TWEEDE BLAD Kermis 1950. WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN 4jet éta&ielgeied van ónze kielnt[es Keeet de cade qlccie mei tecuq Als een goede en rijpe vrucht heeft God het leven van Pater Rongen geplukt ZATERDAG 5 AUGUSTUS 1950 No. 31 EEN EN ZEVENTIGSTE JAARGANG Druk en Uitgave Firma van den Munckhof Drukkerij Kantoorboekhandel Grootesiraat 28 Yenray Telefoon K 4780-512 Postrekening 150652 PEEL EN MAAS Advertentieprijzen worden op aanvraag gaarne verstrekt. Losse mm-prijs 8 cent. Abonnementsprijs p. kwartaal voor Venray f 1.00 buiten Yenray f 1.20 uitsluitend bij vooruitbetaling. Houders van dansmuziek. De Burgemeester van Venray brengt tor kennis van degenen, die op hunne aanvraag verlof tot liet houden van dansmuziek hebben bekomen, dat zy verplicht zyn deze muziek op het door hem bepaalde uur, zijnde NEGEN UUR namiddag, behoudens intrekking of wijzigingen zijnerzijds stipt te doen eindigen. Door de politie wordt NIET ge- waarschuwd en van hen, die na gesloten tijd hun inrichtingen nog voor dansmuziek geopend, hebben, zal voor de volgende dagen de ver gunning worden ingetrokken. Op de vergunningen is de tyd, waarop de dansmuziek moet eindigen vermeld, zijnde 9 uur nm. Alle bezoekers dienen in het bezit te zijn van eeh geldig toegangsbewijs dat vanwege het gemeentebestuur is verstrekt of gestempeld. Aan het verbod voor de onderne mers, om personen beneden de ACHTTIENJARIGE leeftijd toe te laten en aan het verbod voor perso nen beneden de achttienjarige leeftijd om deze inrichtingen binnen te gaan of daarin te verblijven ZAL ZEER STRENG DE HAND WORDEN GE HOUDEN. De dansmuziekhouders zijn ver plicht met duidelijke op minstens drie meter afstand leesbare letters aan de ingang en in de ter.t of zaal te vermelden, dat de toegang voor personen beneden 18 jaar is verbo den. Bij overtreding zal zowel tegen de vergunninghouder als tegen de be zoekers procesverbaal worden opge maakt en degenen, die zich hieraan schuldig maken, zullen bovendien onmiddellijk door de politie worden verwijderd. Venray, 15 Juli 1950. Bekendmaking. De Burgemeester van Venray maakt bekend, dat door hem, ingevolge het bepaalde bij artikel 127, sub b dei- Algemene Politieverordening Venray aan de houders der in de artikelen 121, 135 en 137 van even genoemde verordening bedoelde inrichtingen of plaatsen, geen danstenten zijnde, toe stemming wordt verleend om op Zondag <3, Maandag 7, Dinsdag s, Woensdag 9, Donderdag 10 Augustus a.s. aldaar hun vrouwelijk personeel gedurende de' uitoefening van het bedrijf dienst te laten doen of door of vanwege de houder aanwezig te doen zijn, onder voorwaarde, dat zij de leeftijd van 16 jaar hebben bereikt en van eer. onbesproken levenswan del zijn. Deze ontheffing geldt enkel voor de kom Venray. Venray, 15 Juli 1950. Afwijking van artikel 144 der Algemene Politieverordening. houdende verbod tot het bezoeken van avondverma kelijkheden door jeugdige personen gedurende de ker misdagen. De Burgemeester van Venray brengt ter algemene kennis, dat door hem, ingevolge het bepaalde by artikel 144 der Algemene Politieverordening de navolgende ontheffing wordt ver leend aan bestuurders of beheerders van een inrichting, waarvoor het pu bliek toegankelijke vermakelijkheden worden gegeven, 0111 gedurende de kermisdagen in deze inrichtingen na dos avonds negen uur toe te laten of te lauen verblijven personen bene den de leeftijd van 18 jaar. Het bezoeken van de kermisin- richtingen en van dranklokalen, waar vergunning is verleend voor het ma ken van muziek (uitgezonderd zijn gelegenheden waar gedanst wordt) door