TWEEDE BLAD.
Een dreigende
luchtmacht
St Nicolaas in Venray
Het werk
in Peelplan-Zuid
4
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Uit het verleden van Venray
en omgeving.
ZATERDAG 25 NOVEMBER 1950 No. 47
EEN EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
Druk en Uitgave
Firma van den Munckhof
Drukkerij
Kantoorboekhandel
Grootesiraat 28 Venray
Telefoon K 4780-512
Postrekening 150652
PEEL EN MAAS
erstrekt.
Losse mm-prijs 8 cent.
Abonnementsprijs p. kwartaal
voor Venray I 1.00
buiten Venray I 1.20
uitsluitend bij vooruitbetaling.
HET COMMUNISTISCHE GEVAAR (I)
ACHTER HET IJZEREN GORDIJN...
Wat is het doel van de Russische „stoomwals
Dwars door Europa loopt een lijn,
die twee werelden van elkaar
scheidt en die overal bekend staat
onder de sinistere naam van
IJzeren Gordijn. Wat achter dit
gordijn gebeurt is gehuld in een
waas van geheimzinnigheid. De
geheime diensten van de landen
aan deze zijde van de scheids
muur hebben uiteraard een bij
zondere belangstelling voor alle
inlichtingen, die door de kieren
van dit net heen kunnen slippen,
maar door de scherpe maatregelen
ter beveiliging van de fabrieken,
vliegvelden en militaire installa
ties en de zware straften, die op
spionnage gesteld zyn, is het
uiterst moeilijk om iets over het
oorlogspotentieel van de Sovjets
te weten te komen, desondanks
beschikt men regelmatig over vry
betrouwbare inlichtingen.
Speciaal wat betreft het Sovjet
luchtwapen wil men graag zoveel
mogelyk details hebben; in de
moderne oorlog is de luchtmacht
immers het voornaamste wapen.
Welnu, volgens betrouwbare ge
gevens staat achter het IJzeren
Gordijn een luchtvloot klaar van
ca. 25.000 vliegtuigen, waarvan
14 000 moderne toestellen; hier
onder bevinden zich ca. 5000
straaljagers. En nog steeds pro
duceren de russische vliegtuig
fabrieken meer vliegtuigen; naar
schatting komen per jaar 17.000
nieuwe vliegtuigen de montage
hallen uitrollen.
Toen in 194! Hitler's legers het
enorme russische rijk binnenvielen,
bestond de sovjet luchtvloot uit een
groot aantal vliegtuigen, waarvan
ochter het overgrote deel de verge
lijking met de duitse vliegtuigen niet
kon doorstaan. Mede daardoor waren
do verliezen van Russen zeer hoog,'
on bovendien viel een aantal fabrie
ken in handen van de vijand. Men
was echter al begonnen diverse grote
fabrieken in de aziatische helft van
de Unie te bouwen, achter het Oeral-
gebergte, waar zy, ver in het bin
nenland, buiten het bereik van een
eventuele vyand lagen. Een andere
oorzaak van de vertraging in de rus
sische vliegtuigproductie was de
grote zuivering in 1937, waarby ook
belangrijke personen uit de vliegtuig
industrie geliquideerd werden; een
van hen was de bekende construc
teur A. N. Tupolev, die echter inmid
dels weer in ere is hersteld en nu
weer tot „de helden der Sovjet-Unie"
behoort.
Ondanks het feit, dat de Russen
beweren alles zelf te hebben uitge
vonden is hun vliegtuigindustrie
opgezet met de hulp en het advies
van Duitse en... Amerikaanse technici,
die omstreeks 1930 als adviseurs op
traden. Ook in de oorlog, toen de
situatie er voor de Russen somber
uitzag, kwam hulp uit het Westen,
in de vorm van complete vliegtuig
eskaders en fabrieksinstallaties.
De Russen hebben o.a. de bekende
Dakota in licentie gebouwd. Zonder
deze hulp van de geallieerden zou de
Russische productie, die het laatste
oorlogsjaar op ca. 40.000 vliegtuigen
werd geschat, nog niet de helft
hiervan hebben bedragen.
