 480 ha. gevorde grond,
waardoor met een schattingsproce
dure de zaak tamelijk vlug kon
geregeld worden.
In Bakel en Milheze liggen de
stukken anders. Daar verliezen
alleen een dertigtal boeren al ver
schillende stukken grond en zijn
er verschillende, die geen raad
meer weten, omdat daar, niet zoals
in Venray, uitwijkmogelijkheden
zijn naar nog niet of pas ontgonnen
stukken.
Hoe daar de onteigenings-regeling
zal verlopen, Is dus nog een grote
vraag, omdat compensatie in geld
voor deze mensen weinig waarde
heeft, wanneer het hun onmogelijk
gemaakt wordt verder te boeren.
Er bestaat nog een kleine moge
lijkheid, dat een nabij de Rips lig
gend natuurreservaat, van weinig
of geen waarde, uitgegeven zal
worden, waardoor ongeveer een 25
ha. grond gewonnen kunnen wor
den.
Maar aangezien het merendeel
der getroffenen geen eigenaars,
maar pachters zijn, zal ook deze
oplossing nog niet zo eenvoudig
zijn.
Er zijn vergaderingen aan de
gang, maar of inderdaad een op
lossing gevonden kan worden, valt
te betwijfelen.
Moet men van de ene kant de
autoriteiten laken om het feit, dat
betrokkenen, die dikwijls de grond
al ingezaaid hebben, zo laat in
kennis werden gesteld van dit ont-
eigeningsbesluit, van de andere
kant moet men toch toegeven, dat
diezelfde autoriteiten zoveel moge
lijk goede gronden hebben ontzien.
De plaats voor het vliegveld is
met de grootste zorg uitgezocht.
Ongeveer twee jaïen geleden
heeft men met een foto-vliegtuig
de hele streek tussen Maastricht
en Grave afgespeurd naar een goed
terrein. Het oog viel toen op de
Vredepeel, die men toen aan het
ontginnen was.
Niet zodra hadden de militairen
een ontmoeting gehad met de bur
gerlijke autoriteiten, speciaal de
landbouwdeskundigen, of ze hebben
van de Vredepeel willen afzien:
op deze nieuwe grond was de hoop
van zovelen, die helemaal geen
land hadden, gevestigd, dat men
het als het ware niet aandurfde
beslag te leggen op de Vredepeel.
Toen ismen wat Zuidelijker gaan
kijken, en kwam men hier terecht.
Wanneer men nu de moeite neemt
ter plaatse te gaan kijken en als
men daarbij probeert te beseffen,
dat aan een militair vliegveld an
dere eisen worden gesteld dan aan
een burgerluchthaven dan moet
men, wil men objectief zijn, vast
stellen, dat deze keuze nog niet zo
dwaas en willekeurig is.
Vele gedeelten van deze grond
zijn ternauwernood geschikt te
maken tot akkerland. Dat kan men
het best zien bij „de Hazenhut".
De pachter, van Tilburg, zei het
ons onomwonden: „het kan mij
niks schelen, dat ik weg moet".
Daar is de grond inderdaad hoog.
Wist u bijv. dat bij „de Hazenhut"
de grond 8 M. hoger ligt dan op 't
vliegveld Volkel en 3 M. hoger dan
't hoogste puntje van Roermond.
Het niveau is daar om precies te
zeggen 29 boven N.A.P.!
Dat kwamen we aan de weet van
een burger employé van de genie,
die zich van protest noch applaus
gint met te informeren naar wat'in
het Handelsregister staat vermeld,
omtrent eigenaar, aansprakelijkheid
etc.
Vindt hij hier de inschrijving niet
of gebrekkig, dan bestaat het ge
vaar, dat hij het zekere voor het
onzekere kiest en liever met een
ander, waarvan hij wel de juiste
data vindt, in zee gaat.
Ook de Kamer zelf maakt bij haar
functie van handelsbemiddelaarster
zeer vaak van het Handelsregister
gebruik.
Zaak is dus, dat de nodige ge
gevens goed geordend en volledig
aanwezig zijn.
De opgaven voor het Handels
register dienen Ingevolge de Handels
registerwet door betrokkenen zelf te
worden gedaan op formulieren, die
daartoe door de Kamer gratis wor
den beschikbaar gesteld.
De Kamer is t.a.v. de registratie
passief en de verantwoordelijkheid
voor een en ander komt ten volle
voor rekening van de betreffende
onderneming.
iets aantrekt en ijverig de start
baan uitzet.
„Zeg maar eens waar we beter
neer hadden kunnen strijken dan
hier?" zo is zijn bescheid.
