Een wederwoord uit noodzaak. Stijgende werkloosheid in Venray Steunt het Orgelfonds Venray's vroede vaderen vergaderden. WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Sociale werkvoorzienings-regeling in Yenray OOR 1 LOOPT GEVAAR ZATERDAG 3 NOVEMBER 1951 No. 44 TWEE EN ZEVENTIGSTE JAARGANG Druk en Uiigave Firma van den Munckhol Drukkerij Kantoorboekhandel Grootestraat 28 Telefoon K 4780-512 Postrekening 150652 Yenray PEEL EN MAAS Advertentieprijzen worden op aanvraag gaarne verstrekt. Losse mm-pri]s 8 cent Abonnementsprijs p. kwartaal: veer Yenray I 1.10 bulten Yenray f 1.30 uitsluitend bl] voor uitbetaling hot college van I hoogte zijn d,bepalingen in de Burgemeesiei en „pennevrucht" van 20 October j.l., is voor my zeer verwonderlijk. Is het dan zo vreemd, dat men in het belang van eventuele geldgevers vraagt hoe de voorwaarden precies zijn Uit de verbolgenheid, die het Col lege overvloedig ten toon spreidt, zou men dit wel moeten concluderen. Hieruit blijkt, dat er niets van myn bedoeling begrepen is. Dit, en juist dit valt te betreuren. Ik begrijp tenminste niet, hoe men op een dergelijke manier meent te moeten reageren. Met dit, mijn in ziens voor een College van B. en W. op onwaardige wijze gesteld antwoord, wordt het belang van de obligatie lening niet bevorderd. Hopenljjk berust dit op een mis verstand. Uiteindelijk heeft dit, en ik mag wel zeggen gelukkig, niets met de lening zelf te maken. De reactie J'a^ ie de°8^pmyn| Gemeentewet, moeten, met de ge nrtrfiiTiHesiei en Wethouders op y ^,-Q na tonnen dorhalvA non Een bepaalde sfeer is niet nudig. Dat het welslagen van de lening van een bepaalde sfeer afhangt, is voor mij onbegrijpelijk. Men moet het belang van de lening inzien, de voor waarden kennen en geld er voor beschikbaar hebben. Welnu, het belang van de lening is door het College uitvoerig uiteen gezet en dit heb ik volledig onder streept. Anderzijds waren, naar ik weet, voor velen de voorwaarden niet of niet in voldoende .mate bekend. Ik acht het van algemeen belang, dus ook voor de lening zelf, dat hieraan meer bekendheid wordt ge geven en juist daarom is de weg via dit weekblad gevormd. Tenslotte is de lening een zakelijke aangelegenheid en op overeenkomstige wijze moet er gehandeld worden. En dit kan, nu men de voorwaarden kan kennen. Titel eu inhoud. Het College meent aan te tonen, dat de vlag de lading niet zou dek ken. Het is jamfner, dat het verband tussen titel en inhoud niet onderkend is. Welnu, het verband is er, zowel ten aanzien van rente en aflossing, als ten aanzien van de verhandel- baarheid. Ik hoop dit met het volgende aan te tonen. Wellicht kan dit bovendien tot een beter begrip bijdragen. Verband met rente en aflossing. Een van de beginselen van de leer van de financiering is, dat de tyds duur, gedurende welke de vreemde middelen worden vastgelegd, gelijk is aan de periode, dat men deze middelen ter beschikking heeft. Wordt aan dit beginsel niet vol- daan, in die zin, dat de beleggings duur groter is dan de beschikkings- duur, dan komt men ter zijner tyd noodzakelijk in moeilijkheden, tenzij men uit andere bronnen over de nodige aflossingsmiddelen beschikken kan. Uit diverse gesprekken is my ge bleken, dat dit beginsel vaak onbewust en onberedeneerd wordt aangevoeld. Het is my bovendien bekend, dat niet steeds volgens dit beginsel wordt gehandeld. Met opzet heb ik er daarom op gewezen, dat uit de voorwaarden, zoals die uit de rondzendbrief (hieraan heb ik inderdaad ten onrechte de betekenis van prospectus toegekend) blijken men tot een ongezonde finan ciering moet concluderen. Immers de lening wordt in 30 jaren afgelost, terwijl de afschrijving van woonhuizen als regel over meerdere jaren wordt uitgesmeerd. Afschryving en aflossing zyn dus niet of niet ongeveer aan elkaar gelyk. Degenen, die dus niet op de gevens die ze kennen, derhalve con cluderen, dat het een ongezonde financiering is. Wederom met opzet heb ik ten aanzien van de verplichting tot be taling van rente en aflossing enkele veronderstellingen gemaakt. Veronderstellingen, die misschien voor de hand lagen en door ver scheidene mensen gemaakt zijn, maar die ik als onjuist en als onmogelijk heb moeten afwijzen. Het is daarom, dat ik naar die garantie gevraagd heb en alleen naar die garantie, die my overigens wel bekend is, welke bestaat in het toezicht van "Gedeputeerde Staten op de begroting van een gemeente. Op grond van deze overwegingen is het dus in het belang van de lening, dat de bepalingen in de Ge meentewet, betreffende de verplichtin gen van een gemeente uiteengezet zouden worden, want ik weet en dit te veronderstellen zou mijn inziens niet ongerijmd zyn, dat ernstig interesseerden, en welke inwoner van Venray is dat niet, deze bepalingen niet kennen. Nu iedereen deze bepalingen wel kan kennen, is het duidelyk, dat er in dit opzicht niet van een onge zonde speculatie kan gesproken worden. Verband met de ver handelbaarheid Uit de practyk weet ik, dat er geldleningen worden afgesloten met opzegtermyn, die niet aansluit op de vastleggingsduur. In dat geval komt het vaak voor, dat na enige tyd de geldgever dit geld nodig heeft en de geldnemer heeft geen contante middelen ter beschikking om de aflossing te vol doen. Het gevolg is meestal, dat men op bankcrediet is aangewezen, wat over het algemeen betrekkelijk hoge kosten met zich brengt. Zonder verhandelbaarheid en zonder dat de geldgever zich terdege bezint over de tijdsduur, dat hij het geld kan missen en zonder dat hierover iets bekend is, noem ik dit een ongezonde financiering. Thans kan echter iedere toekoms tige geldgever weten, dat zyn geld niet voor langere duur bevroren be hoeft te zyn, maar dat thans door het College de mogelijkheid geopend is vóór het tijdstip van aflossing zyn obligatie in baar geld om te zetten Het is daarom goed, dat aan myn suggestie een concrete vorm geven. Als resultaat kan ik derhalve vaststellen: dat iedereen weten kan, dat rente en aflossing van zijn toekomstig obligatiebezit verzekerd is; dat ieder ernstig geïnteresseerde in voldoende mate de voorwaarden kan kennen. Myn „stukje" heeft wellicht de obligatielening in opspraak gebracht. Dat is goed, want door het antwoord van het College van Burgemeester en Wethouders heeft IEDEREEN een beter inzicht. Dat is geen „onherstel baar nadeel", maar een voordeel. Zy, die het belang van de lening inzien en daarvoor geld ter beschik king hebben of kunnen vrijmaken, zullen thans geen reden meer hebben om te aarzelen. Het is daarom goed, dat het ant woord zo uitvoerig was. Was het antwoord alleen by de feiten gebleven, dan zou dit het welslagen van de lening onverdeeld bevorderd hebben. Helaas moet ik thans betreuren, dat de vorm waarin het antwoord is gegoten, onelegant genoemd moet worden. drs. A. POELS. Door de Minister van Sociale Zaken' .a 1949 een zogenaamde sociale werkvoorzieningregeling in het leven geroepen. Het doel van