Een onzekere basis
„W.I.L.M.A."
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
De aideidei
en het yelled
BEL BIJ BRAND
392
Uit het verleden van Venray
en omgeving.
Sacred City
Steunt de missie, steunt de Wïilma
Binnen 5 (aai yeen t.d.c. meei
óndee het nee
ZATERDAG 26 AUGUSTUS <1950 No. 34
EEN JEN ZEVENTIGSTE JAARGANG
Druk en Uiigave
Firma van den Kunekhol
Drukkerij
Kantoorboekhandel
Grooiesiraat 28 Venray
Telefoon K 4780-512
Postrekening 150652
PEEL EN MAAS
Advertentieprijzen worden op
aanvraag gaarne verstrekt.
Losse mm-prijs 8 cent.
Abonnementsprijs p. kwartaal:
voor Venray f 1.00
buiten Venray f 1.20
uitsluitend bij vooruitbetaling.
Wie op dit moment het
wereldgebeuren voor zich ziet afspe
len. valt het op, op welk een onzekere
basis de wereld van vandaag zich
feitelijk beweegt.
Hef gehele Westen zoekt een een
heid tegenover het Rode Gevaar, daar
zy niet weet hoe de bom ooit barsten
zal en wie het volgende slachtoffer
zal zijn var. het Bolsjewisme. Maar
men weet niet of men de enge vrij
heid der staten onderling als van
oudsher zal bewaren, of één groot
blok zal gaan vormen, met het voor
beeld der Verenigde Staten van
Amerika voor ogen.
We zien de onzekerheid van Ame-
rika's politiek in het Oosten, waar
voor nu de verschrikkelijke tol moet
worden betaald voor wat eens achte
loos werd voorbijgegaan. Zo is het
niet alleen op 't politieke terrein, zo
is het ook op het economische, op
het sociale, ja zelfs ook het culturele
terrein. We zien onrust op alle ge
bied, onzekerheid op ieder terrein
van hei maatschappelijk leven. De
arbeiders staken om meer loon, de
prijzen stijgen door do grotere pro
ductiekosten, kortom de mens van
vandaag is uit zijn evenwicht gesla
gen door een wereldoorlog en zijn
droeve nasleep.
Kijken we maar naar ons eigen
kleine Venray. Zonder te willen be
weren, dat het voor de afgelopen
oorlog allemaal zo mooi was in
Venray, moeten wij nu toch consta
teren, dat or vele mensen in ons
midden leven, die Gods water maar
over Gods land laten lopen, mede
door de omstandigheden.
Hoeveel middenstanders zijn er bv.
niet die een grote nieuwe zaak heb
ben opgebouwd, maar feitelijk niet
weten, wie do eigenaar is van het
schitterende pand, hoeveel boeren
zijn er niet, die hun kinderen maar
naar de landbouwschool sturen of op
het bedrijf mede laten werken, zonder
feitelijk te weten, waar diezelfde
kinderen later als boer een bestaan
op moeten bouwen. Hoeveel arbeiders
zijn er niet, die weten dat de eerste
de beste terugslag in de bedrijvigheid
voor hen de D.U.W. betekent, met
de Peel als ver verschiet. En hoeveel
arbeiderskinderen gaan dezelfde weg
op.
Hoe is 't met onze jeugd, die nog
steeds geen onderdak heeft en wier
speelgelegenheid alleen Gods vrije
natuur is.
Hoevele kinderen worden niet naar
school gestuurd om ze maar van de
straat te hebben, maar aan hun toe
komst te denken is een zaak van
later orde.
Hoeveel paartjes lopen al jaren en
jaren, maar zien door gebrek aan een
huis hun enthousiasme kapot slaan
op alle mogelijke formulieren en voor
schriften. Hoevelen wachten nog
steeds op Engelse schade, huisraad-
schade e.d., om zo nog wat financien
by elkaar te krijgen
Hoe zal de toekomst van Venray
zijn, als er niet meer industrie komt
en is de mogelijkheid voor industrie
vestiging al niet lang voorbij Zo
zouden nog kolommen vol vragen
gesteld kunnen worden en het ant
woord is overal hetzelfdeEr moet
meer zekerheid komen, er moet een
gezondere basis zijn. Want het is
slechts aan een enkeling beschoren
om ver weg te trekken naar andere
landen en daar een betere en geluk
kigere toekomst op te bouwen.
