TWEEDE BLAD
Kermis 1950.
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
4jet éta&ielgeied
van ónze kielnt[es
Keeet de cade qlccie
mei tecuq
Als een goede en rijpe vrucht
heeft God het leven van
Pater Rongen geplukt
ZATERDAG 5 AUGUSTUS 1950 No. 31
EEN EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
Druk en Uitgave
Firma van den Munckhof
Drukkerij
Kantoorboekhandel
Grootesiraat 28 Yenray
Telefoon K 4780-512
Postrekening 150652
PEEL EN MAAS
Advertentieprijzen worden op
aanvraag gaarne verstrekt.
Losse mm-prijs 8 cent.
Abonnementsprijs p. kwartaal
voor Venray f 1.00
buiten Yenray f 1.20
uitsluitend bij vooruitbetaling.
Houders van dansmuziek.
De Burgemeester van Venray brengt
tor kennis van degenen, die op hunne
aanvraag verlof tot liet houden van
dansmuziek hebben bekomen, dat zy
verplicht zyn deze muziek op het
door hem bepaalde uur, zijnde NEGEN
UUR namiddag, behoudens intrekking
of wijzigingen zijnerzijds stipt te doen
eindigen.
Door de politie wordt NIET ge-
waarschuwd en van hen, die na
gesloten tijd hun inrichtingen nog
voor dansmuziek geopend, hebben,
zal voor de volgende dagen de ver
gunning worden ingetrokken.
Op de vergunningen is de tyd,
waarop de dansmuziek moet eindigen
vermeld, zijnde 9 uur nm.
Alle bezoekers dienen in het bezit
te zijn van eeh geldig toegangsbewijs
dat vanwege het gemeentebestuur is
verstrekt of gestempeld.
Aan het verbod voor de onderne
mers, om personen beneden de
ACHTTIENJARIGE leeftijd toe te
laten en aan het verbod voor perso
nen beneden de achttienjarige leeftijd
om deze inrichtingen binnen te gaan
of daarin te verblijven ZAL ZEER
STRENG DE HAND WORDEN GE
HOUDEN.
De dansmuziekhouders zijn ver
plicht met duidelijke op minstens
drie meter afstand leesbare letters
aan de ingang en in de ter.t of zaal
te vermelden, dat de toegang voor
personen beneden 18 jaar is verbo
den.
Bij overtreding zal zowel tegen de
vergunninghouder als tegen de be
zoekers procesverbaal worden opge
maakt en degenen, die zich hieraan
schuldig maken, zullen bovendien
onmiddellijk door de politie worden
verwijderd.
Venray, 15 Juli 1950.
Bekendmaking.
De Burgemeester van Venray maakt
bekend, dat door hem, ingevolge het
bepaalde bij artikel 127, sub b dei-
Algemene Politieverordening Venray
aan de houders der in de artikelen
121, 135 en 137 van even genoemde
verordening bedoelde inrichtingen of
plaatsen, geen danstenten zijnde, toe
stemming wordt verleend om op
Zondag <3, Maandag 7, Dinsdag s,
Woensdag 9, Donderdag 10 Augustus
a.s. aldaar hun vrouwelijk personeel
gedurende de' uitoefening van het
bedrijf dienst te laten doen of door
of vanwege de houder aanwezig te
doen zijn, onder voorwaarde, dat zij
de leeftijd van 16 jaar hebben bereikt
en van eer. onbesproken levenswan
del zijn.
Deze ontheffing geldt enkel voor
de kom Venray.
Venray, 15 Juli 1950.
Afwijking van artikel 144 der
Algemene Politieverordening.
houdende verbod tot het
bezoeken van avondverma
kelijkheden door jeugdige
personen gedurende de ker
misdagen.