deze regeling is aan werkloze handarbeiders, die om de een of andere reden niet by de DUW geplaatst kunnen worden en reeds tyd in de Sociale Bijstands- regeling zyn opgenomen, of steun krygen ingevolge de Armenwet, weer werk te verschaffen. Het is duidelyk, dat deze regeling grote voordelen biedt. Immers, deze mensen, die niets om handen hebben, gaan nu weer arbeid verrichten, waardoor de gemeenschap in meer of mindere mate wordt gediend, ter wijl ze zelf weer iets kunnen pres teren en niet hen zelf en anderen tot last zyn en verder door hun arbeid ook financieel in een enigszins voordeliger positie komen. Bovendien is het misschien voor een enkeling een aansporing, om, nu by weet, dat hy weer aan het werk gezet wordt, ook uit eigen beweging werk te gaan zoeken in zyn vak of anderzins. Deze regeling gaat men nu ook in Venray invoeren. In overleg met de daarvoor aange wezen Commissie, waarin zitting hebben de Wethouder van Sociale Zaken, de Directeur van het Arbeids bureau, een contact ambtenaar van het Ministerie van Sociale Zaken en een vertegenwoordiger der vakcen- tralen, heeft B. en W-^-besloten om als eerste werk object te nemen de In 1944 hebben we onder gejuich de Vrijheid opnieuw ingehaald. Thans wordt dit duurgekochte goed opnieuw bedreigd. Dit wil zeggen, dat ieder van ons persoonlijk gevaar loopt. Afgezien van het verlies van wat ons het dierbaarste is, onze vrijheid van Geloof, onze eigen meningsuiting enz., loopt ieder persoonlijk het gevaar van wegvoering in arbeidsslavèrny, uiteenrukking van zyn gezin, concentratiekamp om van erger nog maar niet te spreken. Daarom is de uiterste krachtsinspanning, welke zich de Westerse wereld getroost, om dit gevaar te keren voor ieder van ons een zaak van persoonlijk BELANG 1 We zyn er niet mee klaar, divisies op te bouwen, om een vijand aan de rand van West-Europa tegen te houden. Ook het binnenland moet beschermd worden. Wanneer de vijand erin slaagt in het binnenland de chaos te ontketenen, dan valt daarmee onze verdedi ging en verliezen we de vrijheid. Naarmate het Westen militair sterker wordt en het binnenland beter is beveiligd, staan wy verder van een oorlog af. Voor deze beveiliging van het binnenland dient de Nationale Reserve. Dit vrijwilligerskorps vormt Uw bescherming en het is dus ook Uw persoonlijk belang. Daarom moet ieder goedwillende ertoe meewerken, dat deze bundeling van strijdbare volkskracht zo sterk mogelijk wordt. verbetering der rijwielpaden en het schoonhouden van de wegbermen. Wie komt hiervoor in aanmerking. Zy, die hier worden te werk ge steld moeten lichamelijk en geestelijk geschikt zijn voor deze arbeid en mogen niet ouder zyn dan 65 jaren. Als loon mag betaald worden maximaal 130 pet. van de hier gel dende norm van de Ryks Sociale Bystandsregeling, welke voor onze gemeente f 26.50 bedraagt. Men zal in Yenray beginnen met 120 pet. van deze regeling, zodat een tewerkgestelde hier f 31.so kan ver dienen. Hierby komen dan alle sociale voorzieningen en bestaan er voor schriften voor onwerkbaar weer lichtverlet enz. Hoewel het Ryk in de kosten der lonen en sociale lasten 75 pet. bij draagt, zyn de kosten voor de ge meente toch nog hoog, daar zij op moet komen voor de materiaalkosten en toezicht, terwyl het Ryk eist, dat er behoorlijk- gewerkt wordt. Toch is de gemeente om de hier boven genoemde redenen overgegaan tot deze regeling en omdat zy meent, dat de gemeente, die nu jaarlyks enorme sommen uit moet geven