TWEEDE BLAD VAN PEEL EN MAAS
Herhalingsoefeningen
Pater Bentivolius Haenraets
50 jaar Priester
voor 70.000 militairen.
Burgerlijke Verdediging
De zimciie
apotheóU
Uit „Peel en Maas"
„DePeelparel"
ZATERDAG 17 MAART 1951 No. 11
TWEE EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
Op 25 Maart a.s., eerste Paasdag,
zal Venray eeu Venrayer als gouden
Priester in zijn midden hebben. Het
is de bekende Pater Bentivolius
Haenraets.
Gerard Anton Haenraets werd ge
boren 12 December 1874 te Venray,
hy trad in de Orde van de Minder
broeders te Alverna-Wychen, 3 Oct.
1893 en ontving te Weert de Heilige
Priesterwijding.
Na de voleindiging van zijn studiën,
oefende hij op diverse plaatsen zijn'
verheven bediening uit.
Maar in Mei ioo7 kreeg hy een
vaste standplaats als kapelaan te
Nijmegen H. Franciscus of Dodden-
daal, waarvan kerk en pastorie tijdens
de laatste oorlog volkomen verwoest
werden en o.a. ook de Venrayse Pater
Valerianus Spee de dood vond.
In 1918 ging hij als kapelaan naar
Bolsward en in 1927 naar 's-Graven-
hage als kapelaan van de parochies
H. Antonius, H. Lodewijk en H.
Paschalis. Daar vooral was hy een
zeer geziene figuur.
In 1927 werd hij pastoor te Gorin-
chem. Daar vond hy een parochie
kerk in desolate toestand. Hy was in
de gelukkige noodzakelijkheid die
geheel van het dak tot de vloer uit
en inwendig te kunnen vernieuwen,
incluis zelfs de banken. Ook bouwde
hij daar een geheel nieuwe pastorie,
die hy nog bewonen kon, toen hij in
1934 benoemd werd tot vicarius van
het grote klooster in zyn geboorte
dorp, hier in Yenray.
In 1937 vertrok hij van hier naar
Maastricht om daar als biechtvader
van verscheidene kloosters werkzaam
te zy'n. Door de oorlogsomstandig
heden uit zijn klooster verdreven,
moest hy elders een heenkomen
krijgen en hy tenslotte op zijn oude
dag belandde in het mooie dorp, waar
hij het leven begon, in het klooster
van de VII Smarten alhier.
In de geest van onze nieuwe
rubriekUit „Peel en Maas" voor
50 jaren terug, menen wy het voor
de jubilaris en zijn familie maar ook
voor al onze lezers en lezeressen in
teressant hier het verslag te plaatsen,
dat „Peel en Maas" van 20 April gaf
over zyn eerste plechtige H. Mis.
„Alweer vierde men in Venray feest 1
Alweer wapperden vrolijk de na
tionale vlaggen van schier alle wo
ningen in de Grotestraat (Priester-
buurt?) en alweer hadden de be
woners een prachtige Ereboog op
gericht voor de ouderlijke woning
van een pasgewyde Venrayse Priester,
die Zor.dag in onze Parochiekerk zijn
plechtige Eerste H. Mis opdroeg.
Thans viel deze eervolle bediening
ten deel aan een nieuwe Offeraar
uit de schone Orde van de H. Fran
ciscus, namelijk de Weleerw. Pater
Bentivolius Haenraets.
Alweer klonken de feestelijke tonen
der muziek, zich vermengde met het
plechtige gelui der klokken, toen de
jeugdige Franciscus-zoon, met zyn
dierbare ouders en tamilie, vooraf
gegaan door twee lieve bruidjes, die
bloemen strooiden, zich des morgens
tegen 10 uur naar Venrays schoone
tempel begaf, om in dit voor hem zo
dierbaar heiligdom voor de eerste
maal het grote Geheim der H. Mis
te voltrekken.
