lie arlitfienduizeiidste
in Venray op komst
Brief van Pater Arteinins Huls
Ia zeven jaren
De Amerikanen
komen
(«odsdienstciircus voor 18 jarigen
Zieken-Triduum te Venray
TLEFANS12ENG,™6°52 WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
1948 Juli 1952
ORGELHOEKJE
QvekpeutzUtqen
SPORT
Z\TEftOAQ".7 JUNI 1952 No; 23
DRIB EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE F1
GROOTESTRAAT 28
De Ambtenaren van do Burgerlijke
Stand beginnen de laatsto dagen
heel secuur te kijken, wanneer een
gelukkige vader zijn pasgeboren kind
komt aangeven. Met nog meer zorg
ais anders wordt alles precies inge
vuld. Want het duurt nog maar
enkele dagen en dan hoopt men de
achttienduizendste inwoner of in
woonster van Venray te kunnen
opschrijven in de dikke boeken van
de Burgerlijke Stand.
Dan zal Venray 8.000 inwoners
rijk zijn. Wie het zal wezen, natuur
lijk is dat onbekend, maar zeker zal
het een pasgeboren kindje zijn, daar
de boekingen van ingekomen en
vertrokken personen om administra
tieve redenen hiervoor niet gelden.
En wanneer dan de gelukkige
vader zal komen, kon hij wel eens
grote ogen opzetten, want men is van
gemeentewege niet van plan deze
bijzondere gebeurtenis zo maar zonder
meer te laten verlopen.
En niet alleen van gemeentewege,
maar ook van particuliere zijde zal
zeker nog een en ander gebeuren.
Als we zien hoe op andere plaatsen
dergelijke gebeurtenissen gefeteerd
worden, dan zullen ook hier onze
winkeliers en particulieren zeker niet
achterblijven
Het is intussen al heel wat jaren
geleden, dat de 1 o.oooste inwoner van
Venray geboren werd.
Dat was in 1021, helemaal op het
einde van December en het jonge
boorlingske van toen is nu reeds 31
jaren en luistert naar de naam van
Hendrikus Julianus Vermeulen, die
thans woont op de Groenewoldse
Pad.
In 1926 werd de 11 oooste geboren.
In 1931 de 12.000ste en in 1934 de
13 oooste. In 1937 kwam de 14 oooste
en in 1041 de 15 oooste. In 1943
waren we reeds aan de 16.000 en in
1044 aan de 17.000
Maar in 194 4 en 1945 vertrokken
er uit Venray en stierven er liefst
1704 personen, zodat in 1946 de 16
duizendste en in 1948 de 17 oooste
opnieuw geboren werd, terwyl we nu
dan, in 1952 de is oooste verwachten.
Voor een wiskundige knobbel geven
deze cijfers wel zeer interessante
gegevens I
De loop van de bevolking in de
laatste is jaren heeft onderstaand
beeld
Aantal inwoners
In 1935: 13.397
13.817
13.983
14.096
14 332
14.612
14.734
15.143
15 594
16.563
17.243
15.689
16.070
16 574
17.035
17.221
17.506
In 1936:
In 1937:
In 1938:
In 1939:
In 1940:
In 1941:
In 1942:
In 1943:
In 1444:
In 1945:
In 1946:
In 1947:
In 1948:
In 1949:
In 1950:
In 1951:
De bevolkingsaanwas is nog altijd
groot, al geven de cijfers een terug
lopend beeld sinds 1949.
Wat er ook van zy, we wachten
nu dus vol spanning de 18 oooste af,
die waarschijnlijk volgende
komt.
Zy, die een of ander beschikbaar
hebben voor de jonggeborene kunnen
dat opgeven by ons bureau, liefst zo
gauw mogelijk natuurlijk, of op de
afdeling Burgerlijke Stand van het
Gemeentehuis.
We willen dan de ry openen met
een gratis abonnement op Peel en
Maas, zolang hy of zy leeft en ver
trouwen dat ook anderen doze baby
feestelijk zullen inhalen in de Ven-
rayse gemeenschap, die met haar
18000 inwoners stadse allures begint
te krijgen.
