m dcc &uïqeii[ Het vliegveld in de Peel. IQencay's 4}aimónle De les van 1944. Burenhulp en de Charitatieve gedachte WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN ORGELBOEKJE! Bedrijfsleven in Hioord-Limbnrg BUITENLAND Brandgevaar in bos en bei Zaterdag 20 Maart 1954 No. 11 VIJF EN ZEVENTIGSTE JAARGANG f ONDERVINDT PEEL EN MAAS f CONFECTIE VAN EEN RIJK BEZIT DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MUNCKHOF GROOTESTRAAT 28 TELEF. 512 GIRO 150652 ADVERTENTIEPRIJS 8 ct p. mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL f 1.25 Buiten Venray f 1.45 We hebben in 1944, bij de bevrij ding van Venray, een dure les ge kregen We hebben toen aan de lijve moeten ondervinden, dat oor log niet alleen meer is een gevecht tussen militairen, maar zowel mi litair als burger in de totale strijd betrokken worden. Hadden we de lessen geleerd uit de voorafgaande jaren en gezorgd voor een goede organisatie in onze gemeente zelfwaarschijnlijk zouden bombardement en granaatvuur niet zoveel slachtoffers hebben ge vraagd. En ook in een toekomstige oor log kan men er zeker van zijn, dat de burgerbevolking in de strijd zal betrokken worden, hetzij door bom bardementen, hetzij door andere verschrikkingen, welke de moderne oorlog kent en dat alles met het doel, om niet alleen 't economisch leven lam te leggen, maar ook 't moreel van het burgerlijke front zodanig aan te tasten, dat daardoor het militaire front vanzelf ineen stort. In een moderne oorlog heeft en zal de landsverdediging bestaan uit een militaire en een burgerlijke verdediging. Voor dit laatste is enkele jaren geleden in Nederland opgericht de Bescherming Burgervolking, de zo genaamde B.B. Deze organisatie heeft tot taak er voor te zorgen, dat het maatschappelijk leven in tijden van oorlog in stand wordt gehouden, alsmede de gehele niet- militaire krachtsinspanning van overheid en volk ten behoeve van de oorlogsvoering. Organisatie B.B. Men heeft voor de B.B. het ge hele land ingedeeld in A.- en B.- gemeenten. In de A.-gemeenten houdt men rekening met zware bombardementen, in de B.-gemeen- ten wordt gerekend op toevalstref fers en storingsbombardementen. In al deze gemeenten echter zullen maatregelen moeten worden getroffen ter bescherming van de bevolking tegen de gevolgen van oorlogsgeweld. In de A.-gemeenten zullen deze maatregelen in het algemeen op de eerste plaats een plaatselijk karak ter dragen, terwijl in B.-gemeen ten samengevoegd op geografisch lo gische wijze tot B.-laingen, de hele streek als uitgangspunt voor de burgerbescherming moet worden genomen. Zo is dan thans dus de B.-kring WeertVenray gevormd, bestaande uit de navolgende gemeenten: Venray, Weert, Vierlingsbeek, Wanssum, Meerlo, Broekhuizen, Horst, Sevenum, Grubbenvorst, Maasbree, Helden, Kessel, Meijel, Weert, Nederweert, Heijthuijzen, Roggel, Neer, Haelen, Horn, Beeg- den, Heel en Panheel, Wessem, Thorn, Hunsel, Stramproy, Gra- them en Baexem. In het kader van de organisatie van de „Bescherming Bevolking" zullen een aantal georganiseerde diensten worden opgebouwd t.w.: 1. Brandweer 2. Geneeskundige Dienst 3. Opruim- en Reddingsdienst 4. Politie 5. Sociale Verzorging De gehele organisatie van de B.B. ligt in handen van de Minister van Binnenlandse Zaken, die in landelijk verband alles regelt. In provinciaal verband is het de Com missaris der Koningin die de leiding heeft, terwijl in de B. Kring het de burgemeesters zijn, die regelend op treden. Zij hebben daartoe benoemd een Kringhoofd, terwijl