Ui Kunst in IQeniay ie aan WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Visitekaartjes De Middenstand vergadert Uit het verleden van Venray en omgeving. Wie was de briefschrijver Aanbesteding ZATERDAG 23 DECEMBER 1950 No. 51 EEN EN ZEVENTIGSTE JAARGANG Druk en Uligave Firma van den Munckhol Drukkerij Kantoorboekhandel Grooieitraat 28 Venray Telefoon K 4780-512 Postrekening 150652 PEEL EN MAAS Advertentieprijzen worden op aanvraag gaarne verstrekt. Losse mm-prJ]s 8 cent. Abonnementsprijs p. kwartaal: voor Venray I 1.00 bulten Venray I 1.20" uitsluitend bij vooruitbetaling. De vorige week, wijzende op de opbloei van een mooie traditie, be spraken wij op deze plaats het Ven- rayse werk van een tweetal schilders: Daan Wildschut in de kerk van Leunen en Jan Dijker (niet: Dijken) in de paterskerk. We moeten hier nu nog aan toe voegen een derde werk, dat, hoewel geen schilderwerk, als kunstwerk zeker niet het minste is van de drie. We bedoelen de onlangs voltooide kruisweg in het Gymnasium alhier. Deze kruisweg is uitgevoerd in prachtig geglazuurd aardewerk door de bekende Maastrichtse keramist P. Renald Rats, die ook het aan grijpende kruisbeeld in de refter van het gymnasium vervaardigde. P. Rats, die zich de laatste jaren uitsluitend toelegt op de keramische kunst heeft in dit materiaal buitengewone dingen tot stand gebracht. Op het ogenblik trekt een triptiek van hem, met bronzen omlijsting van Brom, zeer de aandacht op de inter nationale tentoonstelling van chris telijke kunst te Rome. Het R.K. Bouwblad van 14 Oct, j.l. heeft een zeer waarderend artikel over deze kunstenaar en noemt de kruisweg te Venray zijn chef d'oeuvre. We lezen daar o.a.„Deze kruisweg, die vervaardigd werd in een periode van vier jaar, geeft een religieuze belevenis en bewogenheid weer, die voor zichzelf spreekt. Beziet slechts de psychologische wisselwerking in de koppen tussen Pilatus, Christus en de omstanders in de eerste statie en de prachtige uitdrukking van overgave, waarmee Christus Zijn Kruis aanvaardt in de tweede statie. Met bewondering ziet men de groei in de compositie, die in de laatste statie een dramatische spanning be reikt van een monumentaliteit in het vlak, die herinnert aan de vroeg christelijke kunst en de grote Ita lianen van vroeger en nu. Er is bovendien op te merken een gelukkig samengaan van uiteen lopende, ook typisch Limburgse elementen, kenmerkend voor het karakter van de kunstenaar. De versieringsluBt, de vlotte exube rantie, zo eigen aan de Limburgers, aan de Zuidelijke aard, is ook hier aanwezig, maar meer geordend, onder geschikt aan een vormgevoel, dat sober maar geladen is. De grote innigheid en hartelijkheid, die we telkens opnieuw in het werk van P. Rats ondergaan, komt hier bijzonder' tot zyn recht. Inderdaad hier vinden we een kruisweg, die volkomen aan zijn doel beantwoordt: die, zelf de vrucht van sterke con centratie en diepe meditatie, nodigt tot mediteren, opwekt tot medelijden met onze goddelijke Verlosser. Gelukkig begint er in ons land en dan mogen we nu Venray wel met ere noemen een kentering te komen in het doen „fabriceren" van kruiswegen. Maar in hoevele Gods huizen hangen nog altijd de zéér naturalistische, onbenullige, lege kyk- prenten, die alles eerder doen dan de gelovigen helpen in het overwegen van het grote geheim van Christus liefde lijden. Het Gymnasium