Op 17 Febr. j 1., gaf Vader Bisschop
in een herderlijk schrijven uiting aan
zyn bezorgdheid over de godsdienst
kennis van de jeugd, in deze zorge
lijke tyden.
Vader Bisschop zei daar letterlijk
in: „Wij leven in uiterst zware tyden.
Niet alleen de vrede maar ook onze
H. Kerk en ons H. Geloof worden
van alle zijden bedreigd. Het Chris
telijk leven dreigt verstikt te worden
onder een vloed van marerialisme en
naturalisme. Twee dingen zijn nu wel
zeker. Ten eerste, dat onze rijpere
jeugd in zulke tijd aan heel bijzondere
gevaren is blootgesteld. Ea ten tweede,
dat deze jeugd met bijzondere mid
delen zal moeten worden gewapend
en gesterkt wil zjj zichzelf en daar
door de toekomst redden en hand
haven". Aldus Vader Bisschop.
Nu blijkt wel, dat onze jeugd in
het algemeen te weinig bezonken
kennis heeft van ons H. Geloof om
de gevaren, die nu dreigen en de
moeilijkheden, die gemaakt kunnen
worden, te kunnen doorstaan.
Het onderwijs, dat de jeugd krijgt
op de lagere school, is uiteraard niet
voldoende, om een oplossing te geven
voor de levensproblemen van de vol
wassene. Ook de latere aanvulling, zo
die al gegeven en genoten werd, is
voor de raeesten onvoldoende.
Het is daarom het uitdrukkelijk
verlangen van Mgr. Lemmens, dat aan
de rijpere jeugd stelselmatig Gods
dienstonderwijs gegeven wordt. Men
heeft hiervoor de leeftijd gekozen van
18 jaren, wanneer de jeugd op de
drempel staat van het volle leven.
Ingevolge die Bisschoppelijk verzoek
zal a.s. Dinsdag 10 Juni hier in de
Parochie St. Petrus Banden worden
begonnen met deze godsdienstcursus
voor ïsjarigen.
De lessen worden gegeven in de
Mulo School en wel Dinsdags en
Woensdags om half 8 en half 9 des
avonds.
Iedereen, die hieraan deelneemt,
krijgt een bericht, wanneer en hoe
laat hij of zjj wordt verwacht. Dit
bericht wordt aan de ouders gezonden,
opdat deze zullen zorgen dat hun
kinderen tijdig aanwezig zyn.
20 weken iedere dag een uur van
de betreffende jongens en meisjes.
Wanneer en waar deze cursus in
andere parochies van ons Dekenaat
zullen gegeven worden, zal nog nader
worden bekend gemaakt.
Het zal niet nodig zyn, Da wat
Vader Bisschop, hierover geschreven
en gezegd heeft, de ouders nog eens
extra aan te sporen hun gezag en
invloed te gebruiken om hun kinde
ren van 18 jaren ook inderdaad aan
deze cursus trouw te doen deelnemen.
Niet alleen kan het van beslissend
belang zyn voor het latere leven der
kinderen, ook de toekomst van geloof
en godsdienst in ons dierbaar Lim
burg kan er van afhangen. Ouders
begrijpt Uw plicht en stuur Uw
kinderen naar deze godsdienstcursus.
Hier zyn we weer Hadt U wel verwacht, zeker
Want het is zomer en dan weet iedereen, dat in Venray het
Triduum voor onze zieken gegeven wordt
We kunnen zelfs gaan spreken van een „gewoonte", want dit jaar is
't de VIJFDE KEER, dat het gastvrije Sint Anna haar kapel, haar huis
en tuinpoort wyd open zet.