in iedere plaats een plaatselijk hoofd der B.B. is aangesteld. Voor Venray is dat de heer L. Laurensse, Paterstraat 15, onder wiens leiding dus in Venray de or ganisatie B.B. zal worden opge bouwd. En dat men hier niet stil gezeten heeft bewijst het gebeuren in café Swaghoven, waaraan 33 leden de verband-akten reeds werd uitgereikt In Venray kennen we al de reserve brandweer, de geneeskundige- de opruimings- en de hersteldienst en de hulp-politie. Maar de organisa tie van een ander belangrijk onder deel moet nog beginnen. De gehele Bescherming Bevol king organisatie staat of valt met de belangrijkste nog niet genoemde dienst, de peiler van de gehele or ganisatie, n.l. de Zelfbescherming. Ook deze zelfbescherming heeft haar organisatie zodat de bevolking in alle opzichten kan bouwen op de B.B. Voor de Zelfbescherming is de gemeente Venray ingedeeld in 16 blokken. In ieder blok wordt een blokploeg gevormd onder leiding van een blokhoofd. In deze blokploeg worden men sen ingedeeld voor de brandweer, geneeskundigedienst, opruim- en reddingsdienst en de sociale ver zorging. Zoals de vrijwiligers van de overheidsdiensten zullen ook deze blokploegen een degelijke opleiding krijgen, zodat ze in alle opzichten voor hun taak berekend zullen zijn. Zoals uit het bovenstaande reeds blijkt zijn de overheidsdiensten reeds nagenoeg geheel met vrijwilligers bemand. Thans is het de taak van de blokhoofden om tot de vorming van hun blokploegen te komen. Voor de onderstaande blokken zijn de blokhoofden reeds benoemd: Blok I: Venray-kom aan de kant van het Raadhuis: I. Min, Grote- staat 1. Blok III: Venray-kom aan de kant van het Patersklooster: J. Colsen Langstraat 27. Blok VIII: Servatius en Brukske: J. Hoofs, Kempweg. Blok Oostrum: P. Arts, C 35a Blok Castenray H. v. Kuyck G 4a Blok Veulen: H.J. de Krijger H 28a Blok Heide: L.J.M. van Dijck L 28 Blok Ysselsteyn: H. Gooren L.pl. 14 Blok Merselo: M.J.J. Emonts M 18 Thans de daad aan de Venrayse bevolking om zich vrijwillig beschik baar te stellen voor dienstneming in de blokploegorganisatie. De blok hoofden zullen u gaarne alle inlich tingen verstrekken ook ten aanzien van de sociale voorzieningen. Burenhulp, aldus Mr. G. Dekkers, Directeur van het Landelijk Chari tatief Centrum in zijn lezing voor het Winterprogrammavan 't S.C.C., gaat langzaam verdwijnen, De ongeschreven wet, die vroeger de regels bepaalde waaraan ieder zich hield, bij geboorte, bij ziekte, bij ongeval en overlijden in een be paalde buurt, die voorschriften gaf bij iedere belangrijke gebeurtenis in een mensenleven, die wet, begint haar kracht te verliezen. Niet alleen hier in eigen plaats, maar in vrij wel iedere provincie. Een teruggang waarbij de steden voorop gaan, maar ook het platte land langzaam volgt. Men gaat de burenhulp ook daar beschouwen als een aardig folkloris tisch gebruik en was er geen land bouwende bevolking, dan zou op meerdere plaatsen de burenhulp reeds lang zijn verdwenen. Voor deze achteruitgang van de burenhulp zijn verschillende fac toren aan te wijzen. Zo kent men niet meer die gebondenheid aan een bepaalde plaats of gemeenschap. Bovendien is velerlei burenhulp overgenomen door allerlei organi saties. We denken alleen maar aan de kraamverpleging en de gezins zorg. En daarnaast ligt het feit, dat vele meisjes en vrouwen elders werken en niet meer thuis blijven, zoals dat vroeger gebeurde. Men kan dus enerzijds goede redenen aangeven voor dit ver dwijnen, maar aan de andere kant zijn er ook factoren, die