Ook hier was alles weer op fees
telijke wyze ingericht en een talrijke
menigte gelovigen aanwezig, die ge
tuigen wilden zyn van het grote geluk
van hun jeugdigen dorpsgenoot.
De nieuwe officiant werd bij het
plechtig H. Misoffer geassisteerd door
de Weleerw. Heren Frans Poels en
Laurênt Poels, als Diaken en Sub
diaken.
Verder fungeerden bij de H. Dienst
nog als Index: de Zeereerw. Heer A.
van Valkenburg, rustend pastoor, als
Ceremoniariusde Weleerw. Heer
Kapelaan Coolen en als Cantoresde
Weleerw. pater Caspar Seelen en de
Weleerw. Heer Henri Wismans.
De feestpredikatie werd gehouden
door de alom bekende en als redenaar
vermaarde Pater Seraphinus van
Berlo, uit het klooster der Minder
broeders alhier.
In heerlijke, bezielende taal schetste
deze spreker ons de Priester, als de
Weldoener der mensheid.
Deze bewering, door verschillende
voorbeelden opgehelderd, werd vooral
gestaafd, by het aanhalen van de
voornaamste werkzaamheden van de
Priesters, die allen de liefde tot
grondslag hadden.
Zo zagen wij in hem als Offeraar
een machtige voorspreker en bemid
delaar by God, als biechtvader een
oneindig barmhartige, als zieken
bezoeker een ware vertrooster, terwyl
hij als Missionaris zijn gezondheid,
ja zelfs zyn leven met vreugde op
offert voor het heil der zielen.
Ten slotte wenste de welsprekende
redenaar zyn Weleerw. Medebroeder
en diens geachte familie van harte
geluk met het grote voorrecht, dat
God hem had uitgekozen om deze
eervolle waardigheid als Priester en
Weldoener der mensen te bekleden
en smeekte hem om bij het H. Mis
offer dikwijls indachtig te zijn, zijn
dierbare ouders en familieleden, de
eerbiedwaardige Herder van deze
parochie en alle inwoners van Venray,
benevens zyn Eerw. Medebroeders, de
zonen van de H. Franciscus.
Blykens de tranen, die in veler
ogen opwelden, had de Weleerw.
Pater van Berlo weer tot het hart
gesproken en maakte zyn rede een
diepen indruk.
Begeleid door de Fanfare, toog de
stoel na de H. Mis in dezelfde orde
huiswaarts.
De gelukwens, door de heer Jacob
Aerts gericht tot de jeugdige Fran
ciscus zoon, werd door deze op een
voudige doch hartelyke toon beant
woord, waarby vooral zijn diepe ne
derigheid, het schone sieraad van zyn
H. Orde, uitblonk.
De Fanfare voerde daarop onder
grote belangstelling van de Feesteling
en een talrijk publiek nog enige
muziekstukken uit.
Gaarne voegen wij onze hartelijke
gelukwensen by de zovele, op deze
gedenkwaardigen dag gericht tot de
jeugdige Priester en de geachte familie
Haenraets.
Moge hy als een oprecht Franciscus-
zoon zyn schon6 Orde tot roem
strekken, en als Priester vele jaren
een Weldoener der mensheid zyn.
In een periode van 6 maanden, te
beginnen op 27 Maart a.s., zullen
ongeveer 70.000 Nederlandse jonge
mannen van de lichtingen 1945 tot
en met 1948 worden opgeroepen voor
het volbrengen van herhalingsoefe
ningen van gemiddeld 4 weken in
de oefenkampen in Millingen en
Oirschot.
Deze grootscheepse herhalingsoefe
ningen betekenen de eerste stap in
de richting van het opbouwen van
een Nederlandse strijdmacht, die
nodig is om een aandeel te leveren
in de versterking van de West-
Europese defensie.
De Minister van Oorlog, 's Jacob
heeft over deze herhalingsoefeningen
op een persconferentie in Den Haag
enkele mededelingen gedaan.