Ook het Russische parachutisten
corps is in ere hersteld. In 1935
waren het de Sovjets, die by een
parade in Moskou de buitenlanders
verbaasden door een volledige troepen
eenheid per valscherm r.eer te laten;
dit was het eerste optreden van
parachutisten. In de oorlog hebben
de Russen echter weinig van deze
door hen voor het eerst geïntrodu
ceerde troepen gebruik gemaakt, maar
nu staa*" er weer een corps van
150 000 goed getrainde valscherm
jagers gereed, die 3000 transport
vliegtuigen tot hun beschikking
hebben.
Meesters in het na-apen
Toen de Sovjets-legers in 1945
Duitsland binnentrokken, vielen vele
fabrieken en laboratoria in hun han
den; zij sleepten de installaties hier
uit weg en namen de meeste technici
en arbeiders mee om ergens in Rus
land hun arbeid voort te zetten ten
dienste van vadertje Stalin en de
zynen. Onder meer werd de gehele
fabriek van Junkers naar de Sovjet-
Unie overgebracht.
Veel Duitse ontwerpen, die nog in
het stadium van beproeving verkeer
den, werden door de Russen verder
ontwikkeld, o.a. een raketjager van
M6sserschmitt, waaraan de Duitse
vliegers destijds hun leven niet
durfden toevertrouwen, maar waar
mee de Sovjet-vliegers nu rustig
rondtoerden; ook de nieuwe Russi
sche straaljagers, waarvan afbeeldin
gen gepubliceerd zyn, zien er verdacht
Duits uit.
Het mooishe staaltje van na-bouwen
is echter het volgende in 1945 moest
een Amerikaans superfort, dat aan
een aanval op Japan had deelgeno
men, een noodlanding maken op
Russisch grondgebied; bondgenoot
schappelijk terrein dus. De bemanning
mocht dan ook huiswaarts keren,
maar hun toestel werd in beslag
genomen en men hoorde er niets
meer van. Een jaar later verscheen
er in de Sovjet-Unie een nieuwe
zware bommenwerper, de TU-70,
waarvoor de constructeur Tupolev
een Stalin-prys kreeg vanwege zyn
„geniaal ontwerp". Maar wie beschrijft
de verbazing van de Amerikaanse
zyde, toen zij de eerste foto van de
nieuwe bommenwerper zagen; het
leek, neen het was, een superfort,
netjes nagebouwd van het een jaar
geleden in Siberië gestrande Ameri
kaanse toestel.
Industrie gemoderniseerd
Er zyn momenteel in de Sovjet-
Unie naar schatting 25 grote vlieg
tuigfabrieken, die tezamen ongeveer
450.000 arbeiders in dienst hebben
(in de USA in April 1949 122.000 man!.
Veel van deze fabrieken liggen achter
de Oeral, waar zij betrekkelijk veilig
liggen; betrekkelijk, want de Ameri
kaanse bommenwerper B 36 met zyn
zes motoren komt overal, ook achter
de Oeral als het moet. Er zijn daar
naast nog fabrieken voor motoren,
onderdelen en instrumenten, terwijl
ook onderdelen in de satelietstaten
gebouwd worden; complete vlieg
tuigen worden hier vrijwel niet ge
bouwd.
Na de oorlog zyn veel Russische
fabrieken ingrijpend gemoderniseerd,
vooral dank zy Hitler. Want de
installaties, die men daarvoor ge
bruikt heeft, zyn voornamelijk af
komstig uit Duitse fabrieken. De
straalmotoren, die de Russen gebrui
ken, zyn verbeterde Duitse typen,
terwijl de Engelse Labourregering
enige jaren terug zo maar 50 Engelse
Rolls-Royce straalmotoren aan de
Sovjets heeft verkocht; dat zij hier
voor zware critiek van de oppositie
heeft te slikken gekregen, zal wel
zonder meer duidelyk zyn.