voor het Burgerlijk Armbestuur, hierdoor een kleine tegenprestatie terugkrijgt waarmede iedere inwoner is gebaat. Men denkt met deze regeling in November te beginnen met eer. ploeg van 12 personen. voorschriften zodanig zyn, dat één beider meer moet komen uit de Sociale Bystandsregeling dan uit het Burgerlijk Armbestuur. Dit is van hogerhand zo verordend, omdat het voor de gemeente natuurlijk financieel beter is, dat er mensen uit het Burgerlijk Armbestuur zouden gaan werken, omdat deze dan slechts voor een klein gedeelte ten laste der gemeente komen. Dit kan nu niet. Zo zullen nu in Nov. a.s. 5 man uit het Burgerlijk Armbestuur en 7 uit de Sociale Bystandsregeling hierin te werk worden gesteld. Het toezicht zal voorlopig berusten by 'n gemeente arbeider. Ook de heer ODENHOVEN is een voorstander van dit plan, ook al om dat nu eindelijk iets aan de fietspaden wordt gedaan. Alleen zou hy verschil lende landbouwers willen verzoeken, t hout, dat by hun landerijen over de fietspaden hangt, ook zelf een beetje weg te kappen. De heer VERMEULEN hoopte, dat een urgentieplan voor deze fietspaden zal worden opgemaakt, maar volgens wethouder WINTELS was men hier druk mee bezig. Anderhalf millioen De begroting voor 1951 moet op verschillende plaatsen, in verband met genomen besluiten, gewijzigd worden. Met deze wijzigingen gaat men zonder meer accoord. Hetzelfde gebeurt zonder blikken of blozen met het volgende voorstel van B. en W., dat vroeg om machtiging voor het lenen van f 1.500.000,—. De gemeente moet n.l. een millioen terugbetalen, waarvoor zy een rek, courant overeenkomst had lopen. Het kwartaalverslag van het Ge westelijk Arbeidsbureau Yenlo, waar onder ook Venray behoort, toont duidelijk aan, dat Noord-Limburg ern stig bedreigd wordt door werkloosheid. In dit hele gewest is het aantal werkloze mannen, dat einde Juni 1477 bedroeg, gestegen tot 2073, een stijging, die niet normaal is en ook niet kan worden verklaard door sei zoensinvloeden. Wanneer we Yenray op zich be kijken, dan blijkt, dat er per 1 Oct. j 1. 268 mannen het zich by het Ar beidsbureau als werkloos hadden aangemeld, tegenover 115 in het vorig jaar, een stijging dus van ruim 133 pet De aanvragen van werkgevers be droeg op 1 October j.l. 24, tegenover het vorig jaar 39, een beduidende ver mindering dus. Trouwens de cijfers van 1 Nov. geven nog slechtere voor uitzichten. Toen was het aantal werk lozen gestegen tot 321 en het aantal aanvragen verminderd tot 17. Per 1000 mannelijke beroeps beoefenaars, zoals men dat noemt, heeft Venray 48 werklozen, een cijfer, dat alleen overtroffen wordt in dit rayon door Bergen, dat er 89 per 1000 arbeiders heeft. Wat dit cyfer zeggen wil, blijkt als we het Limburgse gemiddelde nemen, dat slechts 19 mensen werkloos heeft per 1000 arbeiders, terwyl het lan delijke gemiddelde 23 bedraagt. Gennep met 39 werklozen per 1000 arbeiders, is tot noodgebied verklaard, maar voor Venray heeft men nog zeer grote moeite moeten doen. Bovendien geven de cijfers ook aan, dat de werkloosheidstyging in Venray, het grootst is over het gehele rayon van het Arbeidsbureau Venlo. Venray steeg van 20 werklozen per 1000 arbeiders op 1 October 1950 tot 48 op 1 October 1951. Een stijging van liefst 28. Bergen stijgt slechts 19, Gennep 14, Roermond 8, Venlo 10, Weert 7. De landelijke stijging bedraagt slechts 6. De werkloosheid is het grootst in de bouwvaknijverheid, waar per 1 Nov. j.l. 138 werklozen zich hadden