van Venray mag zich gelukkig prijzen deze kruisweg te bezitten, die uiteraard bestemd is voor Paters en studenten, maar die voor ernstig belangstellenden op aan vraag zeer zeker wel te bezichtigen zal zijn. Feestdagen zijn dure dagen voor een Kuisvrouw Zp r wordt natuurlijk iets extra's gedaan en dat brengt extra uitgaven mee. Gelukkig maar. dal er aan Uw extra uitgaven bij De Gruyter extra cassabons zijn te verdienen, luist in deze dure dagen is het winkelen bij De Gruyter voor U van bijzonder veel voordeel. Van elke gulden, die U aan De Gruyter- artikelen besteedt, komt er een dubbeltje weer bij U terug. Is dat niet een uit komst juist nu? Wol prezen Het Internationaal Wolsecretariaat heeft een vergelijking gepubliceerd van de prijzen, welke een schapen houder in de Kaapprovincie van Zuid Afrika heeft ontvangen voor zijn wol sinds 1932. Voor de wol afkomstig van stam boekschapen ontving deze schapen- houder in 1932 60 cents per kg., in 1949 f 7.80 per kg. en in 195O f 17.30 per kg. Firma van den Munckhef Voor de eerste maal in 1950 ver gaderde de Vonrayse Middenstanden het Bestuur mocht de grote voldoening smaken om van de 223 leden er een veertigtal op deze vergadering bijeen te hebben, die Maandag gehouden werd in café 't Hert. Gelukkig was het jeugdig element nog al sterk vertegenwoordigd, zodat we dus over een tiental jaren kunnen verwachten, dat er enige leden meer zullen zijn. De rest dut intussen rus tig door en kankert haar potje en vraagt zich bij het aanbieden van de kwitantie af, waarvoor de Midden stand nu feitelijk diept. Het was de spreker van deze avond, de heer Mol, die hierop een duidelijk antwoord gaf in een causerie, die niet alleen wees op de grote pro blemen van de middenstand in deze tijd, maar ook op de fouten en feilen van de middenstanders in het alge meen nog eens nadrukkelijk de aan dacht vestigde. Nadat hjj eerst gesproken had over de problemen van deze tijd, waarin een Partij van de Arbeid, nadrukkelijk werkt in de richting van staats- 8ocialisatie, die een opheffing beoogt van al wat middenstander is. Verder wees hy op datgene wat bereikt is voor de zelfstandige winkelier en zakenman. Zo noemde hij met name, de kinder bijslag voor de kleine zelfstandige, de winkelsluitingswet de sanering, in eigen kring, de nieuwe vestigingswet, de regeling van de omzetbelasting en weeldebelasting enz., allemaal punten die de Middenstand heeft kunnen bereiken, ondanks het feit, dat slechts 20 pet. van de middenstanders ge organiseerd is, waardoor ze niet alleen slecht afsteken tegenover de land bouwers en arbeiders, maar waardoor zij in de volksvertegenwoordiging en straks in de P.B.O. niet die vertegen woordiging hebben, waarop zij volgens hun aantal recht hebben. De verhouding tussen de midden standers onderling is verder van dien aard, dat men hierover tegen buiten staanders kan zwijgen. In plaats van elkaar te helpen, van samen te werken en by elkaar te kopen, breekt men elkaar af, duwt men elkaar nog verder in de put en steunt men het grootbedrijf en brengt zyn geld naar elders. Is het dan zo droevig met de middenstand gesteld Neen, Goddank niet. Er zyn plaatsen in Nederland waar men elkaar helpt en bijstaat, waar in onderling overleg acties op touw worden gezet, waar de middenstand by elkaar koopt, daar gaat het goed. Daar trekt het publiek naar toe, daar heerst een prettige