Het gevaar langs de straat ALBERT HEIJN Snelheden in onze gemeenten FEUILLETON 'n Actrice zonder schoenen. Dat kan wel! NIEUWE KEKKE» Jongveekeuring teWanssum WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN PRIj|RpK?KWARTiALCf 1^2™mBulten0Venr«y f 1.45 Wie hier dagelijks het verkeer in de kom van het dorp meemaakt en in min of meerdere mate geldt dat ook voor de kerkdorpen, slaat ieder moment de schrik om het hart. Dat rijdt en rost en jaagt en ieder moment denkt men dat er ongelukken moeten gebeuren, zeker als dan nog een straat vol staat met geparkeerde wagens. Nu de maximum snelheid is op geheven rijden auto's zonder enige vaart te verminderen door de drukke straten, om toch maar zo snel mogelijk verder te kunnen. En onze dorpen die 100 jaren en langer geleden zijn gebouwd, zijn met hun smalle straten, wegen, bochten en zijstraten zonder uitzicht niet ge schikt voor een snelverkeer, zo als we dat heden kennen. Na de opheffing der maximum snelheid is de politie prachtisch machteloos tegenover chauffeurs, die geen „Heer in 't verkeer" zijn en die vergeten, dat de voetgangers en fietsers toch de oudste rechten in hun eigen dorp hebben. Een feit is, dat bejaarde mensen, die niet meer zo vlug uit de voeten kunnen, of slecht horende en slecht ziende mensen; en kinderen groot en klein, die hun onachtzame ogenblikken hebben, over de straat heen moeten. Waarom zouden zij dat niet mogen Dat mag ook nu nog wel, maar thans gaat het met angst en vrees. Met steeds meer toenemende zorg laten d? ouders thuis hun kinderen de deur uit gaan naar school en kerk of andere bijeenkomsten of lessen waar kinderen noodzakelijk heen moeten. Het is toch al zover, dat men zijn kinderen niet gaarne meer voor een gezondheids- of plezierwandelingtje of fietstochtje of boodschap de straat op laat gaan, uit vrees voor het snelver keer. Men kan zich afvragen, waarom die grote snelheid door een dorps straat Indien een auto met een snelheid van 70 km. rijdt, dan legt hij per minuut 1166 meter af. Nemen we aan dat in de kom de hoofd straten bijna 2 km. lang zijn, dan zou een auto met een snelheid van 35 km dus al in 4 minuten het dorp geheel gepasseerd zijn, is dat al niet vlug genoeg Met 50 km snelheid in ruim 3 minuten. Waar om moet het dan met 70 km vaart in 2 minuten gebeuren en zeer vaak nog met een nog veel grotere snel heid nog enkele seconden vlugger. Welke ontzaglijke verantwoorde lijkheid laadt iemand op zich, die om 1 of 2 minuten of seconden tijd uit- te sparen door een bebouwde kom van een gemeente rijdt met een te grote snelheid en daardoor een noodlottig ongeluk veroorzaakt. Het slachtoffer werd dan welis waar niet moedwillig gedood, maar welk werkelijk verschil maakt dat uit voor de nabestaanden De misdaad van het zinneloos roekeloos jagen met een auto door een bebouwde kom wordt aange moedigd doordat men de straten mooi glad bestraat en de maximum snelheid opheft en daarvoor in de plaats een regel stelt: „Wees een Heer in 't verkeer" of „Men mag door zijn snelheid het verkeer niet in gevaar brengen". Maar wanneer bereikt men die snelheid? Dat is zo rekbaar als elastiek. Een vlucht voor de Russen J. Vaszary. 