personon beneden de isjarige leeftijd is in begeleiding van ouders, voogden of meerderjarige broers of zusters toegestaan. Kinderen beneden de achttienjarige leeftijd, welke zich in een der inrich tingen of lokalen als bedoeld na 9 uur des avonds bevinden, anders dan begeleid door ouders, voogden of meerderjarige broers of zusters, worden daaruit door de politie ver wijderd en tegen hen zal proces verbaal worden opgemaakt. De ontheffing geldt enkel voor de kom Venray. Venray, 15 Juli 1950. Sluitingsuur voor dranklokali teiten en openbare vermakelijk heden gedurende de kermis in Venray Kom in 1950. De Burgemeester der gemeente Venray, gelet op het bepaalde in de Algemene Politieverordening Venray, brengt ter openbare kennis: 1. dat aan de houders van voor het publiek toegankely'ke inrichtingen als bedoeld in artikel 121 der Alge mene Politieverordening Venray, voor zover gelegen in de kom der ge meente, door hem tot wederopzeg ging toestemming wordt verleend, om hun lokaliteiten op r>, 7, 8, 0, 10 en 13 Augustus 1950 voor 't publiek geopend te houden tot des nachts half een; 2. dat de onder 1 bedoelde toe stemming, zonder enige voorafgaan de waarschuwing, incidenteel of in het algemeen, zal worden ingetrok ken by gebleken ongeregeldheden of niet naleving van door de ambtena ren der politie gegeven voorschriften; 3. dat de openbare kerm is verma kelijkheden op 6, 7, 8, 9, 10 en 13 Augustus mogen geopend zyn tot middernacht; 4. dat in de voor het publiek toe gankelijke inrichtingen, waarin met dezerzydse vergunning muziek mag worden gemaakt vermakelijkheden mogen worden gegeven, het geven van muziek of de vermakelijkheden zelve op 6, 7, 8, 9, 10 Augustus 1950, moet(en) zyn beëindigd om midder nacht; 5. dat het aan de houders van vergunningslokaliteiten verboden is in die lokaliteiten of hunne aanho- righeden sterke drank te schenken op 6, 7, 8, 9, 10 Augustus 1950, durende het tijdvak van 15 tot "22 uur; 6. dat op strikte naleving van de bestaande of hierbij gegeven voor schriften ten strengste zal worden toegezien. Yenray, 15 Juli 1950. Dringende uitnodiging aan alle ouders, verzorgers en wel denkende inwoners* De Burgemeester van Yenray ver zoekt de ingezetenen met de meeste aandrang hunne algehele medewer king te verlenen, om alle wanorde lijkheden en drankmisbruik tijdens de kermis te voorkomen en aan de kasteleins na drie uur namiddag tot tien uur 's avonds g9en sterke drank te vragen. Aan ouders en verzorgers richt hy in hun eigen belang en dat hunner kinderen de dringende uitnodiging mede te zorgen, dat de hand wordt gehouden aan het verbod van bezoe ken van avondvermakelijkheden door kinderen, voor zover daarvan geen ontheffing is verleend. Dit verbod is in het eigen belang der ouders en der kinderen vastge steld. Venray, 15 Juli 1950. Openstelling gemeente-bnreaux gedurende de kennis. Burgemeester en Wethouders van Venray, brengen ter algemene kennis dat de gemeente-secretarie, het kan toor van gemeentewerken en het woningbedrijf op Maandag 7, Dinsdag 8, Woensdag 9 en Donderdag 10 Au gustus a.s. voor het publiek uitslui tend zyn geopend van 10—12 uur voormiddags. De uren, waarop de vleeskeurings dienst voor het doen van aangiften ingevolge de vleeskeunngswet gedu rende de kermisdagen is opengesteld zijn vastgesteld van 10—11 uur vm. Venray, 19 Juli 1950. JACHTWET. De Burgemeester vanVenray brengt ter algemene kennis, dat door de Heer Minister vanLandbouw, Visserij en Voedselvcorziening het navolgende is bepaald: De jacht op grof wild zal in alle provincies geopend zijn als volgt: GROF WILD: Reebokken van 24 Juli 