verstandhouding en bovendien daar io actiö. Waarom kan dat elders ook niet, waarom kunnen er geen vergade ringen gehouden worden, waar slechts 5 of 6 getrouwen naar toe komen, maar voor de rest tegen lege stoelen wordt gepraat. Omdat de midden stander de brede kyk mist, te veel ronddraait in het eigen kleine cir keltje van zyn zaak en tegen de rest van zijn collega's aankijkt als con currenten en beulen. Alleen samenwerking de prak tijk heeft dit al zo dikwijls bewezen kan wat goeds tot stand brengen. Alleen samenwerking kan bereiken, dat de middenstand een groot sociaal blok wordt, dat zij mee telt tussen de andere organisaties, dat met haar wensen wordt rekening gehouden, dat zy niet wordt weggesocialiseerd en gesaneerd, dat zy niet wordt op geslokt door het grootbedrijf. Samenwerken in de Middenstand, het lykt een utopie, maar de nood en de problemen van deze tyd, dwingen hem als hy niet vrijwillig komt, want anders zal hy roemloos ten onder gaan. Na dit rustige betoog van de heer Mol, was er nog gelegenheid om eens wat te praten en uit de gestelde vragen en opmerkingen bleek wel, dat ook hier in Venray nog wel een en ander mankeert aan de samenwerking, maar het betoog van de spreker zal zeker het zyne er toe bijdragen om dit te veranderen. Twee Venrayse hoefsmeden. Het eerzaam vak van hoefsmid werd in 1700 uitgeoefend door zekere Mattheus van Geldorp. Dat hy als zodanig hoog stond aangeschreven, blijkt wel uit zyn keuze tot deken van Sint Eloygilde in 1713. Hy was getrouwd meteen Jenneke alias Johanna. Toen haar man kwam te overlijden, wist zij niet beter te doen, dan weer een hoefsmid aan de haak te slaan. Deze keer was een Jacobus Vermeulen de gelukkige, die dus de zaak op dezelfde voet kon voortzetten en de klandizie kon overnemen. Aan van Geldorp herinnerde een grafschrift, dat luidde': Hier is begraven den 1 Aug. Mattheus van Geldorp 1728 en Johanna Peters de Hu den 8 September 1758 R. I. P. Bekende namen. Een reeks bekende namen komen wij tegen in het volgende grafschrift: Hier is begraven Antonius Geurtjens met de huisvrou en Dris Geurtjens. Bidt voor de siele Anno 1755 En Hendrickus Meunckhoffs 1765 H. is begraven Antonius Kocks overleden den Peternella Meunikhofs D. vrou. De Geurtjens waren smeden van beroep. Een zekere Jacomina Greurt- jens wilde in het vak blyven blijk baar. Zy vond namelijk de West- falense smidsgezel Hendrik van den Munckhott', bereid met haar het verdere le^en in te gaan. Hy schijnt later nog eens hertrouwd te zyn met een Elisabeth Jenneskens aan het Volen. Deze Hendrik bleek een gezien man, waarom men hem van 1759 1761 deken maakte van de Sint Eloy of Eligiu8gilde. In 1765 ging hy de weg van alle vlees en werd op 19 Mei begraven. Hy had een dochter, luisterende naar de naam van Petronella. Zy trouwde met Antonius Cox, die op het Veulen woonde. Op haar beurt nam hun dochter Peternel in 1820 Martinus Loonen tot wettig echtge noot. Een veeljarige burgemeester. Al kan onze tegenwoordige burge meester al heel wat ambtelijke jaren tellen, hij zal toch een toer hebben de jaren te halen van een van zyn voorgangers, namelijk Frans Arnold Antoon Verblackt, die de ambtsketen droeg van 1818—1847. Een van zyn voorouders is geweest Jan Verblackt. Geachte Redactie, U zou het Bestuur van onze ver eniging ten zeerste verplichten indien U onderstaande in Uw blad zou willen