23 Uit het gesprek van de arbeiders maakten we op, dat de Russen onze vrachtwagen wilden onder zoeken. We beleefden doodsbange uren. Toch was het nog onverwacht toen wij op weg gingen. Op de brug ging nu alles van een leien dakje. Al gauw waren we aan de overkant, in Pest. Uit de zwenkingen merkte ik de richting Ik voelde als de wagen een andere straat of weg inreed en wist, nu rijden we buiten de stad, op de rijksstraatweg. Een van de arbeiders was erg onrustig. Telkens veranderde hij van plaats. Het ging goed zolang hij mij op het gezicht of in de zij stapte, maar toen hij mijn vrouw op de maag trapte, gilde zij het uit van de pijn. De arbeiders lichtten het zeildoek op en ontdekten ons. Toen zij mijn vrouw herkenden, excuseerden ze zich. Zij wisten alles over ons, Dat we achterna gezeten werden, dat wij vluchtende waren en moesten on derduiken. Geen een was ons vij andig. Niettegenstaande deze roem rijke revolutie voor hen gemaakt werd. Wij waren buiten de stad, dus konden we onder het zeildoek uit te voorschijn komen. Verkeerspolitie zegt reeds zelf, dat er vaak eerst iets moet gebeu ren, alvorens zij tot verbalisering over kunnen gaan. .En dan nog is het net van de wet met zulke grote mazen gevlochten, dat er voldoende doorglipkans bestaat. Indien er in andere landen als b.v. Amerika en Engeland een maximum snelheid bestaat van 30 Mijl (48 km) in bebouwde streken en bij scholen zelfs 25 km, waar streng de hand aan wordt gehou den, terwijl men erkennen moet, dat daar in het algemeen veel meer beleefdheid in het verkeer valt waar te nemen, zou dan hier in Nederland, waar beleefdheid in 't verkeer bij een zeer groot percen tage ver te zoeken is, met daarbij nog een millioenen-aantal wielrij ders op de straten, die maximum snelheid wel gemist kunnen wor den Maximum snelheid is dus een eerste vereiste om te komen tot een veiliger verkeer. Niet alleen in Venray, maar in alle dorpen. Zij, die zo hard roepen, dat het snelverkeer onbelemmerd moet kunnen doorgaan, worden allereerst gewezen op het voorbeeld van Amerika, waar aan deze regeling streng de hand moet worden ge houden. Op de tweede plaats kan en mag van voetgangers, fietsers en brom mers verwacht worden, dat ze zich houden aan de regels van het ver keer. Hier ontbreekt nog veel aan. Er wordt over brommers ge klaagd en niet ten onrechte, want vele mensen, die alleen weten, dat ze een bel op hun fiets moeten hebben en een achterlichtje en dat ze rechts moeten houden, maar voor wie de verdere verkeersregels La tijn is, kruipen op een bromfiets en dan begint het feest goed, vooral als deze machine's zo'n 40 tot 50 km. draaien! Zij begeven zichzelf en hun mede mensen in groot gevaar. En op de derde plaats is een oplossing: omlegging van het ver keer en betere wegen. Door de oorlog zijn we in de gunstige gelegenheid vele tekort komingen in ons wegennet ten op zichte van het snelverkeer te ver beteren en zo langzamerhand wordt dit inderdaad ook gedaan, al kun nen lang niet alle fouten grondig verbeterd worden. In de hoofdstraten zelf kunnen oversteekplaatsen gemaakt worden, waarvan de jeugd vooral kan pro fiteren en waardoor vooral bij de kleineren beter begrip voor veilig verkeer wordt bijgebracht. Ook verkeersregeling vooral op de spitsuren is geen overbodige luxe. Tot slot een parkeerverbod in die straten, waarvan op heden het snelverkeer het meeste gebruik maakt. Er is parkeer-gelegenheid genoeg op de beide marktterreinen en we zien niet in, waarom wagens in de Grote straat moeten geparkeerd worden, daar een voortdurende sta- in-de-weg zijn, terwijl die evengoed op de Gfrote Markt of Hensenius- plein een plaats kunnen vinden. Maar boven alles zal het zaak zijn, dat iedereen zich vertrouwt maakt met het veilig verkeer en De arbeiders praatten verbitterd over de Russische bezetting. Er was niet een onder hen, die niet uitgeplunderd was. Hun vrouwen werden verkracht. In de fabrieken moesten zij de hele dag voor een bord soep werken. Dat