1950 t/m 11 Aug. 1950; Reegeiten van 2 Jan. 1951 t/m 5 Jan. 1951. KLEIN WILD: patryzen van 1 Sept. t/m 11 Aug. 1950 fazanthanen van 1 October 1950 t/m 31 Jan. 1951; fazanthennen van 1 Oct. t/m 31 Dec.. 1950; houtsnippen van 1 October 1950 t/m 31 Januari 1951; hazen van 1 Oct. t/m 31 Dec. 1950; korhanen van 1 Dec. t/m 31 Dec. 1950. WATERWILD Ganzen, allo soorten behalve brind- ganzen, rotganzen en Canadaganzen van 7 Augustus 1950 t/m 15 Febr. 1951, Eenden, alle soorten behalve berg eenden, eidereenden en krooneenden van 24 Juli 1950 t/m 31 Januari '51, met dien verstande, dat de jacht over het tydvak van 24 Juli t/m 6 Aug. 1950 slechts is geopend vaneen half uur voor zonsopgang tot 8 uur en van 16 uur tot een half uur na zonsondergang; watersnippen van 7 Augustus 1950 t/m 31 Januari 1951; goudplevieren van 15 October t/m 15 December 1950; dat de jacht niet wordt geopend op edelherten, damherten, reekalveren (geboren in 1950), dassen, steenmar ters, boommarters, otters (waar zy in het Ryk tot wild zyn gerekend), korhenneü, zwanen, brandganzen, Canadaganzen, eidereenden, bergeen den. duikers, kemphanen, wulpen, scholeksters, grutto's, tureluurs en waterhoentjes. Venray, 22 Juli 1950. Namen en omschrijving der nieuwe straten enz. Burgemeester en Wethouders van Venray brengen ter openbare kennis dat de Raad der gemeente in zyn op 4 Juli 1050 gehouden openbare ver gadering besloten heeft de navolgen de wijzigingen en aanvulling te brengen in de namen en omschrijving der straten enz. 17 LANGEWEG: begint by de Langstraat (16) loopt langs de zij gevel van perceel Sectie C no. 6603 (G. J. H. Jacobs) verder langs het St. Annakapelletje, buigt daarna naar rechts, kruist de Merseloseweg (25), de Hoendei straat (30) en loopt uit in de Overloonseweg (33) 20 MOLENPAD begint links van de Langeweg (17) bij perceel Sectie C no. 6598 (Coopmans) en loopt tot in de Hoebertweg (18) tussen de percelen Sectie C no. 6204 en 4855. 20a PASTOOR RUTTENSTRAAT: begint rechts van de Langstraat (16) loopt Jiangs de zijgevel van perceel Sectie C no. 6807 (M. Stoks) en loopt bij het St. Annakapelletje uit in de Langeweg (17). 21 VELDSTRAAT: vervalt. 22 JUL1ANASINGEL begint aan de Oude Oostrumseweg (24) loopt in Noordelijke richting tot in de Hof straat (40) 22a POSTSTRAAT: begint by scheiding tussen Grotestraat (2) en Patersstraat (3) loopt langs de noor delijke gevel van het Postkantoor tot in de Julianasingel (22). 58. WILHELMINA3TRAAT: begint by de Grotestraat (2) eerste linker- zijstraat en loopt langs het Wilhel- minaplein (65) tot aan de Oostsingel (70) 72 ST. JORISPARK: is het plein op het Desselke met de daar ten Westen van gelegen straat. 73 FRANS MICHELSSTRAAT: begint by de Langeweg (17) aar. de Zuidzijde van het St. Jorispark en loopt in Westelijke richting, de Bur gemeester van de Loostraat kruisen de. 74 BURGEMEESTER VAN DE LOOSTRAAT: begint by de Hoender straat (30) aan de Westzijde van perceel Sectie C no. 6919 en loopt in Noordelijke richting tot ir. de Bevry- dingsweg (75). 75 BEVRIJD1NGSWEG: begint by de Langeweg (17) hoek St. Jozefsweg en loopt in Westelijke richting langs de Noordzijde van het St. Jorispark (71) 76 KORTESTRAAT: begint by de Henseniusstraat- hoek Henseniusplein en loopt in Oostelijke richting uit in de Patersstraat (3). 77 DEKEN THIELENSTRAAT begint by de Hoenderstraat (30) aan de Westzijde van perceel Sectie C no. 6726 en loopt uit op de Merse loseweg (25) hoek Jan Hensenstraat (29). 