men minder graag ziet. Want burenhulp heeft naast een zekere sociale waarde, ook op moreel en godsdienstig ge bied ontegenzeggelijk zijn voordelen en daarom zou het jammer zijn als al dat goede met de burenhulp ging verdwijnen. Men kan moeilijk de klok weer terug gaan zetten en burenhulp weer instellen als van-, ouds. Bovengenoemde factoren staan dat in de weg, maar men kan wel de charitatieve gedachte en werking van de burenhulp nl. het voorkomen en lenigen van menselijke nood op ander terrein dienstbaar maken. Want de materiële nood hoe groot nog heeft plaats gemaakt voor een veel grotere nood nl. de geestelijke en godsdienstige nood en de oplossing en de leniging daar van vraagt de persoonlijke inzet van velen. De leniging van nood kan op 2 manieren gebeuren door de inzet van beroepskrachten, die onderlegd als ze zijn, in velerlei gevallen een oplossing kunnen bereiken. Maar daarnaast kan ook veel nood ge lenigd worden door de eigen inzet van goed willenden. Om de hulp echter zo doelmatig mogelijk te doen zijn is het nood zakelijk, dat deze mensen dat doen In het verband van 't sociaal chari tatief centrum, wat zo dan ook in derdaad wordt de centrale van de parochiële charitas. Vele mensen menen, dat ze door het geven van geld en goederen hun plicht van naastenliefde, die ieder Christen volgens Christus gebod heeft, volbracht hebben. Maar dit is niet juist. De per soonlijke inzet wordt gevraagd, die ook vroeger in de burenhulp tot uiting kwam. Dit moet de mensen bijgebracht worden in een goede en intensieve voorlichting. De burenhulp van vroeger moet gemoderniseerd en doelmatiger in gericht terug te vinden zijn in de charitatieve organisaties of in het vrijwilligerswerk bij het Centrum zelf. Dan is doelmatigheid niet alleen gewaarborgd, net bestaansrecht van de charitatieve organisaties nog eens benadrukt, maar krijgt men ook een efficiënte taakverdeling, die de moderne wereld nu eenmaal eist. Dan kunnen vele en schone initiatieven verwezenlijkt worden o.a. in buurtverenigingen, in chari tatieve parochiële organisaties en in het Centrumwerk en kan zo de nood die nog groter is als menig een denkt, voor een groot deel ge lenigd worden. „Moge in de christelijke charitas in zijn moderne vorm, aldus besloot Mr. Dekkers zijn betoog, iets terug gevonden worden van de ongeschre ven wetten, die vroeger bestonden t.a.v. burenhulp, zodat door de hulp en de persoonlijke inzet van velen, de christelijke naastenliefde in deze moderne tijd weer bloeie tot heil van de in nood verkerende mens. Deze 'vergadering, welke werd gehouden in zaal Wilhelmina, stond o.l.v. de heer Jac. v. Osch en werd bijgewoond door de Hoogeerw. Heer Deken en de Burgemeester, alsmede vele afgevaardigden van vereni gingen en particulieren. Het Gemengd Koor van de Heide, zorgde voor een muzikale omlijs ting, die opviel door zeer beschaafde en beheerste zang, waarvoor de zangeressen en zangers terecht een warm applaus ontvingen. Inschrijving in 't handelsregister der Kamer van Koophandel. Herhaalde malen is gebleken, dat de ingeschrevenen in het Handels register nalatig zijn geweest en nog zijn in het opgeven van wijzigingen, die zich inmiddels (in vele gevallen reeds sedert langere tijd) in de be treffende inschrijving hebben voor gedaan. By de handelsregisterwet wordt uitdrukkelijk de plicht opgelegd, niet alleen een zaak te laten inschrijven, maar ook om daarna van de wijzi gingen die optreden, mededeling te doen. Als zodanige wijzigingen kunnen b.v. genoemd worden: in: en'of uittreding van eigena ren; vennoten bestuurders; wijziging in de rechtsvorm der onderneming (b.v. omzetting van eenmanszaak in vennoot schap onder firma); adreswijzigingen veranderingen in de tak van gevolmachtigden, procuratie houders etc. en wijziging in de aan deze personen verleende machtigingen; wijzigingen in devennootschaps- acte, meer speciaal voor wat deze acte bevat ter bepaling van de rechten van derden; opgave bij huwelijk van even tuele huwelijks-voorwaarden. Nu eerlang de contröle op een en ander verscherpt zal worden, en U een proces-verbaal van de zijde van de E.G.D. riskeert, indien U niet aan Uw plicht van inschrijving en opgave van verandering in de inschrijving hebt voldaan, geven wij U in Uw eigen belang dringend in overweging Uw eventuele nalatig heid door een juiste opgave te her stellen. Mocht U nog twijfelen óf Uw in schrijving nog wel in overeenstem ming is met de feitelijk bestaande toestand, dan kunt U zich daarvan te allen tijde zelf vergewissen op het Secretariaat der Kamer, Deken van Oppensingel 23 te Venlo, alwaar men U tevens de nodige assistentie en service gaarne zal verlenen bij het in orde brengen van „Uw eigen zaken". Wellicht ten overvloede wijzen wy er hier nogmaals op, dat het handels register er op de allereerste plaats Is ln het belang van het bedrijfs leven zelf. Vele duizenden malen per jaar worden door diverse grotere en kleinere bedrijven, instellingen en instanties, informaties ingewonnen omtrent datgene, wat in het Han delsregister inzake een bepaalde onderneming staat ingeschreven. Het bestaan van een register als het onderhavige bevordert in sterke mate de rechtszekerheid in het Handelsverkeer. Ook voor voor het bedrijf individueel is de inschrijving van grote betekenis. De ervaring wijst uit, dat de zaken man tegenwoordig bij het aanknopen van een nieuwe handelsrelatie be- Hoewel de eerste schop voor het vliegveld in de Peel nog gestoken moet worden, heeft het al heel wat deining veroorzaakt. Zoals het gemeentebestuur van Venray uit de kranten heeft moe ten lezen, dat hier een vliegveld zou komen, ondanks het feit, dat bijna een jaar geleden men in NA- TO-kringen in Parijs reeds wist, wat hier ging gebeuren, zo is het ook gegaan in Bakel en Milheze, waar eveneens een stuk ligt, dat voor dit vliegveld zal gebruikt worden. In Venray had men het voordeel, dat slechts de gemeente en een andere eigenaar bezitters waren van de 480 ha. gevorde grond, waardoor met een schattingsproce dure de zaak tamelijk vlug kon geregeld worden. In Bakel en Milheze liggen de stukken anders. Daar verliezen alleen een dertigtal boeren al ver schillende stukken grond en zijn er verschillende, die geen raad meer weten, omdat daar, niet zoals in Venray, uitwijkmogelijkheden zijn naar nog niet of pas ontgonnen stukken. Hoe daar de onteigenings-regeling zal verlopen, Is dus nog een grote vraag, omdat compensatie in geld voor deze mensen weinig waarde heeft, wanneer het hun onmogelijk gemaakt wordt verder te boeren. Er bestaat nog een kleine moge lijkheid, dat een nabij de Rips lig gend natuurreservaat, van weinig of geen waarde, uitgegeven zal worden, waardoor ongeveer een 25 ha. grond gewonnen kunnen wor den. Maar aangezien het merendeel der getroffenen geen eigenaars, maar pachters zijn, zal ook deze oplossing nog niet zo eenvoudig zijn. Er zijn vergaderingen aan de gang, maar of inderdaad een op lossing gevonden kan worden, valt te betwijfelen. Moet men van de ene kant de autoriteiten laken om