TWEEDE BLAD VAN PEEL EN MAAS Herhalingsoefeningen Pater Bentivolius Haenraets 50 jaar Priester voor 70.000 militairen. Burgerlijke Verdediging De zimciie apotheóU Uit „Peel en Maas" „DePeelparel" ZATERDAG 17 MAART 1951 No. 11 TWEE EN ZEVENTIGSTE JAARGANG Op 25 Maart a.s., eerste Paasdag, zal Venray eeu Venrayer als gouden Priester in zijn midden hebben. Het is de bekende Pater Bentivolius Haenraets. Gerard Anton Haenraets werd ge boren 12 December 1874 te Venray, hy trad in de Orde van de Minder broeders te Alverna-Wychen, 3 Oct. 1893 en ontving te Weert de Heilige Priesterwijding. Na de voleindiging van zijn studiën, oefende hij op diverse plaatsen zijn' verheven bediening uit. Maar in Mei ioo7 kreeg hy een vaste standplaats als kapelaan te Nijmegen H. Franciscus of Dodden- daal, waarvan kerk en pastorie tijdens de laatste oorlog volkomen verwoest werden en o.a. ook de Venrayse Pater Valerianus Spee de dood vond. In 1918 ging hij als kapelaan naar Bolsward en in 1927 naar 's-Graven- hage als kapelaan van de parochies H. Antonius, H. Lodewijk en H. Paschalis. Daar vooral was hy een zeer geziene figuur. In 1927 werd hij pastoor te Gorin- chem. Daar vond hy een parochie kerk in desolate toestand. Hy was in de gelukkige noodzakelijkheid die geheel van het dak tot de vloer uit en inwendig te kunnen vernieuwen, incluis zelfs de banken. Ook bouwde hij daar een geheel nieuwe pastorie, die hy nog bewonen kon, toen hij in 1934 benoemd werd tot vicarius van het grote klooster in zyn geboorte dorp, hier in Yenray. In 1937 vertrok hij van hier naar Maastricht om daar als biechtvader van verscheidene kloosters werkzaam te zy'n. Door de oorlogsomstandig heden uit zijn klooster verdreven, moest hy elders een heenkomen krijgen en hy tenslotte op zijn oude dag belandde in het mooie dorp, waar hij het leven begon, in het klooster van de VII Smarten alhier. In de geest van onze nieuwe rubriekUit „Peel en Maas" voor 50 jaren terug, menen wy het voor de jubilaris en zijn familie maar ook voor al onze lezers en lezeressen in teressant hier het verslag te plaatsen, dat „Peel en Maas" van 20 April gaf over zyn eerste plechtige H. Mis. „Alweer vierde men in Venray feest 1 Alweer wapperden vrolijk de na tionale vlaggen van schier alle wo ningen in de Grotestraat (Priester- buurt?) en alweer hadden de be woners een prachtige Ereboog op gericht voor de ouderlijke woning van een pasgewyde Venrayse Priester, die Zor.dag in onze Parochiekerk zijn plechtige Eerste H. Mis opdroeg. Thans viel deze eervolle bediening ten deel aan een nieuwe Offeraar uit de schone Orde van de H. Fran ciscus, namelijk de Weleerw. Pater Bentivolius Haenraets. Alweer klonken de feestelijke tonen der muziek, zich vermengde met het plechtige gelui der klokken, toen de jeugdige Franciscus-zoon, met zyn dierbare ouders en tamilie, vooraf gegaan door twee lieve bruidjes, die bloemen strooiden, zich des morgens tegen 10 uur naar Venrays schoone tempel begaf, om in dit voor hem zo dierbaar heiligdom voor de eerste maal het grote Geheim der H. Mis te voltrekken. Ook hier was alles weer op fees telijke wyze ingericht en een talrijke menigte gelovigen aanwezig, die ge tuigen wilden zyn van het grote geluk van hun jeugdigen dorpsgenoot. De nieuwe officiant werd bij het plechtig H. Misoffer geassisteerd door de Weleerw. Heren Frans Poels en Laurênt Poels, als Diaken en Sub diaken. Verder fungeerden bij de H. Dienst nog als Index: de Zeereerw. Heer A. van Valkenburg, rustend pastoor, als Ceremoniariusde Weleerw. Heer Kapelaan Coolen en als Cantoresde Weleerw. pater Caspar Seelen en de Weleerw. Heer Henri Wismans. De feestpredikatie werd gehouden door de alom bekende en als redenaar vermaarde Pater Seraphinus van