Ui
Kunst in IQeniay
ie aan
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Visitekaartjes
De Middenstand vergadert
Uit het verleden van Venray
en omgeving.
Wie was de
briefschrijver
Aanbesteding
ZATERDAG 23 DECEMBER 1950 No. 51
EEN EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
Druk en Uligave
Firma van den Munckhol
Drukkerij
Kantoorboekhandel
Grooieitraat 28 Venray
Telefoon K 4780-512
Postrekening 150652
PEEL EN MAAS
Advertentieprijzen worden op
aanvraag gaarne verstrekt.
Losse mm-prJ]s 8 cent.
Abonnementsprijs p. kwartaal:
voor Venray I 1.00
bulten Venray I 1.20"
uitsluitend bij vooruitbetaling.
De vorige week, wijzende op de
opbloei van een mooie traditie, be
spraken wij op deze plaats het Ven-
rayse werk van een tweetal schilders:
Daan Wildschut in de kerk van
Leunen en Jan Dijker (niet: Dijken)
in de paterskerk.
We moeten hier nu nog aan toe
voegen een derde werk, dat, hoewel
geen schilderwerk, als kunstwerk
zeker niet het minste is van de drie.
We bedoelen de onlangs voltooide
kruisweg in het Gymnasium alhier.
Deze kruisweg is uitgevoerd in
prachtig geglazuurd aardewerk door
de bekende Maastrichtse keramist
P. Renald Rats, die ook het aan
grijpende kruisbeeld in de refter van
het gymnasium vervaardigde. P. Rats,
die zich de laatste jaren uitsluitend
toelegt op de keramische kunst heeft
in dit materiaal buitengewone dingen
tot stand gebracht.
Op het ogenblik trekt een triptiek
van hem, met bronzen omlijsting van
Brom, zeer de aandacht op de inter
nationale tentoonstelling van chris
telijke kunst te Rome.
Het R.K. Bouwblad van 14 Oct,
j.l. heeft een zeer waarderend artikel
over deze kunstenaar en noemt de
kruisweg te Venray zijn chef d'oeuvre.
We lezen daar o.a.„Deze kruisweg,
die vervaardigd werd in een periode
van vier jaar, geeft een religieuze
belevenis en bewogenheid weer, die
voor zichzelf spreekt.
Beziet slechts de psychologische
wisselwerking in de koppen tussen
Pilatus, Christus en de omstanders
in de eerste statie en de prachtige
uitdrukking van overgave, waarmee
Christus Zijn Kruis aanvaardt in de
tweede statie.
Met bewondering ziet men de groei
in de compositie, die in de laatste
statie een dramatische spanning be
reikt van een monumentaliteit in
het vlak, die herinnert aan de vroeg
christelijke kunst en de grote Ita
lianen van vroeger en nu.
Er is bovendien op te merken een
gelukkig samengaan van uiteen
lopende, ook typisch Limburgse
elementen, kenmerkend voor het
karakter van de kunstenaar.
De versieringsluBt, de vlotte exube
rantie, zo eigen aan de Limburgers,
aan de Zuidelijke aard, is ook hier
aanwezig, maar meer geordend, onder
geschikt aan een vormgevoel, dat
sober maar geladen is.
De grote innigheid en hartelijkheid,
die we telkens opnieuw in het werk
van P. Rats ondergaan, komt hier
bijzonder' tot zyn recht. Inderdaad
hier vinden we een kruisweg, die
volkomen aan zijn doel beantwoordt:
die, zelf de vrucht van sterke con
centratie en diepe meditatie, nodigt
tot mediteren, opwekt tot medelijden
met onze goddelijke Verlosser.
Gelukkig begint er in ons land
en dan mogen we nu Venray wel
met ere noemen een kentering te
komen in het doen „fabriceren" van
kruiswegen. Maar in hoevele Gods
huizen hangen nog altijd de zéér
naturalistische, onbenullige, lege kyk-
prenten, die alles eerder doen dan de
gelovigen helpen in het overwegen
van het grote geheim van Christus
liefde lijden.
Het Gymnasium van Venray mag
zich gelukkig prijzen deze kruisweg
te bezitten, die uiteraard bestemd is
voor Paters en studenten, maar die
voor ernstig belangstellenden op aan
vraag zeer zeker wel te bezichtigen
zal zijn.