was dan het paradijs van de arbeiders. De vrachtwagen reed met een ontzettende snelheid. Zelfs in de bochten werd geen vaart gemin derd. De chauffeur nam geen de minste notitie van het tegemoet komende verkeer. Alles week ver schrikt uit. De Franse cognac had blijkbaar goed werk gedaan. Het werd ons duidelijk, dat wij in een heel andere richting reden dan waar ons landgoed lag. Toen wij eindelijk stopten in een dorp op opgeveer 100 km van Bu dapest, maakten wij de luitenant er opmerkzaam op, dat wij in de verkeerde richting gingen. De lui tenant was dermate dronken, dat hij ons niet eens herkende. Hij was verbaasd, dat wij ons met zijn za ken durfden te bemoeien en wilde ons een pak slaag geven. Wij achtten het raadzamer ons terug te trekken en bleven in het vervolg in de wagen zitten als de luitenant bezig was levensmiddelen op te doen. Dat geschiedde dan aldus: hij ging een molen binnen, richtte zijn machinepistool op de molenaar en liet hem alle meelzakken op de wagen laden. Op dezelfde wijze verschafte hij zich varkens, gevogelte, eieren en wijn. Daarna ging hij een herberg binnen, liet zich roer-eieren klaar maken, at alles op, dronk toen twee flessen brandewijn leeg en legde zich op de vloer te slapen. October is de maand, waarin de dagen korter worden, de avon den langer en het leven huiselijker. Daarom geeft ze zo'n prachtkans om het gezinsgebed, dat wellicht in de zomer wat geleden heeft, in ere te herstellen. Daarom knielen in vele gezinnen de ouders met hun grote kinderen des avonds neer en bidden samen de rozenkrans. Daar om wordt het in deze maand weer drukker in de Mis door de week. Maar het kon nog zoveel drukker zijn en in zoveel méér gezinnen kon men .ook de zozenkrans bidden Het is enkel een kwestie van wil len niet van kunnen. Ieder soort mensen zie je wèl in de kerk. In ieder soort gezinnen wordt de rozen krans wèl gebeden. Maar je moet er iets voor over hebben. Je moet het vanzelfsprekend vinden, dat je gemakzucht, je rust, je sleur eraan moet, als je een biddend mens en daardoor een levend christen wilt zijn. Je moet je geen steek aantrek ken van de lamlendigheid der slap pen, maar openstaan voor het goede voorbeeld der toegewijden. Gewoon lijk is het andersom. We zijn zo gauw over ons zelf1 tevreden, want er is van mij niets te zeggen. Maar dan kan er nog veel te verbeteren zijn. We moesten eens een ogenblik denken. Denken, dat moesten we veel meer doen Wat heeft Chris tus voor mij over gehad Alles En waartoe was hij tegenover mij verplicht Tot niets. Wat heb ik voor Christus over Een schijntje En waartoe ben ik eigenlijk ver plicht Tot alles Als we denken zien we ook de oorzaak duidelijk van zoveel ongeluk en miserie: God en ons geluk dat is een. Wie voor God geen tijd heeft, die kan wel gelukkig lijken, maar niet gelukkig zijn. Hoe meer je van harte naar je Vader gaat in gebed, des te meer is er vrede in je en geluk en rust. We geven toe, dat er uitzonderin gen zijn. Maar die bevestigen dan ook de regelwie het rozenhoedje wil bidden thuis en naar de Mis wil gaan door de week. die kan dat. Dat kan wèl OIRO io mo Zou de bouwpastoor vergrijzen Om zijn nieuwe kerk, Hij zal zich gelukkig prijzen Om het kwartjes werk. ieder voor zich zelf zijn best doet, zijn deel bij te dragen om het ver keer veiliger te doen zijn, door te beseffen, dat ook hij of zij verant woordelijkheid draagt ten opzichte van zijn of haar medemensen! Een tijdlang wachtten wij met de arbeiders in de auto. Toen het begon te regenen, moesten wij naar onderdak omzien. De ingenieur zei dat iedereen voor