De Russen hebben by deze moder
nisering en uitbreiding van hun pro
ductie natuurlijk veel hinderpalen te
overwinnen gebad, zoals gebrek aan
aluminium, tekort aan geschoold
personeel, ontbreken van vitale onder
delen als kogellagers en moeilijkheden
met het verkrijgen van de hoogwaar
dige vliegtuigbrandstoffen; in hoeverre
nu deze moeilijkheden allemaal opge
lost zijn, is niet met zekerheid
bekend, maar men is er zich voordl
de laatste tyd terdege van bewust,
dat men zich hierdoor niet moet
laten verleiden om de Sovjets te
onderschatten; dat kon wel eens heel
gevaarlijk zijn
Belangstelling
voor de Noordpool
Opvallend veel Russische vliegbases
bevinden zich in het hoge noorden,
aan de grens van het poolgebied. In
dit barre verlaten gebied hebben de
Sovjets een keten van meteorologische
stations gevestigd en grote eenheden
leven in deze streken geheel op zich
zelf; men heeft zelfs graansoorten
gekweekt, die in deze streken kunnen
groeien, zy worden slechts twee
decimeter hoog en leveren snel vrucht.
Ook grote voorraden van andere
grondstoften en levensmiddelen zijn
opgeslagen, teneinde deze bases ge
heel onafhankelijk van de buiten
wereld te maken. Regelmatig worden
verkenningsvluchten naar het noord
poolgebied gemaakt en ook de Rus
sische belangstelling voor Spitsbergen,
die inmiddels weer wat geluwd, maar
nog lang niet verdwenen is, staat
hiermee in verband.
Wat zoeken de Russen daar?
Wel, de korste verbindingswegen
door de lucht naar de Yer. Staten en
Canada lopen niet via West-Europa,
maar dwars over de noordpool; in
geval van een Russisch-Amerikaanse
oorlog wordt dit verlaten oord dus
van een allesoverheersend belang
Ook de Amerikaanse generale staf
is zich hiervan bewust en de regel
matige manoeuvres van de U.S. Air
Force in het poolgebied zyn hier niet
vreemd aan. Een keten van radar
stations wordt in dit gebied opge
richt om de naderende Russen tijdig
te kunnen ontdekken. Nog steeds
als het zover mocht komen
Raketten
Zeer veel werk maken de Sovjets
verder van het raketwapen. Iedereen
weet wat de V-2 is en wat de Duit
sers er mee deden; een groot deel
van de Duitse raketinstallaties is in
Russische handen terecht gekomen
en de bekendste Duitse rakettenbasis
te Peenemünde, die in de oorlog dooi
de RAF in puin gebombardeerd was,
is nu weer hersteld en in vol bedrijf.
De omgeving van Peenemünde is met
dik prikkeldraad afgezet en wordt
uiterst streng bewaakt; wie in deze
omgeving komt, stelt zich bloot aan
het gevaar van een ter dood veroor
deling.
Er zyn uit deze streken, met name
uit Denemarken en Zweden, al her
haaldelijk meldingen gekomen van
raadselachtige projectielen; het is
aannemelijk, dat de geheimzinnige
werkers in Peenemünde hierover
nader inlichtingen kunnen geven.
Volgens andere berichten is langs
het IJzeren Gordijn een reeks van 11
afvuurbases voor raketten ingericht,
die alle gericht zyn op een bepaald
doel in West-Europa. Een van d>
bases is gericht op Nederland.
Het westen paraat
De bedoelingen van de heersers van
bet Kremlin zyn duister en dat zul
left zy vooralsnog blijven. Tot voor
kort zagen de westelijken de zaak
nog niet zo somber in, maar de
gebeurtenissen in Korea hebben de
ogen geopend; wat daar gebeurd is,
kon ook wel eens aan deze kant ge
beuren en dan zou men evenmin
voorbereid zijn als in Korea. Maar
nu wordt de bewapening van het
westen in versneld tempo ter hand
genomen.
Waarschijnlijk zal het feit, dat hij
een vastberaden tegenstander tegen
over zich zal vinden, de Russische
kolos er van weerhouden om zich in
een hachelijk avontuur te storten en
als dat inderdaad waar is, zijn de
offers, die op Korea gebracht zyn,
niet tevergeefs geweest.
Het westen bewapent in snel tempo;
er worden wederom vele millioenen
aan tanks, kanonnen, vliegtuigen
enz. uitgegeven, die veel beter besteed
zouden zyn aan voedsel, kleding en
woningen. Maar het feit, dat aan
gene zy'de van het IJzeren Gordijn
een monsterachtige oorlogsmachine
gereed staat, maakt deze uitgaven tot
een dwingende noodzaak. Als deze
machine in beweging zou komen is
het met ons aller vrijheid gedaan.