Feestdagen zijn
dure dagen voor
een Kuisvrouw
Zp r wordt natuurlijk iets
extra's gedaan en dat
brengt extra uitgaven mee.
Gelukkig maar. dal er aan
Uw extra uitgaven bij De
Gruyter extra cassabons
zijn te verdienen, luist in
deze dure dagen is het
winkelen bij De Gruyter
voor U van bijzonder veel
voordeel. Van elke gulden,
die U aan De Gruyter-
artikelen besteedt, komt er
een dubbeltje weer bij U
terug. Is dat niet een uit
komst juist nu?
Wol prezen
Het Internationaal Wolsecretariaat
heeft een vergelijking gepubliceerd
van de prijzen, welke een schapen
houder in de Kaapprovincie van Zuid
Afrika heeft ontvangen voor zijn wol
sinds 1932.
Voor de wol afkomstig van stam
boekschapen ontving deze schapen-
houder in 1932 60 cents per kg., in
1949 f 7.80 per kg. en in 195O
f 17.30 per kg.
Firma van den Munckhef
Voor de eerste maal in 1950 ver
gaderde de Vonrayse Middenstanden
het Bestuur mocht de grote voldoening
smaken om van de 223 leden er een
veertigtal op deze vergadering bijeen
te hebben, die Maandag gehouden
werd in café 't Hert.
Gelukkig was het jeugdig element
nog al sterk vertegenwoordigd, zodat
we dus over een tiental jaren kunnen
verwachten, dat er enige leden meer
zullen zijn. De rest dut intussen rus
tig door en kankert haar potje en
vraagt zich bij het aanbieden van de
kwitantie af, waarvoor de Midden
stand nu feitelijk diept.
Het was de spreker van deze avond,
de heer Mol, die hierop een duidelijk
antwoord gaf in een causerie, die
niet alleen wees op de grote pro
blemen van de middenstand in deze
tijd, maar ook op de fouten en feilen
van de middenstanders in het alge
meen nog eens nadrukkelijk de aan
dacht vestigde.
Nadat hjj eerst gesproken had over
de problemen van deze tijd, waarin
een Partij van de Arbeid, nadrukkelijk
werkt in de richting van staats-
8ocialisatie, die een opheffing beoogt
van al wat middenstander is. Verder
wees hy op datgene wat bereikt is
voor de zelfstandige winkelier en
zakenman.
Zo noemde hij met name, de kinder
bijslag voor de kleine zelfstandige, de
winkelsluitingswet de sanering, in
eigen kring, de nieuwe vestigingswet,
de regeling van de omzetbelasting en
weeldebelasting enz., allemaal punten
die de Middenstand heeft kunnen
bereiken, ondanks het feit, dat slechts
20 pet. van de middenstanders ge
organiseerd is, waardoor ze niet alleen
slecht afsteken tegenover de land
bouwers en arbeiders, maar waardoor
zij in de volksvertegenwoordiging en
straks in de P.B.O. niet die vertegen
woordiging hebben, waarop zij volgens
hun aantal recht hebben.
De verhouding tussen de midden
standers onderling is verder van dien
aard, dat men hierover tegen buiten
staanders kan zwijgen.
In plaats van elkaar te helpen, van
samen te werken en by elkaar te
kopen, breekt men elkaar af, duwt
men elkaar nog verder in de put en
steunt men het grootbedrijf en brengt
zyn geld naar elders. Is het dan zo
droevig met de middenstand gesteld
Neen, Goddank niet. Er zyn plaatsen
in Nederland waar men elkaar helpt
en bijstaat, waar in onderling overleg
acties op touw worden gezet, waar
de middenstand by elkaar koopt, daar
gaat het goed. Daar trekt het publiek
naar toe, daar heerst een prettige
verstandhouding en bovendien daar
io actiö.
Waarom kan dat elders ook niet,
waarom kunnen er geen vergade
ringen gehouden worden, waar slechts
5 of 6 getrouwen naar toe komen,
maar voor de rest tegen lege stoelen
wordt gepraat. Omdat de midden
stander de brede kyk mist, te veel
ronddraait in het eigen kleine cir
keltje van zyn zaak en tegen de rest
van zijn collega's aankijkt als con
currenten en beulen.