het feit, dat betrokkenen, die dikwijls de grond al ingezaaid hebben, zo laat in kennis werden gesteld van dit ont- eigeningsbesluit, van de andere kant moet men toch toegeven, dat diezelfde autoriteiten zoveel moge lijk goede gronden hebben ontzien. De plaats voor het vliegveld is met de grootste zorg uitgezocht. Ongeveer twee jaïen geleden heeft men met een foto-vliegtuig de hele streek tussen Maastricht en Grave afgespeurd naar een goed terrein. Het oog viel toen op de Vredepeel, die men toen aan het ontginnen was. Niet zodra hadden de militairen een ontmoeting gehad met de bur gerlijke autoriteiten, speciaal de landbouwdeskundigen, of ze hebben van de Vredepeel willen afzien: op deze nieuwe grond was de hoop van zovelen, die helemaal geen land hadden, gevestigd, dat men het als het ware niet aandurfde beslag te leggen op de Vredepeel. Toen ismen wat Zuidelijker gaan kijken, en kwam men hier terecht. Wanneer men nu de moeite neemt ter plaatse te gaan kijken en als men daarbij probeert te beseffen, dat aan een militair vliegveld an dere eisen worden gesteld dan aan een burgerluchthaven dan moet men, wil men objectief zijn, vast stellen, dat deze keuze nog niet zo dwaas en willekeurig is. Vele gedeelten van deze grond zijn ternauwernood geschikt te maken tot akkerland. Dat kan men het best zien bij „de Hazenhut". De pachter, van Tilburg, zei het ons onomwonden: „het kan mij niks schelen, dat ik weg moet". Daar is de grond inderdaad hoog. Wist u bijv. dat bij „de Hazenhut" de grond 8 M. hoger ligt dan op 't vliegveld Volkel en 3 M. hoger dan 't hoogste puntje van Roermond. Het niveau is daar om precies te zeggen 29 boven N.A.P.! Dat kwamen we aan de weet van een burger employé van de genie, die zich van protest noch applaus gint met te informeren naar wat'in het Handelsregister staat vermeld, omtrent eigenaar, aansprakelijkheid etc. Vindt hij hier de inschrijving niet of gebrekkig, dan bestaat het ge vaar, dat hij het zekere voor het onzekere kiest en liever met een ander, waarvan hij wel de juiste data vindt, in zee gaat. Ook de Kamer zelf maakt bij haar functie van handelsbemiddelaarster zeer vaak van het Handelsregister gebruik. Zaak is dus, dat de nodige ge gevens goed geordend en volledig aanwezig zijn. De opgaven voor het Handels register dienen Ingevolge de Handels registerwet door betrokkenen zelf te worden gedaan op formulieren, die daartoe door de Kamer gratis wor den beschikbaar gesteld. De Kamer is t.a.v. de registratie passief en de verantwoordelijkheid voor een en ander komt ten volle voor rekening van de betreffende onderneming. iets aantrekt en ijverig de start baan uitzet. „Zeg maar eens waar we beter neer hadden kunnen strijken dan hier?" zo is zijn bescheid. Dan stapt hij weg door de afge brande hei, want hij heeft een Volkswagen van een inspecteur der Grontmij over de haast ongebaande wegen zien komen huppelen. De Grontmij zal het vliegveld gereed maken. De schaftketen zijn gearri veerd en de eerste bordjes met: „Verboden toegang" zijn er. Neen, tegen de vordering zelf zal niet veel te doen zijn. Zij ge schiedt niet krachtens de normale onteigeningswet, die vele mogelijk heden tot verzet biedt, maar krach tens een nogal antiek Besluitje, waarvan wellicht niemand onzer het bestaan kende: ,,'t Algemeen Vorderingsbesluit 1940". De Minister van Oorlog schrijft naar aanleiding van de vragen, gesteld door het Tweede Kamerlid de heer Visch, het volgende: Voor het besluit werd genomen een nieuw vliegveld aan te leggen