EDAH
Voor f 10.- per week
„ZAT VAN DIE"!
EXTRA VOORDELIGE EDAH
FEESTPUDDING
35 ct
KERST-AANBIEDINGEN
30 Kleurige KERSTBOOMKAARSJES
in 'n doos en 10 KERSTSERVETTEN
GEKOOKTE SCHOUDERHAM ,oo„™ 49
FONDANT-KERSTKRANSJES 200 45
BONBONSy 'n heerlijke tractatie200 gram 59
GEBAK-KERSTKRANSJES 25o9ram 39
DADELS zonder pit, Nieuwe Oogst. 250 gram 24
BOERENMETWORST
PRUIMEN op sap, feestelijk lekker grote pot 48
DOPERWTEN
SPERCIEBONEN, ma/s literblik 85
SPINAZIE, om te smullenliterblik 66
GRATIS
CANTAWIJN 175
Binnenlands front
G. de Mulder, Leunen SOS
Vogelkooien
Aquaria
Duivensport
F. W. HENDRIKS
door Herman H. J. Maas
De gebeurtenissen dreven de
gemoederen in de Heihoek op tot
hoogspanning. Er viel wat te beleven.
Elke praat leverde stof tot nieuwe
praat.
En dor kumt nog veul meer I
Dor hebbe we ut lest nog nie van
gozion, let mer is op wa'k ow zeg 1
Ja, zei Nardus Boeks, merk je
nou wel, dat de Eeihoek rijk is aan
profeten Maar die lusten brood en
borrels en bier nog veel liever. Zy
voorapellen, wat zy graag zouden
zien komen. Als ge het my vraagt,
dan noem ik dat ophitsen.
Ja, wisten anderen daarop te
zeggen, vuurtje stoken deed men in
Penland vanouds graag.
Dat was vals, schreeuwden de
aanhangers van de Vullingsparty.
Wilden zy dan ruzie en vernielingen
en ongelukken
Neut, als het aan hen lag, dau
vond op dit moment nog de herrie
een einde in een rondje bier voor de
ganse compagnie Dat zouden zy er
graag voor over hebben. Zy zeiden
toch niets anders dan wat zy echt
meenden 1 Dat het nog lang niet uit
was en dat er nog van alles was te
verwachten. Er werd veel te veel
geluld.
En van alles werd zo maar de
schuld van Nol Berens gegeven. Moest
die zich dat dan maar laten gevallen?
Och zy meenden het toch zo goed.
Zy waren voor de vrede.
Waarvan kreeg Nol dan de schuld?
vroeg de party Faassen. Werd Nol op
8 manier niet opgehitst
Er was iets gebeurd tussen Nol en
eudrien in de Echuur van Faassen
i de vader had ingegrepen op de
anier, die hy het beste vond. Dat
as immers zyn goed recht en ook
jn plicht. Daarmee had die geschie
mis dus afgelopen moeten zyn,
at alle mensen van Heihoek of
aar ook betrof. En als Nol toen
ad gemeend, dat hem onrecht was
.ingedaan, dan had hij zyn eerlijke
sdoelingen aan de Faassens moeten
men. Buitenstaanders hadden zich
aar toch niet mee te bemoeien.
Zo dachten de voorstanders van
'aassen orover.
Heihoek kreeg al een slechtenaam
de kranten door alle vernielingen
a ruzies Die waren dan toch maar
ntstaan sinds Nol van de boerderij
'aassen was weggejacgd. Dat kon
iemand tegenspreken.
Nardus, zeiden enkele Vullings-
rienden, door durf van een groepje,
o by toeval ergens, na veel glazen
ior, gelyk gy het dan allemaal het
esto weten wilt, moet gy nou eens
uidelyk maken, wie de ophitsers
ijn Eu wie de profeet uithangen in
leihoek. Gy zelf misschien wel het
rgst Zy praatten op de bekende
invige dronkemanstoon, zo niks
;waad bedoeld.