Alleen samenwerking de prak
tijk heeft dit al zo dikwijls bewezen
kan wat goeds tot stand brengen.
Alleen samenwerking kan bereiken,
dat de middenstand een groot sociaal
blok wordt, dat zij mee telt tussen de
andere organisaties, dat met haar
wensen wordt rekening gehouden,
dat zy niet wordt weggesocialiseerd
en gesaneerd, dat zy niet wordt op
geslokt door het grootbedrijf.
Samenwerken in de Middenstand,
het lykt een utopie, maar de nood en
de problemen van deze tyd, dwingen
hem als hy niet vrijwillig komt,
want anders zal hy roemloos ten
onder gaan.
Na dit rustige betoog van de heer
Mol, was er nog gelegenheid om eens
wat te praten en uit de gestelde
vragen en opmerkingen bleek wel, dat
ook hier in Venray nog wel een en
ander mankeert aan de samenwerking,
maar het betoog van de spreker zal
zeker het zyne er toe bijdragen om
dit te veranderen.
Twee Venrayse hoefsmeden.
Het eerzaam vak van hoefsmid
werd in 1700 uitgeoefend door zekere
Mattheus van Geldorp.
Dat hy als zodanig hoog stond
aangeschreven, blijkt wel uit zyn
keuze tot deken van Sint Eloygilde
in 1713.
Hy was getrouwd meteen Jenneke
alias Johanna. Toen haar man kwam
te overlijden, wist zij niet beter te
doen, dan weer een hoefsmid aan
de haak te slaan. Deze keer was een
Jacobus Vermeulen de gelukkige,
die dus de zaak op dezelfde voet
kon voortzetten en de klandizie kon
overnemen.
Aan van Geldorp herinnerde een
grafschrift, dat luidde':
Hier is begraven den 1
Aug. Mattheus van Geldorp
1728 en Johanna Peters de Hu
den 8 September 1758
R. I. P.
Bekende namen.
Een reeks bekende namen komen
wij tegen in het volgende grafschrift:
Hier is begraven Antonius Geurtjens
met de huisvrou en Dris Geurtjens.
Bidt voor de siele Anno 1755
En Hendrickus Meunckhoffs 1765
H. is begraven Antonius Kocks
overleden den
Peternella Meunikhofs D. vrou.
De Geurtjens waren smeden van
beroep. Een zekere Jacomina Greurt-
jens wilde in het vak blyven blijk
baar. Zy vond namelijk de West-
falense smidsgezel Hendrik van den
Munckhott', bereid met haar het
verdere le^en in te gaan. Hy schijnt
later nog eens hertrouwd te zyn met
een Elisabeth Jenneskens aan het
Volen.
Deze Hendrik bleek een gezien
man, waarom men hem van 1759
1761 deken maakte van de Sint Eloy
of Eligiu8gilde. In 1765 ging hy de
weg van alle vlees en werd op 19
Mei begraven.
Hy had een dochter, luisterende
naar de naam van Petronella. Zy
trouwde met Antonius Cox, die op
het Veulen woonde. Op haar beurt
nam hun dochter Peternel in 1820
Martinus Loonen tot wettig echtge
noot.
Een veeljarige burgemeester.
Al kan onze tegenwoordige burge
meester al heel wat ambtelijke jaren
tellen, hij zal toch een toer hebben
de jaren te halen van een van zyn
voorgangers, namelijk Frans Arnold
Antoon Verblackt, die de ambtsketen
droeg van 1818—1847. Een van zyn
voorouders is geweest Jan Verblackt.
Geachte Redactie,
U zou het Bestuur van onze ver
eniging ten zeerste verplichten indien
U onderstaande in Uw blad zou willen
opnemen.
Van verschillende zyde werd ons
het verwijt gemaakt, dat Venray
Vooruit zich in verbinding zou hebben
gesteld met de Bata-Schoenfabrieken
alsmede met C. A. Brenninkmeyer,
om hun te attenderen op een, voor
deze bedrijven, zeer geschikt pand in
de Grotestraat te Venray.