De Burgemeester van Venray brengt
ter algemene kennis, dat door hem,
ingevolge het bepaalde by artikel
144 der Algemene Politieverordening
de navolgende ontheffing wordt ver
leend aan bestuurders of beheerders
van een inrichting, waarvoor het pu
bliek toegankelijke vermakelijkheden
worden gegeven, 0111 gedurende de
kermisdagen in deze inrichtingen na
dos avonds negen uur toe te laten
of te lauen verblijven personen bene
den de leeftijd van 18 jaar.
Het bezoeken van de kermisin-
richtingen en van dranklokalen, waar
vergunning is verleend voor het ma
ken van muziek (uitgezonderd zijn
gelegenheden waar gedanst wordt)
door personon beneden de isjarige
leeftijd is in begeleiding van ouders,
voogden of meerderjarige broers of
zusters toegestaan.
Kinderen beneden de achttienjarige
leeftijd, welke zich in een der inrich
tingen of lokalen als bedoeld na 9
uur des avonds bevinden, anders dan
begeleid door ouders, voogden of
meerderjarige broers of zusters,
worden daaruit door de politie ver
wijderd en tegen hen zal proces
verbaal worden opgemaakt.
De ontheffing geldt enkel voor de
kom Venray.
Venray, 15 Juli 1950.
Sluitingsuur voor dranklokali
teiten en openbare vermakelijk
heden gedurende de kermis in
Venray Kom in 1950.
De Burgemeester der gemeente
Venray, gelet op het bepaalde in de
Algemene Politieverordening Venray,
brengt ter openbare kennis:
1. dat aan de houders van voor
het publiek toegankely'ke inrichtingen
als bedoeld in artikel 121 der Alge
mene Politieverordening Venray, voor
zover gelegen in de kom der ge
meente, door hem tot wederopzeg
ging toestemming wordt verleend,
om hun lokaliteiten op r>, 7, 8, 0, 10
en 13 Augustus 1950 voor 't publiek
geopend te houden tot des nachts
half een;
2. dat de onder 1 bedoelde toe
stemming, zonder enige voorafgaan
de waarschuwing, incidenteel of in
het algemeen, zal worden ingetrok
ken by gebleken ongeregeldheden of
niet naleving van door de ambtena
ren der politie gegeven voorschriften;
3. dat de openbare kerm is verma
kelijkheden op 6, 7, 8, 9, 10 en 13
Augustus mogen geopend zyn tot
middernacht;
4. dat in de voor het publiek toe
gankelijke inrichtingen, waarin met
dezerzydse vergunning muziek mag
worden gemaakt vermakelijkheden
mogen worden gegeven, het geven
van muziek of de vermakelijkheden
zelve op 6, 7, 8, 9, 10 Augustus 1950,
moet(en) zyn beëindigd om midder
nacht;
5. dat het aan de houders van
vergunningslokaliteiten verboden is
in die lokaliteiten of hunne aanho-
righeden sterke drank te schenken
op 6, 7, 8, 9, 10 Augustus 1950,
durende het tijdvak van 15 tot "22
uur;
6. dat op strikte naleving van de
bestaande of hierbij gegeven voor
schriften ten strengste zal worden
toegezien.
Yenray, 15 Juli 1950.
Dringende uitnodiging aan alle
ouders, verzorgers en wel
denkende inwoners*
De Burgemeester van Yenray ver
zoekt de ingezetenen met de meeste
aandrang hunne algehele medewer
king te verlenen, om alle wanorde
lijkheden en drankmisbruik tijdens
de kermis te voorkomen en aan de
kasteleins na drie uur namiddag tot
tien uur 's avonds g9en sterke drank
te vragen.
Aan ouders en verzorgers richt hy
in hun eigen belang en dat hunner
kinderen de dringende uitnodiging
mede te zorgen, dat de hand wordt
gehouden aan het verbod van bezoe
ken van avondvermakelijkheden door
kinderen, voor zover daarvan geen
ontheffing is verleend.
Dit verbod is in het eigen belang
der ouders en der kinderen vastge
steld.
Venray, 15 Juli 1950.