Heb ik ooit gezegd, dat ik alles
iet beste weten wil antwoordde
Tardus J5O0KS. maai ik *uoi wol,
lat voor jullie het woord „profeet"
icii scheldwoord is. Goed, noem my
Jen profeet, daar word ik niet kwaad
over en dan weet ik meteen ook het
jeste antwoord en dat is dit: „Toen
do ezel balkte, zweeg de profeet I"
Nardus Boeks had al veel geruzie
in deze streken beleefd. Hy wist
daar alles van. Van vernielingen,
gruwelijke vechtpartijen op haast
alle Zon- en feestdagen, zware mis
handelingen, sommige met dodelijke
afloop. Waarom werd dat in het
Wetboek niet in gewone taal moord
genoemd
Na negentien eeuwen Christendom
en twaalfhonderd jaren nadat St
Willibrord in deze streken het
Evangelie opnieuw verkondigde, ver
diende het katholieke Zuiden de
bedroevende namen: Moord Brabant
en het donkere Zuiden.
Nardus Boeks had kranten verza
meld van enige jaren. Met byvoorb
overzichten van Vastenavond pret in
deze streken, als: twintig ernstige
vechtpartijen, twee doden en vele
gevaarlyk gewonden. En zo meer, als
het veelvuldig voorkomend vernielen
van ruiten in de nacht.
In een jaar had Noord Brabant 20
procent, of het vyfde deel van alle
veroordeeldon in Nederland (het
grootste deel daarvan in de Peel
streek en de Meierij) en Limburg
deed naar evenredigheid daarmee
gelijk op. als er geen by doodbleven
werd de vechtpartij op sommige
plaatsen zelfs de vermelding niet
waard geacht, had de overzicht
schrijver er by gevoegd.
Och, zuchtte Nardus Boeks.
begaan met zoveel ellende van een
laan peil van volksontwikkeling en
volksbeschaving, wat is de geschie
denis een mooie wetenschap. Ze biedt
zoveel te leren aan. Maar helaas
moest een wereldberoemd schrijver
uitroepen: In de eerste plaats leert
de geschtedenis ons, dat byoa alle
mensen niets lezen. Hoe zwaar drukt
die schuld op overheid en leiders
Wat in Heihoek ir. volle gang
was gebracht en door allerlei gestook
in die vaart gehouden werd, moest
wel brengen van erger tot. erger,
daarop werd openlijk en meer listig
nog en geniepig aangestuurd Vele
Heihoeksen verkneukelden zich van
plezier daarin.
Er was wat. te doen
In de Heihoekse herbergen iedere
hoge uitzonderingen behoort.
In de molkafdeling van het bedrijf
is grondig spoelen en wassen de
belangrijkste factor voor reinheid.
Ook hier heeft men tot op zekere
hoogte gebruik gemaakt van rubber-
bekleding voor de diverse onderdelen.
Aan do eerste eisen van melk
hygiëne heeft men op deze wijze
voldaan. Voor iedere veehouder is het
daarom van belang geregeld op de
hoogte te blyven van nieuws op het
gehiod van stalverbetering.
Bü iedero modernisering van het
eig»n bndrijf verdienen de mod«rnRte
toepassingen van rubber de aandacht;
want, hygiëne in de stal is een
volksbelang.
Zondagavonden druk. Men hoefde nu
niet 's Zondagsavonds terug te gaan
naar het dorp, meer dan een uur
ver, na daar smorgens al naar de
hoogmis en vervolgens by alle hei-
iigenhuiêjes onderweg aan te zyn
geweest, om met een goed zatsel
naar „de soep" af te zakken.
Als er in Heihoek zo helemaal
niets te beleven viel, dan moest men
savonds zyn heil en verzet wel weer
in de kom gaan zoeken.
Gewoonlijk wist men er dan daags
daarna niets meer van, hoe men in
den nacht in zijn eigen bed verzeild
was geraakt. Met verbazing vond
men zichzelf daarin terug. De ogen
open doende, dacht men niet anders,
dan dat men ergens in een café in
slaap was gesukkeld.
Het viel niet mee, zo'n lange weg.
