?ok VAARWATER VOOR VENRAY VENRAY-RUHRGEBIED 60 KM VAREN QRooT^TRAATV2tj*?I^TELET'si2EN G!R(M50652 WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Êra ZATERDAG 19 DECEMBER 1953 Hor 51 VIER BH ZEVENTIGSTE JAARGANG CONFECTIE VAN EEN RIJK BEZIT MAAS Het is na de eerste wereldoorlog geweest, dat plannen werden gemaakt, om de Maas via een kanaal te verbinden met de Zuidwillemsvaart in Helmond, Dit kanaal zou lopen van Maashees via Venray—Deurne. Daartoe zijn in Venray toen zelfs gronden aangekocht en het huidige industrie-terrein is mogelijk geworden, doordat onze gemeente die gronden indertijd voor haven-aanleg van dit ka naal heeft gekocht. Aan sommige boerderijen in de Peel kan men ook nog de plannen aanzien, ze zijn namelijk een heel eind van de weg gebouwd. Dat kwam omdat het nieuwe kanaal nog tussen deze boerderijen en de weg in moest komen. Die schone plannen zijn indertijd jammer genoeg niet door gegaan. Het is hier niet de plaats om de redenen daarvoor te noemen. Maar deze voorgeschiedenis is o i. toch wel de oor zaak, dat de nieuwe plannen, die na de tweede wereldoorlog zijn ontstaan, tamelijk koel Ontvangen zijn in deze streken. Onlangs hebben namelijk Gedeputeerde Staten van Limburg zich met een adres tot de Ministerraad gewend en hierin zijn verschillende vérstrekkende plannen opgenomen ten aanzien van de Limburgse waterwegen. Daarin werd ook de aandacht gevraagd voor het graven van een verbinding tussen de Maas bij Arcen en de Rijn bij Ruhort in het Roergebied. De lang gekoesterde wens van een Maas-en Rijnverbinding zou daarmee in vervulling gaan. Anderzijds en onafhankelijk daarvan werd voorgesteld een doortrekking van het Wilhelmina-kanaal vanaf Aarle-Rixtel via Venray naar de Maas, zoals op bovenstaande kaart duidelijk wordt aangeduid. Het is naar aanleiding van dit laatste voorstel, dat wij op het volgende willen wijzen: De welvaart van een gemeente of van een gehele streek staat of valt met goede verbindingen 1 Dit geldt wel heel in het bijzonder voor Venray en de verre omtrek. We moeten overschakelen van landbouw naar industrie en voor deze industrie zijn aan- en afvoerwegen wel dringende noodzaak. Zowel te land als te water. En juist wat waterwegen betreft, ligt Venray en zijn ach terland tamelijk ongunstig. Zeker de Maas ligt in de nabijheid, maar we hebben er noch de accomodatie van industrie-terreinen, noch die van een loskade of haven. Verruiming en doortrekking van het Wilhelmina-kanaal vanaf Aarle-Rixtel naar de Maas via Venray zou niet alleen Venray een behoorlijke waterweg geven en losplaatsen daaraan, maar tevens van onschatbare waarde zijn voor het gehele gebied, dat op Venray is georiënteerd. Mocht de verbinding tussen de Maas bij Arcen en de Rijn bij Ruhrort doorgaan, dan kan men op bovenstaande kaart zien, hoe Noord-Limburg, Oost- en Midden-Brabant aan een interna tionale waterweg van het enorme Roergebied rechtstreeks naar Roterdam zouden komen liggen. PEEL EN ARCEN-RUHRORT. Een verbinding tussen Maas en Rijn is een reeds lang gekoesterde wens. De Spanjaarden, die in de 17e eeuw hier de teugels in handen hadden, droomden reeds van een dergelijke verbinding. Zij hebben dan ook in 1626 reeds uitvoering gegeven aan hun plannen en zijn aan een kanaal begonnen, waarvan men heden ten dage in We lerlooi (Kanaalmondj nog duidelijk de sporen vinden kan. Het is de bekende Fossa Eugeniana. Door geldgebrek en gebrek aan arbeiders, moest dit werk worden stil gelegd. Men heeft dit ideaal toen niet kunnen ver wezenlijken en nu, drie eeuwen later, is het nog steeds een ideaal. De vraag is nu, of het nu verwezenlijken kan. De ontwikkeling van de West-Europese waterwegen is een hoogst actuele kwestie en komt in het kort hierop neer, dat de Donau en Rijn en de Rijn en Maas ééns met elkaar verbonden zullen moeten worden. In deze tijd, waarin men praat over de éénwording van Europa, nu het transport- en waterverkeer groter is dan ooit te voren, is het een dwingende noodzaak om zover te komen. De aanleg van het kanaal Helmond—Venray zoals we het eenvoudigweg zu'len noemen is naar onze mening een eerste, belangrijke stap, die de Maas—Rijn verbinding, vla Arcen naar Ruhrort mogelijk maakt. Immers, de verbinding van de belangrijke