gemeld. De gevolgen van de bouw- stop laten zich wel heel duidelijk zien De metaalnijverheid telt 12 werk lozen, de voedselvoorziening 17, do landbouw, waaronder tevens Bosbouw 28, Kantoorpersoneel 15, lusse arbei ders 59, minder validen 15, steen- fabricatie 3, overige beroepen 34. Van deze werklozen is het meren deel n.l. 20 pet. tussen de 25 en 39 jaren. Dit kleine overzicht toont duidelijk aan, op welk een hellend vlak we al staan. De mechanisatie van de landbouw, de bouwstop, het nijpende gebrek aan liquide middelen, de netelige grondstoffenpositie, 'het zyn allemaal factoren, die de werkloosheid beïn vloeden, maar het meest van alles geldt wel, dat de industrialisatie geen gelijke tred houdt met de be volkingsaanwas. En by dit alles staan we nog maar aan een begin, terwyl bovenstaande cijfers alleen de geregistreerde werk loosheid aangeeft, maar tevens bekend is, dat byv. in de sector landbouw de werkloosheid nog veel groter is. Bovenstaande cijfers zyn zorgwek kend voor Noord Limburg, maar wel speciaal voor Venray. Het is slechts te hopen, dat het rapport ook door de Regering zal worden bestudeerd en dat het hier 70or, evenals voor onze vroede vaderen een stimulans moge 2yn om de nodige middelen in het leven te roepen en de initiatieven te bevorderen, die deze zorgwekkende cijfers naar om laag zullen drukken. Dat het daarvoor de allerhoogste tyd is, bewijzen deze cijfers. Anderhalf millioen Werkvoorziening Een van de kortste raadsvergadering uit Uw verslaggevers loopbaan werd Dinsdag j.l. gehouden, toen de Raad voor een agenda van 13 punten en een behoorlyke rondvraag nauwelijks een goed half uur nodig had. Toen de Voorzitter de vergadering opende, ontbrak niemand dan de heer Fr. Janssen, die met kennisgeving wegbleef. De notulen werden, behoudens enkele kleine wijzigingen, goedgekeurd en dan begon men aan de ingekomen stukken. Hierby waren goedkeuringen van G.S. betreffende de raadsbesluitentot het aangaan van een geldlening groot f 470 000,— en het aangaan van een rekening-courant-ovei eenkomst van f 500 000,—, terwyl verder de waar borg voor aflossing en rente voor het geld der Ambachtsschool (f 34 000,— eveneens werd goedgekeurd. Denk aan Uw radio Het gebruik van radioversterkers neemt allerwege toe, zelfs zo, dat de mensen er last van hebben. Op advies van hogerhand stellen B. en W. dan ook voor het gebruik van deze installaties aan bepaalde regels, omschreven in de Politiever ordening, te binden. De Raad kan hiermede accoord gaan, maar de heer ODENHOVEN is bang, datzomers, wanneer hy heerlijk buiten zit en zyn radio ook buiten heeft staan, zal bekeurd worden. De VOORZITTER stelt hem gerust, mits hy zorgt, dat de buurt er geen last van heeft, gebeurt er niets. De wijzigingen, die de Minister van Landbouw nog noodzakelijk oordeelde in de nieuwe verordening voor de tbc-vrye veemarkt, krygen ook zonder meer de godkeuring van de Raad. Werkvoorziening Elders in dit blad vindt U de nieuwe plannen voor de werkvoorziening om schreven. De heer SELDER kan er volledig mee accoord gaan, maar wilde graag weten hoe de verdeling was van de arbeiders. Wethouder REINTJES zegt, dat de Middenstanders vooruit Voor de jongensschool in Venray- kom werd geld gevraagd voor de aanschaffing van het meubilair, loer en hulpmiddelen in de nieuwe school, terwyl voor de Mulo eveneens geld gevraagd werd voor de aanschaffing van leer- en hulpmiddelen De heer VERMEULEN vond het best, maar stelde weer de vraag