Openstelling gemeente-bnreaux
gedurende de kennis.
Burgemeester en Wethouders van
Venray, brengen ter algemene kennis
dat de gemeente-secretarie, het kan
toor van gemeentewerken en het
woningbedrijf op Maandag 7, Dinsdag
8, Woensdag 9 en Donderdag 10 Au
gustus a.s. voor het publiek uitslui
tend zyn geopend van 10—12 uur
voormiddags.
De uren, waarop de vleeskeurings
dienst voor het doen van aangiften
ingevolge de vleeskeunngswet gedu
rende de kermisdagen is opengesteld
zijn vastgesteld van 10—11 uur vm.
Venray, 19 Juli 1950.
JACHTWET.
De Burgemeester vanVenray brengt
ter algemene kennis, dat door de
Heer Minister vanLandbouw, Visserij
en Voedselvcorziening het navolgende
is bepaald:
De jacht op grof wild zal in alle
provincies geopend zijn als volgt:
GROF WILD:
Reebokken van 24 Juli 1950 t/m 11
Aug. 1950;
Reegeiten van 2 Jan. 1951 t/m 5 Jan.
1951.
KLEIN WILD:
patryzen van 1 Sept. t/m 11 Aug. 1950
fazanthanen van 1 October 1950 t/m
31 Jan. 1951;
fazanthennen van 1 Oct. t/m 31 Dec..
1950;
houtsnippen van 1 October 1950 t/m
31 Januari 1951;
hazen van 1 Oct. t/m 31 Dec. 1950;
korhanen van 1 Dec. t/m 31 Dec. 1950.
WATERWILD
Ganzen, allo soorten behalve brind-
ganzen, rotganzen en Canadaganzen
van 7 Augustus 1950 t/m 15 Febr.
1951,
Eenden, alle soorten behalve berg
eenden, eidereenden en krooneenden
van 24 Juli 1950 t/m 31 Januari '51,
met dien verstande, dat de jacht
over het tydvak van 24 Juli t/m 6
Aug. 1950 slechts is geopend vaneen
half uur voor zonsopgang tot 8 uur
en van 16 uur tot een half uur na
zonsondergang;
watersnippen van 7 Augustus 1950
t/m 31 Januari 1951;
goudplevieren van 15 October t/m 15
December 1950;
dat de jacht niet wordt geopend op
edelherten, damherten, reekalveren
(geboren in 1950), dassen, steenmar
ters, boommarters, otters (waar zy
in het Ryk tot wild zyn gerekend),
korhenneü, zwanen, brandganzen,
Canadaganzen, eidereenden, bergeen
den. duikers, kemphanen, wulpen,
scholeksters, grutto's, tureluurs en
waterhoentjes.
Venray, 22 Juli 1950.
Namen en omschrijving
der nieuwe straten enz.
Burgemeester en Wethouders van
Venray brengen ter openbare kennis
dat de Raad der gemeente in zyn op
4 Juli 1050 gehouden openbare ver
gadering besloten heeft de navolgen
de wijzigingen en aanvulling te
brengen in de namen en omschrijving
der straten enz.
17 LANGEWEG: begint by de
Langstraat (16) loopt langs de zij
gevel van perceel Sectie C no. 6603
(G. J. H. Jacobs) verder langs het
St. Annakapelletje, buigt daarna naar
rechts, kruist de Merseloseweg (25),
de Hoendei straat (30) en loopt uit in
de Overloonseweg (33)
20 MOLENPAD begint links van
de Langeweg (17) bij perceel Sectie C
no. 6598 (Coopmans) en loopt tot in
de Hoebertweg (18) tussen de percelen
Sectie C no. 6204 en 4855.
20a PASTOOR RUTTENSTRAAT:
begint rechts van de Langstraat (16)
loopt Jiangs de zijgevel van perceel
Sectie C no. 6807 (M. Stoks) en loopt
bij het St. Annakapelletje uit in de
Langeweg (17).