Inmiddels ontvingen wy van C. A.
Brenninkmeyer een schrijven, waarin
deze ons mededeling deed, dat zy
NAAR AANLEIDING VAN ONS
SCHRIJVEN geen intressehad
voor bedoeld pand. Hierop hebben wij
onmiddellijk aan C. A. de brief,
welke door ons zou zijn geschreven,
opgevraagd. Deze brief is momenteel
in ons bezit en ligt voor ieder be
langhebbende ter inzage.
Het is n.l. een anoniem schrijven,
met onderschrift V.V.V. doch zonder
handtekening. De herkomst van dit
schrijven is ons tot op dit moment
nog onbekend, doch er is alle ver
wachting, dat wy er in zullen slagen
deze „actieve persoonlijkheid" op te
sporen,
Zoals het ook in Venray te doen
gebruikelijk is, is er een tekort aan
actieve mensen die bereid zyn om
voor de samenleving hun krachten in
te spannen.
Ook Venray Vooruit heeft behoefte
aan actieve mensen, waarom wy de
actieve briefschrijver uitnodigen zyn
naam aan ons bekend te maken, dan
willen wy gaarne een plaatsje voor
hem inruimen in het Bestuur.
Wy stellen erduspriisop nogmaals
te verklaren, dat ons Bestuur in het
schrijven van beide brieven geen
enkele bemoeienis heeft en dit naar
ons gevoel ook niet tot onze com
petentie behoort.
Het Bestuur van „Venray Vooruit".
Geachte Redactie.
Een paar zinnen in mijn artikel
over de heer P. J. Rutten te Wans-
sum heeft, blijkens het commentaar
daarop vaa „de oud-Illegaliteit, afd.
Venray" enige ontstemming gewekt.
Verder worden daaraan enige voor
barige conclusies vastgeknoopt.
Ziehier myn antwoord:
ie) Myn bedoeling was om het
leven van de boeren-voorman Rutten
beknopt te schetsen. Iemand, die
rond Venray beter bekend is dan ik,
nl. ir. dr. W. Droesen, heeft jl. Maan
dag voor Radio Omroep Zuid óók nog
terloops op het werk van de heer
Rutten gewezen, toen hy sprak over
het landbouwonderwijs in Limburg.
Dus, daarover zyn we 't wel ééns.
2) Achter de woorden: „de grote
waanzin, illegaliteit" enz., die ik ge
bruikte, mag de oud-illegaliteit van
Venray niets gaan zoeken, want deze
dienden enkel om de oorlogstoestand
te omschrijven. Wanneer het aan de
afd. Venray bekend was geweest,
welke goede beurt de illegaliteit
maakt, byv. op bladz. 70, 71 en o.a.
op bladz. 103 van mijn boek ..Oor
logskroniek van Midden Limburg"
(met een inleiding van Pater Cuni-
bertus Sloots o.f.m.) waarin kapelaan
Naus en anderen worden genoemd,
als mensen, die ALLES gaven voor
ONS, dan was er minder reden om
die verbolgen toon aan te slaan.
Niemand van de oud-illegalen, die
ik op myn omzwervingen heb kun
nen bezoeken - van hoog tot laag
zal mij in Midden-Limburg ervan
verdenken in woord of geschrift de
illegaliteit te kleineren, integendeel.
Dat ik niet persoonlijk kennis heb
gemaakt met het verzet in Noord
Limburg is te wijten aan het feit,
dat zulks buiten mijn arbeidsveld
lag.
Intussen, Zalig Kerstfeest
W. LENAERS.
Stramproy, 19—12—'50.
Nieuws uit
Venray en omgeving
Zondagsdienst Boktoren.
Van Zaterdagavond 8 uur tot Maan
dagmorgen 8 uur
Dr. v. d. HOMBERGH
Charles Ruysstraat 5, Telefoon 393
Alléén voor spoed gevallen.
Visites moeten aangevraagd worden
vóór 12 uur.
GROENE KRUIS
Donderdag 28 December
Consultatiebureau voor zuigelingen
uit de Kerkdorpen
KERMIS YENRAY
Burgemeester en Wethouders van
Venray maken bekend, dat inschry
vingen voor de standplaatsen op de
in 1951 te Venray--Kom te houden
kermis van 5 t/m 9 en 12 Augustus
vóór 15 Januari 1051 worden inge
wacht.