De vyfde keer, dat U de auto's ziet snorren met hun vlaggetjes en
hun nummer en hun zieken
Maar ook de vyfde keer, dat wy Uw hulp, Uw liefdevolle handen
èn harten, Uw gaven komen vragen
Wy doen dit met het volste vertrouwen. Vier keer al hebt U onze
zieken van 't Dekenaat drie hoerlyke dagen bezorgd. Ook de vyfde keer
zal het gaan Zeker, er wordt heel veel gevraagd. Voor alles en nog
wat Maar wy weten, dat onze zieken, UW zieken, een zeer bizondere
plaats innemen in Uw hart
Wy rekenen er dan ook op, dat U dit op een zeer bizondere manier
toont door Uw liefdevol meeleven, vooral nu wy het eerste lustrum
gaan vieren
Leest iedere week 't nieuws in ons hoekje van „Peel en Maas", dan
blijft U op de hoogte l
Ziezo, 't begin is er de rest volgt I
Niet als spaarpotten vol dollars, maar
als echte vreemdelingen I
De bovenstaande woorden doen terugdenken aan bange tyden,
die gelukkig voorbij zijn. Dit zou een verhaal uit de bezetting
kunnen zyn, maar het is een nuchter bericht, dat er deze
zomer meer Amerikanen naar West Europa en Nederland
zullen komen, dan ooit in enig andere vredesjaar.
Niemand schenkt eigenlijk meer aandacht aan zo'n bericht.
Iedereen denkt: „Prachtig, zy brengen weer een flinke hand
vol dollars mee, die kunnen we goed gebruiken".
Op papier wel en op de bevrijdingsdagen, want dan staan we
met de hoed in de hand bij hun graven, maar verder
och een handvol beste jongens, die zich als bezetters van
Duitsland nogal vervelen en daarom hier maar eens komen
kijken.
Tokio, 25 Mei 1952.
Het wordt tijd, dat ik weer eens
wat van me laat horen. Ik zal ook
proberen het voornaamste nieuws in
een paar regels by elkaar te zetten.
Om te beginnen ook deze school
- hopelijk de laatste van ons leven
is weer zo goed als achter de rug.
Over een week of 7 vertrekken wij
van hier. De oorspronkelijke plannen
zijn dus veranderd.
Hot was aanvankelijk de bedoeling,
dat de school gedurende de hete
zomermaanden evenals vorig jaar
ergens in de koelte der bergen'zou
voortgezet worden. Maar het huren
van een huis is zo duur gebleken, dat
men er van heeft afgezien.
Hier is het te heet om te studeren,
daarom is goed gevonden, dat we na
het sluiten van het schooljaar eind
Juni - maar meteen vertrekken naar
Hokkaido. Daar blijven we nog een
paar maanden bij elkaar zitten in
Asakigawa residentie van de Su
perior, om onder leiding van een
Japannees confrater nog wat verder
te studeren.
We mogen, voor we naar boven
trekken, nog een beetje in het rond
kyken en hebben 't plan naar Nagasaki
te gaan, de christen atoomstad.
Een paar honderd jaar geleden zyn
daar andere Hollanders geweest, die
daar geen goede naam hebben achter
gelaten. En practisch oorzaak zijn ge
woest van de uitroeiing van het
Christendom.
Alleen in Nagasaki hebben de chris
tenen 300 jaar standgehouden zonder
priesters. In de rest van Japan zyn
alle sporen var. het christendom uit
gewist.
In de vorige eeuw zyn die chris
tenen in Nagasaki op een interessante
manier ontdekt. Daar wil ik een
andere keer meer over schryven. In
elk geval zyn buiten Nagasaki zo goed
als geen oude christenen te vinden.
Bijzonder in Hokkaido zijn alle
christenen van latere datum, daar
eerst een 30 jaar geleden de missie
daar begonnen is en nooit tot volle
ontwikkeling is gekomen.
In het oostelijk deel, een gebied zo
groot als Nederland, zyn slechts 3
staties: Onze provincie heeft het aan
bod om er een missie aan te nemen
voorlopig afgewezen. We blijven dus
werken onder de Duitse confraters,
maar er is ons een gebied toegezegd,
dat als dekenaat aan ons zal worden
toevertrouwd en waar we bij elkaar
blijven.
Centrum van dit gebied is de stad
Kitami in het Noord-Oosten. Er staat
daar een huis met kapel en er hoort
een buitenstatie bij. Daar gaan we
over korte tijd beginnen.
