TWEEDE BLAD VAN PEEL EN MAAS Brieven van oud-dorpsgenoten uit Nieow-Zeeland. Dagboek vaneen krijgsgevangene Uit de geschiedenis van Venray en omgeving Uit „Peel en Maas" Herijk van maten, gewichten en meetwerktuigen VERF NIEUWE KERKEN Regenwater De Peelparel BEL BIJ BRAND 392 ZATERDAGS JUNI 1952 ^No."23 De eerste briefschrijver heeft sedert zijn aankomst in Nieuw Zeeland zijn derde werkgever en werkt momenteel mee aan de bouw van een grote papierfabriek, waarvan de bouwkosten 330 millioen gulden bedragen. De fabriek wordt gebouwd in een afgelegen streek van het Noorder eiland van Nieuw Zeeland. De duur van de bouw der fabriek is geraamd op circa drie jaar en de briefschrijver is voornemens zolang daar te blijven werken. Het gehele fabriekscomplex wordt opgetrokken uit staal. Een viertal stalen ketels met een middel lijn van 8 meter en een hoogte van io meter, waarvan de wand bestaat uit staalplaat van i cm. dikte, vor men een onderdeel van d6 fabriek. Doordat er in die afgelegen streek bijna niemand wil gaan werken is het loon er zeer hoog Bij een ssurige werkweek verdient onze oud dorpsgenoot een netto loon van f 195.— Kostgeld en belasting zijn voor rekening van de werkgever. Voordat de briefschrjjvei aange nomen werd moest een proefwerk gemaakt worden. Dit werkje nam slechts 10 minuten in beslag waarna het contract van aanname afgesloten werd. Enkele dagen later ondernam hij de lange reis van ruim 500 km. met zijn gloednieuwe BSA 350 cc. motor. Het loon, dat betrokkene verdient is practisch het hoogste wat in Nieuw- Zeeland betaald wordt. Het normale weekloon van de goede vaklieden schommelt rond de f 120,—Het kost geld bedraagt plm. f 25,— en de be lasting plm. f 15,— per week. Het natuurschoon in Nieuw Zeeland is schitterend. Er komen heetwater- bronnen voor en de hoge heuvels worden afgewisseld door grote meren. Volgens zijn* schrijven is onze oud dorpsgenoot ijverig aan het sparen om te zijner tijd een huisje te kunnen bouwen. Wanneer hij er dan niet in zou slagen om in dat huisje met een Nederlands meisje te gaan wonen maakt hy er een kanariekooi van, want van de Nieuw Zeelandse girls moet hy niets hebben en bestempelt ze kortweg als wandelende verf- en parfumwinkols. Een tweede van een ander emigrant ontvangen brief geeft een overzicht van allerhande dingen die eventuele latere emigranten van nut kunnen zjjn zodat wy' de inhoud van deze brief hier onverkort weergeven. Op 1 Februari j 1. kwam ik in Wellington aan. De debarkatie (ont scheping) verliep zeer voorspoedig en alles was tot in de puntjes geregeld. Dezelfde dag nog ontving ik de be nodigde papieren en de volgende dag ging het per trein naar de plaats van bestemming, om als arbeider by de Staatsbosdienst te gaan werken. Het werk viel reuze mee, maar het loon f 85,- per week, viel wat tegen. Bovendien zat ik circa 30 km van de bewoonde wereld vandaan. Op mijn desbetreffend verzoek kon ik overgeplaatst worden naar een staatsboerderij, waarmede ik evenwel in financieel opzicht niet vooruitging Spoedig lukte hot my toch ander werk te krygen en wel als monteur ineen tractor en landbouwmachine garage. By een •10-urige werkweek is mijn loon thans circa f 106,— In de plaats waar ik thans werk wonen ook een paar emigranten uit Limburg, wat natuurlijk zeer prettig Als we, druipend en doorweekt, eindelijk in de trein zitten rijst de bange vraag op: Waar brengen ze ons nu weer heen De een raadt: Naar de haven, om ingeschoept te worden. Anderen weerNaar Malang of Soerabaja. We weten er niets