De inschrijvingen dienen te ge
schieden onder opgaaf van de juiste
grootte der inrichtingen, alsmede
van de te betalen pachtsou: en moe
ten tevens inhouden een uitvoerige
omschrijving van de aard der ver
makelijkheid.
Vermakelijkheidsbelasting wordt
niet geheven.
Inrichtingen als vogelpiek, licht-
sportbedrijven, vissen of touwtje
trekken en andere, welke in strijd
zijn met de loterij wet, worden niet
toegelaten.
Onder gelyke voorwaarden kan
tevens worden ingeschreven voor de
verschillende te houden kermissen
in 1951 op de Kerkdorpen Leunen,
Oirlo, Heide, Merselo, Ysselsteyn,
Castenray en Oostrum.
Venray, 15 December 1950.
BEKENDMAKING
Burgemeester en Wethouders van
Venray brengen ter openbare kennis
dat door de Raad hunner gemeente
in zijn vergadering van 28 November
1950 is besloten medewerking te
verlenen aan:
het R.K. Parochiaal Kerkbestuur
van St. Petrus Banden te Venray
voor de bouw van een zesklassige
school ten behoeve van het gewoon
lager onderwijs aan jongens te Ven
ray—Kom en voor de bouw van een
driek)a8sige school ten behoeve van
het gewoon lager onderwijs te Ven
ray-Hey de;
het Bestuur van de R.K. Bijzondere
Lagere Jongensschool te Venray—
Oirlo voor de bouw van een drie-
klassige school ten behoeve van het
gewoon lager onderwijs aan jongens
te Venray—Oirlo; en
het R.K. Parochiaal Kerkbestuur
van St. Petrus Banden te Venray,
voor de aanschaffing van meubilair
ten behoeve van twee nieuwe lokalen
van de R.K. Jongensschool te Ven
ray-Kom.
Venray, 15 December 1950.
Muziek in Café's.
De aandacht van belanghebbenden
wordt er op gevestigd, dat een ver
gunning tot het doorlopend hebben
van muziek in café's voor het jaar
1951 ten spoedigste moet worden
aangevraagd.
Geslaagd
Bij het te Venray gehouden examen,
vw. Mercuriu8 onderwijsinstellingen en
Instituut het Praktykdiploma, slaag
den voor het diploma typen, de dames:
Th. Dinjens en E. Hendriks en de
heren J. Baken en Th. Pouwels.
Huishoudschool Yenray.
Dinsdag werden aan de navolgende
leerlingen het getuigschrift uitgereikt
van de éénjarige avondcursus alhier.
Winters W., Winters M., Schaefiers
G., Berkens G., vd. Heuvel A., Vol-
lenberg T., Vollenberg J., Arts F..
Oudenhoven G., Litjens H., Hoede-
maekers J. en van Eyk T., allen uit
Venray.
van Staveren J., van Staveren A
Manders J., Veulen.
Hellegers P., Arts M., Ysselsteyn,
Maas A., Verblakt F., Oostrum.
Yerschuuren W., Claessens M.,
Hoe heuglyk was 't Kerstfeest in vroeger dagen. Met Vondel konden
we 't zo lyris uitzeggen: „O. Kerstnacht, schoner dan de dagen, hoe kon
Herodes 't Licht verdragen, dat in de duisternissen scheen
In schetsen en vertellingen, die ons grepen in de ziel, wist men die
nachten ons voor te toveren. Hoe mooi waren de vertellingen van onze
Heiligen in de Sint Petrus Banden, die 's nachts van hun voetstukken
daalden en dan processie trokken met licht en gezangen.
Wat kon de oude koster met zyn breedgerande Staalmeesterhoed
ophalen uit zyn jeugd over de Kerstmis in Groot-Venray. Nog horen
we de klokken hun schoonste liederen zingen op 't middernachtelijk uur.