21 VELDSTRAAT: vervalt.
22 JUL1ANASINGEL begint aan
de Oude Oostrumseweg (24) loopt in
Noordelijke richting tot in de Hof
straat (40)
22a POSTSTRAAT: begint by
scheiding tussen Grotestraat (2) en
Patersstraat (3) loopt langs de noor
delijke gevel van het Postkantoor tot
in de Julianasingel (22).
58. WILHELMINA3TRAAT: begint
by de Grotestraat (2) eerste linker-
zijstraat en loopt langs het Wilhel-
minaplein (65) tot aan de Oostsingel
(70)
72 ST. JORISPARK: is het plein
op het Desselke met de daar ten
Westen van gelegen straat.
73 FRANS MICHELSSTRAAT:
begint by de Langeweg (17) aar. de
Zuidzijde van het St. Jorispark en
loopt in Westelijke richting, de Bur
gemeester van de Loostraat kruisen
de.
74 BURGEMEESTER VAN DE
LOOSTRAAT: begint by de Hoender
straat (30) aan de Westzijde van
perceel Sectie C no. 6919 en loopt in
Noordelijke richting tot ir. de Bevry-
dingsweg (75).
75 BEVRIJD1NGSWEG: begint by
de Langeweg (17) hoek St. Jozefsweg
en loopt in Westelijke richting langs
de Noordzijde van het St. Jorispark
(71)
76 KORTESTRAAT: begint by de
Henseniusstraat- hoek Henseniusplein
en loopt in Oostelijke richting uit in
de Patersstraat (3).
77 DEKEN THIELENSTRAAT
begint by de Hoenderstraat (30) aan
de Westzijde van perceel Sectie C
no. 6726 en loopt uit op de Merse
loseweg (25) hoek Jan Hensenstraat
(29).
78 GROENEWOLTSE PAD: begint
by de Langstraat (16) tussen de per
celen Sectie C no. 3634 en 5876 en
loopt in Oostelyke richting uit op
de Kruisstraat (11)
79 SCUOUTENSTRAATJE, begint
rechts van de Grotestraat (2) by per
ceel Sectie C No. 6793 en loopt uit
op de Schoolstraat (8) by Sectie C
no. 6789.
Venray, 19 Juli 1950.
Erg verstandige mensen lachen wel
eens met moeders, die hun kinderen
nog heel jong leren bidden „Ze be
grijpen toch niets van hun eigen
brabbeltaaltje, hoe allercharmantst
het ook klinkt". Dit is bestmogelyk,
maar zou O.L. Heer niet met heel
veel aandacht en liefde naar het
stamelen luisteren
O.L. Heer vindt het niets erg, als
kinderen de volle portée van hun ge
brabbel en verhaspelde woorden niet
begrijpen. Begrijpen wy, volwassenen,
er dan zoveel meer van
Moeten wy niet allen als kinderen
worden, willen wy ingaan in het ryk
der hemelen, waar ons de eeuwige
waarheden op een kinderlijke manier
verklaard zullen worden?
Kinderen moeten vroegleren bidden
Met nadruk heeft Christus gezegd:
laat de kleinen tot my komen en legl
hen daarbij niets in de weg. Lang
voor ze kunnen praten, moeten ze
het kruisteken reeds leren maken. In
het algemeen voelen ze de gods
dienstige waarheden zeer zuiver aan;
hun verbeelding heeft sterke vleu
gels en wat hun verteld wordt,
wordt voor hen levende werkelijk
heid. Daarom is hun godsdienstige
wereld ook veel rijker dan wy ver
moeden.
Het gebed leidt het kind in een
nieuwe wereld binnen, een wereld
van het wonder. Alles wat moeder
het verteld over O.L. Heer, de zoete
Moeder van Jezus, de stralende hemel
met al zyn heerlijkheden, Gods lieve
engelen en heiligen, wordt door het
kind als echt beleefd en meegevoeld.