Er is maar één mogelijkheid tot
behoud van de vrede en de vrijheid;
een krachtig en vereend Europa, dat
met de steun en de hulp van de
Amerikaanse wereld zich tegen een
eventuele agressie teweer kan stellen.
Dat alleen zal de Russen ervan kun
nen afhouden om zich in het westen
in een avontuur te storten en dat
alleen kan ons een waarborg geven,
dat de vrede behouden kin blijven.
Daarom zyn de verhoogde defensie-
uitgaven ten volle verantwoord.
Nog steeds geldt het oude Romeinse
gezegde: Wie de vrede wil, bereide
zich voor op de oorlog. Met andere
woordenals wy in de toekomst in
vrede en vrijheid willen leven,
moeton wij ons met vereende kracht
tot de tanden bewapenen tegen een
dreigende agressie; er is geen andere
uitweg. En het is van het hoogste
belang, dat wy ons allen hiervan
terdege bewust zijn. Nu kan het nog;
als wy te lang wachten, kon het
wel eens te laat zyn.
Grafzerken te Venray
Voor de geschiedenis van aloude
geslachten zyn dikwijls de opschriften
van grafzerken niet zonder veel be
lang. Vele van de Venrayse grafzer
ken zyn verdwenen en niet alléén
door de scherpe tanden van de alles-
verterende tyd.
Zo is het omstreeks 1830 geschied,
dat men vanwege een min of meer
noodzakelijke uitgraving van 't kerk
hof, verschillende kruisen en gedenk
tekenen heeft opgeruimd. Én niet
slechts zulke, die het opruimen ver
dienden.
Zo is het zelfs gebeurd, dat de
monumenten, die eens de graven
sierden en die daar door een voorge
slacht vol piëteit geplaatst waren om
de nagedachtenis van de overleden
te eren, teruggevonden werden als
dorpels voor de huizen of als scheis-
palen tussen landerijen. Het is ge
beurd Van de grafzerken in de kerk
zelf werden er velen gered, omdat zy
nu eenmaal practisch niét te hante
ren waren.
Maar in 1838, toen de vloer van de
kerk vernieuwd werd en het koor
aanmerkelijk werd verhoogd, heeft
men met man en macht er toch een
aantal weten te verplaatsen tot onder
de toren en zelfs ook op het kerkhof.
Veel heeft voor verdere vernieling
indertijd gedaan Pastoor Wilhelmus
van Haeff.
Maar wat is er tevens na de ver
schrikkelijke verwoesting in de oor
logsjaren nog overgebleven. Gelukkig
zyn er historici geweest, die het
belang van dergelijke opschriften
hebben ingezien. En zy hebben in
druk of handschrift de opschriften
verzameld.
Wy zullen enige van dezen hier
ter dankbare herinnering vermelden.
Voor menig inwoner van ons dorp
zullen sommige namen een bekende
klank behouden hebben. Voor allen
moge het een aansporing zyri het
hunne er toe by te dragen, dat ons
nu zo fraai kerkhof in uitstekende
toestand blyve. En dat allen op eigen
wy'ze helpen tot een mooi en kunst
vol geheel. Piëteitsvol is het zo onze
dierbare doden te gedenken
PETER SWYEN
Wie Peter Swyen geweest is, is
ons onbekend. Wij weten alleen, dat
hy in 1016 de weg van alle vlees
gegaan is. Ziehier zyn grafschrift.
Maria
Anno 1616 den 8 Octo
ber sterft Peter Sw
yen Godt troost die s
iel in eeu
wich
heit.
M6n ziet in dit opschrift ongetwy
feld een groot vertrouwen op Maria.
Maar dat de steenhouwer geen kans
gezien heeft de letters en woorden
een beetje beter te verdelen, komt
ons in onze dagen wel een beetje
eigenaardig voor. Men mag er gerust
tot zyn geringe ontwikkeling uit
besluiten
Gewoonte getrouw is een van de onzen op zoek geweest naar
de Goede H. Man, die zyn jaarlijkse gulle rondgang weer door
onze contreien aan het maken is, in velerlei gedaanten en in
velerlei vorm. En heeft lang geduurd voordat we de Sint met
zijn zwarte knecht dit jaar te pakken kregen, maar met een
flinke portie haver en stro aan de schoorsteen gebonden, heb
ben we de trouwe schimmel met zyn Doorluchtige passagier
toch haar hier kunnen lokken en toen heeft de goede Heilige,
ondanks zijn tegen strubbelingen, toch geduldig onze vragen
beantwoord, al of niet met behulp van Zwarte Piet, die nu
eenmaal 'n wandelend geheugen schijnt te zyn van Sinterklaas.
