Een wederwoord uit noodzaak.
Stijgende werkloosheid in Venray
Steunt het Orgelfonds
Venray's vroede
vaderen vergaderden.
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Sociale werkvoorzienings-regeling in Yenray
OOR 1 LOOPT GEVAAR
ZATERDAG 3 NOVEMBER 1951 No. 44
TWEE EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
Druk en Uiigave
Firma van den Munckhol
Drukkerij
Kantoorboekhandel
Grootestraat 28
Telefoon K 4780-512
Postrekening 150652
Yenray
PEEL EN MAAS
Advertentieprijzen worden op
aanvraag gaarne verstrekt.
Losse mm-pri]s 8 cent
Abonnementsprijs p. kwartaal:
veer Yenray I 1.10
bulten Yenray f 1.30
uitsluitend bl] voor uitbetaling
hot college van I hoogte zijn d,bepalingen in de
Burgemeesiei en
„pennevrucht" van 20 October j.l., is
voor my zeer verwonderlijk.
Is het dan zo vreemd, dat men in
het belang van eventuele geldgevers
vraagt hoe de voorwaarden precies
zijn
Uit de verbolgenheid, die het Col
lege overvloedig ten toon spreidt, zou
men dit wel moeten concluderen.
Hieruit blijkt, dat er niets van myn
bedoeling begrepen is. Dit, en juist
dit valt te betreuren.
Ik begrijp tenminste niet, hoe men
op een dergelijke manier meent te
moeten reageren. Met dit, mijn in
ziens voor een College van B. en W.
op onwaardige wijze gesteld antwoord,
wordt het belang van de obligatie
lening niet bevorderd.
Hopenljjk berust dit op een mis
verstand. Uiteindelijk heeft dit, en ik
mag wel zeggen gelukkig, niets met
de lening zelf te maken.
De reactie J'a^ ie de°8^pmyn| Gemeentewet, moeten, met de ge
nrtrfiiTiHesiei en Wethouders op y ^,-Q na tonnen dorhalvA non
Een bepaalde sfeer
is niet nudig.
Dat het welslagen van de lening
van een bepaalde sfeer afhangt, is
voor mij onbegrijpelijk. Men moet het
belang van de lening inzien, de voor
waarden kennen en geld er voor
beschikbaar hebben.
Welnu, het belang van de lening
is door het College uitvoerig uiteen
gezet en dit heb ik volledig onder
streept. Anderzijds waren, naar ik
weet, voor velen de voorwaarden niet
of niet in voldoende .mate bekend.
Ik acht het van algemeen belang,
dus ook voor de lening zelf, dat
hieraan meer bekendheid wordt ge
geven en juist daarom is de weg via
dit weekblad gevormd.
Tenslotte is de lening een zakelijke
aangelegenheid en op overeenkomstige
wijze moet er gehandeld worden. En
dit kan, nu men de voorwaarden kan
kennen.
Titel eu inhoud.
Het College meent aan te tonen,
dat de vlag de lading niet zou dek
ken. Het is jamfner, dat het verband
tussen titel en inhoud niet onderkend
is. Welnu, het verband is er, zowel
ten aanzien van rente en aflossing,
als ten aanzien van de verhandel-
baarheid.
Ik hoop dit met het volgende aan
te tonen. Wellicht kan dit bovendien
tot een beter begrip bijdragen.
Verband met rente
en aflossing.
Een van de beginselen van de leer
van de financiering is, dat de tyds
duur, gedurende welke de vreemde
middelen worden vastgelegd, gelijk
is aan de periode, dat men deze
middelen ter beschikking heeft.
Wordt aan dit beginsel niet vol-
daan, in die zin, dat de beleggings
duur groter is dan de beschikkings-
duur, dan komt men ter zijner tyd
noodzakelijk in moeilijkheden, tenzij
men uit andere bronnen over de
nodige aflossingsmiddelen beschikken
kan.
Uit diverse gesprekken is my ge
bleken, dat dit beginsel vaak onbewust
en onberedeneerd wordt aangevoeld.
Het is my bovendien bekend, dat
niet steeds volgens dit beginsel wordt
gehandeld.