78 GROENEWOLTSE PAD: begint by de Langstraat (16) tussen de per celen Sectie C no. 3634 en 5876 en loopt in Oostelyke richting uit op de Kruisstraat (11) 79 SCUOUTENSTRAATJE, begint rechts van de Grotestraat (2) by per ceel Sectie C No. 6793 en loopt uit op de Schoolstraat (8) by Sectie C no. 6789. Venray, 19 Juli 1950. Erg verstandige mensen lachen wel eens met moeders, die hun kinderen nog heel jong leren bidden „Ze be grijpen toch niets van hun eigen brabbeltaaltje, hoe allercharmantst het ook klinkt". Dit is bestmogelyk, maar zou O.L. Heer niet met heel veel aandacht en liefde naar het stamelen luisteren O.L. Heer vindt het niets erg, als kinderen de volle portée van hun ge brabbel en verhaspelde woorden niet begrijpen. Begrijpen wy, volwassenen, er dan zoveel meer van Moeten wy niet allen als kinderen worden, willen wy ingaan in het ryk der hemelen, waar ons de eeuwige waarheden op een kinderlijke manier verklaard zullen worden? Kinderen moeten vroegleren bidden Met nadruk heeft Christus gezegd: laat de kleinen tot my komen en legl hen daarbij niets in de weg. Lang voor ze kunnen praten, moeten ze het kruisteken reeds leren maken. In het algemeen voelen ze de gods dienstige waarheden zeer zuiver aan; hun verbeelding heeft sterke vleu gels en wat hun verteld wordt, wordt voor hen levende werkelijk heid. Daarom is hun godsdienstige wereld ook veel rijker dan wy ver moeden. Het gebed leidt het kind in een nieuwe wereld binnen, een wereld van het wonder. Alles wat moeder het verteld over O.L. Heer, de zoete Moeder van Jezus, de stralende hemel met al zyn heerlijkheden, Gods lieve engelen en heiligen, wordt door het kind als echt beleefd en meegevoeld. Hier worden door de moederhand zaadkoirels uitgestrooid, die in het latere leven eerst hun volle, rype oogst zullen opleveren. Smaakt, zij zelf niet de zuiverste en diepste vreugden van haar moe derschap en zelfs misschien van haar moedertrots, als zy haar kind in zyn eigen taal de ongeziene wonderen uit de bovennatuurlijke wereld ver haalt Jong gewend is oud gedaan deze gulden stelregel van de opvoeding moet zeker by de godsdienstige op voeding worden toegepast. Ook het kind moet voor en na tafel bidden. Ook het morgen- en avondgebed moet reeds op zeer jeug dige leeflyd ingeschakeld worden. En de moeder moet er alles voor over hebben om daarby zblf de lei ding te nemen. Al is het nog zo druk, ze moet zichzelf dit kwartier van samen bidden en samen vertel len gunnen als een ieder dag terug kerend feest. Ieder kind wil graag door zyn eigen moeder naar bed gebracht worden en het slaapt dubbel zo rustig en het droomt dubbel zo prettig, als moeder, ook wanneer ze ouder zijn geworden, daartoe nog steeds de tijd vindt. Het is ook een prijzenswaardig gebruik de kinderen reeds heel jong mee naar de kerk te nemen, op een stille namiddag, voor het Zondagse lof, in de Kersttijd, voor een bezoek aan de kribbe. Kinderen kunnen alles wat grote mensen kunnen, als ze het g06d gezegd krygen. Goed opgevoede kin deren zyn ook in de kerk stil, als hun aandacht geboeid is. En er is juist daar zo oneindig veel, wat hun belang inboezemt. Als hun stralende kykers opzien naar het gouden kruisje op het al taar, wat ook voor hen zo geheim zinnig is, dan moet O.L. Heer heel miserie van onze grauwe aarde ver geten, by het peilen van die heldere kinderogen. Maak van O.L. Heer toch nooit een boeman voor kleine kinderen, maar stel Hem steeds voor, zoals Hy het bevattelykst is voor een kinderlijk gemoed: O.L. Heer is de grote, mach tige kindervriend, die over hen waakt die alle gevaren van hen verwijderd houdt en die pappie, mammie en alle broertjes en zusjes alles kan geven, als zy er heel lief om vragen. Is dit niet het juiste fundament