lie arlitfienduizeiidste in Venray op komst Brief van Pater Arteinins Huls Ia zeven jaren De Amerikanen komen («odsdienstciircus voor 18 jarigen Zieken-Triduum te Venray TLEFANS12ENG,™6°52 WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN 1948 Juli 1952 ORGELHOEKJE QvekpeutzUtqen SPORT Z\TEftOAQ".7 JUNI 1952 No; 23 DRIB EN ZEVENTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE F1 GROOTESTRAAT 28 De Ambtenaren van do Burgerlijke Stand beginnen de laatsto dagen heel secuur te kijken, wanneer een gelukkige vader zijn pasgeboren kind komt aangeven. Met nog meer zorg ais anders wordt alles precies inge vuld. Want het duurt nog maar enkele dagen en dan hoopt men de achttienduizendste inwoner of in woonster van Venray te kunnen opschrijven in de dikke boeken van de Burgerlijke Stand. Dan zal Venray 8.000 inwoners rijk zijn. Wie het zal wezen, natuur lijk is dat onbekend, maar zeker zal het een pasgeboren kindje zijn, daar de boekingen van ingekomen en vertrokken personen om administra tieve redenen hiervoor niet gelden. En wanneer dan de gelukkige vader zal komen, kon hij wel eens grote ogen opzetten, want men is van gemeentewege niet van plan deze bijzondere gebeurtenis zo maar zonder meer te laten verlopen. En niet alleen van gemeentewege, maar ook van particuliere zijde zal zeker nog een en ander gebeuren. Als we zien hoe op andere plaatsen dergelijke gebeurtenissen gefeteerd worden, dan zullen ook hier onze winkeliers en particulieren zeker niet achterblijven Het is intussen al heel wat jaren geleden, dat de 1 o.oooste inwoner van Venray geboren werd. Dat was in 1021, helemaal op het einde van December en het jonge boorlingske van toen is nu reeds 31 jaren en luistert naar de naam van Hendrikus Julianus Vermeulen, die thans woont op de Groenewoldse Pad. In 1926 werd de 11 oooste geboren. In 1931 de 12.000ste en in 1934 de 13 oooste. In 1937 kwam de 14 oooste en in 1041 de 15 oooste. In 1943 waren we reeds aan de 16.000 en in 1044 aan de 17.000 Maar in 194 4 en 1945 vertrokken er uit Venray en stierven er liefst 1704 personen, zodat in 1946 de 16 duizendste en in 1948 de 17 oooste opnieuw geboren werd, terwyl we nu dan, in 1952 de is oooste verwachten. Voor een wiskundige knobbel geven deze cijfers wel zeer interessante gegevens I De loop van de bevolking in de laatste is jaren heeft onderstaand beeld Aantal inwoners In 1935: 13.397 13.817 13.983 14.096 14 332 14.612 14.734 15.143 15 594 16.563 17.243 15.689 16.070 16 574 17.035 17.221 17.506 In 1936: In 1937: In 1938: In 1939: In 1940: In 1941: In 1942: In 1943: In 1444: In 1945: In 1946: In 1947: In 1948: In 1949: In 1950: In 1951: De bevolkingsaanwas is nog altijd groot, al geven de cijfers een terug lopend beeld sinds 1949. Wat er ook van zy, we wachten nu dus vol spanning de 18 oooste af, die waarschijnlijk volgende komt. Zy, die een of ander beschikbaar hebben voor de jonggeborene kunnen dat opgeven by ons bureau, liefst zo gauw mogelijk natuurlijk, of op de afdeling Burgerlijke Stand van het Gemeentehuis. We willen dan de ry openen met een gratis abonnement op Peel en Maas, zolang hy of zy leeft en ver trouwen dat ook anderen doze baby feestelijk zullen inhalen in de Ven- rayse gemeenschap, die met haar 18000 inwoners stadse allures begint te krijgen. Op 17 Febr. j 1., gaf Vader Bisschop in een herderlijk schrijven uiting aan zyn bezorgdheid over de godsdienst kennis van de jeugd, in deze zorge lijke tyden. Vader Bisschop zei daar letterlijk in: „Wij leven in uiterst zware tyden. Niet alleen de vrede maar ook onze H. Kerk en ons H. Geloof worden van alle zijden bedreigd. Het Chris telijk leven dreigt verstikt te worden onder een vloed van marerialisme en naturalisme. Twee dingen zijn nu wel zeker. Ten eerste, dat onze rijpere jeugd in zulke tijd aan heel bijzondere gevaren is blootgesteld. Ea ten tweede, dat deze jeugd met bijzondere mid delen zal moeten