Dit jaar gaan er 3 a 4 zusters heen,
die beginnen met een bewaarschool,
maar zullen binnen enkele jaren een
hogere meisjesschool willen beginnen.
Er zit zeker toekomst in. Maar we
zullen nog menig zweetdruppeltje
laten vóór we met de taal uit de weg
kunnen. Ik geloof, dat het nog moei
lijker is dan Chinees.
De spreektaal alleen al bestaat uit
3 talen. De omgangstaal tussen men
sen, die elkaar niet kennen of niet
met elkaar op familiaire voet staan.
Deze is voor ons de voornaamste. De
hogere omgangstaal, gebruikt tegen
over mensen van hogere rang. Deze
moeten we zeker verstaan, daar ze
tegenover ons gebruikt wordt.
De familiaire taal, die in het gezin
en tussen vrienden gebruikt wordt.
Daar de kinderen geen andere kennen
dan deze, kunnen we ook hier niet
buiten.
Het verschil tussen deze 3 talen is
zo groot, dat, als je ze niet bestudeerd
hebt, je er niets van verstaat. Daar
naast heb je nog een geschreven
culturele taal, gebruikt in wetenschap
pelijke werken; deze is voor ons het
gemakkelijkst, daar ze het meest met
chinee3 overeenkomt en de geschreven
gesproken taalbestaande uit Chinese
karakters en twee stelsels van eigen
alphabet.
De studie van Japannees is dus
geen sinecure en bestaat practisch uit
het vallen van de ene wanhoopsbui
in de andere. Maar al vallend hopen
we er toch te komen.
Toekomstig adres
Pater ARTEMIUS HULS O.F.M.
St. Anthony Friary
Omachi 5 Chome,
Asahigawa
Hokkaido
Japan.
Zo kwam dan met de Pinkster
dagen voor het eerst een groep
Duitsers officieel een bezoek brengen
aan het Duitse kerkhof in Ysselsteyn.
Onder auspiciën van de Yolksbund
Deutse Kriegsgriiber Fiirsorge is een
groep van meer dan tachtig personen
uit alle streken van West-Duitsland
naar Yenray gekomen, waar vooral
Venray Vooruit voor een prettige
service heeft gezorgd.
Na een kort oponthoud hier, ging
de groep dan naar het Duitse Kerk
hof, waarvan nu de poorten wyd
open stonden. En terwyl de zon hoog
aan de hemel stond, zodat het wit
der kruizen pyn deed aan de ogen,
zyn ze langzaam maar voren gegaan,
naar het Kruis in het middelpunt,
waar de heer Haffke, vertegenwoor
diger van de Volksbund, uit Kassei
namens de nabestaanden van de
25.000 gevallen Duitsers, die op dit
kerkhof begraven liggen, enkele
woorden sprak.
Hy bracht dank aan de Nederlandse
regering voor de goede verzorging
van dit kerkhof, waar niet alleen de
graven zeer behoorlijk zyn onder
houden, maar ook de administratie
zo buitengewoon in orde is. De heer
Haffke vertelde vele kerkhoven be
zocht te hebben, o.a. in Italië, Frank
rijk, Luxemburg en België, maar
nergens hebben wy het zo gevonden
als op deze dodenakker.
Hij bracht dank aan luitenant
Timmermans en zyn mannen, die
hiervoor zoveel werk gedaan hebben.
Met een korte groet aan de doden
werd deze eenvoudige plechtigheid
besloten.
Dan trokken de mensen uit Ham
burg en Osnabruck, uit Berlijn,
Stuttgart en Bremen, uit Munchen
en Konstanz. uit Hannover en Keulen,
naar het administratiegebouw, waar
mannen van het Rode Kruis hun
iedere gewenste inlichting verschaf
ten.
Ea dan was er het weerzien na
zovele jaren. Een eenvoudig kruis,
een klein graf. Moeders knielden voor
het graf van hun teruggevonden zoon,
weduwen vonden de naam van hun
man en echtgenoot.