of B. en W. zou willen bevorderen, dat de Venrayse Middenstand hierby zou worden ingeschakeld. Wethouder REINTJES vertelde, dat de Venrayse Middenstand hier zelf op uit moet zyn. B. en W. vragen dat altyd, maar de Middenstand dient zelf in deze actief te zyn. De heffing op besmettelijke ziekten- gelden is te laag volgens de Minister moet worden gewijzigd. Dit ge beurt zonder meer, volgens de voor stellen van B. en W. Beschutte werkplaats De heer SELDER begint de rond vraag met de opmerking dat hy ver trouwt, dat nu de werkverruiming is,ook de beschutte werkplaats voor minder-valide spoedig verwezenlijkt zal zyn, maar volgens de VOORZIT TER is dit niet zo eenvoudig. Intus sen werken B. en W. hier hard aan, dus geduld Sintels De heer STEEGHS vraagt zich toch af waar de sintels bly'ven voor de fietspaden en de weg naar Klein-Oirlo. Het wordt de hoogste tyd. Doch Wethouder WINTELS moet hem teleurstellen er zyn nu geen sintels te krygen, geduld dus Verkoop en ruiling van gronden De gemeente is steeds van plan >weest kavels 6 en 8 van vak III in Peelplan-Zuid over te dragen aan L. Verstappen en L. Arts, de eigenaars van de tussen die kavels en de Tim mermans weg gelegen percelen. Verstappen en Arts zouden dan aan de gemeente verkopen de gedeelten van hun eigendommen gelegen tussen de kavels 7 en 9 en genoemde weg. Deze eigendomsoverdracht kan plaats vinden door ruiling. Over het verschil in oppervlakte betalen zij dan een toegift van f 1200,— per hectare. Deze prys is ook aangehouden by de ruiling van gronden, welke heeft plaats gehad tussen de gemeente en A.H. Peeters, betreffende kavel 10 van vak III van dat ontginningsplan By deze ruilkoopzyn inbegrepen de helften van de langs de kavels 6 en gen bedryfswegen. Hierdoor wordt voorkomen, dat de gemeente aldaar blijft zitten met bedryfswegen, welke alleen dienen voor de bewer king van de aangrenzende gronden en welke zy dan ook te allen tijde zou moeten bly'ven onderhouden. De Raad keurt dit z.h.s. goed. Het Staatsbosbeheer had deze herfst zeer dringend grond nodig voor de kwekery, opdat op tyd het nodige beplantingsmateriaal voor bebossing, herbebossing enz. voorhanden is. Nu bleek P.L A. Engels, Merselo B 31, bereid het by hem van de ge meente in pacht zijnde gedeelte, 0,58,50 ha, daarvoor beschikbaar te stellen, mits een schadeloosstel ling van f 68,—, de pacht die hy anders moest betalen. Hiertegen had niemand bezwaar. Ten behoeve van de verbetering van de weg Oostrum—Oirlo zyn door de gemeente diverse stroken grond, welke eigendom zyn van particu lieren, in gebruik genomen. In drie gevallen konden de eigenaars daarvoor schadeloos gesteld worden door uitbetaling van een koopsom, terwyl in de andere gevallen genoe gen genomen werd met het op kosten der gemeente Venray verplaatsen en eventueel vernieuwen der afrastering wat z.h s. ook werd goedgekeurd. Door H. van der Hulst, Laagheidse weg is een boerderij gebouwd op grond, welke hy van de gemeente in pacht heeft. In verband met de financiering van deze bouw, wil hij het geheel bypo thecair belasten, doch behoeft daar voor uiteraard de eigendom van de ondergrond. Het betreffende perceel, circa 3 ha. groot, kan volgens B. en W. zonder bezwaar verkocht worden. De prys zal, lettend op de kwaliteit van de grond en het feit, dat de bestaande wal met houtopstand niet in de verkoop begrepen wordt, gesteld worden op f 1750 per ha, zodat deze verkoop aan betrokkene zal kosten f 5250 in