Er wordt vaak de vraag gesteld,
waarom de Nederlandse militairen,
die drie jaar hun plicht hebben ge
daan in Indonesië, nu weer worden
opgeroepen voor herhalingsoefenin
gen.
De Minister heeft de noodzaak
daarvan aangekondigd. In de afgelo
pen naoorlogse jaren heeft Nederland
practisch geen aandacht kunnen
schenken aan de opbouw van een
leger, dat berekend was voor de taak
die het in oorlogstyd in Nederland
wachten zou.
By de bevryding was van het
vooroorlogse leger practisch niets
meer over. En reeds vry spoedig na
de bevryding moest er een leger
worden gereed gemaakt voor Indo
nesië. En werd een opleidingsappa
raat in het leven geroepen, dat
gericht was op het afleveren van
soldaten „aan de lopende band".
Tyd om de soldaten te laten oefe
nen in grote eenheden als bijvoorbeeld
brigades, regimenten en divisies was
er niet.
Voor de militaire taak in Indonesië
was dat ook niet nodig, omdat daar
moest worden opgetreden met kleine
eenheden.
Eind 1949 beschikte Nederland in
Indonesië over een groot aantal
ervaren soldaten. Zy waren de enige
geoefende soldaten waarover Neder
land toen kon beschikken.
De gebeurtenissen in Korea nood
zaakten de landen van het Atlantisch
Pact dus ook Nederland in
versneld tempo een strijdmacht op
te bouwen, die in staat zou zyn een
eventuele aanval af te schrikken of
zo nodig te weerstaan.
Het ligt dus voor de hand, dat
Nederland, wilde het kunnen voldoen
aan de internationale verplichtingen,
wel gebruik moet maken van de
geoefende soldaten, die beschikbaar
zyn.
De eenheden, die uit Indonesië
terugkeerden, waren echter in de
eerste plaats sterk onvolledig gewor
den en bovendien opgebouwd volgens
de zogenaamde Engelse organisatie.
Nu is de keuze gevallen op de
moderne Amerikaanse wyze van
legerorganisatie, waarin o.m. de
lagere rangen, zoals de soldaten,
korporaals.en sergeants, een grotere
verantwoordelijkheid te dragen krij
gen.
Doordat de uit Indonesië terug
gekeerde militairen over 't algemeen
al weer een jaar terug zyn in de
burgermaatschappij, is hun vaardig
heid minder geworden.
En bovendien missen deze militairen
zoals hierboven reeds werd opge
merkt, de nodige ervaring in het
optreden in grotere eenheden.
Vandaar, dat de Nederlandse
regering besloten heeft de Indonesië
eenheden te reorganiseren volgens
de Amerikaanse indeling. Dat gebeurt
by de a.s. herhalingsoefeningen.
Men is er by deze reorganisatie
vanuit gegaan, dat zoveel mogelijk
oude verbanden moesten worden
gehandhaafd. Dat wil dus zeggen,
dat de meeste militairen als zy
straks veer hun herhalingsoefeningen
opkomen, dezelfde kameraden zullen
ontmoeten als in Indonesië.
De regering en de legerleiding
achten dit een factor van grote
psychologische betekenis. Het zal
bovendien de herhalingsoefeningen
veraangenamen.
In de periode van 6 maanden zullen
totaal 5 brigades, ofwel met een
modern woord „regimentsgevechts
groepen" en 27 bataljons worden
geoefend.
De brigades zullen deel uitmaken
van het veldleger, de bataljons zyn
bestemd voor de zg. territoriale
troepen, die in oorlogstijd vliegvelden
verkeersknooppunten Industrie-centra
etc. bewaken tegen aanvallen van
by voorbeeld parachutisten.
De doeleinden, die de Regering en
de legerleiding met deze herhalings
oefeningen hopen te bereiken, zyn:
de beoefening van demobilisatie,
opkomst in oorlogstyd, het oefenen
van de vaardigheid in het gebruik
van de wapenen, het oefenen in
compagnies, bataljons en regiments-
verband en de oefening van de
hogere staven tezamen met de
troepen.