Met opzet heb ik er daarom op
gewezen, dat uit de voorwaarden,
zoals die uit de rondzendbrief (hieraan
heb ik inderdaad ten onrechte de
betekenis van prospectus toegekend)
blijken men tot een ongezonde finan
ciering moet concluderen.
Immers de lening wordt in 30 jaren
afgelost, terwijl de afschrijving van
woonhuizen als regel over meerdere
jaren wordt uitgesmeerd.
Afschryving en aflossing zyn dus
niet of niet ongeveer aan elkaar
gelyk. Degenen, die dus niet op de
gevens die ze kennen, derhalve con
cluderen, dat het een ongezonde
financiering is.
Wederom met opzet heb ik ten
aanzien van de verplichting tot be
taling van rente en aflossing enkele
veronderstellingen gemaakt.
Veronderstellingen, die misschien
voor de hand lagen en door ver
scheidene mensen gemaakt zijn, maar
die ik als onjuist en als onmogelijk
heb moeten afwijzen.
Het is daarom, dat ik naar die
garantie gevraagd heb en alleen naar
die garantie, die my overigens wel
bekend is, welke bestaat in het
toezicht van "Gedeputeerde Staten op
de begroting van een gemeente.
Op grond van deze overwegingen
is het dus in het belang van de
lening, dat de bepalingen in de Ge
meentewet, betreffende de verplichtin
gen van een gemeente uiteengezet
zouden worden, want ik weet en dit
te veronderstellen zou mijn inziens
niet ongerijmd zyn, dat ernstig
interesseerden, en welke inwoner van
Venray is dat niet, deze bepalingen
niet kennen.
Nu iedereen deze bepalingen wel
kan kennen, is het duidelyk, dat er
in dit opzicht niet van een onge
zonde speculatie kan gesproken
worden.
Verband met de ver
handelbaarheid
Uit de practyk weet ik, dat er
geldleningen worden afgesloten met
opzegtermyn, die niet aansluit
op de vastleggingsduur.
In dat geval komt het vaak voor,
dat na enige tyd de geldgever dit
geld nodig heeft en de geldnemer
heeft geen contante middelen ter
beschikking om de aflossing te vol
doen.
Het gevolg is meestal, dat men op
bankcrediet is aangewezen, wat over
het algemeen betrekkelijk hoge kosten
met zich brengt.
Zonder verhandelbaarheid en zonder
dat de geldgever zich terdege bezint
over de tijdsduur, dat hij het geld
kan missen en zonder dat hierover
iets bekend is, noem ik dit een
ongezonde financiering.
Thans kan echter iedere toekoms
tige geldgever weten, dat zyn geld
niet voor langere duur bevroren be
hoeft te zyn, maar dat thans door
het College de mogelijkheid geopend
is vóór het tijdstip van aflossing zyn
obligatie in baar geld om te zetten
Het is daarom goed, dat aan myn
suggestie een concrete vorm
geven.
Als resultaat kan ik derhalve
vaststellen:
dat iedereen weten kan, dat rente
en aflossing van zijn toekomstig
obligatiebezit verzekerd is;
dat ieder ernstig geïnteresseerde in
voldoende mate de voorwaarden kan
kennen.
Myn „stukje" heeft wellicht de
obligatielening in opspraak gebracht.
Dat is goed, want door het antwoord
van het College van Burgemeester
en Wethouders heeft IEDEREEN een
beter inzicht. Dat is geen „onherstel
baar nadeel", maar een voordeel.
Zy, die het belang van de lening
inzien en daarvoor geld ter beschik
king hebben of kunnen vrijmaken,
zullen thans geen reden meer hebben
om te aarzelen.
Het is daarom goed, dat het ant
woord zo uitvoerig was.
Was het antwoord alleen by de
feiten gebleven, dan zou dit het
welslagen van de lening onverdeeld
bevorderd hebben. Helaas moet ik
thans betreuren, dat de vorm waarin
het antwoord is gegoten, onelegant
genoemd moet worden.
drs. A. POELS.
Door de Minister van Sociale Zaken'
.a 1949 een zogenaamde sociale
werkvoorzieningregeling in het leven
geroepen.