Hier worden door de moederhand
zaadkoirels uitgestrooid, die in het
latere leven eerst hun volle, rype
oogst zullen opleveren.
Smaakt, zij zelf niet de zuiverste
en diepste vreugden van haar moe
derschap en zelfs misschien van haar
moedertrots, als zy haar kind in zyn
eigen taal de ongeziene wonderen
uit de bovennatuurlijke wereld ver
haalt
Jong gewend is oud gedaan deze
gulden stelregel van de opvoeding
moet zeker by de godsdienstige op
voeding worden toegepast.
Ook het kind moet voor en na
tafel bidden. Ook het morgen- en
avondgebed moet reeds op zeer jeug
dige leeflyd ingeschakeld worden.
En de moeder moet er alles voor
over hebben om daarby zblf de lei
ding te nemen. Al is het nog zo
druk, ze moet zichzelf dit kwartier
van samen bidden en samen vertel
len gunnen als een ieder dag terug
kerend feest.
Ieder kind wil graag door zyn
eigen moeder naar bed gebracht
worden en het slaapt dubbel zo
rustig en het droomt dubbel zo
prettig, als moeder, ook wanneer ze
ouder zijn geworden, daartoe nog
steeds de tijd vindt.
Het is ook een prijzenswaardig
gebruik de kinderen reeds heel jong
mee naar de kerk te nemen, op een
stille namiddag, voor het Zondagse
lof, in de Kersttijd, voor een bezoek
aan de kribbe.
Kinderen kunnen alles wat grote
mensen kunnen, als ze het g06d
gezegd krygen. Goed opgevoede kin
deren zyn ook in de kerk stil, als
hun aandacht geboeid is. En er is
juist daar zo oneindig veel, wat hun
belang inboezemt.
Als hun stralende kykers opzien
naar het gouden kruisje op het al
taar, wat ook voor hen zo geheim
zinnig is, dan moet O.L. Heer heel
miserie van onze grauwe aarde ver
geten, by het peilen van die heldere
kinderogen.
Maak van O.L. Heer toch nooit een
boeman voor kleine kinderen, maar
stel Hem steeds voor, zoals Hy het
bevattelykst is voor een kinderlijk
gemoed: O.L. Heer is de grote, mach
tige kindervriend, die over hen waakt
die alle gevaren van hen verwijderd
houdt en die pappie, mammie en
alle broertjes en zusjes alles kan
geven, als zy er heel lief om vragen.
Is dit niet het juiste fundament
voor een gezond godsdienstig leven
Ze moeten natuurlijk ook reeds
jong leren, dat O.L. Heer alles ziet
en weet, dat ze Hem bedroeven als
ze stout zyn en dat Hy ben ook zal
helpen voortaan echt braaf te zijn.
Als er iets bijzonders is, als de
hemel geweld moet worden aange
daan, moeten de kleintjes hef eerst
op het appèl komen. Kindergebed
dringt door de wolken, want, het is
zo licht als een veer, daar liet vrij
is van alle zelfzucht.
t P. H. RONGEN, O.C.R.
Onze Turnclub St. Christoffel
Het is misschien wel eens aardig
om over deze vereniging nog eens
iets naders te vertellen.
De vereniging werd in 1022 opge
richt en gat in 1923 al, op het pas in
gebruik genomen sportterrein de
eerste uitvoering.
„Peel en Maas" van die dagen
schreef hierover: „Geluk gij flinke
leden van „St Christoffel", tweemalen
'sweeks houdt Gy Uw gezonde, on
schuldige, eendracht en moed lerende,
oefeningen, zonder publiek om U heen
te hebben, zonder bejag naar pry's of
roem, alleen uit toewijding. Gy hebt
nu gezien, dat het op prijs wordt
gesteld, wanneer gy ook nu en dan
Venrays publiek van Uw prestaties
wilt doen medegenieten".