Zy'n we pessimistisch als we dit
schrijven. Neen, integendeel, die zijn
ogen gebruikt om te zien, zal met
ons constateren, dat velen door de
druk der omstandigheden het wel
„goed vinden" en hun idealen aan
de kapstok gehangen hebben. Wie
ziet wat op het ogenblik alleen al
aan ontspanning wordt uitgegeven,
zal zich werkelijk moeten afvragen,
of dat nu allemaal wel verantwoord
is. En het eerlijke antwoord zal zy'n:
Neen.
Het is onverantwoord om zich door
de onzekerheid van deze tijden, zo
te laten gaan, onverantwoord jegens
het huisgezin, jegens de kinderen,
jegens de gemeenschap.
Wanneer het individu als zodanig
niet de kracht heeft om de onzekere
basis waarop wij leven heden ten
dage weer sterk te maken, door
ijver en werklust, door spaarzaamheid
en energie, door durf en vertrouwen,
met bovenal door een groot Godsver
trouwen, dan komt er van de gehele
maatschappij niets meer terecht en
zal de wereld van vandaag roemloos
ten onder gaan.
Het is geen kunst om „de boel
maar te laten waaien", maar het
is wel een kunst een stevig gebouw
te zetten op een moerassige onder
grond en de moeilijkheden daarvoor
met moed en beleid te overwinnen.
En het is de enkeling, die daarmede
moet beginnen, dan volgt het gezin,
het dorp, het land. We praten van
heropbouw, maar deze heropbouw is
oveneens hard nodig. Wij als katho
lieken vooral hebben hier een grote,
zware, maar daarnaast ook een mooie
taak. Wie bouwt op God, bouwt nooit
zegt een oud spreekwoord,
Zelfs al is de basis onzeker.
Willen we Venray opbouwen, wil
Nederland er boven opkomen, wil er
weer veiligheid en vrede zy'n op de
wereld, dan zal men de handen aan
de ploeg moeten slaan en intensiever
moeten werken, harder moeten sparen,
zich meer moeten ontzeggen. En zy!
die al hard roepen, dat het onmoge
lijk zuiniger kan, geven daarmede
slechts te verstaan, dat zij de ernst
van de toestand van vandaag niet
begrijpen, of te slap en te laf ziin
om te beginnen. Want begonnen moet
er worden, wil de toekomst niet nog
grotere rampen met zich brengen.
ii ri 111111111111 ui 111 ii ii u ii mil
Volgens het woord van Christus
leeft de mens niet van brood alleen.
Vooral onze christelijke arbeider moet
ook van gebed leven; hy heeft het
even hard nodig als brood.
Gebed is de ademhaling van de ziel
voor de mensen, maar de arbeider is
als een mens met één long, die alleen
in de beste en zuiverste lucht kan
leven en gedijen. Hij moet het gebed
beschouwen als een tegenwicht tegen
zy'n geestdodend werk, als een eiland
van rust en koelte te midden van de
vvoelige en zware bedrijvigheid van
zyn leven, als een oase van afwisse
ling in de eentonigheid van zyn sleur,
als een paar sprankels geest te mid
den van de lieren, katrollen en kranen
om hem heen, als een persoolyke
inspanning tegenover de routinetrai
ning van zyn spieren.
De arbeider heeft het gebed nodig
om de nadelige gevolgen van zijn
arbeid tegen te gaan en ongedaan te
maken. II ij moet bidden om niet
verbitterd te worden, om zijn lot en
zijn bestemming met berusting te
dragen, om zyn levenstempo niet te
ontstuimig op te voeren, om maat te
kunnen houden ook als hy op drift
raakt, om niet in opstand te komen
tegen Gods beschikkingen, om zyn
persoonlijkheid niet in de massa te
laten opgaan, maar om ze als iets
heiligs en iets eigens te bewaren en
te koesteren in de schrijn van zyn
hart, om een denkend mens te blijven,
die niet vergeten mag dat ook hy
een ziel heeft, waarvoor hy moet
zorgen. Als ze van honger schreit,
mag hy ze geen steen voor brood
geven. Hy bidt om een open oog en
een open hart te bewaren voor de
mooie en tere dingen van het leven.
