?ok
VAARWATER VOOR VENRAY
VENRAY-RUHRGEBIED 60 KM VAREN
QRooT^TRAATV2tj*?I^TELET'si2EN G!R(M50652 WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Êra
ZATERDAG 19 DECEMBER 1953 Hor 51
VIER BH ZEVENTIGSTE JAARGANG
CONFECTIE VAN
EEN RIJK BEZIT
MAAS
Het is na de eerste wereldoorlog geweest, dat plannen
werden gemaakt, om de Maas via een kanaal te verbinden met
de Zuidwillemsvaart in Helmond,
Dit kanaal zou lopen van Maashees via Venray—Deurne.
Daartoe zijn in Venray toen zelfs gronden aangekocht en het
huidige industrie-terrein is mogelijk geworden, doordat onze
gemeente die gronden indertijd voor haven-aanleg van dit ka
naal heeft gekocht.
Aan sommige boerderijen in de Peel kan men ook nog de
plannen aanzien, ze zijn namelijk een heel eind van de weg
gebouwd. Dat kwam omdat het nieuwe kanaal nog tussen deze
boerderijen en de weg in moest komen.
Die schone plannen zijn indertijd jammer genoeg niet door
gegaan. Het is hier niet de plaats om de redenen daarvoor te
noemen. Maar deze voorgeschiedenis is o i. toch wel de oor
zaak, dat de nieuwe plannen, die na de tweede wereldoorlog
zijn ontstaan, tamelijk koel Ontvangen zijn in deze streken.
Onlangs hebben namelijk Gedeputeerde Staten van Limburg
zich met een adres tot de Ministerraad gewend en hierin zijn
verschillende vérstrekkende plannen opgenomen ten aanzien van
de Limburgse waterwegen.
Daarin werd ook de aandacht gevraagd voor het graven
van een verbinding tussen de Maas bij Arcen en de Rijn bij
Ruhort in het Roergebied.
De lang gekoesterde wens van een Maas-en Rijnverbinding
zou daarmee in vervulling gaan.
Anderzijds en onafhankelijk daarvan werd voorgesteld een
doortrekking van het Wilhelmina-kanaal vanaf Aarle-Rixtel via
Venray naar de Maas, zoals op bovenstaande kaart duidelijk
wordt aangeduid.
Het is naar aanleiding van dit laatste voorstel, dat wij op
het volgende willen wijzen:
De welvaart van een gemeente of van een gehele streek
staat of valt met goede verbindingen 1
Dit geldt wel heel in het bijzonder voor Venray en de
verre omtrek. We moeten overschakelen van landbouw naar
industrie en voor deze industrie zijn aan- en afvoerwegen wel
dringende noodzaak. Zowel te land als te water.
En juist wat waterwegen betreft, ligt Venray en zijn ach
terland tamelijk ongunstig.
Zeker de Maas ligt in de nabijheid, maar we hebben er noch
de accomodatie van industrie-terreinen, noch die van een loskade
of haven.
Verruiming en doortrekking van het Wilhelmina-kanaal vanaf
Aarle-Rixtel naar de Maas via Venray zou niet alleen Venray
een behoorlijke waterweg geven en losplaatsen daaraan, maar
tevens van onschatbare waarde zijn voor het gehele gebied, dat
op Venray is georiënteerd.
Mocht de verbinding tussen de Maas bij Arcen en de Rijn
bij Ruhrort doorgaan, dan kan men op bovenstaande kaart zien,
hoe Noord-Limburg, Oost- en Midden-Brabant aan een interna
tionale waterweg van het enorme Roergebied rechtstreeks naar
Roterdam zouden komen liggen.
PEEL EN
ARCEN-RUHRORT.
Een verbinding tussen Maas en Rijn is een reeds lang
gekoesterde wens.
De Spanjaarden, die in de 17e eeuw hier de teugels in
handen hadden, droomden reeds van een dergelijke verbinding.
Zij hebben dan ook in 1626 reeds uitvoering gegeven aan hun
plannen en zijn aan een kanaal begonnen, waarvan men heden
ten dage in We lerlooi (Kanaalmondj nog duidelijk de sporen
vinden kan.
Het is de bekende Fossa Eugeniana.
Door geldgebrek en gebrek aan arbeiders, moest dit werk
worden stil gelegd. Men heeft dit ideaal toen niet kunnen ver
wezenlijken en nu, drie eeuwen later, is het nog steeds een
ideaal. De vraag is nu, of het nu verwezenlijken kan.
De ontwikkeling van de West-Europese waterwegen is een
hoogst actuele kwestie en komt in het kort hierop neer, dat de
Donau en Rijn en de Rijn en Maas ééns met elkaar verbonden
zullen moeten worden.
In deze tijd, waarin men praat over de éénwording van
Europa, nu het transport- en waterverkeer groter is dan ooit te
voren, is het een dwingende noodzaak om zover te komen.
De aanleg van het kanaal Helmond—Venray zoals we
het eenvoudigweg zu'len noemen is naar onze mening een
eerste, belangrijke stap, die de Maas—Rijn verbinding, vla Arcen
naar Ruhrort mogelijk maakt.