Tweemaal werd er een uitvoering
gegeven, waarvan de baten altijd be
stemd waren voor deze of gene ver
eniging. Hoe dat in de jaren de be
volking van Venray medeleefde, blykt
wel uit de hartely'ke en spontane
medewerking van het grote gymna-
stiekfeest van 1926 evenals met het
in 1927 georganiseerde Kringfeest.
Op dit kringfeest werd ook door de
toenmalige Pastoor Thielen,'t nieuwe
vaandel plechtig gezegend, wat helaas
door oorlogshandelingen verloren is
gegaan. Spontaan was ook de mede
werking van Venrays bevolking met
het door Christoffel georganiseerde
196 Bondsfeest.
Herinnert gy U nog welke machtige
manifestatie van de meer dan 2000
Katholieke turners en turnsters
Ongeveer 50 verenigingen namen
deel aan het défilé.
Maar de oorlog kwam en evenals
de andere Venrayse verenigingen
bleef Christoffel de leiding trouw en
verdween. Met de bevrijding herrees
ook deze vereniging, maar helaas
Op 22 Juli 1950, overleed in het
R.K. Ziekenhuis te Tegelen Pator
I-Iieronymus Rongen O.C.R., prior van
de Cisterciönser-abdy „O.L. Vrouw
Onb. Ontvangen" te Tegelen.
De overledene werd geboren te Oirlo
16 Maart 1897. Zyn humaniora deed
hy op het St. Vincentius Seminarie
te Wernhoutsburg en by de Paters
Capuciinen te Langeweg.
In de priorij der Paters Trappisten
te Tegelen ontving hy het klooster
kleed op 9 Juni 1919. Een jaar na
zyn priesterwijding op 13 Juli 1926
werd hij naar Rome gezonden voor
de studies in het Kerkelijk Recht en
Ascese.
By zijn terugkeer in Tegelen werd
hy novicenmeester der koorreligiem
zen en broeders. Zodra de priory tot
abdij verheven werd, benoemde Dom
Aloysiu8, de eerste abt, hem tot
prior claustralis.
Reeds de eerste dagen van de oor
log moest hy vluchten. Met zyn
scherpe pen had hy in sommige
artikelen heftig gereageerd op de
verderfelijke ideeën van het Nationaal
Socialisme. Drie jaren wist hy zich
schuil te houden. 10 Augustus 1943
werd hij door de Gestapo gevangen
genomen. Deze oorlogsjaren vol angst
en spanning, het gijzelaarskamp te
Haaien, hadden zyn beste krachten
gebroken. Hy kwam terug als hart
patiënt. Zijn pynen en kwalen ver
ergerden steeds meer, totdat de dood
een einde maakue aan dit vruchtbaar
priesterleven.
De pontificale H. Mis van Requiem
en de absoute werden verricht door
Dom Dr. Augustinus Giesberts, rus
tend abt van Echt, waarna het
stoffelyk overschot op het stille
kloosterkerkhof begraven werd.
Pater Hieronymus leverde talrijke
bijdragen voor de grote dag- en week
bladen en in vele periodieken vobr
apologie en geestelijk leven. Van zijn
werkjes zijn de meest bekende: Ge
sprekken met Christus, Zieleleiding,
Naar Christus' Voorbeeld, Monniken
leven in woord en beeld, de Roep van
de Stilte en een serie goede kerk
boeken voor de katholieke moeder,
man, jongeman, meisje.
Toen ons vorige week het bericht
van Pater Rongens overlijden ter ore
kwam, werd een bange verwachting
waarheid. Deze Venrayse priester is
niet meer.
Drie en vijftig jaar. werd hy oud.
Te jong om te sterven, zeggen we.