Zo bogen zich de bezoekers, ieder
met hun eigen gedachten en smart
volle herinneringen over de graven.
Was het een wonder, dat dit bezoek
lang duurde, dat telkens en telkens
werd teruggaan naar een van die
25 ooo kruizen.
Later op de dag kwamen steeds
nieuwe bezoekers, en toen de poorten
's avonds dicht gingen hadden ruim
2000 bezoekers enige tyd op deze
dodenakker vertoefd.
Maandag brachten de Duitse gasten
van de voetbalclub eveneens een
bezoek aan dit kerkhof, waarbij
namens de voetbalclub Schiefbahn
een krans by het grote kruis werd
gelegd en in enkele piëteitvolle
woorden de gevallen werden her
dacht.
Ook op deze dag brachten honder
den mensen een bezoek aan het
kerkhof, dat door de goede zorgen
van de dienst Identificatie en Berging
inderdaad een waardige rustplaats is
geworden van de gevallenen.
By 't schryven van dit orgelhoekje
kwam in onze gedachten de mooie
geste van Leo en Liesje, vermeld in
ons hoekje van 24 Mei. U weet de
collecte op hun bruiloft. We menen,
dat 't thans een geschikte tyd is,
om op dat voorbeeld nog eens te
wyzen. De huwelijksafkondigingen
komen namelijk als aan de lopende
band van de preekstoel rollen. Aan
staande paartjes, denk eens even aan
't voorbeeld van Leo en Liesje.
Vervolg van de verantwoording:
Vorig saldo f 1604.38
Opbrengst busjes Hensenius-
straat, Charles Ruysstraat
en Dosselke f 61.51
Offerblokken kerk mnd. Mei f io.3Q
Totaal f 1676.19
Bouwt mee aan Uw orgel l
Giro 576604 Orgelfonds Venray
Wy kunnen onverschillig zyn of
geïnteresseerd, de amerikaanse tou
risten komen en zy vragen onze
aandacht, zoals ze ook in ons belang
stellen wanneer wy in Amerika op
bezoek komen, hetgeen we lang niet
genoeg doen.
De meeste Amerikanen komen niet
omdat Europa zo goedkoop is of om
dat ze zo rijk zijn en daar nu eens
mee willen geuren, maar om Europa
te zien en te begrijpen.
Ze wonen zelf in een geweldige
republiek, waar geen tegenstellingen
bestaan tussen de staten Washington
en Californië.
Ze zullen het niet in hun hoofden
halen om elkaar in de haren te
vliegen. Zy horen van Frankrijk en
Duitsland, van Triëst en het merk
waardige Zwitserland en ze willen
het nu wel eens zien.
Ze willen weten waarom Truman
gezegd heeft, dat Amerika zonder
Europa niet kan leven en dat er
daarom zoveel militaire en econo
mische hulp moet worden verleend.
MET DOLLARS
Met die hulp komen we op de
dollars. Ja, die Amerikanen meten
het meeste in dollars.
Maar hebben ze dan een andere
maatstaf
Hun land is nog zoveel jonger dan
het oude Europa. Hun cultuur, zon
derling woord voor een Amerikaan,
is niet belegen, maar zy weten nog
hoe hun vaders en moeders het oude
werelddeel hebben verlaten, omdat
ze geen behoorlijke boterham konden
vinden aan deze zijde van de oceaan.
Nu komen ze eens terug om te
vertellen, dat het leven niet zo moei
lijk leek als het in Europa voorheen
wel leek, want ze hebben gevonden
wat ze wensten: rykdom en vrij
heid.
Ze kunnen zich eenvoudig niet
voorstellen, dat een heel volk, zoals
het duitse, behekst werd door één
man en dat er landen zyn, waar je
niet zeggen kunt wat je wilt.
Al die dwaasheden vindt je in het
oude Europa en daarom is het geen
wonder, dat de toeristenvliegtuigen
zo vol zitten met liefhebbers voor
6en vacantieverblijf in dit wereld
deel.
FAMILIE-BANDEN
En dan de meeste Amerikanen
zyn Europeaan van afkomst.