Het doel van deze regeling is aan
werkloze handarbeiders, die om de
een of andere reden niet by de DUW
geplaatst kunnen worden en reeds
tyd in de Sociale Bijstands-
regeling zyn opgenomen, of steun
krygen ingevolge de Armenwet, weer
werk te verschaffen.
Het is duidelyk, dat deze regeling
grote voordelen biedt. Immers, deze
mensen, die niets om handen hebben,
gaan nu weer arbeid verrichten,
waardoor de gemeenschap in meer
of mindere mate wordt gediend, ter
wijl ze zelf weer iets kunnen pres
teren en niet hen zelf en anderen
tot last zyn en verder door hun
arbeid ook financieel in een enigszins
voordeliger positie komen.
Bovendien is het misschien voor
een enkeling een aansporing, om, nu
by weet, dat hy weer aan het werk
gezet wordt, ook uit eigen beweging
werk te gaan zoeken in zyn vak of
anderzins.
Deze regeling gaat men nu ook in
Venray invoeren.
In overleg met de daarvoor aange
wezen Commissie, waarin zitting
hebben de Wethouder van Sociale
Zaken, de Directeur van het Arbeids
bureau, een contact ambtenaar van
het Ministerie van Sociale Zaken en
een vertegenwoordiger der vakcen-
tralen, heeft B. en W-^-besloten om
als eerste werk object te nemen de
In 1944 hebben we onder gejuich de Vrijheid opnieuw ingehaald.
Thans wordt dit duurgekochte goed opnieuw bedreigd. Dit wil
zeggen, dat ieder van ons persoonlijk gevaar loopt. Afgezien van
het verlies van wat ons het dierbaarste is, onze vrijheid van Geloof,
onze eigen meningsuiting enz., loopt ieder persoonlijk het gevaar
van wegvoering in arbeidsslavèrny, uiteenrukking van zyn gezin,
concentratiekamp om van erger nog maar niet te spreken. Daarom
is de uiterste krachtsinspanning, welke zich de Westerse wereld
getroost, om dit gevaar te keren voor ieder van ons een zaak van
persoonlijk BELANG 1
We zyn er niet mee klaar, divisies op te bouwen, om een vijand
aan de rand van West-Europa tegen te houden. Ook het binnenland
moet beschermd worden. Wanneer de vijand erin slaagt in het
binnenland de chaos te ontketenen, dan valt daarmee onze verdedi
ging en verliezen we de vrijheid.
Naarmate het Westen militair sterker wordt en het binnenland
beter is beveiligd, staan wy verder van een oorlog af.
Voor deze beveiliging van het binnenland dient de Nationale Reserve.
Dit vrijwilligerskorps vormt Uw bescherming en het is dus ook
Uw persoonlijk belang. Daarom moet ieder goedwillende ertoe
meewerken, dat deze bundeling van strijdbare volkskracht zo sterk
mogelijk wordt.
verbetering der rijwielpaden en het
schoonhouden van de wegbermen.
Wie komt hiervoor
in aanmerking.
Zy, die hier worden te werk ge
steld moeten lichamelijk en geestelijk
geschikt zijn voor deze arbeid en
mogen niet ouder zyn dan 65 jaren.
Als loon mag betaald worden
maximaal 130 pet. van de hier gel
dende norm van de Ryks Sociale
Bystandsregeling, welke voor onze
gemeente f 26.50 bedraagt.
Men zal in Yenray beginnen met
120 pet. van deze regeling, zodat een
tewerkgestelde hier f 31.so kan ver
dienen. Hierby komen dan alle sociale
voorzieningen en bestaan er voor
schriften voor onwerkbaar weer
lichtverlet enz.
Hoewel het Ryk in de kosten der
lonen en sociale lasten 75 pet. bij
draagt, zyn de kosten voor de ge
meente toch nog hoog, daar zij op
moet komen voor de materiaalkosten
en toezicht, terwyl het Ryk eist, dat
er behoorlijk- gewerkt wordt.
Toch is de gemeente om de hier
boven genoemde redenen overgegaan
tot deze regeling en omdat zy meent,
dat de gemeente, die nu jaarlyks
enorme sommen uit moet geven voor
het Burgerlijk Armbestuur, hierdoor
een kleine tegenprestatie terugkrijgt
waarmede iedere inwoner is gebaat.