Dan stapt hij weg door de afge
brande hei, want hij heeft een
Volkswagen van een inspecteur der
Grontmij over de haast ongebaande
wegen zien komen huppelen. De
Grontmij zal het vliegveld gereed
maken. De schaftketen zijn gearri
veerd en de eerste bordjes met:
„Verboden toegang" zijn er.
Neen, tegen de vordering zelf
zal niet veel te doen zijn. Zij ge
schiedt niet krachtens de normale
onteigeningswet, die vele mogelijk
heden tot verzet biedt, maar krach
tens een nogal antiek Besluitje,
waarvan wellicht niemand onzer
het bestaan kende: ,,'t Algemeen
Vorderingsbesluit 1940".
De Minister van Oorlog schrijft
naar aanleiding van de vragen,
gesteld door het Tweede Kamerlid
de heer Visch, het volgende:
Voor het besluit werd genomen
een nieuw vliegveld aan te leggen
in de Peel is uiteraard overwogen
of niet met de bestaande vliegbases
(Eindhoven en Volkel) zou lomnen
worden volstaan.
Het nieuwe vliegveld, dat in de
Peel aangelegd zal worden is een
deel van het NAVO-infra-structuur-
plan. De betrokken NAVO-comman-
danten achten het onaanvaardbaar
de squadrons, die gebruik zullen
maken van het vliegveld in de Peel
te stationeren op de reeds bestaande
vliegbasis. Dit zou namelijk ten
gevolge hebben, dat in oorlogstijd
een te groot aantal vliegtuigen op
deze vliegbases zou zijn geconcen
treerd.
De totale oppervlakte van het voor
de aanleg van het vliegveld beno
digde terrein bedraagt ongeveer
530 ha ia Brabant en Limburg
Het Brabantse gedeelte, ter grootte
van ruim 120 ha bestaat uit 76 ha
woeste grond en 46 ha culluurgrond.
Het Limburgse gedeelte, ter grootte
van ongeveer 410 ha bestaat uit
235 ha woeste grond, 95 ha. bos, 15
ha gekapt bos en 65 ha cultuur
grond van slechte kwaliteit.
De woeste- en cultuurgronden
zullen niet geheel aan de bodem
cultuur worden onttrokken. Na het
gereedkomen van de militaire wer
ken en het toepassen van een grond
verbetering zal ongeveer 40 pet
van deze gronden in aanmerking
komen voor verpachting. Alsdan
zal er ter plaatse meer terrein als
cultuurgrond in gebruik zijn dan
thans het geval is.
Hoe dat kan, is voor ons een raadsel
Verantwoording:
Vorig bedrag f 17678,67
N.N. Stationsweg 20.00
Totaal f 17698,67
Bouwt U NIET MEER mee
aan Uw Orgel
Girronummer 576604
Ogelfonds Venray
RUSLAND
Terwijl op de Berlijnse conferen
tie de eenheid tussen de westelijke
mogendheden uitstekend bewaard
bleef, waar het Duitsland en Oos
tenrijk betreft, zijn de Russen er
in geslaagd, verdeeldheid te bevor
deren, waar het andere vraagstuk
ken aangaat.
Nu Moskou stond tegenover de
atlantische eenheid en de vastbe
slotenheid van Amerika, geen agres
sie (zoals in Korea) meer te dul
den zonder vergeldende maatrege
len te nemen van wijder strekking,
hebben de Russen ingebonden. Het
gevaar ziende waarvan zij de
zwakste partij zouden zijn, indien
zij hun expansiedrang niet intoom
den, hebben zij alles gedaan, om de
spanning althans niet te vermeer
deren. Wel hebben zij hardnekkig
vastgehouden aan hetgeen zij door
de oorlog hebben gewonnen. Maar
zij streven naar een consolidatie
van de huidige toestand.
In Frankrijk is daardoor de
haast, om zich de Westduitsers tot
bondgenoten te maken, verdwenen.
Men denkt er de tijd te hebben.
Eerst moet vaststaan, dat Saarland
nooit tot het Duitse-rijk zal terug
keren.
Adenauer heeft op reis naar
Griekenland een bezoek gebracht
aan Bidault, om over die S aar kwes
tie te spreken. Adenauer wil wel
berusten in afstand van Saarland,
mits ditzal worden „geëuropeïzeerd"
Dan zah het onder voogdij van
Europese organen dus ook van
Bonn zelfstandig en neutraal
moeten zijn,
Frankrijk zal er echter de con
tröle over staal-en steenkolen pro
ductie voorlopig mogen behouden.
Maar de Fransen zijn in de meer
derheid ook dan niet bereid, snel
de Europese Defensiegemeenschap
te aanvaarden.