Berlo, uit het klooster der Minder broeders alhier. In heerlijke, bezielende taal schetste deze spreker ons de Priester, als de Weldoener der mensheid. Deze bewering, door verschillende voorbeelden opgehelderd, werd vooral gestaafd, by het aanhalen van de voornaamste werkzaamheden van de Priesters, die allen de liefde tot grondslag hadden. Zo zagen wij in hem als Offeraar een machtige voorspreker en bemid delaar by God, als biechtvader een oneindig barmhartige, als zieken bezoeker een ware vertrooster, terwyl hij als Missionaris zijn gezondheid, ja zelfs zyn leven met vreugde op offert voor het heil der zielen. Ten slotte wenste de welsprekende redenaar zyn Weleerw. Medebroeder en diens geachte familie van harte geluk met het grote voorrecht, dat God hem had uitgekozen om deze eervolle waardigheid als Priester en Weldoener der mensen te bekleden en smeekte hem om bij het H. Mis offer dikwijls indachtig te zijn, zijn dierbare ouders en familieleden, de eerbiedwaardige Herder van deze parochie en alle inwoners van Venray, benevens zyn Eerw. Medebroeders, de zonen van de H. Franciscus. Blykens de tranen, die in veler ogen opwelden, had de Weleerw. Pater van Berlo weer tot het hart gesproken en maakte zyn rede een diepen indruk. Begeleid door de Fanfare, toog de stoel na de H. Mis in dezelfde orde huiswaarts. De gelukwens, door de heer Jacob Aerts gericht tot de jeugdige Fran ciscus zoon, werd door deze op een voudige doch hartelyke toon beant woord, waarby vooral zijn diepe ne derigheid, het schone sieraad van zyn H. Orde, uitblonk. De Fanfare voerde daarop onder grote belangstelling van de Feesteling en een talrijk publiek nog enige muziekstukken uit. Gaarne voegen wij onze hartelijke gelukwensen by de zovele, op deze gedenkwaardigen dag gericht tot de jeugdige Priester en de geachte familie Haenraets. Moge hy als een oprecht Franciscus- zoon zyn schon6 Orde tot roem strekken, en als Priester vele jaren een Weldoener der mensheid zyn. In een periode van 6 maanden, te beginnen op 27 Maart a.s., zullen ongeveer 70.000 Nederlandse jonge mannen van de lichtingen 1945 tot en met 1948 worden opgeroepen voor het volbrengen van herhalingsoefe ningen van gemiddeld 4 weken in de oefenkampen in Millingen en Oirschot. Deze grootscheepse herhalingsoefe ningen betekenen de eerste stap in de richting van het opbouwen van een Nederlandse strijdmacht, die nodig is om een aandeel te leveren in de versterking van de West- Europese defensie. De Minister van Oorlog, 's Jacob heeft over deze herhalingsoefeningen op een persconferentie in Den Haag enkele mededelingen gedaan. Er wordt vaak de vraag gesteld, waarom de Nederlandse militairen, die drie jaar hun plicht hebben ge daan in Indonesië, nu weer worden opgeroepen voor herhalingsoefenin gen. De Minister heeft de noodzaak daarvan aangekondigd. In de afgelo pen naoorlogse jaren heeft Nederland practisch geen aandacht kunnen schenken aan de opbouw van een leger, dat berekend was voor de taak die het in oorlogstyd in Nederland wachten zou. By de bevryding was van het vooroorlogse leger practisch niets meer over. En reeds vry spoedig na de bevryding moest er een leger worden gereed gemaakt voor Indo nesië. En werd een opleidingsappa raat in het leven geroepen, dat gericht was op het afleveren van soldaten „aan de lopende band". Tyd om de soldaten te laten oefe nen in grote eenheden als bijvoorbeeld brigades, regimenten en divisies was er niet. Voor de militaire taak in Indonesië was dat ook niet nodig, omdat daar moest worden opgetreden met kleine eenheden. Eind 1949 beschikte Nederland in Indonesië over een groot aantal ervaren soldaten. Zy waren de enige geoefende soldaten waarover Neder land toen kon beschikken. De