Het materieel, dat voor de herha
lingsoefeningen wordt gebruikt, is
hoofdzakelijk nog het Engelse ma
teriaal, waaronder begrepen is de
van Canada ontvangen bewapening.
De Regering bad liever gezien,
dat meteen geoefend kon worden
met het Amerikaanse materiaal.
Maar dat zal niet eerder dan eind
1951 en begin 1952 in ons land
arriveren. Er moet op het ogenblik
geroeid worden met de riemen, die
er zyn.
Het welslagen van deze oefeningen
wordt door Regering en legerleiding
van zeer groot belang geacht voorde
verdere opbouw van het Nederlandse
leger.
Met deze oefeningen wordt natio
naal het bewys geleverd, dat ons
land werkelijk aanpakt, wat de
versterking van de West Europese
defensie betreft.
Vandaar dan ook, dat de Neder
landse regering een beroep doet op
het Nederlandse bedrijfsleven, om
zoveel mogelyk medewerking te
verlenen aan de jongemannen, die
voor de herhalingsoefeningen zijn of
worden opgeroepen.
Om het bedrijfsleven tegemoet te
komen, zal er naar worden gestreefd
nog vóór 1 April alle militairen, die
herhalingsoefeningen moeten vol
brengen, bericht te sturen wanneer
en voor welke duur zy moeten
opkomen.
Iedere werkgever weet dus voor
1 April wanneer hy zijn dienstplich
tig personeel zal mpeten missen en
hy kan daarmee rekening houden by
de organisatie van de arbeid.
Voor studerende dienstplichtigen
worden zoveel mogelyk maatregelen
genomen, opdat zy van de herha
lingsoefeningen geen schade onder
vinden.
Ondanks alle voorzieningen zullen
echter ongetwijfeld toch offers moeten
worden gebracht. Het zyn echter
offers voor een goede zaak: het
versterken van de defensie van de
Westersche landen en uiteindelijk:
het voorkomen van een nieuwe
wereldoorlog, die onnoemlijk grotere
en zwaardere offers zou vragen.
De noodzaak der zelfbescherming
In de begroting 1951 zijn f 12.000,— uitgetrokken voor Bur
gerlijke Verdediging.
Dit cyfer, alsmede het doel waarvoor deze gelden even
tueel zouden worden gebruikt, heeft nogal wat critiek ge
kregen, maar men is tenslotte in één schip gekomen, toen
beloofd werd, dat op de besteding dezer gelden, wanneer ze
nodig zouden zijn, nauwkeurig gelet zou worden.
Wat is nu echter „Burgerlijke Verdediging?"
Het blykt ons nuttig een„Linie"-artikel over dit onderwerp
over tenemen, opdat ieder voor zich, geleerd door de ervaring
der laatste oorlog daaruit zyn conclusies kan trokken.
De burgemeesters zyn gemachtigd
de kostwinnersvergoedingen direct
zelf te bepalen en uit te keren.
Tijdrovende ruggespraak met het
ministerie wordt aldus voorkomen.
In beginsel is uitstel of verschui
ving van opkomst niet mogelijk.
Persoonlijke onmisbaarheid, eind
en zelfs overgangsexamens in het
middelbaaar, hoger of nijverheids
onderwijs, kunnen redenen tot vrij
stelling of uitstel zyn.
Voor het afleggen van examens
zal in ieder geval verlof gegeven
worden.
Tenslotte is het geheel van sociale
voorzieningen voor de normale
dienstplichtvervulling ook van toe-
op de herhalingsoefeningen.
Een merkwaardig testament
en i de melk.
In 1879 overloed in Glasgow een
zekere meneer O'Brien. Hy liet een
testament na, waarin werd bepaald,
dat van zyn nalatenschap een groot
bedrag gelijkelijk moest worden
verdeeld onder de melkmeisjes, die
sinds 1865 melk bij hem hadden bo-
zorgd.