van en zullen de eerste uren ook niets weten, want alle raampjes worden potdicht ge sloten en de altyd waakzame Jappen geven ons geen kans naar buiten te gluren. We hebben voor 2 dagen brood ont vangen, maar de meesten hebben van pure honger alles meteen naai binnen geschrokt; ons staat dus een lange reis te wachten. De trein sjokt in sukkelgang verder, af en toe stopt hij lange tijd en aan het gekwebbel buiten merken we, als we op stationsterrein moeten zyn. De uren verstrijken tergend lang zaam, de hitte van de middag maakt de atmosfeer in de propvolle wagon, zonder enige ventilatie, ondragelijk. We hangen maar zo'n beetje te suffen, vallen in lichte slaap en schiikken weer wakker. Geen drinken, geen enkele verversing. De duisternis brengt verademing, want de ramen mogenopen. De frisse nachtlucht maakt ons weer wakker; nu kunnen we tonminste gissen, waar we heengaan. Aan de gebouwen, welke we passeren, kunnen enkelen zien, dat we op de grote ly'n Batavia—Soerbaja zijn. En als we, laat in de a^ond, op een station stoppen, mogen we even de trein uit. En nu blijkt weer eens te meer, hoe de eenvoudige Javaan ons nog genegen is. Van alle kanten worden is. Het plaatsje heeft plm. 3500 in woners. Voor ontspanning is er hier vol doende gelegenheid. De Nieuw Zee lander is een echte sportman en houdt van jagen, vissen, tafeltennis, ten nissen, dansen enz. Het is nog vry moeilijk voor me om indrukken tot in de finesses over Nieuw Zeeland te geven, daarvoor ben ik nog te kort hier. Aangezien er evenwel in onze streek nog velen met sluimerende emigratieplannen rondlopen, lijkt het mij toch wel wenselijk hieronder een en ander over mjjn nieuwe vaderland, in bet bijzonder het Noorder eiland van Nieuw Zeeland, te laten volgen. Het klimaat is subtropisch. De winter is er niet bekend, even min de tropische zomer. De nachten zijn er vrij koel (niet koud) Het vee blijft het gehele jaar door in de wei. Nederland heeft nogal een rijkelijke regenval, doch hier is deze nog groter. Het natuurschoon is hier over wel digend. Nieuw Zeeland is over het algemeen een groot heuvelland. De hoogste berg op het Noorder eiland is 1030 m. hoog. Bomen, heesters, bloemen, meren en watervallen zyn hier zeer talrijk. De Nieuw Zeelander is er zich van bewust, dat zyn land Z6er mooi is en noemt het daarom „Gods eigen land". Het wegennet is hier voldoende en wordt goed onderhouden. De afstanden zyn naar Nederlandse begrippen groot en vele farms liggen dan ook mijlen ver van de bewoonde wereld. Yervoersgelegenheid is erin Nieuw Zeeland voldoende. Op iedere 4 in woners loopt er een auto. De sociale voorzieningen zijn hier zeer goed. Iedere werknemer betaalt 7,5 pet. van zyn loon aan premie en is dan practisch tegen alles verzekerd, zoals invaliditeit, ziekenhuis, dokter, geneesmiddelen enz. Alleen de tand arts valt hier buiten. Aan het onder wijs wordt zeer veel aandacht be steed. Er zijn voldoende scholen en de kinderen worden over grote afstanden door staatsbus8en kosteloos hiernaar toe vervoerd. Personen die zich na de lagere school verder willen ontwikkelen b.v. een vak leren of anderszins kunnen hiervoor terecht op de avondcursussen die geheel kosteloos worden gegeven. In Nieuw Zeeland is vrijheid van godsdienst. Hoewel de katholieken ver in de minderheid zyn, worden ze in het geheel niet gehinderd in het vervullen van hun plichten. Vele werkgevers stellen hun auto des Zondags beschikbaar om naar de kerk te kunnen gaan. De Nieuw Zee lander is over het algemeen zeer gods dienstig. De