gebeurtenissen in Korea nood zaakten de landen van het Atlantisch Pact dus ook Nederland in versneld tempo een strijdmacht op te bouwen, die in staat zou zyn een eventuele aanval af te schrikken of zo nodig te weerstaan. Het ligt dus voor de hand, dat Nederland, wilde het kunnen voldoen aan de internationale verplichtingen, wel gebruik moet maken van de geoefende soldaten, die beschikbaar zyn. De eenheden, die uit Indonesië terugkeerden, waren echter in de eerste plaats sterk onvolledig gewor den en bovendien opgebouwd volgens de zogenaamde Engelse organisatie. Nu is de keuze gevallen op de moderne Amerikaanse wyze van legerorganisatie, waarin o.m. de lagere rangen, zoals de soldaten, korporaals.en sergeants, een grotere verantwoordelijkheid te dragen krij gen. Doordat de uit Indonesië terug gekeerde militairen over 't algemeen al weer een jaar terug zyn in de burgermaatschappij, is hun vaardig heid minder geworden. En bovendien missen deze militairen zoals hierboven reeds werd opge merkt, de nodige ervaring in het optreden in grotere eenheden. Vandaar, dat de Nederlandse regering besloten heeft de Indonesië eenheden te reorganiseren volgens de Amerikaanse indeling. Dat gebeurt by de a.s. herhalingsoefeningen. Men is er by deze reorganisatie vanuit gegaan, dat zoveel mogelijk oude verbanden moesten worden gehandhaafd. Dat wil dus zeggen, dat de meeste militairen als zy straks veer hun herhalingsoefeningen opkomen, dezelfde kameraden zullen ontmoeten als in Indonesië. De regering en de legerleiding achten dit een factor van grote psychologische betekenis. Het zal bovendien de herhalingsoefeningen veraangenamen. In de periode van 6 maanden zullen totaal 5 brigades, ofwel met een modern woord „regimentsgevechts groepen" en 27 bataljons worden geoefend. De brigades zullen deel uitmaken van het veldleger, de bataljons zyn bestemd voor de zg. territoriale troepen, die in oorlogstijd vliegvelden verkeersknooppunten Industrie-centra etc. bewaken tegen aanvallen van by voorbeeld parachutisten. De doeleinden, die de Regering en de legerleiding met deze herhalings oefeningen hopen te bereiken, zyn: de beoefening van demobilisatie, opkomst in oorlogstyd, het oefenen van de vaardigheid in het gebruik van de wapenen, het oefenen in compagnies, bataljons en regiments- verband en de oefening van de hogere staven tezamen met de troepen. Het materieel, dat voor de herha lingsoefeningen wordt gebruikt, is hoofdzakelijk nog het Engelse ma teriaal, waaronder begrepen is de van Canada ontvangen bewapening. De Regering bad liever gezien, dat meteen geoefend kon worden met het Amerikaanse materiaal. Maar dat zal niet eerder dan eind 1951 en begin 1952 in ons land arriveren. Er moet op het ogenblik geroeid worden met de riemen, die er zyn. Het welslagen van deze oefeningen wordt door Regering en legerleiding van zeer groot belang geacht voorde verdere opbouw van het Nederlandse leger. Met deze oefeningen wordt natio naal het bewys geleverd, dat ons land werkelijk aanpakt, wat de versterking van de West Europese defensie betreft. Vandaar dan ook, dat de Neder landse regering een beroep doet op het Nederlandse bedrijfsleven, om zoveel mogelyk medewerking te verlenen aan de jongemannen, die voor de herhalingsoefeningen zijn of worden opgeroepen. Om het bedrijfsleven tegemoet te komen, zal er naar worden gestreefd nog vóór 1 April alle militairen, die herhalingsoefeningen moeten vol brengen, bericht te sturen wanneer en voor welke duur zy moeten opkomen. Iedere werkgever weet dus voor 1 April wanneer hy zijn dienstplich tig personeel zal mpeten missen en hy kan daarmee rekening houden by de organisatie van de arbeid. Voor studerende dienstplichtigen worden zoveel mogelyk maatregelen