Hoe is Excellentie Uw tocht ge
weest naar deze gewoBten
Best, het ging weer van een leie
dakje, maar de Nederlandse grens
vormt een groot obstakel, doordat
het onderzoek zeer streng is en myn
nu eenmaal uitgebreide bagage van
onder tot boven werd onderzocht.
Hoe is nu Uw indruk van Venray
Laat Ik dan direct zeggen, dat Ik
myn mijter diep afzet, voor wat hier
wordt gepresteerd. Uit de aard der
zaak heeft iedere plaats in Nederland
mijn belangstelling, maar Venray
toch wel bijzonder.
Van oudsher heeft het St. Nicolaas-
gilde myn gedachtenis hoog gehouden
en oudere mensen als Ik waarderen
dat zeer, al is het te betreuren, dat
deze oude gebruiken in discrediet
dreigen te raken in de jachtende
wereld van nu. Telken jare verwonder
Ik mij over de snelle uitbreiding van
Uw plaats, telkenmale zyn nieuwe
zakenpanden verrezen, nieuwe wo
ningen gebouwd, wegen verbeterd en
uitgebreid, aanplantingen aangelegd,
grote stukken grond ontgonnen,
kortom ieder jaar opnieuw vertoont
Venray een nieuw fris beeld van
vooruitgang.
Het zal U bekend zyn, Excellentie,
dat vele inwoners van Venray er
anders over denken en wat is Uw
mening hierover?
Ah, ce ca, Ik kon U brieven tonen
waarin om een huis gevraagd wordt,
om een betere financieringsregeling,
om een stuk grond in de Peel, om
een betere binnenweg, om een nieuwe
school om een toren, om industrieën,
sportvelden, scholen, electrisch licht,
gas, belastingverlaging en zelfs een
nieuwe Hensenius, maar dat verhin
dert My evenals myn zwarte knecht,
om ieder jaar grotere vooruitgang in
Uw gemeente te constateren.
Zeker, nog veler wensen zyn te
vervullen, maar myn idee is, dat-velen
te snel vergeten hebben, dat er hier
vier jaren oorlog is geweest en dat
Venray een der zwaarst getroffen
plaatsen van Nederland was. Wanneer
in andere plaatsen vol jalouzie over
Venray gesproken wordt, is dat het
bsste bewijs, dat er vooruitgang is
en het is slechts jammer, dat de Ven
rayse mensen die zo weinig zien en
willen waarderen. Wat tot heden ge
presteerd is, is voor een buitenstaan
der soms onbegrijpelijk en moet voor
de inwoners van Venray een bewys
zyn, dat alle moeilijkheden, die er
ongetwyfeld nog zyn, zullen worden
opgelost, evenals men grote moeilijk
heden in 't verleden heeft opgelost.
Is U nog wat speciaals opgevallen,
Excellentie
Ja zeker, daar is allereerst de water
leiding, met het droeve verdwijnen
van de pomp, daar zyn de nieuwe
industrieën die zich gevestigd hebben
en daar zijn die vervloekte antennes
voor de televisie, waar mijn trouwe
schimmel byna eenmaal aangespietst
is. Verder de nieuwe straten en de
jonge aanplantingen, waarmede men
een fout uit het verleden, toen alles
maar werd omgekapt en verwijderd,
weer poogt te herstellen. Kortom er
is weer veel veranderd in Venray,
met zyn krans van kerkdorpen en
voor zover Ik het beoordelen kan,
veel ten goede.
Hoe staat het met de geschenken
en zjjn er veel stoute kinderen, Sint
Nicolaas?
Zoals U weet is Spanje een arm
land, Ik zou haast zeggen even arm
als Nederland en vele mensen hebben
dat nog niet in de gaten.