Want zonder gebed wordt hy zo ge
makkelijk ruw, hard, spotziek, bitter
en sarcastisch. Alleen met gebed kan
hy een bly kind van God blyven.
Alleen het gebed kan de ai beider
bewaren voor het drijfzand van de
vervlakking en de verstoffelijking,
omdat hy dan alleen vry kan adem
halen en vanzelf de weg gebaand
wordt voor het hoogland van ver
dieping en bezinning, dat geen mens
lang kan ontberen zonder zichzelf in
een vals keurslijf te wringen en te
verbasteren. Hy mag zich niet als
een klimplant vasthechten aan de
aarde, maar moet af en toe omhoog
kunnen zien, waar de sterren aan de
hemel staan te bidden, die hem de
weg wijzen naar een schoner en beter
vaderland.
Het gebed is ook bevorderlijk voor
het werk zelf. Een arbeider die bidt,
zal zijn werk zo keurig en vakkundig
mogelijk verrichten; op de duur zal
hy het gaan zien als een onderdeel
van zijn gebed, waarmee hy ook God
kan verheerlijken en dienen. De
Grote Meester zal zeker de gave
van zyn eeltige handen niet ver
smaden.
Het gebed slijpt de hardste kanten
van zyn werk af en laat geen verbit
tering in zyn hart wortel schieten;
hij is dankbaar dat hij werken kan
en werken mag en legt er daarom
heel zyn kracht, zyn inspanning en
zyn bozieling in. Het openbaart hem
zonneklaar de grote bovennatuurlijke
waarde van de arbeid. Daarom wordt
zyn werk er licht en warm door.
Alleen in het gebed vervagen de
klasse-tegenstellingen en de scherpe
contrasten van zyn bestaan, die soms
zo erg kunnen schrijnen. Het gebed
herinnert de arbeider aan zyn vader
huis hy heeft nog een ander en
beter bestaan te goed. Het wachten
kan lang duren en pijnlijk zyn, maar
het is de eeuwige graankorrel, waar
uit een nieuw leven opbloeit.
t P. H. RONGEN O.C.R.
lllllllGliili-lllllilllllllIEiniaillllllHlillIllllllllllilKlISIIIIilllllLinilllllllliniüiniS
Venrayse arbeiders in
1584 te Blitterswijck.
Uit het rekeningenboek 1584—1585
memoreren wy:
De „torfisteckers van Rhay" kre
gen voor hun arbeid ten dienste van
het Huis jaarlijks een vat erwten.
Een malder rogge kreeg „den tim
merman Mester Derick van Ray voer
uitwinden des schips bij Knjppings
tyt". Knipping was commandant van
de soldaten, die op het huis logeerden.
De ,,sluyss"(waterval, cascade) werd
werd in 1585 door dezelfde timmer
man hersteld. Hij werkte in Maart
met zyn zoon 'er n dagen aan en
verdiende iedere dag met deze XI st.
De twee houtzagers van Venray, die
het hout moesten zagen, dat voor de
reparatie was, kregen ieder vyf stui
vers per dag; zy werkten 6 dagen.
Pastoors vanWanssum
Wanssum is al een betrekkelijk
oude parochie: althans in 1519wordt
een Seger van de Hatert als pastoor
vermeld.
Na hem vinden wijThomas Jan
Reynders, in 1528.
Lange tijd heeft de herdersstaf ge
voerd Peter van de Hatert of Thomas
Herloe, ook bijgenaamd van Mierlo.
Hy verschijnt al in 1533 en leeft nog
in 1569. Maar toen was hy toch al
afgetreden, want in 1563 wordt als
pastoor vermeld Peter van der Nasen.
terwijl wy in 1570 Hendrik van Daill
aantreffen.
Na 1594 zyn pastoor zijn pastoors
geweest Wilhelmus Wy nands, Thomas
Reinders en Hendrik Zybkens. Deze
laatste ging tot een beter leven over
in 1650.