opnemen. Van verschillende zyde werd ons het verwijt gemaakt, dat Venray Vooruit zich in verbinding zou hebben gesteld met de Bata-Schoenfabrieken alsmede met C. A. Brenninkmeyer, om hun te attenderen op een, voor deze bedrijven, zeer geschikt pand in de Grotestraat te Venray. Inmiddels ontvingen wy van C. A. Brenninkmeyer een schrijven, waarin deze ons mededeling deed, dat zy NAAR AANLEIDING VAN ONS SCHRIJVEN geen intressehad voor bedoeld pand. Hierop hebben wij onmiddellijk aan C. A. de brief, welke door ons zou zijn geschreven, opgevraagd. Deze brief is momenteel in ons bezit en ligt voor ieder be langhebbende ter inzage. Het is n.l. een anoniem schrijven, met onderschrift V.V.V. doch zonder handtekening. De herkomst van dit schrijven is ons tot op dit moment nog onbekend, doch er is alle ver wachting, dat wy er in zullen slagen deze „actieve persoonlijkheid" op te sporen, Zoals het ook in Venray te doen gebruikelijk is, is er een tekort aan actieve mensen die bereid zyn om voor de samenleving hun krachten in te spannen. Ook Venray Vooruit heeft behoefte aan actieve mensen, waarom wy de actieve briefschrijver uitnodigen zyn naam aan ons bekend te maken, dan willen wy gaarne een plaatsje voor hem inruimen in het Bestuur. Wy stellen erduspriisop nogmaals te verklaren, dat ons Bestuur in het schrijven van beide brieven geen enkele bemoeienis heeft en dit naar ons gevoel ook niet tot onze com petentie behoort. Het Bestuur van „Venray Vooruit". Geachte Redactie. Een paar zinnen in mijn artikel over de heer P. J. Rutten te Wans- sum heeft, blijkens het commentaar daarop vaa „de oud-Illegaliteit, afd. Venray" enige ontstemming gewekt. Verder worden daaraan enige voor barige conclusies vastgeknoopt. Ziehier myn antwoord: ie) Myn bedoeling was om het leven van de boeren-voorman Rutten beknopt te schetsen. Iemand, die rond Venray beter bekend is dan ik, nl. ir. dr. W. Droesen, heeft jl. Maan dag voor Radio Omroep Zuid óók nog terloops op het werk van de heer Rutten gewezen, toen hy sprak over het landbouwonderwijs in Limburg. Dus, daarover zyn we 't wel ééns. 2) Achter de woorden: „de grote waanzin, illegaliteit" enz., die ik ge bruikte, mag de oud-illegaliteit van Venray niets gaan zoeken, want deze dienden enkel om de oorlogstoestand te omschrijven. Wanneer het aan de afd. Venray bekend was geweest, welke goede beurt de illegaliteit maakt, byv. op bladz. 70, 71 en o.a. op bladz. 103 van mijn boek ..Oor logskroniek van Midden Limburg" (met een inleiding van Pater Cuni- bertus Sloots o.f.m.) waarin kapelaan Naus en anderen worden genoemd, als mensen, die ALLES gaven voor ONS, dan was er minder reden om die verbolgen toon aan te slaan. Niemand van de oud-illegalen, die ik op myn omzwervingen heb kun nen bezoeken - van hoog tot laag zal mij in Midden-Limburg ervan verdenken in woord of geschrift de illegaliteit te kleineren, integendeel. Dat ik niet persoonlijk kennis heb gemaakt met het verzet in Noord Limburg is te wijten aan het feit, dat zulks buiten mijn arbeidsveld lag. Intussen, Zalig Kerstfeest W. LENAERS. Stramproy, 19—12—'50. Nieuws uit Venray en omgeving Zondagsdienst Boktoren. Van Zaterdagavond 8 uur tot Maan dagmorgen 8 uur Dr. v. d. HOMBERGH Charles Ruysstraat 5, Telefoon 393 Alléén voor spoed gevallen. Visites moeten aangevraagd worden vóór 12 uur. GROENE KRUIS Donderdag 28 December Consultatiebureau