loonregeling is zeer be hoorlijk. Een ongeschoold arbeider heeft by een 40 urige werkweek circa f 85,—. De arbeiders die in Staatsdienst zyn (PTT, spoorwegen enzverdienen on geveer hetzelfde, maar zij betalen lagere huishuren. De lonen van de landarbeiders bedragen f 60,— tot f 80,— per week plus kost en inwo ning. Zy' moeten evenwel langer dan 40 uren werken. De lonen van vak lieden variëren van f90,— tot f120,— per week. Sommige beroepen, b.v. lassers, genieten hogere lonen. Over het algemeen kan gezegd wor den, dat het te verrichten werk in ons vanuit de kampong vruchten en tabak aangereikt, heel stiekum na tuurlijk, uit angst voor de Jap. We drinken liters water, uitge droogd als we zyn door de 15 uur lar.ge reis. Dan gaat het weer verder, steeds in dezelfde sukkelgang. De nacht verstrijkt en ook de lange dag daarna en weer wordt het nacht. We zitten nu al 36 uur als haringen in een ton; onze huid klef door het meermalen opgedroogde zweet, onze weinige kleren zyn vies en stinken. Als een verlossing voelen we de aankomst in Soerabaja. Het is 2 uur in de nacht, als wij in ons zoveelste kamp aankomen. Dit blijkt de H.B.S. te zyn en in hetzelfde lokaal, waar ik zo vaak heb gestaan, smijt ik mijn natte bundel neer en val in slaap. De betonvloer doet geen pijn meer, daar zyn we aan gewend. Niemand denkt aan de honger, slapen willen we, alleen maar slapen na 2 slapeloze nachten. En wat morgen komt, in teresseert ons geen zier. Aan alles merken we, dat ons ver- blyf hier maar tijdelijk zal zijn; deze school is slechts een doorgangskamp; de Koreanen, die ons bewaken, zeggen ons, dat er al veel groepen een paar dagen hier geweest zyn en dan inge scheept zyn. Ver mis hebben ze het niet gehad, want precies 14 dagen later, op Prins Bernhard z'n verjaardag, maken we de sombere tocht naar de haven. Meer dan een uur trekken we door de stad naar Perak. Vrouwen proberen, via roepen en tekens, iets over hun dier baren te weten te komen. Het zyn Indo-vrouwen, want de Nederlandse vrouwen zitten al „veilig". Nieuw Zeeland niet zo zwaar is als in Nederland. Er wordt veel meer machinaal ge werkt en de Nieuw Zeelander houdt niet van zwaar werk. Iedereen heeft per jaar recht op 14 dagen vacantie, sommige beroepen 3 of 4 weken. Bovendien zyn er nog verschillende feestdagen in het jaar waarop niet gewerkt wordt. Wat de techniek en de machines betreft, op dit gebied zyn ze hier Nederland wel wat voor. Er wordt gewerkt met de modernste Ameri kaanse machines. Op het gebied van de bouwnyver heid staan ze op Nederland ver ten achter. Hoofdzakelijk komt dit door dat het klimaat van Nieuw Zeeland niet zo'n hoge eisen stelt aan de woningen als in Nederland. Het uitgaansleven is hier niet zoals in Nederland. Om 6 uur 's avonds zyn de café's gesloten, 's Zondags de gehele dag. De kosten van het levensonder houd zijn in verhouding met het loon laag. Voor f 25 per week heeft men een zeer goed kosthuis. In het begin viel het niet mee om aan h6t Engelse menu, dat nogal sterk afwijkt aan het Nederlandse, te wennen. De pryzen van kleding en schoeisel zyn iets hoger dan in Nederland (plm. 3 pet.) Fietsen en motors zyn prac tisch even duur. Auto's evenwel zyn veel duurder. Een vierpersoons Ford of Morris kost zes tot acht duizend gulden. Een zespersoons auto al gauw f 12.000,—. Huizen zyn hier ontzet tend duur. Een stenen huis, be vattende 6 of 8 vertrekken kost f 40.000,-. Het vee is er spotgoedkoop. De ge middelde prüs van een koe is f 150. Voor een tientje koopt men een prima paard. Paarden