voor een gezond godsdienstig leven Ze moeten natuurlijk ook reeds jong leren, dat O.L. Heer alles ziet en weet, dat ze Hem bedroeven als ze stout zyn en dat Hy ben ook zal helpen voortaan echt braaf te zijn. Als er iets bijzonders is, als de hemel geweld moet worden aange daan, moeten de kleintjes hef eerst op het appèl komen. Kindergebed dringt door de wolken, want, het is zo licht als een veer, daar liet vrij is van alle zelfzucht. t P. H. RONGEN, O.C.R. Onze Turnclub St. Christoffel Het is misschien wel eens aardig om over deze vereniging nog eens iets naders te vertellen. De vereniging werd in 1022 opge richt en gat in 1923 al, op het pas in gebruik genomen sportterrein de eerste uitvoering. „Peel en Maas" van die dagen schreef hierover: „Geluk gij flinke leden van „St Christoffel", tweemalen 'sweeks houdt Gy Uw gezonde, on schuldige, eendracht en moed lerende, oefeningen, zonder publiek om U heen te hebben, zonder bejag naar pry's of roem, alleen uit toewijding. Gy hebt nu gezien, dat het op prijs wordt gesteld, wanneer gy ook nu en dan Venrays publiek van Uw prestaties wilt doen medegenieten". Tweemaal werd er een uitvoering gegeven, waarvan de baten altijd be stemd waren voor deze of gene ver eniging. Hoe dat in de jaren de be volking van Venray medeleefde, blykt wel uit de hartely'ke en spontane medewerking van het grote gymna- stiekfeest van 1926 evenals met het in 1927 georganiseerde Kringfeest. Op dit kringfeest werd ook door de toenmalige Pastoor Thielen,'t nieuwe vaandel plechtig gezegend, wat helaas door oorlogshandelingen verloren is gegaan. Spontaan was ook de mede werking van Venrays bevolking met het door Christoffel georganiseerde 196 Bondsfeest. Herinnert gy U nog welke machtige manifestatie van de meer dan 2000 Katholieke turners en turnsters Ongeveer 50 verenigingen namen deel aan het défilé. Maar de oorlog kwam en evenals de andere Venrayse verenigingen bleef Christoffel de leiding trouw en verdween. Met de bevrijding herrees ook deze vereniging, maar helaas Op 22 Juli 1950, overleed in het R.K. Ziekenhuis te Tegelen Pator I-Iieronymus Rongen O.C.R., prior van de Cisterciönser-abdy „O.L. Vrouw Onb. Ontvangen" te Tegelen. De overledene werd geboren te Oirlo 16 Maart 1897. Zyn humaniora deed hy op het St. Vincentius Seminarie te Wernhoutsburg en by de Paters Capuciinen te Langeweg. In de priorij der Paters Trappisten te Tegelen ontving hy het klooster kleed op 9 Juni 1919. Een jaar na zyn priesterwijding op 13 Juli 1926 werd hij naar Rome gezonden voor de studies in het Kerkelijk Recht en Ascese. By zijn terugkeer in Tegelen werd hy novicenmeester der koorreligiem zen en broeders. Zodra de priory tot abdij verheven werd, benoemde Dom Aloysiu8, de eerste abt, hem tot prior claustralis. Reeds de eerste dagen van de oor log moest hy vluchten. Met zyn scherpe pen had hy in sommige artikelen heftig gereageerd op de verderfelijke ideeën van het Nationaal Socialisme. Drie jaren wist hy zich schuil te houden. 10 Augustus 1943 werd hij door de Gestapo gevangen genomen. Deze oorlogsjaren vol angst en spanning, het gijzelaarskamp te Haaien, hadden zyn beste krachten gebroken. Hy kwam terug als hart patiënt. Zijn pynen en kwalen ver ergerden steeds meer, totdat de dood een einde maakue aan dit vruchtbaar priesterleven. De pontificale H. Mis van Requiem en de absoute werden verricht door Dom Dr. Augustinus Giesberts, rus tend abt van Echt, waarna het stoffelyk overschot op het stille kloosterkerkhof begraven werd. Pater Hieronymus leverde talrijke bijdragen voor de grote dag- en week bladen en in vele