zichzelf maar moest zorgen dat hij nachtlogies kreeg. Onze luitenant kon je vandaag toch niet meer tot bewijstzijn krijgen, van verder gaan was dus geen sprake meer. Terwijl wij daar bij de herberg rondhingen, rende .uit een van de huizen een boerenmeisje recht op mijn vrouw af. „Mevrouw, herkent u mij niet meer Zij herinnerde zich haar niet. Daarop vertelde zij, dat zij ver pleegster was geweest in het mili taire hospitaal in de hoofdstad, waar mijn vrouw veelvuldig opge treden was ter afleiding van de gewonde soldaten. Destijds hadden ze dikwijls met elkander gesproken. Mijn vrouw had de verpleegster zelfs een foto met haar handtekening gegeven. Zij vertelde, wat zij bij de Rus sische bezetting had doorgemaakt in Budapest. De Russen hadden haar lastig gevallen en toen zij zich verzet had, haar de .tanden uit haar mond geslagen. Zij was toen naar huis gegaan, te voet naar haar geboortedorp. Onderweg was haar alles afgeno men. Thans was zij bij hare ouders weer thuis. Zij vroeg ons de nacht in haar huis door te brengen. Haar familie ontving ons recht hartelijk. Een heerlijk maal werd voor ons klaar gemaakt, een kip gebraden en zalige beignets werden ons ter ere gebakken. Na het ongewoon overvloedige maal kregen we al gauw slaap. De familie trok zich in de keuken Rubr. 1. Schotten gekalfd voor 1-2-53. la Gerda, P. Litjens; lb Jet 1, W. Lommen; lc Joranda, J. Fre- derix; ld Bertha 1, M. Jenniskens; 2a Annie 4, H.Janssen; 2b Nellie 4, M. Jenniskens; 2c Paula 3, J. Fre- derix; 2d Paulien, G. Rutten. Rubr. 2. Schotten gekalfd na 1-2 53. la Mina 18, E. Tax; lb Johanna 6, W. Gielen; lc Grada 53, idem; 2a Roosje, J. Gielen; 2b Roosje 12, H. Rutten; 2c Annie, W. Lommen; 2d Koosje 2, W. Frederix; 2e Annie 4, J. Vollenberg; 3a Johanna 7, P. Wolters; 3b Treintje 3, J. Frederix; 3c Roosje 11, H. Ruttèn; 3d Jacoba 4, W. Lommen; 3e Mina 19, G. Rutten. Rubr. 3. Vaarzen geb. voor 10-3- 51. la Joke, P. Litjens; lb Mientje, idem; lc Mirsa, M. Jenniskens; ld Nelly 2, G. Pijpers; 2a Marie 4, G. Rutten; 2b Bet je 3, M. Jenniskens; 2c Clara 3, J. Frederix; 2d Jana 3, idem; 2e Annie, M. Ruhl; 2f Betsie J. Gielen. Rubr. 4. Vaarzen geb. van 10-3 tot 1-6-51. la Francisca, M. Ruhl; lb Jaliana, J. Gielen; 2a Margriet, M. Ruhl; 2b Nelly 3, J. Gielen; 2e Trieneke 2. IT. Rutten; 2d Nellie 8, E Tax; 3a Marianne, M. Ruhl; 3b Bernard, idem; 3c Annie 2, J. Gielen. Rubr. 5. Vaarzen geb. van 1-6 tot 30-9-51. la Paula 5, J. Frederix; lb Elly, J. Tax; lc Anna 4, Wed. H. Burgers; ld Anna 3, W. idem; le Annie 2, G.Tax; 2a Elsje, M. Ruhl; 2b Marijke, idem; 2c Roosje 14, H. Rutten; 3a Toosje 2, J. Gielen; 3b Jo 2, H. Hendrix. Rubr. 6. Vaarzen geb. 1-10 tot 31 12-51. la Jansje 1, E. Tax; lbRoos H. Hendriks; lc Carla 1, W. Cox; 2a Nelly 2, H. Hendrix; 2b Roosje 16, H. Rutten; 2c Mina 20, E. Tax; 2d Roosje 14, H. Rutten; 3a Mar griet 2, J. Gielen; 3b Anny 2, J. Frederix; 3c Mia, P. Litjens; 4a Toos 1, W. Tielen; 4b Roosje 15, Rubr. 7. Pinken geb. 1-1 tot 1-3- 52. la Jesje, G. Kusters; lb Marie 5, G. Rutten; lc Greta, J. Maas; ld Nelly, G. Tax; 2a Annie 7, J. Vollen- berg; 2b Marleentje, J. Gielen; 2c Johanna 8, W. Gielen; 2d Gerry, J. Maas; 2e Truus. 