FRANKRIJK
De regering wil wel zo spoedig
mogelijk over het E.D.G. verdrag
doen stemmen. Maar de Gaulisten
en de radicalen, die de regering
steunen, verlangen uitstel van de
behandeling. Een deel der radicale
regeringspartij dreigde met uittre
den uit het kabinet, als Laniel een
beslissing wilde vóór de conferentie
van Genève.
Daar moet Frankrijk de Russen
en Chinezen ontmoeten, die in uit
zicht hebben gesteld te zullen be
middelen in Indo-China. En de te
genstander van het EDG vrezen,
dat het „klimaat" zal worden
bedorven, als van te voren de west
Duitse herbewapening door Frank
rijk wordt aanvaard. Genève zal
trouwens toch hoge eisen stellen
aan het westen, opdat zijn eenheid
niet verloren gaat.
Immers de V.S. erkennen Peking
onder geen beding, Engeland heeft
het al officieel erkend en Frankrijk
is bereid, dat te doen, als Mao Tse-
toeng zijn steun onthoudt aan de
rebellen in Indo-China.
Of hij dat zal beloven en of Ho
Tsji-minh (de rebellen-leider, die
maar steeds blijft strijden) zich door
de Chinezen zal laten bewegen, een
bestand te aanvaarden op de Franse
voorwaarden, is zeer twijfelachtig.
Des te erger zou het zijn, als onge
gronde franse verwachtingen zouden
leiden tot minder solidariteit met
de Amerikanen.
De Stichting voor Bosbrand-
bestrijding in Limburg doet een
beroep op de bevolking om in deze
brandgevaarlijke tijd alles te ver
mijden waardoor bosbrand zou
kunnen ontstaan.
Bosbranden ontstaan meestal
langs de wegen op de bermen in
het afgestorven gras en onkruid
en het dorre blad en hout of bij
het verbranden van afval en het
afbranden van weibanden en ont
ginningen in de nabijheid van
bossen. Zeer zeker mogen kinderen
niet hiertoe overgaan en is overi
gens de grootste voorzichtigheid
geboden. Maar ook het roken in
de bossen door werklieden en wan
delaars kan gevaar opleveren.
Allen die zich in brandgevaarlijke
terreinen bevinden worden ver
zocht uit te kijken of er brand te
bespeuren valt en indien brand
ontdekt wordt te trachten het vuur
zo mogelijk te blussen, ten spoedig
ste hulp in te roepen en de plaat
selijke brandweer te alarmeren.
Als allen mee werken kan veel
schade aan de bossen en het
natuurschoon voorkomen worden.
in nóód
Wanneer in 1955 de Venrayse
Harmonie 95 jaren zal bestaan, dan
zal in het overzicht over die jaren,
ongetwijfeld de tijd na de bevrij
ding als de moeilijkste periode wor
den aangemerkt. Want door de
oorlog verloren ze niet alleen haar
directeur, enkele goede leden, maar
ook 39 instrumenten, die gemiddeld
f 250 per stuk kostten.
Zo stond Venrays Harmonie met
18 man voor de resten van een
bloeiende vereniging en moesten
beginnen aan de wederopbouw, die
maar niet lukken wou.
Men moet niet vergeten, dat de
rest der instrumenten ook veel ge
leden en dat er zeer weinig animo
was bij de jongeren, om zich als lid
op te geven.
Maar na 1949 werd het anders.
Langzaam maar zeker kwam er
schot in, zodat er nu een 30 leden
zijn en 5 leerlingen, terwijl vorig
jaar de le prijs in de 2e afdeling
werd gewonnen. Nu is men druk
in de weer voor het concours in
Thorn in Juli a.s. waar men in de
eerste afdeling een kans probeert
te maken.
Maar met die groei heeft de kas
geen gelijke tred gehouden. Er
moeten nodig nieuwe instrumenten
zijn, nieuwe muziek etc. maar er is
een chronisch geldgebrek. Nu is dat
iets waar practisch ieder muziek
gezelschap mee moet werken, maar
In Venray-kom wel heel bijzonder.
In tegenstelling met andere plaat
sen kent men hier niet zo veel saam
horigheidsgevoel meer, dat men een
harmonie in ere wil houden, waar
van men toch bij iedere gelegen
heid veel plezier heeft.
Een klein voorbeeld daarvan
moge blijken uit de volgende cijfers.
Op een van onze kerkdorpen werd
bij de jaarlijkse rondgang voor de
fanfare f 1000 opgehaald. In Venray-
kom is het grootste cijfer f 1200.
In Horst bracht de bevolking in
een jaar f 8000 bijeen voor een
uniformenfonds, om van de rest
maar niet te praten. Ook de steun
van de gemeentelijke autoriteiten