Men denkt met deze regeling in
November te beginnen met eer. ploeg
van 12 personen.
voorschriften zodanig zyn, dat één
beider meer moet komen uit de
Sociale Bystandsregeling dan uit het
Burgerlijk Armbestuur.
Dit is van hogerhand zo verordend,
omdat het voor de gemeente natuurlijk
financieel beter is, dat er mensen uit
het Burgerlijk Armbestuur zouden
gaan werken, omdat deze dan slechts
voor een klein gedeelte ten laste der
gemeente komen. Dit kan nu niet.
Zo zullen nu in Nov. a.s. 5 man
uit het Burgerlijk Armbestuur en 7
uit de Sociale Bystandsregeling hierin
te werk worden gesteld. Het toezicht
zal voorlopig berusten by 'n gemeente
arbeider.
Ook de heer ODENHOVEN is een
voorstander van dit plan, ook al om
dat nu eindelijk iets aan de fietspaden
wordt gedaan. Alleen zou hy verschil
lende landbouwers willen verzoeken,
t hout, dat by hun landerijen over
de fietspaden hangt, ook zelf een
beetje weg te kappen.
De heer VERMEULEN hoopte, dat
een urgentieplan voor deze fietspaden
zal worden opgemaakt, maar volgens
wethouder WINTELS was men hier
druk mee bezig.
Anderhalf millioen
De begroting voor 1951 moet op
verschillende plaatsen, in verband
met genomen besluiten, gewijzigd
worden. Met deze wijzigingen gaat
men zonder meer accoord.
Hetzelfde gebeurt zonder blikken of
blozen met het volgende voorstel van
B. en W., dat vroeg om machtiging
voor het lenen van f 1.500.000,—.
De gemeente moet n.l. een millioen
terugbetalen, waarvoor zy een rek,
courant overeenkomst had lopen.
Het kwartaalverslag van het Ge
westelijk Arbeidsbureau Yenlo, waar
onder ook Venray behoort, toont
duidelijk aan, dat Noord-Limburg ern
stig bedreigd wordt door werkloosheid.
In dit hele gewest is het aantal
werkloze mannen, dat einde Juni
1477 bedroeg, gestegen tot 2073, een
stijging, die niet normaal is en ook
niet kan worden verklaard door sei
zoensinvloeden.
Wanneer we Yenray op zich be
kijken, dan blijkt, dat er per 1 Oct.
j 1. 268 mannen het zich by het Ar
beidsbureau als werkloos hadden
aangemeld, tegenover 115 in het vorig
jaar, een stijging dus van ruim
133 pet
De aanvragen van werkgevers be
droeg op 1 October j.l. 24, tegenover
het vorig jaar 39, een beduidende ver
mindering dus. Trouwens de cijfers
van 1 Nov. geven nog slechtere voor
uitzichten. Toen was het aantal werk
lozen gestegen tot 321 en het aantal
aanvragen verminderd tot 17.
Per 1000 mannelijke beroeps
beoefenaars, zoals men dat noemt,
heeft Venray 48 werklozen, een cijfer,
dat alleen overtroffen wordt in dit
rayon door Bergen, dat er 89 per 1000
arbeiders heeft.
Wat dit cyfer zeggen wil, blijkt als
we het Limburgse gemiddelde nemen,
dat slechts 19 mensen werkloos heeft
per 1000 arbeiders, terwyl het lan
delijke gemiddelde 23 bedraagt.
Gennep met 39 werklozen per 1000
arbeiders, is tot noodgebied verklaard,
maar voor Venray heeft men nog
zeer grote moeite moeten doen.
Bovendien geven de cijfers ook aan,
dat de werkloosheidstyging in Venray,
het grootst is over het gehele rayon
van het Arbeidsbureau Venlo.
Venray steeg van 20 werklozen per
1000 arbeiders op 1 October 1950
tot 48 op 1 October 1951. Een stijging
van liefst 28.
Bergen stijgt slechts 19, Gennep 14,
Roermond 8, Venlo 10, Weert 7. De
landelijke stijging bedraagt slechts 6.