worden niet veel ge bruikt in Nieuw Zeeland. Tot slot nog enkele opmerkingen over de toekomst mogelijkheden in Nieuw Zeeland. Het land is 8 maal zo groot als Nederland en heeft nog geen 2 millioen inwoners. Er is dus ruimte genoeg en van overbevolking voorlopig nog geen sprake. Dagelijks staan er vier tot vyf honderd advertenties in de courant waarin personeel gevraagd wordt. Er is een ernstig tekort aan arbeidskrachten. Voor jonge mensen die willen wer ken en zich kunnen aanpassen liggen hier in Nieuw Zeeland goede toekomst mogelijkheden. Oudere mensen zou ik het emi greren willen afraden- Meestal leren ze de taal niet meer en kunnen zich niet aan de veranderde levensomstan digheden aanpassen. Een en ander brengt over het algemeen meer moei lijkheden met zich mee dan men zo oppervlakkig denkt. Vooral de taal is voor velen de grote struikelblok. Daar om een goede raad Wie van plan is te emigreren moet eerst goed de Engelse taal kennen. De Nieuw Zeelander is gastvrij en vriendelijk en iemand die wil werken en zich weet aan te passen voelt zich al heel gauw thuis in hun midden. van 9 Juni 1888 3 Juni ontstond brand ten huize van M. v.d. Homberg te Meerlo. C. Verschuren te Leunen, aan vaardde een candidatuur van de ge meenteraad in de vacature Peter Niessen. 15 Juni 1889 8 Juni woedde boven de Smakt een geducht onweer. Door de hagel werd grote schade aangebracht. „Hebben jullie ontmoet? Waar zit De Jappen proberen hen terug te jagen, maar het helpt niets. Een brutaaltje komt té dicht by en een Jap rent haar achterna. Hy weet nog juist de bagagedrager te grijpen, maar het vrouwtje springt van de fiets en rent weg. De Jap in zyn vaart, struikelt over de vallende fiets en een „hartelijk" en hatelijk hoongelach stygt uit onze troep op. Ook de andere Jappen lachen hun fanatieke collega uit. En verder gaat het weer; de stilte is voelbaar. Niemand spreekt; we weten, wat ons te wachten staat. En jawel; in de haven ligt een oude Japanse schuit op ons te wachten. Als vee worden we in het ruim gedreven: 3000 mannen in 3 laadruimen. We proberen nog een dragelijk plaatsje te bemachtigen, maar steeds gevangenen komen binnen, zodat we tenslotte mannetje aan mannetje in het bedompte hol hurken, steunend op ons bundeltje. Aan een Jap, die tussen ons door scharrelt, vragen we, hoelang de reis zal duren en waarheen we gaan „Minstens dertig dagen. Als jullie levend overkomen, zullen jullie daar ginds zeker sterven. Dit land zien jullie nooit meer; hier komt geen blanke terug l" De stemming is beneden nul. Als alles binnen is, gaan de luiken dicht en wordt het stikdonker. Waar dat heen moet, is ons een raadsel. Duizend mensen in een laag ruim, zonder enige ventilatie Het moet donker zyn, voor wy gaan vertrekken, want 't bovenluik wordt gehesen en we zien de sterren hoog boven ons flikkeren. We proberen wat te slapen, liggend over elkaar, hurkend teger. de ruim wand of steunend tegen de stutten. Het is nog volslagen nacht als wy naar boven mogen. De meesten vragen eerst naar een W.C., maar die zyn er niet, ook geen urinoirs. Over de reling schynt een Jan Poels Toen tegen het einde van de vorige eeuw Argentinië veel schapen naar Europa begonnen uit te voeren, zond de Venrayse schapencompagnie in 1889 twee van haar leden Jan Poels en Louis Raedts Czn. naar Buenos- Aires, om schapen te kopen voor Engeland. In 1890 ging Jan Poels voor de tweede maal, thans verge zeld door Gerard van Meyel. Michels Joannes Michels werd geboren te Venray 22 October 1 S31 en hy over leed na