totaal, vermeerderd met de overdrachtskosten. Ook dit voorstel werd zonder meer goedgekeurd. De heer CAMPS hoopte dat B. W. meer grond zouden verkopen, wat een hele last minder was, ook op administratief gebied. Graag hoorde hy in dit verband of Claessens op Wanssumseweg, die hiervoor e aanvrage had ingediend, ook in be handeling zou komen. De VOORZITTER vertelde hem, dat Gemeentewerken een en ander i het opnemen zyn en dat volgende vergadering hierover meer te zeggen zou zyn. De verpachtingen aan de Erven Camps in Oostrum konden volgens mededeling van B. en W. nu gaan zoals in vorige vergadering besproken is en de Raad vond het dan ook maar best. Begroting De heer VERMEULEN vraagt of de begroting 1951 nog steeds niet is goedgekeurd, verschillende werken wachten hierop. De VOORZITTER moet hem teleur stellen, Venray's begroting is nog niet aan de beurt, dit ligt aan de vaststelling voor de Buitengewone Uitkeringen. Men zal geduld moeten hebben Maar de heer VERMEULEN vraagt of men de salarissen zonder die goed keuring wel uit kan betalen, waarop de VOORZITTER verzucht: „Geluk kig wel". Vleeskeuringsdienst De heer de BRUIJN heeft klachten gehoord over de nieuwe regeling van de Vleeskeuringsdienst, die de mensen zou dwingen op een bepaalde dag te slachten. De VOORZITTER merkt op, dat dit toch logisch is, daar de twee keur meesters niet allom tegenwoordig kunnen zyn. De slagers hebben hier al een regeling voor ontworpen en het publiek zal dit ook zeker gewoon vinden, maar er even aan moeten wennen. Geduld dus nog even Over de opmerking of de volgorde van deze dagen niet eens veranderd kunnen worden, zal de VOORZITTER contact opnemen met de dienst. Afval en Bomen De heer OOMENS zou de „vuilnis- ophaalderfl" gaarne wat beter geor ganiseerd willen zien. Zo zou hy nog steeds graag een bel zien, als aan kondiging dat de vuilniswagen op komst is, waardoor het lang buiten staan der vuilnisemmers kan worden voorkomen. Verder dat de emmers aaD het uiteinde van de trottoir gezet worden, en dat hier geen zand in gegooid wordt. De VOORZITTER merkt op, dat een bel voor „aankomstsein" weer een man meer personeel vraagt en dat kan niet. Inderdaad is het plicht van de mensen om de emmers op he rand van de trottoirs te zetten, opdat de ophalers geen meters moeten sjouwen. Wie zand in de bakken gooit, loopt het risico, dat men ze laat staan. Dan waarschuwt de heer OOMENS voor enkele rotte bomen op de Leunen- seweg en* de heer MAAS voor een dito te Veltum. B. en W. beloven dit te onderzoeken. De OOMENS vraagt verder naar de noodwoning in het Vlakwater, die er ellendig by ligt. Wethouder WINTELS vertelt dan nogmaals, dat hierover nog steeds gevochten wordt met Maastricht, die al eens f 100 hebben gegeven, maar daar kan men niets mee doen in dit geval. Huurverlaging kan niet, omdat het Rijk de woning voor bewoonbaar verklaart heeft. Geduld dus maar weer Grind De heer ODENHOVEN vraagt of er ook slecht aan grind te komen is voor de Grindwegen, want er komt maar niets op, maar Wethouder WINTELS vertelt hem, dat de grind op kom6t is en zeker voor de winter op de bestemde plaats zal zyn. Even geduld dus... Kaderdag KVP te Wanssnm De Statenkring Horst zal Zondag 11 November in het Parochiehuis te Wanssum een kaderdag beleggen. Kwart over negen H. Mis, waarna koffietafel. Hierna zullen spreken de heren Van Hoogstraten en P. Dol mans, respectievelijk over gezinspoli tiek en sociale toestanden.

Peel en Maas | 1951 | | pagina 1