Heihoek had geen kerk, dus moest
mensmorgens wel naar de tienuurse
hoogmis. Men deed immers zijn
dingen.
Och, zei Nardus Boeks, hoor je
nu wel, hoe ze allemaal voor de
vrede zyn Maar op hun eigen
manier dan toch
Wat zou 't hun tegenvallen als in
Heihoek nu opeens de rust eens
wederkeerde en er niets meer te
beleven zou zyn En wy menen het
immers toch zo goed 1
Ik heb nooit beroerder mensen
gekend dan die soort, die altyd van
zichzelf zeggen, dat zy het toch zo
goed menen.
Die woorden hangen bij hen heel
vooraan in de mond. Maar zy doen
altyd precies dat, wat een ander
hindert, of zelfs hem leed berokkent.
Het is by hen precies als by die
soort van valse of domme waarheid-
zeggers, die zo voor de vaste waarheid
durven uit te komen, en anders op
het moment liever op de plaats
mogen doodvallen 1
Onze lieve Heer is veel te goed om
hen aan hun woord te houden. Maar
te vertrouwen zijn die dikdoeners
in geen geval.
De waarheid is zo eenvoudig en
zo natuurlijk. Zo eenvoudig als
Christus zelf als mens op aarde. Zo
eenvoudig als Zijn Evangelie. Wie
daar moeilijkheden in zoekt, probeert
niets anders dan een uitlegging te
vinden, die hem in zyn eigen ogen
schoonwast.
De echte waarheidzeggers gebruiken
nooit dikke woorden. Gezegd is bij
hen gezegd. Dan is het zo en daar
mee uit.
En zy, die vredelievende Heihoe
kers dan, die gaan Zondags naar het
dorp naar de tienuurse hoogmis,
want zy doen hun dingen. Jawel aan
de kienbank, aan de toeptafel, met
de borrels en de glazen bier en een
dik zatsel en 's avonds vechten veel
erger dan beesten.
De oude pastoor L. van de parochie
O., een mensenkenner, een resoluut
man, zei het ook dikwijls: „Jong,
ais DOU viuuyv Kwoiolt, üau la dal
niet mooi, dat wekt weerzin op en
gerechtigd wantrouwen ook door
haar levensgedrag, maar als een man
kwezelt, neem je dan voor hem in
acht, want honderd tegen een is hy
een schoft. Onze Lieve Vrouw heeft
niet gekwezeld en Christus, als mens
op aarde, evenmin."
Er zyn vele kerklopers, die bar
slechte christenen zyn. Zie naar hun
daden: de kapotte ruiten, de judas
spelen jegens andere mensen, hun
kwaadsprekerij, hun gelaster, hun
bedriegerijen in handel en wandel,
hun huichelarij en hun leugens, hun
geflikflooi en hun gekruip tegenover
machthebbers, hun Zondags en feest-
dag8e vechtpartijen met zware mis
handelingen of moord
Hoe kwam het toch, dat Nardus
Boeks in de streek zoveel ontzag
inboezemde, in zoverre dat niemand
iets tegen hem durfde te doen,
behalve hem misschien met valse
blikken te beloeren of een vuist in
de zak tegen hem te ballen Waar
hy niet eens op lette
Nardus Boeks ging de dingen van
het dagelijkse leven niet voorbij
zonder er goed en rustig, voorzichtig
wikkend en wegend over na te
denken. Hy las veel. Dat was zyn
geregeld avondwerk en zyn Zondag.
Geen kletsverhaaltjes, of Hannes en
Trien elkaar na zeshonderd bladzijden
eindelijk krijgen zouden.
Om te weten te komen misschien,
dat zy van mekaars gemoed en het
karakter na zes jaren vrijen nog
niets hadden leren kennen, alleen
wel en des te meer van wat anders,
maar dat zy na veertien dagen te
zijn getrouwd, al genoeg van eikaars
karakter on gemoed wisten. Al veel
te veel naar hun zin.