genomen, opdat zy van de herha lingsoefeningen geen schade onder vinden. Ondanks alle voorzieningen zullen echter ongetwijfeld toch offers moeten worden gebracht. Het zyn echter offers voor een goede zaak: het versterken van de defensie van de Westersche landen en uiteindelijk: het voorkomen van een nieuwe wereldoorlog, die onnoemlijk grotere en zwaardere offers zou vragen. De noodzaak der zelfbescherming In de begroting 1951 zijn f 12.000,— uitgetrokken voor Bur gerlijke Verdediging. Dit cyfer, alsmede het doel waarvoor deze gelden even tueel zouden worden gebruikt, heeft nogal wat critiek ge kregen, maar men is tenslotte in één schip gekomen, toen beloofd werd, dat op de besteding dezer gelden, wanneer ze nodig zouden zijn, nauwkeurig gelet zou worden. Wat is nu echter „Burgerlijke Verdediging?" Het blykt ons nuttig een„Linie"-artikel over dit onderwerp over tenemen, opdat ieder voor zich, geleerd door de ervaring der laatste oorlog daaruit zyn conclusies kan trokken. De burgemeesters zyn gemachtigd de kostwinnersvergoedingen direct zelf te bepalen en uit te keren. Tijdrovende ruggespraak met het ministerie wordt aldus voorkomen. In beginsel is uitstel of verschui ving van opkomst niet mogelijk. Persoonlijke onmisbaarheid, eind en zelfs overgangsexamens in het middelbaaar, hoger of nijverheids onderwijs, kunnen redenen tot vrij stelling of uitstel zyn. Voor het afleggen van examens zal in ieder geval verlof gegeven worden. Tenslotte is het geheel van sociale voorzieningen voor de normale dienstplichtvervulling ook van toe- op de herhalingsoefeningen. Een merkwaardig testament en i de melk. In 1879 overloed in Glasgow een zekere meneer O'Brien. Hy liet een testament na, waarin werd bepaald, dat van zyn nalatenschap een groot bedrag gelijkelijk moest worden verdeeld onder de melkmeisjes, die sinds 1865 melk bij hem hadden bo- zorgd. Blijkbaar zorgden in die goede oude tijd vertegenwoordigsters van het schone geslacht in Glasgow voor het rondbrengen van de melk. In 1865 was hy n.l. als whisky drinker tot de melk „bekeerd". Het slot van dit 'byzondere testa ment luidde: „want ik heb veel geld door de melk verdiend. Vroeger was ik erg zenuwachtig en daarvan heb ik, als zakenman, veel schade gehad. Toen ik melk ging drinken, kon ik alles veel rustiger by mezelf overleggen en was ik in staat beter zaken te doen." Een mooie reclame voor de melk Limburg offert voor zjjn kerken. De totaal opbrengst van het dio cesane fonds voor opbouw der kerken in Limburg bedroeg in 1950 f826.437 Hiervan werd bijeengebracht door de parochies en rectoraten f 795.286, door kloosters en gestichten f 25.421, diversen f 680. Nagekomen bijdragen f 5037. Het mag thans wel als voldoende bekend worden verondersteld, dat een moderne oorlog zich niet meer zal beperken tot een strijd op één of meer slagvelden, waar voorheen de overwinning van één der beide legers over het lot van een volk besliste. De tegenwoordige conflicten tussen mogendheden worden niet meer be slecht uitsluitend door het tot oorlogs activiteit brengen van het militaire apparaat. Feitelijk is het voor de aanvallende party van groter belang de kans op succes te beïnvloeden door hot maat schappelijke leven in het land, dat aangevallen wordt, te desorganiseren en de burgerij zodanig angst aan te jagen, dat een lamgeslagen volk zich er gemakkelijk toe laat verleiden een einde van het wapengeweld te eisen, waai door in de militaire verdedigings linies de moed zakt. Laten wy hopen, dat een derde wereldoorlog ons geslacht en ons na geslacht gespaard blyve. Wy moeten ons echter niet in slaap sussen in de hoop, dat de wereldrevolutie, welke zich voltrekt, niet nogmaals zal worden toegespitst, tot een dreiging welke in