voor zuigelingen uit de Kerkdorpen KERMIS YENRAY Burgemeester en Wethouders van Venray maken bekend, dat inschry vingen voor de standplaatsen op de in 1951 te Venray--Kom te houden kermis van 5 t/m 9 en 12 Augustus vóór 15 Januari 1051 worden inge wacht. De inschrijvingen dienen te ge schieden onder opgaaf van de juiste grootte der inrichtingen, alsmede van de te betalen pachtsou: en moe ten tevens inhouden een uitvoerige omschrijving van de aard der ver makelijkheid. Vermakelijkheidsbelasting wordt niet geheven. Inrichtingen als vogelpiek, licht- sportbedrijven, vissen of touwtje trekken en andere, welke in strijd zijn met de loterij wet, worden niet toegelaten. Onder gelyke voorwaarden kan tevens worden ingeschreven voor de verschillende te houden kermissen in 1951 op de Kerkdorpen Leunen, Oirlo, Heide, Merselo, Ysselsteyn, Castenray en Oostrum. Venray, 15 December 1950. BEKENDMAKING Burgemeester en Wethouders van Venray brengen ter openbare kennis dat door de Raad hunner gemeente in zijn vergadering van 28 November 1950 is besloten medewerking te verlenen aan: het R.K. Parochiaal Kerkbestuur van St. Petrus Banden te Venray voor de bouw van een zesklassige school ten behoeve van het gewoon lager onderwijs aan jongens te Ven ray—Kom en voor de bouw van een driek)a8sige school ten behoeve van het gewoon lager onderwijs te Ven ray-Hey de; het Bestuur van de R.K. Bijzondere Lagere Jongensschool te Venray— Oirlo voor de bouw van een drie- klassige school ten behoeve van het gewoon lager onderwijs aan jongens te Venray—Oirlo; en het R.K. Parochiaal Kerkbestuur van St. Petrus Banden te Venray, voor de aanschaffing van meubilair ten behoeve van twee nieuwe lokalen van de R.K. Jongensschool te Ven ray-Kom. Venray, 15 December 1950. Muziek in Café's. De aandacht van belanghebbenden wordt er op gevestigd, dat een ver gunning tot het doorlopend hebben van muziek in café's voor het jaar 1951 ten spoedigste moet worden aangevraagd. Geslaagd Bij het te Venray gehouden examen, vw. Mercuriu8 onderwijsinstellingen en Instituut het Praktykdiploma, slaag den voor het diploma typen, de dames: Th. Dinjens en E. Hendriks en de heren J. Baken en Th. Pouwels. Huishoudschool Yenray. Dinsdag werden aan de navolgende leerlingen het getuigschrift uitgereikt van de éénjarige avondcursus alhier. Winters W., Winters M., Schaefiers G., Berkens G., vd. Heuvel A., Vol- lenberg T., Vollenberg J., Arts F.. Oudenhoven G., Litjens H., Hoede- maekers J. en van Eyk T., allen uit Venray. van Staveren J., van Staveren A Manders J., Veulen. Hellegers P., Arts M., Ysselsteyn, Maas A., Verblakt F., Oostrum. Yerschuuren W., Claessens M., Hoe heuglyk was 't Kerstfeest in vroeger dagen. Met Vondel konden we 't zo lyris uitzeggen: „O. Kerstnacht, schoner dan de dagen, hoe kon Herodes 't Licht verdragen, dat in de duisternissen scheen In schetsen en vertellingen, die ons grepen in de ziel, wist men die nachten ons voor te toveren. Hoe mooi waren de vertellingen van onze Heiligen in de Sint Petrus Banden, die 's nachts van hun voetstukken daalden en dan processie trokken met licht en gezangen. Wat kon de oude koster met zyn breedgerande Staalmeesterhoed ophalen uit zyn jeugd over de Kerstmis in Groot-Venray. Nog horen we de klokken hun schoonste liederen zingen op 't middernachtelijk uur. Tot ver in de Peel wekte die tonen de Venrayers