De werkloosheid is het grootst in
de bouwvaknijverheid, waar per 1
Nov. j.l. 138 werklozen zich hadden
gemeld. De gevolgen van de bouw-
stop laten zich wel heel duidelijk zien
De metaalnijverheid telt 12 werk
lozen, de voedselvoorziening 17, do
landbouw, waaronder tevens Bosbouw
28, Kantoorpersoneel 15, lusse arbei
ders 59, minder validen 15, steen-
fabricatie 3, overige beroepen 34.
Van deze werklozen is het meren
deel n.l. 20 pet. tussen de 25 en 39
jaren.
Dit kleine overzicht toont duidelijk
aan, op welk een hellend vlak we al
staan.
De mechanisatie van de landbouw,
de bouwstop, het nijpende gebrek
aan liquide middelen, de netelige
grondstoffenpositie, 'het zyn allemaal
factoren, die de werkloosheid beïn
vloeden, maar het meest van alles
geldt wel, dat de industrialisatie
geen gelijke tred houdt met de be
volkingsaanwas.
En by dit alles staan we nog maar
aan een begin, terwyl bovenstaande
cijfers alleen de geregistreerde werk
loosheid aangeeft, maar tevens bekend
is, dat byv. in de sector landbouw de
werkloosheid nog veel groter is.
Bovenstaande cijfers zyn zorgwek
kend voor Noord Limburg, maar wel
speciaal voor Venray.
Het is slechts te hopen, dat het
rapport ook door de Regering zal
worden bestudeerd en dat het hier
70or, evenals voor onze vroede vaderen
een stimulans moge 2yn om de nodige
middelen in het leven te roepen en
de initiatieven te bevorderen, die
deze zorgwekkende cijfers naar om
laag zullen drukken.
Dat het daarvoor de allerhoogste
tyd is, bewijzen deze cijfers.
Anderhalf millioen
Werkvoorziening
Een van de kortste raadsvergadering
uit Uw verslaggevers loopbaan werd
Dinsdag j.l. gehouden, toen de Raad
voor een agenda van 13 punten en
een behoorlyke rondvraag nauwelijks
een goed half uur nodig had.
Toen de Voorzitter de vergadering
opende, ontbrak niemand dan de heer
Fr. Janssen, die met kennisgeving
wegbleef.
De notulen werden, behoudens
enkele kleine wijzigingen, goedgekeurd
en dan begon men aan de ingekomen
stukken.
Hierby waren goedkeuringen van
G.S. betreffende de raadsbesluitentot
het aangaan van een geldlening groot
f 470 000,— en het aangaan van een
rekening-courant-ovei eenkomst van
f 500 000,—, terwyl verder de waar
borg voor aflossing en rente voor het
geld der Ambachtsschool (f 34 000,—
eveneens werd goedgekeurd.
Denk aan Uw radio
Het gebruik van radioversterkers
neemt allerwege toe, zelfs zo, dat de
mensen er last van hebben.
Op advies van hogerhand stellen
B. en W. dan ook voor het gebruik
van deze installaties aan bepaalde
regels, omschreven in de Politiever
ordening, te binden.
De Raad kan hiermede accoord gaan,
maar de heer ODENHOVEN is bang,
datzomers, wanneer hy heerlijk buiten
zit en zyn radio ook buiten heeft
staan, zal bekeurd worden.
De VOORZITTER stelt hem gerust,
mits hy zorgt, dat de buurt er geen
last van heeft, gebeurt er niets.
De wijzigingen, die de Minister van
Landbouw nog noodzakelijk oordeelde
in de nieuwe verordening voor de
tbc-vrye veemarkt, krygen ook zonder
meer de godkeuring van de Raad.
Werkvoorziening
Elders in dit blad vindt U de nieuwe
plannen voor de werkvoorziening om
schreven.
De heer SELDER kan er volledig
mee accoord gaan, maar wilde graag
weten hoe de verdeling was van de
arbeiders.
Wethouder REINTJES zegt, dat de
Middenstanders vooruit
Voor de jongensschool in Venray-
kom werd geld gevraagd voor de
aanschaffing van het meubilair, loer
en hulpmiddelen in de nieuwe school,
terwyl voor de Mulo eveneens geld
gevraagd werd voor de aanschaffing
van leer- en hulpmiddelen
De heer VERMEULEN vond het
best, maar stelde weer de vraag of
B. en W. zou willen bevorderen, dat
de Venrayse Middenstand hierby zou
worden ingeschakeld.