Tot ver in de Peel wekte die tonen de Venrayers en riepen ze op naar
de hoge kerk
Van heel ver en soms in diepe duisternis, kwamen de lichtjes van
hun lantaarns over de sneeuw of ook hard bevroren paadjes, van alle
kanten naar de Moederkerk gekropen. Ze kwamen er vieren de geheimen
van deze hoogtynacht. Niet slechts dachten ze aan 't gebeuren voor vele
eeuwen in Bethlehem, maar in die nacht vierden zy ook de geboorte van
den Heer in hunne zielen. Een van de vier dagen, waarop iedereen com
municeerde, was ook de Kerstnacht.
Wat waren die mannen en vrouwen gelukkig, al misten ze de ge
makken en vele gaven van onze tyd. In hunne harten leefde de Kerst
vrede, de Kerstvreugde.
En nu
Met diepe droefheid gaf onlangs onze H. Vader de Paus zyn herder
lijk schrijven. En de Nederlandse Bisschoppen gaven verleden Zondag
aan hun ernstige zorg voor een rechtvaardige en deugdzame vrede.
Vele regeerders en diplomaten discussiëren, schrijven en praten over
methoden, om eindelijk tot de zo zeer gewenste Jvrede te komen, de be
ginselen, die daarvan de hechte grondslagen moeten zyn, veronachtzamen
zy of wyzen ze zelfs openlijk af.
Alle mensen snakken naar vrede; zy roepen vrede, vrede, maar de
weg en de werken des vredes kennen en volgen ze niet.
Nooit meer oorlog, klonk 't over heel de wereld in alle landen,
na 1918 - Nog geen kwart eeuw later, ontbrandde een kryg zo wreed,
als de heidenen niet kenden.
In '44—'45 was die roep nog luider en algemener; nu bleken ze zelfs
niet in staat de vrede te sluiten.
Toen wy aldus de Bisschoppen - de voorby jaren aan de lyve
gevoeld hebben, waartoe de mens komt, als God niet meer erkend wordt
als hoogste Wetgever, toen hebben wij gehoopt, dat de mensheid tot
bezinning zou komen en weer zou terugkeren tot zyn God. Wij hadden
gehoopt, dat deze verschrikkelijke beproeving de mensheid zou louteren
en zuiveren en dat de wereld God weer zou erkennen als hoogste Be
stuurder en Gods wetten weer zou gaan eerbiedigen.
Maar zeggen ze: het mensdom is geslagen met blindheid door zyn
eigen achuld. Daarom, wee deze ongelukkige wereld. Wat zal 't einde
zyn God laat niet met zich spotten.
Zal de mensheid nog ty'dig inzien, wat haar tot vrede sticht. Wy
kunnen alleen maar bidden, dat God, omwille van de tien rechtvaardigen,
dit mensengeslacht nog sparen mag.
Venray heeft altijd gewillig geluisterd naar de stem van Paus en
Bisschoppen. Zo bewaarde ze in tyden van algemeen geloofsafval en
zedenverwilderingen hun trouw aan God en Zyn geboden. Mogen wy een
geslacht, der vadren waardig, zyn en blyven.
'n Zalig Kerstfeest
Reintjes G., Geurts M., Goumans .T.,
Manders A„ Voesten M., van Meyel
M., Leunen.
Claassen M., Merselo, Poels L. Heide
Philipsen H., Reijnders J., Rutten
M., Smakt.
Teuws G., Versieyen G. Oirlo
Hermans N., Wanssum en Pijpers
B., Blitterswyk.
„Is geld alles"
Wanneer koekebakkers schoenen
gaan lappen, dan is het al zowat en
wanneer een hondendresseerclub
toneel gaat spelen, houdt men zyn
hart vast.
De talryke bezoekers van het door
Jean Hoex geschreven toneelspel „Is
geld alles", dat Zaterdag en Maandag
in café v.d. Ven op de planken werd
gebracht, hebben daar echter geen
last van gehad.
Het bier was weer best en de
pauzes zorgden voor een geanimeerde
stemming.
Intussen vaart de hondendresseer
club er wel bij.
De Yerloofdenschool
Hoewel onze koren en corpsen het
niet al breed hebben, is het bezoek
aan de muziek en zangavonden ten
bate van de resp. kassen, van dien
aard, dat die kassen eerder kleiner
dan groter worden. En toch moet de
jaarlijkse uitvoering zorgen voor een
financiële basis.