een derde ramp zou over slaan. Struisvogelpolitiek is verwer pelijk. Wanneer wy dus een leger intact houden, wanneer wii een zeer groot deel van ons landsbudget moeten aanwenden om dat leger uit te brei den, van de nieuwste wapens te voorzien, te oefenen en te vervol maken, dan is het even dure plicht daarnaast de burgerij in staat van verdediging te brengen. Men moet de Burgerlijke Verdedi ging voorheen bekend onder de naam van luchtbescherming, maar aan do hand van in de oorlog opge dane ervaring thans op breder leest geschoeid zien als een zaak, welke èn de Overheid èn de burgerij' in gelijke verhouding aangaat. Het is niet zo dat de Overheid de nodige maatregelen treft ter bescher ming van de bevolking en deze be volking de dingen maar afwacht. Neen. Er moet in dit opzicht een duidelijke samenwerking zijn tussen wat de Overheid en wat de burgerij moot doen om een organisatie op te bouwen welke de bescherming der bevolking tot een doeltreffend apparaat maakt. Deze samenwerking kan als volgt tot stand komen. De organisatie van de Burgerlijke Verdediging als geheel is een aangelegenheid van de Over heid, die in alles de topleiding houdt. Teneinde nu in de gemeenten, c.q. in tot kringen samengevoegde ge meenten, de organisatie zoveel mo gelijk naar eenzelfde plan in te rich ten, wordt door al deze onderdelen een beschermingsplan opgesteM. Deze plannen betreffen dus de algemene beschermingsmaatregelen D.w.z. hoeveel brandspuiten er nodig zijn, hoeveel noodziekenhuizen en waar, hoe men een eventueel nodige evacuatie leidt, wat men moet doen voor de beveiliging van fabrieken, wat voor de bescherming van voor raden, wat voor de bevolking in het algemeen (schuilplaatsenvraagstuk bv.) enz. Naast dit alles echter moet oox de bevolking eigen have en goed be schermen, maatregelen treffen voor burenhulp, dus maatregelen voor wederzijdse hulp binnen bepaalde, afgebakende centra. Dit nu duidt men aan met de naam „zelfbe scherming". Het is duidelijk dat een Overheid, dus de van Overheidswege beschik bare hulpmiddelen, niet overal tegelijk kunnen worden ingezet. Met name niet by meerdere rampen tegelijk in oorlogsomstandigheden. De laatste oorlog heeft hieromtrent herhaaldelijk bewijzen geleverd. Hot is ook van belang, dat men een begin van ellende terstond aan pakt. Dat voorkomt erger. Daartoe moet men mensen by de hand hebbon die weten hoe te handelen. Anders volgen een de mens in gegeven drang zich verdienstelijk te maken bemoeien zich er velen mee die niet weten hoe te handelen en dan ontstaat nog groter ellende. Het is dus zaak de hulpverlening, de onderlinge burenhulp, ie organi seren. De zelfbescherming kan alleen tot nuttig effect worden gebracht door er een organisatorisch karakter aan te geven. Organisatorisch verband komt het beste tot zijn recht in ver enigingsverband. Derhalve is een vereniging voor zelfbescherming een eis des tyds, waaraan niet meer valt te ontkomen. Haar opbouw is urgent. N11 moet men een Burgerlijke Ver dediging, en meer in het bijzonder het belangrijkste onderdeel daarvan, de zelfbescherming, niet uitsluitend beschouwen als een organisatie ter bescherming van de burgerbevolking in oorlogstijd. Het opbouwen van een dergelijke organisatie is niet afhankelijk van de vraag ©f een oorlog al dan niet voor de deur staat. Zij moet tot ont wikkeling worden gebracht juist in vredestijd, wanneer gelegenheid be staat voor rustig overleg en welover wogen voorbereiding; wanneer men aap de taakverdeling de nodige tyd kan besteden en wanneer bij kleine rampen gelegenheid bestaat die taak verdeling aan de praktijk te toetsen. Voorkomen, dat is het wachtwoord by de organisatie ener goede en doel treffende burgerlijke verdediging. Daarom moet de