Wethouder REINTJES vertelde, dat
de Venrayse Middenstand hier zelf
op uit moet zyn. B. en W. vragen
dat altyd, maar de Middenstand dient
zelf in deze actief te zyn.
De heffing op besmettelijke ziekten-
gelden is te laag volgens de Minister
moet worden gewijzigd. Dit ge
beurt zonder meer, volgens de voor
stellen van B. en W.
Beschutte werkplaats
De heer SELDER begint de rond
vraag met de opmerking dat hy ver
trouwt, dat nu de werkverruiming
is,ook de beschutte werkplaats voor
minder-valide spoedig verwezenlijkt
zal zyn, maar volgens de VOORZIT
TER is dit niet zo eenvoudig. Intus
sen werken B. en W. hier hard aan,
dus geduld
Sintels
De heer STEEGHS vraagt zich toch
af waar de sintels bly'ven voor de
fietspaden en de weg naar Klein-Oirlo.
Het wordt de hoogste tyd. Doch
Wethouder WINTELS moet hem
teleurstellen er zyn nu geen sintels
te krygen, geduld dus
Verkoop en ruiling
van gronden
De gemeente is steeds van plan
>weest kavels 6 en 8 van vak III
in Peelplan-Zuid over te dragen aan
L. Verstappen en L. Arts, de eigenaars
van de tussen die kavels en de Tim
mermans weg gelegen percelen.
Verstappen en Arts zouden dan aan
de gemeente verkopen de gedeelten
van hun eigendommen gelegen tussen
de kavels 7 en 9 en genoemde weg.
Deze eigendomsoverdracht kan plaats
vinden door ruiling. Over het verschil
in oppervlakte betalen zij dan een
toegift van f 1200,— per hectare.
Deze prys is ook aangehouden by
de ruiling van gronden, welke heeft
plaats gehad tussen de gemeente en
A.H. Peeters, betreffende kavel 10 van
vak III van dat ontginningsplan
By deze ruilkoopzyn inbegrepen de
helften van de langs de kavels 6 en
gen bedryfswegen. Hierdoor
wordt voorkomen, dat de gemeente
aldaar blijft zitten met bedryfswegen,
welke alleen dienen voor de bewer
king van de aangrenzende gronden en
welke zy dan ook te allen tijde zou
moeten bly'ven onderhouden. De Raad
keurt dit z.h.s. goed.
Het Staatsbosbeheer had deze herfst
zeer dringend grond nodig voor de
kwekery, opdat op tyd het nodige
beplantingsmateriaal voor bebossing,
herbebossing enz. voorhanden is.
Nu bleek P.L A. Engels, Merselo
B 31, bereid het by hem van de ge
meente in pacht zijnde gedeelte,
0,58,50 ha, daarvoor beschikbaar te
stellen, mits een schadeloosstel
ling van f 68,—, de pacht die hy
anders moest betalen. Hiertegen had
niemand bezwaar.
Ten behoeve van de verbetering
van de weg Oostrum—Oirlo zyn door
de gemeente diverse stroken grond,
welke eigendom zyn van particu
lieren, in gebruik genomen.
In drie gevallen konden de eigenaars
daarvoor schadeloos gesteld worden
door uitbetaling van een koopsom,
terwyl in de andere gevallen genoe
gen genomen werd met het op kosten
der gemeente Venray verplaatsen en
eventueel vernieuwen der afrastering
wat z.h s. ook werd goedgekeurd.
Door H. van der Hulst, Laagheidse
weg is een boerderij gebouwd op
grond, welke hy van de gemeente
in pacht heeft.
In verband met de financiering van
deze bouw, wil hij het geheel bypo
thecair belasten, doch behoeft daar
voor uiteraard de eigendom van de
ondergrond.
Het betreffende perceel, circa 3 ha.
groot, kan volgens B. en W. zonder
bezwaar verkocht worden. De prys
zal, lettend op de kwaliteit van de
grond en het feit, dat de bestaande
wal met houtopstand niet in de
verkoop begrepen wordt, gesteld
worden op f 1750 per ha, zodat deze
verkoop aan betrokkene zal kosten
f 5250 in totaal, vermeerderd met de
overdrachtskosten.