een gelukkige echtvereniging gedurende 10 jaren met Anna Ger- trudis Wismans op 24 April 1867. yan Opbergen Wilhelmus van Opbergen werd geboren te Venray 22 Juli 1878 en overleed plotseling 14 Februari 1046 yan de Pasch Wilhelmina Johanna van de Pasch werd geboren te Geysteren 28 Febr. 1874, huwde met Antoon Jenniskens en overleed 17 November 1928 te Leunen. Pliilipsen Uit een notariële akte van verkoop van land op 6 September i860 leren wy kennen Hendrik Philipsen; hy was weduw naar van Aldegonda Evers en akkerman te Oostrum. Hy had een minderjarige dochter, Johanna ge naamd. Voogd van deze Johanna was Johannes Evers, schaapsherder, die in Weversloo woonde. Phillips Johanna Clementina Phillips werd 14 September 1850 te Antwerpen ge boren. Zy werd by de Ursulinen te Venray ingekleed op 28 October 1876 en ontving de naam van Clotilde. Zy werd in 1893 assistente en in 1894 overste te Posterholt, waar zy 20 April 1897 overleed. Poell Hendrik Jacob Poell heeft veel be trekkingen bekleed. Hy was secretaris van Broekhuizen- vorst (1757—1775) en tevens secretaris van Meeiloo (1763 1775), koninklijk Pruisisch ontvanger, eerst te Broek huizen, dan te Arcen, vervolgens te Venray. Hy was gehuwd mei Maria Allegondis de Bruijn. Poels Aleida Hubertine Poels werd ge boren te Merselo is Juni 1875. Zy trad in het huwelyk met Victor Hubertus Asselberghs en na dians overlijden met Peter Johannes van Rens. Zy overleed te Leunen 25 October 1948. Anna Maria Gertruda Poels werd geboren te Venray 1 Mei 1851, zy trad in het huwelijk met Sebastianus Swinkels en na diens dood met Peter van Kempen. Zy overleed 16 April 1936. Anna Maria Gertrudis Poels werd 22 September 1892 te Venray geboren en overleed er godvruchtig op 12 April 1906. Anna Maria Josephina Poels werd geboren te Venray 21 Maart 1867, trad in het huwelijk met Leonardus Janssen en overleed 30 Maart 1894. Antoon Poels werd geboren 22 November 1846 te Merselo; hy trad I in het huwelijk met Anna Maria van Helden. Hy overleed 2 September 1924. Gerard Poels, „akkerman", wonende op Messeplaats aan de Heyde onder Venray benoemde op 17 Juli 1878 zyn broer Johannes Poels, particulier by hem inwonende tot voogd van zyn kinderen, die by zyn overlijden nog minderjarig mochten zijn. Van deze benoeming werd een notariële akte opgemaakt door notaris Carolus Alexander Maria Smitz te Venray in tegenwoordigheid van Henricus Anto- nius Grollenberg, candidaat-notaris en van Hendricus van de Yen, kleer maker. Dr. Guillaume Poels werd geboren 3i Augustus 1876 te Venray. Hy trad in bet huwelijk met Maria Wentholt en overleed te Venray 19 Maart 1907. Hij was geneesheer te Boxmeer, en was om zyn zeldzame goedheid be mind. Groot was zyn godsvrucht tot het heilig Hart van Jesus. Hendrina Poels was geboren te Venray 26 Juni 1844 en huwde met Johannes Wilhelmus Poels. Zy over leed te Venray 21 Mei 1927. Henri Poels huwde in 1910 te Venray met Elise Prin uit Ryssel en vestigde zich als vertegenwoordiger van de Venrayse Schapencompagnie, later als zelfstandig importeur te Burzaco in Argentinië. Een zoon van Henri Poels bleef ook in Argentinië wonen. Een van zyn dochters huwde met een Zwitserse importeur van Argen tijns vee en vestigde zich in Arth Goldau, waar in de laatste oorlog Dr. Henri Poels en twee zonen van zyn broer Jan met hun gezinnen een veilig schuiloord vonden. Henricus Poels werd geboren 11 Mei 1805 te Venray. Hy trad in het huwelijk met Francisca Wismans en na haar dood met Anna Mechtildis Voesten. Hij overleed na een kort