Over vryen hoefden geen boeken
meer geschreven te worden, dat was
altyd op dezelfde manier gebeurd,
zolang op aarde mensen geleefd
hebben. Voor de maatschappij is het
vrjjen ook niet van veel belang. Met
de trouwdag begint dat belang pas
Nardus Boeks las sterke boeken,
over maatschappelijke toestanden,
over cultuur en geschiedenis.
En hij ging zyn weg, sprak heel
eenvoudig weg zijn oordeel uit, na
dat hy het voorzichtig gevormd had,
viel nooit iemand persoonlijk lastig
of hard, deed nooit iemand enig leed
aan. Het moest al heel erg worden,
als hy er toe komen kon iemand een
hard woord toe te voegen, als dat
van de balkende ezel en de zwijgende
profeet. En dan bleef het nog een
open vraag wie het begreep.
Hy zelf schroomde niet op honderd
vragen ook honderd maal te moeten
antwoorden: ik weet het niet.
Hy keek rond, las en dacht. Hij
kon leven, uiterst sober, meer niet
En meer had hy ook nooit verlangd.
De geest betekende voor hem een
oneindig hogere waarde dan het
lichaam.
De gebeurtenissen in de Heihoek
hadden zyn volle aandacht. In Tinus
Basten stelde hy belang en in Nol
en in de maad van Faassen, dienaar
Pruissen was getrokken.
Tinus Basten tobde dag op dag
erger over „zat van die" Hij liep als
een geschopte hond Nol Berens maar
achterna. Hier op het veld, daar op
de hoek van een herberg, stonden ze
met elkaar te smiesperen. In de
herberg moest Tinus met Nol kaarten
verloor twee keer van de drie en
Nol tracteerde hem op borrels ?en
bier.
Tinus Basten'keek schuw rond als
een opgejaagd dier. Waar haalde hy
nog de centen vandaan om elke
Zondag een paar café's te bezoeken?
Men zou zeggen, dat hij er ging
uitzien, alsof hij haast naar het
gekkenhuis gebracht meest worden.
Maar star bleef hy vasthouden aan
zyn oude teksten. Hy wilde „zat van
die" Ze moesten niet denken,' dat ze
hem er tussen konden nemen.
Vrouw Janssen wist niets, die had
niet eens die weddenschap kunnen
begrijpen. In zyn kop maalde het
altyd om hetzelfde rond. En niemand
kreeg iets anders uit hem.
Evenals Nardus Boeks lette vrouw
Janssen scherp op Tinus. Met haar
goed hart had zy heel erg met hem
te doen. Voor Nol Berends voelde zy
angst, zy walgde van die loep Toch
zat hy 't meest in haar herberg. Dat
was zo geweest sinds zij weduwe was
geworden.
Soms kon zy een rilling van angst
niet onderdrukken als by hinnentrad.
Dikwijls zat zij or ep rustige dagön
over te peinzen, of Nardus Boeks
misschien voel meer wist en begreep
van de geschiedenis in Heihoek en
van Tinus Basten en Nol Berens.
Maar hem daar naar vragsn, dat
durfde ze niet. Nardus zag men niet
in een herberg in Heihoek. Alleen
als hy in de dorpskom moest zyn,
legde hy wel eens aan in betere
café's en jpraatte hij graag met de
burgerij.
De gewezen maad van Faassen
had in Pruisen al kennis gekregen
met een Limburger, die daar ook
werkte en goed verdiende.
Elke maand bracht zij een Zondag
door by haar familie. Nu kwam haar
„schatz" urne. In de namiddag kwa
men zy dan geregeld een glas bier
drinken by vrouw Janssen, op de
Pruisische manier.
In deze streken zou de hemel zyn
ingevallen, als men een meid of een
vrouw in een café by een glas bier
had zien zitten, behalve op de kermis
in een danslokaal of by een bruiloft,
Dan mocht het vrouwvolk ramme
len van gekheid, evenals hy spinnin
gen, vlasbraken en boekweit dorsen,
Dat was het oude gebruik.