en riepen ze op naar de hoge kerk Van heel ver en soms in diepe duisternis, kwamen de lichtjes van hun lantaarns over de sneeuw of ook hard bevroren paadjes, van alle kanten naar de Moederkerk gekropen. Ze kwamen er vieren de geheimen van deze hoogtynacht. Niet slechts dachten ze aan 't gebeuren voor vele eeuwen in Bethlehem, maar in die nacht vierden zy ook de geboorte van den Heer in hunne zielen. Een van de vier dagen, waarop iedereen com municeerde, was ook de Kerstnacht. Wat waren die mannen en vrouwen gelukkig, al misten ze de ge makken en vele gaven van onze tyd. In hunne harten leefde de Kerst vrede, de Kerstvreugde. En nu Met diepe droefheid gaf onlangs onze H. Vader de Paus zyn herder lijk schrijven. En de Nederlandse Bisschoppen gaven verleden Zondag aan hun ernstige zorg voor een rechtvaardige en deugdzame vrede. Vele regeerders en diplomaten discussiëren, schrijven en praten over methoden, om eindelijk tot de zo zeer gewenste Jvrede te komen, de be ginselen, die daarvan de hechte grondslagen moeten zyn, veronachtzamen zy of wyzen ze zelfs openlijk af. Alle mensen snakken naar vrede; zy roepen vrede, vrede, maar de weg en de werken des vredes kennen en volgen ze niet. Nooit meer oorlog, klonk 't over heel de wereld in alle landen, na 1918 - Nog geen kwart eeuw later, ontbrandde een kryg zo wreed, als de heidenen niet kenden. In '44—'45 was die roep nog luider en algemener; nu bleken ze zelfs niet in staat de vrede te sluiten. Toen wy aldus de Bisschoppen - de voorby jaren aan de lyve gevoeld hebben, waartoe de mens komt, als God niet meer erkend wordt als hoogste Wetgever, toen hebben wij gehoopt, dat de mensheid tot bezinning zou komen en weer zou terugkeren tot zyn God. Wij hadden gehoopt, dat deze verschrikkelijke beproeving de mensheid zou louteren en zuiveren en dat de wereld God weer zou erkennen als hoogste Be stuurder en Gods wetten weer zou gaan eerbiedigen. Maar zeggen ze: het mensdom is geslagen met blindheid door zyn eigen achuld. Daarom, wee deze ongelukkige wereld. Wat zal 't einde zyn God laat niet met zich spotten. Zal de mensheid nog ty'dig inzien, wat haar tot vrede sticht. Wy kunnen alleen maar bidden, dat God, omwille van de tien rechtvaardigen, dit mensengeslacht nog sparen mag. Venray heeft altijd gewillig geluisterd naar de stem van Paus en Bisschoppen. Zo bewaarde ze in tyden van algemeen geloofsafval en zedenverwilderingen hun trouw aan God en Zyn geboden. Mogen wy een geslacht, der vadren waardig, zyn en blyven. 'n Zalig Kerstfeest Reintjes G., Geurts M., Goumans .T., Manders A„ Voesten M., van Meyel M., Leunen. Claassen M., Merselo, Poels L. Heide Philipsen H., Reijnders J., Rutten M., Smakt. Teuws G., Versieyen G. Oirlo Hermans N., Wanssum en Pijpers B., Blitterswyk. „Is geld alles" Wanneer koekebakkers schoenen gaan lappen, dan is het al zowat en wanneer een hondendresseerclub toneel gaat spelen, houdt men zyn hart vast. De talryke bezoekers van het door Jean Hoex geschreven toneelspel „Is geld alles", dat Zaterdag en Maandag in café v.d. Ven op de planken werd gebracht, hebben daar echter geen last van gehad. Het bier was weer best en de pauzes zorgden voor een geanimeerde stemming. Intussen vaart de hondendresseer club er wel bij. De Yerloofdenschool Hoewel onze koren en corpsen het niet al breed hebben, is het bezoek aan de muziek en zangavonden ten