Blijkbaar zorgden in die goede
oude tijd vertegenwoordigsters van
het schone geslacht in Glasgow voor
het rondbrengen van de melk.
In 1865 was hy n.l. als whisky
drinker tot de melk „bekeerd".
Het slot van dit 'byzondere testa
ment luidde:
„want ik heb veel geld door de
melk verdiend. Vroeger was ik erg
zenuwachtig en daarvan heb ik, als
zakenman, veel schade gehad. Toen
ik melk ging drinken, kon ik alles
veel rustiger by mezelf overleggen
en was ik in staat beter zaken te
doen."
Een mooie reclame voor de melk
Limburg offert voor zjjn
kerken.
De totaal opbrengst van het dio
cesane fonds voor opbouw der kerken
in Limburg bedroeg in 1950 f826.437
Hiervan werd bijeengebracht door
de parochies en rectoraten f 795.286,
door kloosters en gestichten f 25.421,
diversen f 680. Nagekomen bijdragen
f 5037.
Het mag thans wel als voldoende
bekend worden verondersteld, dat
een moderne oorlog zich niet meer
zal beperken tot een strijd op één of
meer slagvelden, waar voorheen de
overwinning van één der beide legers
over het lot van een volk besliste.
De tegenwoordige conflicten tussen
mogendheden worden niet meer be
slecht uitsluitend door het tot oorlogs
activiteit brengen van het militaire
apparaat.
Feitelijk is het voor de aanvallende
party van groter belang de kans op
succes te beïnvloeden door hot maat
schappelijke leven in het land, dat
aangevallen wordt, te desorganiseren
en de burgerij zodanig angst aan te
jagen, dat een lamgeslagen volk zich
er gemakkelijk toe laat verleiden een
einde van het wapengeweld te eisen,
waai door in de militaire verdedigings
linies de moed zakt.
Laten wy hopen, dat een derde
wereldoorlog ons geslacht en ons na
geslacht gespaard blyve. Wy moeten
ons echter niet in slaap sussen in de
hoop, dat de wereldrevolutie, welke
zich voltrekt, niet nogmaals zal
worden toegespitst, tot een dreiging
welke in een derde ramp zou over
slaan. Struisvogelpolitiek is verwer
pelijk.
Wanneer wy dus een leger intact
houden, wanneer wii een zeer groot
deel van ons landsbudget moeten
aanwenden om dat leger uit te brei
den, van de nieuwste wapens te
voorzien, te oefenen en te vervol
maken, dan is het even dure plicht
daarnaast de burgerij in staat van
verdediging te brengen.
Men moet de Burgerlijke Verdedi
ging voorheen bekend onder de
naam van luchtbescherming, maar
aan do hand van in de oorlog opge
dane ervaring thans op breder leest
geschoeid zien als een zaak, welke
èn de Overheid èn de burgerij' in
gelijke verhouding aangaat.
Het is niet zo dat de Overheid de
nodige maatregelen treft ter bescher
ming van de bevolking en deze be
volking de dingen maar afwacht.
Neen. Er moet in dit opzicht een
duidelijke samenwerking zijn tussen
wat de Overheid en wat de burgerij
moot doen om een organisatie op te
bouwen welke de bescherming der
bevolking tot een doeltreffend apparaat
maakt.
Deze samenwerking kan als volgt
tot stand komen. De organisatie van
de Burgerlijke Verdediging als geheel
is een aangelegenheid van de Over
heid, die in alles de topleiding houdt.
Teneinde nu in de gemeenten, c.q.
in tot kringen samengevoegde ge
meenten, de organisatie zoveel mo
gelijk naar eenzelfde plan in te rich
ten, wordt door al deze onderdelen
een beschermingsplan opgesteM.