Ze hebben hier nog familie wonen
en kennissen van ouders, die hier
geboren werden. Over het algemeen
is er in Amerika een veel sterkere
drang om eens iets van Europa te
zien dan anders om en dat is eigen
lijk voor ons Europeanen beschamend.
De Amerikanen zijn rusteloos en
een beetje onverschillig. Zy zyn de
directe afstammelingen van een volk
dat niet keek of de nagels van beide
handen wel schoon waren bij het naar
bed gaan, maar dat gewerkt heeft als
geen ander volk.
Laten we dat niet vergeten.
En deze zonen met hun fel gekleur
de hemden, hun glanzende; broeken
en hun vreemd accent, zy verstaan
hun vak, zy hebben een bedrijf of
een goede functie in het openbare
leven,
Want het is niet het slechtste deel
van het volk, dat ons met een bezoek
vereert. Daarom kunnen wy van hen
leren en dit soort mensen is bereid
van ons te leren, om het thuis verder
te vertellen. Want daar komen ze
tenslotte voor en niet om ons te
vervelen met hun verhalen over
dollars, zoals u misschien zou denken.
Even gelovig
Denkt niet dat alle Amerikanen
een soort verlichte goddelozen zyn,
omdat de soldaten destijds nogal
vloekten, maar spreek eens met hen
en u zult ontdekken, dat de meesten
van hen by een kerkgenootschap zyn
aangesloten. Zij houden ook diensten,
ze kennen de sacramenten enz. Zy
zijn begerig er over te spreken. Ze
weten ook dat er een massa kerke
lijke groeperingen zyn. Amerika kent
die evenals wy.
Er is verschil in woord en vorm
van de eredienst. Maar spreek niet
over de onderlinge onverdraagzaam
heid in Nederland. Dat kennen de
meeste Amerikanen niet. Iedereen
moet denken èn kunnen zeggen wat
hy wil.
De sociale mobiliteit in Amerika
is ongetwijfeld groter dan in Neder
land. Het is daar geen uitzondering
wanneer een klein visboertje plotse
ling een visconservenfabriek beheert.
En de banketbakker kan er morgen
lid van de Senaat zyn en meestem
men over de credieten die wy in
Nederland zullen ontvangen. Het is
dus heel vreemd voor een Amerikaan
wanneer het zoontje Jan van mevrouw
X niet met Peter kan spelen, omdat
zyn vader „maar melkboer is en
mijn man toch onderwijzer".
Wanneer u iets aparts aan de
Amerikaanse gasten wilt vertellen,
tracht hen dit dan eens uit te leggen.
Ze zullen vermoedelijk zeggen dat ze
u begrijpen, maar wekenlang praten
ze er nog over.
Ze kennen geen wortel in het
verleden, in een eeuwenoude cultuur
of in een „stijl". Hun enige wortel
is die van de vryheid. Zy danken die
yryheidsgedachte aan Jefferson, die
in 1776 reeds zei, dat hy het vanzelf
sprekend vond dat alle mensen gelijk
geschapen zyn. En dat in een tijd
toen de franse revolutie nog moest
worden geboren
Gewone mensen
De Amerikanen komen. Ditmaal
niet als bevrijders, maar als gewone
gasten. Ze praten, reizen, eten en
maken drukte. Ze hebben goede
eigenschappen, maar ook fouten,
evenals wy. Zien wy niet naar hen
als een soort levende spaarpotten,
waaruit ieder ogenblik dollars kunnen
rollen, maar laten we hen de hand
schudden als iedere vreemdeling en
onze gastvrijheid étaleron.
Nu kunnen we tonen wat het ons
waard is in een vry land te wonen.
Industrie
We zullen het niet hebben over
industrievestiging en wat dies meer
zy, de noodzaak daarvan is reeds
dikwijls aangetoond. Met hard werken
en na het overwinnen van veel
moeilijkheden zyn we er in geslaagd
enkele fabrieken hier te krijgen en
bovendien staan er nog enkele op
het programma.