in de Peel is uiteraard overwogen of niet met de bestaande vliegbases (Eindhoven en Volkel) zou lomnen worden volstaan. Het nieuwe vliegveld, dat in de Peel aangelegd zal worden is een deel van het NAVO-infra-structuur- plan. De betrokken NAVO-comman- danten achten het onaanvaardbaar de squadrons, die gebruik zullen maken van het vliegveld in de Peel te stationeren op de reeds bestaande vliegbasis. Dit zou namelijk ten gevolge hebben, dat in oorlogstijd een te groot aantal vliegtuigen op deze vliegbases zou zijn geconcen treerd. De totale oppervlakte van het voor de aanleg van het vliegveld beno digde terrein bedraagt ongeveer 530 ha ia Brabant en Limburg Het Brabantse gedeelte, ter grootte van ruim 120 ha bestaat uit 76 ha woeste grond en 46 ha culluurgrond. Het Limburgse gedeelte, ter grootte van ongeveer 410 ha bestaat uit 235 ha woeste grond, 95 ha. bos, 15 ha gekapt bos en 65 ha cultuur grond van slechte kwaliteit. De woeste- en cultuurgronden zullen niet geheel aan de bodem cultuur worden onttrokken. Na het gereedkomen van de militaire wer ken en het toepassen van een grond verbetering zal ongeveer 40 pet van deze gronden in aanmerking komen voor verpachting. Alsdan zal er ter plaatse meer terrein als cultuurgrond in gebruik zijn dan thans het geval is. Hoe dat kan, is voor ons een raadsel Verantwoording: Vorig bedrag f 17678,67 N.N. Stationsweg 20.00 Totaal f 17698,67 Bouwt U NIET MEER mee aan Uw Orgel Girronummer 576604 Ogelfonds Venray RUSLAND Terwijl op de Berlijnse conferen tie de eenheid tussen de westelijke mogendheden uitstekend bewaard bleef, waar het Duitsland en Oos tenrijk betreft, zijn de Russen er in geslaagd, verdeeldheid te bevor deren, waar het andere vraagstuk ken aangaat. Nu Moskou stond tegenover de atlantische eenheid en de vastbe slotenheid van Amerika, geen agres sie (zoals in Korea) meer te dul den zonder vergeldende maatrege len te nemen van wijder strekking, hebben de Russen ingebonden. Het gevaar ziende waarvan zij de zwakste partij zouden zijn, indien zij hun expansiedrang niet intoom den, hebben zij alles gedaan, om de spanning althans niet te vermeer deren. Wel hebben zij hardnekkig vastgehouden aan hetgeen zij door de oorlog hebben gewonnen. Maar zij streven naar een consolidatie van de huidige toestand. In Frankrijk is daardoor de haast, om zich de Westduitsers tot bondgenoten te maken, verdwenen. Men denkt er de tijd te hebben. Eerst moet vaststaan, dat Saarland nooit tot het Duitse-rijk zal terug keren. Adenauer heeft op reis naar Griekenland een bezoek gebracht aan Bidault, om over die S aar kwes tie te spreken. Adenauer wil wel berusten in afstand van Saarland, mits ditzal worden „geëuropeïzeerd" Dan zah het onder voogdij van Europese organen dus ook van Bonn zelfstandig en neutraal moeten zijn, Frankrijk zal er echter de con tröle over staal-en steenkolen pro ductie voorlopig mogen behouden. Maar de Fransen zijn in de meer derheid ook dan niet bereid, snel de Europese Defensiegemeenschap te aanvaarden. FRANKRIJK De regering wil wel zo spoedig mogelijk over het E.D.G. verdrag doen stemmen. Maar de Gaulisten en de radicalen, die de regering steunen, verlangen uitstel van de behandeling. Een deel der radicale regeringspartij dreigde met uittre den uit het kabinet, als Laniel een beslissing wilde vóór de conferentie van Genève. Daar moet Frankrijk de Russen en Chinezen ontmoeten, die in uit zicht hebben gesteld te zullen be middelen in Indo-China. En de te genstander van het EDG vrezen, dat