Immers, de verbinding van de belangrijke zeehaven Rotter
dam met het Roergebied wordt hierdoor belangrijk verkort.
De rivaliteit tussen Rotterdam en Antwerpen vindt hiermee
tevens een oplossing, omdat ook Antwerpen door dit Arcen
Ruhrort tracé een korte weg krijgt door de Noordervaart naar
de Maas (via Albert-kanaal, Kempisch kanaal, Loozen—Weert en
Noordervaart)
Waarom verlenging van
het Wilhelmina-kanaal
De verruiming en verlenging van het Wilhelmina-kanaal is
een affaire, waarvoor naar onze mening niet alleen het gebied
rond Venray zich moet interesseren, maar vooral ook Oost- en
Midden-Brabant.
We hebben hierboven al uiteengezet, welk een groot be
lang hierdoor gediend wordt ten opzichte van onze wereldhaven
Rotterdam. Maar voor deze streek gelden nog enkele bijzondere
redenen i
le. Het gebied van Helmond tot aan de Duitse grens is
typisch een ontwikkelingsgebied. De faciliteiten, die Venray in
dit verband reeds van Regeringswege ontvangt, spreken duide
lijke taal en zijn ook van hogerhand een erkenning van de nood
in deze streken.
De bevolking In dit gebied groeit snel en al is weliswaar
door ontginning van de Peel, alsmede door emigratie, enige uit
wijkmogelijkheid, er zal een andere oplossing gevonden moeten
worden. Hierover is in dit blad reeds menigmaal geschreven,
zodat we nu volstaan met alleen de constatering van dit feit.
Een scheepvaartweg, die Rotterdam via een kanaal met de
Maas zou verbinden, opent de mogelijkheid tot vestiging van
industriën van allerlei aard, aanpasbaar aan de aanleg van de in
dit gebied woonachtige bevolking.
Deze kon dan in eigen omgeving geschikt werk vinden.
2e. De wegenplannen die bestaan, tonen, dat men dit ge
bied wil ontsluiten. We kennen van de provincie Limburg het
plan, om via een weg vanuit Helden—Vredepeel verbinding te
krijgen met Zaltbommel—Utrecht.
We kennen van Brabantse zijden uit de plannen voor de
aansluiting op de Vredepeel. Van militaire zijde is er het plan
voor de brug in Well en aansluiting op het Duitse wegennet.
Er schijnen in Natoverband zelfs plannen te bestaan van
een grote autostrada van Antwerpen naar Hamburg, via Eind
hoven door dit gebied, terwijl door de aanleg van het vliegveld
nabij de Grayenhut enkele secundaire wegen verbreed en ver
groot worden en betere aansluitingen krijgen met hoofdwegen.
Deze wegen vormen een uitstekende parallel met de kanaal
verbinding, waarvoor we hier pleiten.
3e. De eerste onderzoekingen in de Peel naar kolen zijn
begonnen. Wat de toekomst brengen zal op dit terrein is nog
niet bekend, maar als de Peel zijn rijkdommen inderdaad vrij
geeft, zal onze technische toerusting bovengronds in orde dienen
te zijn. Door de aanleg van dit kanaal Is dat op voorhand in
derdaad mogelijk.
4e. We hebben hierboven reeds gezegd, dat de aanleg
van dit vaarwater een kans temeer is, om het tracé Arcen—
Ruhrort te doen slagen.
Men moet niet vergeten, dat dit tracé niet het enigste plan
is om de Maas met de Rijn te verbinden. We kennen de acties
van het kolengebied rond Aken en Geilenkirchen om via een
kanaal onder langs de Zuid-Limburgse grens naar Visé de kolen
in het Albert-kanaal te krijgen een plan, wat de Belgen zo
van harte steunen.
Er zijn ook nog andere plannen om vla Born te komen tot
een verbinding Rijn—Maas, maar al loopt deze dan via Neder
lands gebied, ze laten Noord-Limburg en Oost-Brabant ver lig
gen, zodat deze gebieden geen ontwikkelingskansen krijgen. De
aanleg van het kanaal Helmond—Venray kan op voorhand reeds
een troef zijn In de handen van hen, die de Arcen—Ruhrort-
verbinding moeten bepleiten.
5e. Ook uit het oogpunt van het scheppen van werkge
legenheid is de aanleg van dit kanaal verantwoord
De Peel-ontginningen hebben hun langste tijd geduurd. De
aanleg van het vliegveld zal nog werkkrachten vragen, maar wat
dan Het is nu eenmaal zo, dat bij de minste conjunctuur
schommelingen dit gebied tot ver in Oost-Brabant de meeste
werklozen oplevert. We hebben dat gezien bij de ontginning
van de Vredepeel en ook voor de oorlog.
De Minister heeft verklaard voldoende openbare werken in
handen te hebben om deze werklozen in tijden van nood toch
werk te verschaffen. Zou het graven van een dergelijk kanaal
niet alleen een groots werkobject zijn, dat duizenden werk zou