Deze plannen betreffen dus de
algemene beschermingsmaatregelen
D.w.z. hoeveel brandspuiten er
nodig zijn, hoeveel noodziekenhuizen
en waar, hoe men een eventueel
nodige evacuatie leidt, wat men moet
doen voor de beveiliging van fabrieken,
wat voor de bescherming van voor
raden, wat voor de bevolking in het
algemeen (schuilplaatsenvraagstuk
bv.) enz.
Naast dit alles echter moet oox de
bevolking eigen have en goed be
schermen, maatregelen treffen voor
burenhulp, dus maatregelen voor
wederzijdse hulp binnen bepaalde,
afgebakende centra. Dit nu duidt
men aan met de naam „zelfbe
scherming".
Het is duidelijk dat een Overheid,
dus de van Overheidswege beschik
bare hulpmiddelen, niet overal tegelijk
kunnen worden ingezet. Met name
niet by meerdere rampen tegelijk in
oorlogsomstandigheden. De laatste
oorlog heeft hieromtrent herhaaldelijk
bewijzen geleverd.
Hot is ook van belang, dat men
een begin van ellende terstond aan
pakt. Dat voorkomt erger. Daartoe
moet men mensen by de hand hebbon
die weten hoe te handelen.
Anders volgen een de mens in
gegeven drang zich verdienstelijk te
maken bemoeien zich er velen
mee die niet weten hoe te handelen
en dan ontstaat nog groter ellende.
Het is dus zaak de hulpverlening,
de onderlinge burenhulp, ie organi
seren. De zelfbescherming kan alleen
tot nuttig effect worden gebracht door
er een organisatorisch karakter aan
te geven. Organisatorisch verband
komt het beste tot zijn recht in ver
enigingsverband. Derhalve is een
vereniging voor zelfbescherming een
eis des tyds, waaraan niet meer valt
te ontkomen. Haar opbouw is urgent.
N11 moet men een Burgerlijke Ver
dediging, en meer in het bijzonder
het belangrijkste onderdeel daarvan,
de zelfbescherming, niet uitsluitend
beschouwen als een organisatie ter
bescherming van de burgerbevolking
in oorlogstijd.
Het opbouwen van een dergelijke
organisatie is niet afhankelijk van
de vraag ©f een oorlog al dan niet
voor de deur staat. Zij moet tot ont
wikkeling worden gebracht juist in
vredestijd, wanneer gelegenheid be
staat voor rustig overleg en welover
wogen voorbereiding; wanneer men
aap de taakverdeling de nodige tyd
kan besteden en wanneer bij kleine
rampen gelegenheid bestaat die taak
verdeling aan de praktijk te toetsen.
Voorkomen, dat is het wachtwoord
by de organisatie ener goede en doel
treffende burgerlijke verdediging.
Daarom moet de taak der burgers
gestimuleerd worden om door hot tot
ontwikkeling brengen van een geor
ganiseerde burenhulp elkander de
hand te kunnen reiken by kleine
ongevallen, by grote rampen, bij alle
gelegenheden waarin do mens zijn
medemens nodig heeft om de moeilijk
heden in het leven te voorkomen of
te overwinnen.
Het is duidelijk dat hier moet
worden voorzien in een aangelegen
heid, welke ten onrechte in een
vergeten hosk is blijven rusten. Een
aangelegenheid welke het gehele volk
aangaat en dus door het gehele volk.
en met spoed, dient te worden aan
gevat.
Belangeloos. Want het geldt daden
van naastenliefde. P. J. G.
Allen, die in onze verdwaasde
wereld nog christelijk denken en
voelen, richten deze week hun ge
dachten naar het barre kruis van
Golgotha, de schedelplaats aan de
stadsrand van Jeruzalem.
Wy allen, die een ogenblik stil
staan by het grote drama van Cal-
varië, zien op tot Hem, door zyn
beulen doorboord, die daar voor ons
welzijn, voor de verlossing van heel
het mensdom, aan het kruis hangt
en met Zyn bloed de schuld, de over
grote schuld van onze zonden uitwist.