zeehaven Rotter dam met het Roergebied wordt hierdoor belangrijk verkort. De rivaliteit tussen Rotterdam en Antwerpen vindt hiermee tevens een oplossing, omdat ook Antwerpen door dit Arcen Ruhrort tracé een korte weg krijgt door de Noordervaart naar de Maas (via Albert-kanaal, Kempisch kanaal, Loozen—Weert en Noordervaart) Waarom verlenging van het Wilhelmina-kanaal De verruiming en verlenging van het Wilhelmina-kanaal is een affaire, waarvoor naar onze mening niet alleen het gebied rond Venray zich moet interesseren, maar vooral ook Oost- en Midden-Brabant. We hebben hierboven al uiteengezet, welk een groot be lang hierdoor gediend wordt ten opzichte van onze wereldhaven Rotterdam. Maar voor deze streek gelden nog enkele bijzondere redenen i le. Het gebied van Helmond tot aan de Duitse grens is typisch een ontwikkelingsgebied. De faciliteiten, die Venray in dit verband reeds van Regeringswege ontvangt, spreken duide lijke taal en zijn ook van hogerhand een erkenning van de nood in deze streken. De bevolking In dit gebied groeit snel en al is weliswaar door ontginning van de Peel, alsmede door emigratie, enige uit wijkmogelijkheid, er zal een andere oplossing gevonden moeten worden. Hierover is in dit blad reeds menigmaal geschreven, zodat we nu volstaan met alleen de constatering van dit feit. Een scheepvaartweg, die Rotterdam via een kanaal met de Maas zou verbinden, opent de mogelijkheid tot vestiging van industriën van allerlei aard, aanpasbaar aan de aanleg van de in dit gebied woonachtige bevolking. Deze kon dan in eigen omgeving geschikt werk vinden. 2e. De wegenplannen die bestaan, tonen, dat men dit ge bied wil ontsluiten. We kennen van de provincie Limburg het plan, om via een weg vanuit Helden—Vredepeel verbinding te krijgen met Zaltbommel—Utrecht. We kennen van Brabantse zijden uit de plannen voor de aansluiting op de Vredepeel. Van militaire zijde is er het plan voor de brug in Well en aansluiting op het Duitse wegennet. Er schijnen in Natoverband zelfs plannen te bestaan van een grote autostrada van Antwerpen naar Hamburg, via Eind hoven door dit gebied, terwijl door de aanleg van het vliegveld nabij de Grayenhut enkele secundaire wegen verbreed en ver groot worden en betere aansluitingen krijgen met hoofdwegen. Deze wegen vormen een uitstekende parallel met de kanaal verbinding, waarvoor we hier pleiten. 3e. De eerste onderzoekingen in de Peel naar kolen zijn begonnen. Wat de toekomst brengen zal op dit terrein is nog niet bekend, maar als de Peel zijn rijkdommen inderdaad vrij geeft, zal onze technische toerusting bovengronds in orde dienen te zijn. Door de aanleg van dit kanaal Is dat op voorhand in derdaad mogelijk. 4e. We hebben hierboven reeds gezegd, dat de aanleg van dit vaarwater een kans temeer is, om het tracé Arcen— Ruhrort te doen slagen. Men moet niet vergeten, dat dit tracé niet het enigste plan is om de Maas met de Rijn te verbinden. We kennen de acties van het kolengebied rond Aken en Geilenkirchen om via een kanaal onder langs de Zuid-Limburgse grens naar Visé de kolen in het Albert-kanaal te krijgen een plan, wat de Belgen zo van harte steunen. Er zijn ook nog andere plannen om vla Born te komen tot een verbinding Rijn—Maas, maar al loopt deze dan via Neder lands gebied, ze laten Noord-Limburg en Oost-Brabant ver lig gen, zodat deze gebieden geen ontwikkelingskansen krijgen. De aanleg van het kanaal Helmond—Venray kan op voorhand reeds een troef zijn In de handen van hen, die de Arcen—Ruhrort- verbinding moeten bepleiten. 5e. Ook uit het oogpunt van het scheppen van werkge legenheid is de aanleg van dit kanaal verantwoord De Peel-ontginningen hebben hun langste tijd geduurd. De aanleg van het vliegveld zal nog werkkrachten vragen, maar wat dan Het is nu eenmaal zo, dat bij de minste conjunctuur schommelingen dit gebied tot ver in Oost-Brabant de meeste werklozen oplevert. We hebben dat gezien bij de ontginning van de Vredepeel en ook voor de oorlog. De Minister heeft verklaard voldoende openbare werken in handen te hebben om deze werklozen in tijden van nood toch werk te verschaffen. Zou het graven van een dergelijk kanaal niet alleen een groots werkobject zijn, dat duizenden werk zou

Peel en Maas | 1953 | | pagina 1