worden gewapend en gesterkt wil zjj zichzelf en daar door de toekomst redden en hand haven". Aldus Vader Bisschop. Nu blijkt wel, dat onze jeugd in het algemeen te weinig bezonken kennis heeft van ons H. Geloof om de gevaren, die nu dreigen en de moeilijkheden, die gemaakt kunnen worden, te kunnen doorstaan. Het onderwijs, dat de jeugd krijgt op de lagere school, is uiteraard niet voldoende, om een oplossing te geven voor de levensproblemen van de vol wassene. Ook de latere aanvulling, zo die al gegeven en genoten werd, is voor de raeesten onvoldoende. Het is daarom het uitdrukkelijk verlangen van Mgr. Lemmens, dat aan de rijpere jeugd stelselmatig Gods dienstonderwijs gegeven wordt. Men heeft hiervoor de leeftijd gekozen van 18 jaren, wanneer de jeugd op de drempel staat van het volle leven. Ingevolge die Bisschoppelijk verzoek zal a.s. Dinsdag 10 Juni hier in de Parochie St. Petrus Banden worden begonnen met deze godsdienstcursus voor ïsjarigen. De lessen worden gegeven in de Mulo School en wel Dinsdags en Woensdags om half 8 en half 9 des avonds. Iedereen, die hieraan deelneemt, krijgt een bericht, wanneer en hoe laat hij of zjj wordt verwacht. Dit bericht wordt aan de ouders gezonden, opdat deze zullen zorgen dat hun kinderen tijdig aanwezig zyn. 20 weken iedere dag een uur van de betreffende jongens en meisjes. Wanneer en waar deze cursus in andere parochies van ons Dekenaat zullen gegeven worden, zal nog nader worden bekend gemaakt. Het zal niet nodig zyn, Da wat Vader Bisschop, hierover geschreven en gezegd heeft, de ouders nog eens extra aan te sporen hun gezag en invloed te gebruiken om hun kinde ren van 18 jaren ook inderdaad aan deze cursus trouw te doen deelnemen. Niet alleen kan het van beslissend belang zyn voor het latere leven der kinderen, ook de toekomst van geloof en godsdienst in ons dierbaar Lim burg kan er van afhangen. Ouders begrijpt Uw plicht en stuur Uw kinderen naar deze godsdienstcursus. Hier zyn we weer Hadt U wel verwacht, zeker Want het is zomer en dan weet iedereen, dat in Venray het Triduum voor onze zieken gegeven wordt We kunnen zelfs gaan spreken van een „gewoonte", want dit jaar is 't de VIJFDE KEER, dat het gastvrije Sint Anna haar kapel, haar huis en tuinpoort wyd open zet. De vyfde keer, dat U de auto's ziet snorren met hun vlaggetjes en hun nummer en hun zieken Maar ook de vyfde keer, dat wy Uw hulp, Uw liefdevolle handen èn harten, Uw gaven komen vragen Wy doen dit met het volste vertrouwen. Vier keer al hebt U onze zieken van 't Dekenaat drie hoerlyke dagen bezorgd. Ook de vyfde keer zal het gaan Zeker, er wordt heel veel gevraagd. Voor alles en nog wat Maar wy weten, dat onze zieken, UW zieken, een zeer bizondere plaats innemen in Uw hart Wy rekenen er dan ook op, dat U dit op een zeer bizondere manier toont door Uw liefdevol meeleven, vooral nu wy het eerste lustrum gaan vieren Leest iedere week 't nieuws in ons hoekje van „Peel en Maas", dan blijft U op de hoogte l Ziezo, 't begin is er de rest volgt I Niet als spaarpotten vol dollars, maar als echte vreemdelingen I De bovenstaande woorden doen terugdenken aan bange tyden, die gelukkig voorbij zijn. Dit zou een verhaal uit de bezetting kunnen zyn, maar het is een nuchter bericht, dat er deze zomer meer Amerikanen naar West Europa en Nederland zullen komen, dan ooit in enig andere vredesjaar. Niemand schenkt eigenlijk meer aandacht aan zo'n bericht. Iedereen denkt: „Prachtig, zy brengen weer een flinke hand vol dollars mee, die kunnen we goed gebruiken". Op papier wel en op de bevrijdingsdagen, want dan staan we met de hoed in de hand bij hun graven, maar verder och een handvol beste jongens, die zich als bezetters van Duitsland nogal vervelen en daarom hier maar eens komen kijken. Tokio, 25 Mei 1952. Het wordt tijd, dat ik weer eens wat van me laat horen. Ik zal ook proberen het voornaamste nieuws in een paar regels by