Het is tweeduizend jaar geleden,
dat de stervende God-Mens zyn door
boorde handen uitstrekte van Oost
tot West, om door dit beeld alle
volkeren der aarde duidelijk te maken,
dat Hy daar hing als zoenoffér, dat
Hy daar stierf als onze Verlosser en
Zaligmaker.
Het is tweeduizend jaar 6v«w
maar, de offerdood van Christus 10
niet verouderd. Allen, wie wy ook
zyn, die tot Hem opzien, weten, dat
Zyn dood het leven van onze ziel
betekent, dat wy leven, omdat Hy
gestorven is. De stervende Christus
aan het kruis staat ook nu nog
boven de wereld en boven de mens
heid. Of wy in Hem geloven, ofwel
ons hart sluiten voor de stem van
Zyn liefde, Christus blijft dezelfde, de
eeuwige Hogepriester, de eeuwige
Offerande voor ons heil en onze red
ding.
Christus werd door Judas verraden,
door de priesters van zyn volk aan
Pilatus overgeleverd en door de
Romeinse, landvoogd ter dood veroor
deeld. Dit is de loop van de geschie
denis, maar moest de Menswording
noodzakelijk eindigen op Golgotha?
Was er geen andere mogelijkheid
voor onze verlossing geweest dan het
verraad van Judas en de verwerping
van het Joodse volk Hoe zou onze
verlossing geweest zyn, als het volk
Christus als Messias, als de ware
Messias, als? de Zoon van de Vader
erkend en aangenomen had? Had
Christus niet de zending de blydo
boodschap te brengen aan het Joodse
volk en was dit volk niet geroepen
om de eerstelingen te zyn in het
nieuwe Godsrijk op aarde Waarom
heeft het volk dan niet naar Hem
geluisterd Waarom heeft het volk
Hem dan verworpen
Dit zyn pijnlijke vragen, waarop
wij het antwoord schuldig moeten
bly'ven.
Toch is het stellen van deze vragen
niet doelloos, want wat de Joden
overkomen is, kan ook ons overkomen.
Ook wy kunnen ons schuldig maken
aan een tweede zondenval, aan de
zondenval van de Godsmoord, wanneer
wy de leer van het kruis de rug
toekeren. Het kruis is voor ons geen
garantie, die door niets ongedaan
gemaakt kan worden. Wil het kruis
voor ons een bron van eeuwig leven
worden, dan moeten wy het kruis
gelovig aannemen, dan moeten wy
geloven in Hem. die er aan gestorven
is, dan moeten wy in de genade
leven, die Christus er door voor ons
verdiend heeft.
Wanneer wy de Vastentijd met
versterving van lichaam en zinnen,
in oprechte christelijke geest aan
vaard en beleefd hebben, dan is deze
laatste week een sluitstuk dat wer
kelijk de naam van Goede Week mag
dragen.
voor 50 jaren terug
No. van 16 Maart 1901
Onder voorzitterschap van H.
Esser, burgemeester, hield de gemeen
teraad op 13 Maart een vergadering.
Commissies tot wering van school
verzuim werden benoemd.
Heo salaris van Dr. H. Janssen werd
voor de verplichte armenpractyk tot
f 700,— verhoogd.
Uit de verslagen van het hoger
onderwijs bleek, dat het Gymnasium
M8 leerlingen telde. De Mar.a-inrich-
ting telde 11 leerlingen.
Op de veemarkt, i 1 Maart ge
houden, stonden 350 stuks vee te
koop. Voor biggen betaaldo men 8
tot 11 gulden.
Aan de Kunstsmid M. Custers,
werd de vervaardiging van een Com
muniebank in de Paterskerk opge
dragen.
Het gildehuis van het Sint
Josephgilde zou vooreer, volgend jaar
gevestigd zyn in het café van Louis
Wynhoven.