Maar voor God had hy de volle was
dom bereikt. Hy stierf, toen de
Schepper zyn levenswerk voleind
achtte. Zo stierf hij niet te jong. In
zijn leven had hy alles gegeven, wat
hij te geven had, het volle pond aan
zyn monnik-zijn, het volle pond aan
zyn priester-zijn, het volle pond aan
zyn mens-zyn. En als monnik, én als
priester, én als mens heeft hy de
hem door God geschonken gaven
uitgebuit, er mee gewoekerd als een
goede rentmeester. Zyn leven was
rijk aan inhoudvan deze rijkdom,
die hy door voortdurende meditatie,
door voortdurend op God-gericht-zijn
steeds trachtte te vergroten, heeft
hy, zoveel in zyn vermogen lag, aan
anderen uitgedeeld. Zyn geeste
lijke lectuur getuigt er van.
Voor ons blad verzorgde Pater
Hier. Rongen ongeveer vier jaar lang
een wekelijkse rubriek. Na de bevry
ding niet lang na het herver schijnen
van ons blad, vonden wy Pater
Rongen, ondanks zyn drukke arbeid,
bereid wekelijks een bijdrage te
leveren voor ons blad. Sindsdien zyn
zlin geestelijke lezingen onafgebroken
in ons blad verschenen. Wy zelf
prezen ons gelukkig, een zo uitmun
tend schrijver als geregeld medewer
ker te mogen hebben. Onze lezers,
dit werd ons by herhaling verzekerd,
lazen zijn stukken steeds met graagte,
waren practisch alle toestellen ver
loren gegaan. Geen zaal was er over
en het patronaat was met de grond
gelyk gemaakt. Toch pakten enige
vooruitstrevende oude leden de orga
nisatie terdege aan en weldra herrees
niet alleen St Christoffel in de oude
vorm, maar werd nog uitgebreid met
een damesafdeling.
Als er echter een vereniging in
Venray is die offers vraagt van de
leden dan is het de turnvereniging.
Al hebben zy dan ook de beschik
king over de gymnastiekzaal van de
zusters Ursulinen, uitgaven moeten
er nu eenmaal gemaakt worden.
Nu dan ook de dames zyn terug
gekomen van het bondsfeest past ons
een woord van hulde aan de leidsters,
die hun werk bekroond zagen door
deze prachtige prijzen.
Voor liefhebbers van de turnsport
- en welke jongen en meisje is dat
niet is nog altijd een plaats open
by St. Christoffel. Het is nog lang
niet als voor de oorlog, dat zy geen
leden meer kon aannemen.
We kunnen slechts hopen, dat,
wanneer binnenkort het nieuwe
vaandel van St. Christoffel zal worden
ingewyd, deze vertrouwde turnvereni
ging weer iets van zyn oude luister
terug krijgt, ook wat leden aangaat.
omdat ze steeds iets te geven haddon:
een flitsende gedachte, een troostend
woord, een nieuw gezichtspunt.
Zyin steeds werkzame geest werd
schijnbaar nooit mededelens-moe. Over
hoeveel onderwerpen hy met gezag
en kennis van zaken geschreven heeft
ook in Peel en Maas, is haast niet
te benaderen over „kankeren", over
„de fatsoenlijke parochiaan", over ..de
lof der lente", over „Palestina", „ket
tingbrieven" etc. In hoofdzaak waren
het echter onderwerpen van geeste
lijke en godsdienstige aard, rake be
denkingen in moderne geest en tref
fende vorm, stilistisch gaaf en
inhoudsvol. Zou het laatste ook wel
anders kunnen by een priester als
hy, een vertrouwensman en zieleleider
by uitstek, die de zielen en de ziele
noden door en door kende?
Zyn bijzondere liefde ging uit naar
de tobbers, naar hen, die het moei
lijk en beroerd hebben in het leven.