elkaar te zetten. Om te beginnen ook deze school - hopelijk de laatste van ons leven is weer zo goed als achter de rug. Over een week of 7 vertrekken wij van hier. De oorspronkelijke plannen zijn dus veranderd. Hot was aanvankelijk de bedoeling, dat de school gedurende de hete zomermaanden evenals vorig jaar ergens in de koelte der bergen'zou voortgezet worden. Maar het huren van een huis is zo duur gebleken, dat men er van heeft afgezien. Hier is het te heet om te studeren, daarom is goed gevonden, dat we na het sluiten van het schooljaar eind Juni - maar meteen vertrekken naar Hokkaido. Daar blijven we nog een paar maanden bij elkaar zitten in Asakigawa residentie van de Su perior, om onder leiding van een Japannees confrater nog wat verder te studeren. We mogen, voor we naar boven trekken, nog een beetje in het rond kyken en hebben 't plan naar Nagasaki te gaan, de christen atoomstad. Een paar honderd jaar geleden zyn daar andere Hollanders geweest, die daar geen goede naam hebben achter gelaten. En practisch oorzaak zijn ge woest van de uitroeiing van het Christendom. Alleen in Nagasaki hebben de chris tenen 300 jaar standgehouden zonder priesters. In de rest van Japan zyn alle sporen var. het christendom uit gewist. In de vorige eeuw zyn die chris tenen in Nagasaki op een interessante manier ontdekt. Daar wil ik een andere keer meer over schryven. In elk geval zyn buiten Nagasaki zo goed als geen oude christenen te vinden. Bijzonder in Hokkaido zijn alle christenen van latere datum, daar eerst een 30 jaar geleden de missie daar begonnen is en nooit tot volle ontwikkeling is gekomen. In het oostelijk deel, een gebied zo groot als Nederland, zyn slechts 3 staties: Onze provincie heeft het aan bod om er een missie aan te nemen voorlopig afgewezen. We blijven dus werken onder de Duitse confraters, maar er is ons een gebied toegezegd, dat als dekenaat aan ons zal worden toevertrouwd en waar we bij elkaar blijven. Centrum van dit gebied is de stad Kitami in het Noord-Oosten. Er staat daar een huis met kapel en er hoort een buitenstatie bij. Daar gaan we over korte tijd beginnen. Dit jaar gaan er 3 a 4 zusters heen, die beginnen met een bewaarschool, maar zullen binnen enkele jaren een hogere meisjesschool willen beginnen. Er zit zeker toekomst in. Maar we zullen nog menig zweetdruppeltje laten vóór we met de taal uit de weg kunnen. Ik geloof, dat het nog moei lijker is dan Chinees. De spreektaal alleen al bestaat uit 3 talen. De omgangstaal tussen men sen, die elkaar niet kennen of niet met elkaar op familiaire voet staan. Deze is voor ons de voornaamste. De hogere omgangstaal, gebruikt tegen over mensen van hogere rang. Deze moeten we zeker verstaan, daar ze tegenover ons gebruikt wordt. De familiaire taal, die in het gezin en tussen vrienden gebruikt wordt. Daar de kinderen geen andere kennen dan deze, kunnen we ook hier niet buiten. Het verschil tussen deze 3 talen is zo groot, dat, als je ze niet bestudeerd hebt, je er niets van verstaat. Daar naast heb je nog een geschreven culturele taal, gebruikt in wetenschap pelijke werken; deze is voor ons het gemakkelijkst, daar ze het meest met chinee3 overeenkomt en de geschreven gesproken taalbestaande uit Chinese karakters en twee stelsels van eigen alphabet. De studie van Japannees is dus geen sinecure en bestaat practisch uit het vallen van de ene wanhoopsbui in de andere. Maar al vallend hopen we er toch te komen. Toekomstig adres Pater ARTEMIUS HULS O.F.M. St. Anthony Friary Omachi 5 Chome, Asahigawa Hokkaido Japan. Zo kwam dan met de Pinkster dagen voor het eerst een groep Duitsers officieel een bezoek brengen aan het Duitse kerkhof in Ysselsteyn. Onder auspiciën van de Yolksbund Deutse Kriegsgriiber Fiirsorge is een groep van meer dan tachtig personen uit alle streken van West-Duitsland naar Yenray gekomen, waar vooral Venray Vooruit voor een prettige service heeft