stondige ziekte op 10 April 1877. Hy was lid geweest van het armbestuur on van de kerkfabriekraad, alias het kerkbestuur. Henricus Poels werd geboren te Venray 14 September 1848, hy trad in het huwelijk met Henrica In 't Groenewolt en overleed na een 54 jarig gelukkig huwelijksleven op 16 Nov. 1929. Henricus Poels werd geboren 21 Maart 1862 te Heide-Venray; hy trad in het huwelijk met Anna Maria Catharina van Rens en overleed 3 Februari 1938 te Leunen. Hij is lid geweest van het kerkbestuur van Leunen. Jan Jacobs Jan Jacobs werd geboren te Venray 31 Mei 1805, hy trad in het huwelijk met Anna Gertruda van der Putten en overleed 6 Januari 1892 aldaar. Anna Gertruda van der Putten werd geboren te Venray 17 April 1809 en overleed aldaar 6 Juni 1874. BijsterYelds Josina Francisca Bystervelds werd geboren te Venray 25 November 1810; zij trad in het huwelijk met Henricus Tillemanus van den Munckhof en overleed 20 Maart 1877. Burgemeester en Wethouders van Venray, maken by deze bekend, dat dit jaar voor de herijk der maten, gewichten en meetwerktuigen zal zitting gehouden worden te Venray in het achterzaaltje van café-restau rant Schaeffers, Schoolstraat 3. Op Maandag 9 Juni a.s. van 11-12 en van 13.30—16 30 uur voor hen, wier geslachtsnaam (firmanaam) begint met een der letters A, B, C, D, E, F en G. ..i-vlat; Op Dinsdag 10 Juni a.s. van 9-12 en van 13.30-16 30 uur voor hen, wier geslachts- (firma) naam begint met een der letters H, I, J, K, L, M, N en O. Op Woensdag 11 Juni a.s. van 9—12 en van 13.30-16.30 uur voor hen, wier geslachts (firma)naam begint met een der letters P, Q, R, S, T, U, V, W, X, Y en Z. Hoge glans, geweldig uitstrykvermo- gen, duurzaam, snelle droging, pracht kleuren, kortom op een bus goede verf staatF. W. HENDRIKS. Kwa liteit gewaarborgd. Zonder moeite strykt U de bus ledig tot op de bodem, dus zakselvry. Honderden zyn U voorgegaan, neemt ook U eens een proef en ge zyt te vreden. Aanbevelend, Schildersbedrijf F. W. HENDRIKS Af* Langstraat Telefoon 713 Door de veelheid van de bomen Zien wy soms het bos niet meer. Veelheid van offers wy niet schromen 't Licht daalt dan van Boven neer. kunnen wy U niet leveren, maar wel kunnen wy Uw was behandelen met water dat net zo zacht is als regenwater. Steeds tot Uw dienst STOOMWASSERIJ Kempweg !5-23a Tel. 5Só aan totale vervuiling, ondragelijke dorst in deze rioollucht en totale afmatting. De dysentrie woekert door en steeds meer en meer slachtoffers vallen er. De lijders hebben geen kracht om op te staan zelfs; laat staan 23 uur te wachten. Ze doen, wat ze niet ophouden kunnen, zo maar op de vloer en dit verspreidt weer nieuwe besmetting. Dit begint met een vreselijke kramp in je buik, koorts en braakneigingen en dan de ziekte: bloed, slym en een niet te controleren stroom waterig vuil. De vijfde dag behoor ik zelf - nu voor de derde maal tijdens myq gevangenschap tot de slachtoffers Nu heviger dan vorige malen, gelijkt het een explosie. Je kronkelt van py'n, je probeert je buren niet te plagen en je telt de minuten van de lange uren, die je weer kans geven naar buiten te komen. De eerste doden vallen en worden zo maar zonder enige ceremonie in zee neergelaten. De zesde dag, de tiende dag op zee, zien we plotseling land voor ons. Onbekend land, rotsen en eilanden steken op uit de zee. En juist, als de dysentrie de gehele levende have dreigt te liquideren, laat de Jap het schip de haven van Singapore binnen lopen. Niet om ons krijgsgevangenen van totale ondergang te redden maar terwille van de 