Als men sommige verlanglijstjes
ziet, dan lijkt het wel de tijd van
H.A.R.K. etc., hele lijsten vol artikelen
en heus niet alleen van de kleintjes,
die de waarde van een en ander niet
kennen, maar ook van grotere, die
beter moesten weten en die moeten
beseffen, dat Sinterklaas geen ijzer
met handen kan breken.
Wie bovenstaande lijstjes beziet
kan begrijpen, dat Ik geen huizen
kan bouwen etc., maar dat een sim
pele gave uit een goed hart de be
doeling is. Wat stoute kinderen be
treft, och, Adam was eens stout en
sindsdien is dat gebleven, maar myn
Zwarte Piet heeft in Venray een zeer
gewaardeerde hulp gekregen aan een
Raadscommissie, die met de vuisten
op tafel gaat slaan, daar waar stoute
kinderen hun plicht niet doen. En
voor de rest, zowel jong en oud doet
weieens naast het potje en als Ik
het zo zeggen mag - een Zwarte
Piet heeft zyn roe en zak niet voor
niets. Alleen kryg Ik het de laatste
jaren drukker aan de Venrayse jeugd,
die zonder behoorlijk onderdak de
straat wel als speelterrein gebruiken
moet.
Intussen heb Ik vernomen, dat hier
aan met man en macht gewerkt wordt
en dat het volgend jaar reeds ver
betering op dit punt zal zyn inge
treden. Maar myn tyd is beperkt en nog
velen moeten bezocht worden. Het
ga Venray goed in het komende jaar,
dat tevens Hensenius jubeljaar is.
Moge Ik bij myn terugkomst in 1031
een vredig Venray vinden, waar een
nieuwe Hensenius mij alles vertellen
kan van het lief en leed van Uw
gemeente en moge het eerste veel
vuldig, het laatste byna Diet Uw deel
zyn.
Met deze plechtstatige woorden be
sloot de goede Heilige zyn interview
en terwijl buiten de maan door de
bomen scheen, besteeg de Sint zyn
oude trouwe schimmel om opnieuw
weer zyn tocht over do daken van
Venrays gemeente te hervatten.
Alleen verzocht Hy ons nog mede
te delen, dat Hy op Zondag 1 Dec.
officieel zyn intrede zal doen in
Venray. Nadere mededelingen hier
over volgen nog.
Zy, die roepen, dat er tegenwoor
dig niet meer gewerkt wordt in ons
Nederland, hy moet een dag gaan
kijken in Peelplan-Zuid en hy zal
dan weten, dat hier jonge kerels
door gestadig en hard werken een
toekomst bouwen, die zwaar, maar
eerlijk verdiend is.
Men is zo uitverteld over dit werk,
wat het werk is van iedere boer,
maar dan honderd maal zwaarder.
Men ploegt er, men zaait er onder de
grijze hemel van die Peel van 's mor
gens vroeg lot 'savond8 laat en
slechts het geluid van een tractor
en een krassende kraai is alles wat
men hoort, op deze kale vlakte, waar
geen boom, schuur of huis beschut
ting biedt voor het stormachtige en
natte najaarsweer. En wanneer de
avond reeds lang gevallen is, de
koffiet.uit leeg is en de stapel boter
hammen op is, dan moet nog naar
huis getrapt worden, waar men als
een blok vermoeienis in zijh bed
valt, om 's anderdaags weer met de
donkerte de wijde Peel in te gaan.
Men vraagt voor emigratie pioniers,
maar zij kunnen het niet harder
hebben als deze kerels, die hier met
niets beginnen, maar waardoor de
Peel bedwongen worut. Wie zyn ver
trouwen in de jeugd van vandaag
kwyt is, gaat naar Peelplan Zuid,
gaat eens een dag mee naar de ont
ginningen en hy zal weten, dat het
met de Nederlandse jeugd in orde
is, dat zij even hard weten te vechten
als hun voorouders en dat zy het
wel klaren kunnen. Zij klagen niet
en kankeren niet, maar danken God,
dat zy deze taaie grond mogen be
werken, dat zy zo met niets kunnen
beginnen, om later boer op eigen
bedryf te zÜn- En wanneer zy 's Zon
dags naar hun meisje trekken, dan
telt de hele week werken niet meer,
maar wordt gepraat over de inrich
ting van het hutje, daar achter in
de Peel.