2, J. Tax; 3a Leent je P. Theunissen; 3b Annie 6, J. Vol lenberg; 3c Sjaantje, J. Tax. Rubr. 8. Pinken geb. van 1-4 tot 1-7-22. la Martha4, E. Tax; lb Hu- berdina, J. Tax; 2a Trees je, Chr. Koppes; 2b Roosje 17, H. Rutten; 3 Paula, P. Theunissen. Rubr. 9. Pinken geb. van 1-7 tot 31-10-52. la Jo, J. Frederix; lb Roosje 19, H. Rutten; lc Roosje 18, idem; 2a Mientje 2, J. Lemmen; 2b Marga, P. Theunissen; 2c Jacoba 5, W. Lommen; 2d Nora, P. Theunis sen. Rubr. 10. Pinken geb. voor Nov. en Dec. 1952. la Marta, G. Arts; lb Toos 3, P. Litjens; lc Nellie 4, PI. Hendrix; 2a Jet 2, W. Lommen; 2b Carolina 1, M. Pier mans; 3aGerrie, G. Tax; 3b Roosje 20, H. Rutten. Rubr. 11. Kalveren geb. in Jan. 1953. la Leonora 4, J. Gielen; lb Annie, P. Wolters; lc Marietje, Wed. H. Burgers; ld Toos 5, PI. Janssen; 2a Nelly 10, idem; 2b Pauiina 18, G. Pijpers; 3a Tilla 1, M. Hermans; 3b Gerda 1, P. Litjens; Rubr. 12. Kalveren geb. in Febr. 1953. la Grada, W. Gielen; lb Dina 2, J. Volleberg; lc Jeannette, H. terug en liet ons de twee bedden. In lange tijd hadden we niet zo'n gemakkelijke en zachte slaapplaat sen gehad. De volgende dag gingen we weer verdei De luitenant was nog dronken, dus was het voor ons niet raad zaam in zijn nabijheid te komen. De ingenieur trachtte hem te be wegen, de richting van ICiskunha- las in te rijden, zoals de opzet was. De Rus draaide toch de tegen over gestelde richting in. Om een of andere duistere reden wilde hij naar Szabadka rijden. De ingenieur zeide tevergeefs, dat dit Joegosla- viscli gebied was. Hij zei een ma chinegeweer te hebben en voor nie mand bang te zijn. De ingenieur was toen genood zaakt een andere taktiek te volgen. Bij een wegkruising deed hij het voorkomen, dat de weg van Kecs kemet naar Szabadka leidde. De Rus geloofde hem niet. Hij spreidde zijn kaart over de straatweg uit en ging er bij op de grond liggen. Gelukkig was hij nog steeds dronken en kon hem toch toch wijs gemaakt worden, dat de weg van Keckskemet naar Sza badka ging. Eindelijk vertrokken we dan naar Kecskemet. Voordat wij de stad bereikten, reed de Rus naar een klein dorp en hield daar halt. Nu herhaalde zich de geschiede nis van de vorige dag, met dat verschil, dat de Rus stomdronken onder de toonbank van een krui denierswinkel kwam te liggen. De ingenieur en wij beiden kregen logies in het huis van een onder wijzer. Op de derde dag gelukte het ons de Rus te bewegen de weg naar Zware Chocolade Repen 3 stuks 49 Borstplaat 250 gram 49 Fondant Borstplaati 100 gram 25 Deiicata Chocolade 58 (Bloemen-Dennetakjes-Pastilles) 100 gram Taai-Taai6 stuks voor 25 Gekruid Speculaas 250 gram 39 Gekruid Speculaas le soort 250 gram 44 Amandel Speculaas 250 gram 55 Gekookte Gelderse Rookworst 100 gram 42 Doperwten t i groot blik vanaf 72 Tuinbouwdoperwten '/2biik 51 blik 85 Sperciebonen groot blik 89-79 Snijbonen halfblik 51 groot blik 85 Spinazie haitbiik 44 groot blik 67 Gelderse Rookworst per stuk 79 POFFIE-KOFFIE - de koffie die iedereen zo lekker vindt, alléén verkrijgbaar bij Albert Heijn. MAAKT U HET LEVEN GOEDKOPER! Getroffen Walsbergse boer glunderend in kippenhok Boer Adriaan Knijnenburg in Deurne-Walsberg zit sinds een week met zijn vrouw in een nieuw kip penhok. Dat is een gevolg van de verwoesting van zijn boerderij en stallen, die op 28 Augustus in vlam men opgingen, toen een neerstor- Hendrix; ld Lady 2 en 2a Lady 1, idem; 2b Marianne, C. Koppes; 2c Berta 2, M. Jenniskens; 2d Dora, A. Vermazeren. Rubr. 13. Kalveren geb. in Maart 1953. la Paula 8, J. Frederix; lb Elly 1 G. Pijpers; lc Irene 1, P. Litjens; ld Paula 7, J. Frederix; le Elly, C. Koppes; 2a Anneke 2, J. Gielen; 2b Annie 2, W. Lommen; 2c Doortje 4, M. Jenniskens. Doordat op vele plaatsen mond en klauwzeer is, zijn verdere jong veekeuringen afgelast. Solvadkert te nemen, ons landgoed lag daar een tien kilometer van daan. Er bleek markt te zijn in deze plaats. Dat was onze Rus een kolfje naar zijn hand. Hij grinnikte van plezier. Hij liet