periodieken vobr apologie en geestelijk leven. Van zijn werkjes zijn de meest bekende: Ge sprekken met Christus, Zieleleiding, Naar Christus' Voorbeeld, Monniken leven in woord en beeld, de Roep van de Stilte en een serie goede kerk boeken voor de katholieke moeder, man, jongeman, meisje. Toen ons vorige week het bericht van Pater Rongens overlijden ter ore kwam, werd een bange verwachting waarheid. Deze Venrayse priester is niet meer. Drie en vijftig jaar. werd hy oud. Te jong om te sterven, zeggen we. Maar voor God had hy de volle was dom bereikt. Hy stierf, toen de Schepper zyn levenswerk voleind achtte. Zo stierf hij niet te jong. In zijn leven had hy alles gegeven, wat hij te geven had, het volle pond aan zyn monnik-zijn, het volle pond aan zyn priester-zijn, het volle pond aan zyn mens-zyn. En als monnik, én als priester, én als mens heeft hy de hem door God geschonken gaven uitgebuit, er mee gewoekerd als een goede rentmeester. Zyn leven was rijk aan inhoudvan deze rijkdom, die hy door voortdurende meditatie, door voortdurend op God-gericht-zijn steeds trachtte te vergroten, heeft hy, zoveel in zyn vermogen lag, aan anderen uitgedeeld. Zyn geeste lijke lectuur getuigt er van. Voor ons blad verzorgde Pater Hier. Rongen ongeveer vier jaar lang een wekelijkse rubriek. Na de bevry ding niet lang na het herver schijnen van ons blad, vonden wy Pater Rongen, ondanks zyn drukke arbeid, bereid wekelijks een bijdrage te leveren voor ons blad. Sindsdien zyn zlin geestelijke lezingen onafgebroken in ons blad verschenen. Wy zelf prezen ons gelukkig, een zo uitmun tend schrijver als geregeld medewer ker te mogen hebben. Onze lezers, dit werd ons by herhaling verzekerd, lazen zijn stukken steeds met graagte, waren practisch alle toestellen ver loren gegaan. Geen zaal was er over en het patronaat was met de grond gelyk gemaakt. Toch pakten enige vooruitstrevende oude leden de orga nisatie terdege aan en weldra herrees niet alleen St Christoffel in de oude vorm, maar werd nog uitgebreid met een damesafdeling. Als er echter een vereniging in Venray is die offers vraagt van de leden dan is het de turnvereniging. Al hebben zy dan ook de beschik king over de gymnastiekzaal van de zusters Ursulinen, uitgaven moeten er nu eenmaal gemaakt worden. Nu dan ook de dames zyn terug gekomen van het bondsfeest past ons een woord van hulde aan de leidsters, die hun werk bekroond zagen door deze prachtige prijzen. Voor liefhebbers van de turnsport - en welke jongen en meisje is dat niet is nog altijd een plaats open by St. Christoffel. Het is nog lang niet als voor de oorlog, dat zy geen leden meer kon aannemen. We kunnen slechts hopen, dat, wanneer binnenkort het nieuwe vaandel van St. Christoffel zal worden ingewyd, deze vertrouwde turnvereni ging weer iets van zyn oude luister terug krijgt, ook wat leden aangaat. omdat ze steeds iets te geven haddon: een flitsende gedachte, een troostend woord, een nieuw gezichtspunt. Zyin steeds werkzame geest werd schijnbaar nooit mededelens-moe. Over hoeveel onderwerpen hy met gezag en kennis van zaken geschreven heeft ook in Peel en Maas, is haast niet te benaderen over „kankeren", over „de fatsoenlijke parochiaan", over ..de lof der lente", over „Palestina", „ket tingbrieven" etc. In hoofdzaak waren het echter onderwerpen van geeste lijke en godsdienstige aard, rake be denkingen in moderne geest en tref fende vorm, stilistisch gaaf en inhoudsvol. Zou het laatste ook wel anders kunnen by een priester als hy, een vertrouwensman en zieleleider by uitstek, die de zielen en de ziele noden door en door kende? Zyn