Het is begrypelijk, dat de animo
by onze zangeressen, zangers en mu
zikanten er wel eens onder lijdt, ais
men de lege zalen ziet, waarvoor ge
speeld wordt.
Het dameskoor heeft daarom wat
nieuws gebracht nl. een operette, die
getuige de repetitie,
die we hebben bijgewoond,
inderdaad zeer aardig is.
Op de jaarlijkse uitvoering, nl. op
2e Kerstdag, zal deze vertoond worden
en we zyn benieuwd of nu de publieke
belangstelling van die aard is, als we
gewend zyn by andere plaatselijke
opvoeringen.
Chandn
In Zaal Wilhelmina heeft men de
laatste weken nogal eens een spiritist
of telepatist kunnen bewonderen. Zo
ook Zondag j.l. toen Chandu optrad
voor een 80 mensen.
Ook deze telepaat wist opmerkelijke
staaltjes van zijn kunnen te geven, op
een beschaafde en gezellige manier.
Jammer, dat hij nade pauze brieven
en foto's ging behandelen, waar prac-
tisch niemand wat aan had en dat
ook niet te controleren was.
Nienwe kerkmeesters
Ondanks het geschrijf van zekere
zyde, als zou in Venray de benoeming
van nieuwe kerkmeesters niet mo
gelijk zyn, blykt nu, dat reeds voor
veertien dagen de heren L. Sala en
W. Peetere als lid van het Kerk
bestuur zijn benoemd.
Onderavond
Op 2e Kerstdag zal de Jonge Garde
in Leunen, een ouderavond organi
seren in het patronaat.
Ondergetekende zal namens het
R.K. Kerk- en Schoolbestuur St.
Petrus Banden te Venray, op 28 De
cember a.s, vm. half 11 in Hotel De
Zwaan aanbesteden
Het bouwen van een
8-klassige Lagere School
CVenray-Kom)
Bestek en tekeningen zyn verkrijg
baar ten kantore van ondergeteken
de tegen betaling van f 25.— per
stel. Restitutie bij ongeschonden en
complete inlevering f 25.—
GEBR. DE VRIES,
Architecten
OverloonBeweg 1
Koflie-bonnen
Bon 487 algemeen (a- enb-kaarten
en bon 495 algemeen (d-kaart) zijn
aangewezen voor 125 gram koffie.
Deze bonnen kunnen met ingang van
Vrijdag 22 Dec. worden gebruikt en
blyven geldig tct en met 6 Januari
1951.
Het rantsoen moet dienen voor 6
weken. De eerstvolgende bonaanwij
zing zal op 1 Februari 1951 plaats
hebben.
Agenda
26 Dec. operette „de Verloofden-
school'*, gegeven door de onderafd.
van Polyhymnia, in zaal Wilhelmina.
26 Dec. Ouderavond in het patro
naat te LeuneD, door de Jonge Garde.
26 Dec. Concert en toneelavond te
Merselo, Kerstavond v.d. jutters.
27 Dec. Te Merselo idem.
28 Dec. Franciscaanse Kerstviering,
in de aula v.h. gymnasium.
29 Dec. Vergadering van de paarden
sport, in Do Zwaan, om 3 uur.
28, 29 en 30 Dec. Duivontentoon-
stelling, by Schellen, Honseniusstraat.
Ongelukken
De gladde wegen eisen weer hun
tol. Zo was er een botsing in Cas
tenray, waarbij nogal stukken ge
maakt werden, terwijl op de Deurnese-
weg de P.T.T.-wagen eveneens ge
torpedeerd werd, zy het dan zonder
veel persoonlijke ongelukken en
materiële schade.
Franciscaanse Kerstyieriug
De tradionele Franciscaanse Kerst
viering zal dit jaar gehouden worden
op Donderdag 28 December om 7 uur,
in de Aula van het Gymnasium.
Hierop zal Pater Verstappon een
spreekbeurt houden, terwyl oen kerst
lezing, afgewisseld met declamatie en
zang, de Tertiarissen het kerst
gebeuren nader by zal brengen.
De opbrengst van d9 een-stuks-actie
zal die avond eveneens te bezichtigen
zyn.