gezorgd. Na een kort oponthoud hier, ging de groep dan naar het Duitse Kerk hof, waarvan nu de poorten wyd open stonden. En terwyl de zon hoog aan de hemel stond, zodat het wit der kruizen pyn deed aan de ogen, zyn ze langzaam maar voren gegaan, naar het Kruis in het middelpunt, waar de heer Haffke, vertegenwoor diger van de Volksbund, uit Kassei namens de nabestaanden van de 25.000 gevallen Duitsers, die op dit kerkhof begraven liggen, enkele woorden sprak. Hy bracht dank aan de Nederlandse regering voor de goede verzorging van dit kerkhof, waar niet alleen de graven zeer behoorlijk zyn onder houden, maar ook de administratie zo buitengewoon in orde is. De heer Haffke vertelde vele kerkhoven be zocht te hebben, o.a. in Italië, Frank rijk, Luxemburg en België, maar nergens hebben wy het zo gevonden als op deze dodenakker. Hij bracht dank aan luitenant Timmermans en zyn mannen, die hiervoor zoveel werk gedaan hebben. Met een korte groet aan de doden werd deze eenvoudige plechtigheid besloten. Dan trokken de mensen uit Ham burg en Osnabruck, uit Berlijn, Stuttgart en Bremen, uit Munchen en Konstanz. uit Hannover en Keulen, naar het administratiegebouw, waar mannen van het Rode Kruis hun iedere gewenste inlichting verschaf ten. Ea dan was er het weerzien na zovele jaren. Een eenvoudig kruis, een klein graf. Moeders knielden voor het graf van hun teruggevonden zoon, weduwen vonden de naam van hun man en echtgenoot. Zo bogen zich de bezoekers, ieder met hun eigen gedachten en smart volle herinneringen over de graven. Was het een wonder, dat dit bezoek lang duurde, dat telkens en telkens werd teruggaan naar een van die 25 ooo kruizen. Later op de dag kwamen steeds nieuwe bezoekers, en toen de poorten 's avonds dicht gingen hadden ruim 2000 bezoekers enige tyd op deze dodenakker vertoefd. Maandag brachten de Duitse gasten van de voetbalclub eveneens een bezoek aan dit kerkhof, waarbij namens de voetbalclub Schiefbahn een krans by het grote kruis werd gelegd en in enkele piëteitvolle woorden de gevallen werden her dacht. Ook op deze dag brachten honder den mensen een bezoek aan het kerkhof, dat door de goede zorgen van de dienst Identificatie en Berging inderdaad een waardige rustplaats is geworden van de gevallenen. By 't schryven van dit orgelhoekje kwam in onze gedachten de mooie geste van Leo en Liesje, vermeld in ons hoekje van 24 Mei. U weet de collecte op hun bruiloft. We menen, dat 't thans een geschikte tyd is, om op dat voorbeeld nog eens te wyzen. De huwelijksafkondigingen komen namelijk als aan de lopende band van de preekstoel rollen. Aan staande paartjes, denk eens even aan 't voorbeeld van Leo en Liesje. Vervolg van de verantwoording: Vorig saldo f 1604.38 Opbrengst busjes Hensenius- straat, Charles Ruysstraat en Dosselke f 61.51 Offerblokken kerk mnd. Mei f io.3Q Totaal f 1676.19 Bouwt mee aan Uw orgel l Giro 576604 Orgelfonds Venray Wy kunnen onverschillig zyn of geïnteresseerd, de amerikaanse tou risten komen en zy vragen onze aandacht, zoals ze ook in ons belang stellen wanneer wy in Amerika op bezoek komen, hetgeen we lang niet genoeg doen. De meeste Amerikanen komen niet omdat Europa zo goedkoop is of om dat ze zo rijk zijn en daar nu eens mee willen geuren, maar om Europa te zien en te begrijpen. Ze wonen zelf in een geweldige republiek, waar geen tegenstellingen bestaan tussen de staten Washington en Californië. Ze zullen het niet in hun hoofden halen om elkaar in de haren te vliegen. Zy horen van Frankrijk en Duitsland, van Triëst en het merk waardige Zwitserland en ze willen het nu wel eens zien. Ze willen weten waarom Truman gezegd heeft, dat Amerika zonder Europa niet kan leven en dat er daarom zoveel militaire en econo mische hulp moet worden verleend. MET DOLLARS Met die hulp komen we op de dollars. Ja, die Amerikanen meten het meeste in dollars. Maar hebben ze dan een andere maatstaf Hun land