Dan ontmoeten wyWilhelmus
van der Straeten, gestorven in 1676,
Gerard Thomassen van Beugen en
Jacobus Deckers, die dit tranendal
verliet op 25 Januari 1694.
De volgende pastoor schijnt de
schrik om het hart geslagen te zijn,
toen hy Wanssum van nabij be
schouwde. Hy was Frans Puttelinck
uit Horst. Slechts één dag is hy pas
toor geweest en keerde met goed
vinden van zijn overheid wederom
naar Horst terug.
Achtereenvolgens ontmoeten wy nu:
Daniël Mours, die 25 Augustus 1720
overleed. Herman Heurkens uit Oeffeit
pastoor van 1721-1823. Adolphus
Buyssen, uit Horst, pastoor van
1723—1727. Petrus van Loon, uit
Deurne, die een langdurig pastoraat
had n.l. van 1727—1763. Joannes
Kuypers, uit Well, deed er korter
over, maar vulde toch 24 volle jaren,
namenlyk van 1764—1798.
Matthias Beeker, uit' Lottum, was
maar één jaar pastoor namelijk van
1799—1808.
Wegens verval van krachten deed
Pastoor Caspar van Douveren uit
Horst in 1820 afstand van zijn parochie,
die hy sinds 1808 had bediend. Hy
overleed te Horst op 3 December 1825.
Hij was opgevolgd door Jacobus
Cleophas uit Venray, die herder was
van 1820—1822-
Een grote consternatie beleefden
de parochianen van Wanssum in 1849.
Hun pastoor, sinds 1822, was hun de
woorden des eeuwigen levens aan het
verkondigen op de preekstoel, toen
hij daar plotseling zelf naar het
eeuwig leven werd opgeroepen. Hij
was Johannes Antonius Arts, af
komstig uit Yenrav.
Zyn opvolger Franciscus Dooremans,
uit Bergen, bleef maar één jaar en
toen regeerde wederom een Venray er
Franciscus Roelofs en wel van 1850—
1862.
Na hem kwam Petrus Reynier
Maessen van de bekende familie van
die naam uit Echt-Pey.
Een Pasloor van
Wanssumlop reis
De Rentmeester van d« I Huize Blit
terswijck maakte op 28 "anuari 1584
met de toenmalige Pastoor van de
parochie WaDssum een uitstapje
naar Roermond, om daar een paspoort
van de Gouverneur Warlusell zien
te krijgen en tevens om aan een
zekere Doctor Stalborch een partij
boter als geschenk aan te bieden.
Als een goede Rentmeester heeft
hy de uitgaven goed aangetekend.
Lezen we maar:
Van Blitterswijck tot Helden: „wat
geten, 6 stuver".
„Und van overfahren, want vil
y'sch inder Masen, 6 stuver".
„Des'avontsfur myn maltyt 6 st".
„Unn fur my und den pastor 1 pot
wyns, 6 st.".
i saterdachs middach maltyd
und 1 pot wyns fur my, 12 st."
„Des avondts M. Johan Fronhoven
und M. Johan Asch te gast gehatt
mit den pastor, fur ons maltyt,
23 st."
Armoe hebben zy dus bepaald op
deze tocht wel niet geleden. By de
terugtocht moesten zy te Maasbree
blyven overnachten, want aangete
kend werd: „Des nachts tho Brey
gewest, vi st."
De hele reis had gekost 12 gl. bb
en 14 st.
Maar daar doen we het tegenwoor
dig zo niet meer voor
Een bierbrouwerij
Wanssum in 1584.
te
Dat in Wanssum ïeeds in 1584 een
bierbrouwerij schijnt geweest t6 zyn,
zou men kunnen afleiden uit de vol
gende post in een oud rekeningen
boek van Blitterswijck:
„Noch daarnah ein tonne biers
gehaelt tot Wanssum van Vijt Kes
seis, omdat wy gheen bier liatten".