taak der burgers gestimuleerd worden om door hot tot ontwikkeling brengen van een geor ganiseerde burenhulp elkander de hand te kunnen reiken by kleine ongevallen, by grote rampen, bij alle gelegenheden waarin do mens zijn medemens nodig heeft om de moeilijk heden in het leven te voorkomen of te overwinnen. Het is duidelijk dat hier moet worden voorzien in een aangelegen heid, welke ten onrechte in een vergeten hosk is blijven rusten. Een aangelegenheid welke het gehele volk aangaat en dus door het gehele volk. en met spoed, dient te worden aan gevat. Belangeloos. Want het geldt daden van naastenliefde. P. J. G. Allen, die in onze verdwaasde wereld nog christelijk denken en voelen, richten deze week hun ge dachten naar het barre kruis van Golgotha, de schedelplaats aan de stadsrand van Jeruzalem. Wy allen, die een ogenblik stil staan by het grote drama van Cal- varië, zien op tot Hem, door zyn beulen doorboord, die daar voor ons welzijn, voor de verlossing van heel het mensdom, aan het kruis hangt en met Zyn bloed de schuld, de over grote schuld van onze zonden uitwist. Het is tweeduizend jaar geleden, dat de stervende God-Mens zyn door boorde handen uitstrekte van Oost tot West, om door dit beeld alle volkeren der aarde duidelijk te maken, dat Hy daar hing als zoenoffér, dat Hy daar stierf als onze Verlosser en Zaligmaker. Het is tweeduizend jaar 6v«w maar, de offerdood van Christus 10 niet verouderd. Allen, wie wy ook zyn, die tot Hem opzien, weten, dat Zyn dood het leven van onze ziel betekent, dat wy leven, omdat Hy gestorven is. De stervende Christus aan het kruis staat ook nu nog boven de wereld en boven de mens heid. Of wy in Hem geloven, ofwel ons hart sluiten voor de stem van Zyn liefde, Christus blijft dezelfde, de eeuwige Hogepriester, de eeuwige Offerande voor ons heil en onze red ding. Christus werd door Judas verraden, door de priesters van zyn volk aan Pilatus overgeleverd en door de Romeinse, landvoogd ter dood veroor deeld. Dit is de loop van de geschie denis, maar moest de Menswording noodzakelijk eindigen op Golgotha? Was er geen andere mogelijkheid voor onze verlossing geweest dan het verraad van Judas en de verwerping van het Joodse volk Hoe zou onze verlossing geweest zyn, als het volk Christus als Messias, als de ware Messias, als? de Zoon van de Vader erkend en aangenomen had? Had Christus niet de zending de blydo boodschap te brengen aan het Joodse volk en was dit volk niet geroepen om de eerstelingen te zyn in het nieuwe Godsrijk op aarde Waarom heeft het volk dan niet naar Hem geluisterd Waarom heeft het volk Hem dan verworpen Dit zyn pijnlijke vragen, waarop wij het antwoord schuldig moeten bly'ven. Toch is het stellen van deze vragen niet doelloos, want wat de Joden overkomen is, kan ook ons overkomen. Ook wy kunnen ons schuldig maken aan een tweede zondenval, aan de zondenval van de Godsmoord, wanneer wy de leer van het kruis de rug toekeren. Het kruis is voor ons geen garantie, die door niets ongedaan gemaakt kan worden. Wil het kruis voor ons een bron van eeuwig leven worden, dan moeten wy het kruis gelovig aannemen, dan moeten wy geloven in Hem. die er aan gestorven is, dan moeten wy in de genade leven, die Christus er door voor ons verdiend heeft. Wanneer wy de Vastentijd met versterving van lichaam en zinnen, in oprechte christelijke geest aan vaard en beleefd hebben, dan is deze laatste week een sluitstuk dat wer kelijk de naam van Goede Week mag dragen. voor 50 jaren terug No. van 16 Maart 1901 Onder voorzitterschap van H. Esser, burgemeester, hield de gemeen teraad op 13 Maart een vergadering. Commissies tot wering van school verzuim werden benoemd. Heo salaris van Dr. H. Janssen werd voor de verplichte