Het oude gebruik veroorloofde
alles, ook dat het dier zich van de
ketting lostiok. Buiten het oude
gebruik gaf het geen pas
„Schaand"
Ja, zei Nardus Boeks, in die
oude gebruiken, daar zat precies de
schimmel in, die de morele grond
van de streken verrot had. Mogelyk
had er iets moois, iets hogers inge
zeten by het ontstaan. Maar lelijk
waren ze dan toch ontaard. Tieske,
een heel oude dagloner drukte het
altyd zo uit: Alleen door de gekkig
heid van de vrollie, hielden die oude
gebruiken nog zowat stand. Dat was
ook het enig overgeblevene Uitroeien
hoe eer hoe beter.
De maad van Faassen (zo werd ze
nog genoemd) met haar vrijer in de
herberg van vrouw Janssen Bier
drinken Op een gewone Zondag
Waar bleef het fatsoen
Men zou zeggen, dat Heihoek wel
de weg opging van de „grote steej"
of van het goddeloze Frankiiek, het
moderne Babylon, of van de „socea-
liste", gelijk men tegenwoordig zo
dikwijls hoorde preken en in kranten
las
Hoe daarover geroddeld werd
Het bracht Heihoek in rep
roer. Men kon wel zien, dat dp wereld
op haar eind liep 1
En een stel mansvolk, allen van
Vullingsparty, eigenaardig- trok
op een Zondagnamiddag naar de café
van vrouw Janssen, om daar door
het bot en bruut en liederlijk be
schimpen van het paar, getuigenis
af te leggen van de verontwaardiging
en de diep geschokte gevoelens over
de geschonden zedelijkheid 1 Met de
„Schatz'..'
Het paar bleef maar uit de herberg
weg. Het besluit van het gezond
verstand.
Dat moest men opvatten als uiting
van de landelyke eenvoud, als de
onkreukbare trouw aan de aloude
goede zeden, zo fezelden enkelen van
de machthebbery. Gelukkig, dat de
waarschuwingen tegen het rotte
Frankrijk en tegen de socealisten,
die volksbedervers, die rovers vaa
geloof en godsdienst en gehechtheid
aan goede zeden, weerklank hadden
gevonden.
„Landelyke eenvoud", zei Nardus
Boeks. Waar bestond die Ook weer
zo'n nagewauweld prakkezeersel om
de massa maar laag by de grond te
houden, al werd die daardoor dan
ook gestijfd in al wat niet deugde!
Was dat „landelyke eenvoud", dat
het mansvolk van de boerderijen
's Zondags naar de Vroegmis trok
mot de mestkaren van 's Zaterdags
aan en de mestklompen met uitbos-
send stro erin aan de voeten, en dan
zo ver als het kon achter onder de
toren op de vloer ging liggen met de
rug tegen de muur, en met de kieps
voor het gezicht een uurtje doorbracht
met kletsen en giechelen Gehecht
heid aan aloude goede zeden, jawel
Zulk volk bleef de gewoonte getrouw,
diep onderdanig tegen die macht
hebbeiy „ja-en-amen" te prevelen.
En hoe waren dan in 's hemels
naam al die geraffineerde gemeen
heden en zelfs liederlijkheden onder
de massa van deze streken met
„eenvoud" te rijmen?
Laat de gestudeerde mensen over
het algemeen maar eens proberen,
zulke streken en bandieteryen uit te
prakkezeren als hier heel gewoon zijn,
meende Nardus Boeks. Hy had wel
begrepen, dat menig man van hoog
aanzien en roem, van grote geleerd
heid en kunst, menig mens van
adellijke geboorte, in hart, gemoed
en geest veel eenvoudiger was dan
velen van de me nsen in deze streken,
zonder in mestklompen naar de
Vroegmis te lopen of 's nachts by
anderen de ruiten kapot te gaan
met
geconfijie
vruchien,
rozijnen,
krenten
en suiker
KOSTELIJK
200 gram
samen voor Hr «f
zeer voordelig 100 gram 43
middel 2 (let op de prijs...!)literblik
250 GRAM HEERLIJKE BANKETBAKKERS
KOEKJES (van 60 ct) bij elke fles
gooien. Voor die vroegkerkgangers
brak het uur van zich wassen en
kleden pas aan tegen de tyd, dat
hun herbergbezoek begon en met
zuipen en vechten eindigde.