Het doet echter vreemd aan, als
we zien, dat van andere zijde niet
medegewerkt wordt om een eventuele
industrievestiging zo vlot mogelyk te
doen verlopen.
Het is reeds geruime tyd geleden,
dat de Gemeenteraad het plan goed
keurde om de fabriekshal aan de
Maasheseweg te verhuren aan een
nieuwe firma, die hier plastic gaat
vervaardigen. De fabrikanten waren
vol goede moed, de machines werden
besteld en de orders opgenomen.
Machines en orders zyn er, maar de
toestemming om deze fabriekshal in
gebruik te nemen is nog steeds niet
uit Maastricht gearriveerd. Dit kost
niet alleen de fabrikanten geld en
orders, maar houdt des te langer
mensen werkloos. Een snellere afwik
keling van deze geschiedenis is toch
wel dienstig t
Yissen
Het visseizoen is weer begonnen
en met Pinksteren kon men de lief
hebbers al vroeg uit zien trekken
naar de brede stroom der Maas, om
daar aanvankelijk wat onwennig, de
dobber weer in te gooien, op zoek
naar buit.
Al waren de eerste vangsten niet
denderend, ook al door de ruwe wind,
ondanks dat komt de echte visser
terug en staart hij urenlang naar zyn
dobber tot het ineens wegfloept en
een vis zyn reis landinwaarts maakt.
De Maas is volgens experts, sinds de
kanalisatie, niet die ryke bron van
vissen meer.
Velen zyn er die de aardigheid van
deze sport maar niet begrijpen, die
het urenlang staren maar dodelijk
vervelend vinden en die maar steeds
niet snappen hoe men zo iets sport
kan noemen. En het eigenaardige is,
dat zelfs de rasechte visser het u
niet vertellen kan. Men moet geroepen
worden door deze sport en dan is de
hengel het schoonste wat er is, en
heeft het viswater een aantrekkings
kracht, die geen enkel vissershart
kan weerstaan.
Het is weer i Juni geweest en
langs de Maas kan men met tiental
len de vissers vinden die telkens en
telkens maar weer de stryd met de
vis aanbinden. Een goede vangst zy
hun toegewenst.
Brug in Well
Volgens onbevestigde geruchten be
staan er van militaire zijde uit plan
nen om by Well, een brug over de
Maas te slaan.
Of het waarheid zal worden zullen
we moeten afwachten. Zeker is, dat
niemand in deze streken hierop meer
durfde hopen, nu we met veel moeite
een wegdek op de spoorbrug in Gennep
hebben gekregen en Venlo, acht jaren
na de bevrijding, het nog steeds met
een Bailly-brug moet doen.
Maar zoals men zegt, „van militair
kan men alles verwachten" en we
vleien ons met de hoop, dat we hier
door onverwachts een buitenkansje
krijgen. Want niet alleen zal alles
wat militair is, daarvan kunnen pro
fiteren, maar zy zal ook van groot
belang zyn voor deze gehele uithoek
van Noord-Limburg en Oost-Brabant,
die nu een rechtstreekse verbinding
xrygen met Duitsland en een snellere
verbinding met Nijmegen en de daar
achter liggende plaatsen.
Wat het betekenen kan voor de
ontginningen, in de Vredepeel en daar
achter waarvan de wegen linea recta
aansluiten op deze brug, is nog on
mogelijk te zeggen. Het is in ieder
geval haast te schoon om waar te zyn.
De verdediging van ons land kost
nu eenmaal handen vol geld, maar
zo zouden verschillende noodgebieden
een kans krijgen om er boven od te
komen. Maar nogmaals, het is by na
te schoon om waar te zyn.
S.V.V.-nieuws
PiDkster-Maandaghad S.V.V. gasten
uit Duitsland op bezoek, uit Schiefbahn
die met hun eerste en tweede elftal
een wedstrijd hier speelden tegen ons
eerste en tweede.
Of het kwam door het nieuwe veld,
wie zal het zeggen, maar S.V.V. wist
zowel by het tweede elftal als by het
eerste te winnen.
Beide waren aardige wedstrijden en
vooral by het eerste viel de schet-