armenpractyk tot f 700,— verhoogd. Uit de verslagen van het hoger onderwijs bleek, dat het Gymnasium M8 leerlingen telde. De Mar.a-inrich- ting telde 11 leerlingen. Op de veemarkt, i 1 Maart ge houden, stonden 350 stuks vee te koop. Voor biggen betaaldo men 8 tot 11 gulden. Aan de Kunstsmid M. Custers, werd de vervaardiging van een Com muniebank in de Paterskerk opge dragen. Het gildehuis van het Sint Josephgilde zou vooreer, volgend jaar gevestigd zyn in het café van Louis Wynhoven. In China overleed P. Aegidius Broekman O.F.M., oud-student van het Gymnasium „Ik mag getuigen" schreef Mgr. J Hofman, dat China nooit betere missionaris gekend heeft. Met begrip volgen wy Christus op zijn kruis- en lydensgang om stil te worden onder het machtige gebeuren van Goede Vrydag. Dan weten wy, dat Christus de grote kruisdrager geweest is en kunnen wy uit Zyn voorbeeld de kracht putten om met Hem onze levensweg te gaan, die zo dikwyls een lydensgang is en smarte lijk getint. Het kruis is geworden tot een dwaasheid voor die niet begrepen en die nog niet anders willen, doch het was een werkelijke bekroning en een blyde apotheose en zien wy by het overschouwen van het grote Godsplan dat dit ontzettend sterven tot leven werd, dit gruwzaam vernietigen een nieuw begin, dit opzettelijk uitdoven een frisse levensadem. Laten wy ons leven zien in het brede kruis-verband, met een door voelen en begrijpen van de grote les die dit voor ons leven inhoudt. Ons instellen op het kruis in ons leven en dit te dragen met en voor Chris tus en zo by te dragen voor de triomf van het Godsrijk, doet Goede Vrydag voor ons worden tot een vreugdevolle apotheose. Christus sterven is dan voor ons geworden tot 6en voortdurend leven en een uitbanning van alles dat Christus Licht niet kan verdragen. P. H. RONGEN O.C.R- f Zestigjarig Philipsbedrijf Het Jubileum-Comité van de N.V. Philips heeft het programma voor de viering van het 60-jarig jubileum bekend gemaakt. De hoogtepunten van de festivi teiten, waarin alle stadsdelen zyn betrokken, zullen per televisie worden uitgezonden. De feestelijkheden beginnen Zater dagmiddag 12 ilf.i met de opening van een „Sprookjestuin" en een ten- toonsteflii-g van Philipsproducten, die sinds de oprichting van het wereld concern zyn gt-maakt. In het oude fabriekje uit 1S91 aan de Emmasingel waar de tentoonstelling wordt onder gebracht, zal ook een aantal speciaal vervaardigde werkstukken van het personeel te zien zyn. De Tweede Pinksterdag wordt een grote sportdag. PSV. speelt deze d3g tegen F. C. Huddersfield Town, P.S.V. korfbal ontvangt de Belgische kampioensploeg ..Voorwaarts" uit Antwerpen er. de Philips handballers zullen het opnemen tegen de Zwit serse grootmeestem van G.G.B. uit Bern. Grootscheepse demonstraties van gymnasten zullen op de sport velden voor de passende omlijsting zorgen. De eigenlijke herdenkingsdag met een aantal officiële plochtigheden is Dinsdag 15 Mei. Op een massale bijeenkomst van het voltallige Philips- personeel in het Philips-sportpark zullen ook de huldeblijken van het personeel worden aangeboden. Ruim 1500 zangers en zangeressen en 700 musici zullen deze avond opluisteren. Het hoogtepunt van de festiviteiten valt op 16 Mei. Na een muzikale reveille door zeventien muziekcorpsen beginnen in allo wyken van de stad voor do gi-hele Eindhovense jeugd de kinderfeesten, 's Middags wordt, in de binnonstad een groots jubileumspel opgevoerd, 's Avonds wordt op vyf plaatsen in de stad vuurwerk afge stoken. Stoomwasserij zorgt voor uw Huishoudwas Tafollinnen Werkkleding "Wollon Dekens Huwelijksuitzet Baby-uitzet Overhemden Boorden Bruidjesjurk Stoomgoederen Verfgoederen Uw adree: Kempweg 15-23a Tel. 586 Venray

Peel en Maas | 1951 | | pagina 3