bijzondere liefde ging uit naar de tobbers, naar hen, die het moei lijk en beroerd hebben in het leven. We weten, hoe hy hen trachtte te helpen, niet alleen met raad, maar ook practisch. Aan de zorgen der moeders, hun lief en leed wijdde hy enkele van zyn mooiste stukken „Onze slavende en slovende huis moeders", „De parade van de zwarte mantels" en vooral „De lof van onze moeders". Vooral dit laatste uitne mende stukje geestelijke literatuur is 'n levenswarme en levensechte ge tuigenis van een man, die niet spoedig de loftrompet stak, maar het voor de moeders wél deed, omdat hy haar hoogachtte omwille van haar plichtsbetrachting. Diezelfde plichts betrachting kenmerkte ook hem zelf. In zyn geschriften heeft hij soms prachtige getuigenissen gegeven, klare beelden, duidelijke taal, nuttige ge dachten. Nu, by zyn dood die een einde maakte aan zyn vruchtbaar leven én aan zijn vele kwalen, die, ongenees lijk als ze waren, hem naar het graf gesleept hebben denken we aan een zijner lessen, die hij schreef aan het einde van een zyner stukken „De hemelvaart der heiligen": „Want werkend aan onszelf met onverdroten Ijver, aan ons karakter hamerend en vijlend, zullen we ons langzaam maar zeker gereed maken om eens onze vlucht naar boven te nemen, waar we met alle engelen en heiligen ver enigd zullen worden in de schoot van God". Dit ontroerende beeld, dat we zien als een beeld van zyn persoon hy was 'n monnik, die 100 pet. ernst maakte van zyn monnik-zyn zal ons een portret byblyvenschavend, hamerend, vylend aan zyn vervol making. In zyn haast ongelofelijke nederigheid noemde hy zich „een kleine ziel". Steeds meende hij ten achter te staan by anderen, die hun plicht nauwgezet vervulden. By zyn dood denken we aan dat alles met weemoed. Zelf sterk van geest, vond hy steeds de juiste woor den van troost. Veel kon hy geven, omdat hy zelf 'n rykdom in zich droeg, waarvan hy zich zelf nauwelijks bewust was, Drie en vyftig jaar oud werd hu". Hy leek veel ouder. Misschien kwam het, omdat hy dubbel zoveel pres teerde als 'n ander. Heeft hy te hard gewerkt? Wie zal het zeggen? God. Die van ieders leven de gren zen bepaalt, riep hem tot Zich. Voor Hem was Pater Hieronymus Rongen juist oud genoeg, zoals ook voor God het kleine kind en de nog jonge moeder juist oud genoeg zyn. Wat weten wij nu van de geheimen van de dood en de bedoelingen Gods 2 Zyn begrafenis op het klooster kerkhof van de Abdij, verleden Maan dag, na de ontroerende plechtigheid in de Abdij-kerk, was in zijn sober heid als een aangrijpende preek. Het zinvolle, rijke begrafenis-ritueel be reikte een hoogtepunt, toen de zin gende en biddende monniken zich by de geopende groeve plat ter aarde wierpen onder de diiemaal herhaalde aanroeping„God, ontferm U over de zondaar." By deze doordringende kreet naar de hemel, wilde het ons voorkomen, dat zelfs God onver anderlijk in Zyn besluiten - Zich zou laten vermurwen, een eenmaal uitgesproken oordeel alsnog te her zien. Zelden of nooit hebben we de kracht van het gebed zo aangevoeld als op dat moment. Zo rust dan Pater Prior, yveraar voor Gods zaak en voor de zielen, in de bodem van zyn geliefde abdy, om er de eeuwige opstanding af te wachten. Zy, die troost vonden by hem per soonlijk of in zijn geschriften, mogen door een gebed de tol van hun dank baarheid jegens hem voldoen. Uit zyn geestelijke nalatenschap puttend, kunnen wy de stukken, die hy schreef, zolang hy de kracht ertoe had, nog geruime tijd in ons blad blijven plaatsen. Het wil ons voorkomen, dat ze nu in waarde nog toegenomen zyn. REDACTIE.

Peel en Maas | 1950 | | pagina 1