het „klimaat" zal worden bedorven, als van te voren de west Duitse herbewapening door Frank rijk wordt aanvaard. Genève zal trouwens toch hoge eisen stellen aan het westen, opdat zijn eenheid niet verloren gaat. Immers de V.S. erkennen Peking onder geen beding, Engeland heeft het al officieel erkend en Frankrijk is bereid, dat te doen, als Mao Tse- toeng zijn steun onthoudt aan de rebellen in Indo-China. Of hij dat zal beloven en of Ho Tsji-minh (de rebellen-leider, die maar steeds blijft strijden) zich door de Chinezen zal laten bewegen, een bestand te aanvaarden op de Franse voorwaarden, is zeer twijfelachtig. Des te erger zou het zijn, als onge gronde franse verwachtingen zouden leiden tot minder solidariteit met de Amerikanen. De Stichting voor Bosbrand- bestrijding in Limburg doet een beroep op de bevolking om in deze brandgevaarlijke tijd alles te ver mijden waardoor bosbrand zou kunnen ontstaan. Bosbranden ontstaan meestal langs de wegen op de bermen in het afgestorven gras en onkruid en het dorre blad en hout of bij het verbranden van afval en het afbranden van weibanden en ont ginningen in de nabijheid van bossen. Zeer zeker mogen kinderen niet hiertoe overgaan en is overi gens de grootste voorzichtigheid geboden. Maar ook het roken in de bossen door werklieden en wan delaars kan gevaar opleveren. Allen die zich in brandgevaarlijke terreinen bevinden worden ver zocht uit te kijken of er brand te bespeuren valt en indien brand ontdekt wordt te trachten het vuur zo mogelijk te blussen, ten spoedig ste hulp in te roepen en de plaat selijke brandweer te alarmeren. Als allen mee werken kan veel schade aan de bossen en het natuurschoon voorkomen worden. in nóód Wanneer in 1955 de Venrayse Harmonie 95 jaren zal bestaan, dan zal in het overzicht over die jaren, ongetwijfeld de tijd na de bevrij ding als de moeilijkste periode wor den aangemerkt. Want door de oorlog verloren ze niet alleen haar directeur, enkele goede leden, maar ook 39 instrumenten, die gemiddeld f 250 per stuk kostten. Zo stond Venrays Harmonie met 18 man voor de resten van een bloeiende vereniging en moesten beginnen aan de wederopbouw, die maar niet lukken wou. Men moet niet vergeten, dat de rest der instrumenten ook veel ge leden en dat er zeer weinig animo was bij de jongeren, om zich als lid op te geven. Maar na 1949 werd het anders. Langzaam maar zeker kwam er schot in, zodat er nu een 30 leden zijn en 5 leerlingen, terwijl vorig jaar de le prijs in de 2e afdeling werd gewonnen. Nu is men druk in de weer voor het concours in Thorn in Juli a.s. waar men in de eerste afdeling een kans probeert te maken. Maar met die groei heeft de kas geen gelijke tred gehouden. Er moeten nodig nieuwe instrumenten zijn, nieuwe muziek etc. maar er is een chronisch geldgebrek. Nu is dat iets waar practisch ieder muziek gezelschap mee moet werken, maar In Venray-kom wel heel bijzonder. In tegenstelling met andere plaat sen kent men hier niet zo veel saam horigheidsgevoel meer, dat men een harmonie in ere wil houden, waar van men toch bij iedere gelegen heid veel plezier heeft. Een klein voorbeeld daarvan moge blijken uit de volgende cijfers. Op een van onze kerkdorpen werd bij de jaarlijkse rondgang voor de fanfare f 1000 opgehaald. In Venray- kom is het grootste cijfer f 1200. In Horst bracht de bevolking in een jaar f 8000 bijeen voor een uniformenfonds, om van de rest maar niet te praten. Ook de steun van de gemeentelijke autoriteiten

Peel en Maas | 1954 | | pagina 1