de paprikas, uien, aardappelen en alles wat de onge lukkige boeren maar ter markt hadden gebracht, op zijn wagen laden. De plaatselijke kommandantura begon zich met de zaak te bemoeien. Bijkans gingen zij elkaar met hun machinepistolen te lijf. De plaatse lijke commandantura liet al het gestolene weer van de wagen af gooien. Dat zij zodoende alles vernielden interesseerde hen niet. Wij achtten het raadzamer nu maar te voet verder te gaan. We hadden immers nog maar tien kilo meter te lopen. Wij namen onze drie bundels en gingen op weg in de richting van Pirto. Nauwelijks waren we aan de rand van het stadje Solvadkert gekomen, toen een oude vrouw ons hijgend tegemoet kwam. „Ga niet verder die kant uit! De Russen zijn bezig alle mannen op te vangen:" Wij vluchtten een portaal in en wachtten. Na een uur waren de Russen met de gevangen mannen vertrokken en konden we eindelijk weer ver der gaan. Op de landweg zakten we tot onze knieën in de modder. Aan beide kanten stonden de weiden onder water tengevolge van de in gevallen dooi. Moeizaam sleepten wij ons met onze zware bundels voort door de modder. We transpireerden door de onge tende straaljager, waarvan de piloot ongedeerd bleef, van zijn bezittingen een rokende puinhoop maakte. Maar boer Knijnenburg glundert in zijn kippenhok van voldoening zo meldt de Vkt. Zijn geval wordt een nationaal record. Maandag namelijk is met de herbouw van zijn bedrijf begon nen, Een maand na het ongeluk lag het goedgekeurde herbouwplan al aanbestëdingsrijp op tafel. Een Helmonds architectenbureau had binnen twee weken een nieuwe boerderij op papier. Vijf weken na de ramp was de boerderij al aan besteed. De kosten bedragen 35.000 gulden. Veertien duizend gulden moet boer Knijnenburg zelf betalen, maar daarvoor worden het woonhuis en de stallen beter dan ooit. In een oud kippenhok het enige, wat de ramp overleefde zitten tien leg horns. „Zo heb ik tenminste een eitje aan tafel",zegt boer Knijnen burg. wone inspanning. Zodra we echter bleven stilstaan en uitrusten, dan kregen wij het koud in de kille wind. Van tijd tot tijd passeerden ons Russische auto's, die ons tot over de oren onder de modder spatten. Een enkele auto minderde wel eens vaart. Blijkbaar waren de soldaten uit op buit of avontuur. Maar zij schenen ons niet aantrekkelijk ge noeg te vinden. In een bocht stond een Russische vrachtwagen* stil. De chauffeur schoot met T machinepistool op de watervogels, die over het onder gelopen land scheerden. Hij stond op de we&j,, ne: Naast hem stond een boer. Zijn bundeltje had hij aan zijn voeten in de melder liggen. Hij keek beel verdrietig naar al dat geschiet. Ik kon maar niet begrijpen waar om hij zo geïnteresseerd was in deze jacht. Hij week niet van de zijde van de Rus en staarde hem maar aan. Toen wij hem passeerden, riep hij mij aan. „Meneer, hoor eensals u God lief hqeft, neem dan mijn plaats over... ik moet naar het hospitaal., naar mijn ziek kind... ik sta hier al twee uur. Los mij af... „Wat doe je dan hier? Wat wil die Rus van je „De Rus nam me mee als zijn hond.... om de vogels uit het water te halen, als hij ze mocht raken.... Goddank treft hij nooit. Want dan zou ik tot mijn middel door het water moeten waden... Maar hij laat mij niet gaan..." Ik had erg met die arme boer te doen, maar ik voelde er weinig voor de rol van jachthond van hem over te nemen. ZATERDAG 17 OCTOBER 1953 No. 42 VTErTj.n /ENTIGSTB JAARGANG PE DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MUNCKHOF GROOTESTRAAT 28 TELEF. 512 GIRO 150652 MAAS

Peel en Maas | 1953 | | pagina 1