Ook dit voorstel werd zonder meer
goedgekeurd.
De heer CAMPS hoopte dat B.
W. meer grond zouden verkopen, wat
een hele last minder was, ook op
administratief gebied. Graag hoorde
hy in dit verband of Claessens op
Wanssumseweg, die hiervoor e
aanvrage had ingediend, ook in be
handeling zou komen.
De VOORZITTER vertelde hem, dat
Gemeentewerken een en ander i
het opnemen zyn en dat volgende
vergadering hierover meer te zeggen
zou zyn.
De verpachtingen aan de Erven
Camps in Oostrum konden volgens
mededeling van B. en W. nu gaan
zoals in vorige vergadering besproken
is en de Raad vond het dan ook maar
best.
Begroting
De heer VERMEULEN vraagt of
de begroting 1951 nog steeds niet is
goedgekeurd, verschillende werken
wachten hierop.
De VOORZITTER moet hem teleur
stellen, Venray's begroting is nog
niet aan de beurt, dit ligt aan de
vaststelling voor de Buitengewone
Uitkeringen. Men zal geduld moeten
hebben
Maar de heer VERMEULEN vraagt
of men de salarissen zonder die goed
keuring wel uit kan betalen, waarop
de VOORZITTER verzucht: „Geluk
kig wel".
Vleeskeuringsdienst
De heer de BRUIJN heeft klachten
gehoord over de nieuwe regeling van
de Vleeskeuringsdienst, die de mensen
zou dwingen op een bepaalde dag te
slachten.
De VOORZITTER merkt op, dat dit
toch logisch is, daar de twee keur
meesters niet allom tegenwoordig
kunnen zyn. De slagers hebben hier
al een regeling voor ontworpen en
het publiek zal dit ook zeker gewoon
vinden, maar er even aan moeten
wennen. Geduld dus nog even
Over de opmerking of de volgorde
van deze dagen niet eens veranderd
kunnen worden, zal de VOORZITTER
contact opnemen met de dienst.
Afval en Bomen
De heer OOMENS zou de „vuilnis-
ophaalderfl" gaarne wat beter geor
ganiseerd willen zien. Zo zou hy nog
steeds graag een bel zien, als aan
kondiging dat de vuilniswagen op
komst is, waardoor het lang buiten
staan der vuilnisemmers kan worden
voorkomen. Verder dat de emmers
aaD het uiteinde van de trottoir
gezet worden, en dat hier geen zand
in gegooid wordt.
De VOORZITTER merkt op, dat
een bel voor „aankomstsein" weer
een man meer personeel vraagt en
dat kan niet. Inderdaad is het plicht
van de mensen om de emmers op he
rand van de trottoirs te zetten, opdat
de ophalers geen meters moeten
sjouwen. Wie zand in de bakken
gooit, loopt het risico, dat men ze
laat staan.
Dan waarschuwt de heer OOMENS
voor enkele rotte bomen op de Leunen-
seweg en* de heer MAAS voor een
dito te Veltum. B. en W. beloven dit
te onderzoeken.
De OOMENS vraagt verder naar de
noodwoning in het Vlakwater, die
er ellendig by ligt.
Wethouder WINTELS vertelt dan
nogmaals, dat hierover nog steeds
gevochten wordt met Maastricht, die
al eens f 100 hebben gegeven, maar
daar kan men niets mee doen in dit
geval. Huurverlaging kan niet, omdat
het Rijk de woning voor bewoonbaar
verklaart heeft. Geduld dus maar
weer
Grind
De heer ODENHOVEN vraagt of er
ook slecht aan grind te komen is
voor de Grindwegen, want er komt
maar niets op, maar Wethouder
WINTELS vertelt hem, dat de grind
op kom6t is en zeker voor de winter
op de bestemde plaats zal zyn. Even
geduld dus...
Kaderdag KVP te Wanssnm
De Statenkring Horst zal Zondag
11 November in het Parochiehuis te
Wanssum een kaderdag beleggen.
Kwart over negen H. Mis, waarna
koffietafel. Hierna zullen spreken de
heren Van Hoogstraten en P. Dol
mans, respectievelijk over gezinspoli
tiek en sociale toestanden.