In China overleed P. Aegidius
Broekman O.F.M., oud-student van
het Gymnasium „Ik mag getuigen"
schreef Mgr. J Hofman, dat China
nooit betere missionaris gekend heeft.
Met begrip volgen wy Christus op
zijn kruis- en lydensgang om stil te
worden onder het machtige gebeuren
van Goede Vrydag. Dan weten wy,
dat Christus de grote kruisdrager
geweest is en kunnen wy uit Zyn
voorbeeld de kracht putten om met
Hem onze levensweg te gaan, die zo
dikwyls een lydensgang is en smarte
lijk getint.
Het kruis is geworden tot een
dwaasheid voor die niet begrepen en
die nog niet anders willen, doch het
was een werkelijke bekroning en een
blyde apotheose en zien wy by het
overschouwen van het grote Godsplan
dat dit ontzettend sterven tot leven
werd, dit gruwzaam vernietigen een
nieuw begin, dit opzettelijk uitdoven
een frisse levensadem.
Laten wy ons leven zien in het
brede kruis-verband, met een door
voelen en begrijpen van de grote les
die dit voor ons leven inhoudt. Ons
instellen op het kruis in ons leven
en dit te dragen met en voor Chris
tus en zo by te dragen voor de
triomf van het Godsrijk, doet Goede
Vrydag voor ons worden tot een
vreugdevolle apotheose. Christus
sterven is dan voor ons geworden
tot 6en voortdurend leven en een
uitbanning van alles dat Christus
Licht niet kan verdragen.
P. H. RONGEN O.C.R- f
Zestigjarig Philipsbedrijf
Het Jubileum-Comité van de N.V.
Philips heeft het programma voor
de viering van het 60-jarig jubileum
bekend gemaakt.
De hoogtepunten van de festivi
teiten, waarin alle stadsdelen zyn
betrokken, zullen per televisie worden
uitgezonden.
De feestelijkheden beginnen Zater
dagmiddag 12 ilf.i met de opening
van een „Sprookjestuin" en een ten-
toonsteflii-g van Philipsproducten, die
sinds de oprichting van het wereld
concern zyn gt-maakt. In het oude
fabriekje uit 1S91 aan de Emmasingel
waar de tentoonstelling wordt onder
gebracht, zal ook een aantal speciaal
vervaardigde werkstukken van het
personeel te zien zyn.
De Tweede Pinksterdag wordt een
grote sportdag. PSV. speelt deze
d3g tegen F. C. Huddersfield Town,
P.S.V. korfbal ontvangt de Belgische
kampioensploeg ..Voorwaarts" uit
Antwerpen er. de Philips handballers
zullen het opnemen tegen de Zwit
serse grootmeestem van G.G.B. uit
Bern. Grootscheepse demonstraties
van gymnasten zullen op de sport
velden voor de passende omlijsting
zorgen.
De eigenlijke herdenkingsdag met
een aantal officiële plochtigheden is
Dinsdag 15 Mei. Op een massale
bijeenkomst van het voltallige Philips-
personeel in het Philips-sportpark
zullen ook de huldeblijken van het
personeel worden aangeboden. Ruim
1500 zangers en zangeressen en 700
musici zullen deze avond opluisteren.
Het hoogtepunt van de festiviteiten
valt op 16 Mei. Na een muzikale
reveille door zeventien muziekcorpsen
beginnen in allo wyken van de stad
voor do gi-hele Eindhovense jeugd de
kinderfeesten, 's Middags wordt, in de
binnonstad een groots jubileumspel
opgevoerd, 's Avonds wordt op vyf
plaatsen in de stad vuurwerk afge
stoken.
Stoomwasserij
zorgt voor uw
Huishoudwas
Tafollinnen
Werkkleding
"Wollon Dekens
Huwelijksuitzet
Baby-uitzet
Overhemden
Boorden
Bruidjesjurk
Stoomgoederen
Verfgoederen
Uw adree: Kempweg 15-23a
Tel. 586 Venray