Inderdaad hutje, want boerderijen
kosten geld en kunnen nog niet ge
bouwd worden. Pioniers zyn bet die
met zulk een vooruitzichten de eerste
zes jaren de Peel intrekken en men
kan slechts respect hebben voor die
mannen, die dit grootse werk aan
kunnen.
Er is weinig over te vertollen. Men
wordt er zwijgzaam in die Peel en
men kan er mets doen als werken
in de vaalgrijze grond. Maar het leven
is er hard en oenvoudig. Met hun
laarzen vol modder, met de zand in
hun baard, in hun doorzwete hemden,
gaan deze jonge kerels achter de
ploeg, verspreiden zy het kunstmest
en dromen zij over de toekomst. En
pas getrouwd, trekken de vrouwen
mee, tot het niet meer kan, tot daar
ergens in de Peel een nieuw leven
geboren wordt. Een nieuw leven, dat
straks de vruchten zal plukken van
dit werk, waarvoor zo velen hun
neus hoog ophalen.
En er is vrede in de veilige be
schutting van de noodwoning, er is
vrede in de grijze Peel, waar de
jonge boer stapt achtei het paard en
vol trots de bezoeker het werk van
zyn knuisten toont, die hard zijn en
vol eelt. Een eresaluut aan deze
kerels, die met hard werken een
toekomst bouwen, niet alleen voor
hun eigen gezin, maar. voor Venray
en voor Nederland.
Groot is de nood, vooral onder de
jongere boeren, maar hier tonen zy,
wat zy aan kunnen, wat zy vermo
gen en het zou jammer zyn, als men
zo'n energie en zulk een groot ver
trouwen verloren liet gaan.
We leven in een tyd, die stukken
uitsteekt boven die van veertig jaren
terug, vooral voor de arbeider is het
heel wat beter geworden. De onlangs
hier gehouden tentoonstelling der
K.A.B. legde daar wel een sprekend
bewijs van af.
Sociale maatregelen zijn en worden
er getroffen, acht-en-veer tig urige
werkweken zyn ingevoerd, verplichte
verlof- en vacantieregeling is inge
gaan, kortom de werkers van vandaag
hebben het stukken beter als hun
voorouders, al wordt het menigmaal
niet gewaardeerd en stelt men eisen,
die op zyn zachts uitgedrukt, meer
dan overdreven zyn,
Een categorie is er echter, die by
al die speciale maatregelen achteraan
komen en dat zyn de jongeren van
de landbouwers, zy, die als knecht
of jonge boer meewerken aan de
voedselvoorziening van ons land. Het
grote landgebrek van vandaag dwingt
velen van hen om te schakelen naar
een ander bedrijf of beroep, of te
emigreren naar een ver en dikwijls
onbekend land. En het is opmerkelijk
met welk een flair en doorzettings
vermogen deze jonge kerels dat klaar
krijgen en de geweldige offers bren
gen.
Langzaam maar zeker is nu einde
lijk het inzicht doorgebroken, dat ook
zij recht hebben op een rechtvaardige
beloning van hun arbeid en de nieuwe
loonsvoorschriften geven dan ook
heel andere cijfers te zien als we
voor enkele jaren terug kenden.
Aan dit alles moesten we denken,
toen we in Peelplan-Zuid achter zo'n
jongo boer aanstapten, onder de gryze
Een manier om
voor koffie minder
te betalen
7"\e beste koffie, dialer
vandaag te krijgen is.
kost ƒ.92 per 250 gram.
Dal is een hele prijs-
Maar gelukkig is er een
manier om de beste koffie
bijna 20 cent goedkoper te
krijgen. Hel ligt voor de
hand: neem voortaan De
Gruyler's koffie met 10%
korting!
De Gruyter heeft óók
nu nog alleen de drie
topkwaliteiten, die alle drie
met 10% korting worden
verkocht. «flu
De Gruyler's koffie geeft
dus de meeste voldoening
voor de laagste prijs. J
Daardoor is do vraag
naar De Gruyler's koffie
enorm toegenomen.
Maar er is voor gezorgd,
dal Uw bonnen tóch onmid
dellijk inwisselbaar zijn. -