Film in de openlucht
Op Zondag 3 Sept. zullen we hier
in Venray een aardig experiment zien,
namelijk de vertoning van een grote
missie-film -Sacred City" in de open
lucht, 's avonds om half neger, op
het sportterrein aan de Oostsingel.
We zouden deze film kunnen be
schouwen als een inleiding op 'de
Dekenale missieweek, maar do plan
nen hiervoor zyn reeds oud en het
is slechts toevallig, dat deze vertoning
nu gegeven wordt.
De film Sacred City, is geheel in
China opgenomen en uitsluitend door
Chinesen gespeeld, die hiermede als
heidenen hun dankbaarheid hebben
willen tonen tegen het vele opofferende
werk der missionarissen in de tijd
der Japanse overheersing. Een tijd,
die practisch hetzelfde was als de
tegenwoordige communistische over
heersing en zo dus wel een verschrik
kelijke realiteit wordt.
Deze film geeft niet alleen enkele
historische gegevens weer, maar geeft
ook een interessante kyk op het
Chinese leven, zoals dit boleetd wordt
op het platteland en brengt ons als
zodanig in aanraking met de zelf
beheersing, koelbloedigheid, dogma
tisme, sluwheid en handigheid van
dit voor velen raadselachtige Chinese
volk en doet ons misschien iets be
grijpen, van de geweldige betekenis
van dit uitgestrekt Ryk, waar nu het
Bolsjewisme heer en meester is.
Deze film verhaalt de lotgevallen
van een zonnig Chinees dorp, met
mensen vol kinderlijke vreugde, doch
ook met een sterke geestkracht. Deze
geestkracht wordt gepersonificeerd in
CHU-LI de Chinese onderwijzeres van
het dorp en verloofde van kapitein
LO. Tegenover het brute geweld van
de overheerser, stelt CHU-LI de taaie
volharding van haar vadeilandsliefde.
Overweldigd door Japans geweld,
blyft haar wilskracht zegevieren. De
vernietiging van huis en goederen,
de scheiding van haar verloofde, kan
haar sterke geest niet knakken.
Het Chinese toneel kent geen happy
end. Zo ook deze film. Pater King
wordt vermoord, kapitein LO heeft
zyn verloofde moeten verlaten om in
ondergronds verzet de strijd tegen
Japan voort te zetten, CHU-LI zelf,
overweldigd door de brute kracht
van de verdrukkers, blyft eenzaam
in de gevangenis achter.
Ongetwijfeld zal deze openluchtfilm
vele bezoekers trekken.
In Venray staat een huisl
Weet U, dat vandaag over een maand de vlaggen al wapperen, de
missionarissen onder de hand al schor zyn van het praten en we van
daag over een maand al kunnen zeggen, of de W.I.L.M.A. van Venray
slaagt of niet. Het enige wat U er tot nog toe van g6zien hebt is iedere
weel$ oen stukje in de krant; maar te beginnen met de volgende week
gaan de ramen en de deuren van het WILMA-HUIS open. Dan kunt U
alvast om een hoekje kyken, wat er alzo al gedaan en geregeld en ge
organiseerd is.
Dat gaan we vandaag eens doen. Om een hoekje kijicen. En een
bepaalde hoek. De andere keren hebben we gesproken over de HOOFD
ZAAK, WAT WILMA IB! Missietentoonstelling; die liefde en kennis van
de missie geoft. Nu gaan we eens aan de gang over wat er alzo BIJ
komt.
In dat Huis daar woont WILMA
U kent de naam, maar WILMA zelf kent U nog niet. Het is geen
„zy" maar een „hy", al klinkt die naam wat vrouwelijk. Die zult U
leren kennen met al zyn pracht en statie, met zyn stands en zyn 21
missionarissen, met zyn loterij, met zyn tenten van broodjes, pttates-
frites, wandelende Jood, sjoelbak met vliegende schyven, zyn muziek en
zyn zang, zyn gramofoonplaten-op-verzoek, zyn waarzegster en lachspiegel
van 23 September tot 1 October.
Die WILMA heeft een geluidswagen
Daarmee trekt hy rond a.s. Dinsdag in de Kerkdorpen, want Woens
dag is de inzameling van de pry zen voor de Fancy-Fair, voor de lotery.