is nog zoveel jonger dan het oude Europa. Hun cultuur, zon derling woord voor een Amerikaan, is niet belegen, maar zy weten nog hoe hun vaders en moeders het oude werelddeel hebben verlaten, omdat ze geen behoorlijke boterham konden vinden aan deze zijde van de oceaan. Nu komen ze eens terug om te vertellen, dat het leven niet zo moei lijk leek als het in Europa voorheen wel leek, want ze hebben gevonden wat ze wensten: rykdom en vrij heid. Ze kunnen zich eenvoudig niet voorstellen, dat een heel volk, zoals het duitse, behekst werd door één man en dat er landen zyn, waar je niet zeggen kunt wat je wilt. Al die dwaasheden vindt je in het oude Europa en daarom is het geen wonder, dat de toeristenvliegtuigen zo vol zitten met liefhebbers voor 6en vacantieverblijf in dit wereld deel. FAMILIE-BANDEN En dan de meeste Amerikanen zyn Europeaan van afkomst. Ze hebben hier nog familie wonen en kennissen van ouders, die hier geboren werden. Over het algemeen is er in Amerika een veel sterkere drang om eens iets van Europa te zien dan anders om en dat is eigen lijk voor ons Europeanen beschamend. De Amerikanen zijn rusteloos en een beetje onverschillig. Zy zyn de directe afstammelingen van een volk dat niet keek of de nagels van beide handen wel schoon waren bij het naar bed gaan, maar dat gewerkt heeft als geen ander volk. Laten we dat niet vergeten. En deze zonen met hun fel gekleur de hemden, hun glanzende; broeken en hun vreemd accent, zy verstaan hun vak, zy hebben een bedrijf of een goede functie in het openbare leven, Want het is niet het slechtste deel van het volk, dat ons met een bezoek vereert. Daarom kunnen wy van hen leren en dit soort mensen is bereid van ons te leren, om het thuis verder te vertellen. Want daar komen ze tenslotte voor en niet om ons te vervelen met hun verhalen over dollars, zoals u misschien zou denken. Even gelovig Denkt niet dat alle Amerikanen een soort verlichte goddelozen zyn, omdat de soldaten destijds nogal vloekten, maar spreek eens met hen en u zult ontdekken, dat de meesten van hen by een kerkgenootschap zyn aangesloten. Zij houden ook diensten, ze kennen de sacramenten enz. Zy zijn begerig er over te spreken. Ze weten ook dat er een massa kerke lijke groeperingen zyn. Amerika kent die evenals wy. Er is verschil in woord en vorm van de eredienst. Maar spreek niet over de onderlinge onverdraagzaam heid in Nederland. Dat kennen de meeste Amerikanen niet. Iedereen moet denken èn kunnen zeggen wat hy wil. De sociale mobiliteit in Amerika is ongetwijfeld groter dan in Neder land. Het is daar geen uitzondering wanneer een klein visboertje plotse ling een visconservenfabriek beheert. En de banketbakker kan er morgen lid van de Senaat zyn en meestem men over de credieten die wy in Nederland zullen ontvangen. Het is dus heel vreemd voor een Amerikaan wanneer het zoontje Jan van mevrouw X niet met Peter kan spelen, omdat zyn vader „maar melkboer is en mijn man toch onderwijzer". Wanneer u iets aparts aan de Amerikaanse gasten wilt vertellen, tracht hen dit dan eens uit te leggen. Ze zullen vermoedelijk zeggen dat ze u begrijpen, maar wekenlang praten ze er nog over. Ze kennen geen wortel in het verleden, in een eeuwenoude cultuur of in een „stijl". Hun enige wortel is die van de vryheid. Zy danken die yryheidsgedachte aan Jefferson, die in 1776 reeds zei, dat hy het vanzelf sprekend vond dat alle mensen gelijk geschapen zyn. En dat in een tijd toen de franse revolutie nog moest worden geboren Gewone mensen De Amerikanen komen. Ditmaal niet als bevrijders, maar als gewone gasten. Ze praten, reizen, eten en maken drukte. Ze hebben goede eigenschappen, maar ook fouten, evenals wy. Zien wy niet naar hen als een soort levende spaarpotten, waaruit ieder ogenblik dollars kunnen rollen, maar laten we hen de hand schudden als iedere vreemdeling en onze gastvrijheid étaleron. Nu kunnen we tonen wat het ons