Op den uiterlijke schijn kwam het
niet aan hielden die machthebbers
hem wijs voor.
Neeü, stemde Nardus Boeks dade
lijk toe. Maar waar begint „de uiter
lijke schyn" dan, bij het aantrekken
van de mestkleren, enz. het vernielen
en het roddelen en ophitsen en
bedriegen en vechten, of by de kerk
gang?
Die soort machthebbers hadden het
op Nardus Boeks niet begrepen. Hy
las veel te veel, Zoveel goede boeken
bestonden er immers op de hele
wereld niet
Dat hy de pas gekomen almanak
maar eens las, met dat roerend schone
verhaal over de franc masons, die
voor geld hun ziel aan de duivel
verkochten en dan het volk gingen
bederven door het de eerbied voor
het gezag en de trouw aan de goede
zeden te ontroven, met de bewering,
dat zy het volk wilden ontwikkelen
en beschaven en de maatschappelijke
en zedelyke toestanden verbeteren.
„Zijn allen, die dat willen, franc
magons", vroeg Nardus Boeks.
Wordt vervolgd.
In 1939 en 1940 kon een overwel
diger een verdeeld Europa onder de
voet lopen.
Wanneer, wat God verhoede, op
nieuw een dictatuur de hand be
gerig wil uitstrekken naar de volken
van het Westen, dan zal deze één
gezamenlijk verdedigingsblok van alle
vrye naties tegenover zich vinden.
De kracht van deze verdediging
neemt met de dag toe. Zij heeft ons
tot nu toe reeds behoed voor de ver
schrikking van een nieuwe oorlog.
Mochten wy werkelijk aangevallen
worden, dan zal zy ons behoeden voor
de grootste ramp: overwonnen en
uitgeroeid worden.
Onze uitwendige verdediging groeit
in kracht en aantal.
Maar wat staat er achter deze ver
dediging
Een binnenland dat naar believen
door een 5e colonne kan worden ge
terroriseerd
Een land dat in weinig dagen door
bombardementen en se colonne in een
chaos kan worden veranderd
Een volk dat weet, dat het tegen
barbaarse aanvallen weerloos is en
moreel instort
Indien dit zo is, dan hangt onze
verdediging in de lucht. Een onbe
veiligd achterland is de ondergang
van het sterkste leger.
Daarom moeten wy ons Binnenlands
Front veilig stellen en wel zo vlug
mogelyk.
Nationale Reserve, Reserve Grens
bewaking, Reserve Politie, Korps
Luchtwachtdienst, Bescherming Bur
gerbevolking, zy samen vormen dit
Binnenlands Front.
Van al deze diensten kan er niet
één worden gemist. Zy moeten zo
snel mogelyk hun vereiste sterkte be
reiken. Daarvoor zyn mensen nodig.
Mannen en vrouwen, die behalve hun
persoonlijke belang ook het grote
gevaar zien, dat ons allen bedreigt.
Mensen zyn er nodig meteen over
tuiging en die voor die overtuiging
uitkomen, niet alleen met woorden,
maar vooral door daden.
kunt U reeds in -het bezit komen van een
prachtige woonkamer, een
magnifieke slaapkamer, of een
degelijke keuken.
En wat voor U zéér belangrijk is U behoeft
bij de aankoop niets aan te betalen.
Schrijft U vandaag nog onder No. 3415 aan
bureau Peel en Maas en U krijgt direct alle
gewenste inlichtingen.
VERKOOP RADlO REPARATIE
PHILIPS, N S F. en andere merken.
Vraagt demonstratie. Ook op afbetaling.
Op electro-fechnisch gebied alles te leveren.