Dan komt WILMA vertegenwoordigd door de plaatselijke comité's om
met een grote vrachtwagen alles te innen, wat voor WILMA hebt
klaargezet en WILMA hoopt, dat het een volle wagen wordt.
WOENSDAG trekt de WILMA-gelu ids wagon Venray rond en de dagen,
die daar op volgen wordt in Venray huis aan huis aangebeld en zullen
de sirenes loeien door de straten, want de brandweer en de leden van de
verschillende buurtverenigingen zullen in Venray als evenzovele handen
van de WIMA Uw prijzen op de wagen dragen.
Die WILMA heeft een wielerronde
Wat zegt U daar nu van. Is dat niet sportief!! Dat noem ik nu eens
„met je tyd meegaan". WILMA is dan ook een man van deze tyd. We
kennen de ronde van Frankrijk, onze ronde van Nederland, de ronde van
Deurne, de rondo van Servaas, nou, noem maar op, noem maar op. En
wil WILMA meegaan met zyn tyd, dan stapt hy ook op de fiets en gaat
rennen, rennen. Als maar door, de ene ronde na de andere. Kempweg,
Merseloseweg, Langeweg, Kempweg. Draaien, draaien, als maar door,
draaien. Een juweeltje van een parcours, asfalt, glad. Het wordt een
ronde van senioren en junioren, en voor de variatie in de pauze een ronde
van mannen boven de 40 jaar op gewone fietsen en daarna jongens van
13 16 jaar ook op gewone fietsen.
Dat belooft wat op Zondag 17 September. Midden in het hartje van
Venray. Een macht volk stroomt er natuurlijk naar toe. Het centrum
van onze stad zal trekken. Een geweldige drukte en een gezellige drukte,
want WILMA laat rijden om de ORANJE-BEKER,
Bewoners van de Kempweg, Merseloseweg en Laneeweg, wat heeft
U een boffie. Zo maar langs uw huis. Je kunt hoog over de straat kyken
vanuit uw raam. Een eerste klas plaatsje, maar daar heeft U dan ook
wel wat voor over is het niet? WILMA kan by U toch ook wel komen
met een plaatsbewijs. Gezinskaarten OKE
Die WILMA heeft een krant
En wat voor een krant. Groots! Vier volle pagina's. Met foto's en
verhalen. Huis aan huis wordt die zomaar bezorgd. Hij wordt gelezen
van a tot z. Wat een juweel van een reclame. Wat een propaganda!
Zijn er nog liefhebbers voor een advertentie De kans van de dag. Hebt
U ooit zo'n reclame-kans gehad voor uw zaak. Laat WILMA maar
schuiven. Die heeft het best geschoten. Een man van deze tijd. Hy werkt
niet alleen aan zyn eigen opbouw, maar tegelyk geeft hy zijn krachten
aan de opbouw van Dekenaat Venray.
In Venray staat een huis
WILMA doe je best. Je hebt medewerkers van alle kanten en je doet
je naam eer aan, want.... het WIL als MAar goed gaan.
DE KLOKKELUIER.
1111 ui in 1 n 11111 dm li 1111111111111:111:1111111 m i inn 1:1 m i iikii m i n 11
Minister Mansholt heeft geantwoord
op de plannen voor de vrijmaking
van het vee van de zo gevreesde en
besmettelijke tuberculoze, die door de
Stichting van de Landbouw dien
aangaande zyn opgesteld.
Uit dit antwoord blijkt, dat de
regering slechts bereid is haar bij
drage aan dit plan te verlenen, wan
neer de grootst mogelijke zekerheid
bestaat, dat de plannen ook financieel
ondanks mogelijke verrassingen,
die zeker niet zullen uitblijven
kunnen worden uitgevoerd.
Alleen als de nodige financiën hier
voor beschikbaar zyn, is de regering
van plan haar steun te geven.
Dit werk moet tot liet einde toe
volvoerd kunnen worden en niet
slechts gericht zijn op een aanmer
kelijke verlaging van het reactie
percentage.
Alleen als voldoende geldmiddelen
beschikbaar zyn om de reactie-dieren
te slachten en de nodige vergoedingen
uit te betalen, wil de regering haar
steun verlenen.