We weten, hoe hy hen trachtte te
helpen, niet alleen met raad, maar
ook practisch. Aan de zorgen der
moeders, hun lief en leed wijdde hy
enkele van zyn mooiste stukken
„Onze slavende en slovende huis
moeders", „De parade van de zwarte
mantels" en vooral „De lof van onze
moeders". Vooral dit laatste uitne
mende stukje geestelijke literatuur is
'n levenswarme en levensechte ge
tuigenis van een man, die niet
spoedig de loftrompet stak, maar het
voor de moeders wél deed, omdat hy
haar hoogachtte omwille van haar
plichtsbetrachting. Diezelfde plichts
betrachting kenmerkte ook hem zelf.
In zyn geschriften heeft hij soms
prachtige getuigenissen gegeven, klare
beelden, duidelijke taal, nuttige ge
dachten.
Nu, by zyn dood die een einde
maakte aan zyn vruchtbaar leven én
aan zijn vele kwalen, die, ongenees
lijk als ze waren, hem naar het graf
gesleept hebben denken we aan
een zijner lessen, die hij schreef aan
het einde van een zyner stukken
„De hemelvaart der heiligen": „Want
werkend aan onszelf met onverdroten
Ijver, aan ons karakter hamerend en
vijlend, zullen we ons langzaam maar
zeker gereed maken om eens onze
vlucht naar boven te nemen, waar
we met alle engelen en heiligen ver
enigd zullen worden in de schoot van
God".
Dit ontroerende beeld, dat we zien
als een beeld van zyn persoon hy
was 'n monnik, die 100 pet. ernst
maakte van zyn monnik-zyn zal
ons een portret byblyvenschavend,
hamerend, vylend aan zyn vervol
making. In zyn haast ongelofelijke
nederigheid noemde hy zich „een
kleine ziel". Steeds meende hij ten
achter te staan by anderen, die hun
plicht nauwgezet vervulden.
By zyn dood denken we aan dat
alles met weemoed. Zelf sterk van
geest, vond hy steeds de juiste woor
den van troost. Veel kon hy
geven, omdat hy zelf 'n rykdom in
zich droeg, waarvan hy zich zelf
nauwelijks bewust was,
Drie en vyftig jaar oud werd hu".
Hy leek veel ouder. Misschien kwam
het, omdat hy dubbel zoveel pres
teerde als 'n ander. Heeft hy te hard
gewerkt? Wie zal het zeggen?
God. Die van ieders leven de gren
zen bepaalt, riep hem tot Zich. Voor
Hem was Pater Hieronymus Rongen
juist oud genoeg, zoals ook voor God
het kleine kind en de nog jonge
moeder juist oud genoeg zyn. Wat
weten wij nu van de geheimen van
de dood en de bedoelingen Gods 2
Zyn begrafenis op het klooster
kerkhof van de Abdij, verleden Maan
dag, na de ontroerende plechtigheid
in de Abdij-kerk, was in zijn sober
heid als een aangrijpende preek. Het
zinvolle, rijke begrafenis-ritueel be
reikte een hoogtepunt, toen de zin
gende en biddende monniken zich by
de geopende groeve plat ter aarde
wierpen onder de diiemaal herhaalde
aanroeping„God, ontferm U over de
zondaar." By deze doordringende
kreet naar de hemel, wilde het ons
voorkomen, dat zelfs God onver
anderlijk in Zyn besluiten - Zich
zou laten vermurwen, een eenmaal
uitgesproken oordeel alsnog te her
zien. Zelden of nooit hebben we de
kracht van het gebed zo aangevoeld
als op dat moment.
Zo rust dan Pater Prior, yveraar
voor Gods zaak en voor de zielen, in
de bodem van zyn geliefde abdy,
om er de eeuwige opstanding af te
wachten.
Zy, die troost vonden by hem per
soonlijk of in zijn geschriften, mogen
door een gebed de tol van hun dank
baarheid jegens hem voldoen.
Uit zyn geestelijke nalatenschap
puttend, kunnen wy de stukken, die
hy schreef, zolang hy de kracht ertoe
had, nog geruime tijd in ons blad
blijven plaatsen.
Het wil ons voorkomen, dat ze nu
in waarde nog toegenomen zyn.
REDACTIE.