waard is in een vry land te wonen. Industrie We zullen het niet hebben over industrievestiging en wat dies meer zy, de noodzaak daarvan is reeds dikwijls aangetoond. Met hard werken en na het overwinnen van veel moeilijkheden zyn we er in geslaagd enkele fabrieken hier te krijgen en bovendien staan er nog enkele op het programma. Het doet echter vreemd aan, als we zien, dat van andere zijde niet medegewerkt wordt om een eventuele industrievestiging zo vlot mogelyk te doen verlopen. Het is reeds geruime tyd geleden, dat de Gemeenteraad het plan goed keurde om de fabriekshal aan de Maasheseweg te verhuren aan een nieuwe firma, die hier plastic gaat vervaardigen. De fabrikanten waren vol goede moed, de machines werden besteld en de orders opgenomen. Machines en orders zyn er, maar de toestemming om deze fabriekshal in gebruik te nemen is nog steeds niet uit Maastricht gearriveerd. Dit kost niet alleen de fabrikanten geld en orders, maar houdt des te langer mensen werkloos. Een snellere afwik keling van deze geschiedenis is toch wel dienstig t Yissen Het visseizoen is weer begonnen en met Pinksteren kon men de lief hebbers al vroeg uit zien trekken naar de brede stroom der Maas, om daar aanvankelijk wat onwennig, de dobber weer in te gooien, op zoek naar buit. Al waren de eerste vangsten niet denderend, ook al door de ruwe wind, ondanks dat komt de echte visser terug en staart hij urenlang naar zyn dobber tot het ineens wegfloept en een vis zyn reis landinwaarts maakt. De Maas is volgens experts, sinds de kanalisatie, niet die ryke bron van vissen meer. Velen zyn er die de aardigheid van deze sport maar niet begrijpen, die het urenlang staren maar dodelijk vervelend vinden en die maar steeds niet snappen hoe men zo iets sport kan noemen. En het eigenaardige is, dat zelfs de rasechte visser het u niet vertellen kan. Men moet geroepen worden door deze sport en dan is de hengel het schoonste wat er is, en heeft het viswater een aantrekkings kracht, die geen enkel vissershart kan weerstaan. Het is weer i Juni geweest en langs de Maas kan men met tiental len de vissers vinden die telkens en telkens maar weer de stryd met de vis aanbinden. Een goede vangst zy hun toegewenst. Brug in Well Volgens onbevestigde geruchten be staan er van militaire zijde uit plan nen om by Well, een brug over de Maas te slaan. Of het waarheid zal worden zullen we moeten afwachten. Zeker is, dat niemand in deze streken hierop meer durfde hopen, nu we met veel moeite een wegdek op de spoorbrug in Gennep hebben gekregen en Venlo, acht jaren na de bevrijding, het nog steeds met een Bailly-brug moet doen. Maar zoals men zegt, „van militair kan men alles verwachten" en we vleien ons met de hoop, dat we hier door onverwachts een buitenkansje krijgen. Want niet alleen zal alles wat militair is, daarvan kunnen pro fiteren, maar zy zal ook van groot belang zyn voor deze gehele uithoek van Noord-Limburg en Oost-Brabant, die nu een rechtstreekse verbinding xrygen met Duitsland en een snellere verbinding met Nijmegen en de daar achter liggende plaatsen. Wat het betekenen kan voor de ontginningen, in de Vredepeel en daar achter waarvan de wegen linea recta aansluiten op deze brug, is nog on mogelijk te zeggen. Het is in ieder geval haast te schoon om waar te zyn. De verdediging van ons land kost nu eenmaal handen vol geld, maar zo zouden verschillende noodgebieden een kans krijgen om er boven od te komen. Maar nogmaals, het is by na te schoon om waar te zyn. S.V.V.-nieuws PiDkster-Maandaghad S.V.V. gasten uit Duitsland op bezoek, uit Schiefbahn die met hun eerste en tweede elftal een wedstrijd hier speelden tegen ons eerste en tweede. Of het kwam door het nieuwe veld, wie zal het zeggen, maar S.V.V. wist zowel by het tweede elftal als by het eerste te winnen. Beide waren aardige wedstrijden en vooral by het eerste viel de schet-

Peel en Maas | 1952 | | pagina 1