Gedecentraliseerde
uitvoering
De modedeling van de veehouderij,
dat zy uit een in te stellen heffing
van 25 cent op de 100 kg melk in
vyf jaar 50 millioen gulden voor dit
doel bijeen zou brengen, heeft ertoe
geleid, dat ook de Overheid een gelijk
bedrag zal bijdragen.
I11 het begin van deze zomer heeft
de regering doen weten, dat zy zich
kon verenigen met een provinciaals-
ge wijs gedecentraliseerde uitvoering,
waarbij rekening werd gehouden met
't feit, dat de Gezondheidsdiensten de
provincie als werkgebied hebben, dit
sluit tevens in, dat de bijdragen uit
de heffing op de melk naar de pro
vincie, waar zy zyn opgebracht, terug
zullen gaan.
Tezelfdertijd heeft de Minister de
Provincinciale Gezondheidsdiensten
verzocht hun provinciale plannen met
spoed op testellen en ter goedkeuring
in te zenden.
Het is hierby de uitdrukkelijke
mening van Minister Mansholt, dat
om spanningen te voorkomen
landelijk de heffing per kg melk gelijk
zal moeten zyn en tevens, dat, hoe
wel de besteding der gelden enigszins
kan verschillen, in het provinciale
fonds de volledige heffingsgelden
moeten worden gestort, opdat deze
gelden, landelijk bezien, inderdaad
een gelijke bijdrage vormen als die
van de Overheid, welke bijdragen op
de eerste plaats dienen te worden
aangewend om zieke dieren met vol
doende vergoeding te bestemmen voor
de slachtbank.
Levensbelang voor de
veehouders
De Minister constateert met vol
doening, dat de veehouders steeds
meer tot het inzicht komen, dat zy
het grootste belang by een algehele
sanering van de veestapel hebben.
Alleen door een gezamenlijke
uiterste krachtsinspanning kan dit
uiterst belangrijke probleem worden
opgelost en het is een levensbelang
voor de veehouders, dat deze oplos
sing komt.
De Overheid eist bovendien niet
meer dan dat men de consequenties
van eigen voorstellen aanvaardt.
Het tijdstip van uitvoering van het
plan is afhankelijk van de provinciale
plannen, waarop thans wordt ge
wacht.
De Minister besluit zyn brief dan
ook met de mectedeling, het op pry's
to zullen stellen, ten spoedigste de
plannen van de Provinciale Gezond
heidsdiensten te mogen ontvangen,
omdat eerst dan ten aanzien van de
tenuitvoerlegging van het gehele
plan een beslissing kan worden ge
nomen.
hui 111.1111 n 11111111111 n 1111111111
Pauselijke Encycliek over de
moderne dwalingen
Paus Pius XII heeft deze week de
Encycliek „Humani generis" gepubli
ceerd waarin hy het polygenisme en
het existentialisme veroordeelt.
Met polygenisme bedoelt de Paus
voornamelyk de materialistische
(communistische) theorieën over het
ontstaan van de mens in het bijzon
der en de levende wezens in het
algemeen. Volgens de materialistische
leerstellingen zouden Adam en Eva
niet de enige „eerste ouders" van het
mensdom zyn geweest.
Do Encycliek zegt dat deze bewe
ringen geen enkele wetenschappelijke
giondslag hebben en verspreid worden
met de bedoeling het Godsidee te
verstikken.
Het existentialisme, waarvan de
Franse auteur Sartre de moest be
kende vertegenwoordiger is, moet
volgens de Paus worden verwor
pen, omdat het als leidend beginsel
huldigt, dat er geen absolute onaan
tastbare en onveranderlijke geestelijke
waarden bestaan.
Aan het slot van de Encycliek,
doet de Paus een beroep op alle
kerkelijke overheden, die by de weten
schappelijke opleiding zyn betrokken,
om naar beste weten en geweten de
geloofsleer zuiver te bewaren en zich
in alles te richten naar het door de
H. Geest geleide leergezag der Kerk.
I l l;lil 11 I I I III 1 I.I II III I1111I I11 i n (i