Prachtig beukenhout
nergens zo mooi,
glazen inzetpotten,
glazen badhuisjes,
Fonteinen alle maten,
Alle Vogelzaden als
merel- en lijster voer,
tortelduivenvoer,
kanarie zangzaad,
krachtvoer en
schelpenzand,
parkietenzaad, enz.
mooie sortering.
Verder in voorraad
thermometers, vuil-
hevels, vangklokken,
tubbefix, zeefjes en
glaasjes, glazen
voederringen,
kaboutertjes,
alle visvoéders,
Vi8wil, Wawil, Prico
Sluis en 2,
Hykro, enz.
mooie Goudvis
Vogel- en duiven-
vrienden, met ditnatte
weer regelmatig
bodemwit gebruiken
Bodemwit, Ducalwit,
kracht eiwitgrit,
roodsteen, enz.
Van Drie Duifjes,
Geco
alleen verkoop
voor Venray
Voor al de hierboven vermelde artikelen naar Venray's eerste
en meest bekende zaak op dit gebied
Langstraat 46
Telefoon 731
Een emigrant, aan boord van het
8 s. Fairesa, schrijft in de Volkskrant
het volgende
Als emigrant, varende op de
„Fairesa" met bestemming Australië,
hier iets over de wyze waarop wy
emigranten met dat schip worden
vervoerd.
Dit is bedoeld als waarschuwing
voor diegenen (hoofdzakelijk gezinnen)
die eventueel op dit schip zouden
boeken. Op 29 November vertrokken
wy uit Rotterdam naar Bremen, om
aldaar nog een paar honderd Duitsers
by te stouwen. (Ik begryp niet, dat
vervoer van deze mensen niet gelijk
tijdig op een afzonderlijk schip kan
geschieden).
Ik sta daar vry nuchter tegenover,
maar kan my voorstellen, dat mensen
die zeer slechte ervaringen met deze
lieden hebben opgedaan, niets van
hen kunnen verdragen en dat de
minste of geringste wrijving fatale
gevolgen kan hebben.
Meer speciaal wilde ik echter wijzen
op de accomodatie: myn vrouw met
5 kinderen zijn ondergebracht in een
„slaapzaaltje" (afmeting 5x3 meter)
Dat zou een behoorlijke ruimte zyn
voor een dergelijk gezin, maar leest
u goed, daar zyn gehuisvest 16 per
sonen plus 3 baby's met ledikantjes,
plus de bagage van al deze mensen
waar geen bergkastjes voor zyn, wel
die geadviseerde hacgstoeltjes.
Ik zelf en mijn oudste zoon (8 jaar)
zyn ondergebracht in een der slaap
ruimen. Ik persoonlijk kan mij daar
uitstekend in schikken. Myn waar
schuwing is echter bedoeld speciaal
voor gezinnen, daar deze toestand
voor hen gedurende vyf weken on
houdbaar is, om dan niet te spreken
van de geestelijke en morele gevaren
die hier voor de kinderen in schuilen.
Er is dan ook geen sprake van, dat
men na de voorbereidende ambtelijke
zenuwslopende emigratie-beslomme
ringen op de boot enigszins op verhaal
zou kunnen komen. Het tegendeel is
waar
Deze accomodatie is in vergelijking
met andere slaapruimte nog een be
voorrechting.
De Volkskrant schreef over het
schandaal Stichting Landverhuizing
Nederlandmaar daar is ieder die
emigreert ten volle van op de hoogte.
Dat velen op dergelijke wyze op
transport worden gesteld, was voor
velen met mij een grote teleurstelling.
Ik weet my zeer goed aan te pas
sen en verwacht heus geen eerste
klas vervoer, maar wel een redelijke
behuizing, althans voor de vrouwen
en kinderen.
Het wordt mijns inziens hoog tyd,
dat het grote landsbelang emigratie
in handen zal worden gelegd ener
organisatie, die ten volle voor haar
taak berekend is. Een woord van
waardering voor de correcte, hard
werkende Italiaanse en Hollandse
bemanning, die ons van prima voedsel
voorziet, is hier op zyn plaats.