bate van de resp. kassen, van dien aard, dat die kassen eerder kleiner dan groter worden. En toch moet de jaarlijkse uitvoering zorgen voor een financiële basis. Het is begrypelijk, dat de animo by onze zangeressen, zangers en mu zikanten er wel eens onder lijdt, ais men de lege zalen ziet, waarvoor ge speeld wordt. Het dameskoor heeft daarom wat nieuws gebracht nl. een operette, die getuige de repetitie, die we hebben bijgewoond, inderdaad zeer aardig is. Op de jaarlijkse uitvoering, nl. op 2e Kerstdag, zal deze vertoond worden en we zyn benieuwd of nu de publieke belangstelling van die aard is, als we gewend zyn by andere plaatselijke opvoeringen. Chandn In Zaal Wilhelmina heeft men de laatste weken nogal eens een spiritist of telepatist kunnen bewonderen. Zo ook Zondag j.l. toen Chandu optrad voor een 80 mensen. Ook deze telepaat wist opmerkelijke staaltjes van zijn kunnen te geven, op een beschaafde en gezellige manier. Jammer, dat hij nade pauze brieven en foto's ging behandelen, waar prac- tisch niemand wat aan had en dat ook niet te controleren was. Nienwe kerkmeesters Ondanks het geschrijf van zekere zyde, als zou in Venray de benoeming van nieuwe kerkmeesters niet mo gelijk zyn, blykt nu, dat reeds voor veertien dagen de heren L. Sala en W. Peetere als lid van het Kerk bestuur zijn benoemd. Onderavond Op 2e Kerstdag zal de Jonge Garde in Leunen, een ouderavond organi seren in het patronaat. Ondergetekende zal namens het R.K. Kerk- en Schoolbestuur St. Petrus Banden te Venray, op 28 De cember a.s, vm. half 11 in Hotel De Zwaan aanbesteden Het bouwen van een 8-klassige Lagere School CVenray-Kom) Bestek en tekeningen zyn verkrijg baar ten kantore van ondergeteken de tegen betaling van f 25.— per stel. Restitutie bij ongeschonden en complete inlevering f 25.— GEBR. DE VRIES, Architecten OverloonBeweg 1 Koflie-bonnen Bon 487 algemeen (a- enb-kaarten en bon 495 algemeen (d-kaart) zijn aangewezen voor 125 gram koffie. Deze bonnen kunnen met ingang van Vrijdag 22 Dec. worden gebruikt en blyven geldig tct en met 6 Januari 1951. Het rantsoen moet dienen voor 6 weken. De eerstvolgende bonaanwij zing zal op 1 Februari 1951 plaats hebben. Agenda 26 Dec. operette „de Verloofden- school'*, gegeven door de onderafd. van Polyhymnia, in zaal Wilhelmina. 26 Dec. Ouderavond in het patro naat te LeuneD, door de Jonge Garde. 26 Dec. Concert en toneelavond te Merselo, Kerstavond v.d. jutters. 27 Dec. Te Merselo idem. 28 Dec. Franciscaanse Kerstviering, in de aula v.h. gymnasium. 29 Dec. Vergadering van de paarden sport, in Do Zwaan, om 3 uur. 28, 29 en 30 Dec. Duivontentoon- stelling, by Schellen, Honseniusstraat. Ongelukken De gladde wegen eisen weer hun tol. Zo was er een botsing in Cas tenray, waarbij nogal stukken ge maakt werden, terwijl op de Deurnese- weg de P.T.T.-wagen eveneens ge torpedeerd werd, zy het dan zonder veel persoonlijke ongelukken en materiële schade. Franciscaanse Kerstyieriug De tradionele Franciscaanse Kerst viering zal dit jaar gehouden worden op Donderdag 28 December om 7 uur, in de Aula van het Gymnasium. Hierop zal Pater Verstappon een spreekbeurt houden, terwyl oen kerst lezing, afgewisseld met declamatie en zang, de Tertiarissen het kerst gebeuren nader by zal brengen. De opbrengst van d9 een-stuks-actie zal die avond eveneens te bezichtigen zyn.

Peel en Maas | 1950 | | pagina 1