400 Japanse soldaten, in de hutten op het boven dek, die bestemd zyn voor het front in Burma. Deze zeereis is een hel geweest en doodziek maar toch dankbaar betreed ik land. Wordt vervolgd. soort vlondertje getimmerd te zyn, met enkele gaten 6rin. Daar moeten we onze behoeften doen Het is natuurlijk één grote smeer boel, omdat ze bijna allemaal hoge nood hebben; de meesten van angst en zenuwen. De wind, welke recht op kop staat, maakt het geheel nog vi9zer. Een uur mogen we boven blijven en snuiven afgezien van de WC- geuren de frisse zeewind op. Dit uur blijkt ook bestemd te zijn, om eten te krijgen voor de hele dag. In twee pannetjes krijgen we een schep rijst en een klats water met ramanas stelen. Daarmee duiken we weer ons hol in. Voor 23 uur zal duisternis en stank ons gezelschap houden. Nu we de werkelykheid nuchter gaan bekijken, denken wy aan de grote mogelijkheid van torpedering. De Amerikanen strekken - na de slag van Pearl Harbour hun zee macht alweer uit tot dicht by de Aziatische kust. Zakelyk bespreken we de toestand. Als iets gebeurt, wat dan Er is slechts eeu smalle loodrechte trap naar boven, waarlangs 700 mensen redding moeten zoeken. Zwemvesten zyn er niet, dat wil zeggen die liggen hoog opgestapeld achter dikke tralies naast ons ruim. Een deputatie gaat naar de kapitein, maar die zit te bibberen van pure ellende en angst in de uiterste hoek van het ruim en weet er alleen maar uit te brengen: „We gaan allemaal naar de sode vraagt mij maar niets." Als midden op de dag een hels gebulder losbarst en het hele schip davert en kraakt in zyn voegen, barst er een jammerlijk geroep en gehuil los. De opgekropte zenuwen zoeken een uitweg. Sommigen vliegen op en willen eruit. Maar er gebeurt niets meer en de rust, de versuffing keert weer. De lucht in het ruim is echter zó bedorven en de hitte zo moordend, dat we in een permanente versuffing verkeren. Het is weer luchten voor je het weet en weer speelt zich hetzelfde liedje af van de vorige nacht: Eten halen, mannetje aan mannetje door de reling, een kleine boodschap" doen en de „grote" op het vlondertje. De derde dag ligt de schuit stil; we hebben geen idee, of we naar't Oosten of Westen varen. We mogen eerder en langer luchten dan anders en nu zien we. vaag tegen de nach telyke hemel, de silhouetten van Priok. We zyn dus weer in Batavia terug. Onder in het ruim liggen roeds 300 zieken. De dysentrie breekt uit, wat ook niet anders kan met deze hygi ënische toestanden. De wind waait de besmetting over het dek, over ons en ons eten. Er komt een dokter aan boord en de Jap keurt ons allen op deze zo besmettelijke darmziekte. Hy heeft daar een snelle methode voor, welke zich moeilyk beschrijven laat. Het gevolg is, dat zowat 400 het schip verlaten en met een laadboot naar de wal gaan. Wy blyven 3 Km. buiten gaats liggen. De tweede dag komt een schip langszy en daaruit worden een lading vrachtauto's overgeladen op ons schip. Zo steelt de Jap nu al maanden lang van onze voorraden: auto's en machineriën, hele fabrieken en brug gen. Het luik boven ons gaat open en een zware vrachtwagen daalt neer. De jongens, die er onder liggen, vliegen op zy, maar daar blyft het niet by Nog vyf wagens worden in 't ruim neergelaten, zodat de bodem bjjna geheel gevuld is. Wy zitten opgepropt tegen de wan den. Na de nieuwe lading gaat het luik weer dicht en wordt opnieuw een plaatsje gezocht onder en op de auto's. Dan gaat de reis weer verder; het is niet menselijk meer. We lyden XI

Peel en Maas | 1952 | | pagina 5